Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 101 reacties

Remedy Entertainment heeft de kosten voor ontwikkeling en marketing van de pc-versie van Alan Wake binnen 48 uur terugverdiend. Dat heeft Aki Järvilehto, executive vice president van de studio, laten weten via het forum van de shooter.

"We zijn zeker enthousiast over de pc", besluit Aki Järvilehto zijn korte betoog op het forum van Alan Wake. In de post maakt de directeur van het Finse Remedy Entertainment duidelijk dat de pc-versie van de horror-shooter binnen twee etmalen uit de kosten was. "We zijn erg blij met de verkoopresultaten en het bereiken van de nummer één-positie op Steam was verrassend."

Het verschijnen van de pc-versie van de shooter was lang onzeker. Toen Remedy aan de ontwikkeling van de game begon, zou die enkel voor de pc verschijnen. Remedy sloot echter een deal met Microsoft, dat de game wilde uitbrengen voor de Xbox 360. In eerste instantie zou de game verschijnen voor zowel de Xbox 360 als de pc. De pc-versie raakte echter langzaam buiten beeld.

Remedy heeft de pc-versie een week geleden alsnog onder eigen noemer via Steam op de markt gebracht. Daarmee verschijnt de pc-versie ongeveer twee jaar na de versie voor de Xbox 360. De pc-versie bevat wel extra's ten opzichte van de Xbox 360-versie. Zo bevat de pc-versie de uitbreidingen The Signal en The Writer. Verder is de pc-versie in 3d te bekijken.

Alan Wake - X10 screenshots

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (101)

Ik heb het gevoel dat PC gaming weer langzaam aan het terugkomen is, vooral door het lange wachten op de nieuwe consoles. Persoonlijk heb ik deze generatie consoles ook wel een beetje gezien, ik speel af en toe nog weleens op mijn X360 maar lang niet meer de uren van eerder.
"We zijn zeker enthousiast over de pc"

Nou, wat waren ze enthousiast. Vandaar dat ze zich door Microsoft hebben laten uitkopen. Notebene op een moment dat de pc versie al zo goed als helemaal klaar was. Ik vraag me dan ook af hoe ze de bewering dat de pc versie in 48 uur zichzelf terugverdiend heeft zo zeker kunnen stellen. Daar kan nooit de originele ontwikkeltijd mee bedoeld worden en enkel " het alsnog uitbrengen".

Wel een goede game overigens, had hem op de xbox al een keer uitgespeeld, en ben hem nu in 3d aan het spelen, wat enorm aan sfeer toevoegt moet ik zeggen.
Nou, wat waren ze enthousiast. Vandaar dat ze zich door Microsoft hebben laten uitkopen.
Ze waren pas enthousiast over de pc nadat ze zagen dat het goed verkocht...
Daar kan nooit de originele ontwikkeltijd mee bedoeld worden en enkel " het alsnog uitbrengen".
Duh ;)

uiteraard bedoelen ze daar mee de kosten om het een speelbaar pc spel van te maken (poorten)

[Reactie gewijzigd door Sinester op 21 februari 2012 18:22]

Alan wake is niet gepoort. Het is van origine juist ontwikkeld voor de pc. Heb je het artikel wel gelezen?
Zo. Zet dit nou eens af tegen een dozijn verhalen dat PC gaming is dood. De toekomst bied hoop :)
Alan Wake kostte ook maar 28 euro (mag ook wel voor een spel van 2 jaar oud) dat zou ook wel helpen met de verkopen, zie nieuws: Bethesda-topman wil meer games van 20 tot 30 euro

[Reactie gewijzigd door Loev op 21 februari 2012 15:32]

Ik denk niet dat de PC markt 'dood' is, zeker niet voor bepaalde genres, maar het feit dat een 2 jaar oud spel in zo'n korte tijd zo veel keer verkocht wordt doet juist vermoeden dat het niet zo geweldig gesteld is in de PC games markt, in ieder geval niet voor dit type spel.

Als het aanbod in een bepaald genre zeer matig is (in kwantiteit of in kwaliteit), dan zie je juist dat grote/bekende/goede titels heel erg goed verkocht worden. Is er veel aanbod van een gemiddeld hoge kwaliteit, dan zijn er minder uitschieters die ook minder uitgesproken zijn, maar wordt er gemiddeld genomen meer verkocht van meer verschillende titels.

