Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Alan Wake gaat op 15 mei uit de handel door verlopen muzieklicenties

Door , 84 reacties

Adventuregame Alan Wake is vanaf 15 mei niet meer officieel te koop. Ontwikkelaar Remedy heeft een overeenkomst gesloten met platenmaatschappijen om zeven jaar lang de game te mogen verkopen met bepaalde muzieknummers inbegrepen in de game en die zeven jaar zit erop.

Kotaku meldt dat het Finse Remedy, ook bekend van Max Payne en Quantum Break, aan het onderzoeken was of het de licenties voor het gebruik van de muziek kon verlengen, maar dat is vooralsnog niet gelukt. Wel zegt Remedy met de zaak bezig te blijven. Op 15 mei is het zeven jaar geleden dat Alan Wake op de markt verscheen in Europa. Tweakers heeft destijds over de game ook een recensie geschreven.

Voor gebruikers die de game al in hun bezit hebben, verandert er niets. Zelfs uit Steam zal de game niet verdwijnen, ook al zal deze straks niet meer in de digitale winkel te vinden zijn. In het kader van de verkoopstop van Alan Wake biedt Remedy dit weekend de game, uitbreiding en dlc aan met een korting van 90 procent. Volgens een faq-pagina van Remedy gaat standalone-uitbreidingspakket Alan Wake's American Nightmare niet uit de handel. Daarvoor zijn de licenties met succes verlengd.

Dit soort situaties komen soms voor met games. In 2014 bracht Rockstar Games een update uit voor Grand Theft Auto: San Andreas die 17 muzieknummers uit het spel haalde. Het lukte de gamestudio net als Remedy duidelijk niet om de licenties voor de muziek te verlengen. Mogelijk heeft dit ook te maken met de lage rendabiliteit van dergelijke overeenkomsten zo laat na de release. Opvallend is wel dat Remedy er dus bewust niet voor kiest om de muzieknummers in kwestie uit de game te halen, maar de hele game uit de schappen haalt.

Reacties (84)

Wijzig sortering
Wat een raar idee dat dat soort licenties een tijdsbeperking hebben. Lijkt me redelijk ondenkbaar dat een DVD uit de schappen gehaald wordt (na zeven jaar waarschijnlijk uit de bargain bin) omdat er muziek inzit die maar voor 7 jaar gelicenseerd is.

Misschien wordt er voor muziek in films een hoger bedrag neergelegd? Maar ik kan me niet voorstellen dat er geen deal te bedenken is met een soort royalty constructie / bedrag per verkoop, en dan is er ook geen tijdsgelimiteerde licentie nodig. Maar voor Remedy was dit waarschijnlijk gewoon rendabeler (daarnaast waarschijnlijk snellere ROI).
Wat een raar idee dat dat soort licenties een tijdsbeperking hebben. Lijkt me redelijk ondenkbaar dat een DVD uit de schappen gehaald wordt (na zeven jaar waarschijnlijk uit de bargain bin) omdat er muziek inzit die maar voor 7 jaar gelicenseerd is.
Dat niet (ik ken er in ieder geval geen voorbeelden van) maar het gebeurd wel eens dat series of films niet op dvd of blu-ray uitgebracht worden omdat muziek in die series of films niet voor dat soort gebruik gelicenseerd kan worden. Lees o.a. dit en dit maar eens.

Er zijn trouwens ook voorbeelden van series (o.a. Dawsons Creek komt zo in me op) die door rechtenproblemen van de muziek voor de dvd-release andere muziek kregen. Je zou je afvragen of dat voor Alan Wake ook niet mogelijk was.
Ja, gewoon een patch met andere muziek en klaar zou je denken...
Tour of duty.
Zo'n beetje alle muziek er uit gesloopt en op DVD gezet.
Dan realiseer je je wat de impact van muziek is op een serie.
Een voorbeeld dichter bij huis is bijvoorbeeld 'buiten de zone', die jarenlang geen dvd release kreeg omdat de rechten op de muziek te duur waren (vooral vanwege het gebruik van de star wars theme in sommige afleveringen iirc).
Hij is er uiteindelijk toch gekomen, dat wel, maar het grote verschil met dvd releases is dat ze een fysiek medium zijn.
Ze krijgen een release en zolang die in de schappen ligt kan die verkocht worden, zelfs 10 jaar later als er een vergeten exemplaar achterin een schap opduikt nog. Maar een latere druk komt er mogelijk niet vanwege rechten problemen, terwijl exemplaren van de eerste druk nog perfect verkocht mogen worden.
Dit is bij downloads en streaming wel anders, die kunnen simpelweg uit het aanbod als de rechten verlopen (zie bv de films/series die op netflix te bekijken zijn en een maand later niet meer)
Muziek/film industrie corrupte bende. Als men nu 10 jaar geleden met de tijd mee waren gegaan hadden ze er nu de vruchten van geplukt.
Misschien gek idee maar je zal je verbazen over ingewikkelde rechten afspraken die je met de 'Majors' moet maken voor het gebruik van muziek. Nu doe ik dit in Nederland ook veel en je komt er al snel achter dat dit allemaal legal gedoe wat vooral vanuit de USA gecoördineerd wordt in de vorm van beleid.

