Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 48 reacties

Microsoft heeft bevestigd dat Alan Wake en Crackdown 2 in het eerste halfjaar van 2010 zullen verschijnen. Microsofts Aaron Greenberg liet dat weten in de podcast van Larry 'Major Nelson' Hryb.

Alan WakeGreenberg, directeur product-management voor Xbox 360, blikte in de show van Major Nelson vooruit op het voorjaar, en bevestigde dat Alan Wake en Crackdown in het eerste halfjaar van 2010 zullen verschijnen, schrijft VG247. "Vanaf januari hebben we in het eerste halfjaar van 2010 nagenoeg elke maand een 'triple A' titel. We hebben bijvoorbeeld Mass Effect 2, Splinter Cell en ook Alan Wake en Crackdown 2", vertelde Greenberg in de show van Hryb.

Met de bevestiging lijkt er een einde te komen aan een lange periode van wachten op Alan Wake. Het spel werd al op de E3 van 2005 aangekondigd, terwijl de Xbox 360 nog niet eens uit was. Er werd daarna nog wel af en toe informatie vrijgegeven over de game, maar Alan Wake verdween ook regelmatig van de radar. Dit jaar werd het spel echter weer getoond, onder meer op de E3, waar Crackdown 2 werd aangekondigd. Na de vier genoemde titels noemde Greenberg verder nog Fable 3 en Halo: Reach als games die later in 2010 zullen verschijnen.

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (41)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (48)

Crackdown 2.... Crackdown 1 was matig tot bovenmatig, het was half af en het verkocht alleen goed door de Halo 3 Beta die erbij zat, om het en de sequel nou een Triple-A titel te noemen...

Fable 3 vind ik snel na Fable 2.
Ik weet niet wat je voor onzin uit kraamt, maar er zijn genoeg mensen waarmee ik met dit spel de grootste lol heb meegemaakt.
Er zit nogal een verschil tussen "lol maken" en een "triple A" titel. Je kan ook de grootste lol hebben met een game die niet zo goed is. Dat zegt niet alles over de kwaliteit van een game :)
Is het DOEL van een spel niet JUIST om lol te maken? De hoeveelheid plezier die een speler heeft met een game zegt dus WEL iets over de kwaliteit van een spel, immers over smaak valt niet te twisten.

En, Crackdown vond ik vet, heb de Halo 3 beta ook niet eens aangeraakt.
Jamaar de term "triple A" zegt meer over hoeveel geld ze er in hebben geïnvesteerd en minder over hoe goed het spel nu eigenlijk echt is.
Euh dude, Triple A is een kwaliteitsrating, net zoals je een A+ voor een opstel kan krijgen. Ratings worden uitgedrukt in een combinatie van letters en cijfers, een Triple A (AAA) rating is de hoogst mogelijke. Het zegt dus wel wat over hoe goed het spel nu eigenlijk is. Waarom Rygir omhooggemod wordt snap ik niet want hij heeft het gewoon fout.
Sorry hoor, maar hier klopt echt geen zak van. De triple A bij games heeft compleet niets met kwaliteit te maken en alles met budget. Vandaar dat je van een gamedeveloper kunt zeggen dat hij met een triple A bezig is zonder dat iemand überhaupt weet of het eindresultaat kwalitatief goed gaat zijn.

Machinarium is bijvoorbeeld een kwalitatief fantastische game, maar geen triple A titel gemaakt door een grote gamestudio. Iron Man is een voorbeeld van een triple A game die ronduit slecht is.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 23 december 2009 15:27]

Hoezo onzin, dinoballz mag toch z'n mening geven? Ik vond Crackdown ook geen hoogvlieger. Zeker geen slecht spel, maar veel te eentonig en bijlange niet zo leuk als het had kunnen zijn.
Crackdown vind ik juist supervet! Echt uren en uren vermaakt met die game. De Halo 3 beta heb ik niet eens aangeraakt.
Niet zo snel. Ik háát Halo, maar Crackdown is echt een super dikke game. Zo zijn er genoeg die Crackdown hebben gekocht om Crackdown en niet de betacode. Crackdown is toch, mijns inziens, een beter spel dan Prototype en/of inFamous, al zit laatsgenoemde nog vaak in de PS3.
Ik ben er geheel mee eens dat Crackdown gewoon niet af was, er waren eigenlijk geen missies en miste op een hoop punten gewoon net die dingen die wat het meer zou maken, dus ja op een hoop gebieden was het een half spel, maar die gameplay, de graphics enz waren en zijn fantastisch, als je aan het rondspringen ben van gebouw naar gebouw dan speelt dat heerlijk.