Edit @Rin:
Ik heb het alleen maar over de verkoop aantallen, niet over de reden waarom het 2 jaar duurde voordat Alan Wake naar de PC kwam. Het is vrij opmerkelijk dat een 2 jaar oud spel nog zo goed verkoopt, zeker als je bedenkt dat Alan Wake op de consoles weliswaar een prima spel was, het zeker niet een van de grootste, populairste, meest succesvolle of meest bijzondere titels was. Dat zegt wat mij betreft iets over het aanbod aan goede titels op de PC in dit genre.

[Reactie gewijzigd door johnbetonschaar op 21 februari 2012 15:52]

maar het feit dat een 2 jaar oud spel in zo'n korte tijd zo veel keer verkocht wordt doet juist vermoeden dat het niet zo geweldig gesteld is in de PC games markt, in ieder geval niet voor dit type spel.
Of ik heb te weinig koffie op of....

Het spel word goed verkocht.. dus dat is een teken dat het niet goed gaat met de PC markt?
Volgens mij probeert betonschaar aan te geven dat het aanbod heel erg mager is, waardoor je bij aanbod van wél een goede titel ineens enorme verkopen ziet. Probeert daar volgens mij mee aan te geven dat er absoluut nog ruimte zit in de pc markt, maar dat het aanbod dus gewoon te slecht is voor goede verkopen. Is ook niet gek met alle slechte ports in de omloop... GTA4 heeft volgens mij bij vele pc-gamers een zeer zure smaak achter gelaten wat betreft slechte ports... vlak daarna waren er nog een aantal titels, zoals het niet eens uit willen brengen van een Battlefield titel op de pc markt... gelukkig is BF3 wel eindelijk weer eens helemaal pc-worthy... bij veel games zag je het verschil tussen pc en console bijna niet, behalve achteraf toegevoegde hogere textures e.d., wat juist daardoor weer opviel. Ik heb laatst BF3 op een GTX570 gespeeld en de volgende dag het op een console gezien... dat zijn niet eens dezelfde games meer, gelukkig!

Ik ben daarom best wel blij met dit soort berichtgeving, ook al gaat dit eigenlijk ook om een port. Het is goed dat ontwikkelaars aangeven dat het minder slecht kan zijn als men altijd heeft voorgedaan. Laat ze wat meer inspelen op de wensen van de gamers... je ziet bijvoorbeeld nog steeds veel gamers bij Left4Dead en Counterstrike op de pc omdat je mag modden... eigen maps maken etc. Dat is zo'n ENORM voordeel boven op de consoles, weinigen doen er maar wat mee.
Aanbod mager? Ik weet niet waar ik de tijd vandaan moet halen en dan ben ik nog kieskeurig ook. Luxe probleem natuurlijk.
Het had met een exclusiviteits deal met microsoft te maken.

EDIT @ johnbetonschaar

Er is genoeg moois op de PC en een hoop PC gamers heeft bijvoorbeeld ook een PS3 staan waar de game niet op uitkwam maar geen behoefte om er een 360 voor te kopen. Dat had ik ook. Ik keek uit naar de game maar had geen 360, nu die voor een zacht prijsje op steam stond had ik zoiets van waarom niet? Niet ondenkbaar dat anderen dit ook hebben.

[Reactie gewijzigd door Rin op 21 februari 2012 16:37]

Zo. Zet dit nou eens af tegen een dozijn verhalen dat PC gaming is dood. De toekomst bied hoop :)
is het hoopvol dat een game pas 2 jaar na release op een console uitkomt voor de PC? Ik vind dat eerder een teleurstelling.

Die 2 zouden gewoon simultaan moeten verschijnen.
Tja dat krijg je met al die mensen die PC games illegaal downloaden. Op die manier denken de makers van de games dat ze het niet terug kunnen verdienen. En beginnen ze er tegenwoordig niet meer aan en ontwikkelen ze liever voor consoles waar het veel moeilijker is om games illegaal te spelen.

Dus alle illegale downloaders verzaken dit probleem. En dat soort mensen moeten wat mij betreft dan ook niet gaan zeuren dat het PC platform aan het uitsterven is.

Ik ben blij dat het spel alsnog uitgekomen is :)
En dat soort mensen moeten wat mij betreft dan ook niet gaan zeuren dat het PC platform aan het uitsterven is.
Dat is dan ook onzin.. Het PC platform is echt niet aan het uitsterven.. het doet het juist weer wat beter dan pakweg 2/3 jaar geleden
Dus alle illegale downloaders verzaken dit probleem
Maar het is echt niet het enige probleem.. maar ontwikkelaars wijzen graag naar piraterij als excuus

Maar het is al meerdere malen bewezen dat een goed PC spel ook goed verkoopt
Hoe kom je er bij dat PC gaming aan het uitsterven is? Eerder het tegenovergestelde. Kijk eens op Steam en zie hoeveel nieuwe games er dagelijks uitkomen. Volgens mij zit je totaal niet in de PC gaming wereld, anders zou je niet zo'n bizarre uitspraak doen. Daarnaast, het artikel bewijst dat PC gaming springlevend is. De reden dat het zo lang duurde voor er een PC versie kwam komt door de exclusiviteitsdeal met MS.
Ik denk dat ze vooral in hun eigen excuses zijn gaan geloven, ik vind dit nog best bijzonder voor een console port (middelmatige graphics) na een lange tijd, misschien komt het omdat het relatief laag geprijst is.

