Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 100 reacties

In de week voordat Microsoft een deal sloot met Halo-ontwikkelaar Bungie heeft Apple geprobeerd om de ontwikkelstudio te kopen. Steve Jobs had echter te lang over de aankoop getwijfeld, met als gevolg dat Microsoft Apple voor was.

De plannen van Apple werden naar buiten gebracht door voormalig Bungie-medewerker Tuncer Deniz. Volgens Deniz klopte Bungie, toen nog onafhankelijk, bij Apple aan met de vraag of dat bedrijf de studio wilde kopen. Apple zou er daarna intern over hebben vergaderd, waarna Steve Jobs afzag van de aankoop. Toen de Apple-directeur zich een week later bedacht en contact met Bungie opnam, bleek dat de ontwikkelstudio met Microsoft in zee was gegaan. Uit die samenwerking ontstond vervolgens de Halo-trilogie.

Deniz was ten tijde van de overname van Bungie door Microsoft niet meer werkzaam voor de studio, maar claimde tegenover Develop uitstekend op de hoogte te zijn dankzij een van zijn voormalige collega's. Zijn verhaal lijkt ook te kloppen met het verhaal van Ed Fries, vice-president van de game-uitgeeftak van Microsoft. Volgens Fries nam Bungie contact op met Microsoft over een eventuele overname en gaf daarbij aan dat er ook een andere partij geïnteresseerd was. Fries was namens Microsoft op zoek naar een studio om de games line-up voor de lancering van de oude Xbox te versterken en Bungie beschikte volgens Fries met de plannen voor Halo over een interessant concept. Bungie zat bovendien in financieel zwaar weer, zodat de overname kon worden beklonken.

Steve Jobs reageerde kwaad op de overname. "Toen we naar buiten brachten dat we Bungie hadden overgenomen, belde Steve Jobs boos naar Steve Ballmer", vertelde Fries aan Develop. Bungie was op dat moment een van de voornaamste ontwikkelstudio's van games voor de Macintosh en het zinde Jobs niets dat Microsoft daar nu een stokje voor had gestoken. Het brandje tussen Microsoft en Apple werd geblust doordat de partijen overeenkwamen dat Microsoft een aantal pc-games naar de Mac zou porten.

De overeenkomst tussen Bungie en Microsoft had volgens Fries nog wel wat voeten in de aarde, want Bungie was voor een derde eigendom van uitgever Take-Two Interactive. Microsoft verdeelde Bungie echter met Take-Two. De Xbox-producent kreeg alle ontwikkelaars en Halo, en Take-Two mocht al overige zaken, inclusief de eerder door Bungie ontwikkelde games hebben.

Het missen van de overname van Bungie heeft Apples interesse in de game-industrie in elk geval niet getemperd. Dinsdag kwam het gerucht naar buiten dat de fabrikant van onder meer de iPad en de Macintosh zou kijken naar opties om gamegiganten Electronic Arts of Sony Computer Entertainment over te nemen. Ook zou de fabrikant volgens geruchten zijn oog op Spotify hebben laten vallen, al zou de streaming-muziekdienst dit zelf ontkennen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (100)

Wel zuur als je 1/3 eigenaar was (take2) en dan geen deel van de Halo Franchise krijgt...
Dinsdag kwam het gerucht naar buiten dat de fabrikant van onder meer de iPad en de Macintosh zou kijken naar opties om gamegiganten Electronic Arts of Sony Computer Entertainment over te nemen.
Met dit soort zinnen krijg je pas door om wat voor gigant het hier gaat; wie had gedacht dat er iemand EA ging overnemen :P SCE(E/A) zie ik helemaal niet gebeuren.
Naja, EA hanteerd dezelfde werkwijze. Elk jaar komt er een nieuwe versie van hun spellen, met elk jaar revolutionaire verbeteringen!
Nu zie ik de link ook!

Apple brengt ieder jaar nieuwe revolutionaire hardware uit.
EA maakt de nieuwe revolutionaire spellen die alleen op de nieuwe Apple hardware willen draaien.
Apple gebruikers worden geforceerd de nog duurdere apple producten te kopen om de nieuwste games te kunnen spelen om zo nog meer geld te kunnen verdienen.

On topic:
Persoonlijk denk ik niet dat er veel van de Halo serie had gekomen als Apple bungie had overgenomen. Vooral omdat Apple destijds veel zwakker in de schoenen stond als nu.

