Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 36 reacties

De eerste Crackdown verscheen in 2007 en verraste menig gamer met zijn fijne gameplay. Het Xbox 360-spel was ontsproten aan het brein van David Jones, de Schot  die eerder het concept van Grand Theft Auto bedacht, en werd gemaakt door Jones' studio Realtime Worlds. Inmiddels wordt er gewerkt aan Crackdown 2, dat door het eveneens Schotse Ruffian Games wordt gemaakt. Deze nieuwe studio werd opgericht door een aantal oud-medewerkers van Realtime Worlds, al is Jones niet langer bij de serie betrokken. Ruffian is echter trouw gebleven aan het idee van de maker, zo liet James Cope, Ruffians producer van de game, tijdens de presentatie op de Microsoft X10 weten.

Zo speelt de nieuwe Crackdown zich weer gewoon af in het het fictieve Pacific City, al is het nu tien jaar later dan in de eerste game. Erg zichtbaar is dat niet; het is nog steeds een moderne, ietwat klinische stad. Bovendien zit er opnieuw weinig verhaal in het spel, het gaat nog steeds om de actie. De speler is wederom een anonieme, maar wel 'cybernetisch' opgewaardeerde huurling in dienst van The Agency.

Crackdown 2

* Zombies

De verschillende menselijke verzetsgroepen uit het eerste deel hebben zich verzameld in The Cell en proberen controle over de stad te krijgen. Ze strijden daarom zowel tegen The Agency als tegen de vele zombies die uit een laboratorium in de stad zijn ontsnapt. De zombies hebben een deel van de stad in bezit, The Cell beheerst een ander deel. 's Nachts is dat echter anders, dan hebben duizenden zombies de hele stad in hun macht.

Het spel heeft een duidelijke dag-nachtcyclus. Overdag probeer je de strongholds van The Cell in te nemen, 's nachts scheur je in een voertuig door de stad en probeer je zoveel mogelijk zombies omver te rijden. De Agency werkt nog steeds in opdracht van de Peacekeepers: als je een stronghold op The Cell verovert, dien je die te verdedigen tot de Peacekeepers in hun helikopter arriveren en het van je overnemen. Daarna kan je op zoek naar een nieuwe stronghold van The Cell.


Door Paul Hulsebosch

- Redacteur games

Paul is de oudgediende van de redactie en schrijft al sinds 1996 over games. Eerst voor tijdschriften als PC Zone Benelux, maar door de jaren heen steeds meer voor websites. Na een uitstapje bij een Nederlandse ontwikkelstudio schrijft Paul sinds 2008 voor Tweakers, waar hij zijn voorliefde voor tactische shooters en mmog's helemaal uit kan leven. Al is hij na al die jaren nog nieuwsgierig genoeg om bijna alle nieuwe games te willen testen. De nachten zijn nog steeds kort in huize Hulsebosch.

Volg Paul op TwitterVolg Paul op Google+


Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True