Ik reserveer mn euro's wel voor games die netjes op tijd opkomen zonder kunstmatige console beperkingen.
Nou met deze omzet cijfers in hun achterhoofd kon dat de volgende keer dus wel eens zo zijn. Wie weet scoren ze dan nog beter. Ze doen het tenminste nog...
Ik heb zo'n vermoeden dat ze alleen de kosten voor het "porten" hebben geteld in deze.

Ben wel benieuwd hoe dat zich verhoud tegenover de volledige kosten van de game.
Ben wel benieuwd hoe dat zich verhoud tegenover de volledige kosten van de game.
Is dat relevant? De ontwikkelkosten hebben ze er al uitgehaald bij de 360 release - alles wat ze er nu nog aan verdienen is pure winst, aangezien ze er, buiten wat support en algemene overhead, geen kosten meer aan hebben.
Maar daarom zullen ze misschien wel vaker de pc release uitstellen... Piraterij is een probleem bij PC-releases en als hij gelijktijdig op de PC gereleased was zouden ze daarom misschien wel minder Xbox verkopen gehad hebben?

Dus mss gaan ze het enkel bij games doen die het goed doen op de xbox... en dan na een tijdje met extra features... (vanuit marketing oogpunt zou je het zo kunnen bekijken...)
Je slaat in mijn ogen de spijker op z'n kop. Omdat de Xbox veel minder last van piracy heeft, kopen mensen eerder een 360 titel als de PC titel er niet is.
Je slaat in mijn ogen de spijker op z'n kop. Omdat de Xbox veel minder last van piracy heeft, kopen mensen eerder een 360 titel als de PC titel er niet is.
Ik denk niet dat het daar mee te maken heeft, het is hier puur hoe het product voor de PC in de markt is gezet. Een redelijke prijs (kan m.i. nog wel iets vanaf voor een 2 jaar oude geporte titel) een dozijn extra's en makkelijk via Steam te downloaden wat elke PC gamer toch al heeft.

Zo zie je dat de waarde van deze release voor de speler dus hoger ligt dan de illegale versie en daarom verkoopt hij zo goed.

Als de RIAA, Breins en MPAA's van deze wereld nou ook eens een keer doorhebben dat legaal aanbod van hoge kwaliteit tegen een redelijke prijs de vloer aanveegt met illegaal aanbod dan zouden we al een heel stuk verder komen en is piracy op de PC echt geen issue meer.

Tuurlijk zal er alitjd piracy zijn want je hebt nou eenmaal altijd mensen die het toch niet kopen omdat ze er of het geld niet voor hebben, of uit principe nooit games kopen maar dat is niet de doelgroep waarop je je als producent niet zou moeten focussen en dat doet men nu wel.

Ja we brengen hem wel uit voor de Xbox maar niet voor de PC want die heeft teveel piracy. Daarmee laten ze een hoop spelers zoals mij in de kou staan die gewoon alles netjes via Steam kopen en laten ze dus een potentiele markt gewoon links liggen.

De PC is tegenwoordig het sletje van de gamewereld. Als een spel door Xbox spelers uitgekotst wordt en slecht verkoopt komt er ineens wel een PC versie. Dat zagen we met L.A. Noire ook al gebeuren. Als ze mij als pc gamer zo behandelen boycot ik hun product gewoon en koop ik het niet.

Dus ik zou willen zeggen tegen de producenten, ga vooral zo door met deze ontwikkeling als je wilt dat elke PC gamer straks een hekel aan jullie krijgt en zich gebruikt voelt om nog even jullie kas te spekken door jullie afdankertjes op te kopen.