[Reactie gewijzigd door Macfreakje op 27 oktober 2010 19:10]

Ergens anders las ik nog het gerucht dat Apple Sony over wilde nemen, dus niet SCE maar het hele conglomeraat. Al helemaal ongeloofwaardig. Apple is een bedrijf dat zich zeer sterk focust binnen bepaalde markten en alles wat te veel afwijkt of toch niet aan de verwachtingen voldoet meteen de nek om draait. Sony is een gigant die in vele markten opereert en dan ook nog op vele niveaus waaronder ook veel halffabrikaat. Daarnaast is Apple een bedrijf wat (bijna?) alle productie uitbesteed terwijl Sony juist ook veel produceert.

Beide bedrijven werken op zo'n compleet andere manier dat ik me niet voor kan stellen dat Apple dat over zou willen nemen.

Maar goed zolang Apple met zo'n gigantische voorraad cash blijft zitten als ze nu hebben zullen dit soort geruchten blijven komen. Nog even en het is GE of GM waar Apple interesse in zou hebben...
Nog even en het is GE of GM waar Apple interesse in zou hebben...
Nee hoor ze hebben enkel interesse voor GA.

General Apple :D
Met dit soort zinnen krijg je pas door om wat voor gigant het hier gaat; wie had gedacht dat er iemand EA ging overnemen :P SCE(E/A) zie ik helemaal niet gebeuren.
Ik geloof er ook geen zak van (pas als het hier in de headlines staat).

[Reactie gewijzigd door Aham brahmasmi op 27 oktober 2010 13:57]

apple sce overnemen, dat zal zeker niet gebeuren.
sony speelt op tal van industrie takken de sport erg hard, en zal zeker niet hun Sony Computer Entertainment (Sce) heus niet van de hand doen aan Apple,

Sony playstation is juist de enige voet tussen de deur in computer entertainment en is zelfs met de nieuwe ps3 er weer in geslaagd om die deur weer verder open te breken..

Het kan natuurlijk ook altijd anders.. voorbeeld daarvan is Sega en Atari.
Maar of Apple het voor elkaar krijgt om zo maar even de opnieuw aangeboorde zak met geld van sony over te nemen... zeker niet.

Wat wel mogelijk zou kunnen zijn, is dat Apple zijn eigen game console op de markt zou kunnen brengen. soort van mac mini voor games aangesloten op een tv.
Daar heeft "Sony" als bedrijf echter niet zo heel veel over te zeggen. Apple heeft genoeg cash in handen om SCE in 1x volledig over te nemen. Als het aanbod goed is en de aandeelhouders dit accepteren kan het rap gaan.

Daarnaast is Sony natuurlijk veel meer dan gaming. De consumentenelectronica en muziek- en filmmaatschappijen van SCE zullen een voornamere reden zijn.

Al denk ikzelf dat Sony ook niet echt een kandidaat is. Ik denk eerder aan Valve (hoewel momenteel nog prive-eigendom), EA, Activision/Blizzard, Netflix of Spotify. Of zelfs Disney of Adobe volgens de geruchten.

Dat er een of twee mega-overnames gaan komen is in ieder geval zeker met zoveel aan contanten (USD 51 miljard).

[Reactie gewijzigd door Bosmonster op 27 oktober 2010 13:58]

Zoals ik hierboven al vermeld is de kans heel klein dat Sony SCE zal verkopen. Dit omdat zei deze tak gebruiken om hun andere takken een stimulans te geven (dmv verkoop van flims via psn bijv). De aandeelhouders zien dit ook en willen ervoor zorgen dat Sony het beste dividend uitkeert.

Daarnaast twijfel ik er zelfs nog over of de aandeelhouders hier sowieso wat over te vertellen hebben. Hoe ik het zie is Sony de enigste aandeelhouder binnen SCE en heeft het bestuur/directie hier de volledige zeggenschap over. Ik weet alleen niet of dit klopt
Ehm.. De geruchten gingen om de overname van heel Sony ;)

Tweakers heeft dat verkeerd overgenomen. De geruchten zijn inmiddels ook alweer ontkracht overigens:

http://www.reuters.com/article/idUSTRE69P0FX20101026

[Reactie gewijzigd door Bosmonster op 27 oktober 2010 14:57]

Alleen kun je volgens mij niet handelen in aandelen SCE, is volledig eigendom van Sony. En daarnaast zijn Japanse bedrijven volgens mij momenteel niet zo interessant om over te nemen. De sterke YEN maakt het voor de Japanners moeilijk om in het buitenland winst te maken, maar maakt het voor Amerikaanse bedrijven ook duurder om een overname te doen.

