Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 114 reacties

Microsoft heeft aangekondigd Xbox Live voor de originele Xbox en Xbox-spellen te gaan sluiten. Volgens de softwaregigant is dit nodig om wijzigingen in het online netwerk te maken die niet compatibel zijn met oude Xbox-spellen.

Xbox Live logoHet besluit werd door Xbox community manager Larry Hryb, ook wel bekend als Major Nelson, bekendgemaakt op zijn weblog. Vanaf 15 april kunnen de oude Xbox-spelcomputers niet langer verbinding maken met het online netwerk en zullen ook spellen voor de originele Xbox niet meer op een Xbox 360 online gespeeld kunnen worden. Volgens Hryb zal Microsoft de Live Gold-abonnementen van spelers die alleen met een originele Xbox online zijn geweest, niet automatisch vernieuwen. Een van de veranderingen die mogelijk doorgevoerd zullen worden is het ophogen van het limiet van 100 vrienden die een gamer nu nog maximaal kan hebben.

Het bieden van een onlinedienst werd destijds door Microsoft gezien als een hoeksteen voor het succes van de eerste Xbox en het Redmondse bedrijf was dan ook bereid flink te investeren nadat het zich in 2001 als nieuweling in de consolestrijd had geworpen. Op de E3-beurs in 2002 kreeg de dienst de naam Xbox Live: mensen zouden ermee online kunnen spelen, met behulp van een microfoon met elkaar kunnen praten en een gebruikersnaam en vriendenlijst voor alle spellen hebben.

Op 15 november 2002 konden gamers in de Verenigde Staten gebruik maken van Xbox Live; Nederlandse gamers konden vanaf 14 maart 2003 op Xbox Live. In de tussentijd is de dienst gestaag gegroeid: in juli 2004 waren er al een miljoen gebruikers en vandaag de dag staat de teller op 23 miljoen. Populair zijn titels uit de Halo-serie: Halo 2 is een van de meest gespeelde Xbox-titels op het netwerk, en Halo 3 herhaalde dat succes op de Xbox 360.

Tegenwoordig is Xbox Live op de Xbox 360 niet alleen een platform om online mee te gamen; ook het downloaden van demo's, downloadable content en complete spellen behoort tot de mogelijkheden. De casual games op Xbox Live Arcade waren in 2009 goed voor een omzet van ruim 70 miljoen euro. In de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk behoort ook het bekijken van respectievelijk films en on demand-televisie via Xbox Live tot de mogelijkheden.

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (30)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (114)

Gaan ze dit over 8 jaar ook doen met de 360 en/of xbla games?
Dat maakt het kopen van content (met DRM) vanaf de Marketplace toch stukken onaantrekkelijker.
DLC, Games on Demand en XBLA-titels zijn ook prima zonder internetverbinding te gebruiken. Je kan op twee manieren succesvol door de DRM-check heen: of je speelt de game op de console waar je de game op hebt aangeschaft, of je bent online ingelogd met de Gamertag die het spel heeft gekocht. In het eerste geval is er dus geen verbinding met Xbox Live nodig.

Daarbij is het natuurlijk ook nog even afwachten hoe de backwards compatibility voor de Xbox 720 (om 'm zo maar even te noemen) in elkaar zal steken, misschien kan je wel alles meenemen en heb je je oude console niet meer nodig. Ik ga er wel van uit dat MS zichzelf daar niet zomaar mee in de voet gaat schieten; digitale aankopen waren bij launch van de 360 al heel normaal.
Het gaat puur om het spelen over Live.
Je kunt de spellen gewoon lokaal blijven spelen zoals je altijd al kon.
Ik snap nog steeds niet dat er grof geld betaald moet worden voor Live connectiviteit... je betaalt toch al voor je internetverbinding? Je betaalt toch al voor het spel? Voor de console?... sorry maar ik vind het wel erg makkelijk verdienen bij Microsoft op deze manier. Dat ze de functionaliteit uitbreiden moet toch gewoon service zijn die je als klant gratis krijgt?

Verder vind ik het ook vreemd dat de xbox live in de States meer functionaliteit biedt dan in Europa, Internet is toch niet gebonden aan grenzen? En vreemde keuze ook om Xbox 1 spellen uit te sluiten van het Live netwerk, waarom zouden ze dat doen? De functionaliteit zit in de games ingebakken, en worden nog ontzettend veel gespeeld volgens mij.

Nee Microsoft scoort geen punten met deze keuze in de ogen van de consument.

edit: in wélk opzicht is dit bericht in godsnaam offtopic? Of nog erger: ongewenst? Is het gewoon puur omdat het een firstpost is? "OH! Firstpost, naar beneden modden!" Komop mensen, dit slaat nergens op.

[Reactie gewijzigd door gizmostudios op 5 februari 2010 13:30]

Je betaald voor de console -> je betaald dus voor de hardware
Je internetverbinding heeft niks met Microsoft te maken
Je betaald voor het spel -> dat gaat naar de makers van het spel, en een beetje aan licentie kosten naar Microsoft. De console wordt met verlies verkocht, spel opbrengsten breien dat weer recht

Xbox Live is een dienst, genereert data verkeer, moet onderhouden worden etc etc. Dus het is niet heel gek dat je daar voor moet betalen.

