Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 89 reacties

Volgens Jaime Griesemer, ontwerper bij ontwikkelaar Bungie, zag Microsoft niets in de naam Halo. De uitgever drong aan op de subtitel Combat Evolved, terwijl iedereen bij Bungie die naam haatte, volgens de ontwerper.

In een interview met het tijdschrift Edge zegt Jaime Griesemer, ontwerper bij de Amerikaanse ontwikkelaar Bungie, dat 'iedereen bij Bungie' een hekel had aan de subtitel van Halo: Combat Evolved, het schietspel dat tegelijk met de eerste Xbox, in 2001, debuteerde. "O man, de subtitel", verzucht Griesemer. "In die tijd zag de marketingafdeling van Microsoft niets in de naam Halo. Ze dachten dat het geen goede naam was voor een serie computergames. Het was niet zo beschrijvend als de namen van de concurrerende militaire shooters uit die tijd."  Dit leidde tot wat onenigheid, want Bungie wilde aan de naam vasthouden.

De ontwerper moet echter toegeven dat de marketingafdeling het niet helemaal verkeerd had gezien. "Het compromis was dat zij een subtitel mochten toevoegen. Iedereen bij Bungie haatte die, maar het is een titel gebleken die erg blijft hangen, die inmiddels is opgenomen in het woordenboek van game-termen. Je ziet nu artikelen die helemaal niets met Halo te maken hebben, maar titels meekrijgen als Skateboarding Evolved. Achteraf gezien was het dus toch niet zo'n gek compromis", aldus Griesemer.

Bungie was eigendom van Microsoft, maar de studio kocht zich in 2007 vrij. De ontwikkelaar heeft inmiddels een tienjarig contract met Activision getekend. In september verschijnt de laatste game die Bungie voor Microsoft maakt, het schietspel Halo: Reach.

Halo: Combat Evolved

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (34)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (89)

lal, volgens mij is dat wel vaker zo, en blijkt het achteraf een dik succes te worden :D
wel jammer dat ze het schip van microsoft aan het einde van het jaar volledig verlaten, want het zijn altijd supergoede games geweest in samenwerking met Microsoft...
Grappig. In 1971 bedacht de SF-schrijver Jerry Pournelle ringworld:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bestand:Ringworld.jpg

Zie ook http://en.wikipedia.org/wiki/Larry_Niven en dan onder het kopje Influence.

Toen de zoon van een vriendin Halo liet zien moest ik direct denken aan de boeken van Jerry. Waar zouden ze het idee voor Ringworld Halo nu toch vandaan hebben? :Y)

[Reactie gewijzigd door rud op 3 juni 2010 14:04]

Alles is wel van iets afgeleid in de een of andere vorm.

OT: Ik heb halo bij de release gekocht en kwam er een paar maand terug toen ik wat halo dingen opzocht over reach er achter dat de ondertitel combat evolved is. Vind het nog steeds jammer dat bungie naar activision is gegaan.
Dat Halo niks betekent heeft is natuurlijk onzin want Halo heeft het shooter genre van de PC naar de console gehaald. En dat mag toch als een nette prestatie gezien worden.

Dat mensen het afkraken en ophemelen is hetzelfde als Iphone haters/fanboys. :P

Ik heb Halo op de PC geprobeerd en kon niet inzien waar die hype vandaan kwam. Als pure PC gamer vond ik het maar achterhaald in verhouding met de hype die het was, kon er eigenlijk niks goeds in vinden.
Maarja, PC domineerde het shooter genre, het was ondenkbaar dat je een "echte" shooter op een console kon spelen en dat deed Halo toch best goed (zie het succes).

Denk dat wat Doom voor de PC was Halo voor de console (Xbox) was? Niks "echt" nieuws maar het heeft het populair en groot gemaakt.

Of zie ik het verkeerd?
De eer van het shooter genre naar de console halen zou ik eerlijk gezegd eerder aan een game als Goldeneye toedichten.
Plaatje van deze site kwam direct bij me op :) Geeft aan dat de marketing afdeling van Microsoft ook niet al te sterk is :P

How Microsoft came up with the name Windows Phone 7 Series

[Reactie gewijzigd door FunFair op 3 juni 2010 21:44]

Het enige wat dit bewijst, het maakt geen reet uit hoe het spel heet.
Als het maar vet is.
Voor een ruk game, zou een goeie naam wel wat uitmaken.
Maar dan is het design van de boxart minstens net zo belangrijk.
Het speelt zich af op een Ring in de ruimte, Hoe kun je dan niks zien in de naam halo.
Maar dat terzijde.