Ik denk dat Adobe wel een logische stap kan zijn voor Apple, Adobe concurreert op de Mac met een aantal Apple Pro programma's maar bied deze programma's ook voor Windows aan. Lijkt me voor Apple nog niet zo gek om de grafische sector sterker aan de Mac te willen binden.


*Disclaimer: bovenstaande is wat ik denk, heb er verder geen verstand van...
SCE is niet heel Sony. De consumentenelektronica en muziek- en filmmaatschappijen vallen niet onder SCE. SCE is alleen verantwoordelijk voor het PlayStation merk.
De dag dat Apple Valve overneemt stop ik met gamen.
Leuk om te lezen dat Steve er ook wel eens naast zit.

De hele Apple/Microsoft hat liefde relatie is sowieso interessant.
Dat speelt al vanuit hun beginjaren. Is ook een leuke tv film over gemaakt, pirates of silicon valley.

[Reactie gewijzigd door Philos31 op 27 oktober 2010 13:18]

De vraag is natuurlijk of Halo even succesvol was geweest dan. Macs kampen nog steeds met ondermaatse videokaarten, en ze hebben/hadden geen gaming platform vergelijkbaar met xbox.
Ik denk dat de Mac hetzelfde presteerd als een Xbox hoor, dus dat zal het probleem niet zijn.

Ik denk alleen dat de userbase wel te klein is om games ECHT succesvol te laten worden op een Mac.
Nu misschien wel, maar we spreken over 2001 (notabene voor de iPod uitkwam). Die Macs waren niet echt te vergelijken met wat we vandaag de dag hebben. De Xbox was vrij krachtig toen hij uitkwam, en Macs hebben sowieso nooit echte gamer-videokaarten gehad. Sinds de introductie van Macs met nVidia-kaarten is dat wel wat verbeterd, maar het is niet dat ze de topkaarten gebruiken...

Je laatste punt over de userbase is dan wel weer een reden. Maar daarom kun je als ontwikkelaar dus best een dual-launch doen, zoals Blizzard vaak doet (en Bungie dus deed).
mwa zo krachtig was de xbox nou ook weer niet, en de hardware van apple toen der tijd was erg lastig te vergelijken, de powerpc processoren waren wel weer erg goed in floating point berekeningen en da wellicht een voordeel daaruit gehaald kan worden.
Ik heb het dan ook expliciet niet over de CPU's, maar over de GPU's. En die waren toen wel al heel goed te vergelijken, en nu nog steeds...
Custom 733 MHz Intel Pentium III "Coppermine-based" processor
vs
700 MHz or 800 MHz PowerPC G4 (7450) (iMac van 1 jaar later dan de Xbox, daarvoor was het een: 450 MHz or 500 MHz PowerPC G4 (7400/7410) with 1 MB L2 cache.)

Die G4 kwam zo'n P3 echt wel billenkoek geven hoor ;)
Je beseft hoop ik dat de CPU bij gaming weinig ter zake doet zo lang de videokaart weinig bijzonders is?
Een mac , pc die niet voor gamen gemaakt is , hetzelfde als een xbox, een console die alleen gemaakt is om te gamen, presteren hetzelfde?
Jou camera in je mobieltje presteerd ook hetzelfde als je SLR.
Dit is dan nog wel een interessant artikel uit 2005:

