Website houdt activiteiten GTA IV-spelers bij

Half april lanceert uitgever Take-Two de website Social Club, waarop de activiteiten van spelers gevolgd worden. Grand Theft Auto IV wordt de eerste game die van de site gebruik zal maken.

Take-Two Social Club De site houdt de verrichtingen van spelers bij als zij hun Xbox Live Gamertag of PlayStation Network ID opgegeven. Op de Social Club zijn niet alleen de bekende multiplayer-leaderboards te zien, maar zullen ook de verrichtingen van spelers in de singleplayercampagne te volgen zijn. Zo zal op de website de LCPD Police Blotter te zien zijn, waarmee alle criminele handelingen op een kaart te volgen zijn, en er zijn statistieken te zien van de wapens die het meest gebruikt worden. Daarnaast is er de Liberty City Marathon, waarbij niet alleen bijgehouden wordt hoeveel mijlen gelopen, gereden en gezwommen worden, maar ook hoeveel kogels er zijn afgevuurd.

Via het volgsysteem van Social Club zijn ook prijzen te winnen. Zo krijgen de eerste tien spelers die het spel volledig uitspelen de sleutel van Liberty City. Ook de eerste spelers die de verhaallijn volledig gevolgd hebben, worden onderscheiden. De website zal ook voor andere games van Rockstar gebruikt worden.

Daarnaast heeft uitgever Take-Two een overeenkomst gesloten met Amazon, waardoor spelers de songs die in het spel te horen zijn, bij deze webshop kunnen kopen. Op het moment dat een song in het spel wordt afgespeeld, kunnen spelers hun virtuele telefoon gebruiken om een bepaald nummer te bellen. Vervolgens ontvangt de speler via de Social Club-website een e-mail met daarin een link naar de betreffende song in de catalogus van Amazon. De songs zijn voor 99 dollarcent te koop en zullen niet met drm beveiligd zijn. De soundtrack van Grand Theft Auto IV bestaat uit ruim 150 songs. Het gaat voornamelijk om bestaande nummers, hoewel artiesten als rapper Nas en rockgroep Greenskeepers nieuwe nummers speciaal voor het spel opnamen. De muziekdienst is voorlopig alleen beschikbaar in de VS, maar Take-Two wil een dergelijke service ook in Europa aanbieden.

Door Paul Hulsebosch

Redacteur

28-03-2008 • 14:33

50

Reacties (50)

50
46
9
5
0
1
Wijzig sortering
Ik vraag me af waarom je nummers twee keer zou moeten betalen... Je hebt voor het spel betaald (de eerlijke mensen onder ons toch), en bij dat spel horen toch ook de nummers die je hoort? Of zijn de ontwikkelaars zo lief geweest om die auteursrechten voor een keer niet door te rekenen in de verkoopprijs? Hoe verantwoord je zoiets?
Heel simpel! Als je het spel koopt betaal je niet voor de nummers die in het spel voorkomen. Take-Two betaald licentie kosten voor het gebruik van de nummers in het spel. De nummers worden NIET jouw eigendom.. Anders zou dat betekenen dat alles wat ik op TV zie, in de bioscoop zie of op een party hoor ineens mijn eigendom word. Ik heb er immers voor betaald!

Je mag in het spel naar de nummers luisteren.. Wil je de nummers daarnaast ook afspelen op je computer of mp3 speler dan zal je ze moeten aanschaffen.. Net zoals je series, films, etc op dvd aan kan schaffen ook al heb je ze al op tv of in de bios gezien..
Anoniem: 233768 @CasaMan28 maart 2008 15:38
Maar wat houdt mij tegen om ze niet gewoon te rippen van de cd? Of misschien zelfs te kopieeren afhankelijk van het formaat dat ze gebruiken. Tenzij het een super vorm van encryptie gebruikt, zie ik niet in waarom ik de nummers nog een keer los zou kopen, terwijl ik al een cdtje heb waar ze op staan.
Dan zou je ook kunnen stellen dat je het nummer mag downloaden omdat je het toch al op een CD hebt staan.
Downloaden mag natuurlijk in Nederland sowieso.
De muziek zit waarschijnlijk in het spel verpakt, zo was dit met GTA:VC makkelijk te rippen, bij de PS2 versie van GTA:SA was het alleen mogelijk dmv een programma + PS2 spel. ik denk dat ze het deze keer veel beter inplanten.

