Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 72 reacties

Jeff Kaplan, hoofd van het ontwerpteam van World of Warcraft, heeft laten weten dat het gemakkelijker wordt om van level 60 naar level 70 op te klimmen. Hiervoor wordt een aanpassing aan de uitbreiding Wrath of the Lich King toegevoegd.

fpa World of Warcraft: Wrath of the LichKaplan reageerde op het WoW-forum op vragen van spelers die meewerken aan de bètatest van Wrath of the Lich King. Deze uitbreiding van de mmo-game World of Warcraft zal binnenkort worden uitgebracht. Testers vroegen of ontwikkelaar Blizzard het opdoen van ervaring in de uitbreiding heeft vereenvoudigd, omdat ze het idee hadden dat ze hun testpersonage gemakkelijker naar een hoger level wisten te spelen. Kaplan antwoordde hierop bevestigend: "We willen inderdaad de groei van level 60 naar level 70 versnellen."

Level 70 is nu nog het hoogst haalbare in het spel, maar met de invoering van Wrath of the Lich King kunnen spelers hun personage door laten groeien naar level 80. In de uitbreiding wordt ook een nieuwe class geïntroduceerd, de Death Knight. Spelers kunnen van een bestaand personage van level 55 of hoger een Death Knight afsplitsen, en daarmee doorspelen tot level 80. Deze gamers zullen dus proberen om level 80 te bereiken, zodra Wrath of the Lich King uitkomt. Toch is alleen het deel vanaf level 70 nieuw, veel spelers zullen het deel tot dit level al hebben doorlopen, sommige zelfs meerdere keren. Kaplan laat zich er niet over uit, maar dat is waarschijnlijk de reden waarom Blizzard het opdoen van ervaring wil vergemakkelijken. Blizzard heeft eerder het opklimmen tot level 60 versneld, met de invoering van patch 2.3, The Gods of Zul'Aman.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (72)

Tjah, de WotLK beta is nu ongeveer een weekje bezig(De alpha al sinds medio mei), dus er zullen nog wel veel meer kleine nieuws berichten aankomen.
Als patch 3.0 gereleased word, gaat tegelijk de level cap van 70 naar 80.
Momenteel is er voor lvl 20-60 al 30% minder XP nodig dan bij de retail versie. Het is dus redelijk logisch om dit uit te breiden naar level 20-70 wanneer de expansion er is.

De reductie is niet zo zeer om meer mensen aan te trekken, maar eerder om het makkelijker te maken voor mensen die al een half dozijn alts hebben om door de "bekende" content heen te gaan.

Kwestie van ook een oogje houden op MMOC, WoR en Deathknight.info voor meer info. Aangezien die er vaak redelijk snel bij zijn. Zo is er op wowdb ook al een flinke lijst met rare loot te zien.

Zo is er eerder ook al aangegeven dat bijvoorbeeld door pets en mounts om te zetten naar een summon ipv een item en zo een hoop spelers inventory space te besparen. Tevens krijgen tokens en quest items waarschijnlijk een aparte bag net als de keyring.

De WotLK Wiki heeft ook nog wat meer details voor diegene die geinteresseert zijn. Houd er echter wel rekening mee dat alles wat momenteel gepubliceerd word nog veranderd kan worden voor de daadwerkelijke release.

[Reactie gewijzigd door bbr op 24 juli 2008 14:24]

Op Petopia staat voor de hunters ook zeer interessante informatie over de veranderingen voor de hunter.
http://petopia.brashendeavors.net/
dus het heeft voor mij als level 21 nut om nu de beta in te gaan? mooi om te horen! die ga ik vanavond installeren :)

(blizzard wwi key :))
Niet veel, het sneller levelen tot lvl 60 is er namelijk al in de live versie.
Ik hoop nog steeds een beta key te krijgen per mail van de opt-in maar kans is klein vermoed ik zo :(
Ach meer tijd me shaman klaar te maken voor WoTLK.

[Reactie gewijzigd door Osxy op 24 juli 2008 15:01]

Sorry, maar ze maken het spelers nu wel erg makkelijk.
Het lijkt wel alsof met elke patch ze het spel versimpelen tegenwoordig, eerst al een mount op lvl 30, en nu dit weer. En er zijn vast nog wel meer gevallen.