Je betaald ook wegenbelasting, ondanks dat je de auto al betaald hebt, accijnzen op brandstof etc.
Xbox Live is een dienst, genereert data verkeer, moet onderhouden worden etc etc. Dus het is niet heel gek dat je daar voor moet betalen.

Je betaald ook wegenbelasting, ondanks dat je de auto al betaald hebt, accijnzen op brandstof etc.
De vergelijking gaat niet op. De auto en de brandstof zijn geen producten van de Nederlandse staat de weg wel, voor onderhoud van de weg betaal je wegenbelasting. De accijns en BPM is waarschijnlijk staatskas spekken.

Daarbij is een staat een monopolie terwijl Microsoft een commercieel bedrijf is c.q. je hebt een keuze. Je kun al dan niet kiezen voor de xbox.

Over xbox live deze kost als je je online aanmeld €59,99 mijn gevoel is dat ze dikke winst op draaien en geen non profit dienst voor de klant is.
Daarbij vind dat online gaming standaard zou moeten zijn op een hedendaagse console.

Als mensen zo door gaan met rechtvaardigen ed wordt het dadelijk de normaalste zaak van de wereld dat je overal voor betaald. Betalen om online te kunnen/mogen gamen met de PC voor alle games, tweakers etc te mogen lezen etc.

Ik hoop dat er nog veel mensen zijn met mijn gedachten anders houd ik mijn hart vast.

[Reactie gewijzigd door worldcitizen op 5 februari 2010 13:56]

De vergelijking gaat niet op. De auto en de brandstof zijn geen producten van de Nederlandse staat de weg wel,
De internet verbinding is ook geen product van Microsoft.


Daarnaast kun je een jaar Live al bijna voor de helft van het bedrag dat jij noemt krijgen.

Online gaming is daarnaast tegenwoordig ook standaard. Of iets standaard is betekent niet dat het gratis is natuurlijk.

Wat is toch het probleem met ergens voor betalen. Het is toch alleen maar mooi dat er een beetje differentiatie is? Wil je niet online, dan betaal je niet. Als je alleen maar singleplayer speelt hoef je ook niet meer te betalen voor de multiplayer functionaliteit die je toch niet gebruikt.
ik vind gratis online gamen niet meer dan de normaalste zaak, vooral het microsoft systeem is oneerlijk.

ik heb op de PC, PS2 en PS3 altijd gratis online multiplayer gedaan, dit hoort bij de games.

multiplatform games zijn meestal even duur op de PS3 en xbox360, toch moet je voor MP bij de 360 bijbetalen terwijl de service van de PS3 vaak niet onder doet voor de 360.

het microsoft systeem is vooral oneerlijk omdat je namelijk niet voor online gamen betaald maar voor de tijdelijke mogelijkheid om online te gamen.

ik heb met halo 3 destijds zo'n 3 maanden kaart gekocht maar na 1,5 maand ben ik met het online gamen gestopt, omdat ik niet online gamende had ik dus eigenlijk dezelfde service als zilver alleen dan voor gold price.

en dan kan er als tegenargument wel worden gebracht dat internettikken voor MP waarschijnlijk duurder zou zijn maar dan zie je meteen dat betalen voor online gamen onzin is.

een eerlijker systeem op xbox live zou misschien zijn een trial voor MP in de game en als MP bevalt dan kun je de onbeperkt MP voor die game voor €5,- activeren.

mooiste is natuurlijk gratis zoals op de PS3, alleen had sony ook wel headsetjes mee mogen leveren met de PS3 want die kom je maar weinig tegen eigenlijk, en de eu store moet gelijk getrokken worden met USA
Betalen voor een dienst die je gebruikt is toch helemaal niet verkeerd? Dat 'de internets' helemaal gratis waren is toch al weer erg lang geleden...

De hardware die bedrijven neer moeten zetten voor on-line diensten zijn duur, de verdindingen die ze moeten leggen met internet exchanges kosten geld, de software en support zijn ook niet gratis. En dat laatste - het supporten van de service - lijkt me ook erg belangrijk voor de speler. Het enige spel dat ik online speel is Battlefield Heroes, en daar hebben ze regelmatig last van hackertjes die met aimbots het spel verstieren. Het achter de broek zitten van dat soort mensen kost tijd en mankracht.

Oh - en voor tweakers betaal je ook in zekere zin: men hoopt dat je de (zeer spaarzame) advertenties bekijkt en hun producten koopt (http://tweakers.net/adverteren)

[Reactie gewijzigd door Tukkertje-RaH op 5 februari 2010 14:49]

Je moet zelfs niet op een advertentie te klikken om ervoor te betalen. Andere mensen klikken erop, product x betaalt aan Tweakers, fabrikant van product x verhoogt dus zijn verkoopprijzen en raadt eens wie die betaalt ;)
Het is ook de normaalste zaak van de wereld dat je voor een dienst betaald. En als jij 15 eurocent per dag te veel vind moet je die dienst niet afnemen. 60 Euro per jaar is echt geen dure grap. Als je het niet kan betalen moet je helaas offline spelen.

Daarnaast vind ik het wel een lekkere gedachte dat alleen serieuze mensen online zijn. Niet van die pukkelige pubers die alleen maar de boel online kunnen verzieken,
60 Euro per jaar is echt geen dure grap. Als je het niet kan betalen moet je helaas offline spelen.
Nee ik heb een PS3. Dat kost me niets.

