Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 125 reacties

Dat GTA IV een enorm succesverhaal is geworden, mag inmiddels duidelijk zijn. Toch biedt de naam Grand Theft Auto geen garanties dat een project succesvol wordt, zo stelt Jan Meijroos.

Vijftig miljoen dollar. Dit fikse bedrag betaalde Microsoft aan Take-Two Interactive om GTA IV tegelijk met de PS3-release op de Xbox 360 uit te mogen brengen en voor de exclusieve rechten op de downloadable content voor GTA IV.  

Het was groot nieuws, dat met veel spektakel werd gebracht. Wie herinnert zich niet de beelden van voormalig Xbox 360-'head honcho' Peter Moore met een GTA-tatoeage op zijn arm tijdens de E3-persconferentie van 2006? Maar drie jaar later, nu de dlc voor GTA IV eindelijk beschikbaar is, is het de vraag of al die ophef wel zo terecht is geweest.

Laat over een ding geen twijfel bestaan; GTA IV is een gillend succes geworden. Er zijn al dertien miljoen exemplaren van de consoleversies van de game over de toonbank gegaan. Maar over het aantal betaalde downloads van GTA IV voor de Xbox 360 blijft het opvallend stil. Terwijl we bijna wekelijks worden geïnformeerd over het gigantische aantal spelers dat de mappacks van Call of Duty downloadt, of over de fenomenale hoeveelheid songs die voor Guitar Hero en Rock Band wordt binnengehengeld, houden Take-Two en Microsoft de kaken stijf op elkaar. En dat is op zijn minst opvallend. Microsoft is nooit te beroerd om succesverhalen van de daken te schreeuwen, maar nu hult het bedrijf zich in stilzwijgen.

Er is maar één logische verklaring te bedenken: het aantal downloads van The Lost & Damned is tegengevallen. Analisten ramen het aantal rond de één miljoen, maar van harde cijfers ontbreekt ieder spoor. Waarom dan toch zo’n relatief laag aantal? Van de Xbox 360-versie van GTA IV  werden ruim zeven miljoen stuks verkocht en de PS3-versie was goed voor ongeveer zes miljoen exemplaren. Je zou toch verwachten dat minimaal een derde, zo niet de helft van de groep Xbox 360-gamers die het origineel heeft gespeeld, ook de dlc van GTA IV wil hebben. Zaten gamers niet te wachten op een avontuur met bikers in leren broeken? Zijn de mensen klaar met Grand Theft Auto? Of houden gamers in deze crisistijd de hand op de knip en geven ze liever hun geld uit aan een andere, volledig nieuwe game?

Hoe dan ook, het geschatte getal van een miljoen downloads lijkt wel mooi, maar voor een titel uit deze franchise is het eigenlijk te weinig. Het gaat te ver om GTA IV: The Lost & Damned een flop te noemen, maar er moet worden gevreesd voor de populariteit van de tweede exclusieve downloadable episode, die nog dit jaar of begin volgend jaar het licht moet zien.

Absoluut wel geflopt is Grand Theft Auto: Chinatown Wars. Rockstar’s DS-titel werd overladen met hoge cijfers, maar die werden niet gevolgd door bijpassende verkoopresultaten. In de eerste maand na de release verkocht het spel met moeite rond de honderdduizend exemplaren. Inmiddels is dat aantal wat uitgedijd, maar veel Amerikaanse retailers hebben de game nu al afgeprijsd. En dat is voor een Rockstar-game ongekend.

Voor een GTA-game op een platform met ruim 102 miljoen gebruikers zijn dergelijke aantallen schrikbarend laag. Natuurlijk zijn er onder die 102 miljoen DS-spelers heel veel moeders die Sudoku spelen en nog meer meisjes die zich vermaken met Nintendogs. Maar toch: slechts 0,1 procent van alle DS-bezitters die in de eerste maand van release een dergelijke triple A-titel aanschaft? Dat is ver beneden verwachting.

Nu is de doelgroep voor DS-gaming in de afgelopen tijd explosief gegroeid en daarbij vooral verbreed. Verkeerde game voor het platform dus? Niet helemaal, want er is ook sprake van tienduizenden, zo niet honderdduizenden, illegaal gedownloade versies van Chinatown Wars. Het downloaden van DS-games is, helaas voor de industrie, absurd gemakkelijk. En de doelgroep die GTA voor de DS zou aanschaffen is in potentie juist de groep die het spel zonder gewetensbezwaren downloadt. Er hoeft maar één boefje op het schoolplein of in de kantine te melden dat hij het spel op zijn R4-kaartje heeft staan, en de rest van de kudde volgt.

