Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 20 reacties

Uitgever Activision sluit zijn boekjaar 2008 af met een kleine 350 miljoen dollar winst. De uitgever van onder meer Guitar Hero en Call of Duty haalde een recordomzet binnen van net geen drie miljard dollar.

Activision logoHet Amerikaanse bedrijf boekte tussen april 2007 en maart 2008 een nettowinst van 344,9 miljoen dollar. De flinke winst is te danken aan de recordomzet van 2,9 miljard dollar. Daarmee kan Activision terugkijken op een jaar waarin de omzet bijna verdubbelde ten opzichte van boekjaar 2007: toen noteerde het bedrijf een omzet van 1,51 miljard dollar. Daarmee noteert het bedrijf voor het zestiende jaar op rij een groei in omzet. Bovendien zag Activision zijn marktaandeel in console- en handheld-software in de Verenigde Staten met 7,2 procent groeien naar 17,3 procent, waarmee voor het eerst aartsrivaal Electronic Arts achter zich werd gelaten als grootste third party uitgever in Amerika.

De drijvende kracht achter de goede resultaten van Activision kan gezocht worden in twee games: Guirar Hero III: Legends of Rock en Call of Duty 4. Laatstgenoemde titel is wereldwijd inmiddels negen miljoen keer over de toonbank gegaan terwijl Guitar Hero III in 2007 de hoogste omzet scoorde van alle games in Amerika. Beide franchises hebben in hun bestaan inmiddels meer dan een miljard dollar omgezet.

Hoewel het in april begonnen boekjaar 2009 vooral in het teken zal staan van de fusie tussen Activision en Vivendi, waaruit Activision Blizzard zal ontstaan, spreekt de uitgever toch verwachtingen uit voor het nieuwe boekjaar. Zo verwacht de uitgever een nieuwe omzetstijging, waarbij de omzet boven de drie miljard uit moet komen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (20)

Als ik het goed lees, is Activision de uitgever. En niet de gamestudio die de spellen als COD4 en Guitar Hero 3 gemaakt heeft. Activision is zelf ook Developer geloof ik, maar niet voor COD4 en Guitar Hero 3, waar volgens dit artikel het grootste gedeelte van hun omzet aan te danken is. COD4 is ontwikkeld door Infinity Ward, en bij GH3 zijn o.a. Neversoft en Aspyr Media betrokken.

De discussie die bij elk topic ontstaat dat over Mp3 of muziek gaat, kun je dus hier ook toepassen. De uitgever ("platenmaatschappij") heeft dus ¤ 3 miljard binnengehaald met spellen waar de gebruiker minimaal ¤ 50 voor heeft betaald. Vervolgens houden ze daar zelf ¤ 350 miljoen (winst) aan over, na aftrek van alle kosten. Terwijl ik me afvraag wat zo´n uitgever nou eigenlijk doet, behalve een beetje promotie en zijn logo op het hoesje zetten.

De vraag die ik heb is hoeveel er per spel, en hoeveel er totaal van die ¤ 3 miljard naar de gamestudio is gegaan die het spel daadwerkelijk gemaakt hebben. En als er nog eens geklaagd wordt dat er o.a. door illegale downloads niet meer genoeg te verdienen valt aan het maken van een spel... dan vraag ik me dus af of dat net als bij muziek en films niet ook deels komt doordat er teveel aan de strijkstok van de uitgever blijft plakken.

[Reactie gewijzigd door RagingR2 op 9 mei 2008 12:06]

Is het niet zo dat de uitgever de ontwikkelaars (devver/artist ect) betaald (net als patenmaatschappij => artiest)? Alleen betaald ontwikkelaar volgensmij ietsje beter ;).
Mooi om te zien dat een goede gamestudio nog steeds geld binneharkt.
Ach activision had zoiezo al geen probleem, is onderdeel van Vivendi (en dat is eigenaar van Blizzard). Deze winst verbleekt dus op het totaal wat de moeder binnen haalt, dat maakt het natuurlijk niet een minder nette prestatie :)
Eum, je haalt hier toch wat door elkaar hoor. De fusie tussen Activision en Vivendi is nog niet daadwerkelijk gebeurd. Kijk maar op de doosjes van CoD4, staat nog netjes "Activision" op. Het wordt trouwens een fusie, wat betekent dat beide bedrijven opgaan in een nieuw bedrijf. Dus niet zoals jij zegt dat Activision onderdeel wordt van Vivendi.

