Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 170 reacties

Xbox Live mag dan nog altijd meer geld in het laatje brengen voor Microsoft, het aanbod is bij PlayStation 3 vele malen interessanter, unieker en diverser, meent Jan Meijroos.

Xbox 360-bezitters zweren bij Xbox Live en PlayStation 3-gamers zijn verzot op het PlayStation Network. Beide online diensten van respectievelijk Microsoft en Sony kunnen hetzelfde, al zijn er wel degelijk verschillen. Xbox Live kost geld, PSN is gratis. Bij PSN wil nog wel eens lag optreden, vooral bij vechtspellen als Soul Calibur en Street Fighter IV, terwijl Killzone 2 juist weer als een zonnetje loopt. Microsoft heeft Avatars, Sony heeft Home. Maar er is één ding waar Sony Microsoft meer en meer voorbij aan het streven is, en dat is het aanbod van unieke (mini)games.

Waar Microsoft hoofdzakelijke demo’s, puzzelspelletjes en remakes van bestaande titels via Xbox Live aanbiedt, is het PSN-aanbod inmiddels een compleet eigen leven gaan leiden. Van complete, volwaardige op zichzelf staande spellen, tot unieke minigames die de zinnen prikkelen. Daar waar Microsoft nogal gemakzuchtig met zijn aanbod omgaat, weet Sony keer op keer nieuwe succesvolle games te bedenken, zoals Pain, Pixel Junk, Flow en Flower - stuk voor stuk afwijkende spellen waarbij het uiterlijk soms meer doet denken aan kunst(ig) dan een aan computerspel.

Ook gaat Sony met zijn tijd mee door meer en meer games zowel digitaal als via een doosje in de winkel aan te bieden, zoals onder meer LocoRoco, Patapon en Warhawk. Dergelijke ontwikkelingen schitteren op Xbox Live door afwezigheid.

Voor dit jaar staan er voor PSN veel titels op stapel. Het geeft aan hoe belangrijk deze, speciaal voor PSN ontworpen, spellen zijn voor Sony PlayStation. Pixeljunk nr. 1-4 komt er aan, nieuwe omgevingen voor Pain staan in de steigers maar de allerleukste PSN-game die al heel snel uit gaat komen is Fat Princess, deze zomerhit van 2009.

Microsoft heeft voor Xbox 360-bezitters met GTA: The Lost and Damned nog een mooie troef in handen, al is deze losse downloadgame van Rockstar dan ook meteen zo’n beetje de enige game die voor het online-gamenetwerk uitkomt. Daartegenover heeft PSN de komende maanden bijna iedere maand een of meerdere titels beschikbaar. Stuk voor stuk nieuwe games , stuk voor stuk originele spelideeën die meer en meer gamers aanspreken. Xbox Live mag nog altijd meer geld in het laatje brengen voor Microsoft, het aanbod is bij PlayStation 3 vele malen interessanter, unieker en diverser.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (170)

1 2 3 ... 8
Dit is met afstand het slechtste artikel dat ik in tijden op Tweakers heb gelezen. Als je een spel in april al gaat bestempelen als "de zomerhit van 2009" en drie keer de uitdrukking "stuk voor stuk" gebruikt om je promopraatje kracht bij te zetten, dan weet ik hoe laat het is . Het artikel verdient het niet eens om inhoudelijk besproken te worden. Dit stuk hoort in de diepste prullenbak die op de Tweakers redactie staat, en de overige redactieleden moeten zich gaan schamen dat dit soort onsubtiele reclamevoer schaamteloos op de site gezet wordt.
Blij dat jij al hebt getypt wat ik in gedachten had, kan het er alleen maar volledig mee eens zijn. Dit schrijfsel ligt in hetzelfde straatje als dat stuitende Edge/Killzone artikel van een tijdje geleden.

* Het artikel bespreekt originele content op PSN maar de opsomming van aankomende games bestaat uit één originele game en daarnaast nr. 1-4 en een uitbreiding van bestaande games...

