Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 46 reacties

Moederbedrijf Electronic Arts sluit ontwikkelaar Pandemic Studios, waardoor 200 werknemers op straat komen te staan. De ontwikkeling van het actiespel The Saboteur wordt waarschijnlijk overgeheveld naar EA's studio in Montreal.

Website Kotaku wist beslag te leggen op een intern memo van Electronic Arts waarin bevestigd wordt dat de uitgever ontwikkelaar Pandemic Studios met onmiddelijke ingang sluit. Geruchten over een sluiting doken een week geleden al op. De uitgever zet 200 werknemers op straat, waaronder het leidende trio: de beide oprichters en directeuren Andrew Goldman en Josh Resnick, en Greg Borrud, hoofd van het ontwikkelteam. Een klein deel van het Pandemic-personeel mag in dienst blijven en wordt overgeplaatst naar de grote ontwikkelstudio van EA in Los Angeles. Pandemic was bijna klaar met de ontwikkeling van The Saboteur. Het werk aan de actiegame zou overgeheveld zijn naar de studio van EA in het Canadese Montreal.

Pandemic bestond uit minstens drie ontwikkelteams. Naast The Saboteur werd er gewerkt aan onaangekondigde games die intern bekend stonden als Project X en Project Y. Aan de eerste wordt al sinds 2007 gewerkt, aan Project Y pas sinds dit jaar. Pandemic werd in 1998 opgericht en had succes met games Full Spectrum Warrior, Mercenaries en Star Wars: Battlefront. Dat was reden voor EA om de studio, samen met BioWare, in 2007 over te nemen. Eerder dit jaar sloot EA al de dependance van Pandemic in het Australische Brisbane, waarmee ook het actiespel The Dark Knight geschrapt werd.

De sluiting van Pandemic maakt deel uit van een bezuiningsronde die EA een week geleden aankondigde. De uitgever leedt in het derde kwartaal van 2009 een verlies van 391 miljoen dollar en wil daarom kosten besparen door voor april 2010 ongeveer 1500 man te ontslaan. Onder het nieuwe motto 'fewer things better' wil de uitgever alleen games op de markt brengen waarbij een hoge winst gegarandeerd is. In de nieuwe filosofie past ook het inhuren van veteraan John Van Caneghem. EA wil met de bezuinigingen 'de overgang versnellen naar een digitaal verkoopmodel.' Van Caneghem, die aan de wieg stond van de Might and Magic-serie, wordt bij EA verantwoordelijk voor de Command & Conquer-serie en krijgt als opdracht om 'een nieuw digitaal model' voor de serie te verzinnen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (46)

Betekend dit ook vertraging voor de game the Saboteur?
EA kennende niet... Maar verder durf ik over de kwaliteit ook niet gek veel te zeggen :(
Aangezien hun nieuwe motto "fewer things better" is, neem ik aan dat ze ook wel op de kwaliteit van "The Saboteur" gaan letten. Zeker in de beginfase van zo een "koersverandering" wordt er vaak extra aandacht besteed aan de actiepunten van die verandering.

Er van uitgaande dat ze besloten hebben om de game te houden en af te werken, zullen ze er waarschijnlijk ook wel voor gaan om er een goede (winstgevende) game van te maken.

Er bestaat natuurlijk ook de mogelijkheid dat ze dit zien als een "overschotje van vroeger" en het gewoon willen uitbrengen in de hoop de productiekosten (deels) terug te verdienen. We zullen zien ...
Je zegt het precies goed, ik hoop ook dat ze hem flink gaan uitstellen want het is een mooi concept die het recht heeft om goed behandeld te worden
Onder het nieuwe motto 'fewer things better' wil de uitgever alleen games op de markt brengen waarbij een hoge winst gegarandeerd is.
Een duidelijkere commercieel signaal naar de buitenwereld kun je niet geven. Van EA kunnen we geen "bijzondere" games verwachten, alleen games die voldoen aan de portemonee van de massa. Sims, Fifa, Need For Speed.
... en Mirror's Edge, Dead Space, Brutal Legend.

Jaja, echt wel allemaal uitmelk ip's.

Wat zijn we weer EA basherig bezig.

De echte reden waarom EA Pandemic sluit, is omdat Pandemic sinds hun overname door EA nog maar weinig kwaliteit heeft afgeleverd.
Verwar uitgever niet met ontwikkelaar, EA doet beide en heeft bv succesvolle ontwikkelaars waar men voor uitgaf gekocht.
Veel van de boeiende spellen zijn/worden gemaakt door studio's die EA gekocht heeft na eerdere succesvolle spelen, zoals DICE.

