Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 67 reacties

Het Amerikaanse tijdschrift Game Informer doet in zijn februarinummer de verhaallijn en de nieuwe gameplaymogelijkheden van Halo: Reach uit de doeken. Het spel komt in de herfst van 2010 uit en zal de laatste Halo-game van Bungie zijn.

De speler kruipt in Halo: Reach de huid van Noble 6, het nieuwste lid van het zeskoppige Noble-team dat voornamelijk bestaat uit Spartan III-supersoldaten. Zoals de titel al doet vermoeden speelt het spel zich af op de planeet Reach, waar het hoofdkwartier van de United Nations Space Command is gevestigd. In Halo:Reach wordt het verhaal verteld van een aanval op deze planeet door de buitenaardse Covenant. De gebeurtenissen spelen zich enkele dagen voor het eerste Halo-deel af.

De sfeer van Halo: Reach moet doen denken aan grimmige up close oorlogsjournalistiek, aldus Bungies creative director Marcus Lehto. De Covenant moeten weer onbekend en angstaanjagend overkomen; de aliens hebben daartoe versterking gekregen van de 'Skirmishers', die verwant zijn aan de Jackals. Ook zijn de gevechten grootser: waar in Halo 3 nog twintig karakters op het scherm te zien waren, kunnen in Halo: Reach veertig karakters en twintig voertuigen zich tegelijkertijd in het strijdgewoel storten. Dit wordt mogelijk gemaakt door de flink verbouwde engine, die ook meer dynamische lichtbronnen en betere weerseffecten biedt.

Noble 6 en zijn team krijgen niet alleen beschikking over vertrouwde wapens zoals de sniper rifle, de assault rifle en het magnum pistol, ook maken nieuwe wapens zoals de needle rifle - een verbeterde uitvoering van de bekende needler - en de designated marksman rifle hun opwachting. Op het gebied van gooi- en smijtwerk worden de spelers echter beperkt tot frag- en plasma-granaten.

De nieuwe Halo-titel brengt diverse vernieuwingen in de gameplay. Zo behoort het tot de mogelijkheden om stilletjes te sluipen en ongemerkt tegenstanders uit te schakelen. Het Mjolnir-pantser van de Spartan-soldaten biedt diverse abilities, zoals het trekken van een sprintje of tijdelijke onzichtbaarheid. Desgewenst kan een dergelijke ability op het slagveld nog door een bruikbaarder alternatief worden vervangen.

Over de multiplayermogelijkheden van Halo: Reach is nog weinig bekend. Wel heeft Bungie te kennen gegeven dat alle mogelijkheden van Halo 3 hun opwachting zullen maken: online co-op met vier spelers, splitscreen co-op met twee spelers, en verschillende spelmodi met 16 spelers tegen elkaar. Ook de armor abilities zullen in het multiplayer-strijdgewoel hun opwachting maken.

Halo: Reach concept art

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (67)

Dat het een enorm succes is op de console en totaal niet op de PC vind ik wel tekenend. Halo heeft mij in ieder geval nooit kunnen boeien. Het is een dertien in een dozijn shooter en Bungie moet wel erg haar best doen willen ze er een goede game van maken.
Alleen halo 1 en halo 2 zijn naar pc geport- waarvan halo 2 alleen naar Vista. Het waren bijzonder slechte ports. Halo 1 multiplayer heeft het echter lang goed gedaan, er zijn nog steeds kleine toernooien in.
Halo dankt zijn reputatie vooral aan het feit dat het 1 van de weinige/eerste FPS games was op de vorige console generatie met speelbare controls.
Dat ze niet zo'n succes was op de pc is niet verrassend omdat die game gewoon veeeeel later uit kwam en daardoor alleen nog de mensen heeft getrokken die hier echt op zaten te wachten.

Het is geen dertien in een dozijn shooter want je kan mij geen game opgeven waar het gebruik van voertuigen zo overtuigend in de gameplay is verwerkt en daarnaast heb je nog de befaamde 3 weg momenten (3 fracties in oorlog tegelijkertijd) en dat was ook nog nooit zo goed geïmplementeerd
Halo een 13 in een dozijn shooter, dan heb je er niet veel van begrepen... En dat blijkt ook wel anders bouw je niet zo'n fanbase op.
Dat vind ik dus altijd erg onwaarschijnlijk in sequels.. slechtere wapens. En een armor dat sprintjes kan trekken was in Halo 3 misschien ook wel handig geweest, gezien de Master Chief de koning aller Spartans zou moeten zijn. Achja, misschien een leuke verhaaltwist om dit alles te verklaren.