* Hoe vooruitstrevend Sony is met het digitaal aanbieden van games wordt er nog even met haren bijgesleept in een aparte alinea. De schrijver vergeet voor het gemak de verscheidene zaken waarmee Sony's online service hopeloos achterloopt. Hier wat concrete voorbeelden:
- Het nog steeds met creditcard moeten betalen op PSN in vergelijking met de handige puntenkaarten voor XBLive
- Het onhandige vrienden-systeem op de PS3 dat slechts vanuit de frontend te benaderen is, in vergelijking met de het gemak van het party-systeem en vele andere zaken die onder de 360-guideknop zijn ondergebracht, zoals berichten en achievements
- Het knullige gamespecifieke chatten. Hoe hard moest ik lachen om die presentatie van de aankomende firmware voor de PS3, waarin het uitwisselen van tekstberichtjes met je controller als vooruitstrevende feature werd gepresenteerd
- Trophies die bij de ene game wel zijn inbegrepen en de andere niet en omslachtig te bekijken en vergelijken zijn, vergeleken met de standaard aanwezige Achievements op de 360 die je met een paar drukken op de knop naast die van je vrienden legt

* Als je add-ons als Lost and Damned meeneemt, vergeet dan niet de Mythic mappack voor Halo 3, de Survival pack voor Left 4 Dead en de Broken Steel uitbreiding voor Fallout 3. Allemaal 360 exclusief.

Ik wil nog wel even benadrukken dat ik erg blij ben met mijn PS3 en de vele frisse titels op PSN, maar de balans moest even hersteld worden. Gebrekkig en eenzijdig artikel, ronduit slecht geschreven.

[Reactie gewijzigd door SilverGun op 24 april 2009 20:16]

Broken Steel komt ook op de PC en de L4D Survival pack is al uit op de PC hoezo exclusive?

CC betalen vind ik makkelijker dan met halfgare kaartjes te moeten kopen om dan eindelijk iets te kunnen downloaden.

Wat betreft de betere uitwerking van het vrienden systeem op de xbox ben ik geheel met je eens. Net als het tekst chatten bij PSN een halfgare oplossing is. Vind dat nog steeds een groot gemis bij PSN zeker als je nagaat dat de OS ten alle tijde 1 core in neemt zou je denken dat dingen als cross game voice chatting mogelijk moet zijn. Het enige andere is het feit dat ik bv demos niet kan filteren uit de lijst met titels op het PSN netwerk. Toch gezien het feit dat je voor Xbox Live 60 euro p/j moet dokken tegenover de 0,0 p/j voor PSN heb ik geen reden tot klagen. Zeker aangezien Xbox Live geen enkele gameserver ook maar zelf host ook. Je betaald je scheel voor niets meer is dan een menu met een paar opties om spellen te downloaden, je archievements te bekijken en een avatar te maken.
Bij Microsoft heb je tenminste de keuze tussen CC en die "halfgare kaartjes". Bij Sony word je verplicht een kredietsysteem te hanteren als je gebruik wilt maken van PSN. Iets wat in Nederland totaal niet is ingeburgerd.
Je reactie bevestigt net wet de auteur van deze blog wil zeggen: zowel Lost and the Damned, Broken Steel als het mappack voor Halo bieden gewoon meer van hetzelfde, terwijl op PSN een flink aantal vernieuwende en innovatieve games te vinden zijn.
Als de auteur dat wil zeggen dan snap ik niet dat Lost and Damned toch een "troef" wordt genoemd en de opsomming van aankomende titels voor PSN grotendeels uit aanvullingen op bestaande games bestaat.
Kan het alleen maar beamen. Het kwam bij mij iig al snel over als een soort van fanboy-verhaal. Bovendien vergeet je denk 1 ding: smaken verschillen. Wat jij leuk, goed en super vind kan ik wel dikke bagger en geen moer aan vinden.

Ja, ik heb een Xbox 360. Nee, ik heb geen PS3 (wel toegang tot een PS3). Reden: De PS3 heeft mij persoonlijk gewoonweg niets intressants genoeg te bieden. :)

[Reactie gewijzigd door ironx op 24 april 2009 18:42]

Wat een onzinnige column die absoluut niet van tweakers.net niveau is.
al is deze losse downloadgame van Rockstar dan ook meteen zo’n beetje de enige game die voor het online-gamenetwerk uitkomt.
Er is veel meer exclusieve content verkrijgbaar op XBL, zoals bv de Fallout uitbreidingen, maar ook games als Braid, Roo Goo etc. Het werkt verder goed, de interface is goed. Iedereen is voorzien van een headset die ook daadwerkelijk gebruikt wordt, partychat enzovoort. PSN is vast uitstekend en heeft inderdaad mooie games, vooral de pixeljunk games zou ik graag zien op XBL, maar ruilen met PSN zou ik niet willen.