Is de GTA-franchise nu in gevaar? Dat zal wel meevallen, maar een nieuw GTA-deel voor een handheld van Nintendo zit er de komende jaren niet in. En die tweede episode voor GTA IV voor de Xbox 360 dan? Die komt er gewoon, alleen zullen in Redmond de commerciële verwachtingen daarvoor inmiddels wel behoorlijk zijn bijgesteld.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (125)

1 2 3 ... 6
Ik denk dat de grootste doelgroep die games kopen voor de DS ouders zijn. Ouders die de games kopen voor hun kids (al dan niet met hun inspraak). Maar vele ouders zitter er niet op te wachten om een geweldadig GTA-spel voor hun kinderen te kopen.

De oudere doelgroep die games wel (kunnen) kopen gebruiken veelal zo een R4/TTDS/... kaartje, waardoor de games mss wel veel worden gespeeld, maar weinig gekocht.

Hetzelfde voor de PSP trouwens. De huidige handheld markt gaat heel slecht door a) veel, maar kwalitatief niks voorstellende games (PSP bv)
b) gemakkelijk en goedkoop kopietjes spelen.

Een XBOX moet je al zitten ombouwen, games op de juiste manier op de juiste schijfjes branden en je mist een groot deel van de online-gaming. PS3 is niet ombouwbaar. De Wii is wel ombouwbaar maar heeft dan weer last van mindere titels.

De PC is gewoon downloaden, maar je zit nog steeds met cracks/patches/....

Nintendo en PSP is gewoon bestandje downloaden van het net en op je geheugenkaart zetten. Niks cracks/installeren/....
Het is gewoon achterlijk om tegenwoordig nog "exclusive content" voor een bepaald console uit te brengen.. en helemaal als het dan ook nog om "downloadable content" gaat..

Als het gewoon op dezelfde manier was verspreid als GTA4 destijds (in doos bij winkels, via Steam, etc, etc) dan was The Lost and Damned ook wel een succes geworden (wellicht niet zo groot als GTA4 zelf, maargoed.. het is dan ook een verkapte sequel (parallel in dit geval)).

En wat de DS versie van GTA betreft: Nintendo DS games zijn te gemakkelijk te kopieren, en de games zijn te moeilijk te vinden; ik kon na de release van de game het spel gemakkelijker op internet vinden (ftps, usenet, torrents) dan dat ik het ergens in de winkel kon kopen.

Als ik Nintendo was, zou ik zelf een game-cartridge met romloader (2gb opslag is genoeg) uitbrengen voor de DS met beveiligde images die ik lekker makkelijk kan download via een wifi verbinding en/of USB kabel (direct aangesloten op de cartridge), en de mensen via een soort van Steam-achtige "Nintendo-store" (maar dan Nintendo branded uiteraard) omgeving games ter download aanbieden tegen dezelfde prijs waarvoor je ze in de winkel kunt halen, maar waar je dan 200 'punten' voor krijgt..

Man, man, man.. ik kan net zo goed bij Nintendo gaan solliciteren.. :P

[Reactie gewijzigd door cappie op 8 mei 2009 15:53]

Volgens GameSpot:
The Lost and Damned sales at a cool 1 million, according to GameSpot, expecting to see that download figure double to more than 2 million by the end of October.

That would mean approximately $40 million in revenue, should Rockstar Games hold the price steady.
Dat levert dus 40 miljoen dollar op. Veel meer zal toch ook wel niet verwacht zijn? Als Rockstar de rechten voor 25 miljoen van de hand doet, zullen ze toch niet verwachten dat het 100 miljoen oplevert?

Er komt nog een uitbreiding aan, die ongetwijfeld dezelfde groep zal aanspreken.

Microsoft had al wel bekend gemaakt in Maart dat in de eerste week er alleen in de US al minimaal 350.000 downloads waren geweest: http://www.mcvuk.com/news...-and-Damned-sales-figures

Lijkt me toch een prima resultaat eigenlijk?
Ik vond GTA4 dan ook erg tegen vallen, na de leuke frisse Vice City, begon de nieuwe weg me snel te irriteren en vervelen.