http://www.anandtech.com/show/1686/5

MS heeft tijden land de ontwikkeling van de Xbox gedaan op PowerMac aangezien die dezelfde processor gebruikte. Alleen de GeForce kaart van de G5 was onvoldoende dus konden ze niet de framerate e.d. laten zien bij de demo's die ze deden. Zo gek was het dus niet om een club over te nemen die voor de PowerMac aan het ontwikkelen was.
Zelfs Macbooks zijn qua video geheugen en RAM veel krachtiger dan de X360, maar de drivers zijn ondermaats.
Er is echte gaming hardware beschikbaar voor mac en het draait opengl net als de ps3. De enige redenen dat games niet voor mac uitkomen zijn dus dat developers denken niet genoeg klanten te hebben op de mac, dat de mac over het hoofd word gezien of dat ze geen mac developer in dienst hebben. Je kan gewoon een mac hebben met een i7 processor en een ati radeon hd4890 dus dat kan ook geen probleem zijn.
Een mac pro ja, maar de iMac niet hoor, die heeft een 5750 als hoogst, niet bepaald een snelheidswonder. Daarnaast praten we hier over een behoorlijk aantal jaren geleden, dus de situatie lag toen iets anders dan nu.
Een mac pro ja, maar de iMac niet hoor, die heeft een 5750 als hoogst, niet bepaald een snelheidswonder. Daarnaast praten we hier over een behoorlijk aantal jaren geleden, dus de situatie lag toen iets anders dan nu.
En dan schijnt die 5750 uiteindelijk een mobility radeon 5870 te zijn wat het nog een tikkie langzamer maakt..
De Radeon 5870 mobile is te vergelijken met een 5770 desktop, dus toch wel wat sneller als een 5750
De enige redenen dat games niet voor mac uitkomen zijn dus dat developers denken niet genoeg klanten te hebben op de mac
Zou misschien ook helpen moesten ze mac gebruikers niet als geldkoeien zien... . De prijzen voor (veelal oude) games zijn gewoon belachelijk hoog.
Gog.com heeft een hoop games die onder OS X werken en ze hebben imo leuke prijzen voor die oude games met goede gameplay. Ook vaak genoeg akties en het is vrij van DRM.
De duurste Mac pro's hebben twee Xeon processors van ieders 6 cores die op bijna 3 GHz lopen, die kunnen met die raytracing engine van intel haast een game volledig raytraced draaien.
Maar als ik €2500 uitgeef aan een Windows PC, heb ik een Quad-SLI met dual processors. Dan ben ik ook alweer wat verder dan die Mac Pro :+
Ik denk dat het voor de Mac wel succesvol was geweest, maar dat ze op de Xbox er een stuk beter uitgekomen zijn. Goeie zet van Bungie.
Ik ben zeker geen fan de schreeuwerige meneer Balmer.

Maar de arrogantie van meneer Jobs heeft mij over de jaren toch wel een zodanig weerstand gegeven tegen het Apple merk dat ik er voorlopig nooit meer er iets van wil hebben.

Elke keer als ik dingen lees over deze man en zijn temperament, word dat gevoel keer op keer weer bevestigt, en hoe briljant de man ook mag wezen, hij is een tiran van de eerste klas, die alles op zijn manier moet hebben/doen, en als er wat fout gaat is het op een of andere manier nooit zijn schuld, en word of ontkend, verdraaid of een ander heeft de fout gemaakt.

Ik zal waarschijnlijk veel -1 of 0 waarderingen krijgen maar moest mijn mening over meneer Jobs toch eens een keer luchten

[Reactie gewijzigd door player-x op 27 oktober 2010 14:20]

Wat heb je nodig als leider? > Volgelingen.
Andersom, als je volgelingen wilt hebben moet je een leider hebben.

Apple heeft volgelingen en een leider. Wordt wel eens gebruikt om de 'Fanboys' belachelijk mee te maken, maar het is een feit. Iets wat jouw irritatie aanwakkert.
Aan de andere kant: Microsoft heeft dat bijvoorbeeld niet. Balmer is wel aan de leiding van Microsoft, maar het is geen leider zoals Jobs.
Gevolg is dat Microsoft geen volgelingen heeft. Wel gebruikers en klanten, maar geen volgelingen. (bij de XBOX overigens wel door major nelson ofzo, wat ook niet heel krachtig is neergezet).

Gevolg:
- De klanten van Microsoft gebruiken het product van Microsoft, maar ze geven er geen r*k om om over te stappen als er morgen een beter product is van een ander bedrijf.
- De klanten van Apple zijn voor een deel 'volgelingen' van Jobs. Ze volgen de visionaire leider met charisma, hij heeft bijna altijd gelijk. Al komen ze morgen met een drol in een doosje en de naam iShit, dan nog komt het op de voorpagina en staan de mensen in de rij. (bij wijze van spreken).

