Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 27 reacties
Submitter: LeovanderHorst

Begin oktober sluit uitgever Codemasters de servers waarop de gratis speelbare mmog Archlord draait. De hosting wordt een dag later overgepakt door de Koreaanse uitgever Webzen, die ook de accountgegevens overneemt.

ArchlordCodemasters stopt met Archlord. De servers waarop de Koreaanse mmog voor Westerse spelers draait, sluiten op 2 oktober hun virtuele deuren. De accountgegevens en daarmee ook de gegevens van de characters die de spelers in de game hebben, worden overgedragen aan de Zuid-Koreaanse uitgever Webzen, die vanaf 3 oktober de hostingdiensten van Codemasters overneemt, al is het nog niet duidelijk of het die dag al gaat lukken het spel weer online te krijgen. Het contract tussen Codemasters en de Zuid-Koreaanse ontwikkelaar NHN liep af en volgens de uitgever wisten de twee partijen niet tot een nieuwe overeenkomst te komen. Webzen gaat het spel in Noord-Amerika en Europa hosten.

Archlord was een van de eerste mmog's die door Codemasters op de markt werd gebracht. De uitgever stapte in 2005 in de mmog-markt en zette een grote online-afdeling op. Een van de eerste resultaten was het binnenhalen van Archlord en van RF Online, dat eveneens een mmog van Zuid-Koreaanse makelij is. Voor beide games vroeg de uitgever in eerste instantie abonnementsgeld, maar in beide gevallen moest Codemasters daarvan terugkomen toen bleek dat er niet genoeg belangstelling voor betaalde abonnementen was. Beide games zijn inmiddels geruime tijd gratis te spelen. Bij Archlord kon een systeem van microtransacties worden ingebouwd, waardoor Codemasters toch aan de mmog kon verdienen. Bij RF Online was een dergelijk systeem minder makkelijk in te bouwen en moest Codemasters de inkomsten geheel uit advertenties halen. De uitgever boekt momenteel vooral succes met een derde mmog: The Lord of the Rings Online: Shadows of Angmar.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (27)

Codemasters heeft voor RF online europe sinds 9 oktober 2008 gewoon de stekker er uit getrokken. Een mooie overdracht naar een andere dienstverlener is er niet geweest en zover ik weet (ik ben gewoon gestopt toen) is er niet een vervanger voor hosting in europa gekomen.
Er was ook weinig interesse in die game, er kom buiten advertenties weinig mee worden gedaan. (microtransacties hadden flinke impact op de game gehad, en eye candy zit niet iedereen op te wachten). Dus qua inkomsten had dat ding weinig toekomst, had liever wel gezien dat iemand het oppakte en er een spin-off aan gaf met wel iets van inkomsten.

Denk dat WebZen het nog wel een tijdje in leven kan houden, het is niet zo bijzonder slechte MMO, maar viel niet in de smaak bij veel gamers.
Dat is een beetje een probleem van veel Koreaanse MMORPG's. Die zijn meestal niet geschikt voor de gemiddelde westerse speler.
CCR host het spel nu zelf, en is ook voor europeanen beschikbaar (geen aparte EU-servers maar US/EU). Via www.playrf.com kun je account maken (gratis) en dan de boel downloaden. Voor inkomsten werken ze met een cashshop.
Kan me Archlord nog uit Beta herinneren, leuk concept maar enkele verschrikkelijke gameplay keuzes. Geen idee of dit nu beter is overigens, was allang afgehaakt. Mooiste vond ik wel de auto-potion optie :). Kon je op je health en mana balkje een slider instellen zodat hij automatisch een potion zou gebruike als je onder dat niveau kwam. Nuja, het mag duidelijk zijn dat tenzij je echt absurd veel damage in zeer korte tijd doet (en dus de cooldown van de potions de bottleneck werd) de persoon die de meeste potions had een goede kans op winst maakte :).

Wel mooi was het systeem dat de beste guilds tegen elkaar zouden strijden om het recht een eindbaas te verslaan. Als je dat dan zou lukken werd 1 persoon van de guild de archlord en oppermachtig (like, 2 elite NPC guards, extra skills, vet armor, etc) voor 28 dagen waarna het weer opnieuw begon :).
Juist dat laatste systeem vond ik nogal waardeloos. Wie zit er nou te wachten op 1 speler per 28 dagen die die rechten kan krijgen? Wat hebben de overige 10.000 spelers op die server hieraan?

Dit is juist een van de redenen dat ik uberhaupt niet aan het spel begonnen ben.
De andere spelers hadden dan een mooie uitdaging.

Kill the Archlord :P

[Reactie gewijzigd door Sinester op 3 september 2009 16:02]

"De uitgever boekt momenteel vooral succes met een derde mmog: The Lord of the Rings Online: Shadows of Angmar."

Juiste titel is "The Lord of the Rings Online: Mines of Moria" Lijkt mij dat aan deze uitbreiding momenteel het meest verdiend wordt..
Mines of Moria is de naam van de uitbreiding op Shadows of Angmar, de uitbreidng kan je niet spelen zonder LotRO:SoA.
"The Lord of the Rings Online" is de titel. Zowel "Shadows of Angmar" als "Mines of Moria" zijn toevoegingen voor respectievelijk vol. I en vol. II.
De basis (naam) is dus gewoon "The Lord of the Rings Online".