Vooral dat je constant je vrienden moest blijven onderhouden om de bonus te houden, dit gecombineerd met het grote aantal vrienden... en dat ze om de zoveel tijd weer belden

na een tijdje vond ik het gewoon niet meer zo interessant, en nog steeds niet uitgespeeld ;x
Ik denk aan het volgende: mijn hdd is gewoon te klein. Als ik gemiddeld twee games installeer op mijn hdd staat hij vol. Dit is de conventionele hdd die bij de eerste 360 systemen kwam. Net als er veel 360's zijn met dergelijke hdd, zijn er bijzonder veel zonder hdd. Een hdd voor de 360 is ook vreselijk duur, circa 100§ is echt te veel.

Dat de PS3 gewone 2,5 hdd's toelaat in hun systeem, zelfs uitlegt in de handleiding hoe een gebruiker dergelijke installatie moet doen doet nog meer zout in de wonde. Dus het platform leent zich er niet echt tot toe. Ook kopen veel mensen niet graag online.

Een grote doelgroep zijn jongeren en die beschikken niet allemaal over een credit card. Natuurlijk zijn er nog MS points te kopen in de winkel, maar wat doe je dan met de rest van de punten. Niet alle content is even aantrekkelijk voor een gevarieerde groep als GTA zijn publiek.

Mijn inziens is dit een limited exclusive, net als het zal zijn met de Fallout 3 content. Bethesda heeft bij een GOTY versie van Oblivion alles netjes vrijgegeven voor beide platforms en zo zal het ook geschieden voor Fallout en GTA. Want ze zullen de revenue toch ergens moeten halen..
Niet de downloadable addon, waar dit artikel over gaat. Die moet je op je harddisk kwijt kunnen en dat is toch een paar GB.
Downloadable add-on =/= Spellen.

Leg maar uit hoe jij 20GB vol krijgt met downloadable add-ons en save games (muziek en video speel je maar vanaf je pc als je 20GB hebt)
Spellen kun je op de Xbox 360 wel op de HDD installeren, maar er moet dan wel als je het spel opstart het schijfje van dat spel er in zitten, daarna leest hij hem volledig van de HDD af.

EDIT: 360 heeft ook een 2.5" hdd ;)

[Reactie gewijzigd door Rody9933 op 8 mei 2009 15:33]

Het gaat er meer om dat je bij de PS3 gewoon een HDD kan kopen in de winkel en hem makkelijk kan vervangen. Dit is iets wat bij de 360 niet kan. Makkelijk vervangen wel, maar je bent gebonden aan de HDD's die Microsoft verkoopt. Qua opslag ben je bij Sony veel goedkoper uit!
er zijn ook gemakkelijke manieren om je gekochte hdd in de winkel , in je xbox te bouwen, en het is nog niet eens zo heel veel werk , kijk maar eens op youtube , een kwestie van de firmware van je xbox hdd afhalen , op de nieuwe hdd kopiŽren en klaar is kees , het kost iets meer moeite , maar meer ook niet
En waarom kiezen veel mensen voor een console? Juist ja. Spel erin en spelen maar, zonder moeilijk te hoeven doen.

Het lijkt mij dat de gemiddelde consolespeler er niet op zit te wachten om dit soort "operaties" uit te voeren (als ze al weten dat het mogelijk is), om een spelletje extra te installeren. ;)
je hebt het zelf duidelijk nog niet gedaan dan, want het is niet een firmware kopieren
je moet de indentifier code van je disk veranderen, en het werkt overigens ook enkel op bepaalde WD schijfjes
probleem is : je kan van je orginele schijf de ident niet gebruiken, want dan ziet hij je 120GB schijfje als een 20GB schijfje.
dus je moet een ident gebruiken die je bv vind op fora of in een torrent. en momenteel gaat dat perfect, tot MS er genoeg van heeft en iedereen met selfbuilt HDD gaat bannen van XBL
Edit @racert13
er zijn ook gemakkelijke manieren om je gekochte hdd in de winkel , in je xbox te bouwen, en het is nog niet eens zo heel veel werk, ...t
Dat wordt door Microsoft gedetecteerd als je ermee online gaat, kwestie van tijd voordat je gebanned wordt.

[Reactie gewijzigd door johnbetonschaar op 10 mei 2009 19:44]

13 GiB. En dan mijn addons van Burnout Paradise nog, nog een beetje andere DLC en demo's. Hier hoef ik nog geen game te 'installeren' om de beschikbare plaats vol te krijgen.
Een GTA zonder leger/tank kan ook niet anders dan tegenvallen :).

