Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 48 reacties
Bron: The Inquirer

De ontwikkelaar van een van de meest succesvolle en populaire computergames aller tijden, namelijk Myst, heeft vanwege financiŽle problemen het overgrote deel van zijn medewerkers moeten ontslaan. Officieel heeft Cyan Worlds, het bedrijf waar het om gaat, nog niets laten weten, maar via verschillende weblogs is dit nieuws toch al bekend geworden. Op dit moment heeft het bedrijf nog slechts enkele medewerkers in dienst en dat is aanzienlijk minder dan de 40 werknemers van Cyan op zijn hoogtepunt. De voornaamste reden voor het feit dat de ontwikkelaars van de Myst-serie nu op zwart zaad zitten, is dat ze onvoldoende financiŽle steun konden krijgen voor de toekomstige projecten. Mocht hier in de tijd die komen gaat verandering in komen, dan zullen ex-medewerkers weer aangenomen worden.

Dit alles lijkt een wrede speling van het lot voor een bedrijf dat de moeder is van het zeer goed verkochte en populaire spel Myst. In totaal is het eerste deel van de Myst-serie ruim 12 miljoen maal over de toonbank gegaan. Voortbordurend op dat succes hoopte Cyan door middel van de massive multiplayer online game Uru ook de interesse te wekken van online gamers. Dat bleek echter niet te lukken en Uru voldeed niet aan de verwachtingen, wat ervoor zorgde dat de schulden zich opstapelden. De huidige afslankingsoperatie zal gelukkig weinig gevolgen hebben voor 'Myst V: End of Ages'. Ubisoft heeft laten weten dat de verspreiding van dat spel binnenkort zal starten. Ook weet de gamedistributeur te melden dat Cyan in de komende weken meer informatie zal vrijgeven over de toekomst van het bedrijf.

Coverbox Myst
"It may feel like an ending… but it never really is. It is always a new beginning as well."
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (48)

Ok, hele volksstammen vonden het geweldige games, dus om de balans weer even recht te trekken (en met gevaar om door de fans de grond in gemod te worden):

Myst heb ik altijd beschouwd als een zeer knap gemaakte Powerpoint-presentatie, verder niets.

Je klikt ergens op, je ziet een wieltje draaien en verder niets, maar aan de andere kant van het eiland is opeens een deur open zonder dat er iets van logische verklaring voor is.

Het mist toch iets van logica en verhaal, IMHO... Was het altijd wel weer eens met de reviews in de PC Gamer (UK) van games uit de Myst-serie.

edit: eerlijk is eerlijk, graphics waren idd mooi... Ik mistte (mystte? ;) ) meer de logica en zo.
Voor de dingen die jij noemt is wel degelijk een logische verklaring. Alleen die zal je na 5 minuten spelen niet vinden. Het hele idee achter deze spellen is de puzzels en juist het verhaal.
Graag lees ik van jou wat onderbouwing voor het jou stelling dat er geen verhaal in deze spellen zit.
Vreemd dat het kwartje bij jou blijkbaar niet valt. Erg jammer ook want dan zijn deze spellen idd niet zo leuk, als je het niet snapt. begrijp je? ;)
Daarnaast zijn er in ieder geval ook twee romans uitgebracht die dieper op de wereld van Myst ingaan, misschien geen 'literatuur' maar zeker een interassante aanvulling en prima leesvoer voor op de camping. (titels: Het Boek van Atrus ťn Het Boek van D'Ni)
puzzeltjes waren leuk en sommige waren echte breinbrekers
het is een beetje simpel om het af te serveren als een powerpoint presentatie
de grafische pracht zorgde altijd voor meerde wooow momenten per minuut

zeer goede games, jammer van het geldgebrek ;(
Hehe, Myst 1 is eigenlijk gebouwd op HyperCard, een heel erg populair ontwikkeltooltje-voor-dummies op de Mac in die tijd. Het was een soort database/rolodex/multimedia en ja, ook presentatieprogramma. The sky was the limit begin jaren 90. Ik heb heel wat leuke HyperCard stacks gebruikt toen :)

http://en.wikipedia.org/wiki/HyperCard
http://members.aol.com/hcheaven/articles/cyan/cyan.3.html