Gelukkig zijn er ook nog gamestudio's die het wel snappen zoals Valve.
plus om de een of andere reden moeten die console games bijna altijd 10 e of meer duurder zijn dan een pc versie...
Maar als de prijs lager is moet je meer verkopen. lagere prijs betekend dat men eerder geneigd is de game te kopen als prijs een issue is. Dat is nou een van de leuke onderdelen van marketing :)
Helemaal waar, maar een té lage prijs en je hebt geen 'premium' product meer... dat is ook marketing. Het is daarom ook vaak de naam en bijbehorende prijs die de kwaliteit bepaalt, niet de kwaliteit. Genoeg grote premium-merken die in principe vergeleken met de concurrent niets beters, of misschien zelfs 'rotzooi' verkopen maar er wel het dubbele voor vragen... en krijgen! Makkelijk voorbeeld van een premium product wat eigenlijk zooi is: Levi's spijkerbroeken... godsallemachtig duur en ze slijten 2x zo snel als een spijkerbroek die de helft kost.
Eergisteren is er nog een interview met Gabe Newell gepubliceerd waarin hij stelt dat er geen daling merkbaar is in het aantal verkopen op het moment dat een game gekraakt word. http://penny-arcade.com/r...ing-players-and-whether-w Wat lijkt op een bewijs dat mensen die de game zouden kopen dat toch wel doen ongeacht of hij gepirate is.

Ook denk ik dat ik veilig kan zeggen dat vrijwel iedereen 1 platform heeft waarmee ze het merendeel van hun tijd doorbrengen. Dus lijkt het me sterk dat er veel Xbox gebruikers overstappen op de PC om zo niet te hoeven betalen.
Dit klopt volkomen met het beeld dat ik momenteel heb over piraterij. De games die ik gedownload heb, neem bijvoobeeld Empire: Total war en Fallout 3 zou ik toch nooit gekocht hebben. Ze zitten stampens vol met bugs! Het product is gewoonweg niet af en daar ga ik geen 50/60 euro voor betalen.

Stel je eens deze situatie voor: Je gaat naar een winkel waar ze films verkopen/verhuren. Je kiest daar een film uit en koopt/huurt deze. Je gaat naar huis en stopt de DVD in de speler en tot verbazing missen er verschillende stukken van de film, en vervolgens lees je dat dit slechts bugs zijn en deze verholpen zullen worden in nog te volgen patch. Zou je die film kopen? huren? I think not....

En ik snap dat er soms kleine foutjes in zitten(net zoals die in elke film zitten) maar dat moet binnen de perken blijven.

Nog even over het feit piraterij op consoles. Ik heb zelf een PS3 en een gaming PC. Ik koop voor beide platformen games en speel op beide platforms graag, al gaat mijn voorkeur uit naar de PC. (Geen console wars)Bijna iedereen(die ik ken) die een Xbox console heeft deze omgebouwd of heeft er 2(1 omgebouwd ander niet). Als ik op Vgchartz.com kijk dan zie ik bijna geen verschil in sales wat betreft de 2 consoles. Terwijl de xbox relatief makkelijk om te bouwen is vergeleken met de PS3, dus bij de Xbox zou een groot gedeelte van de sales moeten missen.(Again, Not trying to start a consolewar).

Long story short: Piraterij is niet zo erg als dat ze zeggen dat het is.
Dus als ze slim zijn, en dat zijn ze, dan doen ze meer van dit soort acties op bijv. steam. Want zoals je ziet, het valt allemaal reuze mee.

[Reactie gewijzigd door Maverick89 op 22 februari 2012 00:38]

Dit klopt volkomen met het beeld dat ik momenteel heb over piraterij. De games die ik gedownload heb, neem bijvoobeeld Empire: Total war en Fallout 3 zou ik toch nooit gekocht hebben. Ze zitten stampens vol met bugs! Het product is gewoonweg niet af en daar ga ik geen 50/60 euro voor betalen.
Dan koop je het als de bugs eruit zijn.
Ik heb Fallout 3 legaal gekocht, en ik heb nog geen bugs gezien.

Illegaal downloaden (en achteraf niet kopen) omdat je ongeduldig bent? Grow up.
Fallout 3 zit vol met bugs! Reuzenmieren, kakkerlakken ... :-)
Dit is uiteraard een pure gok, maar ik vermoed dat maar 2% tot 4% van de mensen die Alan Wake op de Xbox 360 kopen ook een PC hebben waar ze games op kunnen / willen spelen.

