Door Jurian Ubachs

Redacteur

Halo: Reach multiplayer

18-09-2010 • 09:00

110

Multipage-opmaak

Technisch piekfijn

Afgelopen dinsdag bespraken we in de review van Halo: Reach de campagnemodus van het spel. Doordat Microsoft het spel niet van tevoren wilde versturen, waren we gebonden aan een enkele reviewmogelijkheid, waarin we net de campagnemodus konden doorspelen. Zodoende hadden we pas na de release van het spel de kans de overige spelmodi uit te proberen. Natuurlijk hebben echte Halo-fans het spel al lang en breed in huis en inmiddels de nodige uren in de multiplayer geïnvesteerd. Desondanks vind je in dit artikel, voor de volledigheid, een korte bespreking van wat Halo: Reach op dat gebied te bieden heeft.

Getest op: Xbox 360 (exclusieve titel)

Halo: Reach

In een notendop kun je stellen dat Halo: Reach de multiplayermodus van Halo 3 heeft genomen en deze op alle fronten heeft uitgebreid. De menustructuur oogt grotendeels hetzelfde. Sommige dingen werken iets anders, maar in grote lijnen zullen spelers die bekend zijn met Halo 3 hun weg razendsnel weten te vinden. Halo: Reach biedt voordat je gaat spelen een aantal handige instellingen waarmee je kunt aangeven bij welk type spelers je wil worden ingedeeld. Wij houden er niet van om te praten bij het spelen, dus gaven we in onze speelstijl aan dat we 'quiet' zijn, voor de lol spelen en er een 'lone wolf'-speelstijl op na houden. Dat zou moeten voorkomen dat je bij praatzieke Amerikanen terecht komt, hetgeen aardig lukte.

*Prima matchmaking

Na het selecteren van een spelmodus, waarvan we er op de volgende pagina een aantal bespreken, kun je nog filters toepassen. Dit is handig als je bijvoorbeeld alleen tegen spelers wil spelen die ongeveer net zo goed of slecht zijn als jijzelf. Daarna is het door naar de matchmaking en dat is altijd een lastig punt in een game. Hoe goed een shooter namelijk ook is, slechte matchmaking kan een spel volledig breken. Duizenden spelers waren teleurgesteld in Call of Duty: Modern Warfare 2 doordat zij soms bijna een uur geen spel konden vinden. Tot ons genoegen blinkt Halo: Reach tot nu toe uit in matchmaking; zowel overdag als 's avonds moesten we zelden lang wachten. Ook de hostmigratie gaat soepel. De technische kant van de multiplayermodus ziet er dus prima uit en dat is een compliment waard.

Een greep uit de spelmodi

Het eerste multiplayerpotje dat we speelden, was een simpel potje Slayer in de Rumble Pit, oftewel: free for all. Dit is een van de vele spelmodi die al in Halo 3 aanwezig waren. Gesneden koek dus en datzelfde geldt voor de potjes Team Slayer, Big Team Battles en een aantal van de objective-based spellen die Halo: Reach biedt. In deze modi kun je echter wel een aantal van de nieuwe wapens en Armor abilities terugvinden. Zo speelden we diverse potjes Slayer waarin een aantal mensen vrolijk met hun jetpack rondvlogen.

*Stemmen

Interessanter zijn echter de nieuwe spelmodi. Na twee dagen spelen hebben we het idee dat we nog steeds niet alle verschillende spelletjes hebben gespeeld. De keuze voor een modus, zoals Team Slayer, is namelijk maar de helft van het verhaal. Binnen Team Slayer zijn er nog tal van verschillende spellen die je kunt tegenkomen. Voor elk spel krijgt de lobby drie keuzes voorgeschoteld en kan op basis van stemmen worden gekozen voor een map en een spelmodus. Zit er echt niets voor je bij, dan kun je stemmen op 'None of the above'.

Halo: Reach

De keuzes die je krijgt voorgeschoteld lopen zeer uiteen, zowel qua maps als qua spellen zelf. In de Rumble Pit kun je zomaar de keuze krijgen tussen Slayer Pro, Headhunters en Race. De eerste van dat drietal is een recht toe, recht aan potje Slayer, maar dan zonder minimap. Race spreekt ook redelijk voor zich; alle spelers zitten op een Mongoose-wagentje en moeten zo snel mogelijk een reeks checkpoints voorbij racen.

