Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 84 reacties
Bron: Ars Technica

Een patentaanvraag van Microsoft, gedateerd op 30 december 2004, onthult dat de opvolger van de Xbox mogelijk meerdere processors zal bevatten. Team Xbox ontleedt het patent en komt tot de ontdekking dat de extra processors zullen worden ingezet voor een proces dat 'procedural synthesis' heet. Dit zijn speciale programma's die gestandaardiseerde stenen, bomen en andere omgevingsobjecten creëren om ontwikkelaars tijd te besparen. Spelomgevingen worden tijdens het spelen uit onderdelen opgebouwd. Zo hoeven omgevingen niet meer helemaal te worden uitgewerkt tijdens de ontwerpfase.

Microsoft Xbox logoDe Xbox 2 zal naast de CPU en de GPU extra processors bevatten die ingezet kunnen worden voor verschillende taken. Zo kan, volgens het patent, een ontwikkelaar een hulpprocessor de opdracht geven de bladeren op een boom te tekenen, terwijl een andere hulpprocessor de wind die daarop van invloed is uitwerkt en doorstuurt naar de grafische processor. Wat ook tot de mogelijkheden behoort is dat de hulpprocessor taken uitvoert die normaliter door de GPU gedaan worden, om zo de grafische kracht omhoog te stuwen. Ars Technica heeft moeite met de weinig specifieke toon van de patentaanvraag; het draaien van aparte threads op hulpprocessors lijkt de enige manier om multicore-systemen te laten werken.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (84)

Zal multicore eerder op de console worden gebruikt dan op desktops...opmerkelijk...

Straks lopen de desktops achter de console aan op het gebied van nieuw toegepaste ontwikkelingen.
Nee, het gaat hier om meerdere processors, die zijn er allang voor workstations zie de xeon's bijvoorbeeld.

Het is hier alleen een beetje *** verwoord ;) multicore is op desktop gebied inderdaad hot. Bij de desktops gaat het hier echter om meerdere cores op 1 die en hier gaat het dus (mijns inziens) om meerdere processoren met verschillende taken.
Desktops lopen wel vaker achter op consoles/arcadegames... Als je die ene site met een compleet historisch overzicht eens afloopt dan zie je dat gamehardwarebouwers zeer regelmatig van processor wisselen (welke RISC is nu weer de snelste) en van grafische chip. Een compleet grafisch subboard inplaats van een los chipje met wat geheugen is ook gebruikelijk. Ook in de Z80 en 6809 tijd zaten er al geluidsprocessoren in en soms wel 4 gewone processoren...
dit zal zoiezo gaan gebeuren, want de nieuwe cell chip die Sony schikt te gebruiken lijkt mij toch redelijk revolutionair/vooruitstrevend

het probleem is dat de pc werld te hard vastgebeten zit op de x86 architectuur, de itanium flopt erdoor en de de x86 wordt nog maar eens uitgebreid (door x86-64)
echt innoveren kan niet op dergelijke manier
Die Cell chip blijkt anders niet zo spannend te zijn als men dacht en meer een geforkte ontwikkeling van de PowerPC archtectuur te zijn, de PS3 gaat gewoon een nVidia chip voor zijn graphics gebruiken.
De PS2 zou ook per stuk meer processing power gaan bevatten dan alle SPARC's en cluster servers die er tot dan toe gebouwd waren bij elkaar, als je de blaat van Sony moest geloven.
Bij iedere incarnatie van de Playstation wordt dat ding van te voren extreem overhyped, en op de een of andere manier trapt iedereen er iedere keer weer in :?
Regel 1 van de marketing: mensen zijn stom. Ze geloven alles waarvan ze hopen of vrezen dat het waar is.
verschil tussen apen en mensen is dat mensen kunnen opschrijven en door vertellen (zodat anderen het kunnen imiteren) zodat niet steeds opnieuw het wiel uitgevonden hoeft te worden, maar er kan voortborduurd worden op bestaande kennis.
Een aap vindt per ongeluk uit dat wanneer je bijv graan in het zand hebt liggen en je pleurt alles in het water, dan blijven de graankorrels drijven en het zand zakt naar de bodem... Anderen die dit zien gaan het gedrag ook kopieren. Daarom hebben dezelfde soort apen die in een andere groep leven andere gewoonten enzo... Dus ook apen kopieren, al zijn hun middelen een stuk beperkter...
Mensen zijn eerder kuddes meelopers. Als er ergens een hype is, dan volgt iedereen de leader.

