Halo 3: ODST

Andere opzet

Halo 3 ging twee jaar geleden de geschiedenisboeken in als een van de meest gehypte games. Het spel kreeg veel hoge cijfers en dat was achteraf gezien misschien niet helemaal terecht. De fans zullen zich hier echter niet erg aan gestoord hebben. Voor hen vormde Halo 3 de spectaculaire afsluiting van de Halo-trilogie. Diezelfde fans zullen dan ook hebben uitgekeken naar Halo 3: ODST.

Getest op: Xbox 360 (exclusieve titel)

Halo 3: ODST is het eerste actiespel binnen de franchise waarin je niet in de huid van Master Chief kruipt. Overigens kwam Master Chief ook niet voor in Halo Wars, maar die game viel als strategiespel toch al in een andere categorie. Hoewel Halo 3: ODST wel raakvlakken heeft met Halo 3, is vooral een spel dat op zichzelf staat. New Mombasa, de stad waar het spel zich afspeelt, zat weliswaar in Halo 2, maar dan alleen als ruïne. Halo 3: ODST vult zodoende een ongeschreven stuk van het verhaal in. Je krijgt het verhaal van de invasie van de Covenant op Aarde voorgeschoteld. Dit keer beleef je het avontuur dus niet vanuit het perspectief van Master Chief, maar vanuit een aantal Orbital Drop Shock Troopers: vrij normale soldaten, met minder indrukwekkende fysieke eigenschappen dan Master Chief.

*Meerdere ODST's

Daarmee is direct een van de meest essentiële verschillen genoemd tussen de originele Halo-trilogie en Halo 3: ODST. Niet langer speel je één verhaal: je beleeft er eigenlijk meerdere. Centraal staat 'The Rookie', het meest verse lid van de ODST's. Hij vertrekt tegelijk met de andere soldaten naar de Aarde om New Mombasa te verdedigen. Doordat er een Covenant-schip een hyperspace-jump maakt op het moment dat de soldaten naar de Aarde afzakken ontstaat er een emp-golf waardoor alle pods stuurloos raken en de ODST's massaal op aarde crashen. Het spel start als The Rookie wakker wordt en op onderzoek uitgaat, op zoek naar zijn teamgenoten. Hierbij komt hij verschillende 'beacons' tegen, die telkens een flashback veroorzaken, waarna de speler tijdelijk een stukje als een andere soldaat speelt.