*Niet te gierig

Headhunters is een spel waarbij je spelers moet afschieten om hun 'skull' op te pakken. Je kunt op die manier maximaal vier skulls verzamelen, die je uiteindelijk in een aangegeven zone moet droppen. De grap hierbij is dat je, als je wordt neergeschoten, al je skulls laat vallen en iemand anders ze kan oppakken. Spelers die meer dan twee skulls dragen, krijgen bovendien een pijl boven hun hoofd, zodat alle spelers zien waar ze zijn. Het kan dus lonen om niet al te gierig te zijn.

Halo: Reach

Eveneens nieuw is Invasion, een spelmodus waarbij één partij verdedigt en de andere aanvalt. Als de aanvallende partij een bepaald doel heeft veroverd, schuift het slagveld op en moet er een volgend doel worden veroverd. Het uiteindelijke doel is om een bepaald object te pakken te krijgen en naar een ontsnappingsruimteschip te dragen. Het aardige van deze spelmodus is dat de aanvallende partij speelt als Elites, inclusief Covenant-specifieke klassen, waarbij je onder meer een Energy Sword kunt selecteren.

*Zombies

Daarmee hebben we slechts een klein aantal van de spelmodi genoemd. Behalve deze modi is er nog de terugkerende Zombie Mode, waarbij de 'zombies' de normale spelers moeten zien te infecteren. Deze spelmodus vormt de basis voor Safe Havens, waarbij de menselijke spelers zich steeds korte tijd in een veilige zone kunnen opstellen. In deze zone kunnen de zombies wel komen, maar de mensen niet raken. Andersom is echter wel het geval, dus in een potje waarin een aantal zombies dat systeem nog niet doorhadden leverde dat ons een flinke killstreak op.

Veel te doen

De competitieve multiplayer is de populairste tak van de multiplayermodus van Halo: Reach, maar er is meer. De in Halo 3: ODST geïntroduceerde Firefight-modus is terug in Halo: Reach en ook hiervoor geldt dat je deze spelmodus in verschillende varianten kunt spelen. Zo kwamen we in een spel terecht waarbij de Spartans alleen van een sniper rifle waren voorzien. Dat geeft uiteraard andere gameplay dan wanneer je een potje Rocketfight speelt.

Halo: Reach

Veel van deze verschillende spellen kun je tegenkomen in matchmaking, maar het loont zeker de moeite om de mogelijkheden van de Custom games eens te bekijken. Hierin is namelijk meer aan te passen dan ooit. Natuurlijk kun je zelf een map kiezen, maar je kunt ook regels bepalen als 'alleen headshots' en daarbij natuurlijk de bijbehorende wapens en armor abilities selecteren. Ook is het mogelijk om skulls te activeren en zo de spelers nog een extra handicap te geven. Op die manier wordt Halo: Reach in multiplayer zeer gevarieerd en dat houdt het spel vers.

*The Forge

Het aanpassen kan nog een stap verder, namelijk door The Forge te gebruiken. Dit is de in-game map editor die bij Halo: Reach zit. Natuurlijk kennen we ook deze feature al van Halo 3, maar voor Halo: Reach is de editor flink uitgebreid, waardoor spelers nog meer mogelijkheden hebben bij het bouwen van hun eigen maps. Speciaal voor The Forge heeft Bungie Forge World gebouwd. Dit is een uitgestrekt gebied, gesitueerd op een van de Halo-ringen die we kennen uit de Halo-trilogie, waarin je diverse bekende maps terugvindt, zoals het populaire Hemorrhage. Voor de bouwers onder ons: het bouwen in The Forge is een stuk eenvoudiger geworden, doordat objecten nu kunnen worden vastgezet of door andere objecten heen geplaatst, wat zorgt voor meer vrijheid bij het bouwen.