Microsoft zal altijd zijn stempel drukken op een game als je voor hun werkt hoe erg de ontwikkelaar het ook vind!
Hmmm, wat zal ik kiezen? DOOM, F.E.A.R., of Halo. De eerste 2 zijn angstaanjagend, de 3e klinkt... happy.
Doom is de oorsprong van de shooters, Fear laat zien wat er in 15 jaar allemaal is verbeterd.

Het enige wat Halo heeft gepresteerd is om het wiel opnieuw uit te vinden op de console. nog 10 jaar wachten en mensen accepteren het als de meuk dat het is. Het heeft mij nooit kunnen boeien, ook omdat quake II het zelfde al 4 jaar eerder deed.

Dat ze zelf geen naam mogen kiezen vindt ik niet vreemd. Sinds Trent Reznor een interview gaf over zijn interesses in de game industrie, ben ik genezen van alle grote corporaties. Nu ik niks te doen heb in de zomervakantie, ga ik me aansluiten bij een open source project.

Edit: op pagina twee maakt hij een referentie naar de onzinnige halo titel :P

Edit: klopt, doom was niet de eerste, je had Mazewar en nog enkele andere. Doom heeft in mijn ogen de bakermat gelegd voor de moderne shooter wat betreft gameplay: Multiplayer, deathmatch, upbeat schieten van horder aliens, nazi's en zombies.
Los daar van, om een bakermat te zijn moet je ook een redelijke invloed hebben... dat heeft doom zeker.

[Reactie gewijzigd door Eonfge op 3 juni 2010 14:25]

Ik neem aan dat je Mazewar bedoeld in plaats van Doom. Doom heeft er alleen maar voor gezorgd dat het "meer 3D' was dan daarvoor.
Nee dat bedoelde hij niet, XeroX star is niet echt huis tuin en keukengebruik. Overigens is de oorsprong van de shooters wolfenstein 3d, niet doom.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 3 juni 2010 14:25]

Dan is het alsnog niet Wolfenstein of Doom, dan gaat het om Catacomb 3D.
Doom heeft er ook alleen maar voor gezorgd dat het FPS genre is doorgebroken en waanzinnig populair is geworden.

Bijna niemand had/heeft ooit van Mazewar gehoord, bijna iedereen heeft van Doom gehoord.
Wat mij betreft was Doom een Wolfenstein maar dan fatsoenlijk afgewerkt qua graphics, muziek en gameplay en daardoor vele malen beter. Maar dat is slechts mijn persoonlijke mening gebaseerd op wat ik me uit die period herinner.
Nou, uhm... DOOM was ook niet enkel fatsoenlijk afgewerkt, het had een eigen engine en het was "echt" 3D omdat je dus ook trappen had. Goed, per saldo was het veld eigenlijk nog 2D zoals Wolfenstein, maar ja... wat je ziet was 3D.

Enne... DOOM was wel 4 Floppies groot... das wel wat andere koek dan Wolfenstein :D
Het was helaas wel maar schijn 3D. Het was echt een crime om een map te maken voor Doom aangezien je niet meerdere lagen op elkaar kon maken. Het was stiekem een 2D map zeg maar.
Pff weer zo'n zeurend persoon wat niet verder kan kijken dan zijn neus lang is ;)

De sfeer is uniek, die drieweg gevechten waren uniek (hiervoor is het weinig voorgekomen dat 2 partijen met elkaar een het knokken waren en jij hier met wat mariniers tussen in stond), de controle van het shooter gedeelte en het voertuigen gedeelte was uniek voor de console, de manier van granaten gooien (en vooral de verandering in gameplay door de stickies) was uniek

Vooral deel 1 was echt een shooter wat veel heeft gedaan wat nog niet eerder was gedaan (of iig nog niet eerder zo goed) op de console (en sommige zaken ook op de pc)

Maar ja mensen met een hekel aan Halo zullen dat nooit toegeven en altijd blijven bashen, je kan het ook gewoon accepteren en zeggen dat het niks voor jou is geweest

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 3 juni 2010 14:26]

je zegt het zelf al, het was alleen uniek voor op consoles. 8)7
En daar achter zeg ik dat sommige zaken ook uniek waren op de pc...
(ik weet dat je selectief moet lezen wanneer je iets wilt bashen omdat je anders niks nuttigs kan verzinnen)

Daar blijf ik bij totdat jij mij kan aangeven welke andere game de drieweg gameplay zo heeft neergezet als Halo? En in welke andere game de granaat zoveel impact heeft gehad op de gameplay (vooral multiplayer)? En zo'n gebruik van voertuigen? BF was hier de beginner maar het type voertuigen en de manier van bewegen (strafen) was zo uniek en heeft veel invloed gehad op de gameplay...