Maw is de impact van piraterij op de PC, heel klein op de verkoop Xbox 360 games in mijn ogen
persoonlijk vind ik het niet echt storend als een pc versie 6 maand later verschijnt dan de console versie, 2 jaar is natuurlijk wel wat anders

ik denk wel dat je een goed punt hebt om enkel games die het goed doen te porten
nu hebben we geen cijfers, maar alles kost uiteraard geld
een bijkomend voordeel is dat men nu kon vertrekken van een codebase waar waarschijnlijk bijna alle bugs uit waren
Dan moet je het artikel even lezen, en als je tussen de regels doorleest snap je dat MS het gewoon als exclusieve titel wou om grof geld aan te verdienen.
Tja, die exclusiviteit was gewoon afgekocht door Microsoft. Voor zover ik weet werd dit spel initieel zelfs (exclusief?) ontwikkeld voor de PC. Remedy is toen overgestapt naar de 360 omdat Microsoft klaarblijkelijk een zak geld klaar had liggen ten behoeve van deze console.

Zolang publishers dit soort trucs uithalen zal je dat blijven houden, denk maar aan de talloze (afgekochte) exclusives, onzinnige pc-delays of het ontbreken van games in het geheel. Uit consoles kan meer gehaald worden en dat zal waarschijnlijk altijd zo blijven, maar het is onzin om er van uit te gaan dat PC games geen geld op kunnen brengen.
Dit zou inderdaad voor een hogere omzet kunnen zorgen.

Zo hebben ik en 4 vrienden battlefield 3 voor ¤21 on release (legitiem) kunnen open!
Had ik of één van mijn vrienden het volledig bedrag, hadden we waarschijnlijk nooit bf3 gekocht en waren we gewoon bij CS:S, COD:BO of dergelijke gebleven!

Het zou de piraterij ook ten goede komen volgens mij, want naar mijn mening zijn de "piraten" veelal jongeren < 16, zonder al te veel inkomen dat ze kunnen/mogen gebruiken om games aan te kopen. Laat staan een nieuwe game van ¤60 on release!
Zelfs mensen met een normaal inkomen letten op, of toch ik in elk geval.

¤60 is een aardig bedrag waar je toch al wat mee kan doen en zelfs als de game het "waard" is, blijft het een investering. Dat verhoogt echt wel de drempel en zorgt ervoor dat ik niet elke maand een game van die waarde koop.

Ik merk bij mezelf wel op dat de drempel een stuk lager is als de prijs rond de ¤30 is, zoals het geval bij Alan Wake. Was die game 10 of 20 euro duurder, ik had hem vermoedelijk niet gekocht en ondanks dat de game 2 jaar oud is voelt die toch niet verouderd aan. Volgens mij is de prijs bij games echt niet in balans en zou piraterij een stuk lager zijn en omzet een stuk hoger als de games ook een stuk goedkoper zouden worden.
Volgens mij is de prijs bij games echt niet in balans en zou piraterij een stuk lager zijn en omzet een stuk hoger als de games ook een stuk goedkoper zouden worden.
ik weet dat valve daar eens een experimentje mee heeft gedaan (of in ieder geval statistieken van heeft laten zien) dat als een spel de helft kost dat er 14003000% winst is...dus ja ik denk dat je daar wel gelijk in hebt.

edit:
met bron: http://www.edge-online.co...e-are-games-too-expensive
In fact, it dramatically increased sales. Illustrating his point, Newell showed the results of a Left 4 Dead promotion Valve ran last weekend, which cut the price of the game in half to $25. The discount (and promise of new content for the game) rocketed sales of the game on Steam by 3,000 percent.

[Reactie gewijzigd door superwashandje op 21 februari 2012 17:53]

Boehoe, 60 euro is ZOVEEL geld...

Iedere krantenjongen/vakkenvuller die een beetje uren draait kan echt wel een spel per maand betalen.

Dit artikel heeft niks te maken met piraterij, alleen met het feit dat MS een deal sloot met Remedy, waardoor de titel in eerste instantie als exclusive zou verschijnen voor de 360.
60 euro is veel geld ja. Per tijdseenheid niet, maar absoluut gezien is het een hoog bedrag. Zeker als je als met alle hype en reclame meekoopt ben je erg snel veel geld kwijt.
Tenzij gamen je enige hobby is, zijn er waarschijnlijk ook genoeg andere dingen die je graag met je geld doet als 16 jarige en dan is ¤60 in de meeste gevallen waarschijnlijk net effe teveel.
In 1982 kregen wij een Atari VCS 2600 in huis.

Het eerste spel dat wij mijn ouders kochten was Demon Attack van Imagic. Dat kostte destijds 149.95 guldens (dacht bij de Bart Smit).

In Euros is dat 68.04

MAAR dat is in 1982 geld. Ik kon zo snel geen Nederlandse inflatiecalculator vinden die werkte (linkt allemaal door naar CBS die down is), maar als ik een Amerikaanse neem dan in 68.04 in 1982 159.81 in 2012. No way dat mijn broer en ik dat zelf konden betalen destijds (158.81 EUR = 349.97 NLG). Datch dat ik rond de 5 gulden zakgeld per week kreeg, destijds.