Als wij voor (online) video muziek willen gebruiken van artiesten zit er aan alle afspraken met de Majors bijvoorbeeld een tijdslimiet. Elke video op YouTube, je eigen website, app of welk distributie kanaal dan ook, mag er maar een bepaalde periode op staan. Zelfs als je opteert voor marge afdracht aan de hand van de inkomsten die je met de video genereert is het moeilijk, lastig, moeilijk en vooral lastig (USA-beleid). In mijn ogen zelfs een innovatie blokker.

Kijk hoeveel moeite audio of stream diensten het hebben om rendabele stream afspraken te maken, of YouTube en Facebook die met de strike policy continue in rechten discussies zitten waar de eindgebruiker toch vaak aan het kortere eind trekt.

Neemt niet weg dat ook veel initiatieven wel slagen, maar de voorwerk en de relatie met de Marjors is "complicated".
Daarom downloads kopen en geen streaming abonnement.
Dat mag iedereen toch lekker voor zich zelf bepalen? Ik hecht minder waarde aan enkele muziek nummers. En vind variatie belangrijker. En wat gebeurt er als ITunes de stekker er uit strekt? Juist ben je het ook kwijt.
In iTunes heb je tenminste nog de optie om je downloads te exporteren naar een ander formaat, bv MP3, misschien ook OGG. Als je het voor archiefdoeleinden converteert naar FLAC dan kun je naderhand naar ieder nieuw formaat converteren zonder verder kwaliteitsverlies.

Je moet dat natuurlijk expliciet wel doen. Apple kan op ieder moment de stekker uit iTunes trekken, maar ook de voorwaarden veranderen waardoor je ook dat exporteren niet meer kunt en het kan zomaar zijn dat je dat niet in de gaten hebt, of op het moment dat je het in de gaten krijgt niet meer voldoende tijd hebt om alles wat je wilt bewaren te exporteren.

Variatie is goed maar als je 1000 nummers hebt verzameld dan heb je ook al genoeg variatie. Iedere dag één nieuw nummer, dan heb je er 1000 binnen 3 jaar. Iedere maand 1 album (= gemiddeld 10 nummers) dan heb je dat binnen 9 jaar. Als je op je 10e of 12e begint, dan heb je tegen je 30e alles wat je interessant vind. Daarna ligt je smaak meestal wel vast.

Uiteraard kun je nog steeds de top40 of iets dergelijks blijven volgen en die nummers aan je verzameling toevoegen. Je bent echter wel wat selectiever dus alleen het beste - in jouw ogen - wil je hebben. Daar geniet je echter meestal wel langer van. 99% van de hitlijst-nummers ben je het jaar daarop vergeten en heb je ook geen behoefte aan om die nog te horen.
moet je voor de gein deze 2 versies van de Married with Children opening credits luisteren:

-origineel met Frank Sinatra https://www.youtube.com/watch?v=KAKaJE4gjYg

-nieuwe versie na licensieproblemen voor de dvd boxset https://www.youtube.com/watch?v=xad-StH-7BY
Eigenlijk is dat best triest als je er over nadenkt. GTA san andreas is al zo oud dat het waarschijnlijk niet veel meer gespeeld wordt. Het zal dan ook echt niet zo zijn dat de platenmaatschappijen hier bergen aan inkomsten door mislopen.

Tja en zo zie je maar wat de macht van de muziek en filmindustrie is. Ach ja ze weten in ieder geval wat ze moeten doen om piraterij in de hand te werken.
Althans als ik ooit nog denk om voor de nostalgie GTA san andreas te spelen dan download ik het wel, want ja de muziek hoort er eenmaal bij.

Alan wake heb ik zelf nog nooit gespeeld dus daar kan ik niet over oordelen, maar ik geloof dat de muziek in dat spel ook gewoon essentieel is voor de game.
GTA:SA heeft een patch gehad waarbij er 17 nummers verdwenen wegens verlopen licenties.
GTA:VC heeft ook zo'n patch ontvangen waarbij er muziek weggehaald werd.