Jantje is stom. Iedereen vindt Jantje stom.

Jantje is goed. Iedereen vindt Jantje goed.

Mensen kijken hoe anderen zich gedragen en doen het na. Dat is het verschil met apen. Apen denken zelf na en vinden daardoor steeds het wiel opnieuw uit. Mensen kijken wat andere mensen doen en imiteren dat.
Ik heb al een tijdje het gevoel dat Microsoft die bedoeling heeft, om de volgende console zo sterk te maken dat PC gaming z'n techniesche voorsprong verliest. we zullen zien waar het allemaal op uit gaat draaien.
we zullen zien waar het allemaal op uit gaat draaien.
Op de implementatie van deze dingen in de PC, eventueel op een uitbreidingskaart of op de grafische kaart zelf uiteraard :)
"Straks lopen de desktops achter de console aan op het gebied van nieuw toegepaste ontwikkelingen."

In sommige opzichten is dat al het geval. De playstation 2 heeft bijvoorbeeld een 128bit CPU. Dat heb ik op de desktop nog niet gezien.
Het SIMD deel van de G4 en de G5 is ook 128 bits, wellicht MMX/SSE/3DNOW etc ook. Op zich is 128 bits niet zo'n technisch wonder, de vraag is of je het nodig hebt. Niet voor geheugenadressering, want daar heb je met 64 bits voorlopig genoeg aan (16 miljard GB)
De laatste van Transmeta is intern een 256 bit CPU.
Maar extern blijf hij natuurlijk x86 instructies doen.
dit is niet opmerkelijk, eerder logisch
doordat elke xbox 2 hetzelfde is is het makkelijker ontwikkelen, en als je dan van die extra processoren hebt die toegespitst zijn op 1 enkele taak bespaart dat ontwikkelaars veel tijd. op de pc is dat moeilijker omdat veel games veel verschillende videokaarten hebben etc. dan is zoiets moeilijker te standaardiseren.

het is overigens niet nieuw hoor, wat te denken van de co-processoren die je in de tijd van de 8086-80486 etc al had
Dat waren geen echte co-processoren, maar gewoon FPU's die later gewoon in de CPU naast de integer units kwamen.

Maar in die tijd waren er wel degelijk computers met echte co-processoren... namelijk de Amiga, die had o.a. Denise, (Fat) Agnus, Paula...
maar het is natuurlijk wel precies hetzelfde als wat we nu zien. die co-processor was niet nodig. maar het was wel sneller in sommige gevallen. en die co-processoren zijn ook gewoon op 1 taak toegespitst

ik zie het verschil dus niet zo :)
Niet zo een heel gek idee om 2 CPU's in een gamePC te bouwen. Tot nu toe zijn eigenlijk alle games nog singletrheaded geweest, en met de komst van het in artikjel genoemde technologieen zou het een goede aanvulling zijn om meerdere proc's in een gamPC te gebruiken.

Je zou ook andere taken kunnen bedenken voor een tweede CPU: het afhandelen van IM, afspelen van muziek of video in-game, VOIP. Kortom, een hoop taken die niet per sé uitgevoerd hoeven te worden door de hoofd thread. Het zal voor 1 taak niet veel uitmaken of je dat toewijst naar je 2de CPU, maar als je 10 van die taken hebt kan ik me voorstellen dat het nogal een positieve impact op de performance heeft.
Mooie ontwikkelingen dit,
Nu krijgen we hier 1 processor die de hoofdtaken uitvoert en de bijprocjes worden uitgevoerd / berekend door een aparte processor die speciaal en alleen voor dat doel is gemaakt.
Dus meer power voor de rest van je game dus meer karakters die heftiger in elkaar zitten betere AI die berekend kan worden door je hoofdproc etc.. En dit allemaal doordat je niet zo heel erg boeiende zaken verplaatst naar een andere specefieke processor....