Je enige argument is eigenlijk de games, terwijl er in de titel wordt gesproken over beide complete netwerken.
Al sinds enige tijd probeer ik af en toe de welbekende flamewars uit diverse nieuwstitels op Tweakers tegen te gaan, doormiddel van veroeken om dit eens, volwassen, achterwege te laten en ik geloof niet dat ik daarin de enige ben.

De schrijver zelf ken ik niet maar zonder aanziens der persoon vind ik zijn vele artikelen altijd maar geschreven vanuit één oogpunt, die van hemzelf en vertegenwoordigd dan ook zeker niet de meerderheid.

Er zijn nu eenmaal voorkeur liefhebbers van een bepaald platform en ieder platform bied voor ieder wat wils :

Intel vs. AMD
ATi vs. Nvidia
MacOS vs. Windows
PS3 vs. Xbox360
DS vs. PSP
Roxio vs. Nero

De ene gebruiker vind de andere gebruiker zijn beleving niets waard en vaak word er niet ingegaan op de inhoud, technische aspecten, concrete cijfers downtime console netwerk, het aantal spellen, verwachte games etc etc, ik kan wel even door gaan.

Is het al niet lastig om inhoudelijk te blijven praten over ontwikkelingen dan komen reviewers zelf wel met artikelen die juist deze flamewars "uitlokken", wat tevens zelf een beetje deels ligt bij de geregistreerde bezoekers. Dit artikel had beter vertaald kunnen worden in een alles omvattende poll die uit meerdere polls bestaat :

Welke console bezit je.
Wat vind je van het spelaanbod.
Wat zijn je ervaringen met de netwerken.

Laat in deze gewoon de gebruikers spreken en laat de percentage's een oordeel vellen, waarbij we verder ons onthouden van niets bijdragende opmerkingen. Misschien dat Femme eens wat kritischer kan/moet worden hierin want het doet afbreuk aan het concept discussie en moderatie daarvan. Verder neig ik altijd te denken dat dit soort artikelen meer een soortement van sponsor artikelen zijn dan gefundeerd onderzoek, sorry, maar het gebeurde te vaak op het net en het begon juist wat te minder te worden, eindelijk.

Persoonlijk vind ik alle game platforms wat hebben maar kies persoonlijk op basis van de echte ontwikkelde games uit game studio's, en niet op de vele kleine games die je in elke console segment terug vind, want daar hebben alle consoles wel een ruim aanbod in, een ander kleurtje of poppetje maar de games komen doorsnee met elkaar overeen.

Kort samengevat "the opinion of manny outrages the opinion from one" :)
Soms heeft Jan niet door dat het Power Unlimited publiek hier niet groot vertegenwoordigd is. Hier moet je toch echt met een wat betere onderbouwing komen, het gaat er hier wat objectiever aan toe.

Al je punten (voor zover die er zijn) zijn eigenlijk al door voorgaande reacties onderuitgehaald.

" Maar er is één ding waar Sony Microsoft meer en meer voorbij aan het streven is, en dat is het aanbod van unieke (mini)games."

Aanbod PSN: http://en.wikipedia.org/w...oadable_PlayStation_games
Aanbod XBLA http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Xbox_Live_Arcade_games

Lijkt me duidelijk.

"Waar Microsoft hoofdzakelijke demo’s, puzzelspelletjes en remakes van bestaande titels via Xbox Live aanbiedt, is het PSN-aanbod inmiddels een compleet eigen leven gaan leiden."

Demo's zijn er van alle games op de Arcade en van veel retail games. Sowieso zijn er meer demo's beschikbaar voor de xbox dan voor de ps3, lijkt me alleen een voordeel. Over het aanbod verschillen smaken natuurlijk. Het succes van Xbox Live Arcade is de aanstichter van het feit dat dit nu ook op de PS3 en de Wii gebeurd. Voorgangers hebben al Geometry Wars, N+ , Braid etc opgenoemd.