Maakte dus niet uit of je hem al gekocht had, de muziek werd eruit gesloopt.
Maakte dus niet uit of je hem al gekocht had, de muziek werd eruit gesloopt.
Die is ook weer terug te modden. De GTA3 engine is redelijk flexibel.
Je hoeft niet eens te modden, enkel de mp3s in een map en user radio aanzetten.
Dat is niet hetzelfde. Aan zo'n opmerking zie ik al dat je GTA nooit gespeeld hebt. User radio draait alleen losse mp3's, terwijl de radiostations echt een radiostation zijn. Met erg veel humor er in: de DJ's, de reclame's, alles heeft een komisch element. GTA zou voor mij niet hetzelfde zijn zonder lekker naar de radio te kunnen luisteren op een lange trip door het virtuele landschap. En dat terwijl ik een hekel heb gekregen aan "echte" radio door alle reclames en irritante DJ's die zichzelf belangrijk vinden ;)
"Gloryhole themepark"

Euhm whut?

Maar goed ik snap rockstar wel. Die denk wij halen die 17 nummers er dan wel helemaal uit dan zijn wij klaar met het gezeik en verdien jij niets. Lekker puh. Ik snap echt niet dat platenmaatschappijen na 7 jaar (dat is echt lang in de muziekwereld) nog zo moeilijk gaan doen dat ze liever helemaal niets krijgen dan een klein deel vergoeding en de rest aan reclame.

Ik ben ook naar RATM gaan luisteren dankzij GTA:SA.
Ja daarom juist, dan download ik dus liever een illegale versie die niet gepatched is en de muziek wel nog heeft. (Oftewel dit werkt piraterij in de hand).
Niet te vergeten dat het voor de platenmaatschappij alleen maar gunstig is als hun muziek in een populaire video game zit. Hoeveel mensen ik wel niet ken die legit hele nieuwe genres en bands zijn gaan luisteren doordat hun muziek in games of films verwerkt zit... Lijkt mij dat je dit als platenmaatschappij alleen maar toe zou juichen.
Dit dus. Je koopt een game dat een bepaalde waarde vertegenwoordigt en na een periode worden bepaalde elementen, die mede deze waarde bepalen, uit de game gehaald. Zonder toestemming van, of compensatie voor, jou als eindgebruiker.

Dan is deze Alan Wake methode wel een slag beter voor de eindgebruiker.
Stel je voor dat ik weer eens GTA:Vice City zou installeren, patchen, en opstarten om erachter te komen dat ik niet meer over de boulevard kan cruisen tijdens zonsondergang met "I like to party... uhhuhhh" blazend door mijn (virtuele) autospeakers... dat zou mij echt woedend maken.

Waarom worden zulke overeenkomsten dan eigenlijk ook voor een beperkte tijdsduur afgesloten? Dat slaat echt nergens op. Ik weet dat de muziekindustrie allemaal graaiers zijn van jewelste (to be fair dat is de game-industrie vandaag de dag zeer zeker ook) maar een houdbaarheidsdatum?.. Als ik stock foto's koop dan kan ik die toch ook voor onbeperkte tijdsduur gebruiken?
Verschilt per overeenkomst. Ook voor stock foto's heb je overeenkomsten waarbij je de foto's maar voor een beperkte periode of berperkt aantal oplages etc. mag gebruiken.
Hallo Ayporos hier, Radio 538 (evenals vele andere radiozenders overigens) is voor muziek wat een zender als RTL4 is voor TV... Alleen maar (reality) onzin en veel geouwehoer maar weinig inhoud.

Spotify is zeer zeker wel beter dan radio wanneer je op zoek bent naar wat meer muziek, wat gevarieerdere muziek en je graag je muziekhorizon wilt verbreden buiten die paar 'hits' die non-stop over en over gedraaid worden op elke (FM) radiozender.
En dat zou het wel moeten zijn. Je betaalt er toch voor? Ze mogen toch ook niet ineens je tv weg komen halen (of onbruikbaar maken via een software update) omdat de licentie voor het afspelen van muziek van maatschappij X verlopen is? Waarom worden dat soort praktijken wel voor software toegestaan waar het bij hardware compleet absurd zou zijn?
Software is een dienst en een tv een product. 2 verschillende dingen dus.
Waarom is software een dienst? Je koopt toch een afgerond product? In het geval van een schijfje zelfs een fysiek product.
Bediening in een restaurant is een dienst. Iets dat ik in een winkel koop is een product.
Software is helemaal geen dienst. Een spel is gewoon een product hoor. Als ik monopoly koop os dat een product toch? Als ik dan de digitale versie koop is dat toch niet ineens een dienst?

