Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 96 reacties

De vier jaar oude grafische motor van het massive multiplayer spel Eve Online wordt vervangen door een nieuwe met meer grafische mogelijkheden. Ook wordt het spel met de gratis Trinity-uitbreiding voorzien van officiŽle ondersteuning voor Linux en Mac OS X.

EVE Online Trinity logoSpelers krijgen de mogelijkheid om twee versies van het spel te draaien. De eerste, Trinity Classic, zal de basis vormen voor elke Eve Online-speler. Indien het systeem krachtig genoeg is en ondersteuning biedt voor Shader Model 3, zal Eve in de achtergrond met behulp van Bits Trinity 2.0 met gedetailleerde modellen, textures en shaders downloaden. Op deze manier willen de IJslandse ontwikkelaars de mensen met een minder krachtig systeem niet wegjagen.

Verder bevat de expansion ook de gebruikelijke uitbreidingen aan het spel zelf. Zo zijn er vijf nieuwe klassen schepen geÔntroduceerd, die elk gespecialiseerd zijn voor een bepaalde taak. Ook maken onder andere nieuwe missies en nieuwe mogelijkheden om je schip te configureren aan de hand van de omstandigheden hun opwachting.

EVE Online Trinity screenshot door Terr

De ondersteuning voor Mac OS X en Linux wordt geleverd door TransGaming, die de compatibiliteitslagen Cider en Cedega voor de respectievelijke platformen levert. CCP Games, de ontwikkelaar van Eve Online, hield al een tijd rekening met Cedega, getuige de changelogs die melding maakten van geplette bugs die hun hoofd opstaken onder Linux. Volgens het persbericht zal men dezelfde spelervaring hebben als onder Windows.

CCP Games houdt de voortgang bij op een speciale pagina. De verwachting op het moment van schrijven is dat de servercluster rond drie uur Nederlandse tijd weer online en toegankelijk zal zijn. In de tussentijd kan men in deze trailer de nieuwe grafische pracht en praal bewonderen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (96)

Als je nagaat dat de oude engine DX8 is, is het uiteindelijk nog knap gegeven wat ze eruit hebben weten te halen.
Dat gezegd hebbende is de nieuwe engine zeker een verademing, hoewel na de huidige 24uur downtime/upgrade nog lang niet alles klaar is.
Na nu zo'n 3.5 jaar Eve te hebben gespeeld, ben ik zelf ook wel bang dat dit een van de meerdere downtimes is die we zullen zien - normaal gesproken als er een grote patch uitkomt, komen er toch nog bugs mbt bijv. de database op die meer DT vereisen.
het is echter wel minder geworden in de loop van de tijd, dus... wie weet.. misschien ook niet.


De complete upgrade wordt in feite in stappen gedaan. Eerst komen de schepen en de ruimtestations aan bod, en in volgende updates worden het gros van de objecten in de ruimte (asteroiden, etc) geupgrade. Dit is o.a. gedaan om de updates op redelijke grootte te houden. Uiteindelijk worden naast de toevoegingen alle bestaande modellen en textures vervangen, en de download zou dan ook wel enorm worden (is ook al redelijk groot), en op deze manier laat de update ook niet nog langer op zich wachten, en kunnen de spelers tenminste met een groot deel van de nieuwe content aan de slag gaan.
Daarnaast is er toch uiteindelijk geen betere test dan ermee live te gaan, dus wat voor bugs er nog in zitten, zullen dan ook vaak wat makkelijker te herkennen zijn dan met een complete update.

Ook is het vooralsnog een DX9 engine, niet de DX10 waar ze in eerste instantie vanuit gingen. Het klonk ook wel mooi, maar uiteindelijk gebruiken er bijv. ook nog zoveel spelers DX9 kaarten en/of WinXP, dat het weinig zin had om nu al naar DX10 over te stappen - als bijv. maar 10% van je spelers de nieuwe engine kan gebruiken schiet je er weinig mee op, en zorg je alleen maar voor een hoop geklaag op de forums.
Dit is dan ook een stap waarvan CCP aangegeven heeft dat ze wel in het traject zit, maar een veel lagere prioriteit heeft.

