Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 56 reacties

Uitgever en ontwikkelaar Rockstar heeft aangegeven dat het actiespel Grand Theft Auto 4 online te spelen zal zijn met maximaal zestien personen. Daarnaast denken de ontwikkelaars erover om de gehele spelwereld open te stellen vanaf de spelstart.

Niko Bellic, hoofdpersonage GTA4De multiplayermodus zal meer dan de gebruikelijke deathmatch bevatten, aldus Rockstar op gamesite gta4.tv. Het spel Grand Theft Auto 2 uit 1997 was de eerste en laatste GTA met een officiële multiplayermodus, totdat GTA Liberty City Stories op de PSP verscheen. De spellen GTA 3, Vice City en San Andreas hadden van de ontwikkelaar geen mogelijkheid om tegen elkaar te spelen meegekregen. De pc-versies kregen door middel van een onofficiële mod een multiplayermodus.

Op dit moment is Rockstar de verschillende plots aan het testen en wordt er overwogen om de gehele spelwereld al meteen in het begin van de game beschikbaar te stellen. In vorige versies van het spel moesten verschillende delen van de wereld vrijgespeeld worden door de speler.

APB - RenderGamers die zitten te wachten op een GTA-achtig spel, waarin er met duizenden spelers tegelijk gespeeld kan worden moeten de spelontwikkeling van APB in de gaten houden. Het mmo-spel wordt ontworpen door David Jones, de oorspronkelijke bedenker van GTA. De mmo onderscheidt zich van de vele reeds bestaande mmo's, zoals World of Warcraft, door zich niet in een fantasy-setting af te spelen, maar in een stad. Hierin kan de speler ervoor kiezen om als agent op de boeven te jagen, of juist om als gangster de politie het leven zuur te maken.

APB - schets
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (56)

In zowel GTA 3 als GTA: Vice City heeft Rockstar code gestopt voor een potentiële multiplayer game, in GTA III was zelfs een menu beschikbaar voor opties, type's van de multiplayer spellen. Ook in GTA SA worden verschillende socket functies nog geimporteerd, echter leiden deze naar ongebruikte functies.

De GTA Modding wereld is erg groot, en slechts een klein deel wordt door Rockstar zelf gesuppord. Vooral door Reverse Engineering is er erg veel bekend over de opbouw van San Andreas, hoe zou men anders een onofficiele multiplayer modificatie kunnen maken, Rockstar heeft ons de broncode echt niet gegeven hoor. Zelf ben ik een ontwikkelaar van één van deze multiplayer-modificaties voor San Andreas, SA-MP, en ik kan je vertellen dat het meerendeel van wat er over GTA 3, Vice City en San Andreas bekend is via Reverse Engineering komt, maar natuurlijk ook door een stomme fout van Rockstar zelf (de GTA III executable voor de Playstation 2 was in debug mode gecompileerd) en het feit dat de meeste data-bestanden van het spel ongecodeerd zijn opgeslagen.

Verder ben ik overtuigd dat er ook aan deze multiplayer gesleuteld zal worden. Als je kijkt hoeveel mensen SA-MP spelen (op het moment van schrijven ruim 4800!) en hoe vermakend het kan zijn om samen met 199 andere mensen in één spel te spelen, denk ik niet dat mensen die San Andreas: Multiplayer kennen echt veel plezier gaan hebben met een 16-player limiet. Ondanks dat de kwaliteit van Rockstar's multiplayer op het gebied van synchronisatie veel beter zal zijn, zal het op het gebied van onder andere vrijheid ver onder het niveau van SA-MP zitten. Nevertheless, benieuwd naar wat Rockstar ervan maakt ben ik zeker weten :)
Als mede-developer (Multi Theft Auto) ben ik het er mee eens dat er inderdaad een zeer interessante situatie zal ontstaan wanneer een 3rd party modificatie daadwerkelijk een beter alternatief biedt dan de originele implementatie - wat zeer zeker niet onmogelijk is.

Er is veel met het reverse engineeren van formaten en executables (+ daarnaast hier en daar een injectie van Rockstar zelf) teweeg gebracht; waarschijnlijk meer dan een originele Rockstar multiplayer-implementatie ooit had kunnen brengen: complete online scripting engines waarmee het complete spel is aan te passen, dedicated servers en natuurlijk support voor een substantieel aantal mensen online.

Alhoewel het voor de meesten natuurlijk lastig blijft om als derde partij een zeer stabiele modificatie te schrijven vanuit in feite niks, is het voordeel daarentegen dat je als member van de modding community zelf in feite je eigen community wellicht meer kunt bieden dan een softwarefabrikant zou kunnen doen.

Of men nu daadwerkelijk goed heeft opgelet (en ter vergelijking en keer gekeken heeft naar de functionaliteit van onze huidige multiplayer modificaties) valt dus nog te betwijfelen..