De enige juiste denkrichting ivm fusie is: Zowel Activision als Vivendi worden onderdeel van een nieuwe megastudio genaamd Activision Blizzard ;)

Ik denk dat EA hier wel eens deftig van wakker geschud kan gaan worden, ze zijn plots niet meer de numero uno uitgever, terwijl ze dat jaren wel zijn geweest. Met hun nieuwe CEO (Ricitello als ik het goed voor heb) is er al een frisse wind merkbaar, maar die moet nu wel nog daadwerkelijk in originele en creatieve games resulteren. Het feit dat ze Spore sponsoren vind ik daar niet echt representief voor, die gasten bij EA weten ook wel dat Will Wright opnieuw een miljoenentopper te pakken heeft.
De enige juiste denkrichting ivm fusie is: Zowel Activision als Vivendi worden onderdeel van een nieuwe megastudio genaamd Activision Blizzard
En dan nog is het een uitgever en geen studio. uiteraard is dit nieuwe bedrijf dan wel de eigenaar van een aantal studio's.
Ik denk dat de verkoop van Call of Duty een behoorlijke stimulans heeft gekregen nadat Punkbuster de CDKey check ging doen. Vanaf dat moment was het erg lastig om een cracked server te draaien, laat staan deze te joinen. Iedere multiplayer liefhebber was vanaf dat moment min of meer verplicht de legale versie te kopen. Op een gegeven moment was deze echt nergens meer leverbaar, ikzelf heb bijna 2 maand gewacht tot mijn bestelling geleverd kon worden.
Ik heb zelf inderdaad al redelijk in het begin samen met 3 vrienden het spel legaal gekocht omdat je anders niet kon multiplayeren over internet.
Cracked servers hebben we niet eens geprobeerd of over nagedacht eigenlijk. Maar ik vind het de moeite wel waard. Eéns in de zoveel tijd mag je wel eens een spel wat je heel erg gaaf vindt/lijkt legaal kopen vind ik, en wat dat betreft was COD4 een goede keuze...

Het is natuurlijk een samenspel met het feit dat het gewoon een gaaf spel is. Bij een matig spel kun je ook een goede beveiliging inbouwen zodat je niet kan multiplayeren met een illegale kopie, maar dan haal je daar nul-komma-nul extra verkopen uit. Dan voorkom je wel dat mensen met een illegale versie spelen. Maar dat kan natuurlijk nooit een doel op zich zijn, het doel van bestrijden van illegale kopiën moet lijkt mij zijn om extra verkopen te realiseren. En dat is bij COD4 denk ik inderdaad wel gelukt. Het spel was gaaf genoeg om mensen over de streep te trekken.

Conclusie: goede beveiliging is leuk, maar heeft alleen een positief effect op je verkoopcijfers als het spel gaaf genoeg is. Dus gaat hene en maakt leuke games! Daar heeft iedereen profijt van.

[Reactie gewijzigd door RagingR2 op 9 mei 2008 12:20]

Nee het doel van beveiliging is altijd om ervoor te zorgen dat niemand jouw product gebruikt zonder ervoor te betalen. Geen enkele studio zal de instelling hebben: nou ja, dan maar gehacked dan speelt tenminste iemand het nog :)

Iron Lore kan daarover meepraten.
Van die 9 miljoen is toch echt het grootste deel verkocht voor de 360 of de PS3.
Dat belooft dan nog wat voor de nabije toekomst, het verhaal van Postmen is imho plausibel.

En zie ook hieronder: xzaz :)
Ik durf te wedden dat het grootste deel van de CoD omzet afkomstig is van de games die door Infinity Ward gemaakt zijn, echt ijzersterke games. Er laten trouwens meer bedrijven goede cijfers zien, dus zo slecht gaat het niet met de gamebranche.
CoD4 was zat op alle fronten goed in elkaar, goeie engine, goeie graphics, goeie sfeer, kortom een stukje meesterwerk imho. En zo zie je maar dat wanneer je met een goed concept komt je game warm ontvangen word waardoor je omzet creeert. Activision is nog een van de weinig goeie gamehuizen en ik ben blij om te zien dat ze slim nadenken over games, zeker als je ziet dat Guitar Hero zo aanslaat wat ik niet echt een game vind maar dat er toch gretig aftrek plaats vind.

Kan niet wachten op het vervolg van CoD :)
Heb inderdaad gister CoD4 gekocht, en het ziet er leuk uit. Was 't geld wel waard.
Ehh... afgelopen jaar was een verdubbeling van het jaar ervoor. Als reden wordt gegeven voornamelijk COD4 en GH3. Voor dit jaar verwachten ze een miljard extra omzet. Maar waar willen ze dit uit halen, wanneer er geen nieuwe COD of GH op het programma staan? Een daling in de omzet zou toch eerder te verwachten zijn?
Wat denk je van Starcraft 2? dat gaat de CoD van dit jaar worden die gaat een paar 10 tallen miljoenen opbrengen mark my words Helemaal in Korea gaat die game heel veel verkopen. En wss komt dit jaar GH4 nog(iig wel dit boekjaar)
Dit bewijst toch dat afwerking van het spel érg belangerijk is.
Als je kijkt naar CoD4, niet alleen de grafics maar ook het verhaal, sounds, enz enz zitten goed in elkaar. Geen "stomme" infiltreer missies maar wel realistische en tactische missies. En blijkbaar wordt dit toch door de consumenten gewaardeert.
Eventjes een gooi doen naar EA die aan recyclage doet van concepten en ze al op de markt gooit zonder afwerking...
@martin s
Volgens mij heeft Jordan Weisman met zijn nieuwe gamestudio Smith & Tinker die rechten gekocht.
nieuws: Oprichter FASA koopt gametitels terug van Microsoft

Verder vond ik persoonlijk dee mechwarriorl 4 + uitbreidingen ook zeer aardig.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True