Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 23 reacties
Bron: gamesindustry.biz

Onderzoek door de Amerikaanse NPD Group heeft uitgewezen dat abonnementen op online games in de VS jaarlijks meer dan n miljard dollar aan omzet opleveren. Hiermee worden de dalende verkopen in de winkel voor een belangrijk deel gecompenseerd.

Tussen oktober 2007 en maart 2008 verzamelde het bedrijf gegevens over het aantal online spelers, hun demografische gegevens en de populairste games en websites. Maandelijks abonneren 11 miljoen mensen zich op online games. Volgens de NPD Group bewijst het onderzoek dat de dalende detailhandelsverkopen geen goed beeld geven van de totale omzet in de markt voor pc-games. Vooral mmorpg's zoals World of Warcraft en Lord of the Rings Online blijken mateloos populair en zorgen voor flinke omzetten. Bij de websites staan Pogo.com en Realarcade.com bovenaan de lijst.

Het onderzoeksbureau stelde tevens vast dat gaming websites een wezenlijk ander publiek trekken dan mmo's. De sites worden met name gebruikt door vrouwen die ouder zijn dan 35 jaar, terwijl de mmo's voornamelijk mannen jonger dan 35 jaar tot hun publiek mogen rekenen. Volgens analist Anita Frazier van de NGD Group is het de grote variatie aan content die bij pc-games voor een zeer divers spelerspubliek zorgt.

Female Online Gamer
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (23)

Ik denk dat het meerdere oorzaken heeft.

Steeds meer mensen kopen een console om op te gamen en daarmee gaan steeds meer ontwikkelaars zich richten op de console alleen. Op zich logisch aangezien het voor hun makkelijker ontwikkelen is.

Er komen steeds meer online abbo mogenlijkheden zoals idd. Steam. Alhoewel je daarmee nog steeds de game koopt zij het in digitale vorm.

Ook worden mmo's steeds populairder, eerst was dat een markt voor vooral Azie tegenwoordig is het een wereldwijd fenomeen. Een van de kenmerken van een mmo is dat het enorm veel tijd vraagt waardoor je wat minder snel geneigd bent om een andere/nieuwe game te kopen. Ik heb wel eens gelezen dat het jaar waarin WoW gelanceerd werd het slechtste jaar voor pc games in het algemeen was. Ik geloof dit wel. Als een mmo je bevalt ben je daar op z'n minst wel een flink aantal maanden me zoet terwijl een "gewone" single player game vaak ophoud na een uur of 40.
8 miljoen x 30 euro per 2 maanden = 1.440.000.000 euro omzet per jaar alleen aan wow. Waar gaat in heavens name die overige 400 miljoen naar toe :s
Als je dit zo bekijkt valt dat miljard eigenlijk nog best tegen :P

@ iedereen hieronder
Ja het was wel te verwachten dat dit wat te crude was :P
En over dat het alleen de VS aanging had ik gemist..... O-)

[Reactie gewijzigd door Markofnikoff op 9 mei 2008 12:20]

Komt toch wat lager uit, ik betaal 6 maanden in een keer, kost dan 'slechts' 131 euro per jaar. Verder heb je een hoop spelers in korea en andere oostelijke landen die meestal spelen in een internetcafe. Het betaalmodel is daar anders, omdat de cafes speeluren inkopen en die weer doorverkopen aan de spelers in het cafe met ieder hun eigen account. Zo heb je dus al snel veel accounts die relatief weinig kosten. Totaal was de omzet van WoW in 2007 814 miljoen euro, inclusief verkoop van de games in de winkel, die je nog altijd moet kopen om je account te activeren voorbij de uitprobeerperiode. Abonnementen zullen dus nog wat minder inbrengen, ergens tussen de 400 en 600 miljoen euro per jaar schat ik.
Bron van omzet: nieuws: Blizzard zet 800 miljoen euro voor Vivendi om
Bericht gaat over VS en het is lang niet overal 15 euro per maand voor WoW, bijv in de VS en azie niet. Het bericht spreekt overigens ook over dollars.
het gaat alleen over online meuk in de VS