Ik betaal wel voor mijn games wat veel van de schijnheilige xbox profeten niet doen.

Ik hou sowieso niet van allemaal die verrassingseffecten van de xbox. Je kunt alleen hun harddisk gebruiken. Ik koop een game die online play mogelijk maakt maar toch moet ik extra betalen. |:(
Dat is jouw argument geweest om een PS3 te kopen en dat zijn hele goede argumenten. Helaas heb ik weer andere argumenten om in de tijd een xbox360 aan te schaffen. Ik vind het alleen jammer dat je het gelijk over scheinheilge profeten hebt. Iedereen zijn keuze. Moet ik jouw een miele profeet gaan noemen omdat jij een miele wasmachine hebt en ik een wirlpool? Als iemand een xbox360 heeft betekend niet dat hij per definitie een ps3 kut vind en vise versa,

Van iemand die in 1966 is geboren had ik wel een wat meer volwassen reactie verwacht.
Stel dat Miele €100 duurder is in aanschaf en voor die Whirlpool moet je €5/maand betalen om wasproduct te kunnen gebruiken. Dan zou je verdorie toch ook wel die Miele kiezen hoor. Anders ga ik je adres opzoeken om zever in pakjes aan je deur te komen verkopen.
Je vergelijking klopt niet. Immers kan je nog steeds prima gamen op je Xbox zónder Xbox Live. Een betere vergelijking zou zijn: De Miele is 100 euro duurder, en de Whirlpool biedt de mogelijkheid om voor 4 euro per maand ook wasverzachter erbij te krijgen.

Ik heb een Xbox360 (niet omgebouwd) en Xbox Live, en ik vind het prima. Waarom geen PS3? Simpel: het spelaanbod voor de Xbox360 sprak mij meer aan, en de PS3 was destijds ook nog eens ruim 150 euro duurder.
Het probleem is gewoon dat ze zo'n model niet gebruiken bij wasmachines omdat het niet kan.

Het moet gewoon logisch uitgelegd worden aan de mensen die het niet zien.
Silver: je betaalt niets en krijgt een perfect werkende Xbox life maar enkel zonder online gamen.
Gold: je betaalt voor exact dezelfde (perfect werkende) Xbox life van de silver en je krijgt online gamen. Dat betekent dus dat die volledige prijs dient voor het online gamen te bekostigen (want jij betaalt al dat extra geld enkel voor het extra deel van online gamen en de rest kan je gratis krijgen).
Maar als je dan in de realiteit kijkt, gebruiken ze dat geld helemaal niet om gameservers op te zetten. Eender welke verkoper die zoiets probeert, gaan mensen met volle rede roepen "je wordt in 't zak gezet jongens".

Om het allemaal nog veel erger te maken: ze zouden voor dat geld wel dedicated gameservers kunnen opzetten en nog steeds +100% winst maken. Hoe gek moet je zijn om zoiets normaal te vinden of om te zeggen dat ze je goede service geven voor dat geld.
En hetzelfde is geldig voor de PS3 als de extra prijs van PS3games ook echt komt omdat Sony die vraagt om "gratis" PSN te bekostigen. Dan krijg je bij hun ook niet waarvoor zij een extra prijs betalen, maar het zou wel al beter gecamoufleerd zijn.

Fabrikanten pushen de consoles niet omdat het zoveel makkelijker is voor hun. Ze pushen het omdat ze veel meer inkomsten uit hun klanten kunnen halen.
Voor de pc developen is niet moeilijker dan voor een console, maar bij de pc hebben ze enkel een spel om je te verkopen.
Met een omgebouwde Xbox kun je niet op Live, of loop je in ieder geval de kans geband te worden, en terecht.

Ik heb gewoon beide consoles, ze hebben beiden hun kwaliteiten. Alleen gamesverhouding ligt scheef, heb 10 games voor de PS3 en 62 voor de 360 :+
Die acijnzen en wegenbelasting vind ik nou precies ook zo'n misbruik van de staat om maar weer extra geld te verdienen. Die bedragen staan niet op tegen de kosten van de wegen alleen. Maar waarom zou 1 fabrikant het wel gratis aan kunnen bieden en de ander niet, alsof nintendo en sony geen kosten hebben eraan??
Nee, er komen kosten bij voor gerelateerde diensten, onderzoek & ontwikkeling, alternatieven.

MS geeft je de keus waar je voor wil betalen. Dat al hun diensten absurd duur zijn is een 2e. Ik betaal iig niet per definitie voor alles! (sony/apple zijn voorbeelden waar je dat vaak wel moet doen, ook al gebruik je de functionaliteit niet)

Ik ben blij dat de overheid dat niet doet voor bepaalde voorzieningen (vervoer & infrastructuur, onderwijs) en wat minder in andere gevallen (gezondheidszorg, luxe artikelen)

[Reactie gewijzigd door Cio op 5 februari 2010 21:57]

Dat heet 'een ander business model'.
Kromme vergelijking. Je hebt tijdens het gamen inderdaad data verkeer, maar dat kost Microsoft geen cent. Zowat elke consolegame werkt immers via peer-to-peer: één gamer host het spel, de andere gamers verbinden met de host. Je betaalt dus letterlijk om je eigen games te hosten.