Halo: Reach

Het enige punt dat we dan nog niet hebben geraakt, behalve legio spelmodi en varianten daarop, is de manier waarop je personage groeit. Allereerst verdien je in elk potje ervaringspunten. Vanzelf spreekt dat je meer punten verdient naarmate je beter speelt. Met deze punten stijgt je rang, maar de punten zelf kun je ook gebruiken in de Armoury. Hier kun je verschillende soorten onderdelen voor je Spartan-armor kopen die niet direct iets aan de kracht van je soldaat toevoegen, maar hem er wel stoerder laten uitzien. Dat maakt dat het scoren van punten wat nutteloos aanvoelt, want je schiet er feitelijk weinig mee op. Onder de duurste upgrades vind je trouwens de mogelijkheid om je personage te voorzien van de stemmen van Cortana of John-117, oftewel Master Chief.

Conclusie

De multiplayer van Halo: Reach is uitstekend. Zelden zagen we zoveel verschillende speltypes in een multiplayergame. Na twee dagen kwamen we nog steeds spelmodi tegen die we nog niet hadden gespeeld en dat spreekt voor de game. Daarnaast is het een verademing om te werken met een goed matchmakingsysteem. Natuurlijk moet blijken of nieuwelingen ook over een paar weken niet tegenover ervaren spelers worden gezet, maar met de snelheid zit het in elk geval meer dan goed. Mocht de traditionele multiplayer je vervelen, dan kun je met vrienden nog uren losgaan in Firefight of wat Custom matches spelen. De mapbouwers kunnen tenslotte aan de slag met een flink verbeterde Forge, wat ongetwijfeld tot een aantal briljante speelvelden zal leiden. De singleplayer van Halo: Reach was prima, maar de multiplayer knalt daar nog eens keihard overheen en dat maakt Halo: Reach tot een niet te missen product.

Pluspunten

+ Enorm veel spelmodi
+ Verslavend
+ Matchmaking loopt gesmeerd
+ Meer mogelijkheden in The Forge
+ Stemmen op een map/spel werkt beter dan vetosysteem

Minpunten

- Geen echte ontwikkeling in je personage

Multiplayer cijfer: 9,5

Titel Halo: Reach

Box Halo: Reach

Platform Xbox 360
Ontwikkelaar Bungie
Uitgever Microsoft
Releasedatum 14 september 2010
Halo: ReachHalo: ReachHalo: ReachHalo: ReachHalo: ReachHalo: ReachHalo: ReachHalo: ReachHalo: ReachHalo: Reach

Laagste prijzen voor: Halo Reach, Xbox 360
Winkel Beoordeling Prijs


Reacties (110)

110
105
66
2
0
10
Wijzig sortering
Het verhaal over de headhunters gametype klopt van geen kant. Zodra je een skull oppakt krijgt je onmiddelijk een pijl boven je hoofd. (Een pijl het het getal 1). Bovendien kan je net zo veel skulls oppakken als je wil, in tegenstelling tot het genoemde maximum van 4.

Ik vind het overigens heel erg stoer dat je in de matchmaking met grote regelmaat remakes tegenkomt van halo2 en zelfs halo1 maps. Props!

@iedereen die mekkert over de graphics: Ga die game gewoon een keer spelen, de gameplay is onwijs goed en soepel. (ja, beter dan BC2, beter dan MW2) Graphics is niet het enige punt dat goed moet zijn voor een goede game.

[Reactie gewijzigd door beugeldop op 22 juli 2024 14:18]

precies, ik snap dat gezeik over graphics ook niet. Ga dan gewoon een 1080p film kijken.
Dit is volgens mij wel een toepasselijke quote:
@Greenspeak the problem is that you could put a Halo label on a reskinned Daikatana and people would still rate it 5/5 AAA+++
http://twitter.com/jwiv/status/24297011113

Serieus, een 9,5 !? Game reviews op tweakers.net zijn echt belachelijk. Het minimale cijfer lijkt wel een 8.
Nou nou, tweakers geeft het 0,3 punten meer dan de gemiddelde score op dit moment.
http://www.metacritic.com...halo-reach/critic-reviews
De vraag bij dit soort reviews is altijd hoe objectief ze zijn, dat geldt eigenlijk voor alle sites. Vaak als je negatief bent krijg je geen reviewexemplaren meer of kost het je je sponsorship.