Edit: nee dat is natuurlijk ook zo, omwille van het verhaal hoeft de gameplay natuurlijk niet achteruit te gaan :) Ahh, wist niet dat de Master Chief een Spartan II was.

[Reactie gewijzigd door MaxMadu op 12 januari 2010 18:10]

gezien de Master Chief de koning aller Spartans zou moeten zijn
Als (voormalig) lorefreak moet ik hier toch even op reageren: alhoewel het hoogst in rang is de MC zeker niet de beste Spartan. Hij heeft gewoon heel erg veel mazzel.
Master Chief is zeker niet de hoogste in rang. Er zijn hoger geplaatste Spartans maar in de halo franchise speel je er maar met een die aangesproken word als Master Chief. Eigenlijk is het Petty Officer John-117.

De spartan III's heb ik mijn twijfels over. Ze gooien alles door de war, in de boeken is er gesproken over Spartan III's. Deze werden per 300 getraind, een stuk minder goed als de Spartan II's omdat ze nu niet ieder willekeurig kind mochten kiezen maar alleen wezen. Deze zijn getraind en in één aanval bijna allemaal omgekomen. de tweede groep was net klaar, ik ben vergeten wat er mee gebeurt is. Duidelijk is wel dat ze minder sterk zijn omdat ze genetisch inferieur zijn aan de Spartan II's. De pakken zijn ook vele malen minder en zouden geen shield hebben.

Ben benieuwd of ze dit allemaal aanhouden
Is niet echt een twist voor nodig, Master Chief is een Spartan II en hier hebben ze het over Spartan III's. Verklaart de vooruitgang al lijkt me.
De nieuwe Halo-titel brengt diverse vernieuwingen in de gameplay. Zo behoort het tot de mogelijkheden om stilletjes te sluipen en ongemerkt tegenstanders uit te schakelen. Het Mjolnir-pantser van de Spartan-soldaten biedt diverse abilities, zoals het trekken van een sprintje of tijdelijke onzichtbaarheid. Desgewenst kan een dergelijke ability op het slagveld nog door een bruikbaarder alternatief worden vervangen.
Klinkt als Crysis. Het kan een flinke draai geven aan de in game situatie: om moeilijke momenten zijn er meerdere strategieën die je kan uitproberen. Ook de herspeelbaarheid van het spel wordt groter. Dit in combinatie met de naam Halo kan niet kapot! :D

Papegaaimodding, anyone?

[Reactie gewijzigd door Malantur op 12 januari 2010 18:31]

[...]

Klinkt als Crysis. Het kan een flinke draai geven aan de in game situatie: om moeilijke momenten zijn er meerdere strategieën die je kan uitproberen. Ook de herspeelbaarheid van het spel wordt groter. Dit in combinatie met de naam Halo kan niet kapot! :D
Kom dan maar eens van de PC af en stap de grotere gamewereld in. Dit verhaaltje kan je in wat aangepaste vorm bij vele spellen neerzetten.
noem er eens paar op consoles?

denk trouwens niet dat dit beter dan Crysis gaat worden

[Reactie gewijzigd door tehsojiro op 12 januari 2010 17:50]

Ik vond Crysis niet zo geniaal maar ben Halo speler van het eerste uur. Smaken verschillen. :)

Mits goed uitgewerkt (uiteraard) is het wel een leuk idee, al weet ik niet of het wel...hoe zeg je het...halo-stijl relevant blijft.
Ik denk dat de twee niet te vergelijken zijn. De grafische stijl die Halo zo kenmerkend maakt ontbreekt volledig in Crysis, als ik jou een screenshot uit Crysis laat zien zou het evengoed een foto van een echt landschap kunnen zijn, terwijl een screenshot van Halo waarschijnlijk direct herkend wordt.

Daarbij is de hele opzet van beide games anders, zoals ik opmaak uit de tekst heeft elk type pantser maar een enkele ability ("...door een bruikbaarder alternatief worden vervangen."), terwijl je in Crysis puur afhankelijk bent van die abilities. Naast de abilities zijn er weinig overeenkomsten te bedenken, al zijn in beide games aliens aanwezig.

