Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 41 reacties

Ontwikkelaar Realtime Worlds verwacht dat de in 2009 uit te brengen massively multiplayer online game All Points Bulletin de potentie heeft om honderden miljoenen op de brengen.

APBHoewel de ontwikkeling van All Points Bulletin niet voor 2009 afgerond zal zijn, verwacht Realtime Worlds-directeur Dave Jones nu al dat APB voor een hoge omzet kan gaan zorgen. "Het hangt allemaal af van wat er gebeurt na de release", zo trapt Jones een open deur in op Developmag. "Als APB net zo succesvol is als bijvoorbeeld World of Warcraft, kunnen we honderden miljoenen ponden omzetten."

Dat Realtime afhankelijk is van het succes van APB is eenvoudig na te gaan; het bedrijf zet volgens The Scotsman momenteel vijf miljoen pond per jaar om. Eind 2006 kreeg Realtime echter een investering van dertig miljoen dollar rond, terwijl het bedrijf daar nu nog eens een investering van vijftig miljoen dollar aan toevoegt. Jones voorziet echter geen problemen. "De release van APB zal zorgen voor een flinke 'return of investment'. Investeringen van dit formaat bevestigen bovendien dat Realtime Worlds een van de meest creatieve, gerespecteerde en succesvolle ontwikkelstudio's van de wereld is", pocht Jones.

APB moet een mmo in de stijl van games als Grand Theft Auto, Crackdown en Counter-Strike worden, waarmee de game zich duidelijk zou onderscheiden van gevestigde mmo's als World of Warcraft en The Lord of the Rings Online, die meer op elkaar lijken. De mmo zal in 2009 wereldwijd op de markt gebracht worden.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (41)

Ik denk dat David Jones een beetje erg hoog van de toren blaast. Crackdown was leuk en ik heb er nog regelmatig plezier van, maar zo ontzettend succesvol was het niet. Niet op eigen kracht in ieder geval, keys voor de Halo 3 beta erbij doen heeft flink meegeholpen. Als je op basis van die ene game al zegt dat je studio "(...)een van de meest creatieve, gerespecteerde en succesvolle ontwikkelstudio's van de wereld is" dan ga je denk ik een stapje te snel.

Sowieso is welke game dan ook vergelijken met WoW een beetje vreemd, het succes van Blizzard is uniek en het zal lang duren voordat iemand dat succes evenaart. Aan de andere kant, de man is wel verantwoordelijk voor GTA, dus hij kan wel wat. Ik hoop voor 'm dat het lukt, maar iets meer bescheidenheid zou 'm sieren.
Resultaten behaald in het verleden bieden geen garantie voor de toekomst.

Een paar goede voorbeelden:

Brad (Everquest) heeft de plank enorm misgeslagen met 'zijn' Vanguard:Saga of Heroes

Steve Garriot, aka Lord British (Ultima (online)) heeft getoond dat roem van het verleden hem weinig hielp met Tabula Rasa.


Jones mag prachtige dromen hebben, ik vrees voor hem dat de realiteit zal zijn dat van de 80 miljoen dollar een heleboel geld weggegooid is.
"Als APB net zo succesvol is als bijvoorbeeld World of Warcraft, kunnen we honderden miljoenen ponden omzetten."

Ja, dat is zo, maar het is nog maar de vraag of je dat ooit gaat halen. Er zijn zat anderen die dat geprobeerd hebben en gaan proberen

Als ik de site bekijk krijg ik een beetje een city of heroes/villians gevoel bij het spelconcept.
WoW gaat, ondanks dat het nu nog een ikoon is in MMO, vroeger of later last krijgen van expansionitis. Dat is het punt waarbij de expasions ervoor gaan zorgen dat het originele spel met originele mogelijkheden teveel wordt overspoeld met 'troep' uit de uitbreidingen en de nieuwe spelers dus niet zonder meteen de uitbreidingen aan te schaffen, geen medespelers kunnen vinden die allemaal in de nieuwe zones zitten om daar te levellen met hun allies/guildies enerzijds, en anderzijds het eeuwige balancen van nieuwe abilities wapens etc. etc. wat mensen op een gegeven moment zo tegen gaat staan dat ze het spel verlaten en op zoek gaan naar iets anders.