Ik heb Crackdown gekocht voor Crackdown, Halo 3 kon me niet boeien, ik vond hem dan ook zo lekker wegspelen dat toen mijn broer een 360 kocht dat ik voor zijn verjaardag hem Crackdown gaf, iets wat hij zelf ook tientallen uren heeft gespeeld.

Als ze dus missies er in hadden gedaan en wat andere extra's zodat je meer in de wereld zou kunnen doen, dan zou het een "perfect" spel zijn geweest. Ik hoop dan ook echt dat 2 dezelfde gameplay houden en dan uitbreiden met missies dan zie ik geen reden dat het geen heerlijk spel zal worden.
Er werd al bij de release van Fable 2 gezegt dat Fable 3 kort daarop zou volgen. (In tegenstelling tot de opvolging van deel 2 op deel 1). Dit omdat het verhaal in een linieare lijn doorloopt vanuit Fable 2, hier is de character die je in Fable 2 speelde ook in Fable 3 aan de hoofdrol (net als in Mass Effect 1 naar Mass Effect 2).

In Fable 3 ben je nu echter koning en regeer jij over het land, dat is tenminste het enige wat Lionhead vrij gaf. Hoe en wat verder zien we vast later nog wel.
Correctie: je bent de zoon/dochter van het hoofdpersonage uit Fable 2. Het speelt zich 50 jaar na Fable 2 af ;)
Heeft de ontwikkeling van Alan Wake echt zolang geduurt? Ik herinner me dat we destijds een korte teaser filmpje zagen, toen later een filmpje waar de dagelijkse weersomstandigheden zich automatisch aanpasten (dat gebeurt ook bij NFS Undercover) maar goed, jeetje, 4 jaar ontwikkeling en we zijn eigenlijk tegen de 5 jaar, ik hoop dat deze spel het niet laat af weten!

Het leek me vanaf het begin erg gaaf om dit spel in huis te hebben! :)
zeg maar gerust 6 jaar hoor.. de voorbereidingen incluus.
op gegeven moment was de game zo goed als klaar toen er directx9 kwam en men besloot de game hier voor geschikt te maken.en toen kwam er directx 10 , heeft er iemand besloten de hele game aan te passen hier aan. het zal me dan ook niets verbazen als dit directx 11 gaat ondersteunen. toendertijd en dan praat ik over een jaar of 2 terug hadden ze nog een slordige 28 miljoen in euro in reserve staan. men wilde graag de mooiste game allertijden maken. er is ooit een deathline gesteld maar die is gauw van de baan geveegd en de ontwikkelstudio ging zijn eigen weg op. het is ook al 2x officieel aangekondigd inmiddels. al met al wel een game waar ik erg naar uitkijk en nog veel erger lang op wacht al. gelukkig nog net niet hetzelfde gevoel als met gta3 maar t komt aardig in de buurt.
Gezien Alan Wake in eerste instantie voor de Xbox360 is zal deze waarschijnlijk op directx 9 draaien. Wellicht dat er een paar directx 10 en 11 technieken in zitten voor de (eventuele?) pc versie.

Maar je merkt vaak bij deze games die een lange ontwikkelingstijd hebben dat als ze uitkomen het vaak tegenvalt. Waar 5 jaar geleden het er nog grafisch geweldig uitzag is het nu meestal mainstream en grafisch niet echt meer schokkend.