Dat beide games shooters zijn maakt ze niet direct vergelijkbaar.
Idd en die abilities had je al in halo 1,2 en 3 alleen nu is het iets anders verwerkt dus fuck de vergelijking met crysis (zoals je al aangeeft tis een ander soort game) en maak de vergelijking met Halo 3
Sorry dat ik dit moet zeggen, maar Crysis is toch wel de hoofddrager van dit soort pak. In de pc EN de console wereld. Dat heeft niks met jou denigrerende "grotere gamewereld" opmerking te maken.
In Halo Combat evolved (2001) kon je al onzichtbaar zijn, sneller lopen en extra armor/shield modes activeren. Dit door middel van speciale doorzichtige vierkantjes op het speelveld en verborgen hoekjes. :) (Legendary campaignmode en Multiplayer)

In Halo 2 kon dit ook, in Halo 3 kon dit ook, waarom in Halo Reach niet?

En als Halo Combat evolved al sinds 2001 te koop is, kopieert Crysis Halo dan niet juist?
powerups bestonden al heeeel lang voor Halo hoor. Alleen denken console gamers dat Halo het FPS genre heeft uitgevonden ofzo.
Nopes Halo heeft de standaard neer gezet voor controles op de consoles verder hoor je niemand over het feit dat ze het genre hebben uitgevonden want de meeste halo spelers hebben ut ook vaak gespeeld
Ik vond ze heel leuk in Mario kart.
Maar halo zal wel eerst geweest zijn zeker.
Omdat het bij Halo blokjes was waar je doorheen liep (covenant technologie), terwijl het bij Crysis al in je armor zit?

Also, er was volgens mij niets waardoor je sneller kon lopen, en ik heb ze allemaal op legendary uitgespeeld....

Wel zat in 3 invincibility, dat was wel leuk als je die vond ;)
Ik ben niet echt een die-hard gamer (over 1 a 2 uur per week spreek ik dan), vandaar dat mijn ervaring met games beperkt is. Ik merk gewoon op dat het hetzelfde systeem is als Crysis...
Verder blijf ik toch bij de PC, consoles vind ik toch te duur om er maar enkele uurtjes per week mee bezig te zijn. 8)7
Consoles zijn maar 200 euro tegenwoordig, en kun je 200 euro mee op een videokaart besparen, én alle spellen houden het gegarandeerd 5 - 10 jaar vol.

* YopY heeft slechts een PS2 en is daarom fail.
Games op PC staan op dezelfde DVDtjes hoor, sterker nog doordat de bestanden op de HDD worden gezet gaan ze langer mee 8)7
Slijten jouw cd's/dvd's dan bij normaal gebruik? Heb je dan een dvd-rom met een naald ipv een laser ofzo? :P
wacht maar tot je per ongeluk een iets te hard tikje tegen je xbox geeft wanneer die aanstaat. Krijg je er een paar mooie diepe cirkels in en kun je het wel vergeten met de tandpasta.
Waarom zou je je xbox überhaupt een tikje moeten geven? Als mijn xbox aanstaat ben ik druk bezig met zitten en naar het scherm te staren (eventueel nog het button-mashen en in een extreem geval in de headset schreeuwen, uiteraard), en als ik dat niet doe staat mijn xbox uit.

@TroonStaal: Alle disks slijten bij normaal gebruik, daar heb je geen naald of magneet voor nodig.
Nuh helemaal niet... heb ik vaak gedaan en nooit mooie cirkels gehad (idem met mijn ps3) maar toen ik me xbox perongeluk omgooide toen hij aanstond kreeg ik wel een mooie maar dat is gewoon slecht gebruik en wij praten over normaal gebruik.
hier gaat iemand op antwoorden met "ja maar ja maar consoles hoef je niet elke keer te upgraden voor 1000 euro!!".
Het zou het beste spel van 2010 moeten worden(1), maar daar heb ik toch zo mijn twijfels over. Zeker als je kijkt naar een aantal andere spellen dit jaar.