Dus, gewoon zelf spelen en zelf beoordelen net als bij een film.
Wat een onzin. Je kan pas een mening formuleren als je een reviewexemplaar hebt. Hoe kan je verplicht worden een goed cijfer te hebben omdat je anders geen reviewexemplaar krijgt 8)7 Slechte games krijgen slechte scores. De gameplay van Halo is gewoon goed, het gaat niet altijd om de hoeveelheid vernieuwing of het grafisch vernuft van een spel. Bottom line moet het gewoon leuk zijn om te spelen.

Bovendien zijn dit meningen, die zijn nooit objectief. Als je na het lezen van deze review het spel toch waardeloos vind, ligt dat hoofdzakelijk aan jouw spelbeleving, niet aan deze review.
geen review exemplaar bij de VOLGENDE game, en ja dit gebeurd wel eens.
Wat bedoel je met 'meningen zijn nooit objectief'? Dus niemand heeft ooit een objectieve mening ergens over volgens jou, dat is wel een erg negatieve denkwijze.

Wat ik ook niet snap, eerst zeg je dat het onzin is en vervolgens geef je mij gelijk door te zeggen dat meningen nooit objectief zijn. Je spreekt jezelf tegen.
Eigenlijk moet ik je gelijk geven

meningen zijn nooit objectief omdat ze niet vertrekken vanuit een abstract gegeven maar emotionele en psychologische beleving van de werkelijkheid en de innerlijke belevingswereld die die werkelijkheid vorm en kleur geven
Een mooie weergave hiervan vind je op Metacritics, reviews gaande van een score van 0 tot 10 voor eenzelfde game, het gemiddelde van alles geeft uiteindelijk aan wat het dichtst bij de algemeen aanvaardde werkelijkheid ligt.

Uiteindelijk is het beauty in the eye of the beholder

Games die volledig afgebrand worden heb ik persoonlijk fantastisch gevonden en andere games die de lucht werden ingeschreven waren ronduit verschrikkelijk

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 22 juli 2024 14:18]

Dat is gewoon persoonlijke smaak. Blijkbaar is jouw smaak heel anders dan mainstream.
Er bestaat niet zoiets als een objectieve mening.

Op het moment dat iemand een mening heeft is hij niet opjectief meer.
Inderdaad, zo'n cijfer heeft altijd een beetje minder waarde als de COMPLETE pagina eromheen vol staat met halo reclame :X achtergrond, banner noem het maar op...
De reclame rondom een artikel wordt bepaald door de inhoud van een artikel. Als dit artikel over broodjes frikandel zou gaan kreeg je reclames van Snackbar De Vette Hap e.d.
:Y)
Let wel dat dit een MULTIPLAYER review is. De singleplayer van het spel hebben we dinsdag al besproken, en die kreeg individueel gezien een 8,5.

We zouden gemiddeld dus op een 9 uitkomen voor Halo: Reach, en dat zou dan het cijfer zijn voor de hele game.
Wat een belabberde graphics. Idd ik ben het met elmuerte eens. beetje overated als je het mij vraagt.
Ik ken zat games met mooie graphics (alhoewel ik dit ook zeer okee vind) waarvan de gameplay enorm slecht is. Dan heb ik liever een goede gameplay. Sommige games uit de vorige eeuw vind ik nog steeds geweldig terwijl de graphics natuurlijk zwaar achterhaalt zijn. Gameplay is everything! :Y)
9,5 voor een dlc pack op halo3. toch wel knap dat ze zoveel mensen gestoord krijgen exact hetzelfde spel nogmaals kunnen overhalen het weer te kopen.
http://www.gametrailers.com/video/halo-3-halo-reach/704640

Dat is alleen de grafische verschil van de " halo 3 DLC " en sinds je het zo verwoord, neem ik aan ook dat je weet wat voor verschil in de gameplay zit?
Je hebt duidelijk geen idee waar je het over hebt, de gameplay van Reach is zeker wel anders en vernieuwend tegenover Halo 3, het ziet er inderdaad hetzelfde uit maar er zijn meer mogelijkheden.
Ook zou er een heel legertje mensen moeten replayen met:

"OMG geen dedicated servers, deze koop ik niet."

Die mis ik nog wel.

Persoonlijk vind ik halo een van de meest overroepen series, al sinds deel 1. Heb 1 en 2 gespeeld, en vond ze gewoon slaapverwekkend. Sindsdien moet ik er niets meer van weten.

