Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 84 reacties
Bron: Digital Trends

World of Warcraft blijft groeien. Mocht de MMORPG in maart van dit jaar nog zijn zesmiljoenste speler verwelkomen, inmiddels zijn er alweer een miljoen gamers bij. Nog maar een jaar geleden bestond de gehele WoW-populatie uit één miljoen gamers. Het spel legt Blizzard Entertainment bepaald geen windeieren als men bedenkt dat elke gamer 14 dollar per maand betaalt. Het is vooral opmerkelijk dat het spel overal ter wereld veel fans heeft en het nergens tegen cultuurgrenzen lijkt aan te lopen. Spellen als Grand Theft Auto: San Andreas bijvoorbeeld zijn mateloos populair in het eigen cultuurgebied, maar doen het veel minder goed op de Aziatische markt. World of Warcraft heeft daar geen last van en heeft zelfs meer Chinese fans dan Amerikaanse. Het spel schaart zich met zijn wereldwijde populariteit in het rijtje games als Pac-Man en Tetris. Blizzard Entertainment heeft zijn bedrijf flink zien uitdijen door het succes en zag zijn personeelsomvang van 400 naar 1800 mensen groeien. De meesten daarvan zijn werkzaam in een administratieve functie.

World of Warcraft screenshot
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (84)

7.000.000 x 14 = 98.000.000 x 12 = $ 1.176.000.000 omzet uit enkel en alleen abogelden :o

Doet Blizzard best aardig :)
Ja, maar Blizzard maakt ook kosten.

-Flink wat extra personeel.
-Bergen data verkeer.
-Stapels servers in diverse data centra.

Tuurlijk, het netto resultaat zal gezond zijn, maar ik denk dat ze net als ieder normaal bedrijf ergens tussen de 20 en 30 procent als winst kunnen opscrijven. En dan pak je al flink wat winst.

Kortom, Blizzard zit goed in de duiten om lekker te kunnen gaan werken aan hun volgende succes.
ik denk dat die winstmarges een stuk hoger zijn.

- kosten dataverkeer is bijna niks als je het met grote hoeveelheden inkoopt
- zelfde geld voor servers
- de enige grote kostenpost is personeel, maar als je kijkt naar andere middelgrote bedrijven (~1000 werknemers) zie je dat ze veel minder omzet hebben.

kortom Blizzard is dikke winst aan het maken wat ze waarschijnlijk gaan gebruiken voor:
- Een ander bedrijf over te kopen
- Reclame maken
- Een duur spel maken
Inderdaad, bekijk eens hoeveel tijd Blizzard al besteed aan de komende uitbreiding, The burning Crusade en tel er bij op hoevel content al via reguliere patches wordt toegevoegd.

Veel van de winst wordt weer in het spel geinvesteerd en komt aan de speler weer ten goede.
vergeet niet de aangekondigde Warcraft-film :P
De kosten voor datatraffic vallen hoger uit dan je denkt, want iedere provider wil wel 10Gig leveren als het met 1MBp/s gedownload wordt, maar constant een load van 2kb/s per speler is minder fijn om te hebben omdat je dan veel connecties moet maken en een constant open verbinding moet hebben.
Dit is een mythe

"...it is important to debunk a persistent myth about WoW’s success. The confusion results from WoW’s status as a truly global game. We know...that Warcraft has 5 million Chinese players...a terrific feat as WoW became the first Western game to penetrate the dense and difficult Chinese market. However...Chinese users...do not pay a recurring monthly fee....[instead] about 4 cents an hour....In the second quarter of 2006, World of Warcraft generated $32 million....5 million Western subscribers would have generated more than $200 million over the same time period...Chinese players generate about 15% as much revenue as their Western neighbors."