Nu werd iedereen in Nederland destijds uitgemelkt tot op het bot (prijs in NL was gemakkelijk het dubbele van de US prijzen) maar toch.
Daarom werd er in die tijd al helemaal driftig gekopieerd (maar dan met cassettebandjes). Niet voor de 2600 natuurlijk maar voor de C64, Atari 800, Sinclair, enz. Sommige spellen kon je niet eens legaal kopen in Nederland omdat ze toch zo weinig exemplaren verkochten dat ze de moeite niet namen om de distributie te regelen :)

Piraterij is niet een probleem specifiek van deze tijd, zie ook de Open brief van Bill Gates uit 1976. Eigenlijk is het probleem alleen maar kleiner geworden door prijsverlaging en betere controle (bans van gemodde consoles, geen multiplayer mogelijkheid bij PC games enz).

Doordat je nu vaak (console) games in kan ruilen worden ze ook voor scholieren betaalbaar. Dan kan je vaak voor een euro of 15 een spel uitspelen. Ik ben werkende en ik maak ook vaak gebruik van die inruilmogelijkheid want ik vind 60 euro ook een klap geld. Een tegenvallend spel heb ik dan binnen een week of 2 ingeruild voor maximale inruilwaarde.
60 euro is veel geld ja. Per tijdseenheid niet, maar absoluut gezien is het een hoog bedrag. Zeker als je als met alle hype en reclame meekoopt ben je erg snel veel geld kwijt.
Tenzij gamen je enige hobby is, zijn er waarschijnlijk ook genoeg andere dingen die je graag met je geld doet als 16 jarige en dan is ¤60 in de meeste gevallen waarschijnlijk net effe teveel.
Dan moet je maar je verstand gebruiken. Domheid en meeloperij is terecht duur!
60 euro is weldegelijk veel geld voor een 16 jarige en op een bepaald moet je ook nog een PC kopen om het te kunnen spelen.

Dus ja, voor veel 16 jarigen is het of de hardware kopen en de meeste spellen wat minder legaal. Of je hoeft het spel ook niet te kopen want je kunt de hardware niet betalen.

En om nu net te doen alsof 60 euro niet veel geld is....ik denk dat jij of te veel verwend bent of je hebt geen enkele notie van de werkelijkheid.
Je moet helemaal geen dure games kopen toch? Je kan ook voetballen ofzo. Alsof gamen een primaire behoefte is 8)7
We zullen eens zien wie er allemaal moord en brand schreeuwt als ze auto's en benzine 10x duurder zouden maken...

Alsof auto rijden een primaire behoefte is 8)7

Conclusie = ieder z'n prioriteiten
zo. zet dit nou eens naast het gemekker van brein...
ben benieuwd wat de kosten waren als je die binnen 48 uur terug kan verdienen.
Alan Wake was oorspronkelijk geschreven voor de Xbox 360 dacht ik, dus waarschijnlijk zijn deze twee Microsoft systemen (Xbox / Windows) toch redelijk vergelijkbaar.
lijkt me niet, bij xbox is het echt geoptimaliseerd voor de processor etc. bij de pc versie moet het echt met alles werken
De DirectX-api regelt daarin uiteraard al een hele hoop.
De DirectX-api regelt daarin uiteraard al een hele hoop.
Niet dus. De DirectX API doet helemaal niets voor je anders dan een standaard manier geven om de hardware aan het werk te zetten. Een jvoorbeeld: je kunt niet even een paar gb aan textures uploaden en dan verwachten dat het allemaal vanzelf gaat; op een gegeven moment is het videogeheugen vol en krijg je een error. Zelfs zoiets low level als resource management doe je zelf.
Ik zit ook met die vraag.

+ als je dit hoort, stel je jezelf toch de vraag of deze game wel de moeite is.

In ieder geval goed voor hun dat ze uit de kosten zijn geraakt, maar als ik hun was had ik toch wel even gewacht alvorens dit mee te delen.
Geloof me, het spel is het geld meer dan waard. Ondanks dat je door de storyline heen vliegt (kan ook komen vanwege de hoge funfactor die had tijdens het spelen) is het echt een goed in elkaar gezet spel. de gameplay is gelikt, vermakelijke cinematics (die je dus niet doorspoelt vanwege desinteresse).