Meer is daarover ook terug te vinden in de interviews op hun eve Trinity site. :)
Wil toch even reclame maken, want EVE blijft een juweeltje :)
De reden dat dit spel zo complex is is omdat je gewoonweg TEveel kan doen in dit spel. Je kan missies uitvoeren voor agenten, je kan pirate worden en transportschepen kapen. Of je wordt bountyhunter die voor diezelfde pirates gaat. Je kan transporteur worden of je kan een productielijn starten en goederen produceren. Best kan je een corporation opstarten met een productiebasis waarbij je je transporteurs goederen laat verspreiden. De markt is volledig gecontroleerd door spelers en als je goed bent in economie kan je puur met kopen/verkopen rijk worden. Als je geen goederen wil kopen kan je ook investeren in aandelen.
Het sterkste punt van EVE blijft echter de ongelofelijk brute PVP

in WoW kan je gemakkelijk beter worden als je er zeer veel tijd insteekt, maar is qua pvp wel het grootste carebear spel dat er bestaat: je sterft en het enige dat je kwijtbent is wat geld voor reparaties.
Sterven in eve betekent dat je ALLES verliest, inclusief alle experience die je door de jaren heen hebt opgebouwd als je de pech hebt om geen clone geÔnstalleerd te hebben. Belangrijk dus om altijd een clone te hebben en je schepen te verzekeren (vele stations hebben een verzekeringsagent die je graag verderhelpt :p). Reizen door ruimte die niet door de empire bewaakt wordt is bloedlink en op enkele seconden kan het afgelopen zijn als je niet oplet. EVE is zowat het enige spel dat ik ken waar je kan opscheppen dat je hebt kunnen weglopen van een gank, want dit is vaak al een uitdaging op zich. Iedere PVP encounter is een pure adrenalinerush, en dat maakt het spel juist zo verslavend :)
Ik weet precies wat je bedoelt, daarom ben ik ook gestopt en lekker met WoW gaan spelen. De tijd die ik in WoW steek zijn bij mij vele malen relaxter dan toen ik die in Eve stopte. De adrelinerush was soms te en bij WoW is het stukke relaxter spelen (naar mijn mening ^^)

Maar nu met die nieuwe gfx update die komt.. hmm..m'n interesses zijn weer gewekt.. zucht
Mensen die EVE uit gaan proberen en het in eerste instantie niets vinden moeten het na 3 dagen nog eens doen en inderdaad rustig de tijd nemen om het onder de knie te krijgen. Verder is het joinen van een corp enorm belangrijk voor de gameplay, het maakt het spel veel leuker en je krijgt zelden woorden met het feit dat je een nieuwe speler bent.

Persoonlijk heb ik het niet zo met de expansions als deze al zeg ik natuurlijk geen nee tegen de facelift. Inhoudelijk word er echter continu gesleuteld en kun je het vergeleken met het gesleutel aan ons onderwijs. Het komt dan ook geregeld voor dat oude bugs weer optreden en inderdaad zoals hierboven word gezegd is de Downtime kans een stuk groter rond de expansions, je moet dan ook vaak rekening houden met lag en geen dure operaties uitvoeren gezien de server er zo uit kan klappen. Dit is echter wel minder vergeleken met toen, maar soms zou ik liever willen dat ze de zaakjes beter op orde krijgen ipv zosnel en zoveel content toevoegen.. de economie raakt enorm snel van slag en na een verviervouding van het classes van schepen hebben we daar ook wel ff genoeg aan.

Heb het spel vanaf de beta actief gespeeld... en ik zal niet zeggen dat ik EVE Online een slechte game vind. Het is zeker een van de betere die ik gespeeld heb en een aanrader, maar ik heb zelf ook de PvP van vroeger meegemaakt die weliswaar abstract was, maar een stuk uitdagender en spectaculairder dan nu. 4 classes schepen, geen al te dure troep, mensen gaan ervoor. Nu moet je in steeds toenemendere mate gaan rekening houden met het risico van het verliezen van je vloot. Wat in zekere zin natuurlijk realistischer is, maar je krijgt die verschijnseling van "blobbing" zoals de devs het ook ondertekent hebben, iets wat je vroeger lang niet zo had.

