Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 23 reacties

Intel heeft zijn soc 'Tolapai' officieel gepresenteerd. De Tolapai is Intels eerste poging om de x86-architectuur geschikt te maken voor embedded systemen, mid's en mobieltjes.

De chipfabrikant wil met de Tolapai de x86-markt uitbreiden naar het embedded en mobiele segment en voorziet daarin de komende jaren een sterk groeiende afzet. Intel wil chipontwerper ARM en diens gelijknamige chiparchitectuur op de korrel nemen, maar Intels eerste x86-soc-poging haalt het wat energieverbruik betreft nog niet bij een functioneel gelijke ARM-soc. De low-end Tolapai heeft namelijk een relatief hoge tdp van 11W bij een kloksnelheid van 600MHz, terwijl een gemiddelde ARM niet boven de 2W uitkomt. De high-end Tolapai draait op 1,2GHz en heeft op die kloksnelheid zelfs een tdp van 21W. De Tolapai wordt nog geproduceerd met een 65nm-procedé.

De echte aanval op ARM zal waarschijnlijk worden ingezet met het later dit jaar te verschijnen Menlow-platform, dat op de Atom-cpu is gebaseerd. Pas met de Moorestown, die in 2009 of 2010 zal verschijnen, moet het energieverbruik drastisch omlaag worden gebracht.

Het Tolapai-ontwerp heeft formeel de naam 'EP80579 Integrated Processor Family' meegekregen en is gebaseerd op een Pentium M-cpu. Intel heeft naar eigen zeggen deze oudere cpu gebruikt omdat de nieuwe Atom bij aanvang van de Tolapai-ontwikkeling nog niet voorhanden was en omdat de Pentium M 'geschikt was voor de beoogde taak'. Naast een Pentium M-core met 256KB L2-cache, bevat de Tolapai een geheugencontroller, een southbridge met onder meer twee uart's die gebruikt kunnen worden om lcd's aan te sturen, en een pci-e-controller.

Klanten kunnen desgewenst kiezen voor een Tolapai met een 'Acceleration Services Unit'. Dit is een stukje hardware op de soc dat het mogelijk maakt om gespecialiseerde chips aan de fsb van de modulaire Tolapai-soc te koppelen. Programmeurs kunnen deze 'versnellers' aanspreken via Intels Quickassist-technologie, een hardware-abstractielaag.

Intel Tolapai soc

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (23)

Zijn ze met dit platform gezien het stroomverbruik en de prestaties niet eerder de Geode aan het beconcurreren dan de ARM?

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 24 juli 2008 14:04]

Is het feit dat x86 compatibiliteit door Intel wordt gezien als een voordeel vooral afhankelijk van het feit dat microsofts windows versies afhankelijk zijn van x86? Voor servers heeft Intels x86 strategie toch een grote parallelle opmars gehad (naast die van AMD) met de opmars van windows server, die werd geholpen door het desktop monopolie van microsoft.
Dus, mijn vraag is, als microsoft niet de mogelijkheid heeft om zijn x86 codebase lichter te maken en mobiel toepasbaar (gezien de systeemvereisten van Vista een behoorlijke kluif), wat is dan het voordeel van x86 compatibiliteit? Apple schijnt x86 niet nodig te hebben in mobieltjes, onafhankelijk van hun mac-x86 overstap. En voor windows mobile heb je weer geen x86 nodig....
Volgensmij was er een autofabrikant die WinXP embedded voor zn GPS systemen gebruikt, misschien heeft die er wat aan :P

Verder zie ik er niet echt heil in, zeker omdat de videokwaliteit waarschijnlijk van deze chip vrij belabberd is. Dan zal ik liever gaan voor de ARM(?) soc van nVidia die ook zonder moeite HD speelt.
Uiteindelijk koop je een PC/Smartphone voor de applicaties, niet voor het OS. Er zijn honderdduizenden x86-apps, die lang niet allemaal geport gaan worden naar ARM.
Pfrt... boeiend voor windows omgevingen.
Maar een mobiel linux platform is net zo goed te gebruiken op een ARM als op een X86.
D'r zijn gewoon kant en klare compile images voor qemu beschikbaar waarmee je software kunt compilen voor EABI zonder dat je je allemaal bezig hoeft te houden met crosscompilen.
Mwah, dat maakt het getrut wat we nu hebben met cross-compilen voor ARM een stuk eenvoudiger, daar het dezelfde architectuur is als je desktop kun je redelijk eenvoudig applicaties overzetten...