Vice City vond ik geweldig, ik kon ook gewoon een half uur lang rondrijden en niks in de storymode doen, gewoon mensen killen en politie ontwijken. Met San Andreas vond ik GTA al minder worden, de grootte was leuk maar er zat ook veel onzin in (sportschool, dates en dat soort spul).

In GTAIV is veel van die onzin er weer uit gehaald, en ik vind de game ook een stuk beter dan San Andreas maar het heeft mij toch niet meer echt het GTA gevoel.
Het grote probleem bij IV is dat men het spel te eenvoudig heeft willen maken. Beland je in het ziekenhuis of word je opgepakt dan behoud je gewoon je wapens. Je kan dus een stuk onvoorzichtiger te werk gaan. Alleen zien dat je bij de duurdere wapens je laatste kogel niet opschiet zodat je het wapen niet opnieuw moet kopen.
Ik ga volledig met je akkoord. Ik heb het na een week aan de kant gegooid. Het spel is enorm saai. Sommige missies heb ik wel tien keer opnieuw moeten proberen vooraleer ze lukten.

Ofwel interesseert gamen me niet meer, ik had net hetzelfde gevoel bij Far Cry 2, altijd maar rondrijden en onduidelijke opdrachten uitvoeren, niet echt interessant. Heb ik ook vrij snel aan de kant gegooid, en is nog steeds niet uitgespeeld. Eigenlijk staat mijn 360 al 4 maanden aan de kant.
Ik had dat ook bij Far Cry 2, ronddolen tot je een ons weegt en saai en eentonig. GTA is vrees ik hetzelfde, dus niet gekocht.

Geef mij maar Half Life 2 achtige spellen. Een verhaal en specifiek opgezette spelomgeving die gedosseerd plot, actie, spanning, rustpunt, meer actie, plot, ... geeft.
ze moeten werken aan een vervolg op san andereas. ik heb gta 4 gespeeld hij is echt lijpe. maar je moet een keer saints row 2 het is een soort san andereas aan lijper
Even een paar feiten kort op rij:
-Microsoft heeft Rockstar 50 miljoen dollar betaald
-Rockstar heeft een miljoen keer de DLC van GTA IV verkocht.
-De userbase van GTA IV op de Xbox 360 is 7 miljoen.
-Kortom: 1/7e van de userbase heeft de DLC gekocht en gedownload.
-Los van de winst die Rockstar ongetwijfeld heeft gemaakt op de miljoen verkopen van Lost & Damned, heeft Rockstar ook nog eens 50 miljoen dollar gekregen.

Jan vindt echter dat er sprake is van een flop. Ik zou Jan dan ook graag willen aanraden zich wat meer te verdiepen in bedrijfsvoering, en wat minder tedentieuze conclusies te trekken aan de hand van dubieuze cijfers. Het enige wat deze column bewijst, is Jans schrijnende gebrek aan inzicht.
Die 50 miljoen is zo het laatje ingeschoven? Die 50 miljoen is enkel betaald voor iets wat Rockstar al had ofzo? Dat moest ook nog gemaakt worden hoor.. Dat kost natuurlijk geen 50 miljoen, maar zo simpel zoals jij het zegt is het ook niet.
Ik snap niet wat je bedoelt. Microsoft heeft Rockstar 50 miljoen betaald, enkel en alleen om ervoor te zorgen dat GTA IV tegelijkertijd op de Xbox 360 zou verschijnen en de DLC exclusief voor de Xbox 360 zou zijn. Kortom: Rockstar heeft, zonder een grote tegenprestatie te hoeven leveren, 50 miljoen dollar kunnen incasseren. Het enige wat ze hoefden te doen was ofwel de Xbox 360 release naar voren halen ofwel de PS3 versie later uit te brengen dan gepland.
Ik moet zeggen dat ook ik de downloadable content niet heb gekocht. Ik heb de reviews gelezen, het lijkt me een leuke uitbreiding maar daar ligt ook gelijk het probleem. Ik heb geen zin in het aanschaffen van Microsoft points, ik heb geen om voor mijn gevoel een half spel te kopen, ik wil geen download ik wil het spel gewoon in mijn kastje kunnen zetten. Als er een nieuwe game komt sta ik weer te springen maar zo'n downloadable content, ik vind het niet praktisch. Het GTA franchise is natuurlijk echt niet in gevaar. Maar het gaat hier allemaal om uitbreidingen en niet compleet nieuwe games ( Ik vind Liberty City Stories, Chinatown wars ook maar een product wat we al gehad hebben). Kortom, tijd voor een nieuwe "vice city" of "san andreas" op de GTA IV engine. Ik weet zeker dat het spel weer records gaat evenaren al dan niet breken.