Bron1: http://www.gamez.nl/xbox-...ls-grootste-hit-2010.html
Het best verkochte spel, niet het beste spel. Het is gewoon algemeen bekend dat de Halo franchise ontzettend populair is. ODST werd dan ook vele malen verkocht, desondanks het feit dat het slechts een 'addon' is. Daarbij komt dat Halo 3 het meest online gespeelde spel was (op Xbox Live natuurlijk).
Zou GT5 niet het beste spel van 2010 worden :9~
Omdat? Misschien leuk spel, maar teveel van hetzelfde.
Zou Halo Reach dat dan ook niet zijn? Ze zullen echt niet teveel afwijken van deze hele franchise
Ik hoop het niet terwijl GT5 dat nu wel eens mag gaan doen... Het enige wat ze met die GT spellen doen is de GF zo mooi mogelijk maken en verder zie ik nooit veel spannende veranderingen. Nu brengen ze een schade model in en is het onwijs beperkt sjah goed geprobeerd maar doe het dan niet :) Dit terwijl in de Halo franchise veel is veranderd sinds deel 1 (met uitzondering van ODST die was op de amor na niet echt vernieuwend) bij elk deeltje werden er weer nieuwe gameplay elementen geïntroduceerd die het spel gevoel wel dergelijk anders maken. Om maar een klein voorbeeld te noemen het mogelijk maken van 2 wapen vast houden in halo 2. Dit neemt belangrijke keuzes met zich mee omdat je geen granaten kan gooien terwijl je 2 wapens hebt en voor sommige personen is dat van "levensbelang" en zo kan ik nog 100e dingen opgeven die ze goed hebben aangepakt bij de Halo games (vooral bijv 4 versch fracties waardoor je leuke interessante gevechten krijgt die echt verschillen van gameplay want tegen de flood speel je compleet anders dan tegen de covenant)

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 13 januari 2010 09:11]

Denk toch echt final fantasy, die serie is 10 keer legendarischer, en starcraft II word denk ik ookwel beter ontvangen.

ODST heb ik ook niet veel van meegekregen, en voor Reach loop ik totaal nog niet warm.
in tegenstelling tot SCII, maar dat kan ook komen door blizzard, die hebben me nog nooit weten telleur te stellen, daarbij speel ik nogsteeds diablo 2,starcraft,warcraft 3 en heb wow heel erg lang gespeeld.

/fanboy mode off

Ontopic : 20 voertuigen lijkt me daarintegen wel wat :)
maar dan wil ik ook veel modellen zien, en niet 20 dezelfde modellen.
snelle kleine jagers, bommenwerpers, iets daartussenin etc.

dat heb ik wel gemist bij de vorige halo delen.
Ik denk dat ze bedoelen twintig tegelijk op het beeld.
Final fantasy was legendarisch t/m deel 10 (oftewel voordat Square met Enix fuseerde), tegenwoordig is het gewoon maar een JRPG die toevallig iets beter is dan al die andere 13 in een dozijn meuk.
sindsdien is er ook maar een serieuze nieuwe FF geweest, FFXII.
en FF13, die in de reviews weer al mijn ergste vermoedens wist te bevestigen.
De 'legendarische' IP's van vroeger zoals Final Fantasy of Metal Gear Solid zijn echt niet zo relevant meer als ze ooit waren. De IP van de spellen spelende jeugd nu zijn de Halo's, Modern Warfare's, Gears of War etc.

[Reactie gewijzigd door Kura op 12 januari 2010 23:14]

Idd de standaard nederlandse gamer heeft ook echt zoiets van ooh Final Fantasy, die oer saaie trage games (niet lullig bedoeld maar ze lopen gewoon achter en kunnen veel meer doen met dit concept naar mijn mening)
wat zijn SPARTAN-III?
Die soldaten zijn vanaf toen zij zes jaar oud waren, opgeleid in het SPARTAN-II project. De naam van het project, 'SPARTAN-II', verwijst naar de Griekse Spartanen.

De verhaal lijn is als volgt:
Op basis van de hoofdtriologie zijn zes boeken en twee stripromans geschreven. De zes boeken zijn The Fall of Reach, The Flood, First Strike, Ghosts of Onyx, Contact Harvest en The Cole Protocol. De twee stripromans zijn The Halo Graphic Novel en Uprising. Ook is in 2009 een boek uitgekomen, Halo: Evolutions, die verder ingaat op de personen en wat de oorlog met hun deed.
Ik vind de verklaring van een spartan 3 hierboven veel beter...
Heeft het niet bepaalde continuiteits issues? Ik bedoel Halo:Reach speelt zich af voor combat evolved, als je een verbeterde versie van de needler gaat implementeren, waarom is dan (in-story) de covenant terug gegaan naar het gebruik van de oudere 'slechtere' versie van de needler in combat evolved?
Waarom horen en zien we nadien niets meer van de 'Skirmishers'?
Wat gebeurt er na Halo:Reach met de 'designated marksman rifle'?