Het mogelijk online kunnen spelen tegen andere spelers is een dienst dat ben ik met je eens. maar daar valt GTA-online dus onder en daar moet je ook voor betalen met memberships via PSN en xbox Live toch?
Software is wél een dienst. Volgende keer de kleine lettertjes lezen.

You own nothing John Snow :Y)
Dat de uitgever jou wil laten denken dat het een dienst is betekent nog niet dat het echt zo is. Again. Als ik een bordspel koop waar uitbreiding voor verkrijgbaar zijn (zoals kolonisten van Catan) hoe is dat dan anders dan de digitale variant.
Dat vergelijk gaat scheef.
Software is geen eigendom, ook niet als je het met een bord spel vergelijkt.
Maar wat is er dan anders aan wat het dan ineens een dienst maakt? Voor de daadwerkelijke dienst (multiplayer online) betaal je vaak weer extra in de vorm van PSN of Xbox Live.
Ik zeg niet dat het een dienst is. Dat zei de andere Tweaker.

Op vrijwel elke vorm van software neem je een licentie, het wordt geen eigendom.
De patch van GTA:SA werd (gelukkig) niet zomaar geïnstalleerd (als eigenaar van dvd versie).
Of je koopt het spel op DVD. Alle muziek die je wenst gewoon beschikbaar ;)
Of je download de ISO van een piraten site.
Dan doet Remedy dat toch een stuk beter dan Rocktstar
Ik heb Alan Wake destijxs vekocht...leek me vet spel.

Werd er binnen 10 minuten al gefrustreerder door dan welke andere game dan ook....ooit.
Waarom?? Mijn god wat een verschrikkelijke klote besturing van je character.
Het zal geheid aan mij liggen, maar ik kon er absoluut niet mee overweg of er ook maar enigzins aan wennen.

Ben dus ook nooit voorbij het eerste stuk gekomen waar je naar beneden rent om aan iets te ontsnappen.
Ik vond het een prachtig spel, maar heb hem wel op easy gespeeld. Ik vond het geen type game waar ik een uitdaging op prijs stel, het enige effect was frustratie en het steeds opnieuw moeten doen van hetzelfde stukje wat alleen maar de sfeer en het verhaal kapot maakte. Op easy was het erg leuk om er doorheen te spelen, en nog steeds spannend genoeg.
Zo speel ik vrijwel alle verhalende single player games op easy, tenzij de ervaring daardoor onderuit wordt gehaald. Ik wil wel uitdaging, maar niet constant opnieuw moeten beginnen.

Alan Wake is 1 van de laatste games, zo niet de laatste game waarvan ik me kan herinneren dat ik hem heb uitgespeeld. Op alle fronten een meesterwerk.

Ik kan mij overigens niets meer van de muziek herinneren. Zat er andere muziek in dan muziek die in de eigen studio is ontwikkeld als achtergrondmuziek?

[Reactie gewijzigd door KlaasjeNL op 12 mei 2017 22:31]

Het is ook een goed spel met innovatieve game mechanics, maar je hebt gelijk als je het over de "off-center" positionering van het player character hebt; dat maakte de besturing onnodig lastig. Die design keuze was ook nog eens puur vanwege de esthetische waarde, om de game een 'cinematic' gevoel te geven, wat je niet zou hebben als je character altijd dead center van het scherm zou staan, maar ja, de besturing werd er niet prettiger door.
Dat had ik dus ook erg met Batman games. Voelt gewoon niet prettig. Een beetje het gevoel dat je maar aan één kant vrij zicht hebt.
Mijn advies, bekijk de cutscenes op youtube, die zijn wel de moeite waard maar het spel niet.

Dit spel heeft zowat de slechtste gameplay die ze hebben kunnen bedenken. Bijna heel het spel door loop je tussen de cutscenes door een volledig lineair pad in een donker bos waar je achtervolgd/afgeblokt wordt door geesten, die geesten kan je tijdelijk uitschakelen door er op te schieten TERWIJL je ze beschijnt met je pillamp. Doordat ze respawnen kan je niet op je gemak alles doorzoeken en na een tijdje heb je een dubbel ammo probleem, kogels en batterijen. Hier en daar zijn lantaarnpalen en als je in de schijn daarvan gaat staan ben je even veilig. Cutscene. Repeat.
Ik vond de besturing juist wel oke. Alleen de hele tijd die houthakkers (te vaak hetzelfde) vond ik op een gegeven moment wel echt irritant. Het spel zelf was wel erg gaaf.
Opvallend is wel dat Remedy er dus bewust niet voor kiest om de muzieknummers in kwestie uit de game te halen, maar de hele game waarschijnlijk permanent uit de schappen haalt.
Mwah, of gewoon goede marketing. Ik had Alan Wake geloof ik nog op m'n Steam wishlist staan. betekent dus dat ik nu wel geneigd ben om 'm te kopen, omdat 't straks niet meer kan.

