Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 20 reacties

Een jaar na de start van de mmo Myst Online: Uru Live worden de servers wegens geringe belangstelling stilgelegd. Op handhelds doet de serie het juist goed: naast het oorspronkelijke Myst zal ook opvolger Riven voor de DS worden uitgebracht.

Gametap, het bedrijf die de servers van de mmo Myst Online: Uru Live beheert, heeft bekendgemaakt dat het over twee maanden gaat stoppen met het spel. Het multiplayer-spel heeft het daarmee amper een jaar uitgehouden.

Myst Online: Uru Live kent een roerige geschiedenis. De ontwikkeling van de game begon een kleine tien jaar geleden, vlak nadat ontwikkelaar Cyan klaar was met het singleplayer-adventure Riven. Toen het spel begin 2004 als Uru: Ages Beyond Myst op de markt verscheen, was alleen het singleplayergedeelte te spelen. Het multiplayerdeel was wel klaar, maar is door gebrek aan belangstelling nooit online geweest. De inhoud van het online gedeelte werd verwerkt in twee singeplayer-uitbreidingen voor Uru.

Een kleine groep fans maakte vervolgens eigen serversoftware waarop de onlinemodus van het spel toch te spelen was. Cyan gaf daarna de officiŽle serversoftware vrij en zo was Myst Online vanaf 2004 op door fans beheerde servers te spelen. Gametap pikte het spel op en nam vanaf februari 2007 de hosting op zich. Het spel is bij de onlinedienst nog zestig dagen gratis te spelen. Daarna zullen de servers, opnieuw door gebrek aan belangstelling, plat gaan

Op de PSP en DS blijkt nog wel voldoende belangstelling voor de serie te zijn. Aan Myst Online ging het singleplay adventure Riven vooraf, en daarvoor maakte Cyan de oerversie van alle point and clickgames, Myst. Die oorspronkelijke versie van Myst is al een tijd op de Playstation Portable te spelen en sinds een paar maanden is het ook voor de Nintendo DS beschikbaar. Hoplite Research, de ontwikkelaar die het spel voor de DS heeft aangepast, gaat nu ook opvolger Riven geschikt maken voor de handheld van Nintendo. Dat spel verscheen op vijf cd's en een dergelijke hoeveelheid data past niet op een enkele cartridge van een DS. De Amerikaanse ontwikkelaar overweegt nu om de game op verschillende cartridges uit te brengen, waarmee Riven een van de eerste DS-games zou zijn die meerdere cartridges nodig heeft. Een andere optie voor Hoplite is om de game in stukken te knippen en als losse episodes uit te brengen.

Myst Online: Uru Live
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (20)

Dat spel verscheen op vijf cd's en een dergelijke hoeveelheid data past niet op een enkele cartridge van een DS.
5 CDs passen makkelijk op een MicroSD HC van 4GB die weer in een DS flashkaart gaat. Misschien moeten ze eens wat overnemen van de homebrew-scene en het spel op een DS kaart met flash-geheugen uitbrengen :p
ik wou net zeggen. op de vorige Nintendo consoles is al vaker "gecheat" met de hoeveelheid geheugen die op zo'n cartridge past.
en wat je zegt, past makkelijk op een ĶSD kaart, dus ze kunnen mij niet wijsmaken dat het "beschikbare" geheugen op een NDS kaart niet groter te krijgen is.

wel een nadeel want je krijgt dan custom cartridges, maar dat vind ik beter dan 2 losse of zelfs episode :|

ik ben zelf niet zo van de point&click adventure games, maar ben stiekem wel benieuwd naar Myst DS
Nintendo maakt geen grotere spellen op de cardridge dan 256MB..(waarschijnelijk heeft het te maken met de kosten die het met zich meebrengt.. een MicroSD kaartje van 4GB kost namelijk ook nog steeds 60 euro (ongeveer. laat het ff achterwege de echte waarde)

ten tweede: 5CD's heb je nodig voor de normale Riven OP DE PC.. denk je nou echt dat ze PC-grootte doen op een DS die maar een pixelgrootte van 320x240 heeft? Waarschijnelijk zal het rond de 750 MB worden.. en daarom meerdere cardridges, maar zoals ik al eerder had gezegt: dat kan dus niet.. Dus waarschijnelijk zullen het episodes worden.. wel irritant want je kunt Riven niet uitspelen met 1 wereld ofzo.. dus ik vraag me zeer sterk af hoe ze dit willen doen..