Voor een shooter geef ik de voorkeur aan ofwel meer diepgang (deus ex achtig), of meer spectakel (CoD4) of meer sfeer (RtCW).
Dus je speelt het spel niet, en geeft wel een reactie gebaseert op vorige delen van het spel ? Zo ken ik er nog wel een paar, kijk naar FIFA & PES, het ene jaar is het ene deel beter dan het andere, en dan weer andersom. Dat is alleen maar goed die concurrentie, omdat het tot een beter product leidt.

Voor mij is Reach de 1ste echte Halo game die ik heb gespeeld, en snap heel goed waar de positieve reactie's vandaan komen. Ben zelf enorm verrast, spel zit enorm goed in elkaar, verhaal heeft meer dan genoeg diepgang en achtergrond voor iemand die daar geinteresseerd in is.

Multiplay ga ik nog uitvoeriger proberen na het uitspelen van de singleplay, maar tot nu toe is dit mijn beste X360 ervaring is. Met zo'n groot spelaanbod zegt dat toch wel iets. Ik kan me dan ook heel goed in de bevindingen van deze, maar ook reviews geplaatst elders vinden.

Kan natuurlijk best zijn dat het je niks doet, of niet je ding is, dat is persoonlijke smaak.
Ik heb Halo 1 en 2 een lange tijd gespeeld en er waren toen echt geen beter shooters op de consoles( xbox was niet zo op de hoogte van shoorters op PS2).
Speel nu al een tijdje terug op pc shooters en dat is idd niet te vergelijken.
Maar toch vond ik halo zo leuk dat ik misschien toch maar een xbox360 ga kopen.
Er is een groot verschil tussen 'vernieuwend' (volwaardige sequel) en 'meer mogelijkheden' (uitbreiding).
Er is een verschil tussen 'sequel' (nieuw spel, ca. 50 euro, geen oude versie nodig) en 'uitbreiding' (lagere prijs, vorig spel nodig om te kunnen spelen). :P
idd, gameplay is everything

Een van de redenen dat Tactical OPS en SOFII nog steeds stevig gespeeld worden na al die jaren
Ik heb alle COD (behalve de laatste) gespeeld, Crysis etc, zelfs Counterstrike smaakt me niet.
De singleplayer van COD MW is erg goed, de MP echter een drama, een van de redenen dat ik niet van plan ben om het tweede deel te kopen

De graphics mogen dan minder zijn maar blijkbaar is de gameplay top en daar gaat het nu eenmaal om
Tactical Ops .... de goeie oude tijd heb zelfs nog een dvd vol met uitbreidingsmaps altijd leuk in lan potjes. Dat spel had iets speciaals met de objectives en het geld.
Het blijft hoe dan ook natuurlijk persoonlijk, maar ik heb afgelopen weekend van 20:00 tot 03:00 halo reach multiplayer zitten spelen met een aantal maten van me en ik was eigenlijk enorm teleurgesteld in het spel en snap de hoge rating dan ook totaal niet.

Het is hooguit een 6,5 - 7 waard imho..

- punten
- halo3 blijft gewoon vele malen beter op mulitplayer niveau
- grafisch is reach absoluut geen hoogstandje
- er zijn veel te veel opties om in en uit te schakelen
- geen optie om alle wapen uit te schakelen en plasma bombs op unlimited te zetten.
- het geheel speelt niet zo lekker zoals halo 3
- te weinig basis maps aanwezig

+ punten
- het rennen is een dikke plus

Ik was van plan reach aan te schaffen, maar na het nu echt gespeeld te hebben zie ik toch van mijn aankoop af en blijf ik de eerste tijd nog wel even lekker met Halo 3 gamen. Daarnaast staan er nog een aantal nieuwe shooters in de line up waarvan ik hoop dat die een stuk beter zullen zijn.