Maarreh, als je MYST geen verhaal vindt hebben dan heb je niet goed gekeken. En als je vindt dat het niet logisch is dan begrijp ik echt niks van je; ik vond de puzzels in MYST soms echt een verademing na de vage puzzels in de adventures uit de Sierra en LucasArts stallen.
die adventures van lucasarts hadden wel een enorme dosis humor (weet er trouwens iemand wat er van het vervolg van sam en max is geworden wat vorig jaar op stapel stond...) De puzzles van MYST vond ik toendertijd overigens ook een beetje tegenvallen hoor.. zeker als je het vergelijkt met the 7th guest van een paar jaar eerder, ik had m zo uitgespeeld... Het enige mooie was de prachtige omgeving en natuurgeluidjes...
De merknaam MYST zal nog wel een keertje terugkomen hoor. die wordt wel opgekocht uit de failliete boedel. Atari en Comondore hebben jaren later ook weer een tweede leven gekregen...
Ik zal ook niet ontkennen dat ik die spellen met heel veel plezier gespeeld heb, alleen dat ik de puzzels vaak onlogisch vond. De puzzels in Myst waren juist een toonbeeld van logica. Voor humor waren vooral de LucasArt adventures unbeatable natuurlijk. De LSL en KQ series hebben me altijd minder aangesproken (doodgaan :( ).
Juist niet, ik vond die spellen altijd fantasties qua puzzels en grappen.
Vooral de monkey island reeks.
Ik vond het ook leuker dan de MIST reeks die ik zelf ook gespeeld heb.
Maar vond het wat te saai voor mij denk ik.
Ging me niet snel genoeg ;)

PS** Areee
:z
Het mist toch iets van logica en verhaal
het mist verhaal?
Dan heb je zeker de bibliotheek vol met boeken in deel 1 gemist.
Ik heb geprobeert ze te lezen, maar iemand had ze allemaal kapot gemaakt :+
Ieder zijn eigen smaak natuurlijk (en daar valt niet over te twisten). Ikzelf heb ook game-genres waar ik geen fuck aan vind. 150 keer doodgaan in een potje Quake III bijvoorbeeld. Dan vind ik een spel zoals Mys toch wel leuker. Zet je tenminste aan het denken.
Nee, dan hebben 1/2life,quake en consorten een goed verhaal, duh.
Alleen een powerpoint presentatie: ergo jouw appreciatie van games heeft alleen te maken met 3d engines en graphics en andere technische kwaliteiten.
Wat je volledig ontgaat is dat ondanks de ouderwtese interface het spel puur door CREATIEVE CONTENT weet te boeien.
Ik denk dat ik al gelijk weet wat voor films, muziek en boeken jij leukt vindt. Ehh sorry laat boeken maar weg, ik wou je niet kwetsen. Boeken zijn wel een heeeel saaie powerpoint presentatie.
ja... myst interesting..
paar simpele puzzeltjse oplossen met een leuk achtergrondje...
boeie..

ga lekker counterstrike spelen... enige spel dat elk potje leuker wordt.. en dat al 8 jaar achter elkaar.
nothing beats real life simulation.
nothing beats real life simulation.
CounterStrike reallife simulation? Lekker real life heb je.. :z
Ik denk zelfs dat myst je langer kan vasthouden dan de domme shooters, hoe goed die er ook uitzien. Bijv. bf2, hoe goed die er ook uitziet het blijft een shooter.
Wel een toepasselijk titel van het laatste deel van Myst ;).

Toch raar dat mensen die een dergelijk succesvol product ontwikkelen er toch niet echt van kunnen leven en andere leuke dingen kunnen gaan doen. Blijkbaar gaat er te veel geld naar bedrijven als Ubisoft. Een paar grote distributiebedrijven kopen pas iets als het er veelbelovend uitziet en als de nieuwe producten minder lijken te zijn laten ze je ook weer keihard vallen.
Blijkbaar? Ik zou niet weten waaruit zou moeten blijken dat het aan Ubisoft zou liggen. Misschien heeft het bedrijf wel een slecht management, en heeft het zich behoorlijk vergist in de maandelijkse lasten die 40 werknemers met zich meebrengen.

En wat zou Ubisoft in jouw ogen dan moeten doen? Tegen alle verwachtingen in een hoop geld steken in de distributie en de bijbehorende marketingcampagne? Dat is pas een prima methode om een goed lopend bedrijf om zeep te helpen....
Misschien hebben ze er na het grote succes wel flink op los geleeft; "the sky is the limit". Zou niet weten hoeveel dollard die jongens er doorheen gejaagt hebben, maar ik reken erop dat ze zeker niet op een houtje hebben gebeten.
Ik kan je uit eerste hand vertellen dat dit niet zo is. Alleen al advertising kost handen vol geld. Al is je game nog zo goed, het verkoopt zichzelf heus niet! Reken daar nog eens kosten bij voor licenties, alle werknemers (zowel van ubisoft als Cyan) en je komt aan een behoorlijk sommetje!
Spijtig natuurlijk, maar het is een harde wereld...

JeroenV was me net iets voor
De Myst serie was/is absoluut top. Grafisch zeer goed en qua speelbaarheid top. De pech wilde dat hun idee van internet gaming 'Uru' absoluut geflopt is. Dit in rauw contrast tot t succes van Lineage II op dit moment. Wellicht jammer voor Cyan maar de ontwikkelaars zullen wel elders onderkomen vinden en daar hun vaardigheden gebruiken om de gaming wereld te bedienen.
Dat was niet echt hun idee, maar het idee van Ubisoft. Die heeft toen URU gesponsort en wilde veel geld zien. Toen dat niet kwam hebben ze URU live direct stopgezet.

