Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 29 reacties

In een blog maakt Bungie, de studio achter Halo Reach, duidelijk dat het schietspel niet te bedienen is met Natal, de bewegingsgevoelige controller die Microsoft dit jaar op de markt wil brengen. Ook Halo Reach wordt door Microsoft uitgegeven.

Bungie, de Amerikaanse studio die Halo Reach in ontwikkeling heeft, heeft op de eigen website een blog geplaatst met de titel 'Mythbusters'. Daarin gaan de makers van de shooter in op een aantal geruchten over het spel. De voornaamste onthulling die de makers doen, is dat Halo Reach niet te besturen zal zijn met Natal, de bewegingsgevoelige controller die Microsoft tegen het einde van 2010 op de markt wil brengen. Ook Halo Reach staat voor het einde van 2010 gepland, en wordt door Microsoft op de markt gebracht. Bungie probeert met de blog een einde te maken over aanhoudende geruchten dat Halo Reach met Natal te besturen zou zijn. De studio droeg zelf bij aan die geruchten; in juni 2009 liet Bungie-directeur Harold Ryan zich ontvallen: 'Ik denk absoluut dat Reach met Natal uitgerust kan worden.'

Bungie is niet de enige ontwikkelaar die zich positief uitliet over het gebruik van Natal in een shooter. In oktober 2009 stelde Marc Rein, directeur van Epic Games, dat wat hem betreft ook Unreal Engine Natal-ondersteuning zou krijgen en dat Epic Games de techniek ook in een spel zou willen verwerken, maar concrete plannen hiertoe heeft de studio nooit naar buiten gebracht. Het is dus niet bekend of een volgende Gears of War met Natal te besturen is.

In november liet Mark Betteridge, hoofd van de Engelse ontwikkelaar Rare, zich ontvallen dat ook zijn studio Natal zou willen gebruiken in een schietspel, waarbij hij de opvolger van het eigen GoldenEye 007 en Perfect Dark noemde. "Shooters zijn nog steeds booming business, daarvoor hoef je aleen maar naar het succes van de Halo-serie te kijken. We richten ons nu op Natal, wat een geweldige kans biedt om nieuwe gameplay te ontwikkelen en het genre te vernieuwen. We hopen dat we daar aan bij kunnen dragen", aldus Betteridge, maar net als bij Epic zijn de plannen van Rare nog niet concreet: ook Rare heeft nog geen schietspel aangekondigd dat daadwerkelijk met Natal te besturen is.

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (32)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (29)

moet er neit aandenken om actief een FPS te spelen, natuurlijk kan het management het wel een leuk idee vinden. maar de (die hard) fps gamer zit hier natuurlijk echt niet op te wachten. Kan het nog zo grappig / leuk zijn (zie ook die wii game) na 30min. is de lol er wel vanaf
Wat definieert een die hard gamer, dat ie veel speelt en goed is in een spel en hoezo zouden ze hier niet op zitten te wachten, omdat alleen spellen met een toetsenboord en muis echte spellen zijn? Hoe zou het zijn als de muis nu pas zou komen en dat we tot verkort alleen een toetsenboord hadden gehad, zou de muis dan ook maar nep zijn omdat die hard gamers er niet op zitten te wachten?

Je moet natal niet zien als een onwijs nieuwe game ervaring maar de mogelijkheid om op een andere manier input te geven bij een spel. Als je het namelijk om het bewegen doet is het mijns inziend hetzelfde als zeggen dat je met een muis wilt spelen in plaats van met een joystick/controller, ongeacht wat het spel is. Het nieuwige gaat er op den duur vanaf dus en wordt het saai. Als je hem puur voor het bewegen koopt is het misschien niet zo slim om hem te kopen.

Als je daarentegen naar het spel kijkt en dat gewoon te spelen is met natal gaat het om het spel en dat je beweegt is enkel de manier van input geven. Lijkt me niet dat een spel als halo na een half uurtje gaat vervelen, misschien dat als er teveel fysieke eisen aan een speler worden gesteld dat het minder gaat worden omdat je moe wordt van het bewegen. Als een mooie compromis wordt verzonnen denk ik dat het net zo succes zou kunnen worden als een muis.

edit:
2e alinea iets verduidelijkt

[Reactie gewijzigd door Zartok op 1 februari 2010 11:41]

Probleem bij de wii zit hem erin dat alles verschrikkelijk onnauwkeurig is... probeer maar eens bij een "simpele" game als mario kart de beste tijden achievements te halen (met manual boost etc), ondoenlijk zonder de controller met een pookje of de gamepad. Bij een controller is het gewoon beter mogelijk kleine bewegingen uit te oefenen, hetzelfde voordeel heeft de muis.

