Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 66 reacties

Ontwikkelaar Blizzard heeft bekendgemaakt welke veranderingen er worden opgenomen in World of Warcraft-patch 3.08. Dit is de eerste grote patch die wordt uitgebracht na het verschijnen van de uitbreiding Wrath of the Lich King.

World of Warcraft: Death KnightBlizzard werkt aan patch 3.08 voor de mmo-game World of Warcraft. De patch zal binnenkort worden getest op de speciale publieke testserver van de ontwikkelaar. Wanneer de patch getest gaat worden is onduidelijk, maar de bijbehorende patchnotes zijn al bekend. De patch bevat vooral veranderingen aan de verschillende klassen in het spel, waarmee Blizzard de balans probeert te herstellen na de introductie van de Death Knight-klasse in Wrath of the Lich King.

Blizzard heeft echter ook veranderingen gepland die geen betrekking hebben op bepaalde klassen. Zo maakt de patch het mogelijk dat spelers op elke willekeurige server een Death Knight kunnen starten als ze ergens een character hebben van level 55 of hoger. Op dit moment kan dat alleen op de servers waar een speler een character van minimaal dat level heeft. Daarnaast zijn alle rasgebonden mounts beschikbaar voor de overige rassen. Wat wil zeggen dat bijvoorbeeld de grote Tauren voortaan op de fragiele Raptor van de Troll kunnen rijden en Night Elves op de Mechanostriders van de Gnomes. Spelers moeten echter nog wel degelijk Exalted worden bij een anders ras, om de mount van dat ras te mogen berijden. Verder verschijnen er zestig nieuwe begraafplaatsen in Kalimdor en de Eastern Kingdoms, het oorspronkelijke gebiedsdeel van World of Warcraft. Wie als geest vanaf zo'n begraafplaats naar zijn levenloze lichaam terug moet rennen om daar weer tot leven te komen, zal na de patch veel meer snelheid hebben. De rensnelheid van geesten wordt met de helft opgeschroefd. Een Wisp, de geestvorm van de Night Elf, zal zelfs 75 procent sneller kunnen rennen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (66)

Daarnaast zijn mounts niet langer gebonden aan een ras. Spelers hoeven dus geen Exalted meer te zijn bij een anders ras, om de mount van dat ras te mogen berijden.
Was het niet zo dat je als human nu wel op bijvoorbeeld een mechanostrider kan rijden? Ik geloof niet dat de reputation vereisten verwijderd zouden worden. Meer de classrestrictions...

EDIT (uit de officiele patchnotes van de PTR):
Racial restrictions on mounts have now been lifted. Night elves on mechanostriders? Tauren on raptors? You’re not seeing things.
Ik heb verder niets kunnen vinden over de reputation eisen. Dus dan gok ik dat die gewoon op exalted zullen blijven staan.

[Reactie gewijzigd door EelCoW78 op 17 december 2008 15:39]

Ik neem aan dat je racial restriction bedoeld. Hoe ik de patchnotes lees blijft de reputation die nodig is maar wordt de racial restriction opgeheven.
Hurra for Taurens :)
Ik bedoel dat je nogsteeds een hele partij cloth in moet leveren voordat je een mount kan pakken van een ander race :)

Een human op een Mechano-kip... ik zie het al helemaal voor me :*)
Grappig dat het kan, maar ik ga mijn tijd er niet aan verdoen. Naar mijn mening is het exalted-voor-andere-mounts verhaal vooral leuk als je bijvoorbeeld als Draenai gaat levellen in Night-Elf zones, zodat je bijna automatisch exalted krijgt met die faction en dus een tijger kunt kopen. Dan combineer je het dus met het levellen van je karakter.
Als je als lvl 70 met normaal questen niet de vijf basis rassen op exalted hebt, dan heb je heel eenzijdig gespeeld. Dus heel Kalimdor of heel Eastern Kingdoms leeg gespeeld.

