Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 114 reacties

Het is onzeker of de thriller-game Alan Wake ook in een pc-versie zal verschijnen. Het spel zou voor zowel de Xbox 360 als voor de pc worden ontwikkeld, maar volgens ontwikkelaar Remedy staat de pc-variant op losse schroeven.

Alan WakeDe Finse studio werkt namens Microsoft aan de Xbox 360-versie van Alan Wake, maar de status van de pc-versie van het spel is onduidelijk, zo meldt Gamespot. De onzekerheid speelt al sinds de Microsoft-persconferentie op de E3, toen Microsoft Alan Wake toonde in een blok vol exclusieve titels voor de Xbox 360. Het is niet duidelijk of dat een foutje was, of dat Alan Wake daadwerkelijk exclusief voor de Xbox 360 zal verschijnen. Over de pc-versie werd op de persconferentie niet gesproken.

Volgens Remedy ligt het lot van de pc-versie van de thrillergame in handen van Microsoft. De studio richt zich momenteel alleen op de Xbox 360-versie en sluit een gelijktijdige release van beide versies alvast uit. Remedy laat daarmee de optie voor een pc-versie open, maar wijst er wel op dat de beslissing aan Microsoft Game Studios is. Wel spreekt Remedy zijn hoop uit dat er een pc-versie komt; het bedrijf heeft een historie op het gebied van pc-games. Een reactie van Microsoft is tot op heden uitgebleven.

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (30)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (114)

Ik speel dit soort games sowieso liever op de 360.. en met mij denk ik vele anderen.

Kijk naar de verkopen van pc-games. Echt grote knallers zitten er niet echt meer bij, Heeft dus vaak nut om er veel tijd, en dus ook geld, in te steken. Ze zouden de winst van de 30 versies wel kunnen egrbuiken om het verlies van de pc game glad te strijken.
Liever op de X360????? Dacht het toch zeker niet he.

Alleen het feit dat ik het spel op de PC in Full HD kan spelen is voor mij al een reden om de PC versie te kiezen.
Prima apparaat overigens hoor de 360, gebruik hem dagelijks maar ik prefereer de PC.
Ja en dan is het nog maar de vraag of je framerate nog wel constant hoog blijft! Het gaat er echt niet alleen om het in Full HD te kunnen spelen. Ten eerste moet je ook een PC scherm hebben die 1920x1200 is. Daarbij als je het goed wilt kunnen spelen in die resolutie dan heb je toch echt wel 2 videokaarten nodig. Daarbij is het een third person shooter wat ik sowieso al liever op de console speel. Ik ben een PS3 en PC gamer dus ik jank niet zo als die diehard PC fans, die niks anders kunnen dan met toetsenbord en muis!
Volgens mij was dit al een stuk minder shooter dan Max Payne, die overigens toch wel zeer goed werkte op de PC's door de goede controls, op de consoles was het echter huilen met de pet, mede omdat het er dankzij de prehistorische texturing op de Playstation 2 gewoon niet uit zag.

Mijn ervaring is dat je momenteel met een enkele videokaart met de snelheid van een 4870 of hoger nog gewoon alles op 1920*1080 kan draaien zonder ook maar ergens in te hoeven boeten, vaak is er zelfs nog ruimte om 16xAF en 4 samples AA er overheen te gooien en dan ng een framerate van boven de 30 fps hebben, iets waar consoles op HD Ready niveau al moeite mee hebben. Dat kaartje kost overigens minder dan een 360, sterker, voor de prijs wanneer je klaar bent met het aanschaffen van randapparatuur heb je al twee 4870's er in hangen.

Overigens hebben vele PC gamers gewoon een controller thuis liggen, mede door de vele ports tegenwoordig is dat geen overbodige luxe. Best of both worlds ;)
Ik heb zelf een 4870 1GB in men pc, maar het ligt ook echt aan het spel die je speelt. PC games droppen namelijk veel meer in frames dan console games. Daarom is het in mijn ogen gewoon onzin om te roepen dat alles op de PC altijd beter is. Op een console weet je gewoon dat het goed werkt en gelikt uitziet op je HDTV, bij een pc is het nog maar hopen dat je het goed kan draaien en alle settings kan gebruiken.
Op een console weet je gewoon dat het goed werkt en gelikt uitziet op je HDTV
Helaas is dat dan net weer niet altijd het geval, vooral niet bij ports van PC->console. Zo had ik HL:Orange Box gekocht voor de PS3, wat een grote fout was omdat ik ook een xbox 360 heb. Op de 360 draait het spel schijnbaar prima maar op de PS3 heeft het links en rechts framerate problemen omdat het simpelweg een hele brakke port is. Helaas had ik dat niet opgezocht van te voren, ging er van uit dat een relatief oud spel als half-life 2 gewoon perfect zou moeten draaien op een PS3 (op zich ook geen vreemde veronderstelling als je ziet dat Killzone 2 bijvoorbeeld supergoed draait en er ook nog veel beter uitziet dan HL2)
Orange Box voor PS3 is inderdaad een brakke port. Valve wil zelf niets ontwikkelen voor PS3, en de port is dan ook gedaan door EA. De slechtste beslissing ooit volgens mij, want valve heeft wel alle commentaar gekregen.

De xbox versie is wel door valve gedaan en heeft betere support, daar zijn ook al updates voor geweest. De PS3 versie is zo goed als niet meer geupdate.

[Reactie gewijzigd door Sorcix op 16 juli 2009 12:28]

mwah, bekijk het anders. Je kunt op onderzoek uitgaan om te kijken of hij goed speelbaar is op de PS3. Had je dat gedaan dan had je het geweten. Bij een PC-game is het, ook na het lezen van vele reviews, nog maar de vraag wat het bij jou thuis gaat doen omdat er eigenlijk maar heel weinig mensen zijn die exact dezelfde setup hebben.
Dat kan ook op de Xbox 360. Die heeft ook gewoon 1080p support.

Edit: @Exorcist, ik zie net dat Alan Wake op de Xbox 360 720p is. Link

[Reactie gewijzigd door Givanisovic op 16 juli 2009 11:08]

Ja en nee, de meeste spellen zijn 720p. Een enkel spel is native 1080p (bijv. Virtua Tennis 3, Fifa Street 3).
Is dat zo? Ik dacht eigenlijk dat alle spellen op 720p draaide en alleen de dashboard in 1080p? Bij de PS3 is er wel onderscheid, veruit de meeste titels zijn 720 maar een paar zeldzame 1080p.