Ik krijg nu niet echt de kriebels om weer een abonnement te nemen.
Makkelijk? Er is niet echt veel uitdaging aan om maandenlang dezelfde quests en tegenstanders dood te slaan, behalve een uitdaging aan je geduld. Dat ze het nu iets sneller maken doen ze alleen om meer spelers met de uitbreiding te laten spelen. Als het aan Blizzard zelf lag zouden ze het nog langer laten duren, hoe langer het duurt om te levelen, hoe meer ze eraan verdienen.
Ik heb nog nooit WoW gespeeld, maar kunnen ze niet zoiets als easy-normal-hard maken?

Ik begrijp ook wel dat sommige spelers af en toe eens WoW willen spelen, maar niet ganse dagen uren kunnen spelen. Zo'n "easy" status zou voor zulke mensen toch kunnen dan?
Tuurlijk niet! Dan gaan mensen toch nooit hard of normal spelen als ze met easy hetzelfde al kunnen bereiken?

Je gaat toch ook niet lopen naar je werk/school als je kunt fietsen en daarmee tijd bespaart...
Dat ze een breder publiek willen aan trekken snap ik, maar dat het nou ten koste van het spel moet gaan. Het ligt misschien aan mij, maar voordat ik stopte zat er nog enige uitdaging in, en deed je erg hard je best om op level 40 voor een mount te komen, en deed je nog harder je best om op level 70 te komen.

Erg moeilijk is het spel misschien niet qua quests, maar het was ook niet altijd even makkelijk om te levelen. Ik krijg nu een beetje het gevoel dat je gewoon rondloopt in het spel en ''toevallig aankomt'' op de hoogtepunten. In plaats van dat je echt er moeite voor moest doen, en door heel Outland moest vliegen om bijvoorbeeld op level 70 te komen.
Je kan binnenkort naar de 80. Straks heeft niemand zin om nog een char aan te maken. Ze hebben de speelduur al verhoogt met ongeveer 3-4 dagen? (egt 24 uur, 3x24 uur) En dan ook nog eens naar de 80!

Om dan nog een char aan te maken en hoogste level te krijgen duurt dan gewoon veel te lang!
Waarom zou je dat binnen een week willen bereiken? Het is toch juist leuk als het lang leuk blijft... heb je iets om naar te streven!
Ik vind het wél goed dat ze dit doen, maar dan tot lvl 60. In tegenstelling tot de mensen die in het begin een 70 maakten kunnen de mensen nu zo goed als geen parties maken voor instances omdat die populaties te klein zijn. Ze moeten dus alleen quests doen om XP en items te vergaren. Dat is best wel saai. Echter, door de komst van de deathknight waarbij je wordt teruggezet naar lvl 55 is dit probleem er niet in die range van 55-70. Dus ik zou het lekker laten voorlopig totdat ~60% van de spelers weer lvl 80 is.
Nee, dan kun je lekker instances doen met 5 deathknights in je party...

Zo'n beetje als je toen je vlak nadat TBC uitkwam sub-60 instances wilde doen je moeite moest vinden om iemand te vinden die geen shaman (Alliance) of paladin (Horde) was.
tsja, en net als de Shaman en Paladin is ook de Death knight geschikt voor alle mogelijke rollen in een 5-man groep. Dus ik zie het probleem niet zo. (okay, de Shaman is wat lastiger als Tank in te zetten... voor de rest kunnen alle 3 de classes iedere rol vervullen)
Knappe jongen als jij met een DK kan healen. Toch vrij cruciaal lid van een group om een instance (zonder het te outgearen of te hoog lvl te zijn) met succes wilt volbrengen
Het gaat erom of je populatie groot genoeg is om parties te kunnen leveren. Het is niet zo dat er helemaal geen andere classes meer spelen.
Misschien willen ze een breder publiek aantrekken en de drempel lager maken om WoW te gaan spelen?
Vergeet niet dat er een hoop oudere (30+) mensen zijn die games spelen en er niet de hoeveelheid tijd voor (over) hebben zoals kennelijk een aantal tweakers hier. Een veel gehoorde klacht is het grinden om te levelen, dat zal de casual speler niet aan staan, ze willen entertaint worden. Door het 'makkelijker' te maken hebben ze (hopelijk) wat gedaan aan het grinden.