Aan de andere kant: Jobs is de leider van Apple. Als hij van de ene op de andere dag weggaat/sterft oid dan heeft Apple een heeeeel erg groot probleem.
- De klanten van Microsoft gebruiken het product van Microsoft, maar ze geven er geen r*k om om over te stappen als er morgen een beter product is van een ander bedrijf.
Onzin, het is gewoon een kwestie van functionaliteit afwegen. Voor bepaalde dingen gebruik je Unix (AIX bijvoorbeeld) voor andere weer Windows, voor weer anderen Linux en weer anderen OS/X. Het feit is dat heel veel software een Windows front-end vereist, of niet door fabrikant wordt ondersteund wanneer het geen ms platform is. Daarnaast zijn de nadelen van Linux/Unix/OSX op de desktop der mate groot dat je niks anders kan dan Windows. Zelfs migratie naar Win7 is goedkoper en eenvoudiger dan naar een ander platform.
In de thuis situatie is het misschien anders, daar kan je met Linux en OS/X ver komen, alleen ook weer niet voor iedereen. Onbewust is het geen keuze voor Apple of Microsoft maar een rationele keuze die onbewust wordt genomen. Aan de andere kant zijn er mensen die rationeel een keuze maken voor Windows of Linux of OSX en die van ieder platform de nadelen accepteren. Want ieder platform heeft voor- en nadelen.
- De klanten van Apple zijn voor een deel 'volgelingen' van Jobs. Ze volgen de visionaire leider met charisma, hij heeft bijna altijd gelijk. Al komen ze morgen met een drol in een doosje en de naam iShit, dan nog komt het op de voorpagina en staan de mensen in de rij. (bij wijze van spreken).
Niet helemaal, wanneer ik mensen zie met een Apple product zijn ze heel erg blij want zit goed in elkaar, alleen iedereen die ik ken met bijvoorbeeld een iBook, heeft zowel Apple als Microsoft systemen. Ken genoeg mensen die met twee laptops lopen. Net als een goede timmerman, die heeft meerdere hamers, schroevendraaiers en tangen :)

[quote]Aan de andere kant: Jobs is de leider van Apple. Als hij van de ene op de andere dag weggaat/sterft oid dan heeft Apple een heeeeel erg groot probleem./quote]
Dat is maar de vraag, meneer Jobs bedenkt bijna niets zelf, daar heeft hij slimme mensen voor. Alleen zal het moeilijk zijn om een visionair te vinden die die slimme jongens bij elkaar kan houden.

Goede visionairs zijn er weinig van. Hoe je het ook bekijkt, Steve Jobs is er 1, Bill Gates is er 1 en zo zijn er nog een paar. Maar er staan altijd anderen klaar om het stokje over te nemen.
Tijdens Jobs' afwezigheid door ziekte heeft Phil Schiller de tent behoorlijk succesvol draaiende gehouden. Ik denk dat je het bedrijf wat meer krediet moet geven dan alleen alles op Jobs te laden. Hij is instrumentaal geweest in de wederopstanding van het bedrijf, en absoluut een belangrijke bron van inspiratie, maar Apple heeft veel meer kwaliteit in huis dan alleen Jobs.

Ik beschouw mezelf wel een beetje als een Apple fanaat, maar om heel eerlijk te zijn zou ik het niet verkeerd vinden als Jobs een stapje terug deed. Dat zou mogelijk wel eens het best kunnen zijn voor Apple op dit moment.
aaaaaaah Steve for President
hehe, eindelijk iemand die ook de werkelijkheid ziet...
Heb je hem al eens ontmoet, of neem je alles aan als waarheid wat je leest? Je beseft ook dat de media het wel eens fout kan hebben en overdrijfd?

Ik heb Steve een aantal keer persoonlijk ontmoet voor een project van mijn toenmalige werkgever, en mijn persoonlijke ervaring is tegenovergestelde als die in de media. Sindsdien pas ik op met alles wat ik lees...
Leuk om te lezen dat Steve er ook wel eens naast zit.
Hij viste uiteindelijk achter het net*, maar ik vind dit juist een indicatie van zijn zakelijke instincten.

Blijkbaar had hij wel heel goed de potentie van Bungie door. Anders was hij nooit zo boos geworden.

*Er zijn wel meer instanties waarin de grote jongens elkaar vliegen proberen af te vangen. Zoals bijvoorbeeld de overnames van AdMob en Lala.