Maar goed, ik haal even het koffiedik uit m'n kopje.
Ik ben er vrij zeker van dat Alan Wake origineel bedoeld was als demo om de kracht van DirectX10 te demonstreren, alvorens ze het verdoemden tot een xbox titel.
Ik dacht toch dat bij de eerste announcement er ook over xbox werd gesproken? Het klopt natuurlijk wel dat het een dx10 PC titel zou zijn naast de xbox versie, maar dacht niet dat het ooit een PC exclusive is geweest.
het was al in de maak voor de xbox360 in het vizier kwam lol
http://en.wikipedia.org/wiki/Alan_Wake

edit : wiki klopt ook niet helemaal en is onvolledig.

Originally announced for the PC and "next generation consoles" in 2005, Alan Wake was later confirmed for Xbox 360 and PC when Microsoft signed on to publish in 2006, with the company recently specifying a "spring 2010" release for the Xbox 360 edition.
aldus de ceo van remedy.

ze zijn er al sinds september 2003 aan begonnen dat ik weet. en de game stond voor E3 van 2005 op de planning. dit is echter door een aantal besluiten omtrend de game verschoven naar de toekomst.
de engine is inmiddels veranderd naar de havok II engine. voor de xbox360 word de game schijnbaar compleet herschreven/geport. er word gebruik gemaakt van cinema technologieen van het inmiddels aan apple overgedane pixar studios.
edit2: alan wake was bedoeld als directx 9c showcase.bij de introductie van dx10 hebben ze de plannen gewijzigd en de release uitgesteld om de nieuwste technologieen te implementeren.

[Reactie gewijzigd door JoJo_nl op 22 december 2009 12:39]

Origineel ging het zoals Crysis worden. Voor pc en met specificaties waar consoles niet aankunnen. Dus het zou wel voor xbox komen maar was al te zien dat het niet zou lukken met wat ze wouden.
Is uiteindelijk volledig omgeslaan.
Ongeveer toen Crysis het daglicht zag zijn ze plots stilletjes geworden. Blijkbaar niet zo zeker van hun beweringen die ze maakten ^^
Als er maar een goed verhaal en gameplay in zit, dan mogen de graphics wat mij betreft wel wat 'tegenvallen'.
Inderdaad. Dit gaat echt een game worden om het vewrhaal. Dat is ten minste wel de rede dat ik er al zo lang naar uit kijk!
precies. ze hebben een gerenomeerde schrijver (Sam Lake) voor het verhaal en het zou zowel grafisch als qua gameplay alles moeten toppen toendertijd.. jullie zijn t vast met me eens dat ze daar niet echt heel veel moeite voor hoeven doen.
Dat is het probleem van te vroeg aankondigen met beelden en filmpjes, dan word de hype te vroeg gestart, en later is het "oh komen ze er nu pas mee" en is het vaak verouderd of geclooned en oud nieuws.

Kijk maar naar TF2 de 1e keer announced was het leek het echt zo vet cool, maar battlefield was later veel cooler, en nu hebben ze het maar een remake van TF1 gemaakt niets geen realisme meer etc.

Stalker was ook te vroeg announced, maar uiteindelijk nog wel redelijk up to date.
Als TF realistisch zou zijn moet je net klagen. Zou als een serious sam zijn zonder mannetjes met bommen als hoofd...
Ik neem aan dat je de eerdere concept art hebt gezien wat TF2 eigenlijk had moeten worden? Dat kwam eerder in de buurt van Operation Flashpoint en dan ver voor zn tijd, het zou zelfs een voice communication krijgen die de voice uit de mond van de model liet komen (met lipsync) en met EAX ook naar omgeving zou vervormen.
Ik denk dat de weersomstandigheden zich beter laten vergelijken met Shenmue, wat toch al een stukje ouder is dan NFS Undercover. Daar zat een soortgelijk oog voor detail in met de exacte weerdata van de omgeving waarin het zich afspeelde (in de jaren '86 en '87). Deze features droegen uiteindelijk sterk bij aan de sfeer. Alan Wake lijkt bijna even ambitieus als gekeken wordt naar de tijd die er voor beschikbaar is gesteld. Ik mag hopen dat hij dezelfde indruk achterlaat in de game geschiedenis, en commercieel een groter succes zal zijn :)
Stalker ook met dag en nacht cyclus en weather.
Ach zelfs ocarina of time had al zeer uitgewerkte dag en nacht en ongetwijfeld nog veel games ervoor. Niet echt indrukwekkend om nu nog als nieuw te bestempelen. Is enkel om beginnende gamers of xboxers te misleiden.
Daggerfall uit 1996 dat nag/nacht cycli en veranderend weer.
Mja is maar 2jaar verschil. Zullen vast tweakers zijn die nog veel eerder dag/nacht hebben gezien. Kan me moeilijk inbeelden dat er geen 2D rpg's waren zonder een dag/nacht in ^^
Diablo 2 had dag en nacht en regen af en toe! :D
Het is een team van maar 30~40 mensen.
Alan Wake begint zo langzamer dezelfde kant op te gaan als Duke Nukem Forever. DNF is ook heel wat keren beloofd en AW is ook al heeeeel wat jaartjes in ontwikkeling.