"Ook gaat Sony met zijn tijd mee door meer en meer games zowel digitaal als via een doosje in de winkel aan te bieden, zoals onder meer LocoRoco, Patapon en Warhawk. Dergelijke ontwikkelingen schitteren op Xbox Live door afwezigheid."

Microsoft bood al Arcade Titels in doosjes in de winkel aan toen Sony de Playstation 3 nog niet eens had gelanceerd, dus ik weet niet precies waar je op doelt. Sowieso kun je voor de Xbox gewoon punten in de winkel kopen, wat eigenlijk op hetzelfde neerkomt. Sony moet wel omdat ze dat systeem niet hebben.

"Voor dit jaar staan er voor PSN veel titels op stapel. Het geeft aan hoe belangrijk deze, speciaal voor PSN ontworpen, spellen zijn voor Sony PlayStation. Pixeljunk nr. 1-4 komt er aan, nieuwe omgevingen voor Pain staan in de steigers maar de allerleukste PSN-game die al heel snel uit gaat komen is Fat Princess, deze zomerhit van 2009."

Bla bla, voor beide consoles staan veel titels op stapel, en ook de spellen voor de Arcade zijn speciaal daarvoor ontworpen.

http://en.wikipedia.org/w...e_games#Upcoming_releases

"Microsoft heeft voor Xbox 360-bezitters met GTA: The Lost and Damned nog een mooie troef in handen, al is deze losse downloadgame van Rockstar dan ook meteen zo’n beetje de enige game die voor het online-gamenetwerk uitkomt.

Huh? De enige game die uitkomt? Vorige week is nog Lode Runner uitgebracht, net als Outrun Arcade. The Lost and Damned is dan ook nog niet eens een losstaand spel maar een uitbreiding...

"Daartegenover heeft PSN de komende maanden bijna iedere maand een of meerdere titels beschikbaar. Stuk voor stuk nieuwe games , stuk voor stuk originele spelideeën die meer en meer gamers aanspreken. Xbox Live mag nog altijd meer geld in het laatje brengen voor Microsoft,het aanbod is bij PlayStation 3 vele malen interessanter, unieker en diverser"."

Ach ja het is al gezegd, het ligt aan smaak. Op beide consoles komen spellen uit. Zoals al aangegeven zijn er meer spellen voor arcade en komen er in de toekomst ook meer spellen voor uit. Dat zijn dan in ieder geval wel feiten :)
Je mist het punt. De auteur van deze blog heeft het over de nieuwe en innovatieve games op PSN, niet over een nieuw verhaal in een bestaand spel of de remakes van oude arcade- of consolegames die jij opnoemt. Bekijk zelf eens de lijst van upcoming releases op Live, en je zal zien dat zowat elke titel in die lijst een port of remake is van een reeds bestaande titel. Dit staat in schril contrast met PSN waarop meer en meer volledig nieuwe en originele games worden uitgebracht, in plaats van op een snelle manier geld te willen verdienen door bestaande games te recycleren. Het is dit feit dat PSN een meerwaarde geeft boven Live volgens de auteur. Maar zoals je zelf zegt is dit een kwestie van smaak, want sommige mensen hebben nu eenmaal liever recyclage en meer van hetzelfde dan innovatieve games.
Heb je een 360? Noem alleen al een Braid en Castle Crashers, Bullwinkle en Happy Tree Friends. Nieuwe games genoeg, evenals de PS3.

Al verslaat niets PAIN, in mijn ogen, één van de redenen waarvoor ik een PS3 heb aangeschaft :)
"Microsoft bood al Arcade Titels in doosjes in de winkel aan toen Sony de Playstation 3 nog niet eens had gelanceerd, dus ik weet niet precies waar je op doelt."

Hij doelt hier op games als Burnout Paradise bijvoorbeeld die gewoon een boxed release hebben voor de 360 en ps3. Maar ook via PSN digitaal zijn aan te schraffen. Dus niet op de wat kleinere games, maar de echte releases.
Ik geloof dat Jan nog eens is een xbox360 aan moet zetten, de psn shop heeft leuke games hoor daar niet van maar Jan gaat compleet voorbij aan zo'n beetje heel Xbox Live Arcade en Xbox Live Community Games waar duizenden leuke spelletjes opstaan van Star Strek (zoals we vandaag zagen) tot puzel games, oude shooters, etc...

