Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 20 reacties
Bron: Reuters

Xbox Live, het concept waarmee Xbox-gamers online met elkaar kunnen spelen, begint nu ook in AziŽ aan te slaan. Een halfjaar na de introductie van Xbox Live in AziŽ heeft al ongeveer 15 procent van de Xbox-eigenaars zich ingeschreven voor de dienst, terwijl dat percentage wereldwijd gemiddeld 12 procent bedraagt. Het gaat om ongeveer 200.000 Aziatische gamers, die een niet onaardig aandeel hebben in het totale abonneeaantal van ongeveer een miljoen. De snelle groei toont nog maar eens aan dat videogames zeer populair zijn in (Oost-)AziŽ, vaak beschouwd als een economische reus in wording. Microsoft heeft zich als doel gesteld het percentage van 15 procent Xbox Live-gebruikers tegen juni volgend jaar naar 22 procent op te krikken, ondanks de concurrentie van een soortgelijke dienst van Sony voor de PlayStation 2 en natuurlijk de grote online community van pc-gamers.

Xbox Live logoMomenteel is Xbox Live verkrijgbaar in wereldwijd 24 landen, waaronder Aziatische landen en staten als Zuid-Korea, Japan, Taiwan, Hong Kong en Singapore. Om de populariteit van de Xbox in het algemeen te verbeteren in de Pacifisch-Aziatische regio, heeft Microsoft met de regering van verschillende landen een samenwerking gesloten waarbij lokaal gameontwikkelingstalent gezocht en gesteund wordt. China heeft overigens geen groot aandeel in de positieve resultaten. Met bijna een vierde van de wereldbevolking is er een markt met een enorme potentie, maar veel gameontwikkelaars mijden die door de excessieve piraterij. Maar anderen hebben dan weer veel vertrouwen in de Chinese (online)gamemarkt, zoals wereldmarktleider Electronic Arts.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (20)

ben benieuwd hoe sony het dan doet, aangezien zij hun netwerk gratis ter beschikking stelt. (voor zover ik het weet)
In Japan slaat de XBox helemaal niet aan.

Microsoft heeft nog steeds het idee dat ze met Amerikaanse producers de markt kan veroveren terwijl je voor elk land toch echt met een aparte strategie zal moeten komen.

@Tain :
Hoe vaak moet je je nu registeren? :?
Na een (mogelijk lastige) registratie komt het er toch echt op neer wie de leukste online games heeft.
Hoe vaak moet je je nu registeren?
Na een (mogelijk lastige) registratie komt het er toch echt op neer wie de leukste online games heeft.
De PS2 service is decentraal dus meerdere malen registeren, geen universele gamer tag, geen zich op welke vrienden online zijn of wat ze spelen, online kwaliteit verschilt per game/developer, geen integratie met MSN messenger (via MSN zien wat je vrienden spelen), geen headset support in alle games etc. etc.

PS2 online is leuk maar het is niet te vergelijken met Xbox Live!
Sony heeft meer mensen die online spelen dan microsoft met live. Alleen mijn ervaring met beide is dat Xbox live een stuk makkelijker in elkaar is gezet. Voor de PS2 moet je ook over een portie geduld beschikken omdat de registratie helemaal internet based is op een server die het veels te druk heeft, Xbox live doet het allemaal op de xbox zelf en stuurt als je helemaal klaar bent de gegevens naar een server toe.
Omdat Xbox Live gewoon goed en makkelijk werkt.
Met online gamen op je pc zit je altijd te klote met verbindingen, servers, en de hele troep.
Met live is het 1 keer je verbinding instellen. En vervolgens kan je binnen een minuut online aan het gamen zijn. Werkt echt helemaal super!
pc is ook goed.

XBOX-live is bah omdat je er voor betalen moet met CC.
Maar je betaalt bij elk spel wel voor het live gedeelte ook als je dat niet kan.
En gewoon spelen zou gratis moeten, extra's betalen.
>Maar je betaalt bij elk spel wel voor het live gedeelte ook
>als je dat niet kan.

Ga je dan ook eventjes aan Valve vragen of je een versie zonder multiplayercode kunt kopen voor minder geld?
Hoeft niet, kan namelijk al, er komt een single player pack met enkel de single player(zie ook: http://www.planethalflife.com/half-life2/merchandise/ ), maargoed wie wil die nou hebben in een tijd waar beedbrand algemeen goed aan het worden is :P.
gp500. ....

wat je nu zegt is wel niet te vergelijken... bij xbox live verzorgt microsoft zelf voor de servers en het onderhoud ervan...


datzelfde gebeurt niet bij pc games hoor ... wel bij mmorpg's, maar daar hoor je ook niemand klagen dat er betaald moet worden..

en de Live servers van microsoft mag je voor mijn part gerust bij de besten ter wereld plaatsen... ik ben er super tevreden over, en die 60§ is dan zeker geen weggegooid geld!
Volledig mee eens! Xbox Live werkt gewoon vlekkeloos en omdat Microsoft het centraal beheert werkt het in ieder spel hetzelfde, heb je maar 1 inlognaam (tag) nodig, kun je al je vrienden vinden en uitnodigen (ongeacht wat ze spelen).