Overigens is de daadwerkelijke overname doen wel een van Apple's zwaktes. Ze zitten op dit moment op zo'n hoop cash geld, maar een heel duidelijke overname- investeringsstrategie lijken ze niet te hebben. Terwijl sommige success-produkten van Apple juist heel erg op aangekochte technologie leunen.

Zo is iTunes bijvoorbeeld oorspronkelijk gebaseerd op SoundJam en ook flink wat technologie van de iPod is op basis van overnames.
Als hij echt goed inzicht had, dan had hij Bungie gekocht toen ze bij hem aanklopten. Natuurlijk kun je de gok nemen en eerst nee zeggen om een lagere prijs te bedingen, maar dan moet je niet moeilijk doen als een ander wel met Bungie in zee gaat. Als hij dan boos wil zijn moet hij dat op zichzelf zijn, omdat hij een kans heeft laten voorbij schieten.
Nee Steve Jobs heeft geen zakeninstinct. Inmiddels is de koers van Apple in 10 jaar tijd van 8 dollar naar over de 300 gestegen, hebben ze 51 miljard dollar op de bank staan waar dat 10 jaar geleden nog een negatief vermogen was, is het een van de grootste smartphone fabrikanten en hebben ze de met de iPod 75% van de PMP markt in handen. Die kerel weet echt niet wat ie doet, dat is wel duidelijk
Ja alleen die Relatie gaat steeds meer richting de liefde kant.
(wat goed is natuurlijk)

Steve gaf tijdens de laatste Keynote nog een compliment aan Microsoft voor het uitbrengen van Offie2011.
had dit dan als gevolg gehad dat halo macintosh-exclusive was geworden?
gelukkig niet dan :)
Nee, bungie heeft voor zover ik weet altijd gezegt dat het een Mac/PC titel zou worden. Hun primaire platform is echter altijd de Mac geweest. Maar ze hadden ook plenty microsoft devers in dienst.
Apple die EA en SCE wil overnemen? o.0 Wat wordt dan de toekomst? Fifa enkel speelbaar op Apple apparatuur, Sony games enkel via iTunes te koop? :') Laat ze lekker vechten met elkaar, maar houd non-MS/Apple mensen er gewoon buiten. (Sony heeft indirect wel concurrentie met de Xbox, maar om het via zo'n manier te spelen?).

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 27 oktober 2010 13:22]

Ik zie ze EA nog wel overnemen maar SCE zal ze NOOIT lukken :) waarom niet? ten eerste omdat Sony als geheel ong 20% groter is dan Apple en ten tweede omdat de PS3 het perfecte platform is om hun andere producten te slijten (Films hebben ze bijv al en ik zie een Muziek store ook wel komen en ze gebruiken de PS3 als stimulans voor hun 3D TV)
Sony heeft een marketcap van 34 Miljard en Apple heeft 51 Miljard in kas.
Jij weet net zo goed als ik dat de marktcapaciteit niet gelijk staat aan de waarde van een bedrijf ;)
"market cap" staat voor market capitalisation (markt kapitalisatie).

In principe betekent dit het gedeelte van het bedrijf dat openbaar verhandelbaar is. (Prijs van een aandeel * uitstaande aandelen). Dit is een maat voor de waarde van een bedrijf.

Een belangrijk aspect is echter de factor "uitstaande aandelen". De marktkapitalisatie van Apple is bijvoorbeeld groter dan die van Microsoft, maar van Microsoft is een veel kleiner percentage van de aandelen vrij verhandelbaar. Veel van de aandelen zijn in vast bezit of bij grootaandeelhouders.

Het gaat hier overigens om het overnemen van de [Computer] Entertainment tak van Sony, dus niet *heel* Sony, maar alleen het gedeelte dat films, muziek en games doet. De electronicatak staat daar los van.

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 27 oktober 2010 14:54]

True MAAR wanneer dit gebeurd kan je verwachten dat bijv Samsung zich ook in dit verhaal gaat mengen en dan zal je nooit maar 34 Miljard moeten betalen. Dit soort bedrijven kunnen zo belangrijk zijn voor andere partijen (in dit geval is Sony erg belangrijk voor LG, Philips, Samsung) waardoor de prijs enorm wordt opgedreven :)
Ik vind het gerucht dat Apple op Sony of EA uit zou zijn eigenlijk opzienbarender. Het is dan wel een gerucht, maar interessanter dan een mogelijke aquisitie waar Steve boos over zou zijn geweest.
Wanneer was dat? Dat Apple Bungie probeerde te kopen...
Want ik meen te herinneren dat Apple vorige jaar een andere gamestudio probeerde te kopen, maar ik weet niet meer welke game studio... Bungie of Blizzard.