En op Community Games staan allemaal hele goedkope games gemaakt door indie developers en hobbyisten, waar vind ik dat op PSN?

Edit:

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_psn_games
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Xbox_Live_Arcade_games
http://marketplace.xbox.com/en-US/games/catalog.aspx?d=7

XBLA heeft ongeveer 50 meer games en dan heb je nog alle community games wat er zo'n 250 zijn. Dus in totaal 300 meer games op XBL, volgens Jan zelf een beter netwerk (geen lag). En net als op de PSN een shitload aan demo's en liedjes voor Rockband e.d. :P.

Dus ja kwantitief heeft XBL toch echt nogsteeds een dik voordeel t.o.v. PSN. Kwalitatief kan ik er niet veel over zeggen, maarja ik neem aan dat Jan ook niet 500 games heeft gereviewed, aan beide kanten zitten erg originele games.

(Ik als Xbox360 bezitter baal er nogsteeds van dat ik geen WipeOut kan spelen, maar goed de PSN heeft dan weer geen Castle Crashers).

[Reactie gewijzigd door roy-t op 24 april 2009 17:39]

Grappig om zoiets te roepen, want meer games, wilt niet automatisch zeggen dat het beter is. Kwaliteit van de PSN titels zijn gewoon velen malen hoger dan die op Live! En dat is gewoon een feit. Daarbij betaal je wel leuk voor Live, maar heb je ook gewoon lag en Live is namelijk niet lag vrij. Vaak zijn de servers op PSN nog weleens stabieler dan op live, maar ligt ook maar net aan of het een Multiplatform game is of een first party!

Ik heb namelijk echt nooit echt last gehad van lag op PSN. Met geen enkel game! Soms wel eens een beetje, maar dat heb je op Live net zo hard.
Hij heeft het dan ook over de kwantiteit. Ik mis bij jou een beetje onderbouwing waarom de PSN titels kwalitatief beter zijn. Met drogredenen als "dat is gewoon een feit" word ik niet bepaald overtuigd. Ook ben ik benieuwd naar je onderzoek van de stabiliteit van de 2 netwerken, ik heb namelijk een beetje het idee dat je gewoon lukraak maar wat beweert.
Omdat ik namelijk ook een 360 heb gehad. En sinds wanneer gaan mensen beweren dat Live opeens lagvrij is? Dat is pas lulkoek, want ik lees vaak genoeg over lag op Live of in bepaalde games. hieronder een mooie quote die iemand had gepost in het Insidegamers forum:
Als ik een Ps3 game in de console stop, en ik wil multiplayer spelen dan merk ik niet dat dit omslachtiger gaat dan op Live. PSN is bijkans zelfs beter imo, omdat het een open netwerk is en meer games lopen op dedicated servers (dit had GoW1's zeropinger probleem bijvoorbeeld kunnen elimineren). Er is ruimte voor user generated content. De Ps3 online ligt hierin dichter bij de PC, en de PC is de absolute nummer 1 als het gaat om online gamen.

Betreft de functies ligt precies zoveel aan je persoonlijke voorkeur als de features van de consoles. Ik vind het persoonlijk een zwaktebod om de fee te verdedigen. Partychat en wat dan ook.. ze kunnen me eerlijk waar gestolen worden. Ik wil mijn favo games als SFIV gewoon online kunnen spelen en dat gaat op de Ps3 net zo simpel als op de 360. Alleen ik doe het gratis en 360 eigenaren betalen ervoor. Ik ben ook nooit heel frequent online aan het gamen, voor mij kan geen enkele vorm van betaling echt uit.

Dus om koekie na te doen: wat is de meerwaarde van Live's annual fee als ik gewoon SFIV, een populair spel, online wil spelen?
Ik geef hem hier groot gelijk in! Als ik dan even antwoord geef op het stukje waar ik zei van..''dat het een feit is dat PSN games kwalitatief beter zijn''. Dit heeft te maken dat er ten eerste geen limiet is voor de ontwikkelaars. Games kunnen veel groter worden, dit in tegenstelling tot Live. ten tweede, durft Sony meer met soort van experimenteel achtige games te komen, zoals Flower, Linger in Shadow, en de Pixeljunk reeks. Daarbij zijn de Live titels ook vaak alleen arcade games, maar in de PSS vaak ook volledige titels, waarvan de kwaliteit gewoon hoog is. Er is veel meer Variatie in games.
Je hebt imo gelijk dat er meer originele IP te vinden is op PSN, maar dat zegt niets over de kwaliteit van de games op elk platform. Het is ook zeker niet enkel remakes en poorten wat de klok slaat op XBL, ook daarop dingen te vinden als Braid, Castle Crashers, Geometry Wars, N+, etc. Verder variatie genoeg op XBL, elk genre is ruim vertegenwoordigd. Op dat gebied scoort PSN echt niet meer punten.
@Recon24,