Gelukkig is er nu Untžl URU waar mensen gewoon lekker door kunnen spelen. Er gaan zelfs geruchten op dat er level-editors voor URU en Myst V komen! Hierdoor kunnen spelers hun eigen ages maken!

Kortom: naar mijn mening Ubisoft Cyan de nek omgedraait...
Uhm, misschien een domme vraag, maar zijn alle delen uit de Myst serie te spelen onder Windows XP?

Ik neem aan dat je met het eerste deel in de serie moet beginnen om het verhaal te volgen etc. Ik heb Myst nu nog steeds niet gespeeld :( Na al die jaren! Ik zeg altijd "oja, die lijkt me wel vet, die moet ik nog een keer spelen!". Maar er komt niet echt veel van...
De oudere versies zijn wel onder XP te spelen alleen werkt in ieder geval Riven (Myst II) niet met de nieuwere versie van Quicktime.

De oplossing is om Quicktime als deze is geinstalleerd dus te verwijderden en de oude versie die op de installatie cd staat te installeren, dan werkt ie perfect.
Ik denk dat je voor dat soort vragen beter even naar GoT kunt lopen ;)
psssst probeer de win 95 modus.
Wat mij opvalt is dat ze aankondigen dat dit het laatste deel in de reeks is. Dus eigenlijk hebben ze niet zo heel veel developers meer nodig. Dus ze ontslaan iedereen behalve de 2 "bazen", die dus samen kunnen cashen van de laatste Myst in de reeks.....

Maar misschien denk ik nu weer te veel aan de slechte kanten van sommige mensen
aangezien er gesproken wordt over het opstapelen van schulden, zullen deze mannen weinig te cashen hebben. er zal eerst een curator zich ontfermen over het afbetalen van de schulden.

die stuivers die er dan nog overblijven kunnen ze nog net zelf een kopietje van de game van kopen :)
Tja, en anders kunnen ze myst 5 ook nog d/len ;) :+
Doet me denken aan Cavedog met Total Annihilation. Ook uitgeroepen in zowat alle bladen tot beste game van het jaar in 1997 maar ook failliet nadat de opvolger Kingdoms flopte. Helaas is dat zo dus wel vaker met ontwikkelaars die alles op 1 enkel game zetten. Geen wonder dat EA en Ubisoft alles opkopen.
Nou, de gameplay was super; juist door zijn eenvoud. :-)
"Tactical" zei de doos.
Nou...bouw een hoop units om aan te vallen, zeg zo.... 150bv... en laat die op de vijand rushen. Was ťcht een coole straight-forward to the action 'strategy' game.

Ik hoorde wel zeggen dat Chris Carter (maker van TA onder Cavedog) aan TA2 werkte, maar nadien het liet uitbesteden door een Aziatisch bedrijf.
Update:
quote: RAWA op de LYST 7-9-2005
I'll add another piece of info that has been said, but not officially confirmed: Those who remain at Cyan are still trying to get funding. I mention that because Rand, Tony, Mark D. and Mark D. (no, that's not a typo ) are meeting with yet another publisher later today. It's a long shot, but "you never know..."
...
RAWA
Er is nog hoop...
Ik teken graag de petitie of klik op een Myst/Cyan banner als het ze iets kan helpen.
Nog maar enkele werknemers in dienst?
Een flinke understatement: Ik heb gelezen dat iedereen ontslagen is op twee na (stond in een weblog van ťťn van de medewerkers)
Zijn ze terug waar ze begonnen zijn. Met z'n tweeŽn. Het is wel jammer. Moet trouwens zeggen dat als ik naar de shots van deel 5 kijk. Ze er wel al weinig geld in hebben kunnen steken (geen foto-realistische omgevingen EN CGI-personages). URU heb ik meegemaakt tijdens de beta-testing en helaas moest ik daar ook m'n mening geven over snelheid etc. Je zat gewoon 5 minuten te wachten voor het systeem weer up to date was (iedere maand zo'n 160 mb nieuwe download, wat niet vreemd is bij een systeem in ontwikkeling, maar het gaat wel vervelen). De feeling van het spel als je er eenmaal inzat was overgeweldigend. Ze hebben waarschijnlijk veel gegokt op URU en vervolgens het hele zaakje zien instorten.

Heel jammer. Echter maakt het voor de gehele D'ni community op internet niets uit. Die groeit en krimpt wel verder. Misschien zouden de Miller broers wat meer met de licensies moeten doen.
waren super spellen! Echt jammer van Cyan :(
Ben bang dat de toekomstige games die ze uitbrengen voorzien zullen zijn van een EA Games logo zoals dat met veel van deze bedrijfen nu het geval is. Het nare aan EA games is het pushen van de ontwikkelaars om het bspel eerder uit te brengen. Het gevolg: Bij RPG's het gevoel dat je wat mist omdat er gewoon complete quests etc zijn weg gelaten om de release datums te halen en bij zo'n beetje alle spellen enorm veel bugs die er pas met de 3e of 4e patch uit zijn (voorbeeld: Battlefield 2).

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True