Door , , 58 reacties

Het is zover. Na lang wachten is het moment gekomen dat Bungie, voorlopig althans, zijn laatste game in de Halo-franchise op de markt zet. Sinds de introductie van Halo op de oude Xbox hebben we ons heel wat uurtjes kunnen vermaken met de Master Chief en alles daaromheen. Of het laatste spel de climax is, valt moeilijk te zeggen, omdat het spel niet rechtstreeks aansluit op het verhaal van de Halo-trilogie. De inhoud van de game zal er echter niets minder om zijn, dus gingen wij vol goede moed zitten voor het laatste avontuur in het Halo-universum dat we voorlopig zullen meemaken. Welcome to Reach!

Getest op: Xbox 360 (exclusieve titel)

Halo: Reach

Die welkomstboodschap is het eerste wat Noble Six te horen krijgt wanneer hij zich bij zijn nieuwe team komt melden. Six mag dan het zesde en nieuwste lid van het Noble Team zijn, hij is zeker geen mietje. Logisch, want Noble bestaat alleen uit Spartan-soldaten. Noble Six heeft echter een voorgeschiedenis, die overigens gedurende Halo: Reach niet overdreven duidelijk wordt. Wel staat vast dat Six buitengewone kwaliteiten heeft, wat ook blijkt uit de woorden van Noble One, Commander Carter: "Glad to have you on the team."

Niet iedereen zit te wachten op de komst van Noble Six. Wie thuis is in de verhalen om de games heen, is waarschijnlijk op de hoogte van de voorgeschiedenis van Halo: Reach. De vorige Noble Six, Thom-293, offerde zichzelf op door een nucleaire bom te bezorgen in een Covenant Battlecruiser, een missie die eigenlijk Noble Two, Kat, toebehoorde. Vooral zij stelt zich aanvankelijk gereserveerd op tegenover de nieuwe Noble Six. Dat schept een precedent voor later in het spel, wanneer juist Kat een belangrijk persoon wordt aan wie valt af te lezen dat het team Noble Six in de armen sluit.

*Winter contingency

De persoonlijke ontwikkeling van het personage Noble Six is slechts een van de vele onderdelen die in het verhaal van Halo: Reach intrigeren. Dat verhaal begint tamelijk onschuldig. Het Noble Team is gestationeerd op de planeet Reach, op dat moment een strategisch punt voor de menselijke kolonies, die in oorlog zijn met de Covenant, een verzameling van alien-rassen. Wanneer het team op onderzoek uit is om mogelijke rebellie de kop in te drukken, blijkt dat de Covenant op Reach aanwezig is. De United Nations Space Command activeert onmiddellijk Winter Contingency, een soort DEFCON 1, waarmee wordt aangeduid dat de planeet door de Covenant wordt aangevallen.

Vanaf dat moment ontspint zich een verhaal waarvan de afloop eigenlijk al bekend is. Niet voor niets is er al een boek genaamd The Fall of Reach uit, waarin wordt verteld hoe de Covenant de mensheid op Reach totaal omverloopt. Halo: Reach gaat eigenlijk niet over de oorlog, maar veel meer over het verhaal waarin het Noble Team terechtkomt. Je krijgt de strijd tussen de Covenant en de UNSC maar deels mee, op momenten waarop Noble Six en zijn team bevel krijgen om bepaalde taken uit te voeren die direct met de oorlog verband houden. Dat dit goed is voor enkele epische missies, spreekt vanzelf.