Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 18 reacties

De Nasa is bezig met de voorbereidingen voor een mmo-spel. Met de game zou de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie zijn personeel willen voorbereiden op een verblijf in de ruimte.

De Nasa zegt naar een spelomgeving te zoeken waarin de zwaartekracht gesimuleerd en be´nvloed kan worden, zodat personeel kan leren hoe gewichtloosheid aanvoelt. Bovendien willen de onderzoekers het personeel leren om in gewichtloze toestand reparaties en wetenschappelijke experimenten uit te voeren.

De mmoeg, zoals Nasa de nieuwe spelvorm zelf noemt, is nog niet in productie. De ruimtevaartorganisatie zegt nog naar de beste engine te zoeken. Dit onderzoek moet dit jaar worden afgerond. Naar verwachting zal het nog wel even duren voor de eerste astronauten virtueel getraind kunnen worden.

Het is uiteraard niet voor het eerst dat een game wordt gebruikt om personeel te trainen. Eerder maakte bijvoorbeeld de Nederlandse tak van Shell al de game 'Simshell'. In dit spel, dat rond de Unreal-engine werd opgetrokken, kon personeel worden getraind in het omgaan met noodscenario's op boorplatformen.

SimShell, boorplatformsimulator van Shell
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (18)

Ik vind het vreemd dat in deze context de term "spel" gebruikt wordt. Het gaat dan toch over simulaties ? Alle software die op een 3D engine draait is toch niet per definitie een "spel" alhoewel het technisch gezien misschien wel identiek is ...
ik denk dat die term komt uit de VS. Daar worden al heel lang spellen gespeeld door het leger. De zogenaamde "war games". Het leger is daar ook ver gevorderd met allerlei vormen van simulaties creeren. Veel technieken die daar worden toegepast komen ook weer terug in "onze" spellen. Het meest concrete voorbeeld hiervan zij natuurlijk de flightsimulators.

Tevens zie je dat tegenwoordig spellen ook breder worden toegepast:
-fysiotherapie
-trainen personeel (als hierboven beschreven)
-fitnessen (denk aan Wii Fit)
-psychologische therapie (in de VS bv, bij oa soldaten met posttraumatisch stress-syndroom)

spellen zijn tegenwoordig lang niet meer het exclusieve domein van de chipsvretende Doom speler
Gezien het doel zou het inderdaad logischer zijn om de term "simulator" te gebruiken.

[Reactie gewijzigd door Big Womly op 18 januari 2008 16:51]

MS flight simulator word wel ook verkocht als "spel" zowel als simulator,
dus de grens is een beetje vaag.
Inderdaad maar ik denk niet dat NASA dit zal vrijgeven als game en dat men deze software zal gebruiken als ontspanning :)
Ach, zolang er een spel-element inzit mag je over een spel praten nietwaar......
En The Sims en dergelijke?
Als het een MMO game is, kunnen wij (gamers) dan meespelen?
Lijkt me niet zo interessant voor serieuze trainigen van personeel...
Ik vermoed dat het een "closed" netwerk zal zijn, om verscheidene members van het personeel, bijv in spanje, nederland en america etc tegelijk te kunnen laten oefenen en communiceren.
Theoretisch dan.

Niet iedere jan en alleman zal zomaar een account kunnen krijgen.
Het is juist wel bedoeld voor alles en iedereen, vergelijkbaar met America's Army.
NASA hoopt hiermee de interesse in technische wetenschappen te verhogen; uiteindelijk hopen ze dan van een verhoogde instroom op universiteiten te kunnen profiteren.
Zie ook de website van de de afdeling educatie bij NASA.
Het is in eerste instantie niet bedoeld als echt simulatieplatform voor NASA-astronauten.

[Reactie gewijzigd door Vaudtje op 18 januari 2008 17:02]

Hadden ze beter samen kunnen werken met de mensen van Infinity: Quest for Earth. Daar krijg je een gigantisch universum voorgeschoteld met miljarden planeten allemaal verschillend van elkaar. Maarja enige probleem daar is dat je juist op zoek bent naar de planeet aarde ipv vanuit daar vertrekt.

http://www.infinity-universe.com/Infinity/
klinkt gewoon leuker om te zeggen nasa gaat een game maken (om personeel te trainen), dan NASA ontwikkeld zoveelste simulator (om personeel te trainen).

maar dit terzijde gelaten, denk ik dat nasa er met der tijd mischien wel een "game" voor gaat maken een beetje als een flight-simulator, of laten we hopen :)
Dit bestaat al lang met honderen add-ons: Orbiter Sim :)
http://orbit.medphys.ucl.ac.uk/
Ik verwacht wel een goede MMO van NASA. NASA beschikt namelijk over een enorme capacteit aan geld namelijk, want er gaan miljarden in het bedrijf. De VS pompt (zviw) hier ook het meeste geld in.

Dus ik hoop dat ze geen flop op de markt zetten met zo'n budget.
GTA heeft toch ook een no-gravity cheat ;)
Afgezien van dit project van Nasa, lijkt het me een goede ontwikkeling dat er educatieve MMO games worden gemaakt...

Huidige MMO games spelen zich af in een fantasiewereld. Door de immersion in zo'n wereld, leren spelers heel veel aspecten van de lore van die wereld. In een MMORPG gaat heel wat tijd zitten, terwijl je alleen maar vorderingen maakt binnen die virtuele wereld.

Stel je toch eens voor wat een verschil het zou zijn als je na het spelen van een MMO, meteen ook aardig wat weet van de buitenwereld, zij het door interactie met de MMO. Dat zou het 'spelen' ervan minder nutteloos maken. ;)
--==DECENT==--

top spelomgeving om de zwaartekracht en gewichtloosheid aan te kunnen voelen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True