Althans volgens mij. :)
Ik heb tegenwoordig gewoon nul vertrouwen meer in Codemasters, ze sluiten veel te veel games waar klanten grof geld en tijd in hebben geÔnvesteerd. Ik heb dan ook vrolijk een Lord of the Rings Online account genomen bij Turbine in de US (de ontwikkelaars), kost minder, betere support en de kans is klein dat ze er snel de stekker uit trekken (ze hebben bv. nog vrolijk Asheron's Call draaien.). Ik doe daar ook m'n Dungeons & Dragons Online (nu free to play). Ik ga dan ook zeer zeker niet Jumpgate Evolution bij CM spelen!
Ik heb tegenwoordig gewoon nul vertrouwen meer in Codemasters, ze sluiten veel te veel games waar klanten grof geld en tijd in hebben geÔnvesteerd.
Dat risico loop je bij elke MMO. En in het geval van EA, bij elk spel (online support wordt na elk sportseizoen gestopt voor alle EA Sports games).

Ik heb geen ervaring met CM's MMO's, maar als ik het artikel zo lees, dan zijn de redenen logisch. Met de makers van Archlord kwamen ze niet tot een overeenkomst en hebben ze dus het recht niet om de boel langer in de lucht te houden (kan aan beide partijen liggen), terwijl RF Online gewoon te weinig spelers had. Een MMO heeft gewoon een bepaalde populatie nodig om te slagen, anders kom je niet uit de kosten en lopen de spelers vroeg of laat toch weg omdat de server te stil is.
Ik heb een account bij Codemasters voor Lord of the Rings online en ben niet ontevreden over Codemasters. Ik heb vernomen dat Turbine (die ook de ontwikkelaar is) wat betere service heeft maar ik heb geen klachten. Codemasters deed me zelfs een zeer leuk lifetime aanbod waardoor ik nu van de maandelijkse kosten af ben. :)
Diezelfde heb ik ook bij Turbine gehad en ik was een STUK goedkoper uit (~€155 voor het spel, de uitbreiding en een lifetime membership).
Mooi. :)
Maar dat neemt niet weg dat ik alsnog best tevreden ben over Codemasters en hoe zij Lord of the Rings online in de lucht houden. Ik vind het ook bijzonder fijn om enkele Nederlanders tegen te komen op de server en zit bij voorkeur in een Nederlandstalig kinship.

Maar goed, het maakt ook niet uit of je nou op een Europese of Amerikaanse server speelt, beiden hebben voor en nadelen (ik vind het overigens best jammer dat Turbine niet zelf de zaken regelt in Europa). We genieten allebei van hetzelfde geweldige spel wat ontzettend mooi is gemaakt met oog voor de lore van Tolkien. Voor mij veruit de beste MMORPG op dit moment. Daarin kunnen we elkaar wel vinden denk ik. ;)
Zonde, ik ken het spel pas sinds kort via de film Ben X.
Heb het even gespeeld maar Webzen is vrij irritant als host.
Maar ach, die hosters moeten ook de licentie en hosting kosten er uit halen
kan me nog herrineren dat dit spel aangekondigd werd.
Het leek me toen wel een leuke game, met leuke opties.

Ben er nooit aan begonnen, omdat ik te weinig tijd heb voor mmo's en geen zin heb in nog meer maandelijkse kosten.

Heb verder nooit gehoord dat dit spel gratis is geworden.
Ik was pas begonnen aan het Archlord en vind het een erg leuk spel. Erg uitgebreid!

Gelukkig gaat de hosting verder. Met hopelijk niet teveel aanpassingen (denk het niet, dit zou heel erg veel tijd kosten).

En ik hoorde juist dat de service van Webzen beter is, net zoals de anticheat/hack functies.
Arme Ben X, wat moet die jongen nu met z'n tijd gaan doen?
Oh, Ben heeft zijn PC al getrashed. Dus hij speelde Archlord al in zijn hooffie voor een geruime tijd.
Als WebZen het begint te hosten zie ik al direct de ondergang van het "gratis" spel.

Ze zullen een server maken waar je gratis op kan spelen en wss ook betalende servers waar alles net iets makkelijker is en waar je net iets meer kan.

Het is natuurlijk wel leuk dat de mensen die het spel spelen ook kunnen doorgaan met spelen :)
En zoals in elk spel wat Webzen aanbiedt zullen ze geen support leveren. Of in ieder geval ruim de tijd nemen(lees 9 maanden tot een jaar) om een vraag te beantwoorden. Zullen anti-hack maatregelen niet werken, maar wordt de normale speler op alle manieren tegengewerkt door de anti-hack maatregelen. Zullen de normale spelers ook benadeeld worden door de hackers, doordat de hackers gewoon een instant kill knopje hebben waardoor je niet in de buurt kan komen.

Webzen is inmiddels ook al gestart met spammen. Ik was blij dat ik van ze af was na lang gezeur met ze te hebben gehad en nu stuurden ze van de week een mailtje dat ze Archlord gingen aanbieden.
Maar ja, ik moet nog zien wat ze er van waar maken. Webzen heeft op hun website al jarenlang beloftes staan over diverse spellen die al in het verleden moesten uitkomen, maar waar nog niemand een beta van heeft kunnen spelen.
Hoe komt Codemasters er uberhaupt bij om dit spel aan Webzen te verkopen? Een beetje research had ze kunnen vertellen hoe Webzen met z'n klanten omgaat en wat er van de spellen komt die ze aanbieden. Maakt het Codemasters dan ook niets meer uit wat er met hun spellen gebeurt?

@Jive
ik dacht CM de ontwikkeling zelf deed. Foutje

[Reactie gewijzigd door DeTeraarist op 3 september 2009 16:47]

Het contract tussen Codemasters en de Zuid-Koreaanse ontwikkelaar NHN liep af en volgens de uitgever wisten de twee partijen niet tot een nieuwe overeenkomst te komen

Het was dus NHN dat het spel van Codemasters naar Webzen verhuist , niet CM zelf.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True