Mijn lvl 76 toon is in ieder geval 5x exalted zonder cloth in te leveren. De kleinere factions... tja... daar heb ik nog veel te doen, als ik het al de moeite waard vindt.
Dat ligt er ook aan wanneer je bent begonnen. Eerst was het nl. zo dat low-level quests van andere factions veel minder reputation opleverden. Ik ben bv. met mijn 1e char, gnome warlock, loremaster van Eastern Kingdoms en op 98% van Loremaster van Kalimdor en heb dus het grootste deel van de quests echt wel gehad. Maar ik ben slechts met 3 van de 5 Exalted, waarbij ik voor 1 van die 3 nog aardig wat runecloth ingeleverd heb. Als je pas later bent begonnen om de low-level quests van andere factions te doen is het veel gemakkelijker, omdat je nu wel het " volle pond" aan reputation voor die quests krijgt.
Ja, mijn main uit 2005 is met geen enkele alliance faction exalted, terwijl ik mijn draenei op viereneenhalf van de factions exalted ben, gewoon door te levellen.

Ik vind het niet slecht dat ze het wat makkelijker gemaakt hebben om exalted te worden, maar wel jammer dat er geen manier is om met 'oude' karakters ook nog wat reputatie bijeen te sprokkelen. Ik kan de quests nl. niet nog eens doen, dus het enige wat overblijft is cloth farmen. En dat is me voor vijf facties toch wat te veel werk...
Gnomeregan vond ik persoonlijk anders knap lastig om op Exalted te krijgen! De rest lukte wel door in de begingebieden te questen.
Daarnaast zijn mounts niet langer gebonden aan een ras. Spelers hoeven dus geen Exalted meer te zijn bij een anders ras, om de mount van dat ras te mogen berijden.
Dat is volgens mij niet wat ze bedoelen. Op mounts stond vroeger altijd iets als "Races: Undead, Troll". Zo konden Taurens niet op Raptors rijden (zogenaamd omdat ze te zwaar zijn). Die restricties zijn verwijderd. Je moet dus nog steeds exalted zijn met een faction om hun mounts te mogen kopen, maar je kunt alle mounts van je zijde (alliance danwel horde) aankomen (zij het nog steeds met enige moeite :P)

[Reactie gewijzigd door piderman op 17 december 2008 15:28]

De balans herstellen? :X een DK is gewoon overpowerd maar goed het is best leuk spelen :)

Maar opzich best "goed" "nieuws" bericht... Het is op basis van aannames en zelfs in GOT stond het al een dag of 2....
DK overpowered? Ik heb tegen verschillende van mijn level (72) gedualed en dan konden ze dus waarschijnlijk niet spelen. (ik=frost mage).

Frostshield up (DK doet Death Grip) -> Frostwave plus blink ->Water elemental summonen en frostbolts spammen.
Is de DK uit frostwave? Waterelemental throw frostwave
Frostshield kapot? Frostsnap en opnieuw omhoog
Klopt... Een DK zal al een eind komen door als een idioot alle runes er doorheen te knallen.
Dat valt mee, in het begin wel... maar dit schaalt naar mate je dichter bij 80 komt. Waarschijnlijk gedaan om snel 80DK's te hebben voor end-game content.
Verbaast me niets dat de death knight generfed wordt. Zeg lvl 63 Elites die ik met zowel mijn mage, druid als hunter niet kon soloen op hetzelfde level solo ik met m'n DK op level 60 met het grootste gemak, wat zeg ik, zelfs als ik er twee op me krijg gaat het nog. Bizar.
DK's worden niet echt generfed hoor. En het soloen van Elites is iets wat de meeste hunters / warlocks bijvoorbeeld ook wel zouden kunnen. Het grote voordeel van DK's is dat ze op level 60 via hun DK-quests al in gear lopen die lvl 70 waardig is. Na level 70 trekt het verschil dus weer aardig bij. DK's is dan nog steeds een sterke class, maar mi.i. niet byzonder overpowered ofzo.
En het soloen van Elites is iets wat de meeste hunters / warlocks bijvoorbeeld ook wel zouden kunnen.
Zolang ze niet immuun voor fear zijn...
je weet ook dat de game makkelijker gemaakt, in letterlijke zin?