[Reactie gewijzigd door IJs op 15 oktober 2007 17:26]

Logisch ook dat het er 'maar' zestien zijn. In een normaal stadsbeeld rijdt en wandelt iedereen keurig rond en is er een kleine minderheid die zich totaal aso en crimineel gedraagt :) . Dus niet dat er ineens 1000 man door de stad aan het racen is als halve gekken en iedereen in mekaar aan het slaan is. Van een 'realistisch' stadsbeeld blijt zo weinig over.

16 man is zeker genoeg, ik kan wel wat leuke co-op bedenken op die manier. Of twee gangs met een achttal spelers die beiden tegen elkaar een co-op verhaal uitspelen. Of een paar politie-agenten erbij... Veel mogelijkheden dus.

Al lijkt het wel dat de max 16 player limiet door de xbox is ingegeven. Online games (hoewel je er dik voor betaalt) ondersteunen daar meestal slechts een 16 tal spelers. (of soms zelfs 8 ). Denk aan CoD, GoW. Terwijl de ps3 met een lauchgame probleemloos 40 spelers lagvrij (en gratis) kon laten gamen (RFoM) en nu met warhawk ook meer massale online battles kan presenteren.

Ik kijk echt uit naar GTA, een goede reden om een console te kopen.

edit: @AMD. Ik vermoed (en hoop) dat de rest van de map opgevuld wordt met npc. Andere games kunnen dit ook, dus ik vermoed niet dat dit een probleem zal zijn. Het zou anders nogal overmatig saai worden. In een dergelijk gebied vind je elkaar waarschijnlijk niet eens terug. In feite kan het volgens mij niet zo moeilijk zijn. Van alle npc's laat je er zestien besturen door echte spelers, je hoeft dus enkel wat netcode te schrijven. Ik denk dat de grote moeilijkheid voor multiplayer met dat soort games de gameplay is. Hoe hou je 16 man een beetje leuk bezig met een gemeenschappelijk doel. Er zullen dus heel wat goed uitgewerkte co-op verhaallijnen moeten bedacht worden. (of andere originele multiplayer concepten)

[Reactie gewijzigd door alvi op 15 oktober 2007 14:28]

16 man is zeker genoeg, ik kan wel wat leuke co-op bedenken op die manier. Of twee gangs met een achttal spelers die beiden tegen elkaar een co-op verhaal uitspelen. Of een paar politie-agenten erbij... Veel mogelijkheden dus.
Of drie groepjes van 5 (politie, gang 1, gang 2). ;)

Waarschijnlijk worden er ook wel NPC's gegenereerd. Dit doen ze ook al met LC Stories en VC Stories op de PSP in multiplayer.
Grootte van de map is niet zo belangrijk, het gaat erom wat er te beleven valt.Als er weinig/geen interactie is, valt er zowiezo weinig te beleven.Imo was dat een van de grote minpunten.

Verder snap ik niet waarom ze bij dat cartoon-achtige blijven qua graphics, ze kunnen toch met huidige pc en consoles iets mooiers maken.
Hadden ze dit niet bij 1 van de 2 vorige versies al beloofd?
Niet dat ik nu niet geloof dat het nu wel komt, maar jammer dat het bij de vorige versies niet aanwezig was. :)
Als ik het me het goed herriner was het een gerucht bij GTA3, hebben ze het genoemt als feature bij Vice City maar nooit geimplementeerd, en hebben ze het bij San Andreas weer beloofd, maar al snel aangegeven dat ze het toch niet gingen doen.

Moeten ze nu natuurlijk niet nog een geen flikken :) (en ze moeten eens betere support leveren voor de modding community)

Ik ben héél benieuwd wat het gaat worde en wanneer hij voor de PC uitkomt. Bij de vorige (SA) heeft het ook erstig lang geduurt voor de PC versie uitkwam. Ben ook benieuwd hoe het spel in elkaar gaat zitten en in hoevrre het te modden valt. BIj eerdere games (3, VC) was het modden relatief eenvoudig te doen en kon je instellingen makkelijk wijzigen. In SA was dit al een stuk moeilijker. Zo hadden bevoorbeeld een nieuw formaat waarin de modellen werden opgeslagen en de specificaties hiervan zijn nooit vrijgegeven maar door de modding community zelf gekraakt.
Tevens was het in de voorgaande versies zo dat de het spel veel mogelijkheden bood, maar dat deze voor een groot deel onbereikbaar waren, of niet veranderd konden worden waardoor de mod-mogelijkheden beperkt bleven. Uiteindelijk is het de die-hard modders natuurlijk wel gelukt om het hele spel om te bouwen en (faantastische) total-conversion mods te maken, maar dit heeft lang geduurd. En toen SA uitkwam zag je weer alle problemen terug die de community tegen was egkomen toen eerste spellen net uit waren. Alles is onduidelijk, en een hoop is veranderd.