Al met al was ik i.i.g. zwaar teleurgesteld in deze game

[Reactie gewijzigd door TweakerPas op 22 juli 2024 14:18]

heb je screenshot 8/10 niet gezien
en het blijft een xbox360 he
Het blijft een xbox360? Kom nou, er zijn genoeg games die er grafisch beter uitzien. Hoe dan ook, zelfs losstaand van de graphics is een 9,5 niet terecht.
Lijkt me een leuke game om te spelen helaas heb ik een pc+PS3 en daar komt dit niet op uit ben ik bang.
En over het cijfer, als je op metacritics kijkt zie je dat het gemiddelde cijfer voor deze game een 92 uit 100 is gebaseerd op +60 reviews van allerlei game magazines/sites.( zit wel de singleplayer bij inbegrepen)
Daarnaast als een reviewer het een 9.5 vind en dit goed onderbouwd waarom mag hij dit dan niet geven?
Omdat de graphics niet extreem beter zijn geworden? draait alles tegenwoordig om graphics?
In dit soort games, zeker op multiplayer vlak vind ik gameplay evenals dat je enorm veel mogelijkheden hebt kwa spelmodus hebt velen malen belangrijker, en dat zit zo te zien wel goed.
Goede review dus wat mij betreft.

[Reactie gewijzigd door pino85 op 22 juli 2024 14:18]

HOezo een 8? Als ik de review lees is het 1 en al positieve review. Het feit dat je verslaafd kan raken aan een multi-player die gewoon heel stabiel en leuk is, geeft al aan hoe goed het spel is.
Waarom probeer je het spel gewoon even niet zelf of weerhoud je gewoon van commentaar te geven?

Het spel is gewoon enorm goed, ik denk niet dat er tegenwoordig een FPS bestaat waarbij de online multiplayer zo verfijnd is als die in Reach... Een 9,5 lijkt mij terecht.

Bungie levert gewoon keer op keer knappe games af, iets wat jij blijkbaar niet kunt begrijpen...
Team Fortress 2?
gemakkelijk bashen. Is het ook wel eens in je opgekomen dat het hoge cijfers krijgt omdat het gewoon een goede game is. Het gaat niet allemaal om graphics of realisme, Halo heeft een groot voordeel en dat is diepgaande gameplay (vooral in multiplayer) en een goede ai (in singleplayer). Zorgt er gewoon voor dat mensen trouw worden aan een franchise.

Ik denk dat je de pers te weinig credit geeft, veel grote games worden echt wel afgebrand (bv mafia 2).
Halo 3 ODST kreeg ook hoge cijfers, terwijl veel gamers het er over eens zijn dat het eigenlijk een teleurstelling (en een te dure uitbreiding) was.
lol? Serieus; daar ga je voor? Ik hoop dat dit een sarcastische opmerking is.

"Het is ook geen 9 of 10" is sowieso een mening en waar baseer jij je rating op; fijn dat je het onderbouwd.
- Geen echte ontwikkeling in je personage
Het kan aan mij liggen, maar ik vind het juist een plus punt.

Voor andere shooters vind ik dit een minpunt, character ontwikkeling hoort thuis in een rpg niet in een shooter waar je juist alles gelijk wilt houden. In cod (of andere shooters van tegenwoordig) start je online en dan kom je wapens / upgrades tegen waarvan je weinig kans hebt om van te winnen. Dit maakt het voor mensen die het niet veel spelen erg onaantrekkelijk, terwijl juist die mensen ook erg goed kunnen zijn.

Edit: grammatica en zinsverloop verbeterd, was nog niet helemaal wakker.

[Reactie gewijzigd door BonzO op 22 juli 2024 14:18]

Ik ga volledig akkoord, begrijp ook niet goed waarom dit aanzien wordt als een minpunt... Lijkt mij gewoon een platte vergelijking met een game zoals COD:MW2.
Ik persoonlijk vind het ook een pluspunt. Bij Halo draait het er niet om hoeveel speeltjes je hebt kunnen verzamelen door maar zoveel mogelijk uren te draaien, het gaat erom hoe goed je bent.
ik vond het ook al vreemd dat het gebrek aan een gaar exp systeem uit cod als een minpunt werd gezien 8)7 misschien kunnen ze het goedmaken door de no-lifers een extra sterretje bij hun naam te geven voor elke 1000 uur die ze spelen?
Dit is wat mij betreft onzin. Ik vind CoD MW:2 geenszins het spel dat het had moeten zijn, maar om te zeggen dat het XP systeem niet werkt klopt gewoonweg niet. Om te zeggen dat de wapens die je in het begin krijgt niet afdoende zijn om Level 70 spelers mee te killen klopt niet. De begin wapens zijn over het algemeen gelijk aan, of soms zelfs beter dan de hogere level alternatieven (Denk hierbij aan de SPAS shotgun).