Mijn deja vu gevoel zegt dat ik dit bericht al eerder heb gelezen... (alleen koop gedeelte)

[Reactie gewijzigd door Dark Angel 58 op 27 oktober 2010 13:48]

Dit was ongeveer 8/9 jaar geleden is het niet langer
Het brandje tussen Microsoft en Apple werd geblust doordat de partijen overeenkwamen dat Microsoft een aantal pc-games naar de Mac zou porten.
Kijk, dat vind ik nou weer erg toeschietelijk van Microsoft, want feitelijk zijn ze helemaal niets aan Apple verschuldigd. Aan de andere kant, er worden vrij weinig games voor de Mac gemaakt die zo in het spotlight staan als games zoals Halo, dus Microsoft zou er ook aardig aan kunnen bijverdienen. Eeuwige vraag blijft natuurlijk of de uiteindelijke Mac-omzet de kosten voor porting dekt.
Je zou eens moeten weten wie wat aan wie verschuldigd is in elektronica/computer land. Dat is niet in een simpel overzichtje te verwerken. Feitelijk kunnen we er dus maar bitter weinig over zeggen of bedrijf x iets aan bedrijf y verschuldigd is.
Ze vinden het zelfs niet de moeite om naar de pc te porten (halo3 en volgende), waarom zouden ze dan naar Mac doen.
En dat is enkel naar winst kijkend. Het betekent ook dat ze minder winst halen op de Xbox want Halo is iets waar mensen een console voor durven kopen.

Bij Macgebruikers heb je een groter % die toch een Xbox zullen kopen om het te spelen dan bij Windowsgebruikers.
Bungie was toch al lang bezig met halo toen microsoft het kocht?
Halo is op de macworld als Mac - only game gepresenteerd. Bungie was na marathon de hottest thing in mac gaming.

Correctie, herinner me dat Myth en Myth II ook al Mac/Windows waren. Prachtige games waren dat ook.

[Reactie gewijzigd door Dr. Strangelove op 27 oktober 2010 13:48]

maraton is ook van bungie (vooor de mensen die het niet weten) kill the man with the skull is nog steeds een geniale MP modes
voor geintresseerde mensen, marathon is nu opensource en gratis legaal te downloaden. hier is de link: http://marathon.sourceforge.net/

[Reactie gewijzigd door sharkwouter op 27 oktober 2010 14:24]

Marathon, speel het nog iedere week op m'n werk :)
Ja, al heel lang (ruim een jaar). En hun primaire platform was altijd al: de Mac. Welliswaar zou het een dual launch worden, mac en pc tegelijk (iets waarmee bungie al flink ervaring had trouwens).
Halo is uiteindelijk ook uitgekomen op Mac, weliswaar geport door Macsoft (een zeer ondergewaardeerd bedrijf, gezien de meeste andere bedrijven nu Cider gebruiken)
Op 19 juni 2000 maakte microsoft bekend dat het Bungie had overgenomen. en inderdaad ze waren toen al bezig met de ontwikkeling van Halo. In 1999 kondigde bungie aan dat Halo er ging komen.
Op 15 november 2001 kwam de eerste versie beschikbaar. Uiteraard voor de Xbox.

[Reactie gewijzigd door _J7_ op 27 oktober 2010 13:30]

tss die steve jobs is een grote eikel zeg .
eerst afzien om bungie te kopen , en dan kwaad worden dat ms ze voor was .
echt zwak van apple .
en zo krijg je conflicten waar je totaal nix aan hebt .
ik wed dat een groot deel van conflicten tussen bedrijven nix anders is dan een fout van de 1 die dan kwaad word op de ander die dan wel opgelet heeft..
jij zou natuurlijk nooit zo reageren.
nee ik zou iig niet kwaad zijn op iemand die me voor was omdat ik nee gezegd zou hebben.
apple zei nee en dan vind ik het terrecht dat bungie met een ander in zee gaat die wel wil.
je kan ms er niet kwaad op aankijken als je zelf een stomme fout maakt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True