Ik weet nog goed. Dat filmpje. Dat was zo spectaculair dat het op een quadcore moest draaien (en dat deed het ook). Niemand in de wereld had toen nog quadcores. Nu staan ze bij de Aldi.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 21 december 2009 23:29]

We hebben allemaal al jaren DNF chapters zitten spelen, dus die vergelijking gaat niet op.
http://godmode.keenspot.com/comics/gm20070924.jpg
Wel raar dat die zo laat wordt gereleased, zeker na deze quote:
On August 17, 2009, Matias Myllyrinne, managing director at Remedy, claimed that Alan Wake is 'done', and is undergoing final polishing.
Grappig om te zien op de officiele website, dat ze het laatste nieuws bijhouden.
Staat bij de twitter community, TweakersGames 4 minutes ago: http://bit.ly/565UIp

[Reactie gewijzigd door Yippie op 21 december 2009 20:59]

Heb mij met Crackdown eigenlijk meer vermaakt dan met GTA... kom maar op met deel 2, al heb ik nog wel wat twijfels over de nieuwe setting met zombies...
Alan Wake is bij mij eerst zien dan geloven. Die had al zo vaak moeten uitkomen.

Fable ga ik zeker halen, Crackdown lijkt me ook leuk al wil ik eerst zien wat er daadwerkelijk beter is. Mass Effect en Splinter Cell zijn echt must buy, en Halo Reach weet ik nog niet zeker.
het lijkt erop dat microsoft groot gaat uitpakken in 2010.
Splinter Cell is echt een game waar je de xbox voor zou willen kopen naast fable.
crackdown ziet er veel belovend uit en alan wake heeft iets wat me interesseert.
misschien dan toch maar xbox aanschaffen naast me PC en Wii. :)
Laatste stoot in 2010 en daarna voor 2012 info over xbox720 beginnen lekken. Das pas iets om naar uit te kijken. Terug competitieve hardware en héél misschien Natal die een mooie implementatie krijgt ipv overgebruik.
Splinter Cell Conviction verschijnt ook gewoon voor de pc, dus daar ga je toch geen x360 voor kopen? :)
alan wake komt helaas voorlopig niet naar de pc. Dit omdat microsoft een zak met geld aan remedy heeft gegeven :( . De ontwikkeling van de pc versie ligt zelfs al een half jaar stil. En dat terwijl aw eigenlijk door remedy voor de pc werd ontwikkeld.

Weet iemand eigenlijk of splinter cell nu ook op de pc komt?
Weet iemand eigenlijk of splinter cell nu ook op de pc komt?
Use the search, Luke. Release Date: Exclusive to Xbox 360 & PC, US 23rd, UK 26th Feb 2010
Nouja je kunt altijd nog MS Word opstarten om je quadcore bezig te houden ;)
Conviction? Want die staat al tijdje op release lijst bij Steam maar geen datum.
Ik heb ook altijd het idee dat een game waar je 6 over doet, dat de renders die je 6 jaar geleden af had alweer verouderd zijn en weer moet vernieuwen. Soort van cyclus zo :p.
Toch denk ik wel dat Alan Wake echt vet wordt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True