uit een interview met iemand van blizzard
een (moeilijk) boek lezen is goed voor je taalbegrip, daarnaast zal er in bepaalde professionele kringen van je verwacht worden dat je 'moeilijke' woorden begrijpt en gebruikt om een specifiek punt uit te leggen. Of dat onzin is of niet laat ik in het midden, maar het blijft een feit dat een beetje taalbegrip goed voor je is.
Stel je voor dat een professor SE of een chirurg zich op dezelfde wijze zou uitdrukken als lange Frans, je zou hem niet serieus nemen (prof) je zou hem waarschijnlijk ook niet meer vertrouwen (chirurg)

een mooie middenweg tussen een virtuele en een reeele wereld is natuurlijk het beste. het grote gevaar van WoW is dat het spel juist door de spelvorm, die heel veel tijd opeist. Tijd kan je maar 1 keer besteden, waardoor er geen tijd overblijft om nog in de realiteit te leven. het wordt dan slapen->(WoW)->school/werk-> eten-> WoW->slapen.

sociale activiteiten, zoals sport en uitgaan, verdwijnen waardoor je de 'touch' verliest en steeds minder zeker bent om andere mensen te leren kennen. andere mensen vinden dat soort mensen al snel 'vreemd' en gaan zich afzetten tegen deze mensen. oftewel: Het standaardverhaal; we kennen het allemaal, we vinden allemaal dat het wel meevalt, maar we weten ook dat het sluipt en dat het zo lekker makkelijk is om in een hoekje, in een kamer achter een pc te gaan zitten en de reeele wereld te vergeten en volledig op te gaan in het heerlijke spelletje waar alles kan als je je best doet en sociale contacten gebaseerd zijn op basis van je level ipv van je uiterlijk.

totdat je een vrouwtje wilt, totdat je denkt dat je toch wel erg dik wordt, totdat je wordt gepest, totdat je wordt uitgelachen, en dan weet je dat die virtuele wereld wel erg fijn is om in weg te dromen, maar zeker geen vervanging is voor de echte wereld en dat je focus niet op de computer moet zijn, maar in het echte leven.

Dat echte leven houdt ook in dat je boeken moet lezen en dat je enge sociale contacten moet aangaan, dat je op je bek moet gaan en dat je wordt beloond met vriendschap of liefde (cq seks ;-)

WoW is een geweldig spel maar pas op in het echte leven; met de computer als speeltje en niet andersom.
totdat je een vrouwtje wilt, totdat je denkt dat je toch wel erg dik wordt, totdat je wordt gepest, totdat je wordt uitgelachen, en dan weet je dat die virtuele wereld wel erg fijn is om in weg te dromen, maar zeker geen vervanging is voor de echte wereld en dat je focus niet op de computer moet zijn, maar in het echte leven.
het echte leven, voor het gros van de mensen niet meer dan laveloos uitdijen voor de tv en zuipen bij het uitgaan, wees realistisch, iedereen leeft zn eigen "droom" en heeft kritiek op anderen nodig om zijn eigen lege bestaan te rechtvaardigen..
Als ik hier zo de gemiddelde reactie bekijk zijn er twee kampen: vervente WoW spelers en mensen die er een afkeer voor hebben. Blijkbaar is er geen middenweg.

Mijn mening:

WoW is een spelletje... behandel het dus ook als zodanig. Ga gerust in het verhaal en de wereld op: niks mis mee als je het mij vraagt.. dat maakt het kijken van een film en het lezen van een boek ook zo leuk.

In een verhaal/wereld opgaan is echter totaal wat anders dan het spel primaire levensbehoefte nummer 1 maken. (letterlijk: denk maar aan de diverse overleden jongeren in het verleden).

Voor de mensen die denken dat ze er vaardigheden op nahouden die in het echt ook van toepassing komen: stop living in a dream. Planning en interactie komt op veel meer neer dan wat er in WoW gebeurt. In het echte leven hebben we nog de onbekende factor die voor onvoorspelbaarheid zorgt. In wow weet je precies hoe een vijand zal reageren, hoe hij zal aanvallen en zich zal verdedigen. Ga je dood? Geen probleem! Ga terug en probeer het opnieuw. Ook tegen echte spelers is er een vorm van voorspelbaarheid. Als je wordt doodgemaakt dan weet je in ieder geval z'n eigenschappen en aan de hand daarvan maak je een planning voor de volgende keer.