Maarja, thats me, het blijft een goed spel en zeker een aanrader. :)
Zou dit spel kunnen draaien op een Macbook (non Pro)?

edit: laatste versie van de Macbook, met Intel GMA X3100 igp

[Reactie gewijzigd door rickertsnaak op 5 december 2007 21:02]

Hmm, dat hangt er een beetje van af wat je systeem precies is. Voor de huidige client staat er dit aangegeven op de site:

Macintosh:
Minimal system requirements

* Intel based computer with CPU speed equal or greater than 1.8GHz , the client does not run on a PowerPC (G3/G4/G5) based Macintoshes (PowerMac). .
* OS: OS X 10.4.9 or later.
* Video: ATI X1600 or NVidia 7300 GT or higher with 128 MB of Video RAM
* RAM: 1024 MB or more
* HD space: 6 GB
* Network: 56k or better Internet connection

Recommended system configuration

* Intel based CPU 2GHz or better
* OS: OS X 10.4.9 or later
* Video: ATI X1900 or Nvidia 7600
* RAM: 1GB
* HD space: 6 Gb or more
* Network: Broadband Internet connection

Voor de nieuwe client weet ik het echter niet zeker..

edit:
FF nagezocht, maar als de gewone macbook idd enkel de Intel Integrated chip heeft.... den ik dat je het kunt vergeten.. Die staan niet bepaald bekend alszijnde krachtig in 3d...

[Reactie gewijzigd door Smylodon op 5 december 2007 21:00]

FF nagezocht, maar als de gewone macbook idd enkel de Intel Integrated chip heeft.... den ik dat je het kunt vergeten.. Die staan niet bepaald bekend alszijnde krachtig in 3d...
Ik denk dat je iets heel belangerijks over het hoofd ziet hier: Mac OS X is volledig OpenGL, dus zelfs de goedkopere geintegreerde intel GPU's moeten aardig wat kracht hebben om dat te kunnen halen. (nee, ze gaan het echt niet software matig doen).

Ik denk niet dat het een hindernis zal zijn. (ook al haal je er niet de performance mee van een MacBook Pro of Mac Pro die een wat zwaardere nvidia of ATi chip mee hebben gekregen.
Geen probleem in ieder geval de oude engine, heb het ook draaien op me HP Notebook van het werk. het draait als een zonnetje.

Heeft ook een intel videokaartje onboard.

[Reactie gewijzigd door tspawn op 5 december 2007 23:10]

Ja, ik draai het op mijn Macbook (eerste versie met Core 1 Duo zelfs en 2 GB Ram). Een enkele client draaien gaat heel goed. Ik gebruik wel een muis omdat een tweede knop in Eve erg handig is. De Macbook wordt vrij warm door al het grafisch geweld en dus luid, dus dat is jammer als je je daar aan stoort.

Het grootste minpunt voor mij is dat het draaien van twee clients tegelijk de zaak nogal vertraagd en eigenlijk nauwelijks speelbaar is. Of dat komt door de emulatie of door de eenvoudige gpu van de Macbook weet ik niet, maar ik hoop dat daar verbetering in komt ooit aangezien ik vrijwel altijd met twee characters speel.
Ik speel dit spel sinds de BETA, en ik kan je vertellen dat het meer is dan alleen dom levelen zoals in WoW.

Hoe meer je het speelt hoe meer isk (geld) je kan verzamelen. Dus kun je betere modules kopen, betere schepen en sneller skillen d.m.v duurdere implants.
Dus het is wel degelijk zo dat als je meer speelt je sneller beter kunt worden.

Je moet gewoon een beetje slim zijn!

Dus ik zou zeggen probeer het uit!
Dom levelen in WoW? Net zoals domweg de eerste 3 maanden in Eve al je Learning skills ontwikkelen zodat het toch maar iets sneller gaat?

Vind ik nogal een kortzichtige opmerking. De 70 lvl's in WoW die je doorloopt zijn er grotendeels om je karakter onder controle te krijgen, nieuwe spells leren, etc... Sinds de laatste patch gaat dit ook wat sneller.

Ik begrijp dat niet iedereen veel tijd kan steken in een MMO, maar andersom vind ik het niet rechtvaardig dat iemand 5 maanden abo betaald en zijn skills al zwaar omhoogwerkt zonder uit een station te hoeven komen.

Als je de ISK's buiten beschouwing laat kan je wel stellen dat je nooit een speler die pakweg een half jaar voor jou begonnen is kan inhalen / beter worden qua Skills. Daarom speel ik liever WoW, vanwege de 'rewarding' factor.

Diegene die stellen dat je met ISK's vooruitgang boekt hebben evenzeer gelijk dan diegene die zeggen dat je met wow-gold goeie gear kan kopen. Beide zijn juist.