Keiharde deadlines werken prima om de verkoop te boosten. Mensen willen immers niet het gevoel hebben iets te moeten missen, dus kopen ze 't nu voordat het te laat is. Ook al zouden ze het spel anders nooit meer gekocht hebben.
90% korting laatste twee verkoopdagen zo te zien
90% korting laatste twee verkoopdagen zo te zien
Precies, dat is echt zo'n hoge korting dat mensen denken 'voor dat geld ga ik 't niet laten liggen'. Iedere game die ze verkopen is op deze manier gewoon pure winst.
De Xbox versie was voor een heel lange tijd voor rond de ¤2 te koop via cdkeys.com.
Een principiële reactie zou zijn, laat dan maar helemaal zitten.. Dit soort deals hoef je niet te stimuleren. De werkelijkheid zal wel zijn dat deze sale de verkoopcijfers van deze game nog even flink verhoogt.
Huh? Wat voor deal wil je precies niet stimuleren? Ik vind het juist een toffe actie van Remedy... Ja van de rechtenhebbenden die blijkbaar de licenties niet willen verlengen is het ruk, maar waarom je zou je daarvoor de game dan niet willen kopen? Ok, er gaat dan misschien ook iets minder geld naar die rechtenhebbenden misschien (als ze licentiegeld per verkochte game krijgen), maar je pakt er voornamelijk Remedy mee (en jezelf, door jezelf een geweldige game te ontzeggen).
Omdat degene die de muziek in tijdelijke licentie geeft, aan het eind van de licentieperiode de game digitaal schaars kan maken door de licentie in te trekken?
Alleen maar omdat het blijkbaar gebruikelijk is dat er niet voor het aantal nieuw verkochte games moet worden afgedragen, maar voor een bepaalde periode? Op die manier ligt het risico van het schatten van de omzet volledig bij de uitgever, en loopt de licentienemer bij een goed lopende game het risico dat elke volgende termijn er meer moet worden afgedragen?

Als je de game koopt, is er voor de uitgevers geen reden om de manier van werken van te veranderen. Als de game niet gekocht wordt (met of zonder bovenstaande reden) zal men zich misschien afvragen waarom.. Het is lastig om als enkele consument er iets aan te veranderen, maar dat de muziekindustrie op deze manier het geld binnenharkt stoort mij wel.
Lang geleden uitgespeeld , was een erg goede game . Nieuw deel Please?
Die heb ik ook uitgespeeld
Goed te weten is dat de korting pas om 10 uur in de ochtend (PST) ingaat, aangezien wij natuurlijk voorop lopen moeten we dus tot vanavond wachten, 19:00 uur.
Ik heb hem nu al gekocht hoor. Euro 3.69 voor alle content is geen geld toch? Eenmaal in mijn Steam library kan ik het altijd installeren wanneer ik wil. ;)
Denkend aan, dat hier waarschijnlijk een tijdzone verschil aan vast zit, lees ik dit xD.
Thanks
Eigenlijk gewoon triest dat die muziek licenties niet op verkoopbasis kunnen na verloop van tijd. Zo hebben beide partijen niets.
Hij kost nu nog 28 euro, dan wordt hij dus 2,80 morgen? Ik weet niet of ik hem al heb, maar ik ga hem nog wel even kopen anders voor die paar euro. Iemand al de nieuwe prijs gezien met alle dlc erbij? Zou dat 3,20 euro worden? Of is die 32 euro op steam niet de volledige set? Ik begrijp dat de set die nu 36,99 euro gaat kosten niet goedkoper wordt.
Als je de gehele franchise wil kopen is het nu slechts 3.69 euro. ;)
Ergens zou ik wel graag willen weten welke maatschappijen dit zijn zodat ik daar in elk geval nooit meer iets van zal kopen.
Ik ga zeker even deze game als gift in mn inventory zetten. Heb alan wake en alan wake American nightmare al zo vaak uitgespeeld op alle difficulties. De storytelling en het vechten met licht voelde uniek en innovatief. Echt een topfranchise waar ik graag een goed vervolg voor had gezien.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*