Er zijn enorm veel mobs die elite waren veranderd naar normale mobs, en de weg van 1-60 is al een keer flink gestreamlined, en met de laatste patch is het stuk 60-70 ook nog eens wat makkelijker gemaakt.
I know, maar dan nog. En het gaat om elites die nog steeds elites zijn :)
Het spel wordt ťcht veel, veel te simpel gemaakt, alle restricties smelten weg en alle 'vervelende' dingen worden zodanig aangepast dat het nooit meer iemand kan irriteren.
Ik speel WoW sinds dag 1, wel gelukkig met meerdere grote pauzes maar de laatste tijd wordt het iedere patch triester.

Het lijkt wel alsof Blizzard zijn uiterste best doet om zo veel mogelijk subscriptions te behouden, want ja, de WoW subscriptions is natuurlijk het grote geld.

Mij jagen ze hier echter alleen maar mee weg, ik baal van alle suffe simpele dingen :(
Dus jij vond het spel beter toen je bijvoorbeeld veel verder moest lopen van graveyard naar je lijk, en met een lagere snelheid? Getuigt zo'n langere wandeling van meer vaardigheden? Vind je het een uitdaging? Het lijkt me toch niet.

Het spel wordt niet zozeer makkelijker, maar vooral minder vervelend. Blizzard pakt de dingen aan die toch niet echt bijdroegen aan het spel. En dat is alleen maar positief.

Mensen die gewend waren aan alle doodvervelende opdrachten uit het originele WoW, zullen nu misschien minder tevreden zijn. BeŽindig dan aub je abonnement en ga iets anders doen. Mensen met een leven verwelkomen de veranderingen alleen maar. Het spel blijft uitdagend, maar wordt steeds beter, vollediger, leuker en minder herhalend.

[Reactie gewijzigd door geert1 op 17 december 2008 15:54]

Dit is natuurlijk maar het halve verhaal...

Toen je langer moest lopen deed je natuurlijk ook beter je best om vooral niet dood te gaan en daarom was het spel meer een uitdaging. Kortom, het heeft wel degelijk iets met uitdaging en vaardigheden te maken. Je kon wel meer risico's nemen, maar alleen als je het spel ook goed beheerste anders was je alleen maar aan het corpse runnen.

Ook naar mijn smaak wordt het spel nu te weinig uitdagend gemaakt en verliest het daardoor zijn charme. Ik ben tank en de veranderingen maken tanken nu zoveel makkelijker dat de uitdaging een beetje weg is.

DPS kan nu helemaal een beetje op knoppen rammen: CC is amper meer nodig, het goede target DPSen ook niet... Nog even en de loot ligt in een kist aan het begin van de instance...

Weet je zeker dat meer gemak echt beter is? Ik vind het spel namelijk niet steeds beter en uitdagender worden. Wel rijker natuurlijk en meer afwisselend en daar ben ik wel voor. Al race je nu ook sneller door al die content heen nu t makkelijker is...
Wacht, begrijp ik nou dat je al alle instances (ook op heroic niveau) gedaan hebt?
Want je praat alsof je alles al hebt gedaan en alles makkelijk is.

Wat ze doen is het verminderen van de hoeveelheid mensen die nodig zijn voor een raid.
Dat maakt het ook mogelijk om sneller een party te krijgen.
Hoe ze dit doen is o.a. door het makkelijker te maken om te raiden.

Oftewel, het blijft hetzelfde qua moeilijkheidsgraad.

Ik weet het fijne er niet van, maar volgens mij klopt jouw stelling dus niet.
Hetzelfde qua moeilijkheidsgraad is het zeker niet. Vergelijk de Heroics van Lich King nu maar eens met de Heroics uit Burning Crusade toen deze net uit was. De Burning Crusade Heroics waren wel degelijk een stuk moeilijker dan de Lich King Heroics. In Lich King kun je een groot deel van de heroics gewoon in de gear doen die je van je quests hebt verzameld, dat hoefde je in Burning Crusade echt niet te proberen.