Over het hele 'liever op PC want dan is het Full HD' verhaal:

Resolutie van console games wordt sowieso zwaar overschat voor de beeldkwaliteit, heb het al vaker gepost hier maar het blijft moeilijk uit te leggen blijkbaar. Van 720p naar 1080p wordt het aantal pixels zo'n 2x groter, en dus heb je 2x grotere fillrate nodig, wat weer betekent dat je minder complexe shaders kunt maken. Vandaar dat een 720p titel er op een PS3 of een 360 beter uit kan zien dan dezelfde titel in 1080p, omdat er mooiere beeldeffecten gebruikt kunnen worden.

Dit is allemaal _mits_ je niet zo dicht bij je TV gaat zitten dat je pixels kunt tellen, maar voor 9 van de 10 console setups in huiskamers is dat geen probleem, het menselijk oog heeft net als een beeldscherm of een camera een oplossend vermogen, en bij een beelddiagonaal van (zeg) 40" en een afstand van een meter of 1.5 tot 2 is het verschil in resolutie al niet meer waarneembaar. Je kunt de afstand en de maximaal waarneembare resolutie gewoon berekenen, heb ooit eens site gevonden waar een paar voorbeelden stonden en daar kwam uit dat op 1080p gamen op je console pas zinvol wordt bij een 50" scherm of wanneer je er op 1 meter vanaf gaat zitten, wat maar weinig mensen doen. Weet ff niet meer wat de URL was.

Resolutie is net als Ghz en aantal cores, iedereen roept maar dat ie er meer van wil, maar lang niet altijd win je er iets mee, en zo is het ook met beeldresoluties op grotere afstanden.

[Reactie gewijzigd door johnbetonschaar op 16 juli 2009 11:33]

Op PC is het vaker 1200P 1920x1200 16:10
Is handig als je vijanden vaker lager of hoger terrein level zitten.

Plus op Pc kunnen de games in DX10.x opgepoeste gFX getoond worden.
Dude, misschien ben ik een oude gamer (25) maar inmiddels vind ik het grafisch allemaal prima (natuurlijk moet er worden verbeterd) ik ga dus meer voor de goede gameplay, sterke verhaallijn en goede multiplayer (MMO of niet), ipv het grafische geweld.

Al deze criteria zijn volgens mij platform onafhankelijk! Dus... laat ze maar op beide komen. Ik dnek trouwens dat ik een dergelijk game t liefst op de 360 speel, maar dat is persoonlijk!
Met 25 jaar al een "oude gamer"? Joh, ik ben nu 36 en ik kan nog steeds van games genieten hoor ;)
Alweer een hele tijd geleden heeft een goeie vriend me gezegd: "Je stopt niet met spelen omdat je oud word, je wordt oud omdat je stopt met spelen".

En ja, elk platform heeft zo z'n voor- en nadelen. Maar ik ben het met je eens dat de punten die je noemt platform onafhankelijk zijn. Ik kan bijvoorbeeld m'n PS2 (of zelfs PS1) uit de kast halen en een lekker potje spelen, zonder me aan de graphics te ergeren.
Dat mensen het liever op de 360 spelen is echt niet de reden hoor..
Nog nooit gehoord van piraterij op de pc? want dat is natuurlijk de echte reden

Verder al zouden ze de game poorten naar de pc, dan zullen ze er echt geen verlies op draaien hoor, de winst zal misschien niet groot zijn, maar winst is winst
Piraterij de echte reden? Het is natuurlijk de wildgroei aan gratis flash games op internet en alle open source game projecten die je gratis kunt downloaden! Waarom zou Jan Modaal een Alan Wake gaan kopen als ie ook op n of andere flash game site de hele dag een Bejeweled-kloon kan spelen?
nu heb je het over huis moeders die toch geen games komen. verkeerde doel groep volgensmij
Heb je wellis gezien hoeveel piraterij er is op de x360? zoon beetje iedereen die ik ken met een x360 heeft andere firmware op zn dvd drive staan of heeft er een chippie in hangen. Ook als je kijkt naar onze torrentsitejes, die staan helemaal vol met 360 games en tis echt al vaak gebeurt dat 360 games al voor de verschijningsdatum beschikbaar worden gesteld op downloadsites.
Ik denk dat je zou verschieten hoeveel mensen nog steeds de pc verkiezen boven console. Op pc kan je tenminste nog met muis en toetsenbord spelen, ligt de aankoopprijs van de games een stuk lager, zijn de graphics beter en hoef je niet te betalen om online te mogen gamen of voor wat extra mapjes.

Verder las ik net dat de digitale verkoop van pc-games in 2009 op 1 miljard dollar wordt geschat. Je uitspraak slaat dus nergens op.

[Reactie gewijzigd door Ge0force op 16 juli 2009 11:15]

Een stuk lager valt wel mee. Nieuwe games kosten voor PC, X360 en PS3 respectievelijk zo'n 50, 60 en 70 euro. Nu lijkt 10 euro op de 50 wel veel, maar niet meer iets om over wakker te liggen. Als je dure hardware (zei het een PC, een HDTV of wat dan ook) kunt kopen om te gamen, moet je ook wat over hebben om daadwerkelijk iets met die hardware te kunnen doen.

"Betere graphics" is, ook al eerder genoemd, bij veel games onzin, en bij meer gamers niet belangrijk. Als je je bedenkt hoeveel mensen de Nintendo Wii geweldig vinden, en hoe die console met HD graphics kan omgaan, kun je je ook daarin wel vinden.

Dat een (gepgrade) PC meer KAN is duidelijk, maar er zijn niet veel gamers die hoge resoluties en vaak anti-aliassen belangrijk vinden. Daarbij moet je je bedenken dat de meeste multiplatform games niet opnieuw worden ontwikkeld voor PC, als er al console versies zijn, wat weer betekend dat graphics zo mooi zijn als de minst krachtige console toelaat.

Het voordeel dat je een muis en toetsenbord hebt is een vreemde uitspraak. Er zijn genoeg games waar het handiger kan uitkomen als je de pookjes van een controller gebruikt dan de knoppen op een toetsenbord. Toetsen zijn namelijk (nog) niet gevoelig voor verschillende druksterkten. Daarbij is het technisch mogelijk om een muis en toetsenbord op een console aan te sluiten. Als mensen een controller vervelend vonden, dan zouden de controllers er niet eens meer zijn.

Wat mensen wel naar PC's aantrekt is het feit dat je games moet installeren, een volledig OS moet opstarten dat voor 90% niks met gamen heeft te maken voordat je een spel kan starten en dat games nooit speciaal voor jouw hardware ontwikkeld worden. Daar liggen consoles nog op achter ;)
Die knallers zitten er niet meer bij omdat het grote geld in console gaming zit. Het PC platform is (imo) niet stervende, maar de commerciele waarde voor de gameindustrie is gewoon lager, dus minder interessant om voor te produceren.