Aangezien je bij een shooter zo goed mogelijk wil richten (bijv voor een headshot etc) moet er dus een goede vertaling zijn tussen wat je wil en hoe het spel daarop reageerd. Daar is dus precisie voor nodig. Natuurlijk is het op te lossen met zaken als aim assist etc maar dat maakt het voor veel spelers minder leuk.
Probleem bij de wii zit hem erin dat alles verschrikkelijk onnauwkeurig is...
Aangezien je bij een shooter zo goed mogelijk wil richten (bijv voor een headshot etc) moet er dus een goede vertaling zijn tussen wat je wil en hoe het spel daarop reageerd. Daar is dus precisie voor nodig. Natuurlijk is het op te lossen met zaken als aim assist etc maar dat maakt het voor veel spelers minder leuk.
Als Wii60 eigenaar moet ik juist enorm wennen aan het richten met een pookje. Bij een goede shooter / fps op de Wii is het juist lekker knallen en makkelijk richten. Wanneer je daarna terug gaat naar richten met een pookje op de X-Box voelt dat onnatuurlijk en als hard werken. Waarschijnlijk heb jij enorm veel ervaring in het FPSen met zo'n controller maar ik raak enorm gefrusteert wanneer ik online MW en de Battlefield: Bad Company 2 demo speel. Ik zou veel liever met een Wii mote richten.

Ik ben het trouwens wel met je eens dat met je Wii mote in de lucht racen niet werkt. een racer heeft een echt stuurtje of een preciese (classic) controller nodig. Je ziet ook dat de meeste Wii racegames de gamecube en de classic controller ondersteunen.
maar de (die hard) fps gamer zit hier natuurlijk echt niet op te wachten.
spreek voor jezelf. Ik ben namelijk wel heel benieuws wat voor AANVULLING natal kan bieden naast de controller. Ik noem iets geks als head tracking.
Headtracking is in principe alleen interessant als je ook een HMD hebt, want je tv blijft gewoon op dezelfde plek staan...
zou een mooie volgende stap zijn, dat de HUD op een HMD komt die je ergens kunt kopen voor x euro (zo'n lcdbril ding kost tegenwoordig wat? 200 euro?) en die dan over je scherm heen dingen zet, zou wel wat toevoegen lijkt me.
Voor jou misschien, voor een ander is de lol na 30 minuten knoppen eraf, en die zou liever wat actiever bezig zijn. Ik zou zeggen bring it on! Ben wel benieuwd wat Natal te bieden heeft.
@himlims_ je moet Natal ook niet zien als vervanger van de controller. Als je aan FPS denkt zou je met natal bijvoorbeeld kunnen gebruiken om subtiele elementen toe te voegen. Voice recognition om je AI teamleden te zeggen dat ze naar je toe moeten komen, of met je hand snel wijzen of ze naar links of rechts moeten gaan. Dit kan best handig zijn omdat je dan meer commando's kan geven dan te mappen via je controller. Dit geeft de speler dus meer opties, en maakt de game feitelijk nog meer 'hardcore'.

Jammer dat mensen niet out of the box willen denken als het om NATAL gaat en niet stil staan bij het feit dat je dingen kan combineren. Alleen maar zie ik de link worden gemaakt met de wapperspellen van de Wii.
Een degelijke FPS is sowieso niet met een controller te spelen...
Halo is alleen een goede FPS voor mensen die alleen met consoles bekend zijn.
Als ik het concept van Tabula er weer even bij pak, semi MMO/FPS/action, zou natal best interessant kunnen zijn, in de vorm van Gestures. In de game maakte je character een soort van handgebaar die skills activeerde, dit zou best een leuk concept kunnen zijn in FPS games.

Neem bijvoorbeeld een browser met gestures, kon je ook met muisbewegingen commando's uitvoeren, vertaal dit naar een arm bewegen en je hebt een aardig leuk concept. Een move voor bv stealth of armor boost, mischien ook voor tactische commando's naar je team toe. Of zoals in het leger, hand gebaren voor je team.

Ok, het is wat onhandig als je al 2 handen vol hebt aan je control(lers), maar het zou een leuk concept kunnen zijn.

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 1 februari 2010 11:41]

Ja. Ik denk dat Opera met Face Gestures komt als Natal ook op de PC gaat werken:
http://www.youtube.com/watch?v=kkNxbyp6thM :+
ik ben meer benieuwd hoe ze dit gaan doen.
Xbox 1, had toch ook een camera met beweging enzo wat de xbox heel populair maakte.

Maar een schietgame werkt toch niet?
Hoe kan de camera zien of je schiet?
Wellicht een stukje plastic waar je je X-Box controller inklikt. Je schouder bumper is de trekker. Vooraan het stukje plastic een IR lampje zodat natal precies kan zien waar je naartoe wijst.

In feite heb je dan een soort van omgekeerde Wii sensorbar. Er is wel 1 nadeel. Er zullen zat developers even snel hun Wii onrails shooter overzetten naar de X-Box...

Hoewel, een goede House of the dead port... wie weet.