Weliswaar is 35 euro per jaar niet duur, maar het gaat me vooral om het principe. Wat ik erger vind zijn de andere dingen die Microsoft ontzegt aan niet-betalende Silver-leden: demo's (gratis promotiemateriaal van de uitgevers), kortingen van 3rd party uitgevers, gratis diensten zoals facebook en twitter enz...

Uiteindelijk komt het er op neer dat je je x360 op afbetaling koopt: je betaalt een voorschot, en de rest betaal je af in schijven van 35/60 euro per jaar terwijl je hetzelfde krijgt als bij de concurrentie. Want hoe je het ook draait of keert: partychat is erg handig, maar absoluut geen must voor een toffe online spelervaring.
Ze zouden eens winst maken op hun console zeg.
Je moest eens weten hoeveel er van elke verkochte game naar de consolemaker gaat :)
Dat is maar hoe je het ziet. Ik ben zelf een PS3 bezitter, en ben blij met het gratis PSN, maar als tegenargument kan je aanvoeren dat mensen die alleen maar single-player games spelen onnodig extra betalen voor de online gaming mogelijkheden.

Het "gratis" meeleveren van Internet Explorer met Windows wordt gezien als koppelverkoop, omdat Windows hierdoor onnodig duur is.

Het "gratis" meeleveren van PSN bij de PS3 wordt gezien als een aankoopargument.

Het is maar hoe je het ziet.
Ik ben zelf een PS3 bezitter, en ben blij met het gratis PSN, maar als tegenargument kan je aanvoeren dat mensen die alleen maar single-player games spelen onnodig extra betalen voor de online gaming mogelijkheden.
Heb je inzicht in de financiën van Sony?

Misschien betalen de partijen die demo's en verkoop content aanleveren wel PSN en kost het de single-player geen cent.

IMO is het sowieso fouter van Microsoft met xbox live. Er staat nergens op de doos dat er mogelijk nog extra kosten bij komen, de standaard consument wordt hier door "verrast".
IMO is het sowieso fouter van Microsoft met xbox live. Er staat nergens op de doos dat er mogelijk nog extra kosten bij komen, de standaard consument wordt hier door "verrast".
Niet mee eens.

Ik vind dat je bij de aanschaf van een product juist geïnformeerd moet worden door de verkoper, en zelf ook je plicht tot onderzoek hebt.

- Als je een PC koopt zit er ook geen sticker op dat je een internetverbinding nodig hebt om te kunnen internetten, office software moet installeren, een printer aansluiten om te kunnen printen, e.d.

- Als je een TV koopt moet je ook rekening houden met een abonnement (als je meer wil zien dan NL1 en een paar Duitsers).
- Als je een telefoon koopt werkt deze niet zonder abonnement
- Als je een auto koopt moet je je vooraf uitzoeken welke brandstof je kiest, hoeveel deze verbruikt, hoeveel verzekering en wegenbelasting je moet betalen, etc.
de xbox360 is de auto waar je extra moet betalen om toegang te krijgen tot de benzinepomp voordeel is dat er een bediende staat die de service wat makkelijker maakt.

de ps3 is de auto bij de onbemande gratis toegankelijke benzinestation, je mist een klein beetje service maar daardoor is het ook (een stuk) goedkoper.

beide diensten hebben voor en nadelen en voor en tegenstanders
Het staat anders standaard onderaan op elke game die je koopt dit is weliswaar in de kleine lettertjes maar het staat erop.

Bovendien is de enige limiet die het niet aanschaffen van een abonnement oplevert het feit dat je niet beschikt over multiplayer. De rest van de service is gewoon nog beschikbaar.
Ik snap nog steeds niet dat er grof geld betaald moet worden voor Live connectiviteit... je betaalt toch al voor je internetverbinding? Je betaalt toch al voor het spel? Voor de console?... sorry maar ik vind het wel erg makkelijk verdienen bij M$ op deze manier. Dat ze de functionaliteit uitbreiden moet toch gewoon service zijn die je als klant gratis krijgt?
En Wordl of warcraft? Dat is toch precies het zelfde. Je betaald voor je PC, internet, world of warcraft zelf (en iedere uitbreiding) en nog moet je iedere maand aan blizzard betalen.

Dat zou ik eerder als een service verwachten, of in ieder geval dan geen aanschafkosten.
Voor dat maandelijkse bedrag blijft Blizzard nieuwe content toevoegen (buiten de uitbreidingen), het netwerk onderhouden en support leveren.

De aankoop van je PC en je internet verbinding leveren voor Blizzard geen cent op.

[Reactie gewijzigd door donny007 op 5 februari 2010 13:47]

het kan ook anders (zie guildwars).
Tevens worden er nog steeds patches uitgebracht voor WC3 en D2.

Blizzard heeft gegokt en heel wat geld gewonnen.
Maar volgens mij kun je nog steeds met je oude Xbox via lan (vpn dus ook?) gamen.
voor dat maandelijks bedrag blijft blizzard helemaal geen nieuwe content toevoegen, alleen bugs patchen. Elke uitbreiding (wat echt nieuwe content is) betaal je steeds opnieuw voor.

xbox live bedrag wordt ook gebruikt om het netwerk te onderhouden en support te leveren en de opslagruimte, chatvoice-servers, messaging service.

pc aankoop en internetverbinding hebben, net als de xbox en je internetverbinding, niets met de kosten van live te maken.
Wel hoor, Blizzard levert nieuwe content. Ze hebben dit jaar b.v. voor het "Love is in the Air" festival allemaal nieuwe quests en achievements toegevoegd.
Ach grof geld. Ik had het liever gratios gezien, maar die 30-40 euro per jaar kan er bij mij ook wel af.