Ik heb ook het idee dat PC gaming Microsoft niet meer interesseert. Het lijkt er sterk op dat ze zich niet meer inzetten om Windows te promoten als game OS. Ze hebben immers de Xbox360 al.
Dit lijkt me onzin, want dan kunnen en zouden ze ook wel kunnen stoppen met het ontwikkelen van dx11 en evt opvolgers.

Verder zouden dan de hoeveelheid mensen die over willen stappen naar windows 7 ook wel eens drastisch kunnen afnemen. Om wat te internetten en emailen is windows xp en een 4 jaar oude pc prima....
MS wil als bedrijf veel winst maken, door veel games met royaltys te verkopen. En dat kunnen ze pushen door meer consoles te verkopen. En dat stimuleer je door meer excusives van top games. Die firma kopen top studio's en hun franchise op. En op eens PR news van:
" die < platform X > is top next gen en de beste platform voor onze < Game Y >"

Aan deze copporate pushwerk, daar kan het vrije en open Pc platform niks aan doen.
Dat is hoe console merken strijden onderling en met PC. Maar Pc doet daar niet aan mee. omdat er niet n bedrijf achter staat maar vele.

Als je alle toppers wilt spelen wordt je hiermee gedwongen om elke platform te hebben. Want vind Halo IP te gek dan moet je zo'n box2 hebben. vind je MSG4 ook tof dan ook PS3, grandslam real tennis ook een WIi. WoW Crysis 'n PC.

Als ze dit corporate dwing consument wangedrag eens schrappen dan
Had je

PC of Ps3 of Xbox360 ( en dus niet en/of) Maar een van deze drie. En dan kan je elke topper spelen.
En als werkelijke alternatief voor erbij, een Wii+ motionplus+Balanceboard.

Nu heb ik dus een PC PS3 Wii, mis dus een xbox360. xbox360 exclusive boeien me meestal niet en vaak zijn het tijdelijke exlusives maar wordt het een Xbox2/Pc excl.

MassEfect is zo'n game waar ik even op gewacht heb. Meestal vervaagd mijn interrest. Er is zoveel anders kwa topper te spelen ook in Crossplatform.

plubisher en Dev studios die onafhankelijk zijn van platformen. Dus geen bedrijf die in de zak van MS Sony of Nintendo zit. Zoals EA Activision en andere meer onafhankelen. Is crossplatform veel interresanter dan Exclusives.

Want exclusives kunne dan wel miljoenen kaskrakers zijn maar dat kon dus in 4 voud. Zoals de missing sales van .die andere platformen. Wat dev studios missen.

Er wordt dus minder games verkocht maar de doel is niet die van de studio om meer games te verkopen maar gamer naar je platform te trekken ten koste van de andere platformen. Waardoor je aandeel markt vergroot in units en dus ook je game sales op lange termijn. Maar die 4voud aan royalties die ben je kwijt als publisher. en de concurentie mist dan royalty inkomsten waar van toepassing.

Vraag me ook af of dat exclusive eigenlijk wel werkt. Je ontneemd vooral de omzet op platformen van de competitie. En je vergroot je afzet markt door overstappers.
Voordeel is puur console firma. Niet van de game studio die zet minder om.
De thuismarkt is mbt PC's op economisch gebied compleet niet interessant voor MS. Het geld wordt verdiend bij de bedrijven die op al hun computers windows en office (moeten) hebben staan. Het enige dat interessant is aan de thuis markt is het 'Ik werk er thuis ook mee dus op mijn werk moet ik dat ook'. Of pietje de gamer samen met zijn vriendjes wel of niet overstapt op windows 7 maakt echt niks uit.
Om wat te internetten en emailen kun je betere een linux doos neerzetten. Kun je prima al je standaard taken op uitvoeren en zit je niet vast aan een binnenkort 10 jaar oud OS met grijze haren...
"Dit lijkt me onzin, want dan kunnen en zouden ze ook wel kunnen stoppen met het ontwikkelen van dx11 en evt opvolgers."

Wat denk je wat er in de Xbox360 zit? Precies...dedicated hardware, maar wel hardware die is ontworpen voor het gebruiken van DirectX api's. Tuurlijk gaat Microsoft nog wel verder met DirectX. Sterker nog, de grafische industrie drijft voor een groot deel op Direct3D technologie. Microsoft concentreert zich gewoon niet meer op game ondersteuning in hun OS omdat ze nu toch veel meer verdienen met hun deel van de consolemarkt.

[Reactie gewijzigd door Vriess op 16 juli 2009 14:16]

als er ook maar enige vorm van richten in voor komt snap ik niet dat je het op een console beter zou kunnen spelen als met de muis.
zelfs camera besturing werkt gewoon beter met de muis.

verder snap ik echt totaal die controllers niet. ik heb 10 vingers, en met een controller gebruik er maar 2 voor 80% van de knoppen, EN een joystick. tegelijkertijd!
ik kom altijd vingers te kort in ieder geval als ik zo wil spelen als op mijn PC.

verder ben ik op de console nog geen enkel spel tegen gekomen waar meer als een minimale vorm van inteligentie vereist is.
titles/series als total war, anno, simcity, war/starcraft, warhammer(40k), supreme commander, Perimete, ceasar/cleopatra/middle kingdome, transport tycoon/locomotion ect ect. waar stragegie en vooruit plannen ook echt om de hoek komt kijken zijn alleen op de pc te krijgen of te spelen. (elke console versie van deze series zijn of compleet mislukt of zwaar zwaar versimpeld).

en over de kosten. mijn PC basis is al zeker 4 jaar oud, en daar heb ik 1 cpu upgrade van 150 euro voor gehaald en 2 keer een nieuwe videokaart van ongeveer 200 euro (en de eerste keer alleen omdat ik een x700 heb gehaald terwijl ik wachte op de x1900)
dat is nog steeds ruim minder als de aanschaf van een hdtv me zou hebben gekost toen.
(PC heb ik toch nodig dus aanschaf prijs minimale pc weegt op tegen aanschaf prijs console.)
dan komt er voor de console nog eventueel abbo geld bij, en de hogere kosten van games.