En 60 euro per jaar is omgerekend 5 euro per maand. Dat heb ik er graag voor over!
je hebt toch ook dingen als fast connect of server zoeken op gameplay of ping bij PC spellen :o
das net zo handig en denk ook dat de xbox nie zo uitgebeid aanbod heeft als de pc uiteindelijk.....
tis ook een beetje voor ieder wat wils
Het is toch erg hť dat er in het oosten 90% van de spellen illegaal gekopieŽrd wordt. Logisch dat je dan als ontwikkelaar er geen brood meer in ziet.

Ik denk overigens wel dat de Xbox veel meer potentie bezit om online game leider te worden t.o.v. de Playstation2. Hier moet je namelijk nog een adapter kopen terwijl dat in de xbox er al in zit.
jammer genoeg is in Azie de PSX gewoon te krijgen en bezit net als de xbox een HDD & netwerk adapter..
tevens is het 'ultieme' aziatische spel Final Fantasy XI al meer dan een jaar daar online te spelen...

de spellen zullen toch de doorslag moeten geven ipv de hardware
Online games zijn juist een manier om het kopieren een halt toe te roepen. :)

Het komt er echt op neer wie de leukste online games heeft. Mensen kopen heus wel een adapter (soms in combinatie met een game) als ze echt online games willen spelen, zeker als ze al een PS2 hebben.
ligt er ook aan waar in het oosten je kijkt.

zover ik weet is illegaal kopieren van software, muziek, films en dat al nogal taboe in Japan, wat toch zeker wel bij "het oosten" hoort.

Maar zie daar als westerse games-fabrikant maar voeten aan de grond te krijgen :)
Ik denk dat de gratis online van de PS2 de grote winaar gaat worden. Xbox is wel leuk maar heb je geen Credit Card dan zit je mooi.
Bij PS2 koop je een netwerk adapter en je bent klaar. Dan kan het wel meer gezeik zijn en langzamer maar op de PC speelt ook iedereen spellen die lastig te configureren zijn als ze dan gratis zijn dan worden ze wel gespeelt hoor. Als je een online spel en lastig te connecten en Betaald doet dan pas moet het wel mislukken.

Zelf speel ik het spel Joint Operations op PC en dat is ook online echter de site an Novaworld is soms zo traag als dikke stront tegen de berg op. Nu denk ik ach wat sneu en gaat een ander spel doen als ik zou betalen voor een spel maandelijks of jaarlijks zou ik helemaal gaan flippen.
CC is behalvee in een aantal enkele landen heel gemeen goed. Dat wij als hollanders er meer problemen mee hebben is een nederlands probleem. Hier in portugal krijg je zo ongeveer standaard met het openen van een rekening een creditcard en een bankpas. In vele landen gaat het op een dergelijke manier.

Wat betreft betalen voor online spellen. Sommige spelen draaien met enorme serverclusters en gaan ook permanent door. Data wordt serverside opgeslagen om cheaten te voorkomen denk aan star wars galaxies en everquest. (beiden sony) en vereisen daarom CC-betaling of een prepaid scratchcard welke in nederland niet te verkrijgen is. Waar het spellen als quake en andere games betreft waar je eventueel zelf een server voor op zou kunnen zetten, zou ik een bijdrage niet zo snel terecht vinden.

Nu kan je zeggen dat je genoopt wordt om een creditcard aan te schaffen voor dit doel en wellicht interest moet betalen. je kan echter ook voor een optie gaan van direct 100pct terug te betalen zodat er geen extra kosten zijn behalve de onderhoudskosten van de kaart. (Visa biedt deze mogelijkhid in nederland wellicht anderen ook) Daarnaast kan je in vele landen terecht met je creditcard zonder dat je eerst moet flappentappen (met toeslag voor buitenland). Zelfs voor 2 euro is cc gebruik geen probleem, itt nederalnd waar ze zelfs voor pinnen een toeslag durven te vragen. (Interpay zelf is trouwens falikant tegenstander van dergelijke praktijken en beschouwt zulks als ondernemersrisico)

De stelling is dus dat als je geen CC hebt(wilt), je jezelf uitsluit van bepaalde zaken, omdat je jezelf afsluit van wereldwijd geaccepteerde betalingsmogelijkheden. het zou anders zijn als MS/Sony je tot aanschaf van specifieke kaarten zouden dwingen die alleen voor hun eigen systemen gebruikt kunnen worden en alleen deze als betalingsmogelijkheid accepteren.

Voor de jjongeren die nog geen CC kunnen aanvragen, uit eigen ervaring weet ik dat sony betalingen via andermans CC accepteert. Je zou het dus bijv. via je ouders kunnen regelen.
-PC kost zeker 1000 euro
-PC is groter qua formaat
-Onderhoud (formateren e.d)
-Stroomvreter

Dat zijn enkele nadelen van de pc, maar de voordelen van een pc vind IK belangrijker, geen spelcomputer voor mij dus ;)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True