ps. No offense maar ik vind WoW er niet ontzettend lelijk uitzien, WoW heeft z'n eigen strip/comic render stijl, je moet er van houden denk ik.
De stijl is iets anders dan de engine. De stijl vind ik zelf wel mooi, maar de engine ziet er uit als UT99 met wat kleine upgrades. Water is gewoon een transparante texture, veel te weinig polygons (zelfs op je eigen player model), shaduwen zijn gewoon een rond zwart vlakje, etc.
Verder vind ik wel dat WoW er best aardig uit ziet voor wat die engine kan, maar dat komt misschien ook omdat ze het er niet real-life uit proberen te laten zien, waardoor je het niet met het echt gaat lopen vergelijken :+

[Reactie gewijzigd door kozue op 24 juli 2008 18:19]

Nou de blood elf en Draenei models hebben wel meer polys, maar inderdaad, de oude modellen (Orc, Human, Dwarf (hoewel dat haar en baard nog redelijk kan), etc) kan wel een kleine upgrade gebruiken. Helemaal male Night Elf, dat Model is gewoon heel slecht oud geworden en het lijkt nu echt ouder dan de rest van het spel.
"Spelers kunnen een personage met level 55 of hoger omvormen tot Death Knight, en daarmee doorspelen tot level 80."

Klopt niet, mensen met een character van level 55 of hoger kunnen een nieuw character aanmaken als death knight, er word niks omgevormt of wat dan ook..
van een bestaande lvl 70 wordt een lvl 55 gemaakt. Je behoud het origineel en je "nieuwe" DK.... Je kunt er maar 1 per server hebben...
Dat is wel lekker, stimuleert men om alle alts toch maar te levelen naar 80 hehehe.

Ik ben nog erg aan het twijfelen of ik misschien toch maar een death knight moet gaan spelen, iets compleet nieuws is wel de uitdaging waard!

Voordeel van de expension is denk ik wel dat mensen weer een kans maken om bij de top te horen. Voor de reguliere wow speler (ikzelf ook) is het lastig om mee te komen. De items die je opweg naar 80 vindt zullen wel weer beter zijn dan tier 6 etc!
Mja, voordeel, of een nadeel, het is maar hoe je het bekijkt. Elke nieuwe expansie ben je je prestaties van je vorige versie meteen kwijt, en kan je dus weer helemaal opnieuwe beginnen.
Leuk voor de mensen die nieuw beginnen, want die hebben dezelfde kansen, maar niet leuk voor de mensen die veel tijd en moeite hebben gestoken in het ver krijgen van hun karakter.
Je snapt hopelijk onderhand toch wel wat de hele crux is van een spel als World of Warcraft, namelijk dat er nooit een einde aan is? Wat het spel zo leuk maakt, is dat je elke keer het gevoel krijgt dat je iets bereikt hebt, een level, een item voor een quest, etc.
Dat is 5 minuten leuk, en dan wil je weer meer. Aan het einde loopt dit uiteindelijk vast, en alleen voor de meest hardcore guilds, en alleen voor de mensen die echt maanden er aan hebben besteedt. Voor de rest blijven er 'nieuwe' uitdagingen, namelijk de raids. Maar aangezien die onbereikbaar zijn, is dit de enige manier om die mensen vast te houden.

Dat raiders klagen dat ze hun beloningen kwijt zijn, is wel te verwachten. Ze klagen altijd.. Bij een nieuwe patch met een nieuwe instance, is hun gear ook weer 'slecht', maar juist die nieuwe gear halen is het enige wat nog voor ze leuk is.

Oftewel, ik snap je punt niet echt; nieuwe gear halen is toch juist leuk?
Dat gaat behoorlijk meevallen.

Ten eerste was bij het uitkomen van TBC de beste level 60 gear nog steeds goed bruikbaar. Op level 70 was het oude Tier-2 gebeuren vergelijkbaar met blauwe quest items en Tier-3 kon je pas vervangen als je 10 of 25 man instances ging doen.