Vergis je ook niet in het feit dat wanneer je word overgenomen door EA je best eens een andere manier van werken moet laten zien, grote Amerikaanse organisaties zijn over het algemeen niet de makkelijkste, je moet performen, rapporteren en dat het liefst zo vaak/veel mogelijk.
Inderdaad, het is een winnende formule geworden voor EA :|

Koop ontwikkelaar > Voer de druk op en laat ze onvoltooide games maken >
Ontsla al het personeel en behoud IPs > Verplaats ontwikkeling naar één van de onopmerkelijke EA studios in belastingparadijs Canada (waar de staat 37,5% van de lonen van game ontwikkelaars betaalt) > Tel uit je winst!

Pandemic was ooit echter kwaliteit. Wellicht hebben ze geen GOTYs in de wacht gesleept maar toch maakten ze goede games.

Sinds Activision-Blizzard zich ook dit bedrijfsmodel heeft aangemeten doen mensen nu opeens alsof EA opeens goede games aflevert (na een paar middelmatig/redelijke games, nog steeds maar een paar procent van alle troep die ze maken).

De 'grote jongens' weten duidelijk maar al te goed dat goede games maken lang niet zo belangrijk is als marketing en hype.
volgens mij komen van die eerste twee spellen ook geen vervolgen... die zijn namelijk niet goed verkocht ;)
Mirror's Edge is ontwikkeld door DICE, uit Zweden, die ook de Battlefield serie op hun naam hebben staan. Vroeger Digital Illusions, tegenwoordig onderdeel van EA.
Ik denk niet dat ze iedereen bij DICE eruit knallen. http://www.dice.se/

Overigens vind ik EA helemaal niet zo uit-melkerig de laatste tijd. Oke natuurlijk Need for Speed en FIFA zijn helemaal uit gemolken; maar games zoals The Saboteur en Mirror's Edge zijn toch spellen die andere uitgevers nog niet hebben, en dus ook echt uniek zijn.

Ik ben ook benieuwd of Tweakers weer een goede review kan schrijven over dit spel.
En een stommere conclusie kan je niet trekken :P

Hiermee bedoelen ze juist dat ze alleen nog maar "Bijzondere" games proberen uit te brengen naar de standaard licentie games en de sims

Dit is juist een goed teken voor de gamer

Kijk hoe EA de afgelopen jaren zich aan het verbeteren is en je zal zelf ook wel zien dat ze op de goede weg beginnen te raken

Een voorbeeld en gelijk een reden dat ik dit nieuws erg jammer vind:

The Dark Knight
Developer(s) Pandemic Studios
Publisher(s) Warner Bros. Interactive Entertainment
DC Comics
Electronic Arts
Distributor(s) EA Distribution
Time Warner [SCEA]

Dit is toch echt een bijzondere game want welke andere licentie game heeft ooit zulke hoge reviews gekregen?

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 18 november 2009 13:49]

tsjah het is alleen jammer dat ze andere ontwikkelstudio's overnemen om ze 2 jaar later de bons te geven in hun geheel...
misschien hadden ze het spel zelf wel uit kunnen brengen als EA zich er niet mee had "bemoeid"...
Mee eens dat dit is gebeurd vind ik ook zeker niet goed omdat dit tenminste een opzich wel goede ontwikkelaar is. Ik zeg alleen dat ik het wel goed vind dat EA zich gaat focussen op enkele games per jaar die gewoon goed moeten zijn ipv tientallen games die net te weinig ontwikkel tijd hebben gehad
Ben je niet in de war met Batman: Arkham Asylum? Die komt van Rocksteady af.
Ik maak mij meer zorgen over het feit dat pandemic verantwoordelijk is voor o.a het game Fallout 3 en ze scrappen het hele ontwikkel studio?

Zijn ze helemaal van de pot gerukt bij EA?????????????????????????
Fallout komt van Bethesda studios..
Fallout komt van Bethesda studios..
Nee, die komt weer van Black Isle studios.
Fallout en Fallout 2, alsmede ook Fallout Tactics zijn door Black Isle studios ontwikkeld en uitgegeven door Interplay. Black Isle ging op de fles en interplay kwam ook in zwaar weer. Interplay heeft vervolgens de rechten op fallout verkocht aan Bethesda Softworks, waarop dan fallout 3 kwam.
Ik maak mij meer zorgen over het feit dat pandemic verantwoordelijk is voor o.a het game Fallout 3 en ze scrappen het hele ontwikkel studio?