Je hebt te maken met de game logica!

Mensen ... in real life is er geen volgende keer en komt het neer op intiutie en aanpassingsvermogen. Dan kan je niet eerst een deal verknallen, vervolgens terug gaan en het anders aanpakken! Misschien hangt er wel veel geld van af, je baan of je studie. Die stressfactor heb je niet in het spel. Jouw risico in het spel is minimaal vergeleken met het echte leven.

Sociaal bezig zijn met anderen? Interactie op een scherm is wat anders dan face to face confrontaties. De nonverbale communicatie bijvoorbeeld (70-80% in geval van menselijk contact).

Engels leren? Ga studeren en volg engelse colleges! Ga naar internationale congressen op jouw vakgebied! Neem contact op met buitenlandse collega's of vrienden! Kijk een film of lees een boek!

Daarbij ben ik ook van mening dat het engels zoals dat tegenwoordig gebruikt wordt (lees: STFU, plz help me, WTF, etc) weinig weg heeft van fatsoenlijk engels. Ik denk dat de gemiddelde buitenlander je uitlacht, maar goed... dat terzijde.

Mensen die zich achter dit soort excuusjes verschuilen zijn naar mijn mening al te ver heen. Gezien dit soort redenen direct van de tafel geveegd kunnen worden.

WoW lijkt me echt best een leuk spel, maar dat blijft het... een spel. En daarnaast... als echte hollander vind ik het gewoon absurd dat ik eerst 30 euro ofzo voor een game neertel en dan maandelijks een bijdrage mag gaan leveren... Ik vind het minder erg om eenmalig meer te betalen voor een game en een addon pack, dan gewoon meer dan 150 euro extra per jaar boven op het aankoop bedrag, aan 1 game te betalen :S !!!
Ik was werkloos toen ik WoW begon te spelen. Op geen tijd speelde ik zo'n 12 uur per dag (soms meer). Dat heb 'k zo'n drietal maanden volgehouden, tot mijn sociaal leven er nogal begon onder te lijden. Uiteindelijk heb ik m'n abonnement opgezegd.

WoW heeft een serieus verslavend potentieel. Veel meer dan om het even welk ander spel. Uit mijn ervaring met mensen waar ik mee speelde, is dat zeker niet alleen een mening, maar een feit. Alleen is de mate van verslaving verschillend van persoon tot persoon.

Fantastisch spel vind 'k, zit ongelooflijk goed ineen. Ik kan het iedereen aanraden. Probeer alleen je speelduur wat te beperken. Niet altijd zo eenvoudig, want end-game instances nemen makkelijk 4 uur in beslag.

Punt is: als je door dit spel je sociaal leven teveel laat beïnvloeden gaat het de verkeerde kant op. En dat gaat heel snel, want dit spel vereist dat je online afspreekt op een bepaald tijdstip en virtuele plaats. Gezien dit spelen in teamverband zo leuk is, kan dat al gauw aanleiding zijn om afspraken in je echte leven te verplaatsen, af te zeggen of zelfs te mijden.

Enfin, genoeg gemoraliseer. Iedereen moet z'n eigen grens maar leggen :)
Een uur WoW spelen is in mijn mening nog altijd beter dan een uur een (goed)boek lezen. WoW is veel meer interactie met mensen en dat heb je in deze samenleving gewoon nodig (mensen kennis opdoen)

Als je teveel wow gaat spelen je er daadwerkelijk verslaafd aan raakt is wat anders. maar er zijn ook zat mensen verslaafd aan TV kijken of zelfs aan uitgaan (mensen die elke middag op het terras zitten zijn zeker niet zielig?)

WoW is veel meer dan een stel zombie nerds die van het ene monster naar het andere rennen, 40 mensen 1 doel bereiken vereist een boel planning/kennis/geduld (waar mensen in deze tijd ook niet echt veel meer van hebben) en "skill"

Voor de mensen die denken dat het wel voor zombie nerds is.., waarom zelf niet een accountje aanmaken en kijken of 't wat is?