Het verschil met WotLK wordt nog kleiner. De enorme sprong die gear maakte in TBC gaat niet nog eens gebeuren waardoor Tier-5 gear zeker niet voor level 80 vervangen gaat worden en Tier-6 waarschijnlijk pas vervangen wordt door top-raiding instances op level 80.

Ofwel: Als je echt veel tijd in je karakter hebt gestoken is weliswaar je level vergooid met WotLK maar je gear is nogsteeds krachtiger dan van mensen die er minder tijd/moeite in gestoken hebben.
Dit is tot op een zeker niveau waar. Maar voor sommige classes komt er zelfs een complete shift, zoals paladin, die omgegooit worden naar warrior gear. Die zullen veel minder hebben aan hun voorheen verkregen gear. (ook zag ik dat mages, in de arcane tree ook veel aan spirit gaan hebben, als mage zijnde ben ik daar nogal skeptisch over maar dat zullen we zien)

Voor veel raiders en high end arena'ers is het hebben van betere gear dan de rest hebben belangerijker dan de best mogelijke gear hebben. Wat ik hiermee bedoel is dat er toen TBC gereleased werd er vrij veel green items kwamen die bijna gelijk waren aan pvp gear, als niet beter door de stamina verhoging. Dat het gros van de warlords zijn eigen gear aanhield omdat het beter was dan de rest betekent niet dat de rest er ver achter ligt.

High end pvp'ers en pve'ers kunnen over het algemeen ook beter spelen, (ja je kan dat ontkennen hoe je het ook wilt, maar arena is bijzonder moeilijk op 2k+ rating). Dus die zullen alsnog een voordeel hebben tegenover de rest van de nieuwe spelers.

Uiteindelijk hoop ik dat iedereen begrijpt dat het gaat om lol te hebben.
Wat ik heb gezien/gelezen over de uitbreiding zul je met t6 nog wel een eind komen, maar dat zal ook wel wat varieren (zag net een blauw wapen dat meer dps deed dan een drop van kj, dus tja)
Net zoals bij TBC gaan je endgame items tot ongeveer de level cap -2 mee.

Dus,
Tier 4 = lvl 70-72
Tier 5 = lvl 73-75
Tier 6 = lvl 76-78
Sunwell = lvl 78-80

Als je lvl 80 ben zou al je gear vervangen moeten zijn door blue (rare) loot.
Er zullen wel een paar uitzonderingen zijn (rings, trinkets, cloaks), maar ook die zullen in lvl 80 blue entry level dungeons makkelijk te vervangen zijn uiteindelijk. Set bonusses zijn ook zwakker nu, eerder hadden verschillende shamans van onze guild nog 2x Tier2 in gebruik vanwege de set bonus. (increased healing % for chain healing)
vanaf dat ze er een night elf mohawk insteken ga ik overwegen om dit kutspel te spelen :+
Voor de mensen die deze niet snappen.. Check out de Mr-T WoW commercial op de website van WoW of op Discovery channel.. (heb hem nog niet op een andere zender gezien)
Hij's snel te vinden op youtube
Aangezien er met versie 3.0 ook een goblin kapsalon word ge-add, heb je kans dat je er dus aan moet gaan geloven.
Omvormen tot death knight? Kun je dan wel death knights vanaf lvl 1 spelen?
Nee, zo lang je in ieder geval "1" character op lvl 55+ heb op die server, kan je een deathknight maken die ook op lvl 55 begint.
Je hoeft geen characters op te offeren of converteren.

Voor de alpha gereleased werd was het nog onzeker of je eerst een quest moest doen om de Death knight te unlocken, maar die heeft blizzard inmiddels weg gehaalt.

Tevens mag je niet meer dan 1 deathknight per server maken.

[Reactie gewijzigd door bbr op 24 juli 2008 13:50]

Als je een deadknight begint, start je op lvl 55. Dus nee, je kan niet vanaf lvl 1 een deadknight spelen.