Ik hoor het graag

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 3 juni 2010 16:02]

Ik heb selectief gelezen omdat de rest nergens op sloeg. Wil je nu gaan beweren dat Halo de granaat heeft uitgevonden? Of het kleefgranaatje? Die had je al in Perfect Dark op de N64 en ongetwijfeld in meerdere games ervoor.

De gevechten tussen de marines en aliens en jouw ertussen in zijn natuurlijk zo origineel, zijn we natuurlijk niet eerder tegengekomen in een game die daadwerkelijk iets met het genre heeft gedaan (aka Half-life) 8)7

Of het gebruik van 4 verschillende voertuigen (auto, buggy, tank en vliegtuigje), big deal. Tribes 2 had er een stuk of 10 en het was beter/dieper uitgewerkt ook. Daar konden de verhicles tenminste kapot. Over vernieuwende games gesproken. Het is dat jullie console mannetjes een smal referentiekader hebben en daarom makkelijk onder de indruk zijn.

[Reactie gewijzigd door tehsojiro op 3 juni 2010 17:00]

Lol en weer lees je selectief :P

Ik zeg niet dat ze de granaat hebben uitgevonden, ik zeg dat ze de manier hoe de granaat impact heeft op de gameplay hebben volmaakt (oa met stickies ja)

ik zeg niet dat dat de drieweg door hun is uitgevonden maar dat ze het uniek hebben uitgewerkt, in grote gevechten was jij niet het middelpunt (zoals bij de eerste half-life) maar dat jij gewoon 1 van de betrokkenen bent (soms letten ze niet eens op jou en waren ze druk met elkaar bezig totdat jij een paar van hun vriendjes afknalden)

Ook is het gebruik van de voertuigen niet uniek maar het strafen met bijv de ghost en uniek was, en dit vooral bij de multiplayer

En ga nou niet zitten zeuren over console mannetjes, ik heb al 1,5 jaar geen Xbox meer, oke wel een ps3 maar ook een pc die veel beter is, speel vrijwel al me games op de pc (moet eerlijk zeggen dat het niet vaker is dan 4x per maand) omdat het gewoon mooier is en de controls iets makkelijker (niet beter) zijn maar ik kan niet om het feit heen dat ik zelfs voor Halo reach nog heb zitten denken om een xbox te kopen, gewoon omdat de old school unreal/quake gameplay zo goed is uitgewerkt (en ja das een groot verschil met bijv CoD oid) en de spacie sfeer uniek is (als je daar van houd)

Het is gewoon dat jullie pc only mannetjes zo beperkt zijn in het denken (zo lijkt het, en niet iedereen natuurlijk maar die hoor je weinig) en zelfs mee willen praten als ze niet eens kunnen lezen wat er bedoeld wordt (zelfs niet nadat het 2x wordt gezegt)

Ik zeg gewoon, de pc is nu nog heer en meester in het FPS en RTS genre (de reden dat ik een tijdje geleden mijn game pc heb gekocht) maar de consoles hebben tegenwoordig ook heel grove spelletjes waarbij ze op bepaalde momenten gewoon een standaard hebben neergezet waar zelfs PC games rekening mee moeten houden (en shit van pikken :P kijk naar Gears ook een console port waar het cover systeem zelfs in pc games wordt gebruikt)

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 3 juni 2010 21:05]

halo heeft het fps genre versimpeld en meer geschikter gemaakt voor consoles en dat is alles. Het cover systeem uit Gears was een succes op consoles omdat je op de PC al jaren gewoon makkelijk kon schuilen achter objecten zonder dat je daarvoor een aparte knop moet hebben omdat de controls nauwkeuriger en uitgebreider zijn.

Dat deze trend steeds vaker voorkomt in PC games is alleen maar een slechte ontwikkeling. Hoewel dat niet echt PC games meer te noemen zijn aangezien er tegenwoordig bijna alleen nog maar 360 ports uitkomen.

[Reactie gewijzigd door tehsojiro op 3 juni 2010 21:24]

Ook is het gebruik van de voertuigen niet uniek maar het strafen met bijv de ghost en uniek was, en dit vooral bij de multiplayer
tehsojiro refereert naar het spel Tribes 2, waar dit al lang mogelijk was. Heck, was het al niet mogelijk in Descent?!?!?! Strafen met voertuigen is niet zo nieuw als je stelt. Alleen moet het passen in het genre.