Mijns inziens is Eve ook wat meer op PvP gevestigd, en WoW meer op PVE vooral endgame. Ik hield erg veel van de PvP in 0.0, maar ben toch meer verknocht geraakt aan het PVE-raiden in WoW.
Vind ik nogal een kortzichtige opmerking. De 70 lvl's in WoW die je doorloopt zijn er grotendeels om je karakter onder controle te krijgen, nieuwe spells leren, etc... Sinds de laatste patch gaat dit ook wat sneller.

Ik begrijp dat niet iedereen veel tijd kan steken in een MMO, maar andersom vind ik het niet rechtvaardig dat iemand 5 maanden abo betaald en zijn skills al zwaar omhoogwerkt zonder uit een station te hoeven komen.
Als iemand 5 maanden in een station zit skills te training betekend niet dat hij/zij ook goed is in het spelen met die character of die skills.

In WoW moet je die levels door om experience punten te krijgen? (gok ik, ik ken of speel WoW verder niet)

In EVE kan iemand iets anders doen voor zijn/haar corporatie/alliantie.
Denk aan corp/alliance management (vergaderen, planning, dimplomacy etc etc) daar gaat veel tijd in zitten, die je niet kunt besteden aan missies als je daar alleen maar je skill punten van zou krijgen.

Er is meer te doen in EVE dan skills trainen.

[Reactie gewijzigd door Omak Topal op 6 december 2007 11:42]

Als je de ISK's buiten beschouwing laat kan je wel stellen dat je nooit een speler die pakweg een half jaar voor jou begonnen is kan inhalen / beter worden qua Skills.
Dat klopt niet helemaal. Het mooie van de skills is dat je kan specialiseren en daarnaast alle skills een maximum hebben. Ik ben bijvoorbeeld maximum level voor "cruisers" en zal dus nooit meer hoger kunnen worden in het vliegen van die dingen. Een nieuwe speler kan in redelijk korte termijn net zo goede skills hiervoor krijgen als ik.

Tegelijkertijd zijn er veel oudere spelers die zich trainen naar het vliegen van Capitals (zeer grote schepen met trainingstijden van bijna een jaar) terwijl ik me specialiseer op kleinere schepen met een speciale functie. De capitals hebben een zeer beperkte inzetbaarheid en zijn zo duur dat mensen wel 3 keer nadenken voordat ze zo'n ding gebruiken. Want hoe machtig ze ook zijn, een kleine groep spelers is al in staat om zo'n ding te vernietigen.

Ik heb al vele malen van veel oudere spelers gewonnen en al vele malen van jongere spelers verloren. EVE is echt heel wat anders dan simpelweg skillpoints verzamelen....... Een oudere speler zal dus voornamelijk veel breder ontwikkeld zijn en meer soorten schepen en modules kunnen gebruiken maar niet persť beter in een bepaalde skill.
He Carda o/ long time no see.

Als speler met tussenposen vanaf beta die toevallig ook wow vanaf beta heeft gespeeld moet ik toch echt zeggen dat wow pas begint als je klaar bent met levelen.

En beide zijn echt het neusje van de zalm wat betreft mmo's maar totaal niet te vergelijken.
Grappig, ik ben een paar dagen geleden met een trial versie aan de slag gegaan. En zit er over na te denken een betaal account te nemen, mits dat voor mij mogelijk is (heb geen CC).

Mijn eerste indruk van Revelations II is erg goed. Was eigenlijk wel onder de indruk van de grafische pracht wat dat spel nu al heeft, dus die Bits Trinity 2.0 kan alleen maar ten goede komen aan de sfeer!

Hier een link voor de mensen die een trial van 14 dagen willen proberen. Echt de moeite waard!
Ik koop timecards via een duist bedrijf : http://www.mmorg-shop.com/
En dan is het gewoon geld overmaken naar het buitenland.
Je kan ook ING geld ruilen voor een timecard als je in het forum duikt van EVE bij verkoop en inkoop. (hier door kan je gratis spelen)
of ING challen others van markt daar wordt ook veel gehandeld in timecards voor ingame geld.