Kortom goed bezig.
wat een ontwikkeling wauw wat zijn we weer modern bezig.
Het verdelen van taken over meerdere rekeneenheden is helemaal niet nieuw. Dat idee bestaat al zo lang. je kan het terug zetten voor nog voor het gebruik van computers meeste berekeningen werden gedaan doro een hele grote groep mensen maarja..
Duals core ?? amd64 allang te koop...
meerdere cpu's op 1 moederbord allang verkrijgbaar

Maar hoe maak je dat betaalbaar?
1. gebruik gewoon 1 dual core cpu
2. een goed instructie set
3. marketing en daaron doen alsof er nog meer in zitten.
4. klaar

ontwikkel kosten hoeven niet hoog te zijn koop gewoon een dual core systeem als basis
in tijd van economische dieptepunten hoef je niet veel te verwachten
Das wel een beetje overdreven, ok taken verdelen over meerdere CPU's bestaat al langer, vooral in arcade-equipment werden altijd al meerdere soorten cpu's gebruikt voor verschillende taken. Ik denk echter dat de oplossing waar ze nu mee komen wel enigsinds anders werkt, vergelijk het ook aub niet met een PC. dit is geheel anders. Een multi-CPU PC en Dual Core setups lijken wel leuk, maar is op PC gebied totaal nutteloos als het op spellen aankomt.
Naar mijn weten wordt het 3x dualcore CPU in de xbox/playstation en waarschijnlijk dus ook Nintendo.
6 CPU's per console zou je kunnen zeggen. En dan EINDELIJK wel games die perfect geschreven zijn om die taken op de juiste manier te verdelen, en niet over 2 cores of cpu's maar gelijk 6, + ook nog eens de GPU die zeker niet misselijk is. Op die manier valt hier wel zo ontzettend veel winst te behalen t.o.v PC's. Ik denk dat de echte gamers onder ons, inclusief die mensen die nooit aan de aanschaf van een console hebben gedacht versteld zullen staan van wat een dergelijke console wel niet kan. Zoals in de eerste post al gesuggereerd wordt, zullen de desktop PC's zeker een tijdje achterlopen op dit gebied... ik zie dit soort ontwikkelingen nog niet snel gebeuren. Voor zo'n 'vast' platform zoals een console kan je nou eenmaal veel beter en makkelijker spellen ontwikkelen.
Alleen de bediening in FPS'en zouden ze nog beter moeten maken, ik ben benieuwd, maar zolang je een keyboard/muis aan kunt sluiten doet het zeker niet onder voor de PC op game gebied en resoluties. Zo'n HDTV scherm is alleen zo duur heh :) balen

Overigens had ik ook ergens vernomen dat er drie verschillende versies van de XBOX zouden komen, waarvan 2 consoles, 1tje met een HDD en 1tje zonder HDD. En een Xbox die eigenlijk fungeert als een PC, die je ook gewoon aan je beeldscherm kunt hangen en waar een OS zoals windows op draait. Hier zou je dan ook de meest gangbare PC games op kunnen spelen. En er komt ook nog een HALO 2.5 speciaal voor de XBOX next, waarin alle grafische hoogstandjes echt tot werkelijkheid worden gebracht. Halo2 is dus eigenlijk maar een soort van low-res versie voor de huidige XBOX.