[Reactie gewijzigd door RickXX op 8 mei 2009 13:26]

Helaas de downloadable content ook niet kunnen spelen aangezien ik m'n Xbox niet op Internet heb aangesloten. Had ie voor 15 euro in de winkel gelegen dan had ik hem echter wel meegenomen...

Overigens wel de enige hoor, 90% van de downloadable content is meuk die er standaard in had moeten zitten...
DLC is meuk die ik niet koop. XBL Arcade daarentegen is wel erg grappig. Maar de 1200 punten die ze voor sommige spellen vragen is wel wat te veel, als uitzondering toch maar Lode Runner binnengehaald.
Zo zijn leuke arcade games bijv.: Bionic Commando Rearmed, Pac-Man Championship Edition, Prince of Persia (remake origineel), Space Invaders Extreme, ...

Je kunt je punten trouwens het beste prepaid kopen, via creditcard direct MS betalen is vreemd genoeg duurder. En wanneer je ze buiten Nederland besteld ben je nog wat goedkoper uit.

[Reactie gewijzigd door Rinzwind op 10 mei 2009 11:15]

Niet persoonlijk, maar westerse mensen zijn snel verveeld. Dat heb je als je hoge verwachtingen hebt bij nieuwe games. Misschien is de gebruikersscene van de consolemarkt gewoon 'uitgespeeld'? Het is ook niet meer zoals 'vroeger', toen spellen nog echt iets nieuws boden als er een vervolg (een nummer 2 in de serie) uitkwam. Helemaal als er een nieuwe console uitkwam.

Althans dat is mijn perceptie. Consolegames zijn al mooi als je ze speelt, hoezo kan het nog mooier? Het verhaal is al goed, kan het nog beter? Ik denk dat de markt gewoon verwend is, en de uitgevers zoals EA teveel voor het geld zijn gegaan. Had wat meer tijd in het maken van iets leuks gestoken en je markt blijft een beetje behouden. Nu zijn ze mijns inziens hun ruiten aan het ingooien door de hoger wordende prijzen en snel vernieuwde maar weinig verbeterde games.

Alleen nieuwe consoles kunnen de markt weer een beetje wakker schudden. Tijd voor een nieuwe console? Dan gooien ze nog meer eigen ruiten in! Tijd voor iets anders dan consoles? Ouderwetse bordspellen! Who knows...
Ben ik het niet mee eens.

Wat jij suggereert is dat niet alleen de markt verzadigt, maar ook onze interesse en mogelijkheden tot boeien. Bovendien ga je er van uit dat er geen innovatie en vernieuwing in de gameindustrie kan plaats vinden, omdat we nu de grens aan het benaderen zijn. Qua graphics zijn we inderdaad al heel ver, maar graphics maken nog geen spel. Nog steeds onstaan er geregeld nieuwe spellen en ideeen qua gameplay. Sterker nog, het is nu de eerste keer dat een gameconsole gebouwd voor een nieuwe gameplay ervaring. Kortom, er is nog ruimte genoeg voor innovatie en vooruitgang qua spellen. Ook de iPhone laat zien dat er nog totale markten open liggen op het gebied van gamen.

Qua onze interesses en de kans om ons nog te boeien? Als wij echt inderdaad verzadigbaar zouden zijn qua entertaingehalte, dan was er al lang geen film, muziek of boeken industrie meer geweest, omdat we hier dan ook allang verzadigd zouden zijn. Toch komen er nog steeds nieuwe muziek, films en boeken uit. Kijk eens hoe films, alhoewel de productietechnieken geleidelijk verbeteren, toch nog steeds weer met nieuwe interessante verhalen komen. Alles wordt nog steeds met soortgelijke camera's gefilmd, dat maakt niet uit. Het gaat erom wat er voor de camera gebeurt.
Op zich zeer terecht van de schrijver van het artikel om te zeggen dat een 'grote' naam niet altijd tot een succes hoeft te leiden, maar de onderbouwing vind ik wel magertjes.