Zeker als je de kwaliteit van XBL ziet, tegenover iets als bijvoorbeeld PSN.
Ben je de voorbije twee jaar nog wel eens op PSN geweest? Zowat elke recente online game heeft alle nodige functies zoals invites, slimme matchmaking en zelfs een party systeem. Zowel PSN als Live werken via peer-to-peer, waarbij de lag volledig afhankelijk is van de gamer die host.
Je kan veel zeggen over de XBox (ik gebruik 'em al niet meer vanwege de conitue problemen met de hardware), maar ze hebben wel de beste online-service die ik ken. Tuurlijk hoef je niet online te spelen, maar als je dat wilt dan wil je neem ik aan de beste ervaring hebben en dat kost MS behoorlijk veel extra geld. Wel zuur voor de mensen die niet om de zoveel tijd een nieuwe spelcomputer nodig hebben, daar een alternatief voor hebben zou prettig zijn.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 5 februari 2010 13:20]

Ik vind het niet erg om te betalen voor dienst die echt goed werkt. Ik heb ook PSN gehad maar daar werd ik zo flauw van de problemen dat ik snel weer een xbox gekocht heb.

Inmiddels lijkt het PSN zijn spul wat beter voor elkaar te hebben, maar het zit nog niet op het niveau en het gebruiksgemak van xbox live.

En op ebay koop ik altijd 13maand voor rond de 30 euro. Dus daar lig ik ook niet echt wakker van :*)
Definieer eerst "grof geld".
Het is omgerekend nog geen 5 euro per maand wat je betaald, dat vind ik reuze meevallen voor wat je krijgt. Dat betaald bijvoorbeeld een WoW'er volgens mij ook per maand.

De keus dat ze Xbox 1 spellen niet meer gaan ondersteunen geeft Microsoft de mogelijkheid om het platform verder te ontwikkelen zonder zich druk hoeft te maken om legacy software.
Ik snap nog steeds niet dat er grof geld betaald moet worden voor Live connectiviteit...
Paar tientjes per jaar. Nou zeg, wat een fortuin.
je betaalt toch al voor je internetverbinding?
Wat heeft MS daar mee te maken?
Je betaalt toch al voor het spel?
Game developers willen er ook graag wat aan verdienen lijkt me.
Voor de console?
Reken er maar niet op dat er op de console zelf vette marges zitten.
Verder vind ik het ook vreemd dat de xbox live in de States meer functionaliteit biedt dan in Europa, Internet is toch niet gebonden aan grenzen?
Internet is wel degelijk gebonden aan grenzen. Heeft alles met licenties te maken, producenten van bijvoorbeeld TV series willen niet dat deze eerder online te zien zijn aangezien er contracten gesloten moeten worden met TV stations.
Wel eens op Hulu geweest? Of videodiensten van Amerikaanse TV stations? Of talloze andere diensten? Dan weet je dat grenzen wel degelijk bestaan op Internet. Ik zeg niet dat het goed is, maar het is een feit. En het is wel erg makkelijk en vooral kortzichtig om dat volledig op MS af te schuiven.
En vreemde keuze ook om Xbox 1 spellen uit te sluiten van het Live netwerk, waarom zouden ze dat doen?
Dat staat notabene in het artikel.
edit: in wélk opzicht is dit bericht in godsnaam offtopic? Of nog erger: ongewenst? Is het gewoon puur omdat het een firstpost is? "OH! Firstpost, naar beneden modden!" Komop mensen, dit slaat nergens op.
Omdat je hele klaagzang offtopic is behalve het ene zinnetje dat daadwerkelijk over het onderwerp gaat (het sluiten voor originele XBOX spellen).
Ach waarom gratis maken als ze toch wel betalen ?, je wilt het toch of niet

Anders ga je naar sony of een Wii, simpel maar mensen blijven het toch betalen dus waarom veranderen ?
Ik betaal er daarom ook niet voor :D Speel alleen offline :)
Ik ook, terwijl het online gedeelte me best boeiend lijkt. Ik denk dat als je bijvoorbeeld gratis 3 uur per week kunt spelen, zodat mensen zien hoe het is, mensen (zoals ik) eerder geneigd zijn om xbox live gold te nemen. Ik denk dat dit een win-win situatie is, voor de gamers en voor microsoft.
Dat is de typische Nederlandse gedachte, eerst iets gratis krijgen om vervolgens pas te gaan betalen. Helaas zit de rest van de wereld toch iets anders in elkaar. Je krijgt een paar maanden gratis bij je console, vervolgens zal er toch gewoon betaald moeten worden.

De reden dat Xbox Live betaald is, is vanwege een aantal factoren:
- Er wordt volgens mij nog steeds verlies gemaakt op de verkoop van consoles
- Er kan een garantie worden gegeven voor de bereikbaarheid en kwaliteit van het netwerk doordat het direct inkomsten oplevert
- Men hoeft voor nieuwe ontwikkelingen niet geldschieters te gaan zoeken maar ze kunnen het in eigen beheer ontwikkelen zonder inmenging van buitenaf

Daarnaast hoeft Xbox Live helemaal niet zoveel te kosten. Voor een kleine 50 euro ben je vaak al klaar voor een heel jaar. Dat is iets meer dan 4 euro per maand. Dat moet toch geen probleem zijn?