Er is ook nog een tweakers forum : forum: [PC][MMORPG] EVE-Online deel 12

[Reactie gewijzigd door Calamor op 6 december 2007 00:18]

De expansion noemt trinity niet Bits trinity. BITS is een systeem dat ook gebruikt wordt voor windows updates, waarmee de update in de background loopt en gewoon doordoet ook al sluit je het spel en terug resumed wanneer je je PC afgelegd zou hebben.
Je kunt ook gewoon via automatisch incasso betalen dus dat zit wel snor ;)
Het is gewoon mogelijk direct te betalen via bankafschrijving/automatisch afschrijven.
Ik doe dit ook ben 2 weken geleden ongeveer weer begonnen met spelen na ongeveen een jaar afwezig te zijn geweest. Fantastisch spel als je in to space sims bent.

De filmjes enz zagen er idd erg goed en kwijlverwekkend uit. :9~ Hopelijk kan ik straks gaan spelen :P ben dan iig een paar dagen thuis "toevallig".
Als je een paypal account neemt (Paypal heeft als betaal mogelijkheid Automatisch Incasso) kun je via deze website Eve Time Cards kopen (goedkoop ook, ivm lage $ koers).
Het is een spel met een steile leercurve maar met wat hulp kun je al snel veel lol beleven.

Draadje op GOT
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1259443
Nieuwe spelers kunnen ook altijd terecht bij EVE University. EVE University is gespecialiseerd in het helpen van nieuwe spelers, juist omdat de learning curve erg hoog kan zijn.
wel de moeite waard als je er tijd voor hebt. je kunt het gratis 14 dage proberen trouwes
De geavanceerdere functies vallen onder die steile leercurve.
Als je de tutorial volgt heb je binnen een paar uur de basis onder de knie en met die basis kun je al heel wat.
Imo zwaar overdreven (ja ik speel zelf ook eve). Het is inderdaad heel veel wat je kan doen. En de eerste paar uur is het nogal onduidelijk, maar daarna wordt het zo duidelijk. De leercurve vind ik niet stijler dan bij de gemiddelde RTS.
jammer dat het bedrijf te beroerd is om op mail te reageren. Had daar graag een stage plaats gehad :S. geen jah geen nee en dit is trouwens nieuws van zeker een maand oud...

en het lijkt niet op homeworld, ik heb bijde spellen helemaal dood gespeeld en ken bijde verhalen als geen ander. Afgezien van dat er in bijde verhalen aan het begin een groep mensen in isolatie terecht komen door compleet verschillende redenen zijn er geen overeenkomsten.

hoog uit dat dat schip in de verste verte een klein beetje geinspireert is door de kpr_dreadnought uit homeworld2 of andersom:

http://www.homeworld3.ru/pict/hw2/screenshots/ss00015.jpg

en dan alleen de vorm aan de onderkant en de lichten. deze heeft een heel andere uitstraling.

Met die remake zijn ze trouwens (alle werk uren van de werknemers bij elkaar opgeteld) 50 jaar bezig geweest. het resultaat mag er zijn. (bron is nieuwsbrief)

[Reactie gewijzigd door ThePiratemaster op 5 december 2007 21:53]

Toch geen nieuws van een maand oud, aangezien ze de update er NU aan het opzetten zijn ;) (op de server welteverstaan)
ik kon de client al een tijdje downe. staat nu op me macbook en me pc
Die had vooralsnog alleen effect op de test server. Nu pas wordt ook Tranquility (het hoofd cluster) voorzien en kunnen we echt aan de slag.

Het is natuurlijk niet alleen de facelift maar ook toegang tot nieuwe schepen, modules, exploration sites, bugfixes en balance tweaks, etc. Al met al een flinke upgrade.
Had je de brief, die je hen gezonden had, wel door de spellingschecker gehaald. Bij mij zou een brief met zo'n basic spelfouten ook de prullenbak ingaan.
foutloos engels. goed taalkundig vormgegeven en door een britse en een amerikaanse leraar nagekeken (international course). + de spellingscheck van openoffice. bij dit forum besteedt ik er natuurlijk wat minder aandacht aan ;)
Heel mooi allemaal.
Heb EVE een half jaartje gespeeld maar was toch niet onder de indruk van de beperkte vrijheid die je krijgt in het spel.
En ook dat het aantal speeluren eigenlijk geen invloed heeft op je skill-ontwikkeling beviel me niet. Als ik 8 uur per dag speel wil ik 2x zo snel gaan als iemand die 4 uur per dag speelt. Maar goed, een half jaar heb ik er plezier van gehad en nu met de nieuwe engine ziet het er nog gelikter uit.

