Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 34 reacties

Weinig genres horen zo bij pc-gaming als first-person shooting en real-time strategy. Schietspellen zijn inmiddels geaccepteerd op de consoles, maar verschillende ontwikkelaars zoeken nog naar manieren om strategiespellen voor andere platformen dan de pc te ontwikkelen. Ubisoft probeert het in Endwar met spraakbesturing, terwijl The Lord of the Rings: Battle for Middle Earth II en Red Alert 3 van hun eigen handigheden zijn voorzien. Geen van die games is echter zo duidelijk voor een console gemaakt als Halo Wars, dat in februari 2009 exclusief voor de Xbox 360 verschijnt.

Halo Wars screenshot

Nog voordat we naar de game hebben gekeken kunnen we al stellen dat Halo Wars een toepasselijke gametitel is om het rts-genre mee door te laten breken op een console. Het was immers Halo: Combat Evolved dat de eerste overtuigende schietspelervaring wist neer te zetten op een spelcomputer. Nadat Halo op de oude Xbox de wereld had veroverd, verschenen er talloze andere shooters op de consoles. Of Halo Wars eenzelfde impact zal hebben valt te betwijfelen, maar dat dit genre nog geen vaste plek heeft gekregen in de consolemarkt is wel duidelijk.

Hoewel Microsoft en ontwikkelaar Ensemble Studio's niets liever willen dan de introductie van een blijvende interface voor strategiegames op consoles, is Halo Wars niet per definitie op strategiefans gericht. Het spel moet vooral de Halo-fan aantrekken, een streven waarvan de realisatie niet al te moeilijk lijkt. De Halo-trilogie had zijn succes mede te danken aan de sterke setting, en diezelfde setting vormt de basis voor Halo Wars. Het spel speelt zich af lang voordat Master Chief overblijft als enige Spartan-soldaat, twintig jaar voor de gebeurtenissen in Halo: Combat Evolved. Nu de held uit de trilogie is genoemd, kunnen we meteen melden dat hij niet in Halo Wars zal zitten. Eťn ding is echter niet anders dan in de Halo-schietspellen: de mensen zijn nog immer in oorlog met de Covenant. Onlangs kregen we de kans om in Londen een van de eerste missies uit het spel te spelen.


Door Jurian Ubachs

- Redacteur

Jurian werkt sinds 2008 bij Tweakers, maar bouwde voor die tijd al ruime review-ervaring op bij onder meer InsideGamer. Hij heeft een voorliefde voor rpg's en sportgames, maar is van alle markten wel thuis, al vindt hij mmorpg's stiekem iets te tijdrovend om echt goed mee aan de slag te gaan. Om te zorgen dat hij een gefundeerde mening over de geteste spellen kan geven, speelt hij vaak thuis verder of vliegt hij naar de andere kant van de wereld om de informatie uit eerste hand te horen.

Volg Jurian op Twitter


Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True