:Y)
Een uur WoW spelen is in mijn mening nog altijd beter dan een uur een (goed)boek lezen. WoW is veel meer interactie met mensen en dat heb je in deze samenleving gewoon nodig (mensen kennis opdoen)
Met alle respect, maar met deze uitspraak sta je niet meer helemaal met beide benen op de grond. Los van het feit dat jongeren tegenwoordig véél te weinig lezen, is de mogelijkheid tot interactie in reallife vele malen uitgebreider en complexer dan via een nepidentiteit achter je pc een avond/nacht wat tekst te zitten typen naar anderen. Interactie is zoveel meer dan alleen maar plannen, woorden wisselen en samenwerken. Als je mensen écht wilt leren kennen, zul je toch de deur uitmoeten. Als je echter aan dergelijk grote acties met 40 man meedoet dan blijft het niet bij een uurtje WoW en dan zie je die buitenwereld ook niet vaak meer.

Natuurlijk is er niets mis mee als je af en toe een spelletje speelt maar zodra dat spel je normale leven begint te verdringen dan is het geen spel meer maar een verslaving. Elke dag naar de kroeg is inderdaad ook erg, maar het opsluitende effect van een pc op je kamer blijft natuurlijk ongeëvenaard. De samenleving bevindt zich buitenshuis en niet in je computerscherm!
Los van het feit dat jongeren tegenwoordig véél te weinig lezen,...
Helemaal mee eens. Uit een recent onderzoek blijkt niet alleen dat de taalbeheersing van Nederlanders sowieso gemiddeld niet zo best is (iets dat Vlamingen al heel lang roepen ;)), maar ook dat die onder autochtone jongeren duidelijk is afgenomen ten opzichte van voorgaande generaties. Het onderzoek betrof alleen werknemers, dus je kunt verwachten dat de situatie gemiddeld nog wat slechter zou zijn als je ook de mensen die geen baan kunnen krijgen er bij zou betrekken:
Nederlanders beheersen het Frans, Duits en Engels veel minder goed dan ze zelf wel denken. Ook de taalbeheersing van het Nederlands is zowel op het gebied van schrijven als voor lezen onder de maat. Opvallend is dat ouderen aanzienlijk beter scoren dan hun jongere collega's.
Daar zie je dus aan waar af en toe een boek lezen of gewoon uitgaan en praten met je vrienden goed voor is. Ook voor werkelijk productief omgaan met internet, b.v. het vinden van informatie waar je naar op zoek bent, is leesvaardigheid van belang: hier scoren jongeren ook aanzienlijk slechter, ondanks hun hogere computervaardigheid.

@Dutch_Razor
En wat heb je dan aan dat lezen? De meeste boeken die ze literatuur noemen en we verplicht op school lezen zijn oersaai imo.
Daar heb je wel gelijk in (ik lees graag, maar ik weet ook nog wel hoe ik de pest had aan de boeken die ik voor mijn boekenlijst moest lezen :P). Eigenlijk zou dit een open deur moeten zijn voor de dames en heren leraren, maar een recent proefschrift leert dat dit nog steeds niet zo is:
Leerkrachten zouden dus vooral energie moeten steken in het vinden van boeken die leerlingen graag lezen. Verder blijkt dat het literatuuronderwijs als een vorm van leesbevordering gezien kan worden.(...)Lezen in de vrije tijd heeft een positief effect op woordenschat en leesvaardigheid en via deze twee ook op schoolsucces.
En wat heb je dan aan dat lezen?

De meeste boeken die ze literatuur noemen en we verplicht op school lezen zijn oersaai imo.

Het Roelandslied uit de middeleeuwen met 100 referenties naar hoe groot god wel niet is, het zou verboden moeten worden om dat aan mensen op te leggen.

Bovendien is praten en lezen in het Engels veel leerzamer dan moeilijke Nederlandse woorden die je in het dagelijks leven niet gebruikt opdoen uit een boek.

Ze zouden wel eens boeken van Star Wars of the Davinci Code mogen geven als alternatief...
De meeste WoW-spelers zouden wel eens een goed boek mogen pakken om hun "leet" spelling "skills" wat op te krikken.

