Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 43 reacties

Uitgever Electronic Arts sluit zijn boekjaar 2008 af met een verlies van bijna een half miljard dollar. Wel zag de uitgever zijn omzet stijgen naar bijna 3,7 miljard dollar, voornamelijk dankzij Rock Band en Half-Life 2: Orange Box.

Electronic Arts (EA) logo"We zijn erg blij met de groei in omzet, maar niet tevreden met onze winstmarges" verklaart EA-topman John Riccitiello in het overzicht van de jaarcijfers. Uit de cijfers blijkt verder dat EA in het laatste kwartaal van zijn boekjaar nog 1,13 miljard dollar omzet noteerde, maar in die periode toch 94 miljoen dollar verlies leed. het bedrijf heeft de acquisitie van ontwikkelstudio's Bioware en Pandemic, samen goed voor een uitgave van 620 miljoen dollar, direct afgeschreven. In boekjaar 2007 gaf EA 'slechts' 100 miljoen dollar uit aan het aantrekken van studio's, wat de negatieve balans voor een groot deel verklaart.

Electronic Arts voorziet in boekjaar 2009 een stijging van de omzet naar 4,9 miljard dollar. Riccitiello hoopt in het huidige fiscale jaar minstens een miljard dollar aan de omzet te kunnen toevoegen, om aan de hand daarvan weer zwarte cijfers te kunnen schrijven.

Dat zal voor een deel afhangen van de eventuele overname van Take-Two Interactive. In het jaarverslag geeft de uitgever aan dat verschillende invloeden van buitenaf, waaronder de uitkomst van de overnamepoging, de resultaten van fiscaal 2009 kunnen beļnvloeden.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (43)

EA is al jaren bezig met het opkopen van goed lopende creative gamestudios, en verpest ze vervolgens met te veel tijdsdruk en te weinig geld. Onze industrie is er al 1 van deadlines en hoge kosten. De mensen die er middenin zitten zijn de enige die alles op een rijtje hebben. Daar sta je als aandeelhouder of uitgever te ver vanaf om er een goede beslissing over te kunnen nemen. EA is een ware plaag voor de indusrie. Hoor je ooit dit soort gezeur over Sierra of Ubi? Veel minder vaak, omdat hun de bedrijven die ze overnemen hun werk normaal laten doen. Ik hoop dat EA er niet meer bovenop komt. Het zou goed zijn voor het gemiddelde niveau, herspeelbaarheid, stabiliteit en diepte van de spellen die worden uitgebracht. Take two weet dat EA een trieste en slechte onderneming is die hun studios vernielt en wil letterlijk voor nog geen miljoenen euros iets met deze puslekkende pestbuil van de gameindustrie te maken hebben.

En ja, ik heb zelf ook baantje van ze afgewezen als tester (ze testten dus wel, was voor mij ook een verrasing dat dat in hun schrieperige budget past)

Er komen wel goede spellen van EA maar die hadden ZO VEEL beter kunnen zijn. Ze zijn maar net goed genoeg om niet de goede naam van een reeks spellen te vernachelen zodat de volgende sequal ook wel weer goed verkoopt. BAH

[Reactie gewijzigd door ThePiratemaster op 14 mei 2008 14:21]

Half-Life 2: Orange Box
Huh? Is Valve van EA dan?
EA Partners posted its strongest year ever driven by Rock Band and Half Life(R) 2: Orange Box.
Valve verkoopt hun fysieke spullen via het EA Partner programma: http://www.xboxworld.nl/news/7038/
http://www.eurogamer.net/article.php?article_id=60101
nieuws: EA gaat spellen van Valve publiceren

[Reactie gewijzigd door Vaudtje op 14 mei 2008 12:45]

Half-Life 2: Orange Box
Huh? Is Valve van EA dan?
Nee hoor maar door de hoge concurentie van de orange box en rock band zal EA een deel van het marktaandeel hebben moeten inboeten.
Lezen: Wel zag de uitgever zijn omzet stijgen naar bijna 3,7 miljard dollar, voornamelijk dankzij Rock Band en Half-Life 2: Orange Box.