[Reactie gewijzigd door boshar op 1 februari 2010 22:29]

Niet geheel onverwacht:

Vergelijk de graphics van halo 3 met andere games uit 2007, of zelfs 2006 (gears of war) en krijg een idee van de 'skills' van bungie.
Bedenk dan dat de natal hardware onlangs versimpeld is geworden en nu een groot deel van de 360 hardware inneemt bij gebruik.
Dan blijft er niet meer veel ruimte over om een grafisch indrukwekkende titel in 2010 (release zelfs eind 2010) op de xbox 360 te produceren.

Daarom is het beter voor ze als ze dus geen natal ondersteuning hebben, en alles wat de 360 nog aan boord heeft kunnen gebruiken voor het spel.
Gezien de games die bungie tot nu toe op de 360 heeft uitgebracht zou ik zeggen dat ze "elke mhz" kunnen gebruiken ;)
Graphics != alles, de gameplay van Halo is gewoon erg mooi. En ik heb liever een spel met goede gameplay, en mindere graphics, dan andersom. Dus het heeft niets te maken met de 'skills' van bungie.

Enkel met je eigen mening dat graphics > gameplay zijn.
Als je je wat meer zou verdiepen in de techniek achter Halo:reach en Natal, dan zou je wellicht niet zulke ongeinformeerde (troll) uitspraken doen.
Vergelijk de graphics van halo 3 met andere.....
Misschien dat het niet de mooiste game ooit gemaakt is, maar noem mij 1 game die 40 vijanden en 20 voertuigen, allemaal met eigen AI, dus geen gescripte zooi, tegelijk in een weidse omgeving kan tonen en dan ook nog mooier is dan Halo:reach, graag.

20 HDR lichtbronnen per map, tov 3 a4 in Halo3.

Een echte 3D Skybox ipv een map, zoals in euh, alle andere games.

En daarnaast geldt gameplay > graphics
Bedenk dan dat de natal hardware onlangs versimpeld is geworden en nu een groot deel van de 360 hardware inneemt bij gebruik.
Een groot deel? 10% van 1 core. Dat noem ik niet echt een groot deel.
ipv laatdunkend te doen kan je ook antwoord op mijn vraag geven.
Want naast de consoles die ik heb, kan ik ook op mijn pc niks verzinnen wat hieraan voldoet.

Dus nogmaals, geef me de naam van een game die dat doet en mooier is dan Halo:reach.
er zijn genoeg engines die dat zouden kunnen renderen mits je hardware goed genoeg is. Je bent alleen behoorlijk naief als je denkt dat je 20 voertuigen en 40 vijanden tegelijk op het scherm gaat zien (laat staan met goede AI, wat nog nooit eerder is vertoond in een Halo spel), dat is gewoon hype praat waar Molyneux nog jaloers op zou zijn.

[Reactie gewijzigd door tehsojiro op 1 februari 2010 19:13]

Een FPS met Natal zou wel leuk zijn, het is hoogstwaarschijnlijk even wennen omdat je nu meer moet bewegen dan op een bank te zitten. Ik vraag me dan ook af hoe snel we met twee wapens op twee verschillende targets kunnen mikken, want nu kan je wel met twee wapens tegelijk schieten maar het is nog steeds met 1 cursor.
Maar wie weet dat Bungie of Microsoft er later nog een update door heen gooit zodat Halo nog wel met Natal te spelen is.
Mmm, aan de ene kant natuurlijk een gemiste kans. Door de populariteit van Halo had je meteen mooie springplank voor Natal gehad. Aan de andere kant, als Natal niet goed geimplementeerd is, heb je meteen een afgang van formaat te pakken.

Liever goed dan niet en zoals iemand hierboven al aangaf, 't is nog niet duidelijk of een FPS een goede goed game genre is voor motionsenstive gaming.
... ook Unreal Engine Natal-ondersteuning zou krijgen ...

Waaren ook niet zowat alle natal techdemo's met de unreal engine gemaakt? De helft was dan wel prescripted/rendered, maar toch ;)
In een blog maakt Bungie, de studio achter Halo Reach, duidelijk dat het schietspel niet te bedienen is met Natal, de bewegingsgevoelige controller die Microsoft dit jaar op de markt wil brengen.
De inleiding heeft het over een bewegingsgevoelige controller, maar is Natal niet alleen een camera?
'Ik denk absoluut dat Reach met Natal uitgerust kan worden
Ik denk ook zoveel.

Dat games goedkoper kunnen.
Dat games beter kunnen.
Dat de XBox goedkoper kan.

Maar daar komt ook nooit iets van uit. :+
Xbox niet goedkoper?

Ik weet niet waar je je ogen hebt zitten maar de xbox360 is al een aantal keren in prijs gedaald!

Ik heb pas mijn xbox uit 2006 omgewisseld voor een nieuwe arcade voor 139 euro!

Niet veel geld vind ik!
ben echt heel benieuwd hoe het speelt, zon FPS met natal..kan me er wel een voorstelling van maken, maar denk niet dat het de muis en toetsenbord gaat verdrijven...

zijn er eigenlijk al FPS games aangekondigd voor natal?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True