Daarnaast geeft het een motivatie om meer wapens vrij te spelen, dus om verder te spelen en te levellen. Dit voegt mijns inziens meer toe dan alleen uiterlijke aanpassingen binnen Halo : Reach, gezien die niet veel meer toevoegen aan spelervaring dan "coolheidsfactor".

Dit wil niet zeggen dat elk spel dit nodig heeft om goed te werken, maar een XP systeem alleen om uiterlijke eigenschappen te unlocken vind ik juist weer wat overtrokken, een kunstmatige toevoeging, als je 't mij vraagt.
en een level systeem als motivatie om te blijven spelen (ezeltje blijft achter het worteltje dat voor zijn neus bungelt rennen zonder het ooit te pakken te kunnen krijgen) is niet kunstmatig? 8)7
Als ik een spel mocht maken, zou ik me er gewoon 5 jaar mee bezig houden om alles geweldig te maken. Dit is gewoon niks veranderd. De in-game geluideffecten zijn ook niks, als je springt en valt hoor je geen ééns geluid. 2010 mensen, bijna 2011!
Ik denk niet dat er op het gebied van geluid iets aan te merken valt op deze game. Heb hem uitgespeeld op icm mijn z-5500 en ik vind het geluid werkelijk waar geweldig. Niet alleen de ingame sounds zijn goed maar vooraal de muziek brengt een hele goede en epische sfeer met zich mee. En hetzeflde geld voor de graphics. Bij Halo gaat het niet om het aantal polygonen, maar de algehele vibe die je krijgt tijdens het spelen van de game, overal op de map zie je dingen gebeuren en de mooie skybox is ook echt een toevoeging.
Niks veranderd? Doe eens onderzoek naar het spel voordat je het spel loopt af te kraken. Het is inderdaad bijna 2011 en 99.9% van de spellen die uit zijn komen nog niet eens in de buurt van de content die Halo 3 aanbood, in 2007.
Content a la geluid? Want daar gaat het over.
Die muziek man, die muziek _O_
Heeft die muziek wat met SFX te maken?
Het spel speelt zich in the future. Moet er per se geluid komen bij het landen op de grond?
Naar mijn mening vind ik het cijfer iets aan de hoge kant. Een 8a8.5 was beter op zijn plaats geweest. Qua maps die bij het spel zitten vind ik erg weinig en Forge World is voor mijn gevoel een verkoop praatje aangesmeerd want als je kijkt naar de ViDoc Forge World lijken daar de mogelijkheden te kunnen dan dat het in het echt is. Halo Multiplayer is in mijn gevoel altijd wel goed genoeg geweest om te spelen maar waar ik nu gewoon erg bang voor ben is een DLC van 1200 punten en dan krijg je de Halo 1,2,3 maps erbij terwijl dat er gewoon standaard bij een Legendary edition erbij had moeten zitten. Want het is hoe je het went of keert het is de zelfde engine van Halo 3 & ODST en die maps hadden er makkelijk geïmporteerd kunnen worden.
ik begrijp je punt niet goed van het invoegen van maps uit halo 1,2 of 3. Er zijn genoeg mensen die een map proberen na te maken van halo 2 (bijvoorbeeld lockout). Ook zit er al een remake van Sanctuary (DLC map van halo 2) standaard bij halo Reach ;)
Ik begrijp je reactie hier op maar wat ik voornamelijk bedoel is dat Halo 3 en ODST maps niet kunnen worden geïmporteerd terwijl we het de zelfde Engine is. Ik zie gewoon al een DLC verschijnen met maps als Blood Gulch, Hang em High, Sidewinder, Zanzibar, High Ground etc. Ik zal er niet om liegen maar mijn kamer staat vol met figures en posters van de Halo Franchise en lees met smart de boeken door maar ik had gewoon echt een knaller verwacht qua multiplayer. Waarbij om elke fan zo gezegd is gedacht. Ik ben echt niet teleurgesteld of iets dergelijks maar had gewoon meer verwacht. Dan een paar nieuwe maps en een Forge World waar ik het dan maar mee moest doen.
Ik vind de match making echt ruk. Als ik gewoon ouderwets CTF wil spelen moet ik team game kiezen en dan hopen dat CTF er tussen komt en dan hopen dat mensen ook voor normale CTF kiezen.