Verder, als je WoW speelt ben je niet "onder de mensen", je bent een spelletje aan het spelen met honderden zoniet duizenden anonieme mensen die zich heel anders kunnen gedragen dan ze echt zijn.

Sociale skills uit het echte leven zijn nauwelijks terug te vinden in WoW. Vooral niet in PVP.
Een uur WoW spelen is in mijn mening nog altijd beter dan een uur een (goed)boek lezen. WoW is veel meer interactie met mensen en dat heb je in deze samenleving gewoon nodig (mensen kennis opdoen)
Mensenkennis leer je niet uit een boek of in een computerspel, dat leer je door interactie met mensen, niet met computer characters.
...of zelfs aan uitgaan (mensen die elke middag op het terras zitten zijn zeker niet zielig?)
Maar die doen daar wel mensen kennis mee op...
WoW is veel meer dan een stel zombie nerds die van het ene monster naar het andere rennen....
Mee eens, maar die zitten er wel bij (kan ook haast niet anders met 7 miljoen speler) maar die heb je ook bij UT of Quake en die vallen op.
Ik geloof wel dat dit spel een stuk verslavender is dan andere computerspellen, doordat het zo uitgebreid is en het veel tijd kost om bepaalde doelen te berijken.
Vraag me af hoe ze tellen. Ik heb bijvoorbeeld ook een maand gespeeld maar daarna niet meer. Ben ik dan een van die 7 miljoen? Waarschijnlijk wel. Dus vraag me af hoeveel er werkelijk WoW spelen.
Ik meen mij te herinneren dat Blizzard gewoon het aantal verkocht keys rekent als spelers. Niet het aantal mensen dat die maand een actief account hadden.
Nee, ze tellen alleen de ACTIVE ACCOUNTS !!!
Dat is al vaker bekend gemaakt na deze vragen...
Dus waarom jullie het je nog afvragen vraga ik mij dus af :P
omdat niet iedereen alles weet wat jij weet :?
Statistieken werden in vorige edities van artikelen als deze altijd geteld als spelers die op dat moment een actief account hadden, dus die op dat moment de mogelijkheid hebben om het spel te spelen. Dus ja, dit zijn echt de mensen die spelen, min een (zeer) klein percentage die wel een maandkaart (of wat dan ook) gekocht hebben maar het spel niet (meer) spelen.
Ik ben nu al twee maanden te druk met werk om te spelen, maar betaal wel door met mijn creditcard (per 6 maanden is goedkoper, als je speelt...). Ik word dus wel (en mijns inziens terecht) meegeteld. Ik ken in WoW eigenlijk niemand die soms zolang wegblijft van de game als ik tenzij ze verhuizen naar het midden van de woestijn, maar goed, ik ken ook maar een server. De meeste mensen moeten perse iets gebruiken als ze ervoor betalen ;)
60¤ + minstens 1x 12¤ vind ik al het vermelden waard eigenlijk
maakt voor hen niet echt uit of deze ook blijven spelen, ze hebben zéker 1 maand meegedaan en de winst is er al goed uitgehaald zo
Waarschijnlijk naar hoeveel accounts er _die_ maand geld hebben overgemaakt
Ze rekenen enkel het aantal ACTIEVE accounts. Dus niet het aantal key's of het aantal verkochte spellen.
hmmz misschien ben ik reken technisch niet zo goed, maar is het nu dus zo dat 1 op de 1000 mensen WOW speelt! :Y)