Daarom heb ik ook het woord kwantitief gebruikt, ik denk dat er zoveel games op XBL/CG en PSN staan dat je niet makkelijk iets kunt zeggen over de kwaliteit. Maar Jan beweert dat de PSN meer minigames heeft en dat is iig niet waar. :)
Aanbod op PS3 is beter maar het online gamen op Xbox biedt meer en dat is VEEL belangrijker dan die mini-games.
je bedoelt "mini-games" want die spellen op PSN zijn allemaal best groot hoor.
Wat ik ook niet snap, wat is nou beter aan het online gamen on Xbox? Je hebt nog altijd geen dedicated servers,dus kans op lag. Tuurlijk je hebt voice chat en een party systeem, maar is dat het waard om maandelijks te betalen. Sony blijft met "nieuwe" features te komen die bijv de Xbox al heeft, straks betaal je misschien alleen nog maar om het online spelen.
Dat verschilt per persoon, en sommige minigames zou ik eerder de titel van 'game' geven, het niveau van sommige spelletjes ligt betrekkelijk hoog.
pakkende titel, geen conclusie, balen ;)

Moet toegeven ben zelf en X360 bezitter en ik kijk echt amper op de marketplace.. oude demo's weinig vernieuwends.. en online gamen doe ik persoonlijk amper dus ik gooi per maand ook nog eens geld weg :P
Inderdaad, een beetje matig betoog. Naast het feit dat de conclusie mist, laat het ook veel gaten in de verdediging van de statement. Het lijkt nu alsof het succes van een online service voornamelijk bepaald wordt door minigames. Om zoiets hard te kunnen maken is het verstandig een onderzoek te betrekken wat het standpunt van de schrijver kan bevestigen. Nu blijft het bij een persoonlijke voorkeur die opgedrongen wordt bij de lezer.
Graag zou ik als nuance zien dat er ook gesproken wordt over de userbase, gimmicks (zoals gamerpoints en achievements) andere unieke services (zoals Netflix) en gebruiksvriendelijkheid. Nu laat het betoog veel liggen en was het voor mij niet echt overtuigend.

Uiteraard absit invidia
Xbox 360-bezitters zweren bij Xbox Live en PlayStation 3-gamers zijn verzot op het PlayStation Network.
Wat als je ze alletwee hebt staan? Ik heb zowel de X360 als de PS3 staan en ik moet zeggen dat ik de PS3 minder en minder als gameconsole gebruik, maar vaker als energievretende dvd-speler. Ik duw er dvd's en blu-rays in en het gamegedeelte steeds minder. Dat doe ik op de Xbox namelijk. Je moet er voor betalen, maar de diversiteit in spellen is bij de Xbox een stuk groter. Killzone 2 is goed, maar staat tegenover een overmacht aan FPS'en op de X360. Betere games, veel meer online users op de servers en een lekker gemakkelijk ingedeelde Marketplace. Het aantal demo's is op de Xbox ook een stuk groter. Daar komt nog bij dat ik via xbox.com ook toegang heb tot dezelfde Marketplace en dat ik van waaruit in de wereld ook kan aangeven wat ik wil downloaden voor mijn Xbox en zodra ik hem thuis aanzet, dan wordt dat ook netjes op de achtergrond allemaal gedownload.
Bij PSN wil nog wel eens lag optreden, vooral bij vechtspellen als Soul Calibur en Street Fighter IV, terwijl Killzone 2 juist weer als een zonnetje loopt.
Om maar niet te zeggen dat de lag in Soul Calibur IV dusdanig ernstig is dat je vaak niet met goed fatsoen een paar rondes kan volbrengen tegen een tegenstander. Het was het eerste spel wat ik online speelde op de PS3 en ik dacht dat het aan de wireless verbinding hier in huis lag, maar ook met draad blijft lag een probleem.
[...]weet Sony keer op keer nieuwe succesvolle games te bedenken, zoals Pain, Pixel Junk, Flow en Flower - stuk voor stuk afwijkende spellen[...]
Microsoft heeft voor Xbox 360-bezitters met GTA: The Lost and Damned nog een mooie troef in handen, al is deze losse downloadgame
Dude, noem je nu Flower en GTA: The Lost and Damned allebei spellen? Flower is meer een voorbeeld van Sony hoe weinig de Sixaxis-besturing gebruikt wordt in de spellen die de afgelopen jaren gereleased zijn voor de PS3 en eigenlijk geeft het heel goed het falen van Sony weer om zijn console en de features - die de PS3 pas echt onderscheiden van de concurrentie - onder de aandacht te brengen van de developers. De GTA-uitbreiding is echt een enorme uitbreiding op een bestaand spel en dat kan je gerust zien als een op zich staand spel. Verder gaat je argument dat je op PSN hele games kan downloaden en bij Xbox Live niet, niet helemaal op. Download maar eens de dikke uitbreidingen van Oblivion, of de complete versie van Tomb Raider Anniversary. Prima spellen, die je compleet kan downloaden.