...ik ben benieuwd :)
Zo simpel ligt het allemaal niet, elke processor die je iets apart laat doen is niet per definitiue een goed idee. Multithreading, of dat nou op 1 cpu of fysiek meerdere gebeurt, heeft altijd 2 nadelen: er moet synchronisatie tussen de verschillende threads/cpu's plaatsvinden die ook weer processortijd kost en het programmeren in multithreading is veel ingewikkelder dus langere ontwikkeltijd en meer bugs.
Ik kan soms nu al niet winnen. Kan ik dat straks helemaal vergeten :r :)
Zeer leuk dat dual core in de Xbox 2. Met al die power kan je een mooi cluster bouwen!
Er zijn verschillende processors, de ene processor is goed in de grafische berekeningen de andere bijvoorbeeld in droge optellingen (ALU). De extra chips in de xbox zullen volgens het artikel vooral grafisch zijn daar dat de kwaliteit van een xbox bepaalt. Daar heb je dus als cluster niets aan, tenzij je HEEL goed beeld wilt :9
Een tijdje geleden was er toch een verhaal over software om berekeningen mee te maken op de GPU? Ben de linkjes kwijt, maar het was best een geinig idee.

Het kan dus wel
Dat willen ze ook inzetten op het folding@home project van stanford.
Wel grappig kan je straks ook een dc client op je xbox draaien :+

Maar aan de andere kant kunnen ze dat ook gebruiken om mischien een xbox veel zijdiger temaken voor bepaalde andere toepassingen zoals gewone computer taken. Of voor spellen waar veel gewoon rekenwerk voor benodigd is.
Bullshit, iedere processor heeft een ALU.
We gaan wel terug naar af zo heh:
Eerst halen we grafische bewerkingen weg bij de CPU. Dit is de intredevan de GPU.
Nu kan het zijn dat
de hulpprocessor taken uitvoert die normaliter door de GPU gedaan worden
.
Neenee, niet echt terug naar af he, nu zitten ze al bij een hulpprocessor voor een hulpprocessor (de GPU).
De gpu doet de vertex processing terwijl de xbx2 cpu "per primitieve" bewerkingen doen, het verschil is subtiel maar fundamenteel verschillend in bewerkingen.

In de praktijk betekend dit dat de cpu realtime de vorm van objecten dynamisch in detail kan doen stijgen en dalen voordat het naar de gpu wordt gezonden. De gpu gaat dan alles inkleuren & wat detail toevoegen (displacement maps of andere), filteren enzovoort met behulp van pixel & vertex shaders en zijn dedicated 3d mogelijkheden.

Deze "per primitieve" bewerkingen kunnen alleen door de cpu worden uitgevoerd hoewel er een beperkte vorm van voor de gpu wordt ontwikkeld, deze per primitieve shaders (voor nurbs, beziers...)komen in de volgende directx.
Tsjah, je zou zeggen dat die dingen onbetaalbaar worden, maar gelukkig hebben ze er wat op!: Ze winnen de kosten terug uit de games die ze verkopen, want tsjah, 60 euro per game is neit niks, er zit nog genoeg speling op voordat die lui verlies zullen draaien met de verkoop van games :P
idd met zoveel processors erin zal dit ding wel 2000 euro gaan kosten lekker net zoals de nieuws playstation die zou ook meerdere hebben en ook heel veel geheugen enzo (niet realistisch om betaal baar te worden)

Dit is een leuk voorbeeld van nep cpu's
het zal lijken alsof er echt meerdere cpu's inzitten maar het zal net zo werken als hyper threating gewoon 1 cpu maar een instructie set zodat alles netjes appart wordt verdeelt.
Het kost eigenlijk niet veel moeite het bewegen van blaadjes te bereken. en het blaadje van te voren bereken is een beetje raar als je het daarna nog naar de 3d gpu stuurd wat heb je dan van te voren berekend de vorm dat kost echt niks aan cpu tijd.

Ik snap niet wat ze willen bereiken maar mensen voorliegen door te doen alsof er een heleboel extra cpu's in zitten lijkt me niet echt nuttig dan krijg je alleen van die mensen die dan zeggen dat hun xbox supersnel is enzo. (en dan wel verkocht worden voor maar 300 euro ofzo)

ongeloofwaardig dus
60 Euro is inderdaad niet niets, maar de ontwikkelkosten van een game zijn ook nogal hoog. Tegenwoordig is het bijna goedkoper om een holywood film te maken dan een computerspel te ontwikkelen.
offtopic

De omzet van computergames is tegenwoordig ook hoger dan de omzet van Hollywood films. Dat is ook de reden waarom er de afgelopen jaren vrij veel overnames en fusies waren in gamedeveloper land.

ontopic:

Ik vind dit wel een mooi principe, nou ze de snelheid van de CPU's niet op de conventionele manier omhoog krijgen is dit een mooi alternatief. En misschien ook een mooie methode om edge tegenover de competitie op te bouwen.

