Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 20 reacties

Twee oudgedienden uit de gamesindustrie hebben een technologie ontwikkeld waarmee uitgevers een gecontroleerde online handelsplaats voor virtuele goederen kunnen opzetten.

Het concept voor Live Gamer is bedacht door Mitch Davis, oprichter van in-game advertentiebedrijf Massive, en Andy Schneider, die eerder bij Sony Pictures Digital werkte. Het duo heeft inmiddels 24 miljoen dollar van investeerders op zak en zegt met hun technologie virtuele werelden en mmo's te willen beschermen tegen de gevolgen van de illegale handel in virtuele items.

Hoewel veel games zich afspelen in een virtuele wereld, is er bij de handel in virtuele items echt geld in het spel. Via diverse veilingsites worden virtueel geld, credits, wapens en andere zaken uit bekende spellen als Word of Warcraft verhandeld. Dit grijze handelscircuit is ongeveer 1,8 miljard dollar waard, stelt Live Gamer.

'Er is een duidelijke vraag, maar het gebeurt op de verkeerde plek', vertelde Schneider aan Worlds in Motion, daarmee verwijzend naar ongecontroleerde marktplaatsen als ige.com. Dergelijke handelsplaatsen zijn de uitgevers een doorn in het oog, waarop Live Gamer inspeelt. Diverse bekende bedrijven, waaronder Sony, 10Tactle Studio's en Funcom, hebben hun medewerking al toegezegd om hun gamers via Live Gamer een transactieplatform te kunnen bieden.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (20)

Ik verwacht er persoonlijk weinig van. De enorm hoeveelheid manieren om iemand op te lichten, te omzeilen of tegen de EULA in te gaan zal bij menig gamehoster niet goed vallen.

Daarbij is het in bijna alle games verboden items te verkopen tegen echt geld en gaan ze hier juist een systeem er voor bouwen :/
Tja het blijft moeilijk.
Heel veel spellen hanteren zowel in-game trade met virtuele valuta's als met echte valuta's.

Als je alleen al kijkt naar SL handelen de mensen daar met L$ terwijl het in WOW gaat met gold silver en copper valuta's. Het zal moeilijk zijn dat op elkaar af te stellen. Ik voorzie in de nabije toekomst grotere virtuele valuta's die bedrijfs gerelateerd zijn.

Voorbeeld: Blizzard maakt een eigen virtuele valuta die in al zijn MMO spellen en online spellen geld. Linden Labs maakt zijn eigen valuta die ook overal in geld wat zij maken (if they even intend to go beyond SL that is).
Op die manier worden gamesbedrijven de virtuele leiders van hun eigen gecreerde 'landen' (lees spellen/virtuele domeins).\

Als dat gebeurt is het ook makkelijker om via een virtuele exchangebeurs zoals Life Gamer een wisselkoers op te stellen.
Dit zal gebeuren, want het is een rasechte moneymaker, let op mijn woorden.
hmm, Blizzard brengt een nieuwe expansion uit voor WoW.
Snel een paar miljoen van mijn L$ in copper omzetten want de koers van copper zal stijgen.
Krijgen ze Microsoft niet op de clinch met hun 'Live'?
In ieder geval: een goed idee. Handelen gebeurt meestal in-game; met een investering van 24 miljoen (!) moet het ZEKER lukken om een goed concept op te zetten om handel tussen mensen van Second Life, WoW, etc. goed te laten lopen.

Maar aangezien ige.com een 'ongecontroleerde' marktplaats is volgens Schneider, gaat die van hun dan wel 'gecontroleerd' worden...door de belastingen?

[Reactie gewijzigd door Destralak op 18 december 2007 09:27]

Dat zou MS wel willen, maar jammergenoeg is Live ook gewoon een woord wat door anderen gebruikt kan worden :)
"Dat zou MS wel willen"? Je hebt hier inside information over?

Maar goed, Blizzard is ook gewoon een woord dat door anderen gebruikt mag worden. Dat betekent niet dat je dat zomaar als bedrijfsnaam in hetzelfde segment mag gebruiken. Je kan gewone woorden wel degelijk als handelsmerk deponeren.
Hij heeft wel degelijk een punt. Microsoft heeft geen trademark op Live maar op Windows Live Messenger, dus de complete naam. Hetzelfde geld voor bijv. Word. Het trademark zit op "Microsoft Word" en niet op 'Word'. Je mag met je bedrijf dus rustig "MyCompany Word" uitbrengen.

Verder is het een beetje onzin om bij elke zin die iemand zegt naar bronnen te gaan informeren. Natuurlijk zou MS dat wel willen, want dan zouden ze slapend rijk worden. Daar heb je niet echt 'inside information' voor nodig he?

* OddesE probeert nog steed 'de', 'het' en 'een' te trademark'en... dat levert pas het grote geld op.
met een investering van 24 miljoen (!) moet het ZEKER lukken om een goed concept op te zetten om handel tussen mensen van Second Life, WoW, etc. goed te laten lopen.
Veel geld in iets investeren is natuurlijk geen garantie voor een goed lopend product. Het idee moet aanslaan bij de gebruikers. En als het gecontroleerd is kan het goed zijn dat er flink wat beperkingen aanzitten tov de mogelijkheden die er nu zijn. Vinden de gamers dit niets dan zal het project alsnog falen, want niemand zal het willen gebruiken.