Gelukkig weet Jan Xbox Live te hernoemen naar "hoofdzakelijke demo’s, puzzelspelletjes en remakes". Vind je het zo'n probleem om oude klassiekers als Doom of Duke Nukem 3D te moeten spelen op de Xbox? Ik vind het juist een meesterlijke zet van Microsoft om dit soort spellen terug te brengen onder de aandacht van gamers. Het geeft ze een gevoel van nostalgie en omdat je er - in tegenstelling tot het origineel - ook nog achievements mee kan halen, geeft het een extra dimensie aan zo'n klassieker. Het tippen van een stripper in Duke Nukem 3D is een van de mooiste trademarks van een game aller tijden en als je dat nu doet, hoppa weer 10 achievement points.

Vaak worden die oude spellen ook uitgebreid met een multiplayer variant, die vroeger niet aanwezig was. Het is dus niet zo dat ze een 1 op 1 port naar de Xbox doen, maar er wordt wel degelijk aan gesleuteld. Ik speel het meest in van die XBLA-games, ze zijn uitdagend, zorgen voor een gevoel van nostalgie en ik zit gewoon te wachten tot Apogee een lading Commander Keen-spellen instuurt naar Microsoft.

Op de manier zoals Jan Xbox Live en Sony PSN met elkaar vergelijkt, heeft hij juist gemist wat de essentie is van allebei de systemen. Het online spelen van een grote diversiteit aan spellen, tegen mensen die je vaak niet kent, maar wel dezelfde hobby of passie hebben. Die het voor het plezier doen, of voor het behalen van net dat ene unieke achievement die nog niemand heeft, of voor het perfectioneren van hun skills in een bepaald spel. Dat is Xbox Live, dat is het Playstation Network. Die demo's en mini-games, dat is slechts een extraatje voor de vaste klanten, een loyaliteitsprogramma zoals ze dat bij bedrijven zo mooi weten te verwoorden.

[Reactie gewijzigd door Megaflix op 25 april 2009 11:33]

nderdaad, een beetje matig betoog
Ach, dat zijn we inmiddels wel gewend van onze Jan :z. Even als de nooit onbrekende feitelijke onjuistheid van z'n statements. Neem nou bijvoorbeeld:
Daar waar Microsoft nogal gemakzuchtig met zijn aanbod omgaat, weet Sony keer op keer nieuwe succesvolle games te bedenken, zoals Pain, Pixel Junk, Flow en Flower
Wat nou, "bedenken". Alsof Sony iets te maken heeft gehad met het creatieve proces achter deze games.

Daarnaast is ie idd vooral bezig om de games in de PSN store te zetten tegenover XBLA. Zowel PSN als Live zijn veel meer dan dat. En waar Live vooral in uitblinkt is de online gaming. En dan is het uiteindelijk ook niet heel raar dat je ervoor moet betalen.