Het kan wel gratis maar dan gaat de advertising op je console ook een rol spelen. Overal banners, ingame advertising enz. is nu niet aan de orde. Dat zou dan zeker wel een rol gaan spelen.
- Er wordt volgens mij nog steeds verlies gemaakt op de verkoop van consoles
Dit gebeurt bij sony lol, MS maakt nog steeds winst op zijn console.

- Er kan een garantie worden gegeven voor de bereikbaarheid en kwaliteit van het netwerk doordat het direct inkomsten oplevert
Klopt, downtimes op XBL zijn sneller opgelost als op PSN, ook zijn Latency's (Ping) een stuk lager

---
Back to the subject: Ik d8 dat de orginele Xdoos allang geen live meer ondersteunde :O
Ik denk dat MS wel winst maakt op de 360 verkoop maar uiteindelijk verliest MS ook weer geld want all die reparaties en vervanging van al die RROD 360s heeft ook bakken met geld gekost dus uiteindelijk zal MS ook verlies draaien op de consoles.

En hoe kan ping lager zijn bij Xbox Live tegenover PSN? Beide werken bij de meeste games met p2p. Dus zal de ping die je bij die p2p games hebt afhangen van jouw verbindingen en de verbinding van de host. Ping van beide te vergelijken is kansloos.
Jouw vergelijking van de opbrengst vs. de reparatiekosten "dus zal MS ook verlies draaien op de consoles" is ook niet bepaald onderbouwd te noemen....
Wil je een onderbouwing? Komt ie:
Mijn broertje heeft een 360 maar bijna geen games, want die xdoos draait ze allemaal kapot. M$ wil niks weten van terugnemen want dat ding is over de garantie (lui broertje die er niet achteraan gaat << ).
Okee, 1 keer kan gebeuren want deze xbox was van de eerste rond. Early adeptor en dat gedoe met die drives was toen nog echt aan de hand.

Maar dan gebeurt hetzelfde bij een maat van mij. Draait ook games kapot en leent niks meer van andere mensen, want dan kan hij het net zo goed kopen.

En dan nog erger: mijn neefje had artifacts op zijn xbox. Deze is opgehaald en 2 week later had hij een nieuwe. Met kerst hadden we hem de nieuwe Pro Evo gegeven en na 20 minuten spelen was de disc onleesbaar. Perfect ronde kras van enkele milimeters dikte.
En M$ vervolgens verwijzen naar Konami voor een nieuw exemplaar en een groot lulhannes verhaal over stabiliteit van het apparaat.
Prima, maar dan mogen ze een nieuwe fundering e.d. aan gaan leggen als dat ding horizontaal op de vloer, of in een kast, nog krassen veroorzaakt.

Sorry, maar dan krijg ik de neiging (al is die niet van mij) om dat ding de sloot in te trappen..
Je wordt er pisnijdig van, games zijn overpriced tov pc, en xbox live en randapparatuur is zwaar, zwaar overpriced.
Helaas heb ik geen verhalen van bekenden waar het wel goed gaat, dus ik heb een eentonig en slecht beeld van Microsoft.

Ik heb zelf een ps3 sinds november en op 1 lullige crash na loopt ie verder als een zonnetje.
Helemaal mee eens, behalve dan een klein dingetje.

Als jij E50 betaald voor je jaar Xbox Live dan betaal je nog steeds veel te veel. Met een beetje goed zoeken kun je daar nog 30% vanaf halen.
Blijkbaar heeft Sony het niet nodig... en zoveel slechter in het PSN tegenwoordig ook niet meer.
Er zijn de laatste tijd meerdere berichten geweest dat je voor sommige PS3 titels online zal moeten gaan betalen. Dus dat PSN gratis blijft valt nog te bezien.

Ik game overigens online alleen op mijn PS3, ik blijf een Nederlander he ;)
Er komen betaalde premium diensten, maar Sony heeft - tot nu toe alleszins - steeds benadrukt dat online gamen gratis blijft. Niet meer dan logisch naar mijn mening, moeten betalen voor peer-to-peer gaming is ronduit geldklopperij.
Zal Sony wel moeten willen ze marktaandeel winnen. Het gratis PSN wordt nog altijd als een groot voordeel t.o.v. de xbox gezien.

Ik vraag me af wat de kosten zijn om het PSN/XBL online te houden, maar 5 euro per maand is uiteindelijk vrijwel niets (en voor 1 jaar krijg je nog korting).
Yeah right alsof Sony plots geld gaat aanrekenen voor een gratis dienst als multiplayer?! Er komen betalende diensten op de PS3 maar de huidige functionaliteit blijft gratis.Zou beetje gek zijn van mensen te laten betalen voor online games als MAG om vervolgens dan toch nog geld te vragen om online te mogen spelen. Wat er wel zal gebeuren is dat games zoals MAG in de toekomst gratis verspreid worden en er betaald dient te worden om sommige delen te spelen. Dat is een totaal andere zaak dan 2 keer kassa spelen voor dezelfde game.
ben ook niet voor betalen maar het is het uiteindelijk dik waard. Een kaartje voor een jaar gamen kost online maar iets van 35e en dan heb je (vind ik) toch wel echt een fijnere dienst dan op mijn wii of ps3. Het werkt naar mijn ervaring gewoon altijd prima! (behalve die p2p servers van COD:MW2 dan.... maarja dat ligt aan het spel zelf...)
Dat ligt nu dus eens niet aan het spel hé. Had Ms meteen dedicated servers gebruikt voor de consoles, dan zou het aangenaam kunnen zijn om online te spelen met een console ipv lagfest. De enige reden om betalen voor online gamen enigzins te verantwoorden is wanneer dat bedrijf ook echt kosten heeft aan servers om op te kunnen spelen.
Daar vallen dus MMO's onder maar ook alle andere games met dedicated servers. Wat Ms doet is met je geld gaan lopen en daarna moet je nog altijd zelf server zijn.