[Reactie gewijzigd door Countess op 16 juli 2009 12:41]

Volgens mij is de Sims een aardige grote "knaller" hoor, en games als Call of Duty en Fifa doen het ook nog wel goed.
De PC is voorlopig ook exclusieve host voor alle populaire Blizzard games van de laatste 10 jaar. :) Als ik me niet vergis zaten er daar ook een aantal knallers tussen.
Ja, maar relatief gezien vallen die knallers nogal mee. Voor elke grote PC game is ofwel een console versie beschikbaar, ofwel 2 andere grote games voor een console.
De enige games die je (nog) niet op consoles vind, zijn klassieke RTS games (die zijn er ook wel voor consoles, ook al vinden sommige mensen dat geen 'echte' RTS games, maar de grote titels worden vaak alleen voor PC ontwikkeld), MMOGs en grafische hoogstandjes (die volgens sommige mensen alleen op een dure PC kunnen draaien, waardoor ze inderdaad alleen voor PCs worden ontwikkeld). Denk hierbij aan Starcraft, Crysis etc.
De pc game markt is nog steeds vele malen groter dan de consolemarkt. Wat de consolers maar blijven "vergeten" is dat de downloadmarkt vele malen groter is dan de fysieke sales van games voor pc. En hoezo zitten er geen knallers bij? Wat definieert een knaller van een game? Zoals al aangegeven zijn de COD games en Blizzard games stuk voor stuk knallers.

Bovendien kun je vooral hopen dat er veel voor PC wordt ontwikkeld, als dat niet gebeurd dan komen de consoles grafisch ook niet meer van hun plaats. Die markt is zoveel kleiner dan de pc markt dat Nvidia of AMD/ATI daar de ontwikkelafdeling niet op kunnen laten draaien. De pc games zijn de drijvende kracht achter grafische ontwikkelingen van de consoles.
games als Call of Duty en Fifa doen het ook nog wel goed.
Denk dat het met FIFA ook wel snel afgelopen zal zijn op de pc.

In de US is Madden NFL het equivalent van FIFA in Europa qua populariteit en nationale volkssport. Vorig jaar zijn ze desondanks gestopt met de pc-versie van Madden, en een paar dagen geleden viel het me op dat FIFA 2010 nog de *enige* EA Sports-titel is die naar de pc komt. Geen NHL, NBA Live, Tiger Woods, niks. Teken aan de wand, denk ik.
Echt grote knallers zitten er niet echt meer bij,
Dat komt omdat er alleen nog maar ranzig console ports uitkomen met slechte controls en crappy performance.
Nou nee, uiteraard krijg je te maken met veel brakke ports. Maar dat is meer de effort die dev studios en hun publisher in een port stoppen.
porten kost ook geld. Je moet toch een sub team hebben die de game optimised naar secundair platformnen naast de main. En platformen die op een bepaalde maniet afwijken kan dit kwa werk aardig oplopen.
Big titles hebben vaak wel de resources vrijgemaakt. En wordt er aardig wat gedaan.
Sommigen gaan verder. Door een ander studio erop te zetten soms met andere engine. En unieke features van platform te benutten. Vaak is een latere release nodig.

Dit kan GPU PhysX of DX10 DX11 support inhouden.

Brakke port is bijvoorbeeld
Startrek legacy.
Transformer games.

Je merkt dat games met een strakke deadline vaak lijden onder slechte ports.

GRAW 1+2 gameplay voeld zelfs iets anders aan.
GOW PC
Farcry2

Dus kan wel.

Het is dat de gross van de games lijden onder een te strakke deadline en publisher investment backup.

AAA titles hebben vaker meer ruimte.
Ik speel dit soort games sowieso liever op de 360.. en met mij denk ik vele anderen.
Dat klopt inderdaad, ik speel de games liever op Xbox360, Wii en Playstation 3.
Dat heeft te maken met hardware eisen van de pc games, wat je soms een nieuwe hardware moet kopen, anders start het spel niet op. Dat is best wel triest.
PC games markt is aan het uitsterven...
Dit zeggen ze met elk spel om de verkoop van de console te boosten, en na een maand of 3 komt er ineens nieuws dat er toch een port naar de PC uitkomt :)
Microsoft heeft anders nog steeds niet Halo 3, Gears of War 2, Forza 2 en Fable 2 voor de PC uitgebracht. Er is ook geen enkele Rare-game van MS ooit op de PC verschenen.
De beste Rare games speel ik op men pc, met een N64 emulator ;)
De spellen die jij opnoemt komen echt nog wel naar de PC, zeker aangezien hun voorgangers dat ook deden en zeer goed ontvangen zijn!
De wens is duidelijk de vader van de gedachte. Eind vorig jaar was er bijv een gerucht dat Fable 2 in februari 2009 op de PC zou utikomen, maar dat werd door Lionhead tegengesproken. Het is nu juli 2009 en die PC-release (of zelfs maar een aankondiging) is er nog steeds niet.

MS heeft op dit moment geen interesse meer in PC-gaming. MS heeft Halo 2 uitgebracht om Vista te pushen, Gears of War 1 kreeg een PC-versie om Games for Windows Live te pushen. Op dit moment heeft MS geen enkele interesse in PC-games. Ze hebben zelfs een aantal studio's gesloten waar ze enkel en alleen PC-games maakten. Ensemble Studios had buitengewoon veel succes met de Age of Empires-serie, dat gold evenzeer voor de FlightSim-developers en toch konden die allemaal vertrekken.

[Reactie gewijzigd door ymmv op 16 juli 2009 13:06]

Met de sluiting van Ensemble en de dev van flightsim, om ze daarna aan console games te laten werken doet inderdaad erg denken dat ze PC-Gaming liever niet hebben. Console gaming verdient natuurlijk meer door eigen hardware, abbonomenten, marketplace, fees op verkochte games. Maar het blijft nogal triest dat zij dat op deze manier moeten doen.

Dit vind ik erg jammer, omdat consoles zorgen voor minder innovatie op hardware gebied ( wat erg belangrijk is voor andere sectoren ) en minder kwalitatief goede games door de lage eisen, wat erg intressant is voor vele devs. Je ziet nu al een aantal PC-devs overschakelen naar console games omdat helaas PC-Gaming niet meer de markt is die hij ooit was geweest, niet alleen door piraterij maar ook omdat tegenwoordig de gemiddelde consument geen moeite meer wil doen, maar enkel hersenloos vermaak voor de laagste aanschafs prijs. Voor deze consument is dit een keuze tussen nu kunnen gamen of je tijd verdoen aan het installeren van drivers, troubleshooting, installeren van de game etc. Die keuze is natuurlijk logischerwijs makkelijk gemaakt.