Overigens waren de GTA:SA tracks opgebouwd uit zelfstandige muzieknummers, intro's, outro's en reclames. in tegenstelling tot GTA:VC, welke de hele ±45min. radiotrack in een .mp3 file had.
lekker dan de eerste 10 winnen een prijs, oftewel waar het spel als eerst released wordt zitten de prijswinaars ...
Anoniem: 212607 @jibjqrkl28 maart 2008 14:39
Of beter nog, waarschijnlijk 10 mensen die groothandelaars zijn (of hun kinderen natuurlijk). En dan sluiten we nog niet gestolen games uit die in de fabriek van de band zijn gehaald door een medewerker.
Er wordt waarschijnlijk wel gelogged wanneer de speler begint met spelen. Zo kan Rockstar deze mensen wel uitsluiten.
je moet het hele spel uitspelen, dus waarschijnlijk inclusief die onvindbare dingen verzamelen enzo. Daar ben je echt wel lang mee bezig, zeker als er nog geen walkthroughs voor zijn op internet
Anoniem: 109985 @Chesta28 maart 2008 14:42
Het maakt niet echt uit hoe lang het duurt. Degenen die het eerste beginnen zijn dan alsnog eerder klaar. ;)
dus waarschijnlijk inclusief die onvindbare dingen verzamelen
Het verzamelen van onvindbare dingen neemt geen ruimte in beslag. Heb op mijn kamer een plank aan de muur hangen met alle onvindbare dingen ;)
de release van de brady strategy guide staat ook op 29 april. dus die "onvindbare dingen" zijn dan al snel gevonden
Rockstar zal er waarschijnlijk wel rekening mee houden dat sommige landen/regio's het spel op een andere datum releasen en daar een aparte contest voor maken..... oid.
vast niet hoor , hoevaak heb ik al niet gezien bij dit soort dingen
*Only available for U.S. players
zal waarschijnluk veel verkocht worden, maar zoals er staat is het nog alleen in amerika beschikbaar.

het zal meer zijn, wie zal het langst in 1 keer door spelen...
Anoniem: 125123 @Chaos2u28 maart 2008 17:36
Nee, ook niet. Gewoon 10 vrienden thuis roepen, 24/7 spelen. Binnen paar dagen klaar.
Eerst betalen voor het spel (met muziek)
en dan nog eens betalen voor de muziek apart? (je hebt er toch al voor betaald, het zat in de game!)
je hoeft het niet doen hoor, geheel je eigen keus.
als je een auto koopt met 4 banden. en je wilt een 5e band erbij moet je die toch ook erbij kopen of niet soms?

[Reactie gewijzigd door fingerhead op 31 juli 2024 03:40]

Nee, is meer als volgt: Als ik een auto koop met 4 banden, dan kan/mag ik die ook gebruiken op een andere auto. (ongeacht of het past of niet (encryptie))
Ach joh, die muziek zal wel ergens in 't spel verpakt zitten in een bestand met een rare extensie, mensen zullen er wel eruit prikken. Maar je hebd wel echt gelijk.
Anoniem: 19339 @? ?28 maart 2008 16:37
Niks nieuws toch? Zijn toch ook genoeg soundtracks van films te koop? Die heb je eventueel ook al op dvd in huis.

Bovendien ben je niet verplicht om die muziek los te kopen.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 19339 op 31 juli 2024 03:40]

Je zou je neefje van 8 toch beter Lego Star Wars laten spelen. Daar kun je ook van alles kapot maken en het is veel toegankelijker.

GTA IV zal veel te moeilijk zijn voor iemand van 8. Bovendien is het niet echt verantwoord om iemand die zo jong is zo'n gewelddadig spel te laten spelen. Wettelijk gezien mag je het hier pas spelen als je dubbel zo oud bent.

Ik ben zeker geen moraalridder op het vlak van geweld in video games. En ik heb ook nog geen deftige studie gezien die kon bewijzen dat die games spelen negatieve gevolgen zou hebben. Jongeren worden ook alsmaar sneller volwassen. Ik heb ook de indruk dat ze vrij snel het onderscheid kunnen maken tussen fictie en realiteit. Maar toch, 8 jaar, das wel erg jong om dat soort onderscheid te kunnen maken.