Voor bijna elk game heb je voor minder dan €1/slot/maand een public server. Dus feitelijk kom je dan nog altijd maar aan €12/jaar en niet €50 (of €35). Aangezien verhuurders van servers voor dat geld al winst maken, moet Microsoft er zeker in slagen om op zo'n grote schaal er winst uit te pompen aan die prijs.
Nu krijg je een situatie waar bedrijven dan nog eens zelf extra geld moeten vragen aan hun spelers om ze toch een goede online ervaring te geven. BFBC2 wordt bijvoorbeeld €1.5/slot/maand.

Dat Xbox live deftig werkt is sowieso al hun verantwoordelijkheid en de silvers hebben dat ook. Al dat extra geld dat je uitgeeft is om een goede ervaring tijdens het online gamen te krijgen, en die krijg je gewoon niet vandaag.
dan moet je af en toe eens de aktiecode invoeren die je bij een game krijgt (meestal een 1dag gold code) of met de game-weekenden meedoen die er ook regelmatig zijn. In zo'n weekend wordt het gold account voor iedereen geactiveerd
Ik las onlangs dat de helft van de bezitters van de x360-versie van Left 4 Dead 2 nooit online speelt omdat ze geen Gold abo hebben. Toch wel triestig aangezien deze game toch vooral op de online co-op en multiplayer voorzien is.
"edit: in wélk opzicht is dit bericht in godsnaam offtopic? Of nog erger: ongewenst? Is het gewoon puur omdat het een firstpost is? "OH! Firstpost, naar beneden modden!" Komop mensen, dit slaat nergens op."
Nope, M$ is ongewenst om zo te schrijven en dat hoor je toch echt te weten.

Je hebt het nu aangepast, dan ga je ook naar +1 ;)

[Reactie gewijzigd door Exorcist op 5 februari 2010 13:40]

Omdat het topic gaat over het beëindigen van XboX live voor "oude" Xbox, en iemand dan meteen begint te "zeuren" over dat XboX live niet gratis is, terwijl in het hele artikel niet over de kosten van XboX live wordt gerept.

De enige link is eventueel dat alleen dat betaalde abbo's (Gold) niet automatisch verlengd worden als je alleen met de oude XboX speelt, en dat vind ik een nette, doch niet meer dan logische oplossing.
M$ , MS , Microsoft wat maakt het uit? zo kunnen we nogwel diverse leestekens verbieden/misbruiken...
[geheel oftopic] Soms zijn woordspeling, bashing zo afgezaagd, saai en slaapverwekkend aan het worden dat ze bij vele mensen gaan irriteren en dat word terecht afgestraft. Daarnaast geef je op die manier aan dat je post niet geheel onbevooroordeeld is (dus waardeloos) [/geheel oftopic]
aan jou de keuze om te betalen of niet .
Het is toch niet zo moeilijk?
Je betaalt aan je ISP voor je internet omdat iemand daar geld in moet investeren om het jou te geven.
Je betaalt aan de winkel en de spelmaker voor het spel omdat iemand daar geld in moet investeren om het jou te geven.
Microsoft moet geld betalen om online dingen mogelijk te maken, dus moet jij ze ervoor betalen.

Dit artikel ging over het afsluiten van Xbox Live voor de Xbox1, en jij begint met een debiele rant over geld betalen voor een dienst. Daarom is je bericht ongewenst
Het geeft toch te denken: De spelletjes zijn maximaal 8 jaar oud. Met de huidige systemen moet je er dus ook rekening mee houden dat ze zo'n 6 jaar mee gaan.

En dan te bedenken dat we bij opa en oma voor de kinderen de spelletjes van vroeger zo uit de kast kunnen halen. Ik hoor het mijn toekomstige kleinkinderen al zeggen. "Opa, wat is die zwarte doos met dat grote kruis erop?" 'Daar hebben je ouders uren mee gespeeld maar dat werkt nu niet meer...'.
Natuurlijk werkt het dan nog wel (de Xbox is een onverwoestbaar fort vergeleken met de Xbox360), alleen kan je niet meer online via LIVE spelen.
Online is anders een behoorlijk essentieel onderdeel, dus ik kan me best voorstellen dat er mensen zijn die dit zien als "stopt met werken".

Maar dit was natuurlijk te verwachten. Het is gewoon het zoveelste voorbeeld van wat er gebeurd als de producent, door middel van DRM, de volledige controle heeft over een systeem. De belangen van de koper wegen lang niet zo zwaar.