Hier is microsoft ook gedeeltelijk schuldig aan. Ze zouden al heel simpel PC-Gaming een boost kunnen geven door het OS en de driver modellen te versimpelen, d.m.v. bijvoorbeeld drivers die automatisch ge-updated kunnen worden en dat de laatste driver na een confirmatie automatisch gedownload word en ge-installeerd word voor de herkende hardware. Maar dit gaat ook tegen Microsoft's intresses in, want zij verdienen het meeste op voor-geinstalleerde computers waar dit maar weinig van belang is. De "echte" tweaker is een uitstervend ras, ook logisch want waarom zou je moeite voor iets doen als het elders goedkoper is en dan nog alles voorgekauwd wordt ook?

[Reactie gewijzigd door SniperFox op 16 juli 2009 13:33]

Laten we hopen dat ze de PC weer niet links laten liggen
ik snap ook niet zo goed waarom je wel voor xbox zou ontwikkelen maar niet voor pc.. Het is allebei directx dus overzetten van het een naar het ander kan nooit heel ingewikkeld zijn toch?
Dit gaat vast niet om de moeilijkheid van het ontwikkelen, maar meer om de royalties van Microsoft die hier bij betrokken zijn. Op een console game verdient Microsoft veel meer dan enkel directx licenties.
Vermoedelijk, maar he blijft een vreemde zaak. Het ene moment zit MS (waaronder Bill Gates) te schreeuwen dat ze meer games gaan uitbrengen voor de de PC omdat dit voor hen een zeer belangrijke markt is, de andere keer hoor je dit soort van verhalen.
MS is niet 1 groot bedrijf maar bestaat uit een heleboel losse afdelingen die niet zo nauw samenwerken. De windows afdeling wil meer windows games, de xbox afdeling wil xbox-exclusives, de marketing afdeling wil zoveel mogelijk sales, de verkoop afdeling wil ook sales, maar vooral de producten met de meeste marge, en Gates en Ballmer zitten in allemaal die teams niet, en kan het niet zo veel schelen, zolang je maar MS gebruikt, dus die roepen iets van een blaadje wat een van die vele afdelingen ze voorschotelt.
Ik denk dat het Bill en Ballmer het wel kan schelen en dat het misschien wel de voornaamste reden is waarom Microsoft een herstructurering heeft doorgevoerd. Het is iet de eerste keer dat microsoft tegenstrijdige berichten verstuurd en dat kan een negatief effect hebben op de beurs.
Ja, want een game is enkel een verzameling API calls naar directX........

Ik denk dat je gruwelijk onderschat wat er nog meer komt kijken bij software development.
had de xbox niet gewoon een pc onder de kap? (geen verstand van hoor, maar zoiets herinner ik me)
De Xbox wel, de Xbox 360 absoluut niet! Deze heeft 3 3GHz cores op de PowerPC architectuur, om maar eens n belangrijk verschil te noemen, en er zullen verder nog velen zijn. Ook is het bij een console zo dat het niet echt een OS meer draait, anders dan de game zelf, waardoor de game veel directer de hardware kan aanspreken, daar de game het OS wordt. Dit is te realiseren omdat de hardware op een console altijd hetzelfde is, althans, wat CPU/GPU/RAM betreft. Storage kan modulair gemaakt worden, maar hier komt weinig "windows" aan te pas. Een check vanuit de game of het wel/niet kan wegschrijven naar de harddisk/memory card is al voldoende. Zelfs bij de Xbox (welke onder de kap inderdaad een PC is), wordt de game het OS, waardoor het PC prestaties toch weet te overtreffen.

Uiteraard allemaal heel kort door de bocht en mogelijk zelfs verouderd hier en daar, maar om de X360 met een PC te vergelijken is gewoon vloeken in de kerk. En dan ben ik een PC gamer
Ik snap het wel.
MS wil xbox360 nog verder promoten met nog een (Semi) exclusief.
Gezien MS per DVD royaltys incasseerd, wat neer komt per game incaseren.
Het is vooral in het belang van MS produkt beleid. En cash flow.
Vooral niet in het belang van de consument.
PC is vooral het OS dat MS opbrengst leverd.


'n Exlusive is alleen van belang voor de consument als de game 'n unieke feature benut van 'n platform. En dat de grondslag is van exclusiviteit.

Wii motion plus.
Of 'n zeer grote game BR PS3.

Maar de meeste exclusives zijn dat om vooral alleen hun eigen front platform te promoten.

Tja de PC heeft geen groot bedrijf achter zich die PC aktief promoot en dus in de game markt pushed.

This meer het stiefkindje/ blacksheep van MS.

Al zou je 'n groepje waarin iNtel AMDTI nV gezamelijk als de bedrijven voor PC kunnen zien. Maar ja dat is groep en geen groot bedrijf. Die eendrachtig de platform promoot.

PCGA is niet zo daad/slag krachtig als die andere firma's die hun eigen platform beheren.

Ik kots dus op exclusive aangezien ik niet gedwongen wil worden om 'n game te kunnen spelen. Die door gelobby of studie meerderheids belang niet op andere platformen uit komt.

MS staat uiteraard te trappelen omdat Alanwake een top title kan worden. En hun door pre view en Milestone audits ook de produktie fasen enigzins volgen. Hun console game validatie proces. En zien waarschijnlijk grote potentie. En dan komt de drang om er een exclusive van te maken aan.

Kijk wel naar ander top games uit waar dat gelobby van Ms niet doorgekomen is.
Het is geen kwestie van iets links laten liggen, ik dnek dat het meer een stukje prestige en marketing is:

Je kondigt een vette game aan, met dag- en nachtwisseling, physics, sterk verhaal, grafische pracht en gebruikt deze om in eerste in instantie om iedereen aan een quadcore+Vista(DX10) te helpen. Nu heb je al de opbrengst van van je dure OS binnen. Vevolgens ga je een jaar of twee dat spel verder ontwikkelen en je komt er eigenlijk achter dat je twee keuzes hebt:

- Je ontwikkelt multiplatform, waarvan je zelf al eigenlijk weet dat de pc-versie een enorme deuk in je eerdere voornemen kan gaan geven omdat je weet dat niet elke gamer die dikke rig heeft en het spel een crysis relapse gaat worden, na de launch binnen drie weken in de budgetbak om dat het te zwaar is voor 70% van de pc's.

of

- Je ontwikkelt puur voor je console. Mis rekening houden met drivers van derden, specs, etc. Je tuned het zelf optimaal voor de console en het spel is overal ter wereld hetzelfde, geen gezeik met tegenvallend imago en diegene die hem echt willen spelen maar nog geen console hebben, gaan die dan ook weer kopen, waardoor je weer extra fanboys krijgt. Hierna kun je, bij hevige vraag cq kritiek van de pc-gamers, alsnog besluiten om op je dooie gemak, onder het motto van " de pc-versie is grafisch mooier, extra content" en meer van dat soort marketing termen, de pc-versie te ontwikkelen en uit te brengen.
Oh waarom nou weer, iedereen weet dat een PC meer potentie heeft dan een hardware gebonden console? Zal wel weer aan de kosten drukking liggen omdat ze dan maar voor 1 systeem ondersteuning moet bieden...
De PC kan dan wel meer potentie hebben voor een game maar de hardware op zich niet, als je kijkt naar prijs/prestatie. Heb jarenlang mee gedaan aan het continu upgraden van CPU/GPU en het zijn redelijke leeglopers, al niet te spreken van de bugs en het eeuwige wachten op drivers.