@ KZargid, dat heb je mis. Het is inderdaad beter beschouwd onder de consoles maar ik denk dat dit ook te wijten is aan Microsoft die het voornamelijk voor de XBox wil uitbrengen. Het duurde bijvoorbeeld erg lang voordat Halo 2 naar de PC 'geport' werd. Halo 3 is niet eens zeker of ze dat ook gaan doen. Erg jammer allemaal. Ook op de PC zijn H1 en H2 namelijk top spellen. Zeker als je het FPS genre appricieert. ;)
Dus lang verhaal kort: Ik denk dat het op de PC ook wel een 'legende' status had kunnen krijgen maar op grond van Microsoft marketing technische redenen niet is geworden.

[Reactie gewijzigd door MistrX op 13 januari 2010 09:46]

Ik wil niet alles verklappen maar als je de boeken leest wordt er veel uitgelegd.Halo Reach is een ontwikkelingscentrum voor de UNSC en dat is ook waar de Spartans vandaan komen. In de tijdlijn is Reach al vernietigd voordat Halo 1 zich afspeelt. Dus het zou best kunnen dat al die nieuw ontwikkelde wapens + wetenschappers zijn vernietigd op Reach.
Ook die van de covenant (improved needler Skirmisher)?
Misschien raar dat er inderdaad 'betere' wapens komen, maar wat dan, slechtere wapens maken die minder krachtig aanvoelen?
Past misschien niet helemaal in het verhaal, maar de gameplay wil ook wat.
Mmmh Halo Reach.


In 2002 speelde ik en mijn broer Halo 1 jaren lang helemaal kapot op de xbox. Eigenlijk zat alles goed in elkaar en de campaign co-op zorgde voor eindeloos speelplezier. We kochten ook de novels die bij de game hoorde en the Fall of Reach was echt een te gek boek! Mijn online naam op veel websites is zelfs van een character uit het boek. Zeker aan te raden als je ook maar een beetje fan bent van de halo series!

Toen de aankondiging van Halo 2. De announcement trailer jaagt nog steeds kippenvel door mijn ruggengraat. http://www.youtube.com/watch?v=iEfXs1ZSdRE Ongeloofelijk. Ik heb toen langer dan een jaar gewacht en elke dag naar Halo.bungie.org en wachten op de Weekly updates. Ik was geobsedeerd, en natuurlijk zeer teleurgesteld door Halo 2. Dit was mijn eigen schuld. Maar de Halo 2 campaign was slecht. Wel zat er een hele goede multiplayer bij, dit was echt te gek met een stel vrienden en dan op "xboxconnect:" of online.

Halo 3 had een redelijke campaign en ook een redelijke multiplayer. Maar het deed mij allemaal niet veel meer. Halo 3: ODST heb ik niet echt naar omgekeken.

Halo 2, 3 en ODST zijn naar mijn gevoel veel te veel "arcade" games. De gameplay wordt dus snel saai en diepgang is zodoende moeilijk. Ik voel erbij niet de "immersion" van Halo:CE of de meeslependheid van bijvoorbeeld de Half life 2 campaign. De sterkte van het verhaal in Halo 1 en The Fall of Reach komen zo ook minder door.

Wat ik hier allemaal mee wil zeggen is dat ik het eigenlijk al lang had opgegeven om weer zoiets te ervaren als bij Halo 1. En ook al zou Reach voor mij een perfecte game kunnen zijn ben ik bang dat dat het niet word.
Ik heb ooit eens een paar dagen HALO gespeeld en toen maar verkocht het was niet mijn ding.
Ik denk dat HALO voor de console gamer onder ons een legende is en niet voor de pc gamers (ik ben geen HALO gamer dus ik kan het best mis hebben).
Ik hoop voor de console gamers dat het een top game gaat worden en dat er veel lol aan beleefd gaat worden.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True