Echter kun je niet bepaald zeggen dat wanneer 1 op de 7 een DLC (volgens mij niets meer dan een zeer beperkte uitbreiding) downloaden het een flop is. Immers van die 7 mensen heeft vast wel een deel het spel na 2x spelen in de kast gezet (hoe goed het spel ook is, dat hou je altijd). Er zijn vast ook mensen die het 2x hebben moeten kopen, omdat de DVD stuk is gegaan of wat dan ook... Zo kan ik nog wel 100 redenen opnoemen van groepen die het spel niet meer spelen. Dan is dus de effectieve groep 'spelers' een stuk kleiner dan die 7 miljoen.

Bij de cijfers van de DS heb ik al helemaal mijn vraagtekens. Hoe kom je aan 102 miljoen spelers? Dat zijn namelijk de 'verkochte' DS'en, daar zit niet enkel de moeder die enkel sudokus speelt bij, maar ook een hele grote groep kopers die hun eerste generatie DS hebben ingewisseld voor een DS lite of DSi. Haal daar ook maar een hele groep af die de DS na twee keer aanraken in de kast heeft gezet en de cijfers zijn al gelijk een stuk lager.

Op zich dus een goed artikel, maar een nuance zo her en der zou wel mogen. Cijfers zijn soms net even wat diverser dan misschien lijkt. ;)
Ik vind persoonlijk alle collumns van Jan Meijroos erg matig. De subjectiviteit spat er in ieder geval vanaf en de onderbouwing laat vaak veel te wensen over. Hij kan beter weer gewoon WoW gaan spelen en zich enkel daarmee bezig houden, dan valt hij ons niet lastig met zijn fanboy-achtige gezever :/
Je hoeft het niet te lezen..

Het is en blijft een column, en dat is nou meestal een mening van de schrijfer
Ik vind persoonlijk alle collumns van Jan Meijroos erg matig. De subjectiviteit spat er in ieder geval vanaf
Subjectiviteit is het hele idee van een collumn, de schrijver geeft zijn mening.
Maar laat hem die mening dan ook een beetje onderbouwen :/ Gewoon roepen dat L&D een flop is zonder daar enig bewijs voor te hebben is gewoon te makkelijk.

Maar goed, de hele Power Unlimited redactie stelt niet echt meer wat voor, 10 jaar geleden was dat nog een leuk blaadje, nu zou ik m'n reet er nog niet mee afvegen. Die lui zijn allemaal naast hun schoenen gaan lopen toen ze Gamekings mochten presenteren. Echt goede stukjes schrijven zit er gewoon niet meer in, jammer.
Cijfers zijn zeker diverser, maar zoals jij het bekijkt, daar kan je gewoon niet achter komen. Hoe kom je er bijvoorbeeld achter hoeveel mensen een tweede Xbox 360 hebben gekocht? Dat is gewoon heel erg lastig. Zelfde geldt voor het aantal verkochte DS'en. Dan zou het ook puur gissen worden, want hoeveel van die 102 miljoen verkochte DS'en worden er nu nog actief gebruikt? Dat weet niemand.

Zelf denk ik dat de tegenvallende verkoop toch vooral komt door het aanschaffen van MS points. Het is gewoon een extra handeling die niet veel mensen willen maken. Ook het feit dat het downloadable is, en je het dus niet fysiek in je bezit hebt wil mensen nog wel eens afschrikken.
Dat hoefde niet eens. Er zijn speciale LatD kaartjes zodat je geen MS points hoeft te kopen.
Tjah ik vind het persoonlijk wel logisch dat die exclusieve content zeer slecht verkoopt,

1. De prijs is gewoon veel te hoog voor een paar extra missies. Ik bedoel je kan voor §15,- al Ratchet & Clank: Quest for booty krijgen die vernieuwend is integenstelling tot dit...
2. Veel xboxen hebben geen eens een HDD, dus dat zou voor iemand betekenen die die exclusieve content wil hebben dat hij dan een uitgave moet doen van minstens §100,- om het te kunnen spelen...
3. De cijfers liegen er niet om, de die hard fans van GTA zitten nog steeds op de Playstation als je de verhouding bekijkt.
Paar extra missies? Er zit voor zeker 10 uur aan gameplay in heb ik mij laten vertellen door een maat die 't uitgespeeld heeft.
Ik vind het best een goed stukje. GTA IV was inderdaad erg gehyped, deels terecht, maar deels ook onterecht. Veel mensen kopen de dlc niet omdat ze de game nooit uitgespeeld hebben, en niet echt behoefte hebben het opnieuw op te pakken.