Het spel is verder ook in de vorm van een serie geschreven en heeft in juni de eerste DLC (een extra episode) alweer aangekondigd.
Vergeet niet dat er tegenwoordig een hoop verkocht wordt via digitale wegen, via bv. Steam. Daar kost deze game ¤27,99 oftewel ¤23,52 ex. btw. Daarvan gaat 30% naar Steam/Valve (volgens de geruchten), dus dan houd je ¤16,46 per game over, wat normaal een hele hoop geld is per game sale. Alan Wake staat momenteel boven aan de sales chart bij Steam, zelfs boven MW3 (waarvan we net een sale achter de rug hebben), betekent natuurlijk niet dat ze meer hebben verkocht dat MW3, maar dat is nog steeds een hele hoop...
Ik heb even de stats bekeken op de website van Steam, daar staat dat er maximaal iets meer dan 2.000 mensen tegelijk Alan Wake aan het spelen waren. De kosten bedragen dus minimaal 2.000 * 28 euro, oftewel zo'n beetje ¤ 60.000. Dat kan natuurlijk x keer zo hoog uitvallen, want er staat nergens iets over het totale aantal mensen dat Alan Wake al heeft gekocht.
2000 spelers tegelijk is laag voor Steam begrippen. Ik denk dat toen je de lijst bekeek de piek alweer voorbij was. Ze hebben bovenaan de lijst gestaan volgens het artikel, en daar zijn ongeveer 50000 gelijktijdige spelers voor nodig. Als je dan nog een keer de berekening doet, met een aangepast bedrag per exemplaar (volgens de post van Cergorach houdt de publisher er ¤16.46 aan over), dan kom je op 50k * ¤16.46 = ¤823000. Dan zijn er nog mensen die de game gekocht hebben maar niet meteen spelen, plus je zit met verschillende tijdzones, dus het aantal wordt nog hoger, misschien wel het dubbele.
Ik heb de afgelopen jaren meerder filmpjes van deze game gezien. Kan iemand mij vertellen wat het grootste aandeel gameplay in de game heeft? Is dat actie, ontdekking of verhaal (of iets anders)?

De actie ziet dr wel leuk uit dus ik overweeg om hem voor die 30 euro te kopen
Je krijgt aardig het gevoel dat je in een spannende Stephen King verhaal zit.
Het grootste aandeel naar mijn mening is de spanning en het verhaal.
De actie zelf vond ik wel ok terwijl de game juist gebaseerd is op het uitschakelen van de "taken",

Als er een game is waarvoor je een paar dagen vrij moet nemen dan is het deze wel.

Zoals ik al zei, is het de verhaal en de spanning de aanvoerder in deze game.... maar ook bepaalde karakters die je tegenkomt zullen je lange tijd nablijven. (als je van dit soort games houdt).
Barry Wheeler bijvoorbeeld... die doet me iedere keer denken aan Joe Pesci in Lethal Weapon hij is de perfecte comical relief.

Ondanks dat ik aangaf dat de actie "ok" is moet je het niet onderschatten, er zitten een aantal memorabele gevechten in de game (boerderij, hitchcock birds, Barry Wheeler LIVE ON STAGE!!!! ;-) ...). En niet alleen de actie zal je bijblijven...ik heb de game vlak na het uitkomen gespeeld en nog steeds zitten er bepaalde momenten in mijn hoofd die ik nooit zal vergeten... de scenery....de twillight zone / twin-peaks acthige momenten die je krijgt te zien op tv's...kippenvel gewoon.

Gast ... ik kan wel doorgaan over deze game... doe jezelf een grote plezier sla wat frisdrank / energy drinks + versnaperingen op en begin (het liefst in de avond) aan deze game.

Alan Wake heeft trouwens wel minpunten maar toch ga je deze titel ZEKER waarderen als je van dit soort games houdt.

De titel ook... I am A. Wake .... Je moet er maar opkomen.
Kijk daar heb ik wat aan. Thanks voor de informatie (en ocmerius hierboven ook!)!
Ik ga hem van de week eventjes kopen want klinkt heel goed!
Ik heb m zelf op de xbox360 gespeeld en hoewel de game absoluut mankementen heeft, is hij zeker de moeite waard. Het is overigens voornamelijk een actiegame waarbij het verhaal ook een belangrijke rol heeft. Ontdekken hoef je niet zoveel te doen, het is vrij lineair.
Meestal wacht ik een tijd totdat een game in de aanbieding is op steam voordat ik hem koop. In dit geval was Alan Wake met ¤28 sowieso niet heel duur. Daarnaast ben ik enthousiast over de kwaliteit van de games die Remedy maakt, dat ik graag wil dat ze door blijven gaan met het maken van kwalitatief hoogstaande games. Zodoende had ik er geen moeite mee om Alan Wake meteen aan te schaffen, ook al zal ik deze pas op een veel later moment daadwerkelijk spelen. De kop van dit artikel doet mij dan ook deugd :)

Goede ontwikkelaars moeten gesteund worden!