Filmpje van Tribes 2, excuses voor de muziek erachter, echt pokkeherrie. Op ongeveer 2.20 zul je een tank zien die kan strafen.

http://www.youtube.com/watch?v=s1pyfxmcQ9s
Redline? Prima game back then :)
Oke laatste reactie dan maar... kon je met dat soort auto's strafen? Naar mijn weten waren dat normale autos (oftwel maar 2 van de vier wielen aangesloten op het stuur) waardoor je niet kan strafen ;)

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 3 juni 2010 21:19]

Strafen uniek in en sinds halo? Deed ik al in Quake 2 hoor (4 jaar voor Halo).
LEZEN.... STRAFEN IN VOERTUIGEN :) zat niet in quake als ik het goed heb :P
Je bedoeld waarschijnlijk dat het al kan sinds de eerste 3d shooters op de PC (Catacombs 3D / Wolfenstein) :P
Doom Wolfenstein 3D is de oorsprong van de shooters....

[Reactie gewijzigd door ClubMed op 3 juni 2010 21:28]

Niet te vergeten: Quake, Wolfenstein, Blood, Duke Nukem, :D

/On Topic:

Halo klinkt happy, maar als je ingame vergelijkt met die andere games; Ik hoor de vijanden ook alleen maar leuke, grappige geluidjes maken. Dus een betere titel hadden ze niet kunnen verzinnen.
Ik vind Halo helemaal niet zo happy klinken... in het Nederlands misschien: "haaalloooo!!!" ;). Maar in het Engels valt het wel mee, hoewel het aan de andere kant ook geen angst inboezemt natuurlijk...

Vergelijk het eens met `Unreal', klinkt ook niet echt angstaanjagend vind ik, maar is wel een stoere naam (komt natuurlijk ook door de fantastische graphics in die tijd die goed pasten bij de term unreal).
Het woord halo wordt ook vaak gebruikt in religieuze kringen. Het is dan de ring rond de persoon (denk aan engelen met een ring boven hun hoofd). In die context is het dan juist wel weer happy.
Tis maar wat je happy vind...
Halo klinkt bij mij wel als iets heiligs, angel-achtig, goddelijk.

Neemt niet weg, dat korte, pakkende namen altijd goed werken.
Call of Duty, word ook altijd 'cod ' genoemd hier. Dat is gewoon kort en krachtig.
Halo is ook zo'n woord...
en dat engel-achtige is jusit wat vaak als vrolijk wordt geinterpreteerd.
unreal is gewoon onecht, niet echt een krachtige naam opzich
Ik dacht persoonlijk meer aan "onwerkelijk" maar als je het lettergreep-voor-lettergreep vertaalt dan krijg je inderdaad onecht ;-)
'unreal' heeft ook wel de betekenis van 'onwijs vet cool'
(of wat jullie kinderen tegenwoordig ook zeggen :+)


Ik ben het wel met Bungie eens dat 'Combat Evolved' ongelofelijk flauw klinkt.

Lijkt mij dat MS op een simpeler publiek mikte dan Bungie aangezien MS een generieke 'actie naam' verkiest boven een naam die iets met het verhaal te maken heeft.

Edit: staat niets over eventuele titel die MS voorstelde

[Reactie gewijzigd door Anadolus op 3 juni 2010 16:59]

Persoonlijk vind ik Duke Nukem een van de beste game namen ooit. Het straalt power en coolness uit. Jammer dat de serie zo'n stille dood is gestorven...
Persoonlijk vind ik Duke Nukem een van de beste game namen ooit. Het straalt power en coolness uit. Jammer dat de serie zo'n stille dood is gestorven...
Ik kan me eigelijk geen serie herinneren die zo luidruchtig overleden is als Duke Nukem. Hoeveel jaar op rij wonnen ze wel niet de vaporware awards met Duke Nukem Forever? Dat het zonde is, ben ik met je eens. Ik zag in 2001 ofzo al ingame videos, en die waren harstikke gaaf.
Inderdaad, maar zet puntjes tussen de letters en het ziet er alweer beter uit, toch? H.A.L.O
"High Altitude-Low Opening", dat heeft niet echt iets met die shooter te maken.
En als je er een dansende banaan voor zet dan klinkt het weer happy.. En? :p
Zo zuinig zijn ze daar niet bij Bungie als op pricipes komt, dat hebben ze wel laten zien door bij Activision te tekenen.
Al had het spel, "lik mijn bolle reed 3" geheten dan nog had het verkocht. Als de content en gameplay maar goed is.
Als de content en gameplay maar goed is.
Jammer genoeg werkt het niet zo. Marketing zorgt voor sales, niet kwaliteit. Sure, de echte kenner weet wat hij koopt, maar dat is maar een klein percentage van je totale afzetmarkt.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 3 juni 2010 14:14]