id is leuk.. realiteit: yeah RIGHT..
En dan nog... Riven draaide op 640x480, een schermpje van de DS is 256x192. Das een ruime factor 6 vershil. Gecombineerd met de waarschijnlijk betere compressietechnieken van tegenwoordig moet je een eind komen. Ik kom dan uit op ongeveer 4GBit. Helaas kan de DS alleen kaartjes aan tot 2GBit, maar even teruggrijpen op de NES roots en wat bank switching toepassen zou misschien nog wel wat op kunnen leveren.
Volgens de wiki 17 jaar geleden begonnen met Myst in 1991, daarna bekend geworden op de PC in 1993.
http://en.wikipedia.org/wiki/Myst

Ik kan niet zo vinden wanneer Riven uitkwam, maar dat was een fors eind later, minstens 1997.

En wat een spellen waren dat toch ook... wauw. Ik heb Myst helemaal versleten, alles verkend. Riven, geniaal, het zelfde.

Maar Uru? Wat een afknapper was dat. Halfbakken single player met de belofte op multiplayer maar dat niet uitkwam. Dat was een enorme miskoop.

[Reactie gewijzigd door Motrax op 5 februari 2008 16:01]

offtopic:
Helemaal mee eens, ik loop ook al jaren te roepen: de kracht van Myst is juist dat de characters REAL waren, en met Uru is de kracht er helemaal uitgehaald. met myst IV maakte Cyan het weer goed, en verknalde het vervolgens met Myst 5..

ik was helemaal down toen Myst 5 uit kwam. echt waar.. stomverbaasd dat ze ALWEER dezelfde fout maakte..

ontopic:
Meerdere cardridges? Hoe wil je dat doen, als de je de DS de cardridge eruit haalt, dan stopt de DS met werken, moet je opnieuw opstarten. hoe wil je dat een span van meerdere maken, dat klopt niet..

ten tweede:
Op myst DS SCHIJNT een extra level te zijn, maar ik heb het nog niet zoveel gespeeld dat ik hierachter ben gekomen (ja, ken Myst ook door en door, ben die-hard fan, op uru en 5 na) misschien kan iemand hierin opheldering geven:

zit er nou wťl of niet een extra wereld in Myst DS die de originele Myst NIET had. zo ja: waar dan.. ^^;
Het schijnt van wel, maar het is het halen van de game AB SO LUUT niet waard in mijn opinie. Ik heb 'm gekocht omdat het me leuk leek om Myst mee te nemen, maar de conversie is echt zwaar triest. Zo ver dat ik na 2 ages geen moeite meer nam om verder te spelen..
Een paar voorbeelden:
De filmpjes zijn out-of-sync (VEEL erger dan zelfs op de oude PC versie met een trage bak), de resolutie moest omlaag waardoor ze ook nog eens niet passen.
De beloofde 'notepad' heeft een absoluut verschrikkelijk reagerend touch-screen toetsenbordje waarvan alleen het QWERTY gedeelte werkt, en dan nog kunnen er maar een paar regels opgeslagen worden.
De map (bovenste scherm) verdwijnt telkens, dus handig is het gewoon niet.
De cinematics van bijv deuren, objecten of bewegend landschap (bijv die ondergrondse) haperen of slaan gedeeltes over.
Je transporteert mysterieus tussen locaties zoals in en uit liften die bovendien onder het eerder genoemde overslaan lijden.
Omdat de cursor niet meer contextgevoelig is (was het wel op de PC), is het soms onmogelijk om dingen te ontdekken..

