Halo Wars

Doorbraak op rts-gebied?

Weinig genres horen zo bij pc-gaming als first-person shooting en real-time strategy. Schietspellen zijn inmiddels geaccepteerd op de consoles, maar verschillende ontwikkelaars zoeken nog naar manieren om strategiespellen voor andere platformen dan de pc te ontwikkelen. Ubisoft probeert het in Endwar met spraakbesturing, terwijl The Lord of the Rings: Battle for Middle Earth II en Red Alert 3 van hun eigen handigheden zijn voorzien. Geen van die games is echter zo duidelijk voor een console gemaakt als Halo Wars, dat in februari 2009 exclusief voor de Xbox 360 verschijnt.

Halo Wars screenshot

Nog voordat we naar de game hebben gekeken kunnen we al stellen dat Halo Wars een toepasselijke gametitel is om het rts-genre mee door te laten breken op een console. Het was immers Halo: Combat Evolved dat de eerste overtuigende schietspelervaring wist neer te zetten op een spelcomputer. Nadat Halo op de oude Xbox de wereld had veroverd, verschenen er talloze andere shooters op de consoles. Of Halo Wars eenzelfde impact zal hebben valt te betwijfelen, maar dat dit genre nog geen vaste plek heeft gekregen in de consolemarkt is wel duidelijk.

Hoewel Microsoft en ontwikkelaar Ensemble Studio's niets liever willen dan de introductie van een blijvende interface voor strategiegames op consoles, is Halo Wars niet per definitie op strategiefans gericht. Het spel moet vooral de Halo-fan aantrekken, een streven waarvan de realisatie niet al te moeilijk lijkt. De Halo-trilogie had zijn succes mede te danken aan de sterke setting, en diezelfde setting vormt de basis voor Halo Wars. Het spel speelt zich af lang voordat Master Chief overblijft als enige Spartan-soldaat, twintig jaar voor de gebeurtenissen in Halo: Combat Evolved. Nu de held uit de trilogie is genoemd, kunnen we meteen melden dat hij niet in Halo Wars zal zitten. Eén ding is echter niet anders dan in de Halo-schietspellen: de mensen zijn nog immer in oorlog met de Covenant. Onlangs kregen we de kans om in Londen een van de eerste missies uit het spel te spelen.