Op dit gebied zijn de meeste PC games gewoon superieur. Zolang er mensen zijn die het willen spelen zijn er servers voor. Zie Quake 3 Arena. 11 jaar oud maar er zijn nog genoeg servers. En ook voor oudere versies zijn er nog servers.
Maar ook daar gaat het de verkeerde kant op, met systemen als Steam, exclusief door de maker van het spel beheerde servers, of spelletjes die het niet doen als ze niet kunnen authenticeren op het internet.

bottom line. Hoe minder controle je zelf hebt hoe groter de kans dat het na een X aantal jaar gewoon niet meer werkt. Niet vanwege een defect of iets dergelijks, maar omdat de leverancier vind dat het niet meer nodig is.

[Reactie gewijzigd door locke960 op 5 februari 2010 22:06]

Het grappige is dat mensen wel flink veel geld over hebben om games te kopen, maar dat 30 euro per jaar snel als grof geld gezien word. Of ben je weer zon geval die alles illegaal download en dan loopt te zeuren dat live geld kost.

[Reactie gewijzigd door Relief2009 op 5 februari 2010 13:30]

Het is de combinatie van kosten. EN de game EN online functies.

Ik heb nu een PS3, maar moet zeggen dat de Xbox live toch echt stukken beter werkt dan PSN.

Begrijp ik het nu goed dat je gewoon helemaal niet meer op xbox live kunt inloggen met je xbox? Dat zou toch wel heel jammer zijn voor al die gebruikers, zo oud is die console ook nog niet. En ook wel gek dat Microsoft niet een soort van detectie systeem kan inbouwen zodat x360 gebruikers wel van de nieuwe opties gebruik kunnen maken, maar de oude xbox gebruikers niet.
Als ik het goed begrijp wordt backwards compabillity ook gedeleted... niet dat ik het gebruik, maar dat is zonde en dus verliezen we nog een reden om naar een nieuw Dashboard te upgraden...
Volgens mij niet hoor, dat staat namelijk lokaal op je schijf. Pleur een Xbox 1 game in je Xbox360 en je haalt alle backwards compabillity patches binnen. Ook kun je een ISO bestand van de microsoft site binnen halen.

[Reactie gewijzigd door MrX_Cuci op 5 februari 2010 13:46]

Goed lezen: er staat dat je niet meer met een xbox spel op een xbox 360 ONLINE kunt spelen.
Dit sterkt mij weer in mijn bevestiging dat ik toch blijf bij een PC en niet zal overstappen naar een console. Natuurlijk zal het niet vaak voorkomen dat de consoleondersteuning gestopt wordt. Echter, voor online gamen op de PC heb je alleen een internetverbinding nodig, terwijl, zoals nu blijkt, een console om de zo veel tijd vervangen dient te worden.

Ik snap alleen niet waarom microsoft het niet compatible kan maken... Er is altijd vanalles compatible te maken: de gebruiker die een console gebruikt om in te loggen op het LIVE netwerk kan toch meesturen aan het netwerk dat-ie een xbox of xbox 360 is, zodat vervolgens bepaald kan worden dat er een verbinding gemaakt wordt met het geschikte netwerk waar en nog online gespeeld kan worden.
Maar goed, omdat dit niet gaat gebeuren denk ik dat microsoft er te weinig geld mee verdient en dat daarom de stekker eruit wordt getrokken; vriendenlijsten die langer kunnen zijn kunnen toch ook op een server worden opgeslagen, imo.

[Reactie gewijzigd door MistahMastah op 5 februari 2010 14:08]

de patch moet dan aan het 360 gedeelte komen, en dat maakt voor Xbox1 gebruikers het systeem ook weer trager, en aangezien microsoft onderhand Shift - Delete met de Xbox dashboard source code heeft gedaan..
Het begrip "te duur" is zeer relatief, als je elke dag op live zit vind ik het die 60 eu wel waard. Helaas heb IK geen tijd daarvoor, zelf speel ik maar gem. 3 a 4 keer per maand en dan vind ik 60 eu wel veel geld. Ik zou graag een uur/dag tarief willen, zeg 1,50 per dag. (ben ik uiteindelijk wel duurder uit maar geeft mij zelf een beter gevoel hierover, ikheb het zelf in de hand) Dan ben ik verkocht, kan ik lekker 4 dagen per maand gamen. Verder is de service vrij goed met de matchmaking ed.
Grof betalen, komt op man, ik heb 36 euro betaald voor mijn Live abo, voor een jaar (als je even op internet zoekt, komt je er plenty tegen).

Ik geef honderden euro's per jaar uit aan games, dan is 3 euro per maand voor online gamen niet te veel
xdoos live is idd wel beter dan het psn network, don't shoot me plzz :p
maar je betaald altijd voor kwaliteit...
en voor de mensen die zagen over als je goed zoekt 35euro per jaar.
gierig? vergelijk het psn is met live(ja ik heb ze beide)
ps3 online is niet zo goed, bij live is er genoeg gepraat geleuter enz. . .
en stabiliteit is ook pak beter bij live, maar hiermee zeg ik niet dat psn slecht is.
online verkies ik tog xdoos. maar ik game evengraag op de ps3 offline dan wel,
voor ik hier fanboys op men dak krijg
Die 30,- per jaar is toch lang niet zoveel?

En het werk gewoon perfect. De party's, matchmaking, voice-chat, downloads, updates. Etc

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True