Geef hem als test eens een schattig knuffel beertje. En kijk dan of hij het in zijn armen neemt en knuffelt of dat hij het hoofd van het beertje tussen de schuifdeur ramt en hem daarna in stukken scheurt.
Als hij het tweede doet klopt er iets toch niet helemaal. 8)7
bij gta krijg je een beloning als je iemand doodschiet ;)
Anoniem: 62011 @markje129 maart 2008 00:40
Niet als je cheat.
Als je neefje van acht toch gewoon dingen kapot wil maken kan ie ook de originele GTA, GTA 2 of welke versie dan ook spelen. Daarnaast heb je geen cheats nodig om dingen kapot te maken, of is je neefje van 8 zo debiel dat ie dingen door de ruit gaat gooien als ie een keer dood gaat in een spelletje?
Mijn ervaring is dat kinderen een heel andere spelbeleving hebben dan (jong)volwassenen. Ze vinden het gewoon leuk om rond te lopen in een virtuele wereld en vind de interactie daarmee leuk, dingen kapot maken kan nu eenmaal in GTA dus dat spelletje speelt hij als hij zin heeft in een rampage. Zo vind hij i.t.t. de ouwe mannen hier de originele Sonic spelletjes geen reet aan maar spelletjes als Sonic Heroes, Sonic Riders en vooral de nieuwe Sonic Riders: Zero Gravity vind hij (en alle vriendjes met hem) ongelofelijk leuk en hij kan dat dan ook uren spelen juist omdat je niet zo snel dood gaat en er veel gebeurt op het scherm. Ik heb 'm ook even de demo van Sonic op de Xbox360 laten spelen maar na 3 minuten legde hij die neer, te moeilijk, niet leuk.
het dood gaan in GTA dient geen enkel doel voor hem, je staat dan voor het ziekenhuis en moet alle codes opnieuw intikken.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 62011 op 31 juli 2024 03:40]

dus door je neefje geen journaal te laten kijken maar wel GTA te laten spelen zorg jij als populaire oom er voor dat je neefje op de wrede wereld is voorbereid? Goed bezig, hahaha.
In elk spel zitten nagenoeg wel cheats, want de gametesters hebben echt niet zoveel tijd om alles eerlijk te halen. Bovendien had GTA ALTIJD cheats, dus ik weet 100% zeker dat dat nu ook zo is.
Natuurlijk moest je niet saven nadat je gecheat had want dan had je vaak last van dat je de cheats niet ongedaan kon krijgen.
Anoniem: 219080 @MsG28 maart 2008 21:42
Ik ben het wel eens met je dat er 'ALTIJD' :P cheats in GTA zitten, maar dat komt echt niet door de speltesters, het is geen enkele moeite om cheats die er in de gametest versie zitten in de uiteindelijke versie gewoon weg te laten natuurlijk ;).
Ik gok dat ze er wel in zitten. Aangezien er een telefoonnummer gebeld kan worden om de Amazon webshop op te roepen, zou het me niet verbazen dat er ook telefoonnummers zijn voor cheats ;).
je neefje van 8 Gta laten spelen :') triest
mijn neefje van 10 komt echt niet in de buurt van geweldadige spellen.
Anoniem: 218213 28 maart 2008 14:39
muziekdienst is voorlopig alleen beschikbaar in de VS, maar Take-Two wil een dergelijke service ook in Europa aanbieden.

dat is weer jammer, waarom niet gewoon hetzelfde :)
Omdat Amazon in Europa niet dezelfde populariteit geniet als in Amerika?:)
Waarschijnlijk eerder omdat muzieklabels dan moeilijk gaan doen omdat 99 dollarcent te goedkoop zou zijn voor hier. Het zal hier wel 99 euro cent worden, wat 1,5 keer zo veel is.
omdat Amazon in europ nog geen muziekdienst heeft
Kickass, weer een extra dimensie aan deze vette game toegevoegd :).
Nu ja we hadden al in de PC versies de STATS export functie die een HTML file maakte. Kon je bijvoorbeeld op je eigen website zetten of uploaden naar een website die gemaakt was om GTA:VC "profielen" te laten zien!

Leuk dat Rockstar dat nu ook gaat toevoegen gewoon al vanuit hunzelf! Kun je ook op de map kijken waar de meeste moorden gebeuren bijvoorbeeld door alle spelers "hot zones". Als je kan filteren op wapens zou je de beste sniper posities kunnen vinden etc!

[Reactie gewijzigd door swampy op 31 juli 2024 03:40]

Ook type mensen wat afgemaakt wordt is leuk om bij te houden, waar gaan de meeste cops eraan, waar vraag je het geld van een hoertje terug... Waar worden de meeste auto's gecrashed of gejat. De mogelijkheden zijn best wel eindeloos _/-\o_
Nee dan vindt je de meest populaire sniperposities. Dat is niet hetzelfde als de beste sniperpositie. De kans bestaat dat het de beste zijn maar dat is dus niet gezegd. :)
Krijg je natuurlijk dat de speedjunks onder ons 72 uur aan een stuk gaan spelen. Dan heb je m zeker uit.
met caffeine lukt je dat ook aardig hoor ;)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.