Ik vind het enerzijds wel begrijpelijk dat ze er voor willen zorgen dat zo veel mogelijk mensen zo veel mogelijk content kunnen spelen, maar vind het persoonlijk jammer dat er nu te weinig overblijft wat echt een uitdaging is. Ik weet niet of er nog nieuwe (5man) instances toegevoegd gaan worden, maar zo ja dan mogen ze die wat mij betreft best wat pittiger maken, zoals bijvoorbeeld Magisters Terrace was. Niet dat die nou zo byzonder moelijk was, maar die kon je iig niet eenvoudig in lvl 70 questgreens doen.
Wanneer je dood gaat ben je nog steeds (zeker op hoger level) veel geld kwijt aan de achteruitgang van je armor, en dat voorkom ik toch liever.

Verder heeft Blizzard het alleen over Kalimdor en EK, niet over OL en NR, dus het is vooral de beginfase (lvl1-58) waar sneller doorheen te komen is.

Ik speel het spel nu 2,5 jaar, maar omdat ik gewoon een leven heb heb ik slechts 1 lvl 70+, en net n 58. Die van 58 ben ik zo'n 5 maanden geleden begonnen, en ben toch wel blij dat deze er wat sneller doorheen kwam dan mijn main.

Ik weet dat de mensen die wel veel tijd hebben in een maand/2 maand een lvl 80 kunnen creeren, maar ik ben daar toch zeker minstens een half jaar mee bezig.

[Reactie gewijzigd door xistor op 18 december 2008 10:28]

Ik denk dat Eguna meer doelt op het feit dat je vroeger moeite moest doen om een bepaalde reputatie (meestal Exalted) te krijgen bij een bepaalde groep om een bepaalde mount (vervoersmiddel) te krijgen. Als je dus een mount had die niet bij je ras hoorde dan wist iedereen dat je daar moeite (vele uren werk of hoge ingame kosten) voor had gedaan en door deze wijziging gaat al die moeite dus verloren.

Het is natuurlijk helemaal niet gek dat Blizzard deze wijzigingen maakt, omdat veel spelers (zoals ik) gestopt zijn omdat het spel teveel tijd kost (als je tenminste iets wilde bereiken). Door het maken van deze wijzigingen blijft het speelbaar voor meer casual spelers en dat betekent dus meer subscriptions en meer inkomen. Als ik kijk naar het aantal 'computerverslaafden' dat opgenomen moet worden is het misschien ook nog wel goed te praten vanuit het ethische perspectief ;).
Spelers moeten echter nog wel degelijk Exalted worden bij een anders ras, om de mount van dat ras te mogen berijden.
Je moet het spel kennen om dit te weten, maar 'vroeger' kreeg je heel weinig rep bij de facties voor de quests. Als je alle quests van een bepaalde horde factie deed, was je honored tot revered (gok ik even). Daarna moest je duizenden runecloth inleveren om exalted te worden.
Later is dit aangepast, als je simpelweg alle begin quests deed was je al dik in de revered.

Voor de non wowers onder ons:
friendly 3000 rep
honored 6000 rep
revered bij 12000 rep
exalted bij 21000 rep

runecloth stack leverde vroeger 100 rep op. Dus om nog even 15000 rep (vanaf honored naar exalted) te halen moest je 1500 stacks (20 = 1 stack) inleveren. Runecloth vond je op human en undeads, zeg 1 stuk runecloth op 2 mobs.

1500 stacks x 20 stuks = 30000 stuks = zo'n 60000 mobs neerslaan.

disclaimer, ik ben al een tijdje gestopt, niet slaan als ik een getalletje verkeerd herinner.
het gaat er om, dat alles zo makkelijk word gemaakt. Ipv ik will niet dood, want dan moet ik zo ver lopen. maakt het je nu niet zoveel meer uit dat je dood ga, want je ben er toch zo weer. Wat krijgen we straks. 1 druk op de knop en ik ben er weer?