Een console is out of the box een prettig apparaat, stekker erin, aan en gamen maar :) Misschien wat simpel gezegd maar het werkt prettiger dan een desktop dezer dagen. Daarbij komt dat er veel nieuwe produkten op de markt zijn gekomen, zoals de nettops. En een nettop is voor mij een regelrechte desktop vervanger, TV's zijn er al en een nettop kan al veel, zo niet alles, behalve zware grafische games spelen.

En games zijn pas leuk imho als er leuke verhaallijnen in zitten en die zie je steeds minder.
Dat een nettop voor jouw een desktop vervanger is betekend niet dat het voor iederen geld.
zou voor geen goud, me desktop pc willen verruilen voor een nettops, okal zou ik geen spellen spelen

ps. continue upgraden van je pc is ook totaal onnodig, koop een high end pc, en vervang 1x in de paar jaar je videokaart voor een med / high end model en er is niks aan de hand

verder begint een console ook steeds lastiger te worden

* Games installeren
* Vaak lange laadtijden
* een heel menu met allerlei opties
* Vastlopers
* Crashes
* Lag

Het grote voordeel van een console word steeds kleiner tegenover een pc
ik vraag me af hoeveel de next gen console op een pc zal lijken

[Reactie gewijzigd door Sinester op 16 juli 2009 11:15]

* Games installeren
Is niet nodig, blijft een optie. Bij de PS3 is het bij sommige games een aantal gig en bij sommige weer maar een paar MB. En dan nog is het niet te vergelijken, want het gaat of automatisch, of het is 1 druk op de knop.
* Vaak lange laadtijden
Na valt echt reuze mee moet ik zeggen, kan over de PC anders ook niet zeggen dat het daar altijd zo rap gaat!
* een heel menu met allerlei opties
Is dat niet juist een PC game waar je over praat? Of misschien kan je het even beter uitleggen wat je hiermee bedoelt[/quote]
* Vastlopers
Geen last van (PS3)
* Crashes
Is dat niet een beetje hetzelfde als vastlopers? Denk dat deze 2 gevallen vaker op de PC voorkomen!
* Lag
Ik game zowel op mijn PC als PS3, en als ik over lag moet praten..dan is een PC daar tog echt beter in. Servers op pc games zijn veel brakker als je alleen al kijkt naar de pings!
Dat valt toch ook wel weer mee? Ik neem even de XBox 360 als voorbeeld.

Games installeren --> optioneel, alleen voor sneller laden + geen dvd drive geluid
Vaak lange laadtijden --> hangt van het spel af, maar valt in mijn ervaring ook erg mee
Heel menu met allerlei opties --> ik neem aan dat je settings o.i.d. bedoelt, maar ik heb zelf weinig games gezien waar je meer dan 5 keuzes had (beeld instellingen en zo heb je alleen op de pc!)
Vastlopers + crashes (zelfde effect) --> Nog nooit mee gemaakt op de XBox
Lag --> is gewoon een eigenschap van online gaming, weinig met de console te maken

De grootste voordeel van een console is dat er 1 hardware platform is waarvoor ontwikkeld wordt. Het spel werkt of overal of overal niet. Daarom heb je geen gerotzooi met grafische instellingen en wat dan ook en ben je gegarandeerd dat het spel werkt zoals bedoeld is op jouw console. Dat is in mijn ogen nog altijd waar bij de huidige generate consoles.

[Reactie gewijzigd door Arcanedevil op 16 juli 2009 11:41]

Het gebrek aan opties vind ik juist een nadeel van consolegames. Ik wil bijvoorbeeld Engelse speech met Nederlandse subs bij m'n games. Op een paar uitzonderingen na (Uncharted) kan je dit in geen enkele game instellen en wordt steeds de taal van je console overgenomen voor zowel speech als subs...
Ja, want er zijn verschrikkelijk veel vertaalde PC Games. Je bent nu wel erg aan het zoeken hoor...
Ik heb nog nooit een game gezien die NL sub heeft, en om eerlijk te zijn hoeft dat van mij ook niet echt. Ook NL gesproken games zijn voor mij taboe. Bas Westerweel mag van mij zn mond wel dicht houden :D
Meer potentie voor wat? Betere graphics? Daar staat of valt de kwaliteit van de gameplay gelukkig niet mee :)
Diepgang in besturing is anders ook niet al te best op de consoles. De meeste spellen worden lekker makkelijk en casual gehouden zodat het niet al te frustrerend is met zon controllertje rond te rennen. Kan niet zeggen dat dit ten goede van gaming komt...

Kijk naar spellen die vroeger dominant waren op de PC, en nu naar console zijn gegaan. Als voorbeeld BF2, die ongeveer 6 jaar geleden op de PC uitkwam. Mensen die dit gespeelt hebben, en zien wat DICE er op de console van bakt met 1943 en BC weet dat dit niet is wat de PC gamers willen. Dingen die ze nu als reclame gebruiken in 1943 als nieuwe features kon ik 10 jaar geleden al in 1942, maar dan 10x zo uitgebreid met 10x zoveel inhoud.
Wel de kwaliteit van het volledig spel. Als graphics er niet bijpassen, speelt het ook niet meer leuk.
Ik heb zelf een 360 gehad, en als ik het vergelijk met een redelijk high-end PC dan doe mij die PC maar. Oblivion heb ik op beide gespeeld, en ik vond het op de PC 10 keer beter, en de graphics settings kun je zelf ook nog hoger instellen. Op een console kun je niets veranderen aan settings, heeft de game geen AA? dan is het pech gehad. En een beetje de grasjes op een halve beeld lengte laten verschijnen is voor mij ook geen doen.