Zijn ze helemaal van de pot gerukt bij EA?????????????????????????
Fallout 3 is van Bethesda Softworks, zowel ontwikkeld als uitgegeven.
Bethesda is onderdeel van Zenimax Media Inc. Daar heeft EA niks mee te maken.
Bethesda is vooral bekend van The Elder Scrolls serie (Arena, Daggerfall, Morrowind, Oblivion, Battlespire, Redguard)
Don't change a winning formula, zullen we maar zeggen. Zie ook TV.
misplaatst

[Reactie gewijzigd door Vanholm op 18 november 2009 19:46]

En wat heeft dit alles achteraf voor zin? eerst ontwikkelstudio overnemen en daarna iedereen ontslaan. ten eerste heb je niks gehad aan het bedrijf dat je had overgenomen en ten tweede staan al die mensen nu op straat. Als ze niet waren overgenomen hadden ze misschien nog zelfstandig veel langer kunnen bestaan
De eigenaar/oprichter cashed even flink en vertrekt daarna omdat de "Visie" van EA niet overeenkomt met zijn visie.

Daarna richt deze eigenaar gewoon een nieuwe studio op waar daarna de key developers van de vorige toko gewoon weer gaan werken en maken ze een nieuwe top titel die daarna weer opgekocht kan worden.
Voordeel is dus dat EA de ontwikkeling van nieuwe kleine studios bevordert en alle succesformules kapot maakt om weer ruimte te maken voor nieuwe :+
point is die eigenaar had al gecashed voor ze aan EA werden doorverkocht, dus die vlieger gaat niet helemaal op :P
tuurlijk, even cashen, nog wat afwerken (omdat het in het contract staat ?)
en dan ontslaan worden door EA.
kan je lekker opnieuw beginnen.
Goed voor de oprichters, minder voor de "echte" ontwikkelaars, die zien bitter weinig geld door dit systeem.
En ze zijn weer lekker bezig daar bij EA, hopen dat het goed gaat komen met The Saboteur, ziet er tof uit in ieder geval!
"voor de Command & Conquer-serie en krijgt als opdracht om 'een nieuw digitaal model' voor de serie te verzinnen."

Hier kunnen we waarschijnlijk een episode model van verwachten dan ... niet echt mijn favoriet model. (ben ook geen fan van DLC)
Ben wel benieuwd, laat me graag verrassen :). Ik heb de C&C serie altijd erg vermakelijk gevonden, al waren de eerste delen wel het meest verslavend :).
En zo wordt het dus steeds minder variatie in games land. Alleen nog maar veilige projecten, die dan multi platform en met micro payments moeten zijn.

Ik krijg de indruk dat ze van de ea download manager een steam concurent willen maken.
Moeten ze wel heel erg hun best gaan doen, als je naar de problemen bij dragon age kijkt hebben ze nog heel wat werk. (En dan bedoel ik de dlc, promo codes etc, niet het spel zelf.)
Laten ze die downloadmanager in godsnaam zo gauw mogelijk afschaffen en de verantwoordelijken verbieden ooit nog binnen 100km van een computer te komen!

EA heeft een slechte naam qua support maar dit gaat alle perken te buiten. Ik heb de DLC van Dragon Age die ik netjes gekocht heb na vele uren frustratie en het doorspitten van vele fora van ellende van TPB moeten downloaden om t probleemloos te kunnen gebruiken :S

Drie keer raden of ik de volgende keer nog betaal of gewoon meteen naar TPB ga....
twee dlc's en geen problemen gehad. De site werkt nog niet helemaal lekker, met inloggen dat niet soepel loopt maar de dlc's heb ik geen problemen mee. Het is nog een beta site en dat is niet slim geweest. Een nog niet volledige site in de lucht hangen is nou niet iets wat ik aan zou raden.

[Reactie gewijzigd door SouLLeSSportal op 18 november 2009 14:07]

Het is ook geen leuke naam in deze tijd.
Dat logo is ook zo leuk

[Reactie gewijzigd door Soldaatje op 18 november 2009 13:19]

gise: Een concurrent minder...
Het filmpje geeft een heel leuke sfeer moet ik zeggen, inzovere dit een leuke sfeer kan zijn. ;) Alleen als het spel al zo goed als klaar is, dan nog over te hevelen naar een andere studio zonder dat de orginele crew mee komt, doet vaak afbreuk aan het orgineel.

[Reactie gewijzigd door _Dune_ op 18 november 2009 13:26]

hmmmmz, weinig concurrentie meer in de gamewereld.
Dit komt de kwaliteit helaas niet ten goede... :(

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True