Misschien wel jammer, want het voordeel van de rit naar een hoog lvl is dat je je char goed leert kennen.

edit:

Je moet een deadknight unlocken. Dus start een nieuw character en level deze tot level 55, dan moet het mogelijk zijn om de DK te unlocken. Bron

[Reactie gewijzigd door wrvk82 op 24 juli 2008 13:33]

volgens mij is het geen omvormen maar kan je (zolang je een lvl 55+ op een willekeurige server hebt) per server een deathknight starten. En je start 1 vanaf lvl 55.
Tenminste zo heb ik het begrepen.
Nee er is een blue post op wow-europe.com in het Wotlk forum dat je minimaal 1 charecter van minimaal 55 nodig hebt om de mogelijkheid te unlocken dat je een deathknight kan aanmaken. Je huidige charecter word dus niet " omgevormt " tot een Death Knight je behoud je oorspronkelijke charecter gewoon.

Echter zal dit wel een slot op eisen van je charecters dus als je al 10 toons hebt dan moet je er eerst eentje verwijderen.
Ik zou het meer waarderen als ze mensen die een level 70 character hebben (of bijvoorbeeld 2-4 level 60+) de keuze zouden geven om een nieuw character vanaf level 40 te starten.. of zo iets.
Dat word dus gedaan in de vorm van hero classes.
De eerste van deze is de Deathknight die op lvl 55 zou beginnen, maar blizzard heeft aangegeven meer classes (waarschijnlijk medio WotLK) uit te geven. Niet voor de release in ieder geval.

Wellicht iets van een druid hero class zou ten oosten van felwood kunnen beginnen.
Er zijn nog zat areas op de kaart die wel zichtbaar zijn, maar nog niet echt "actief".

Dat is ook een van de redenen waarom blizzard nog geen flying mounts toestaat in pre-TBC wow.
Het niet toelaten van flying mounts heeft niets te maken met gebieden die niet actief zijn.
De grafische opbouw van pre-TBC gebieden is dusdanig dat er van boven gezien geen content is.
Vergelijk het met een filmstudio waar een straat met huizen alleen bestaat uit voorkanten en er verder niets te zien is.
Yep, probeer maar `s een privé server met mount access.

`t ziet er niet uit.
Er is zijn zelfs nog genoeg gebieden waar WoW nog niks mee gedaan heeft (het nieuwe Nothrend niet meegerekend). Denk bijv. aan de Emerald Dream, waarvan Blizzard al eens heeft gezegd om die als een expansion uit te brengen. Lijkt mij ook de ideale expansion om Druid hero-class te introduceren.
Daarnaast is er nog niks met de Maelstrom (met in het midden The Eye) en de eilanden eromheen gedaan. Ook daar kan nog iets mee gedaan worden.

Anyway, nog genoeg om als content in de toekomst om te implementeren in WoW. :)
Tsja, zelf zou ik kiezen voor een tag op je account als je al een lvl 70 hebt dat any char dan sneller kan levellen naar 70. Nu zullen newbies met sneltreinvaart door naar 70 gaan. Beetje zonder vind ik.

edit: typo ce = je :-)

[Reactie gewijzigd door Solstice op 24 juli 2008 18:19]

Net alsof iedereen die er vanaf het begin bij is een Collector's Edition heeft. Ik zat vanaf dag 1 in een guild met 60+ mensen en alleen ik en een ander hadden de CE.
Ik vind het een prima toevoeging.

In de hoop dat er met of voor WotLK een nieuwe PvP realm komt is het alleen maar makkelijker om snel richting de 70 te gaan. Het maakt het naar mijn idee gewoon interessanter om mensen die gestopt zijn met WoW weer opnieuw met een frisse start te laten beginnen.
Voorlopig is met de komst van patch 3.0 (beta) de maximale level die je kan bereiken 77. Dit waarschijnlijk om te vermijden dat er teveel spoilers uit de beta komen. Dat dient ook om het "zo-rap-mogelijk-behalen-van-80-want-er-is-toch-niets-beters-te-doen" binnen de perken te houden zoals het was toen Burning Crusade uit kwam.

Voor meer informatie over de vernieuwingen (in de beta) kan je altijd terecht op wowwiki.com -> http://www.wowwiki.com/Patch_3.0.1
en wowhead.com -> http://wotlk.wowhead.com/?patchnotes=wotlk-beta

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True