Ik wens alle EVE fans veel speelplezier!
Iemand met meer vrije tijd is sneller 'beter' dan de persoon met minder vrije tijd, terwijl die persoon met minder vrije tijd tot zijn beschikking wellicht beter is van persoon tot persoon. Veel spellen zitten zo in elkaar, EVE niet. Persoonlijk houd ik er wel van :) Het is natuurlijk maar wat je prefereert.

@ dinoballz: de persoon met het hoogste lvl. is niet per difinitie de betere persoon, denk dat bazkar dat duidelijk wilt maken ;)

De meeste spellen met een lvl. systeem waar je wordt beloond als je er veel tijd in steekt, is eigenlijk enorm scheef in mijn optiek. Ik kan dan bijv. niet winnen van een persoon 1op1 omdat hij simpelweg meer (vrije) tijd gestoken heeft in zijn character. Terwijl ik mss wel zou winnen als we op hetzelfde lvl. zouden zitten. Hiermee wordt het natuurlijk wel aangemoedigd om het spel veel te spelen, wat weer slim is gedaan door de ontwikkelaar.

Ieder zo zijn ding, maar persoonlijk sta ik meer open voor het systeem dat Guild Wars en ook door EVE wordt gebruikt.

@ Parabellum: Ik heb het over spellen met een 'level-systeem'. Ik ben het met je eens verder dat meer uren stoppen in spellen zoals CS je beter maakt, je bent dan min of meer aan het trainen. Heb zelf vroeger R6:Raven Shield op hoog niveau gespeeld en weet als geen ander dat vele uren erin pompen (juiste timing, alle goede locaties weten e.d.) je zeker weten beter maakt dan iemand die maar 1 uurtje of minder per dag bezig is.

(een stel je voor situatie): Maar stel nou dat je heel goed bent in FPS games, en zodoende ook in CS enorm goed bent ook al speel je maar even een uurtje per dag je owned iedereen, je hebt de juiste hand-oog coordinatie in de vingers. Een ander persoon die nog nooit een FPS game heeft aangeraakt maakt geen kans tegen jou. Stel nou dat er een lvl.systeem wordt gemaakt voor CS, hoe meer je actief bezig bent ermee hoe hoger je level word, zodat je betere wapens kunt gebruiken. Jij speelt maar 1 uurtje per dag, maar wordt dan wel gekilled door iemand (lees n00b) met een supersonisch wapen die je alleen maar kan unlocken als je enorm veel tijd in het spel steekt, en zoveel (vrije) tijd heb jij niet! Dan gaat de fun er wel snel vanaf.. als je begrijpt wat ik bedoel :)

[Reactie gewijzigd door rickertsnaak op 5 december 2007 21:52]

Iemand met meer vrije tijd is sneller 'beter' dan de persoon met minder vrije tijd.
Ben het niet helemaal met je eens. Gamen moet je ook een beetje liggen en in gaming komen vaak skilles naar boven die je niet eerder heb aangesproken in jezelf, tactische inzicht, response tijd, omgaan met de muis etc etc.

Ik heb spelers gekend, met name CS is voor mij een mooi voorbeeld daarin, die het spel binnen een paar weken dermate onder controle hadden dat ze al snel met de beste konden meekomen, daar waar anderen na jaren nog steeds niet begrijpen dat je conform objectives moet spelen om te winnen, of het inzicht hebben om je objective te behalen :)

Gamen is een manier van ontspanning en iedereen geeft daar een andere invulling aan. Ik heb 9 jaar gespeeld op een hoog niveau met CS en vele wedstrijden gespeeld maar ook veel geoefend met de clan. Online vrienden worden daarin net zo belangrijk als alledaagse real life vrienden, after all, je laat je team niet zitten :)

Maar dat wil niet zeggen dat dat het enigste in het leven is, zoals Bakzar beweerd, iedereen doet nu eenmaal graag wat hij leuk vind en gamen daaintegen vind ik een leuke aanvulling/optie in mijn leven :)
Mensen die enkel een uurtje of wat simpel snel een potje online willen spelen moeten geen mmo's spelen. Mmo's zijn er voor het type gamers dat een char willen uitbouwen en bereid zijn er tijd in te steken om die char sterker en hoger level te maken.
Ik ben zelf begonnen met online gamen met de delta force serie waar ik erg veel plezier aan heb beleefd. Toen ik kort daarna een mmo ging spelen wist ik wat ik al die tijd miste, de mogelijkheid je char uit te bouwen ipv gewoon een char te kiezen uit het schermpje.