[Reactie gewijzigd door Benotti op 21 februari 2012 15:30]

Goede ontwikkelaars moeten gesteund worden!
Kan ik niet anders dan mee eens zijn! En slechte ontwikkelaars(die games van 4/5 uur gameplay uitbrengen voor ¤60) moeten maar eens goed gaan nadenken over de prijs.
Hoezo? Als er een goede online gameplay aan zit. Maar inderdaad 4-5 uur totale gameplay is wel bar weinig.
Tja je ziet volgens mij dat als je mensen het makkelijk maakt, zoals Steam het doet, mensen best wel willen betalen..
Vind het mooi om te zien dat deze titel ook eindelijk naar de pc komt, en dat het voor hen een verkoop succesje word.

Alleen wat ik altijd zo jammer vind dat console gamers in de zeik genomen worden, kijk naar Left 4 Dead (1 en 2) deze game kwam ook voor de 360. Ik ben gek van deze games dus kocht ook gelijk de add-ons/DLC, bij elkaar was ik per game dus zo rond de 75 euro kwijt.

Nu bleek dat nog niet veel later deze games (gebundeld + DLC) voor de pc nog geen 20 euro waren, tot slot krijgen de pc gamers nog steeds nieuwe maps en zijn de 360 gamers overgelaten aan oude maps. Slecht, slecht en nog eens slecht, waarom? Omdat console gamers veel meer geld steken in de game industrie, en de developer (Valve in dit geval) een slechte naam krijgt ik bedenk me de volgende keer wel voor ik weer een L4D game koop met al die DLC erbij dan wacht ik wel tot hij in de budget bak ligt. Zo dat moest ik even kwijt...

Maar Alan Wake is een prachtige game, dus een mooie 'aanwinst' voor de pc gamers onder ons.
Blame het gesloten console systeem. Valve wil wel, maar microsoft niet. Consoles zijn de dood steek voor modders etc.
Rare analogie, als je mods wil en dergelijk weet je dat je de pc versie moet halen. Beetje vreemd om daar achteraf boos om te worden? Daarnaast gaat die 20 euro recht in het handje van de ontwikkelaar. Bij consoles gaat er een groot deel naar de console eigenaar en een ander deel naar de retailer. Grote kans dat de ontwikkelaar meer verdient op een pc exemplaar dan een console exemplaar. ;)
SilverAqua heeft het hier over de DLC, de officiële betaalde DLC dus. De 360 users hebben hiermee gewoon gedeeltelijk de PC versie gefinancierd.
Ooooh ja. Als je maar pc-gamers de schuld kan geven. Ben je er zo een.

Ik geloof hier echt geen barst van. Bron?
Binnen 48 uur terugverdient alleen via steam.... de box-versie moet nog uitkomen.
dat is leuke winst voor remedy... mag ook wel want is wel een leuk spel, zover ik gespeeld heb op de xdoos
ik heb echt een hekel aan exclusiviteits deals. Breng een game uit voor alle consoles, dan is iedereen gelukkig.
Laat de developer lekker zelf kiezen. Anders krijg je allemaal brake EA ports. Spellen die op de ene console supper zijn maar op de pc en andere console echt super brak!
Laat de developer lekker zelf kiezen. Anders krijg je allemaal brake EA ports. Spellen die op de ene console supper zijn maar op de pc en andere console echt super brak!
Er zijn zat developers die laten zien dat ze alle versies prima kunnen laten functioneren. Als de ene het kan, kan de andere het ook.
Tuurlijk gaan ze dat niet doen, dit is voor enkele nu net de keuze welke console ze gaan halen. Diegene die helemaal gek is van de uncharted franchice bijv. gaat eerder voor de playstation als de xbox. Dit zal ook invloed hebben op de nieuwe consoles! ;)

Daarnaast halen de ontwikkelaars op deze manier wel veel geld op voor het ontwikelen van een game, voordat er ook maar een enkel exemplaar verkocht is. Natuurlijk kunnen ze ook veel geld mis lopen door zich op een console te richten, maar dit zal allemaal wel goed berekend zijn..

Toch netjes dat ze de kosten zo snel weer terug verdient hebben, misschien dat dit andere gameontwikkelaars weer tot denken gaat zetten ne zich niet alleen op de console markt richten. :Y)

[Reactie gewijzigd door Andyk125 op 21 februari 2012 15:32]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True