Voor race games is een console leuk, voor voetbal ook. Misschien nog wat arcade games maar voor echte FPS en inderdaad RTS heb ik liever de PC.

Op de PC heb je ook veel meer netwerk megelijkheden, niet alleen max 24 man of zelfs maar 16. En MMORPGs uiteraard.

Maarja deze discussie zal eeuwig blijven doorgaan.
Ik vind het gewoon raar dat ze de game eerst aanprijzen op nieuwe technieken op de PC en dan weer een watered down version gaan maken die net-wel-30-fps kan draaien. En dan maar weer de textures quality en schaduwen gaan schrappen (zoals oblivion, en dan ook nog uit de PC versie halen)
Sinds wanneer is het max 24 man? Op de PS3 zijn veel games 32+ of zelfs 64 man, straks met MAG heb je 256 man online. Zelfs op de PS2 had je als 32 man games!
Ik heb zelf een 360 gehad, en als ik het vergelijk met een redelijk high-end PC dan doe mij die PC maar. Oblivion heb ik op beide gespeeld, en ik vond het op de PC 10 keer beter, en de graphics settings kun je zelf ook nog hoger instellen. Op een console kun je niets veranderen aan settings, heeft de game geen AA? dan is het pech gehad. En een beetje de grasjes op een halve beeld lengte laten verschijnen is voor mij ook geen doen.
Volgens mij kan ik het wel van alles instellen op de PS3 (correct me if I'm wrong!), maar ik zie net dat ik eerst weer wat moet installeren voordat ik dit kan checken en daar heb ik nu even geen zin in. ;)
Voor race games is een console leuk, voor voetbal ook. Misschien nog wat arcade games maar voor echte FPS en inderdaad RTS heb ik liever de PC.
Smaken verschillen. Ik speel liever FPS op mijn PS3, alhoewel ik Counterstrike 1.6 nog steeds graag speel op de P.C.
Op de PC heb je ook veel meer netwerk megelijkheden, niet alleen max 24 man of zelfs maar 16. En MMORPGs uiteraard.
32 man zal voor de 360 wel aardig kunnen kloppen als ik het niet verkeerd heb.
Zoals Recon24 al aangeeft; Resistance 2 heeft max 64 man en M.A.G. voor de PS3 zal 256 spelers bevatten.
MMORPG'S? Zoals FinalFantasyXI?
Je reactie slaat nergens op. Ik heb de voorbije jaren meer hardwareproblemen gehad met mijn x360 dan met mijn pc, zie wel degelijk het verschil tussen de 60fps op mijn pc en de 30fps op console, en download meer patches voor mijn consolegames dan voor pc-games.

Misschien dat jij zo onhandig bent met pc's dat je meer met de software zit te worstelen dan dat je er werkelijk gebruik van maakt, maar dat is heus niet bij iedereen zo. Er is niets maar dan ook niets wat je op console kan maar niet op pc. Is het dan zo moeilijk te begrijpen dat niet elke gamer de pc vaarwel heeft gezegd?
Ik ben niet onhandig met pc's dat zeker niet..ben zelf ITer. Maar begin zelf die reacties van PC gamers beetje irritant te vinden. Ik speel liever op men PS3 dan op mijn PC als ik wil gamen. Ik heb laatst Arma 2 aangeschaft en dat is gewoon weer een goed voorbeeld van een drama game qua performance.
Gamen op console heeft voordelen en nadelen, en dat geldt ook voor gamen op pc. Maar die afweging moet ieder voor zich maken. Persoonlijk wil ik bijvoorbeeld een shooter of een RTS niet met controller op console spelen, waardoor de pc een prima alternatief is. Maar dat wil niet zeggen dat ik niet graag op console speel, mijn PS3 klopt ook behoorlijk wat uurtjes hoor :)
Vergeet daarnaast niet dat een groot aantal gamers op de consoles gewoon een game willen spelen. Ik heb genoeg vrienden (en ikzelf incluis) die gewoon eens een game willen spelen. Over frame rates en of game nu op 720p of hoger draait intereseert ons niet zoveel. Het spelen van de game is leuker, het is makkelijker, ding aan, disc erin en spelen maar. Update? Prima ik zie hem wel verschijnen als ik die game opstart.

Niet iedereen is een hardcore gamer, een groot aantal zijn gewoon casual gamers die soms eens een FPS of RPG o.i.d. willen spelen.
Behoorlijk smerig van Microsoft, aangezien deze game oorspronkelijk als pc-exclusive ontwikkeld werd. Pas later werd er begonnen aan een consoleversie, waarvan de ps3-versie natuurlijk meteen geschrapt werd toen MS de uitgever werd.

Het opkoopgedrag van Microsoft van multiplatformgames voor hun x360 komt me in elk geval serieus de strot uit. Helaas blijken ze dit nodig te hebben om aan exclusieve nieuwe ip's te komen, want op een paar XBLA-games na zijn er voor het komende jaar zowat enkel sequels exclusief aangekondigd op de x360.
"Het opkoopgedrag van Microsoft van multiplatformgames voor hun x360 komt me in elk geval serieus de strot uit. "

Tja, ik had graag Heavy Rain op mijn PC gespeeld, maar dei heeft Sony weer geschrapt. Zo werkt de industrie als geheel. En neem het ze eens kwalijk, aan het einde van de dag moet er geld verdiend worden.
"Het opkoopgedrag van Microsoft van multiplatformgames voor hun x360 komt me in elk geval serieus de strot uit. "

Tja, ik had graag Heavy Rain op mijn PC gespeeld, maar dei heeft Sony weer geschrapt. Zo werkt de industrie als geheel. En neem het ze eens kwalijk, aan het einde van de dag moet er geld verdiend worden.
Het gaat erom dat Microsoft zich in bestaande succesvolle series inkoopt (o.a. MGS, Final Fantasy, Tekken) en niet eens de moeite lijkt te nemen een goede exclusive serie te creeren, Sony heeft in dit geval een spel/serie die nog moet gaan uitkomen tot exclusive verworven.
Zoals jij al aangeeft gaat het uiteindelijk toch om het geld.
Deze game staat al sinds 2005 exclusief voor de 360 aangekondigd. Alsof ze toen wisten dat er in 2010 wat minder exclusives uit zouden komen.
Absoluut niet waar. Microsoft is pas uitgever geworden van Alan Wake toen die game al in ontwikkeling was. Pas deze week is bekend geraakt dat de pc-versie in de koelkast gestoken is. Alan Wake is zelfs meermaals gedemonstreerd op pc om de nieuwe quad core cpu's van intel (dacht ik) te promoten, en er is een kleine rel ontstaan toen werd aangekondigd dat de pc-versie enkel op Vista zou werken.