Zowel "Halo" als "Combat Evolved" zijn slechte namen "Combat Evolved".
"Halo" zegt gewoon niks en is veel te common, het springt er niet snel uit als het nog geen bekende naam is.
"Combat Evolved" is gewoon te generiek, geeft geen goede afspiegeling van het spel en is gewoon niet interessant als een identiteit. In zo'n geval zou je meer "power" woorden moeten gebruiken. "Call of Duty" werkt bijvoorbeeld wel omdat "Duty" is echt power woord is. "Modern Warfare" werkt weer veel minder, "warfare" straalt gewoon niet veel kracht uit.
mijn grootste probleem is dat "Evolved" iets heeft van "beter geworden", "ultieme punt bereikt" enzo. als je dan terugkijkt is het echt wel een ouderwets spel en zijn we toch al veel verder ge "evolueerd" ?

(nog erger zijn spellen met "Ultimate" in de naam, als er dan een sequel komt die "ultimate blabal 2" noemt dan was die eerste toch niet zo ultiem ?)
Waarom is Halo een slechte naam? Als men Halo zegt weet jij wel gelijk wat daar mee bedoeld word.
Ja kopt ook, Alleen doe het dan wel Internationaal he, Lick my fat shit ass 3.
Dan klinkt het eigenlijk best stoer. Maar dan moet je wel die shit weglaten. Zou de game misschien wel kopen dan :D

En de spelfout..Och niet iedereen checkt z'n zinnen voor versturen..
..... Lick my Halo.....
Wat is een reed?
Ik reed, jij reed, hij reed, wij reden, zij reden.
Dat dt in werkwoorden wel eens verwarrend is ok, maar dit is er toch over!
Ze hadden het beter "mislukte doom-kloon" kunnen noemen :+
Ik begrijp niet wat het met mislukt te maken heeft? Halo is immers nog steeds een zeer populaire FPS reeks.
Nou nee, op de PC is het genadeloos geflopt. De beste FPS of een console is zoiets als de snelste horder loper in een rolstoel. Een prestatie maar niet echt eentje waarje een stopwatch voor nodig heb.
Microsoft heeft er sinds deel 2 dan ook echt alles aan gedaan om het op PC te doen floppen :D
Ja inderdaad, ze hebben niets eens hun best gedaan om het te laten slagen en dat vind ik een hele goede zaak!
Ik ben blij dat ze ervoor hebben gekozen om het op 1 platform te laten slagen, het was dat of op 2 platformen een middelmatige game te maken
nah, Halo was gewoon gedoemd voor op de pc omdat daar de standaarden hoger liggen 8)7 hoewel dat tegenwoordig wel tegenvalt nu er alleen nog maar console ports uitkomen

[Reactie gewijzigd door tehsojiro op 3 juni 2010 16:00]

Mwa, ik denkd at wat ze bij Halo 2 hebben gedaan wel überslecht was. Had dan een Xbox 360 game gemaakt en het geport, maar de PC-versie moest Vista only worden. Uiteindelijk was het dan wel gehackt om op XP te werken, maar het Vista-only was echt naast de spijker slaan.
Halo 2 was ook vrij slecht op Xbox dus dat maakt ook niet zo veel uit.
Ze kregen de rechten niet voor J-lo
"Hei Ho" kon ook niet meer!

Ontopic: Wat waren dan militaire shooters uit die tijd? Operation Flashpoint? En ???
Medal of Honor, Soldier of Fortune, Battlefield 1942, Counter Strike, Tactical Ops, Ghost Recon, Delta Force..
Er zijn er nog een hoop hoor

[Reactie gewijzigd door m8trix op 3 juni 2010 16:52]

En je vergeet Project IGI!! :D Ow nee was niet echt een militaire shooter, maar wel één van de eerste met zulke uitgebreide landschappen!
noem het dan gewoon Marathon Infiniti +1 :)

http://en.wikipedia.org/wiki/Marathon_(video_game)

Veel elementen in halo zaten ook al in Marathon.

[Reactie gewijzigd door swartzkip op 3 juni 2010 14:28]

Met het frontje van de wiki: http://marathon.bungie.org/story/_images/superm_front.jpg

"The fastest, most realistic shooter ever for the MAC" Volgens The Washington Post!

Fantastisch! :)
hij was over de LAN dan ook wel erg gaaf :) voor kil the man with the skul was geniaal! Skull in handen = punten maken op tijd basis, maar geen wapen maar je kon de skul wel gooien :D en dan had de vanger ineens geen wapen :) hilarish.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True