Hoop dat het meeste een beetje binnen de maten blijft, een vriend van me speelt het nu zoveel dat hij niet mee uitgaat omdat hij een afspraak heeft (Schoentjes schooien in een of andere instance) en de zondag gewoon compleet vrijhoud voor het Wow-en, echt te ziek.
Het voordeel is wel dat hij er waarschijnlijk geld mee bespaart. Tijdens uitgaan ben je al gauw meer dan 25 euro kwijt. Doe je dat 4 keer per maand dan kost je dat 100 euro. WoW spelers krijgen via dat spel ook contact met anderen (al is het op een beetje twisted manier) en zijn per maand maar 12 euro kwijt. Scheelt een hoop centjes natuurlijk :P.
WoW spelers krijgen via dat spel ook contact met anderen (al is het op een beetje twisted manier)
Ja want mensen in het echt ontmoeten is natuurlijk eng |:(
Scheelt een hoop centjes natuurlijk .
En, is dat het waard? :?
25 en 35 uur!?!?! Damn, jij bent net zo verslaafd als diegene in dat filmpje hierboven.
Ja, ik speel wow nu al meer dan een jaar sinds het begin. Het is denk ik na quake 1 oid het tweede spel waar ik ooit voor heb betaald. Tevens ook het enige spel dat ik voor meer dan een jaar tussen de 25 en 35 uur per week speel.

Ik vindt het het geld enigzins waard. De in-game support en service van blizzard is van een zeer laag niveau en ronduit slecht te noemen. Gelukkig heb je hier niet al te vaak mee te maken.

Overigens voor de posts hier onder. Blizzard is gekocht door Vivendi die dan ook de eigenaar en distributeur van WoW is.
Ik voel me persoonlijk aangesproken :)
Ik speel ook WoW maar wel een beetje beperkt. Ik ga nog wel steeds gewoon naar de film met vrienden en ik ga ook gewoon naar school en naar mijn werk dus dat valt nog wel mee. Maar als ik een keer iets afsrpeek op WoW dan wil ik dat ook wel eens na komen dus ja ik heb wel eens gezegd dat ik niet kan omdat ik wat anders heb afgesproken 's avonds. Maar goed dit komt zelden voor.
Verslaving, dat is exact de reden waarom ik er niet aan begin. Het lijkt me een fantastisch spel. Ik heb alles wat Warcraft heet al eens uitgespeeld. Ik heb echter een baan en een gezin. Volgens mij maakt zo'n spel mij in no time verslaafd.

Misschien als ik met pensioen ben dat het nog bestaat :) (nog 35 jaar)
Dit gebeurt inderdaad steeds vaker, wat eigenlijk best zorgwekkend is. Vooral omdat het ook steeds meer in Europa gebeurt terwijl het eerst alleen in Azie was.

Ik "ken" ook iemand die een half jaar gestopt is met werken om veel WoW te kunnen spelen...

Dat is ook een van de redenen waarom ik een keer in de aantal maanden een keer een paar maanden niet speel (verder speel ik ook niet zo héél veel hoor).
Vooral omdat het ook steeds meer in Europa gebeurt terwijl het eerst alleen in Azie was.
Waarom zou het in Europa zorgwekkender zijn dan in Azie?
Als er een cultuur is waar mensen juist *niet* afgezonderd zijn van elkaar is het de Aziatische cultuur wel... Juist in onze cultuur leven mensen veel meer afgezonderd!
Wat wel een feit is, is dat Aziaten over het algemeen veel meer van gamen houden dan wij...
Dat zeg ik niet, alleen in Azie is er een hele andere cultuur dan in Europa. Mensen zijn daar al snel afgezonderd van elkaar waardoor ze zich eerder zo storten op een game.

De meeste goldfarmers in WoW zijn ook Aziatisch...

@ Odhinn, dat ben ik deels wel met je eens, want ik spreek soms ook met vrienden af om een instance te gaan doen ofzo. Echter is het _nooit_ hetzelfde als oog-in-oog staan met iemand en er dan een gesprek mee voeren. Dus ik bedoel alleen maar dat het slecht is om helemaal geen contacten meer te zoeken buiten het gamen om.
Buiten het feit dat bij sommigen dat buiten proporties gespeeld wordt, is het voor veel mensen ook een sociale aangelegenheid.

Als ik WoW speel heb ik constant Skype openstaan om met 4 anderen te spreken, als we een raid lopen dan komen we daar niet mee toe en schakelen we over naar TeamSpeak of dergelijke ;)

Thuis games spelen hoeft niet altijd asociaal te zijn de dag van vandaag.
Ik zie hier een hoop negatieve reacties tussen staan. Ikzelf speel geen WOW en zal het waarschijnlijk nooit gaan doen, ik vind het vaste bedrag per maand te hoog.
Ook kan ik gelukkig zeggen dat ik een redelijk normaal sociaal leven heb (vriendin, vrienden, af en toe uitgaan, etc).