Dus, heb je weinig tijd en wil je gewoon snel een potje online knokken dan kies je voor bv CS, Battlefield of Guildwars (aangezien guildwars een veredelde chatbox is), heb jetijd over dan ga je voor de echte mmo's. Tis allemaal zo simpel eigenlijk.... besteed je tijd aan wat je wilt en over smaak valt niet te twisten.
Hmmm, dat klopt niet helemaal, ik heb zeeŽn van tijd en zat 4 jaar geleden de hele dag CTF Chrome te spelen met Unreal en kwam behoorlijk mee met de (grote) jongens in ieder geval genoeg om een Clan te leiden die erg hoog in de europese regionen mee draaide, nu heb ik twee jaar niet gegamed maar ik merk nu dat na 2 maanden gamen ik bij lange na niet de skills meer heb dan vroeger ondanks dat ik soms 8 uur per dag speel op dit moment. Qua sociaal leven valt het allemaal wel mee aan deze kant, maar dat kan ook komen dat ik met weinig mensen optrek omdat ik wegens omstandigheden aan huis ben gekluisterd al jaren en de vrienden kring toch al erg klein is al 18 jaar. Maar ik kan mij gelukkig ook erg makkelijk losmaken van het gamen om andere hobby's te doen. :/
Om eerlijk te zijn draait EVE minder om skill points en meer om isk (de munteenheid van EVE). Als je twee keer zo veel speelt als iemand anders dan verdien je twee keer zo snel, en in EVE is het zo dat hoe meer geld je heb, hoe meer je kan verdienen (als je tenminste creatief bent).

Met meer isk kan je betere equipment kopen, waardoor je weer meer geld verdient, etc. Door geld kan je bv. ook betere implants kopen waardoor je sneller leert en dus sneller skill points vergaart. Je heb minder te maken met financiele plafonds (dus het niet kunnen leren van een dure skill), je kan zelfs characters en time cards van anderen kopen met isk (dit mag van CCP).

Het mooie van EVE is juist dat het spel niet begint bij level 70, je kan nu al kewle sh!t uithalen. Je moet voor de gein maar eens wat googlen wat GoonSwarm bv. met frigates heeft gedaan (de kleinste gevechts scheepjes die er binnen EVE zijn).

EVE is inderdaad geen WoW en dat is maar goed ook, niet dat WoW slecht is, maar persoonlijk vind ik EVE veel interessanter. Dat is natuurlijk voor iedereen een persoonlijke keuze en ik vind het al helemaal TOP dat een mede tweaker er zo netjes mee omgaat. Ik kom nogal eens commentaar tegen dat het daglicht niet veelt als het spel hem/haar niet ligt.
Ik ben blij dat er gelukkig meer games bestaan waar dat niet het geval is.
Ik heb er zo'n hekel aan dat er excusez le mot, kuko's zijn zonder leven die dag in dag uit niks anders doen dan gamen en daardoor beter in het spel zijn dan iemand die wel een sociaal leven/gezin/werk/whatever heeft en daarom minder tijd aan de game kan besteden, maar wel slimmer of verstandiger kan spelen.

Guild Wars heeft dat gelukkig ook....
Zo hee. Anti gamer ofzo? Iemand die tijd over heeft en kiest ervoor dat te investeren in een game en meer vordering heeft dan jij is automatisch een minder persoon?

1. volgens die definitie is degene die het laagste lvl. heeft de beste persoon
2. niet iedereen moet 40-60 uur per week werken, kinderen naar school brengen, klem zuipen in een cafe elke dinsdag, donderdag en zaterdag avond en houd er meer van om samen met vrienden te gaan gamen.
3. samen met vrienden gamen is zeer sociaal, als je niet door hebt dat je bier in je handen nodig hebt en vrienden in dezelfde kamer nodig hebt heb je zelf misschien kwalitatief niet zo'n goed sociaal leven.
Inderdaad een beetje overdereven reactie. Mischien begrijp je hem verkeerd want wat ik er uit haal is dat bazkar ook mee wilt doen met het spel maar geen zin heeft om elke dag 8 uur dat spel te spelen om een beetje mee te kunnen doen.