Anyway, mensen die geïnteresseerd zijn in het ondertekenen van een petitie om die Jan Meijroos troep van t.net te weren kunnen me een DM sturen ;)

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 24 april 2009 18:07]

Het mooie is dat je hierzelf je conclusie uit kan halen. Voor ieder persoon kan die anders zijn.Als hier een conclusie in kwam te staan zal of sony fans of de xbox fans hun online dienst gaan beschermen.

Ik heb zelf een sony en vind het een goed iets dat het gratis is en dat er ook daadwerlijk wat aangeboden wordt. Ik speel niet veel maar als ik hem aanzet neem ik toch een kijkje in de store en soms koop ik ook nog eens wat. Als ik er geld voor moest betalen om in het psn netwerk te komen of online te gamen dan zou mijn playstation nooit online gekomen zijn.
Hoewel er veel oud materiaal tussen zit zijn er ook echt wel wat juweeltjes, kijk bijvoorbeeld eens naar Rez HD, kan ik me nachtenlang mee vermaken.
Door dit te lezen heb ik echt een gevoel dat de psn echt beter is. Ga even COD / Battlefield op beide systemen spelen en je zal al gelijk de verschil zien. Je bespreekt hier alleen de aanbod van minigames. : /

en natuurlijk vergeten we weer dat alle demo's / psn spellen 2 -3 maanden later op de Europese psn komen? Denk maar aan SF Turbo HD remix

Dit lokt gewoon fanboi war uit -.-

[Reactie gewijzigd door FireBladeX op 24 april 2009 17:11]

Daarom heb ik ook een VS, europese en japanse acc op PSN.
Mis je niks. En inderdaad de europese PSN is een zootje en nog overpriced ook.
Het lijkt er nogal op dat uitgevers graag de regel toepassen van 1 dollar = 2 euro.
??
Meestal is de prijs gelijk ( 1 dollar = 1 euro ), soms is er prijsverschil.
En soms ook in het voordeel van EU: Eden encore in EU voor 2,99 euro, in de US 4,99 dollar
Meestal is de prijs gelijk ( 1 dollar = 1 euro )
Probleem is natuurlijk dat zelfs met BTW erbij, een dollar geen euro waard is.
Buitengewoon jammer dat dit soort subjectieve columns tussen de (beoogde) betrouwbare en objectieve reviews en features van T.net staat. Ik zat met een wenkbrouw omhoog te lezen totdat duidelijk werd dat het hier om een mening gaat...

Zet op z'n minst quotes om de titel heen aub. What's next, van die misselijke advertorials als artikel plaatsen?
Helemaal mee eens. Subjectief gezwets is het, wat diverse feitelijke onjuistheden bevat. Als ik dit soort "fanboy artikelen" wil lezen ga ik wel naar gamer.nl.
"misselijke advertorials als artikel plaatsen?"

Hebben ze ook weleens gedaan. Voor Far Cry 2 bijvoorbeeld.

Zeer overgewaardeerd in de review (goede AI pff) en een speciale far cry 2 banner en page kwam er toen. Puur reclame.

Dit lijkt me verder geen reclame maar het is wel puur een mening en geen nieuws / geen goed artikel. Want naast dat het puur een mening is is het artikel erg karig en worden de standpunten niet goed belicht / beargumenteerd.


Verder heb ik op PSN eigenlijk nooit last van lag, ja oke soms weleens een hick up maar dat is uitzondering en zeker niet regelmaat. Hetzelfde komt voor bij xbox live.

Daarnaast hebben beide unieke en leuke minigames, het is maar net wat je trekt.

Als ik een puur speculatiefe, niet goed beargumenteerde mening wil horen koop ik wel een PU. :P

[Reactie gewijzigd door DaitoX.nl op 25 april 2009 01:13]

Ik vind inderdaad dat PSN meer mini games te bieden heeft (ook al komen er op xbox live ook genoeg). Ik heb ook zowel de 360 als de PS3.

Aan de andere kant vindt ik het party systeem van xbox live wel 10 x zo sterk als dat van PSN. Probeer met PSN maar eens met 8 vrienden gezellig samen te spelen. party invites en party game invites maken het online gaan met vrienden en anderen gewoon makkelijker en leuker erdoor.

Vergeet overigens de Fallout 3 uitbreidingen niet.
1 2 3 ... 8

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True