Wat PS3 mooiere graphics! Schakel nog even een hulpcore in en we hebben weer betere graphics, bv.
Als de PS3 een multicore cell processor heeft dan kan je als Microsoft natuurlijk niet achterblijven. :Z
Het is nog veel mooier, ze gebruiken allebij PowerPC gerelateerde chips en naar verluid allebij drie, ze gebruiken allebij nog een apparte grafische chip, dus eigenlijk gaan ze steeds meer op elkaar lijken.
net als bij een vriend van mij, volgens hem is dat ding na 5 minuten al te warm:S

maar goed, ziet er leuk uit, ik hoop dat het er ook daadwerkelijk voor zorgd dat de graphics beter worden... arhoewel... het blijft een feit dat je het doorstuurt naar een lage resolutie TV, dus of je der nou echt veel van ziet...?
Je kan een hoop meer shaders en detail aansturen om je beeld er een stuk knapper uit te laten zien, graphics is veel meer dan alleen resolutie
Je snapt het niet, resolutie is niet allesbepalend. Ik wil best op 800x600 gamen, als er realistischer gerenderd gaat worden. Realtime radiosity lijkt me wel wat. Goede depth of field. Huidige games zijn verre van realistisch als je het goed bekijkt
Tegenwoordig zie je ook al steeds lcd en plasma schermen in de huiskamers staan, dus die betere graphics zullen het echt wel waard zijn.
Hey, die boom heb ik eerder gezien :P
Ik vraag me ook af wat voor een effect dit zal hebben op de spellen. Dalijk krijg je echt het gevoel dat elk spel hetzelfde is omdat alle bomen, stenen en andere omgevingsobjecten hetzelfde zijn. Heej, die bomen uit Splinter Cell 5 lijken wel verdacht veel op die van James Bond X. En die twee huisjes ook. Heej, en is dat pistool niet precies hetzelfde? Verrek. etc. etc.
Het zijn procesoren die zijn om dit soort bomen te renderen en er effecten op los te laten, het is geen memory bank met een lib aan prefab bomen er in, dat is toch wel duidelijk en logisch? Dan zou het artikel wel gaan over dat Microsoft studios bezig is met 10000 bomen en stenen moddelen die standaart in de XBOX aanwezig zullen zijn. en daar gaat het toch echt niet over.

Oftewel wat Catfish al zei:
http://www.tweakers.net/reacties.dsp?Action=Posting&ParentID=1210091
Ik begrijp je bezorgdheid, maar ik weet niet of je het wel eens is opgevallen, maar bv in een dennenbos lijken die bomen ook verdacht veel op elkaar.

Wat parameters meegeven een een functie om een boom te tekenen en je kunt hem er anders laten uitzien.
Laat Microsoft en Sony elkaar maar flink opjutten met grafische kracht dan krijgen wij straks alleen maar betere consoles. Vraag me overigens af wat Nintendo wil inbrengen tegen dit grafische geweld(erg stil aan die kant de laatste tijd).
of een Titanic.. (dreamcast anyone?)
Nintendo is nu druk bezig met zijn DualScreen en Nintendo is zoals gewoonlijk altijd te laat. Het is niet altijd wie het laatst lacht, lacht het best. Vaak is het: wie het eerst komt, het eerst maalt.

Maar als de Xbox2, PS3 en Gamcube2 dezelfde hardware gebruiken en de spellen op alle consoles op elkaar gaan lijken, wordt het dan niet gemakkelijker om een spel van de ene console naar de andere over te zetten?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True