Eindelijk komt ook de aap bij Nintendo uit de mouw. De Nintendo DS is in mijn ogen als gamingplatform helemaal niet zo populair als Nintendo doet geloven. Het is populair als leuke gadget voor oppervlakkige puzzelspelletjes en braintrainers (net als de wii). De meeste DS-game....gebruikers volgen het gamenieuws ook helemaal niet en een release als GTA Chinatown Wars spreekt het gros van de DS-gebruikers volgens mij ook niet echt aan.

Dan is er natuurlijk nog de wat jongere groep gamers die een DS hebben (en niet erg veel geld hebben) volgens mij had hier dan ook de meeste potentie moeten liggen, maar inderdaad met het download gemak kiezen ze voor de goekopere uitweg.

Ik ben van mening dat er een duidelijkere scheiding moet komen tussen echte games en, laten we zeggen, de puzzelpartytrainersudokufit-software. Het geeft nogal een vertekend beeld van de gameverkopen.
'In de eerste maand na de release verkocht het spel met moeite rond de honderdduizend exemplaren. Inmiddels is dat aantal wat uitgedijd, (..)'

als er in de 1e maand zo'n 100.000 verkocht zijn zullen ze in totaal meer dan genoeg verdiend hebben om de programmeurs, designers etc te betalen en er ook nog een leuk zakcentje aan over te houden.

even ter relativering, voor de mensen die gaan huilen van illegale distributie.. en als ik ff zoek zie ik een adviesprijs van 39,99 voor GTA CW.. vind je het gek dat er zoveel wordt gekopieerd? het gemiddelde 'jochie op het schoolplein' heeft echt niet zoveel geld over voor een spelletje. en terecht, imho..

</andere kant van het verhaal>
Pfff, de gemiddelde puber heeft volgens mij meer geld voor dat soort zaken dan de gemiddelde student. Moeten ze gewoon minder bier en xtc kopen, dat laten ze maar aan de studenten over! :p

Maar je hebt wel gelijk, ik vind een spelletje wel leuk, maar 'n belangrijke reden voor mij om geen console te kopen is dat ik mezelf niet iedere keer 40E zie lappen om iets nieuws te spelen. Ter vergelijking: heel veel films liggen vrij snel bij de Fame voor 10E, 20E neertellen voor een film is best flink. Ik weet dat dat een iets andere markt is, waar ook de winst vaak via meerdere wegen gehaald wordt, maar aan de andere kant maakt het wel dat 40E voor een game als erg duur voelt.

Doet me denken aan een symposium over de muziekindustrie: een zeer succesvol producer vergeleek de prijzen tussen films op DVD, die voor 20E allemaal extra's bevatten, en CD's die 20E kosten voor enkel het schijfje met de muziek, en concludeerde dat de muziekindustrie de boel al jaren aan het belazeren was. Zijn woorden, echt waar!

[Reactie gewijzigd door Adam_2.0 op 8 mei 2009 14:39]

als er in de 1e maand zo'n 100.000 verkocht zijn zullen ze in totaal meer dan genoeg verdiend hebben om de programmeurs, designers etc te betalen en er ook nog een leuk zakcentje aan over te houden.
Rare conclusie. Zeker gezien het feit dat game sales het voornamelijk moeten hebben van de periode vlak na de release, en de game pas anderhalve maand uit is*. Daarnaast genereert 1 game niet $40 omzet bij de developer. Eerder 10 tot 20. Als we uitgaan van 200.000 sales en $20 aan inkomsten per game, dan hebben we dus een totaal-omzet van $4 miljoen. Een gemiddelde developer verdient zo'n $79.000 per jaar. Dat betekent dat er binnen de omzet ruimte is voor ~50 manjaar die in de game is gestoken. Dat is niet zo heel veel, en dan is er bovendien geen geld meer over voor marketing. Dus nee, die kosten hebben ze er echt nog niet uit met 200.000 sales.

*.edit: het getal klopt ook niet. De 100.000 was in de eerste week. Volgens vgchartz zijn er momenteel in totaal 440.000 copies verkocht. Dan zullen ze wel enigszins in de plus zitten denk ik.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 8 mei 2009 15:25]

bij de DS games, en ook in mindere mate bij de PC, zijn de sales in de eerste weken/maand niet zo belangrijk als bij sommige consoles. DS games blijven langer doorverkopen.
1 2 3 ... 6

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True