Maar met dit gezegd wil ik wel even reageren op de vele negatieve reacties. Natuurlijk is het niet goed als je als 14 jarige geen vriendjes in het echte leven meer hebt en alleen nog maar na schooltijd achter je pc zit. Maar ik kan mij ook goed voorstellen dat het gewoon geweldig is om in zon wereld te 'leven'. Toen ik die leeftijd had wou ik maar wat graag dat ik mij ook op zo'n gebied kon ontwikkelen. Ook voor de wat oudere gamer (15-25 jaar, of nog ouder?) kan ik het mij goed voorstellen dat je in met de huidige samenleving en maatschappij meer en meer zin krijgt om jezelf terug te trekken en je in een 'perfectere' virtuele wereld te begeven. (Nu denk je misschien: hey dit verhaaltje gaat ook op voor drugs, dan heb je helemaal gelijk.) Het kan een verslaving worden, maar ik denk niet dat elke verslaving slecht is. Vooral jongere mensen moeten wel goed in de gaten gehouden worden, maar zodra je ouder wordt is het je eigen keus. Ik wacht ook nogsteeds op de dag dat er een zeer mooie, bijna realistische virtual reality mogelijkheid wordt ontwikkeld, waarin ik mijn eigen perfecte wereld kan creeeren. Maar ik denk zelf verstandig genoeg te zijn om me niet compleet daarin terug te trekken.

WOW lijkt mij een geweldige ontwikkeling en als het niet zo duur was zou ik het zelf ook een keer proberen, ook al ben ik meer het starcraft type. Ik snap de vele negatieve reacties wel, maar ik ben van mening dat het ook een grote positieve uitwerking kan hebben op mensen die het spel spelen.
Dat het wel meevalt met de opgedane vaardigheden vind ik een beetje kort door de bocht, er zijn zeker vaardigheden die je kan opdoen tijdens het spelen van een computer spel, zeker als je in dit spel echte mensen als tegen/medestanders hebt.
12 euro, das tegenwoordig net iets meer dan 4 bier, neem aan dat je dan niet veel uitgaat ;)
Ik heb nog nooit in mijn leven een MMORPG gespeeld maar ik wil heel graag starten met één. Lijkt me echt zalig. Ik twijfel nog tussen Wow en Eve-online. Alleen ik ga pas starten wanneer ik zonder werk zit. Als ik er nu aan begin dan weet ik zeker dat ik binnen de kortste keren ontslagen word op mijn werk. Ik ken ook een paar vrienden die Wow verslaafd zijn. Ze zijn nu niet echt mijn vrienden meer omdat ik ze niet meer zie. Je sociale leven kan erg lijden onder een MMORPG verslaving en niet alleen dat. Alleen als je jezelf goed onder controle kunt houden qua tijdsplanning en zo is het te doen denk ik. Wow is een tweede wereld waarin je volledig weg kunt vluchten en niet aan je leven hoeft te denken. Dat maakt het geestelijk erg verslavend. Oppassen is de boodschap dus
Ik zou Kalonline gaan spelen, prachtig spel, ik denk dat dat het meest in de buurt komt van WoW.

Kijk eens op www.kalonline.com, de officiele site. En een forum: www.kalhq.com
Wat betreft de telling moet je er wel rekening mee houden dat in die 7 miljoen een enorm aantal Chinese spelers zitten meegeteld en die betallen geen abonnementsgeld, maar betalen per uur en leveren per maand minder op dan die 14 dollar per maand in het artikel. De rekensom 14 x 7 miljoen geeft je dus een flink veel te hoog bedrag. Neemt niet weg dat het sowieso een grote bak geld blijft. :)
Nou 14x7 zal het vast wel zijn.

Aangezien er vast zat mensen zijn die meer dan 1 maand lid zijn :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True