Vaudtje hieronder zegt het goed
EA heeft The Orange Box naar de PS3 geport, niet Valve zelf
pardon? EA is een uitgever, valve ontwikkeld het spel met de source-engine.
wie zal dan de engine poorten?
Ontwikkelaars die onder EA werken, aangezien Valve PS3-development ongeveer haat. Zie ook http://en.wikipedia.org/w...Box#PlayStation_3_version ;)
Verbaasde me ook, gezien ik op http://www.valvesoftware.com/ nergens EA zie staan of wat dan ook. Ook op de orange box site staat verder niets. En zeker een EA franchise heeft het meestal wel duidelijk op hun site staan.
Komst omdat EA alleen de distributie doet van the orange box volgens mij
Nouja echte verlies is het niet, het is puur boekhoudkundig omdat ze gigantisch wat hebben afgeschreven in het afgelopen jaar. Volgend jaar waarschijnlijk dus een mega-winst, voorspel ik. (Zeker met de acquisities van die nieuwe studios)
Voor mij nog steeds vrij moeilijk te bevatten hoe het bedrijfje wat Archon en Pinball Construction Set voor de C64 (en andere systemen) uitbracht nu zo gigantisch groot is geworden.
Door de inmiddels 24985 sims delen natuurlijk! :+
Pinball Construction...de goeie ouwe tijd...

Duidelijk zijn ze groot geworden door heel goed zaken te doen, goed leiderschap. En toch blijven mensen het vreemd vinden dat CEO e.d. zoveel betaald krijgen....

[Reactie gewijzigd door Abom op 14 mei 2008 12:49]

EA noteert bijna half miljard dollar verlies in boekjaar 2008
Eerste kwartaal lijkt mij logischer... het jaar is niet voorbij? :+

Ik lees het nu ook op internet, andere bedrijven hebben hun boekjaar 2008 ook al afgesloten :P
Hoe raar lopen boekjaren dan eigenlijk? 8)7

[Reactie gewijzigd door crius op 14 mei 2008 12:54]

Boekjaren kunnen aflopen op een willekeurige datum, als hij maar 1 jaar eerder gestart is ;)

Veel boekjaren lopen van 1 april - 31 maart, of van 1 juli tot 30 juni.
of van 1 januari tot 31 december :)
Zij sluiten nu al 2008 boekjaar en openen 2009?

Je ziet wel vaker dat bedrijven een adere datum dan 1-1 aangijpen om een boekjaar te openen/sluiten, maar om het meerendeel van het jaar wat in 2008 plaatsvindt te noteren als boekjaar 2009 is redelijk uniek.
in Europa loopt een boekjaar over het algemeen gelijk met het kalenderjaar, van 1 januari tot 1 januari. In de Verenigde Staten wordt meestal verslag gelegd van 1 juni tot 1 juni en loopt het boekjaar dus over de kalender-jaargrens heen.
Ook hier zie je maar weer dat EA een bedrijf is gericht op winst, terwijl een bedrijf als Take Two meer gericht is op gaming.

EA probeerde het hiervoor al met Ubisoft en uiteindelijk is het niet gelukt.

Het is niet zo dat ik EA in een slecht daglicht wil brengen, je ziet gewoon een trend dat bedrijven als Ubisoft en Take Two meer en beter presteren dan bedrijven die overgenomen zijn door EA.
er zijn anders genoeg ondernemingen die door seizoenschommelingen andere boekjaren hebben.

In de accountants tak is een boekjaar van 1 september tot 31 augustus van toepassing, net als de meeste scholen ;)
Wij (KPMG) hebben een boekjaar van 1 okt - 30 sep.
Net wat makkelijk is ;) Meeste dienst gerelateerde ondernemingen die erg afhankelijk zijn van instromend personeel zal hier rekening mee houden in hun boekjaar.
Nou ik vind het net goed dat EA verlies maakt. Ten eerste kopen ze alles op, maar wat ik nog veel vervelender vind, is dat de kwaliteit van de spellen slecht is. Neem spellen als Battlefield, deze zijn super buggy, maar EA doet er helemaal geen f*** aan! Er wordt gecheat bij het leven en dat is erg jammer. Hun support is waardeloos.
Kvind het alleamal prachtig! :D

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True