GTA is een spel met een van de grootste communities volgens mij, en er is een enorme actieve moding community. Rockstar heeft zich in het verleden wel positief opgesteld tyegenover de community, maar bood geen goede modding mogelijkheden.
In hoop dat ze nu eidndelijk eens inzien hoe belangrijk die community is voor het succel van de spellen-reeks en er rekening mee houden.
(bijvoorbeeld door het vrijgeven van specificaties van bestandformaten, het gebruik van simpele bestanden voor instellingen m.b.t. de auto's enzo, dat soort dingen, wellicht zelfs een tooltje om nieuw mods te importeren ofzo)

[Reactie gewijzigd door Xyzar_ op 15 oktober 2007 14:38]

Er is geen dusdanig groot verschil tussen de mod-mogelijkheden van GTA3, Vice City en San Andreas. Alle drie de versies maken namelijk gebruik van dezelfde RenderWare engine, tezamen met vrijwel exact dezelfde bestandsformaten voor het opslaan van data. Dus dat verhaal gaat niet echt op.

Overigens is het voor zover ik weet ook niet zo dat Rockstar ooit officiele tools/specs heeft uitgegeven voor het modden van de spellen. De reden daarentegen voor de vele 3rd party mod-tools is dat de RenderWare engine al bekend was en de bestandsformaten voor zaken als models, textures, etc. dus al voor een groot deel bekend waren. Het zijn echter de extensies, die door R* zelf zijn toegevoegd - met in San Andreas vanzelfsprekend weer nieuwe versies en nieuwere features - waar het hem in zit.

Vergeet ook niet dat GTA3/VC al een heel tijdje uit zijn.

Daarnaast betwijfel ik of het vrijgegeven van informatie en dergelijke ooit publiekelijk gaat gebeuren: ten eerste vanwege de uiterst negatieve houding van de hele Take 2 corporatie tegenover mods sinds het "Hot Coffee" incident, en daarnaast omdat men er misschien moeite mee heeft ivm gelicenseerde onderdelen (zoals de RenderWare engine, alhoewel men nu werkt met een "in-house" engine) die gebruikt worden of werden.

[Reactie gewijzigd door IJs op 15 oktober 2007 16:38]

Rockstar heeft zich in het verleden wel positief opgesteld tyegenover de community, maar bood geen goede modding mogelijkheden.
In hoop dat ze nu eidndelijk eens inzien hoe belangrijk die community is voor het succel van de spellen-reeks en er rekening mee houden.
Tweakers zijn NIET representatief. Echt een héél kleine minderheid zal ooit mods hebben geïnstalleerd voor welk spel dan ook. (of de mods moeten zodanig mainstream zijn geweest dat het voor velen 'just another game' was). Zelfs gevorderde gamers interesseren zich weinig in mods. (wegens de kwaliteit, stabiliteit...) en de mainstream gamer beseft het niet eens.

Ik vind dan ook dan Rockstar allesbehalve verplicht is om tools of code beschikbaar te maken als ze dat niet willen. De game is 'as is' en daar moet je het mee doen.
BS-Meter overload! Counterstrike, heel lang meest gespeelde online spel geweest, weet niet of dat nog steeds zo is, maar goed dat was dus een mod voor Half-Life 1 ;)
APB klinkt heel veelbelovend. Het is van dezelfde mensen die ook Crackdown hebben gemaakt.
Ik heb voor de pc de versies 1 tot en met san andreas en ik vind het prima games.
De bewegingsvrijheid in het spel en de verborgen humor is helemaal top.
Nadat ik zo een beetje uitgespeeld ben met de game ga ik meestal op zoek naar modtools en andere autos waarvan er duizenden van te vinden zijn.
Dat is voor mij dus ook de reden dat ik geen console koop maar de pcversie omdat ik deze volledig kan editten.
Daarnaast denken de ontwikkelaars erover om de gehele spelwereld open te stellen vanaf de spelstart.
Dat vind ik persoonlijk nou weer niet zo'n goed idee.
Kijk, een spel is leuk als je dingen ontdekt. Door de map vanaf het begin volledig te openen valt er al snel niets meer te ontdekken.
Ik heb GTA SA eerst een tijdje met unlock gespeeld. En toen ik missies ging doen, ontdekte ik zoveel nieuws...
Als je hier: http://www.gtagaming.com/news/comments.php?i=1023 kijkt
...is aiming for at least 16 simultaneous players...
Minstens 16 dus, das best een verschil
Had gta 1 dat niet ook?

ipx/spx toch?
De Windows-versie van GTA1 maakt gebruik van DirectPlay voor multiplayer. Dat is dus: TCP/IP, IPX/SPX, modem en null-modem (serial) ondersteuning. Hetzelfde voor GTA2.

Je kan trouwens Grand Theft Auto 1 en 2 gratis legaal downloaden.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True