Persoonlijk denk ik dat het moment voor APB nog te vroeg gekozen is en er niet in zal slaan om WOW in zijn huidige staat kan bedreigen. Maar dat zullen ze toch niet willen toegeven, want hoe vind je recruten voor Missie Hopeloos?
Ach, denk dat dat wel mee valt. Alles wat je opnoemt heeft WoW nu al last van, en je kan het eigenlijk niet meer spelen zonder burning crusade. Als straks lich king uit komt kan je óf lich king kopen, óf stoppen. Voor nieuwe spelers zullen de opstart kosten steeds hoger komen te liggen, tenzij ze bundels uit gaan brengen.
Als je het net zo succesvol wilt laten zijn als World of Warcraft, dan moet je al die World of Warcraft spelers dus overhalen om dit spel te gaan spelen. Aangezien dit een hele andere setting is, lijkt me het onwaarschijnlijk dat ze even groot zullen worden. Je kunt namelijk maar 1 MMO serieus spelen, aangezien dat al al je tijd op slurpt. Zowiezo is WoW en bijvoorbeeld Final Fantasy 11 (in die tijd) zo groot geworden vanwege de achterliggende Warcraft aanhang en dat heeft deze game absoluut niet.

Maar uiteraard wens ik ze het allerbeste en ik hoop dat ze zichzelf niet rijk denken en dan toch ten onder gaan.
Ze hopen volgens mij ook niet op spelers van WoW. Ze hopen op spelers van CS,gta,etc. Dat zijn er ook heel veel. Hele andere doelgroep, maar net zo fanatiek,zeker de CS spelers.
Ik denk toch niet dat al die spelers een betaalde online game gaan spelen, want de meeste mensen die dat willen doen, doen dat nu al.
Ik denk toch niet dat al die spelers een betaalde online game gaan spelen, want de meeste mensen die dat willen doen, doen dat nu al.
Natuurlijk, maar die kunnen ook overstappen, net zoals Warcraft spelers overstappen naar WoW -bij wijze van spreken. GTA als MMO zien "velen" wel zitten, en in die hoedanigheid is er nog geen MMO op dit moment.

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 16 april 2008 12:39]

Ik speel(de) zelf ook WoW, maar voornamelijk omdat ik de vorm van samenspelen leuk vind/vond.

Het hele fantasy gebeuren kan me echter gestolen worden.. ik had 't net zo lief in een sci-fi setting gezien, maargoed.. Alle sci-fi MMORPG's die er zijn zijn nogal kudt, dus of dat zo wenselijk is, weet ik ook niet.
ik weet niet waarom je aan neemt dat WoW zo groot is geworden door de al bestaande warcraft aanhang, WoW en Warcraft 1/2/3 zijn totaal andere spelconcepten en heel veel fans van Warcraft hebben helemaal niks met RPG spellen
Als, als... tjah. Zo kan je jezelf erg veel wijs maken.
Ik denk niet echt dat er veel animo is voor een MMO van dit genre.
Natuurlijk zullen er wel mensen zijn die het spelen, maar zo groot als WoW nu is, zeer onwaarschijnlijk.

Overt optimisme van marketing mannetjes keert gamers juist nog meer af.
Vooral als ze kreten als deze gast gaan roepen zullen veel de moeite niet eens nemen om het te installeren.

Daarnaast is het maar een klein deel van de wereld dat daadwerkelijk "ponden" gebruikt als betaalmiddel.

[Reactie gewijzigd door bbr op 16 april 2008 12:08]

Oef, hij is wel héél erg optimistisch.

Je zou nooit zo optimistisch moeten zijn en zeggen dat het honderden miljoenen ponden kan opleveren.
Als de game niet in de smaak valt bij de gamers dan heb je een probleem.
De meeste mensen bepalen al na de demo / beta of ze de game gaan spelen of niet.
Als ze de game dan niet leuk vinden of niet intressant, dan heb je als developer een probleem met zo een uitspraak...