Wereldwijd ligt het nog veel hoger. In Azi zijn ze ook helemaal wappie als het gaat om MMORPG's
Het gaat dus alleen over online meuk IN DE VS, waarvan de cijfers voor NPD beschikbaar zijn en helaas voor hun, krijgen ze van veel uitgevers en andere bedrijven geen cijfer materiaal.
WoW heeft niet overal hetzelfde betaalsysteem.
In Azie betalen ze bijvoorbeeld per uur, dus geen maandelijks abbo en ik ga er vanuit dat ze daar omgerekend ook een stuk minder betalen als wij hier in Europa. Ik kan me voorstellen dat ze bijv. in Zuid Amerika zo'n zelfde systeem zullen hanteren.
Dus die berekening klopt niet echt.
"in de VS jaarlijks meer dan n miljard dollar aan omzet opleveren"

In de VS.
Er spelen op het ogenblik 2,5 miljoen spelers wow in de VS (het grootste deel zit in Asie http://www.mmogchart.com/Chart11.html )
Toch lijken die charts wat outdated, als ik bijv naar deze kijk:
http://www.mmogchart.com/Chart1.html

Dan is LOTRO helemaal niet zo populair als overal gezegt wordt...
Mee eens. Als verstokte pc gamer kan ik dit artikel alleen maar onderschrijven.

Bij ons thuis betalen we minstens zoveel aan online 'abo-achtige' pc gaming dan dat we uitgeven aan nieuwe spellen zonder abonnement.

Goed om eens een tegenbericht te zien. De laatste tijd zie je vaak dat men paniekerig roept dat pc game markt instort, maar dat is natuurlijk overdreven. Het verschuift van de oudewetse verkoop via winkels naar online verkoop la Steam en games met een maandelijks abonnemnent.
Verbaast me niet echt, aangezien het vaak automatisch wordt afgeschreven, het bedrag dan wel meevalt en snel kan worden vergeten. Ik moet nog eens goed nadenken of ik met het Xbox Live Gold door moet gaan, ik speel het toch net te weinig.
Tja, wat is net te weinig? Vaak is het bedrag per speeluur al minder dan het eten en drinken wat je naast je hebt staan. Kan voor sommigen nog veel zijn natuurlijk, daar wil ik niet over oordelen. Feit blijft dat het voor interactief/sociaal entertainment een van de goedkoopste bezigheden is, zelfs als je voor je gevoel bijna niet speelt. Een film zien in de bioscoop kost je al bijna hetzelfde als een maandje van je favoriete MMO, bij een enkele misschien 2 bioscoopkaartjes :)
Alle beetjes maken best een hoog bedrag, mensen denken daar vaak niet over na, en daar maken bedrijven natuurlijk mis-/gebruik van.
Ik heb ook een live abbo... 6,95 per maand. Je voelt het niet, zelfs al gebruik je het weinig. Dat is het geniepige er van, meestal denk je er 1 keer maand aan... als je credit card afschrijving binnen komt. Maar dat ben je al snel weer vergeten :P
"Female Online Gamer" Zijn alle vrouwen zo agressief bij het gamen? :P En dan te bedenken dat ze alleen nog maar een onschuldig racespelletje speelt...
Ze wordt even aggressief als vele mensen de eerste keer dat die foto werd gebruikt eigenlijk. Valt op dat deze keer de 5 eerste reacties geen moraalridders zijn die het een lekker ding vinden en dus moeten zagen dat het oversekst is.
Hmmm...als ik die foto zie denk ik dat ze gewoon ontzettend hard moet lachen...
Raar dat iemand die deze foto voor het eerst ziet direct denkt aan agressie?
Teveel artikels verschenen over agressie IRL die het gevolg is van agressie in games? 8)7
Sorry, maar dan zou ik als ik jou was een brilletje kopen :P en neeeeee, ik ben niet per se heel gevoelig voor dat soort artikels ;) Trouwens...als zij zo lacht bij een racespelletje...is ze best een eng persoon.
Dan hebben we een ander gedacht van lachen :P
Het hoofd die lacht op de cover van Carmageddon kwam spontaan in me boven na het lezen van je post }>

Ik heb dan ook een enorm grote fantasie...mss daarom.
Is evenveel als heel Nederland doet met ALLE games!
nieuws: 'Games brengen in Nederland bijna een miljard euro op'

Makkelijk afronden op het miljard denk je dan maar.. :9
Heb ene keer via gsm eens wat kredits gekocht voor een online game.
Is eens goed om het te ervaren, een verslaving bij mij houd nooit lang aan.

Hoeveel zou er worden gecasht op dating/seks -sites?
Bel 5 minuten naar ons nummer voor 10min live seks of zulke dingen.
Werd deze afbeelding van dit artikel vorig jaar ook niet gebruikt bij tweakers.net?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True