Ik ben het met enuga eens, het word te makkelijkk (ik speel het sinds 2006, in 2-3 jaar is er erg veel veranderd

veel positieve, maar jammer genoeg ook negatieve punten!
Gelukkig staat Eguna niet gelijk aan de menselijke massa ;)
Want het koste gigantisch veel spel kennis en character beheersing om van punt a naar punt b te lopen terwijl je dood was?
Niet dus.
Het spel word niet simpeler gemaakt, er word gewoon gekeken naar de kritiek punten die mensen hebben op het spel, en waar mogelijk aangepast.
Dat jij dit als negatief opvat betekend eigenlijk dat je gewoon iets zoekt om over te zeuren.
Het heeft totaal geen invloed op je eigen spel ervaring, als jij lekker 10 minuten over een corpse-run wil doen dan loopt je maar 2 keer heen en weer voordat je ressed.
Kom maar eens met argumenten ipv "ik vind dat dus het is zo".

Vervelende dingen zouden sowieso niet in video games moeten zitten, ik loop hier echt niet om 5 uur de deur uit met de gedacht "bah straks weer lekker even iets doen waar ik totaal geen zin in heb"

En het is uiteraard ook heel gek dat een bedrijf zijn klanten graag wil houden, en indien nodig deze klant probeert beter te behandelen.
In deze tijden moet je juist heel negatief zijn tegen je klanten, want dan word je "stoer" gevonden door "hardcore" spelers.

/sarcasm.
Euh. Verbaas je je er ECHT over dat Blizzard probeert zoveel mogelijk subscriptions te behouden om geld te verdienen? Is dat niet de hele opzet van het bedrijf?
Ik kan me best voorstellen dat ze de weg van level 1 naar 70 makkelijker willen maken. Anders zouden mensen veel te snel ontmoedigd raken.

Ik persoonlijk zou gestopt zijn rond level 55 als ik nu begonnen zou zijn als een nieuwe speler. 50 naar 60 op de oude trage manier was al een drama voor mij... laat staan als ik nog tot 80 zou moeten dan. (was overigens wel als holy paladin... ;) )
Nou nou dat valt ook wel mee he?

Ik vond het vaak echt een verspilling van tijd hoe ver je moest lopen na het sterven. Tenzij jij dicht bij een graveyeard sterven moeilijker vindt dan ver er vanaf is het toch echt niet iets wat het spel makkelijker maakt.

Om full epic gear te krijgen bijvoorbeeld is nog steeds zeer tijdrovend. En de bedragen die je nodig hebt om een beetje fatsoenlijk te kunnen vliegen zijn ook nog steeds niet van de poes. Zo zijn er tal van zaken die nog steeds wel degelijk moeilijk zijn gebleven. Dat is volgens mij nooit echt veranderd.

Het enige wat echt makkelijk is geworden is levellen, vooral tot aan 60, maar daar staat wel tegenover dat er 20 levels meer zijn dan in het begin om naar het huidige maximum van 80 te komen.
tuurlijk gaat het om subscriptions...
what else.

zo'n oud spel wat nog steeds gedaan wordt krijg je niet door irritante regels te behouden..

goed luisteren naar gebruikers en zoveel mogelijk mensen tevreden stellen.
en dat dan wat WoW-ers van het eerste uur da nie leuk vinden
tsja..

zo moet iedereen naar het midden en niet zijn eigen wensen stressen.
Zo maakt de patch het mogelijk dat spelers op elke willekeurige server een Death Knight kunnen starten als ze ergens een character hebben van level 55 of hoger. Op dit moment kan dat alleen op de servers waar een speler een character van minimaal dat level heeft.
Dit is wel een mooie vooruit gang imo. niet weer heel het "re-rollen" op een nieuwe server

[Reactie gewijzigd door Wootlock op 17 december 2008 15:16]

De DK wordt precies nog gebuffed ipv generfed. Ik moet wel eerlijk toegeven dat ik momenteel nog maar een level 66 heb maar het leek me toch dat de DK nogal overpowered was.
Als er in een quest log "2 players" of zelfs "3 players" stond, was het nog perfect mogelijk om de quest te solo'en.
Kan wel zijn dat op hogere levels de DK moest gebuffed worden maar het lijkt me sterk :-)

edit: typo

[Reactie gewijzigd door Starr0w op 17 december 2008 15:24]

Dat was ook mijn voorzichtige conclusie...
In raids vallen DKs best mee volgens mij. Ze lijken mij tot nu toe redelijk gebalanceerd, maar dat is puur wat ik zie in mijn guild.
DK als main tank is echt niet tof...