Of dat zo is is natuurlijk de vraag, maar als ze de kopers/verkopers voordelen kunnen bieden dan heeft het zeker potentie.
Waarschijnlijk zal een "gecontroleerde" omgeving je op een of andere manier kunnen linken aan je in-game account, zodat je er zeker van bent dat het gekochte "goed" ook geleverd word of aanwezig is.

Technisch gezien kan ik ook weet-ik-veel-wat gaan verkopen van WoW op marktplaats.nl hoewel ik geen account heb.
Ik meen me zelfs te herinneren dat 'Live' al eerder gebruikt werd door een ander bedrijf voordat Microsoft dat deed.
Ik denk dat de belastingdiesnt heel veel interesse zal hebben in deze dienst. Immer deze diesnt maakt het nu echt overzichtelijk wie geld aan het verdienen is en voor de belastingdienst is het simpel verdien je geld met iets zul je belasting moeten betalen.

Daarnaast in nderland doe je dit op zo een grote schaal dan kun je als ondernemer gezien worden en krijg je ook nog eens te maken met btw afdragen.
En dan ook vermogensbelasting over waarde van virtuele items in je bank, loonbelasting over het loon in natura voor "werk" in een game en een BTW navordering over de muziek en video bestanden die toevallig op je harde schijf staan en waarover je nog geen belasting hebt betaald.
Ja en als je een fles cola koopt in de supermark moet je ook belasting betalen... What else is new?

En heb jij video bestanden 'toevallig' op je harde schijf staan? Ik ben me er wel van bewust als ik een film download hoor. :)
en wat als de eula verbied om items te verhandelen zoals in WoW? worden deze spellen dan niet op deze site gezet.

Als dat zo is zie ik weinig toekomst voor deze site.
Het handelen in virtuele artikelen is zeker omstreden. In veel games is het kopen van levels, characters en items voor normaal geld een vermindering van het spelplezier. De verhandelde zaken worden vaak verworven door gold farmers en bots, die nou niet echt bekend staan om hun positieve bijdrage aan het spelplezier. Het beschermen van de kopers van virtuele items werkt dus juist averechts. Het ligt dus voor de hand dat veel operators naar oplossingen zoeken die dit soort handel verhinderen.
Ligt een beetje aan het spel. Voor veel spellen kun je zelf levels maken. Als je die dan aan kan bieden op zo'n site, en jij krijgt bijvoorveeld 60 procent van de opbrengst en het gamebedrijf 40 procent, dan zie ik niet waarom dat een negatieve bijdrage zou leveren.

Stel je voor dat je zelfgemaakte Age of Empires levels zou kunnen aanbieden voor 2,50 euro per stuk... Ik heb er zo een stuk of dertig op mijn PC staan. Da's toch een leuk extraatje, zeker als zo'n level goed blijkt te verkopen. Anderszijds is het ook leuk voor mensen die geen zin hebben om zelf levels te maken als ze levels kunnen bijkopen.

Oftewel, gewoon verkopen van bestaande items lijkt me inderdaad niet zo veel bijdragen, maar als spelers zelf characters, levels, wapens, voertuigen etc. kunnen maken en verkopen wordt het een heel ander verhaal.
Mensen die virtuele dingen kopen zijn wat mij betreft zwaar gestoorde losers. 8)7 Degenen die hier nu aan willen verdienen zijn in mijn ogen niet meer dan een stelletje criminelen die misbruik maken van de zwakheden van een ander.
Ik kan alleen nog harder lachen om het feit dat men dit nu ook kan volgen en er een echte legitieme handel van maakt. Dat de entertainment industrie ook hier de grootste vinger in de pap wil hebben kan ik heel goed begrijpen, wat een crimineel addergebroed.
Rare jongens die HomoSapiens ;)
Pas gewoon de game mechaniek aan bij de nieuwe spellen.

Werk met een character gebonden punten systeem valuta o.i.d.

De handel in characters zal altijd blijven bestaan, maar de handel in items en gold/isk/platinum ban je zo uit.
Ach om nou te zeggen dat de handel 'op de verkeerde plaats' gebeurd vind ik ook wat kort door de bocht. Het is gewoon een slim business-plan van Davis en Schneider met buy-in van de entertainmentindustrie. Het is goed om (jonge) gamers de zekerheid te kunnen bieden dat de koopovereenkomst op een betrouwbare manier tot stand komt. Meer is het niet. Heb nu de indruk dat men dit presenteert als de ideale oplossing.

Handel gebeurt al duizenden jaren in een heel spectrum van illegaal naar volkomen legaal. Een niet door de game-industrie gecontroleerde omgeving hoeft nog niet fout te zijn. Tuurlijk kun je twisten over het economisch eigendom en de constructies waarmee game-fabrikanten de spelers in het gareel willen houden mbt handel, maar dat blijft een ongoing issue...
In EVE-Online kan je gewoon legaal (secured) gametimecards kopen en verkopen met in-game valuta. Op die manier kan je dus echte valuta omzetten naar in-game valuta. Hiermee kan je vervolgens kopen wat je wilt. Zelfs characters mogen voor in-game valuta worden verhandeld. De andere kant is dat je als je veel in-game valuta hebt, je gratis kan spelen :)

CCP zet hiermee externe handel voor een groot deel buiten spel. Niet helemaal natuurlijk want het levert nog wel meer op om illegaal valuta te kopen. Maar dan loop je ook het risico op een ban.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True