Ik weet niet of er al filmpjes of screenshots van de game online zijn gezet?


edit//
spelling :/

[Reactie gewijzigd door wsLy op 16 april 2008 15:36]

ja, staat ook leuk van dat het spel honderden miljoenen kan opleveren ALS het zo populair wordt als WoW. Dat kun je van elk online spel wel zeggen, dus volgens mij betekent zo'n uitspraak helemaal niks.
Als iedere speler van WoW mij honderd euro zou geven als ik ze een e-mailtje stuur, dan wordt ik ook schatrijk.
Echter acht ik de kans hierop evenmin bewezen als van dit spelletje.
Je moet dit soort uitspraken juist wel maken! Je moet op een of andere manier de investeerders over de streep trekken. Dat doe je alleen maar door ze te laten geloven dat je veel winst kan gaan maken met het product waar ze in investeren.
Ik vind één keer betalen voor een spel wel genoeg. Ik vind het maandelijks betalen toch wel iets te ver gaan. Ik geef het liever uit aan een abbo bij de fitness school, dat is ook nog een beetje gezond. No Offend!
Dat zeiden diverse vrienden en kennissen ook toen iedereen massaal aan de world of warcraft ging.
Na de demo waren ze helemaal over en hoorde je ze niet meer over het abbo.

Maar ga eens na. Een hoop spellen kosten 50~70 euro (inc consoles) en die heb je behoorlijk snel uit, zeg tegen de 20 uur gemiddeld.
Met een MMO ben je vaak erg lang bezig, je bent niet snel uitgespeeld en het is vaak verslavend waardoor je elk vrij uurtje erin pompt.
Vaak heb je met een goede MMO geen andere games nodig en daar zit ook besparing in.
Tijdens m'n wow verslaving speelde ik zelf nog amper andere spellen.

Uiteindelijk ben je niet echt superduur uit en als het spel gewoon erg leuk is om te doen is het het geld waard.

Ik ben wel benieuwd want elke week zowat wordt er een MMO aangekondigd en allemaal zijn ze erg goed volgens hunzelf.

[Reactie gewijzigd door Gman op 16 april 2008 12:27]

aangezien de meeste (alle?) MMOs voornamelijk uit grinden bestaat of andere repetitive tasks ben ik redelijk snel uitgespeeld.
Ik zie het al voor me:

"HELP ME, got ganked by 2 lvl 100 guys from the YMCA gang in a driveby!"

Of in plaats van lopen naar je lijk vanaf de graveyard (WoW), lopen naar het ziekenhuis vanaf je lijk :P

In het verleden was er al een mod voor GTA om mee online te spelen, en dat was altijd totale chaos, ik hoop voor ze dat ze hier iets goeds voor kunnen vinden.

En ik ben het trouwens wel enigsinds eens met Twigg, ik ben dan ook alleen bereid maandelijks te betalen als het ook echt de nieuwe content die wordt toegevoegd waard is.
"Als APB net zo succesvol is als bijvoorbeeld World of Warcraft, kunnen we honderden miljoenen ponden omzetten."
Diegene die dit gezegd heeft is echt een genie... pffff

Ik denk helaas dat ze het niet gaan redden. Op de een of andere manier trekt WoW spelers aan die daarvoor nog nooit serieus een pc spelletje gespeeld hadden. Daarna zijn ze meteen korte of lange tijd "hooked". Ik heb in nog geen enkel ander MMO spel dezelfde magie gezien (tenzij Diablo II onder onder MMO valt ;)), terwijl ik wel aardig wat MMO's geprobeerd heb.
MMO na MMO word gereleased maar meestal sterven ze een snelle dood. Ik vrees hiervoor hetzelfde.
haha wat een openbaring. "Als APB net zo succesvol is als bijvoorbeeld World of Warcraft, kunnen we honderden miljoenen ponden omzetten." nee, echt?

dit is gewoon weer een marketing praatje van een ontwikkelaar, waarom moet dit op tweakers frontpage?
Hoogmoed was slecht toch?

Die vent mag echt z'n grote mond wel nakomen bij de release.
"Als APB net zo succesvol is als bijvoorbeeld World of Warcraft, kunnen we honderden miljoenen ponden omzetten."


net zoiets als: als ik de loterij win ben ik miljonair? :o
wow, kan ik alvast 50 miljoen in jou investeren nu, dat ik dan 60 miljoen terug krijg als je hem wint? :)
en om in de sfeer te blijven


"Als APB net zo succesvol is als ieder andere MMO, op WoW na, kunnen ze miljoenen ponden verliezen" :)

Het voegt allemaal weinig toe IMO. Ik denk dat het dit heerschap ook was te doen om de publiciteit.. onder het mom van "Hoe ga ik vandaag de headlines halen!"
Dat is wel erg kort door de bocht. Niet alleen WoW maakt winst, hoor.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True