Waarom kan ik niet gewoon een CTF lobby joinen ofzo of alleen matchmaking voor CTF.

Zelfs FFA heeft hier last van, krijg nu steeds infection en safe heaven, ik wil gewoon ouderwetse halo 1 ffa dm.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 22 juli 2024 14:18]

Dat kan inderdaad een nadeel zijn. Echter zijn op die manier de lobbies wel een stuk minder druk, waardoor je weer langer moet wachten op een match.
Ja maar dat heb ik liever dan dat ik 5 game modes krijg voor dat ik eindelijk degene krijg die ik wil spelen.
"- Geen echte ontwikkeling in je personage"

Is dat een minpunt tegenwoordig? Er is toch niets aan als je tegen iemand speelt die een voordeel heeft niet omdat hij beter is maar simpelweg omdat hij er meer tijd aan besteed heeft?
Dat hoeft nog niet zo zeer, het kan ook emotionele ontwikkeling in de verhaallijn zijn om het iets meer menselijk te maken.

Maar nu vindt ik dat eigenlijk zelf ook geen minpunt bij een shooter. Ontwikkeling is naar mijn mening meer voor RPG's waarbij het echt belangrijk is met wie je speelt wat zijn achtergrond is en waarom hij (of jij ingame) bepaalde keuzes maakt.

In een shooters zoals Halo ben ik meer geïnteresseerd in gameplay zoals goed werkende speltypes. Zo was er in de beta nog een aantal maps waar bepaalde plekken zo strategisch waren dat het onmogelijk werd iemand daar te verslaan die zich daar gevestigd had. Dat is nu verholpen en ik vindt het een heerlijke game geworden :)
mee eens, je ziet dat ook nooit als minpunt bij bijvoorbeeld mw2 of andere shooters, lijkt erop dat ze gewoon iets zochten om als minpunt te bestempelen.
En nu uitbrengen op de PC!

Echt jammer dat ze dit als xbox only titel houden. Wat kan het voor kwaad om ook op de PC te launchen? Mensen die een console willen gaan niet opeens geen xbox meer kopen omdat het spel toevallig ook op de PC uitkomt.
nou ik meer omdat het de xbox heeft overeindt gehouden zeg maar dat ze nu ook weer willen afsluiten met een xbox only spel
maar ik hed het ook graag voor de pc gezien
De mensen van Bungie weten natuurlijk ook wel dat van de Halo: Reach gebruikers op de PC er zo'n 30% het spel koopt en de rest het gewoon kraakt. Op die manier zit er erg weinig winst voor ze in.
Dat ook, maar Halo speelt gewoon niet zo lekker op de PC. Ik weet niet hoe ik het moet beschrijven, het is echt door en door een console shooter.
Die mening deel ik niet, Halo 1 was lekkerder op een computer dan op een console.
Je bent slecht omdat je multiplayer nog niet veel gespeeld hebt waarschijnlijk. Ik weet zeker dat als jij het een tijdje speelt je een gemiddeld aantal kills maakt. Het is gewoon een kwestie van maps kennen, weten wat mensen doen en timing. Dat leer je door vaak te spelen. :)

Ik heb Halo: Reach inmiddels ook, singleplayer uitgespeeld en aan multiplayer begonnen.

Erg vermakelijk allemaal al moet ik erg wennen aan het gedrag van de granaten, ze reageren anders dan ik gewend ben (van halo 2 bijv.).

Overall: top game, zeer tevreden over.
Gister heb ik het even kunnen spelen maar mijn god, er waren keren dat ik sommige vol in het gezicht schoot en nog niks gebeurde.

Niet dat het minder leuk was :P .
En wat de graphics betreft, die zijn gewoon goed, al konden ze natuurlijk beter. Op bepaalde drukke stukjes in de campaign mertke ik ook een frameratedrop, al was die niet zo heel erg.

Gameplay over graphics.
Weet je, of de graphics echt beter konder is een vraag. Lees de DigitalFoundry tech analyse van Reach. Wel interessant.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.