GTA - Chinatown Wars

Chinatown Wars

Eigenlijk was het best verrassend, de aankondiging van Grand Theft Auto: Chinatown Wars tijdens de E3 van 2008. Dat er een nieuwe GTA verschijnt voor een handheld, is niet zo vreemd. Wel dat uitgever Rockstar kiest voor de DS en niet voor de Playstation Portable, met zijn veel betere beeldkwaliteit.

De laatste GTA voor een apparaat van Nintendo was Grand Theft Auto Advance, dat in 2004 voor de Gameboy Advance verscheen. Zelfs medewerkers van Rockstar geven toe dat dit spel niet heel erg geslaagd was. Logisch dus, dat Rockstar daarna voor de Playstation Portable koos, met Grand Theft Auto: Liberty City Stories en Grand Theft Auto: Vice City Stories. De liefde voor Sony is inmiddels echter wat bekoeld en nu is Nintendo weer aan de beurt, met een volwassen game voor de DS. Chinatown Wars is niet alleen een geheel nieuwe game met een eigen verhaallijn en een nieuwe hoofdrolspeler; Rockstar belooft ook een game die net zo min als de voorgaande delen geschikt is voor jeugdige spelertjes.

Verwend
Het spel begint vertrouwd, als de hoofdpersoon aankomt in het op New York lijkende Liberty City. Alleen is die hoofdpersoon wel nieuw. Dit keer is het Huang Lee, die vanuit HongKong in de stad aankomt. Huang is geen underdog zoals Tommy Vercetti of Niko Bellic. Nee, de verwende Huang wordt comfortabel overgevlogen in het privévliegtuig van zijn vader. Met die vader gaat het minder goed, want die is vlak voor Huang’s vertrek vermoord, in een conflict binnen de onderwereld van Hong Kong, waar vader Lee tot voor kort een belangrijk lid was van de triade, de georganiseerde misdaad. De grond wordt Huang te heet onder de voeten en hij zoekt toevlucht bij zijn oom Kenny Lee in Liberty City. De officiële reden is dat Huang een zwaard komt overhandigen aan zijn oom, ten teken dat oom Kenny nu hoofd van de familie Lee is. Het zwaard zou al eeuwen in de familie zijn en overgaan van het ene hoofd op het andere. Niets is minder waar en dat weten Huang en Kenny ook wel. Het zwaard is ooit door Huang’s vader gewonnen tijdens een potje kaarten, een hobby waar hij zwaar aan verslaafd was en die hem ook regelmatig in de problemen bracht. Het zwaard zal het hele spel boven Huang’s hoofd blijven zweven, al weet hij dat natuurlijk nog niet als hij in het vliegtuig zit.

Machtsspelletjes
De werkelijke reden waarvoor Huang naar Liberty City vliegt, is dat hij daar hoopt uit te vinden wie er achter de moord op zijn vader zit, en hij hoopt dat oom Kenny hem daarbij kan helpen. Kenny op zijn beurt, wil het zwaard graag hebben om het te gebruiken voor zijn eigen machtsspelletjes. Er wordt binnenkort een vervanger aangewezen voor het hoofd van de triade in Liberty City, en oom Kenny is één van de drie kandidaten. Kenny wil het zwaard aanbieden aan het huidige hoofd, om zo in het gevlei te komen. Dat gaat uiteraard mis. Als Huang op het vliegveld van Liberty City aankomt, wordt hij niet alleen opgewacht door wat bodyguards van oom Kenny. Er staan ook leden van de Koreaanse maffia op hem te wachten, die binnen no-time de bodyguards hebben omgelegd en ook Huang op een kogel hebben getrakteerd. De kogel schampt Huang’s hoofd en laat hem flink bloeden, waardoor de Koreanen denken dat hij - net als de bodyguards - dood is. De Koreanen pikken het zwaard in, smijten Huang achter in hun auto en gaan er vandoor. Niet veel later komt Huang weer bij, zich realiserend dat hij opgesloten zit in een auto die in het water is beland. De Koreanen hebben hem in een rivier gedumpt, om van zijn lichaam af te komen. Dan begint het spel.

Take-Two zoekt stemacteurs voor GTA Nieuws van 29 maart 2011
Video GTA: Chinatown Wars voor PSP Nieuws van 9 oktober 2009
Video GTA IV: The Ballad of Gay Tony Nieuws van 17 september 2009