Ik heb zo'n anderhald jaar WoW gespeeld en ik vondt het erg leuk. Alleen merk je erg snel dat je er meer tijd in moet gaan stoppen wil je krachtiger worden (items halen in moeilijke instances bijvoorbeeld) en die tijd had ik niet i.v.m. school/werk. Dus ik ben daar mee gestopt en speel nu lekker andere spelletjes online of offline omdat ik geen tijd heb om WoW achtige games te spelen hoe leuk ze ook mogen zijn!

Ik had er eerlijk gezegd nog nooit van gehoord, een MMO waar het niet uit maakt of je 4 uur of 8 uur lang per dag speelt, blijkbaar ben je dan even sterk. Vindt ik zelf toch wel vreemd, moet mij eens even verdiepen in het spel denk ik ;)

[Reactie gewijzigd door Soepstengel op 5 december 2007 22:48]

Het maakt in 1 aspect niet uit hoe lang je per dag speelt, nl. skill development. Je skills blijven ontwikkelen, onafhankelijk of je online of offline bent. In andere aspecten maakt het wel degelijk uit, nl. de hoeveelheid ISK (munteenheid in EVE) die je verdient. Beide factoren bepalen hoe "goed" je bent. Met meer skills kan je beter wapens op je schip zetten, werkt je schip efficienter, etc. Met meer geld kan je de beste schepen en wapens kopen die je met je huidige skills kunt vliegen.

Toch is dit nog een oversimplificatie van het spel. Het is vrijwel onbeperkt in alle richtingen en je bent nooit uitontwikkeld. Om alle skills tot het hoogste nivo te leren zou je 400 jaar o.i.d. een account moeten hebben, en dat redt je dus nooit. Bovendien komen er regelmatig weer nieuwe skills bij. Je zult dus nooit in je eentje goed in alles zijn, en er is geen "eindlevel". Dit houdt het investeren van tijd en energie waardevol, zonder dat je kansloos bent of achterop raakt als je minder tijd beschikbaar hebt voor het spel.
En gratis expansion pack ... in tegenstelling tot wow ...
Zoals jij vind dat bazkar gamers die veel spelen over ťťn kam scheert, scheer jij ze denk ik over precies hetzelfde kammetje.
Punt 1 snap ik helemaal niets van, punt 2 is erg overdreven en punt 3 is twijfelachtig. Misschien dat gamen een sociale aangelegenheid is (en dat betwijfel ik tot op zekere hoogte) maar het staat IMHO bij lange na niet gelijk aan 'the real thing' (dus elkaar aan kunnen kijken, voelen, ruiken, horen, etc.)

Ik ben het dan ook met bazkar eens dat het een goede zaak ik dat je niet persť 8 uur per dag achter je PC hoeft te hangen om een beetje mee te doen met een spel. Dat maakt het allemaal een stuk toegankelijker!

Als jij (en nu speel ik even op de man, het kan iedereen zijn) denkt dat je met gamen lekker sociaal bezig ben en het daarom het liefst 24/7 doet dan raad ik je aan om een paar van dit soort games te gaan spelen. Kan je lekker 5 uur per game doen, ben je overal erg goed in en heb je meteen een hele zooi sociale contacten erbij. Win win iemand? :P

_Teq_ is van mening dat meer dan een paar uur gamen per dag 'ongezond' is voor de mensch. Noem me 'ouderwets' of kom met onderzoeken die het tegendeel bewijzen: ik denk gewoon dat wij daar niet voor bedoeld zijn. [/filosofische mode]
lijkt me wel een leuk spel, ik zal de trial eens proberen.
Heb vroeger Homeworld gespeeld en dat was echt plezant.
Ik hou van space games. we zullen eens zien wat EVE geeft ;)
Goed plan. In deze uitbreiding is ook de zogenaamde New User Experience verbeterd, dus is het een goed moment om Eve te leren kennen.

Laat je niet afschrikken door de enorme diepgang van het spel. De hoeveelheid vrijheid kan verwarrend zijn, maar als je daar doorheen bijt door je bijvoorbeeld bij een corporation aan te sluiten vind je je weg wel. Het spel is echt zo uitgebreid dat ik nu na een jaar nog steeds dagelijks nieuwe dingen leer of me verbaas over mogelijkheden die ik niet ken. Als je creatief bent zijn er enorm veel manieren om lol te hebben en je geld te verdienen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True