[Reactie gewijzigd door Ge0force op 16 juli 2009 11:42]

Volgens mij heb je dit toch verkeerd begrepen. Alan Wake was bij de introductie volgens mij een Xbox 360 game en een Vista exclusive. Met dat laatste bedoelde Remedy dat als je XP hebt je lekker mag gaan upgraden naar Vista. Het is wel degelijk voor bij MS systemen aangekondigd.
Alan wake werd zelf ooit gepromoot als een van de eerste Havok FX GPU Physics game. Helaas is HavokFX gekilled door iNtel Havok overname.
De echte die-hard-gamers zijn volgens mij toch nog steeds PC-gamers. Of is dat tegenwoordig anders?

Sowieso, als er een game komt voor Xbox & Vista only, dan maakt MS even veel, dan niet veel meer winst. Of zie ik dat fout?
Dat zie je fout. Een consolegame is flink wat duurder dan een pc-game, waarvan een flink deel naar de consolebouwer gaat. Wie een x360 koopt en die volledig wil gebruiken moet bovendien maandelijks betalen aan Microsoft. Tenslotte vecht Microsoft een hevige concurrentiestrijd uit met de PS3 en is marktaandeel enorm belangrijk voor hen. MS heeft er dus alle belang bij dat zoveel mogelijk mensen op x360 gamen in plaats van op pc. En ze bewijzen hoe langer hoe meer dat ze alles op alles zullen zetten om dit doel te bereiken.
Vergeet niet dat Microsoft daarnaast vooral de uitgever van Alan Wake is. Ik weet niet precies wat de ratio origineel:pirated is op de PC maar ik denk dat pirated games voor 360 een stuk lager ligt. Kortom als uitgever heeft Microsoft ook veel meer opbrengst van 360 games.
Dus in plaats van mensen de keus te geven op welk platform ze willen spelen, forceert Microsoft je om hun Xbox360 versie te kopen omdat anders iedereen het toch op de PC wil spelen? Microsoft is weer lekker bezig zo te zien.. Ik heb nix met WOW maar doe mij blizzard maar als tegenwoordiger van het game platform, aangezien Microsoft het PC platform eerder gebruikt om meer mensen naar de X360 te trekken.

De laatste alinea in het artikel zegt eigelijk al genoeg:
I've had an RTS game pitched to me on the 360," he revealed. "As they pitch, clearly this is not a good idea to do it on the Xbox 360. But their argument was that they could potentially sell more on the console because it's more of a mass market machine than the PC. We suggested that they came back with a PC pitch. "
Developers releasen liever een slechte game die toch goed verkoopt omdat de consumer base totaal niet kritisch is. In plaats van dat ze een goeie game maken waar ze misschien ook nog eens innovatief moeten zijn om te verkopen.
Daar heb je helaas gelijk in. Het is bedroevend om te zien dat barslechte games zoals Terminator Salvation of Transformers toch goed verkopen vanwege de licentie of de marketingcampagne die erachter zit. Zolang die troep blijft verkopen zullen de ontwikkelaars geen enkele moeite doen om beter werk af te leveren, waarom zouden ze ook?
Tja geld dat niet voor alles? De film zelf (Terminator Salvation) was ook maar matig terwijl hij toch gepresenteerd was als zomer blockbuster en waarschijnlijk zijn er genoeg mensen ingetrapt (incluseif ikzelf) om naar die film te gaan. Gelukkig zullen er altijd pareltjes tussen zitten zoals The god father Pulp fiction ect. Net als dat met games zal zijn zoals Metal gear Solid, Gears of war ect.

Het is onmogelijk om te verwachten dat elk spel goed zal zijn wat uitgebracht wordt net als met films.
en dat is jammer. waarom zijn er niet wat meer developers met hart voor de zaak, die het gewoon leuk vinden iets moois te maken [ipv iets dat alleen maar geld oplevert]
Haha want de Intel quadcores zijn toch niet snel genoeg? En de demo was toch een benchmark met leuk rendertje? :D Wel weer erg jammer was namelijk weer een spel waarvan ik dacht dat word een leuke.

@Fireshade, het was ook omdat de demo toen met Intel quadcores werd gedaan dat ik dit zei, en verder hadden ze aangegeven dat de physics ook versimpelt speelde op "low-end" game PC's.

[Reactie gewijzigd door PaddoSwam op 16 juli 2009 11:17]

Haha want de Intel quadcores zijn toch niet snel genoeg?
Het zou een groot probleem zijn, als je een quadcore nodig had voor de PC-versie. Lang niet iedere PC-gebruiker die deze game zou willen spelen heeft namelijk een quadcore in z'n systeem. En dat zou de verkopen niet goed doen.
Daarentegen, elke XBOX360 heeft wel een vergelijkbare performance. Als ontwikkelaar weet je dus waar je aan toe bent.
Ik had begrepen dat het relatief weinig werk was (gezien de opbrengsten) om hem voor de pc te 'herschrijven'. Loont die ecxlusiviteit dermate? Met andere woorden: betaald MS genoeg extra poen dat het uitkan hem niet op de pc uit te brengen?
Naja wat er ook erg mee te maken kan hebben is als mensen het spel op de computer kunnen spelen (wat veel met piraterij geassocieerd wordt) dat ze het dan niet op de xbox360 zullen kopen.
Wat ze dus hopen is dat je gedwongen wordt om het voor de xbox360 te kopen
Tijd voor microsoft om zijn belofte waar te maken op het gebied dat ze de PC ondersteunen. En las een tijdje terug dat ze voorrang geven aan de 360 versie... Omdat dat zo is afgesproken met Microsoft.

Dus dat word gewoon net zoals bij Splinter Cell e.d. een tijdelijke exclusive. Verwacht de PC versie maar na max. 6 maanden van de 360 release...
Microsoft heeft reeds duidelijk aangegeven dat ze volledig voor de x360 gaan:

'Simultaneously releasing a major first-party game on PC and Xbox 360 would "basically shoot [Microsoft] in the foot" due to the popularity of the PC platform, Microsoft Game Studios European business director Peter Zetterberg has stated.'

http://www.shacknews.com/onearticle.x/53403
Omhun xbox360 aandeel en push effect te vergroten zeggen ze dit. Als de game sales inkakken en flink wat zieltjes geownnen hebben, dan zingt de press PR afdeling een ander lied.
en wordt een Pc versie aangekondig mogelijk een jaar later. Als de game langer sterk zieltjes naar binnen haald.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True