Nee echt waar, zowel Myst als DS onwaardige versie. ;(

Ik HOOP dat Riven op de DS een betere versie wordt, echt waar, maar gegeven dat Myst 1 CD was, Riven 5CDs en er nu over meerdere cartridges gesproken wordt... heb ik daar helaas maar weinig vertrouwen in. iig zeker niet als het hetzelfde bedrijfje is wat voor het porten zorgt.

edit: ik lees opnieuw en zie dat het idd Hoplite is.. laat maar.. :|

[Reactie gewijzigd door Smylodon op 5 februari 2008 21:21]

Een kleine groep fans maakte vervolgens eigen serversoftware waarop de onlinemodus van het spel toch te spelen was. Cyan gaf daarna de officiŽle serversoftware vrij en zo was Myst Online vanaf 2004 op door fans beheerde servers te spelen. Gametap pikte het spel op en nam vanaf februari 2007 de hosting op zich. Het spel is bij de onlinedienst nog zestig dagen gratis te spelen. Daarna zullen de servers, opnieuw door gebrek aan belangstelling, plat gaan
Een spel dat niet bekend is, zal en kan niet worden gespeeld. Ook worden private servers niet uitgesloten denk ik; temeer omdat de server software vrijgegeven is. Dit is zeker zo bij MMO's waar aantallen zeer belangrijk zijn.

[Reactie gewijzigd door Ryaka op 5 februari 2008 15:50]

Riven is geen twintig jaar oud hoor.
Correct; de release-date van Riven is, afhankelijk van het platform, eind '97, begin '98 gesteld. Dat is dus, met enige marge, 10 jaar geleden.
Idd het is eerder 10 jaar

bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Riven

Daarbij moet ik toegeven dat ik niet eens van het bestaan van deze online versie afwist.

[Reactie gewijzigd door Zamalan op 5 februari 2008 16:01]

En Myst ook niet. :)

Volgens dit, tenminste. En aangezien ik het volgens mijn wrakke geheugen ook ongeveer in die periode gekocht heb voor mijn bloedsnelle 486, zou dat best wel eens kunnen kloppen...
daarvoor maakte Cyan de oerversie van alle point and clickgames, Myst.
Uhm, dat valt wel mee hoor. Voor myst waren er ook al genoeg point & click games.
Een andere optie voor Hoplite is om de game in stukken te knippen en als losse episodes uit te brengen.
Als die epsiodes dan voor een tientje of zo in de winkel zouden liggen, zou het nog wel de moeite waard zijn, maar ik betwijfel of dat gaat lukken...
Aan Myst Online ging het singleplay adventure Riven vooraf, en daarvoor maakte Cyan de oerversie van alle point and clickgames, Myst.
Maak er "de oerversie van alle first person 3D point and clickgames" van en ik geef je gelijk. Zo niet dan moet ik er op wijzen dat o.a. Lucasarts en Sierra met veel succes al minstens 10 jaar eerder bezig waren met point and click adventures.
Precies, wie kan Monkey Island nou vergeten :-)

En wat die meer cartridges betreft is natuurlijk klinkklare marketingpraat, want de graphics zorgen voor de bulk van de Data, en op de PC was dat SVGA en op de DS hoogstens ½-VGA dus word het spel qua data volume een achtste van het origineel ofzo, en inmiddels kos ene 4 gie microSD zelfs via de duren winkels met fysieke shop nog minder dan een goedkoop spelletje, dus inkoop voor een gamesfabriek een paar procent daarvan, zeker in die aantallen.

Maar toch leuk dat je straks de wielen en knoppen met je vingers kunt gaan draaien, :-)
De grootste cartridge die Nintendo voor de DS heeft is 2Gbit. Oftewel, 256Mb.
Legale cartridges werken niet met een MicroSD kaartje maar met een speciale rom waar het spel in staat. Ik denk niet dat Nintendo eventjes voor ťťn spel zomaar een cartridge gaat ontwikkelen die 10x zo groot is als de grootste die ze op dit moment hebben. Alleen de ontwikkelkosten daarvan zijn waarschijnlijk al vrij prijzig.
Maar dat neemt nog niet weg dat de 5 cd's waar het spel oorspronkelijk om stonden voor 90% vol met uncompressed video in een hoge resolutie stond. Als ze die zouden verlagen naar de resolutie van de DS, vervolgens compressen en de data van het spel zouden optimaliseren dan lijkt het mij niet onmogelijk om hem op een 2Gbit kaartje te krijgen.
Er komt al een door Nintendo ondersteunde DS kaart met MicroSD slot, deze kaart is de DS Vision... meer info: http://www.dsvision.jp/ (Japans) Of kijk op Google.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True