Als resto shammy sta ik mezelf helemaal suf te healen om de DK up te houden en gaan dus andere mensen dood. World PVE zijn DKs in mijn ervaring ernstig sterk, maar in de langere gevechten waar overleving echt een rol gaat spelen, dan wordt het lastiger...Tenzij je Blood DK bent, maar dan genereer je te weinig aggro.
De meeste van die patches zien er goed/interessant uit, maar ik heb al wat class-specific patches gezien die me minder aanstaan... hopelijk wordt 't niet weer een nerf-fest deze Kerst :)
Meeste is een vooruitgang. Enige wat ik minder vind is dat eigenlijk repgrinden voor de vijf steden van een zijde nu helemaal geen echte voordelen heeft. Ik was bezig met repgrinden voor een mount van de Night Elves en nu is dat dus niet meer nodig. Tegelijkertijd kan ik in WotLk zoveel goud opharken dat het financiele voordeel van 'Exalted' geen echt voordeel is. Ach, je hebt de achievement nog en aangezien ik daar wel van houd zal ik daar dan voor gaan.

De graveyards vind ik wel een voordeel, het is geen echt gameplay element om naar je corpse te runnen als spook behalve tijdens een raid (ik zit op een 'normal' server dus ik heb er helemaal geen r**t aan, PvP wat meer) dus instantspawn in een gevecht komt zelfde voor mij voor en het rennen naar je corpse is gewoonweg tijdverslindend.
Zoals reeds gezegd hierboven, je zal echt nog exalted moeten grinden wil je die tijger mount kunnen gebruiken.
De graveyards vind ik wel een voordeel, het is geen echt gameplay element om naar je corpse te runnen als spook
Is het niet juist zo dat het geen gameplay is als er geen enkele straf zit op doodgaan (of weinig straf zoals in WoW)? Hoe vervelender het is om dood te gaan (XP verliezen, items droppen) des te spannender/intenser zullen veel situaties zijn!

[Reactie gewijzigd door AgamemnonZ op 17 december 2008 15:48]

Mwa... niet werkbaar. level 80 instance doen, heel de avond dood gaan... ben je weer level 79 en ben je al je gear kwijt.

De grootste straf die er in zat was inderdaad de corpserun. En de reparatiekosten. De reparaties blijven en de corpse run wordt alleen wat korter gemaakt.

En als ik spanning wil, dan ga ik wel naar een PVP server. :)
Ja en nee. Het sterven van je char mag inderdaad best bestraft worden op ťťn of andere manier. Helaas zijn veel graveyards zodanig slecht gepositioneerd dat je of een enorme omweg moet maken om terug bij je 'lijk' te geraken of zijn ze zo ver weg dat je auto-run kan opzetten en terwijl even naar de koelkast en/of wc kunt gaan.

Dat soort geforceerde timesinks zijn echt niet leuk en onbegrijpelijk voor vele spelers.
Dood gaan moet inderdaad wel als een straf blijven voelen. Maar hoe vervelend het is, is nu redelijk willekeurig: het hangt er maar net van af hoe ver je van een kerkhof bent als je sterft. Een iets homogenere verdeling van de kerkhoven kan dus geen kwaad. En kerkhoven wat dichter bij instance ingangen! De corpse run die je "vroeger" moest maken als je stierf in Gnomeregan kostte je gewoon tien minuten. (En dan moest je in de instance ook nog teruglopen naar waar je eigenlijk was).

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True