Aan de andere kant is het wel meer oppassen voor lib-vervuiling natuurlijk, een library voor een ARM werk gewoon niet op een x86 dus dat heb je snel door als het misgaat... :-) Dus eignlijk wordt het ook weer lastiger... hmmm...
Nu ja ik zie deze ontwikkeling met plezier tegemoet, niet dat er iets mis is met de ARM natuurlijk... Dat is ook een fijn dingetje...
Wat is jouw probleem met cross-compilen? Je geeft gewoon mee welke machinecode het moet worden. Wat zou het voordeel kunnen zijn wanneer de code die gegenereerd wordt voor dezelfde architectuur is, als die waar die compiler op draait?
je krijgt heel snel vervuiling van referenties naar libraries op je lokale machine, terwijl je eigenlijk alleen wilt linken met de libraries van je doel systeem. Daat moet je goed mee oppassen... meer niet... eenvoudig aangeven wat het doel-platform is is niet genoeg... heb je uberhaubt wel eens iets cross-compiled ?
Het lijkt me dat het door jou aangegeven probleem zeer sterk afhangt van de gebruikte cross-compiler.
Heb je wel eens voor een ARM architectuur (Windows CE/PocketPC b.v) ontwikkeld? Je zou een punt hebben als je applicaties die nu native draaien op je workstation ook op je telefoon zouden werken, maar in de praktijk kan dat niet, aangezien het besturingssysteem volstrekt anders is.

Ongeacht de instructieset hou je dus het "getrut" met crosscompileren, emuleren en remote debuggen.
Heb je wel eens voor een echt besturingssysteem ontwikkeld? GTK op de desktop is het zelfde als GTK op een pda, compilen voor de juiste architectuur is dan dus genoeg... Er zijn natuurlijk andere problemen te bedenken, maar die zijn er op de desktop net zo hard (ongeacht architectuur).
De meeste embedded systemen hebben geen behoefte aan GTK. Een heleboel hebben zelfs helemaal geen bitmap display.
Hmmmm binnenkort Win-XP en alle mogelijke software op je mobieltje....
Ik zie wat mogelijkheden :+
Je kon al wat leuke gein uithalen met een dos emulator op windows mobile, dat wordt nu dus nog makkelijker...
Ze zouden als je het mij vraagt wat moeten snijden in de x86 architectuur, en een hele zooi "onnodige" backwards compatibility op moeten offeren wil je dát binnen afzienbare tijd in een beetje normale GSM/Smartphone vinden. Wel van te voren even kortsluiten met Microsoft & wie het ook alweer is die over alle 2000 linux distro's gaat zodat er een degelijk OS is daarvoor.

ARM heeft gewoon als voordeel dat het vanaf het begin af aan opgebouwd is om "dat te doen" en niet meer. Zal het sterk vinden als iemand z'n N95 gaat analyseren en ondersteuning voor een ISA bus tegenkomt.
Juist niet. Ik denk dat je jusit neit moet snijden in de backwards compability. Alleen enkele functies voor het aanspreken van lagere delen in het register kunnen er wel uit.

Ik denk juist dat er in de nieuwe instructies moet worden gesneden. Een mobieltje heeft uiteindelijk helemaal niks aan SSE ed. Juist de elementaire en ichte instructies vormen nog altijd de basis voor programma's. Ik denk juist dat een mobieltje baat heeft bij lichte programma's die draaien op elementaire instructies.
En als je dat extreem doorvoerd het je dus van een CISC processor als de x86 een RISC gemaakt (Wat de strongARM reeds is) en ben je dus NIET meer compatible...
Kortom dat heeft dus niet veel zin...
Zolang het blijft bij SSE ed blijf je gewoon x86 compatible. Ik denk niet dat er veel meer nodig is als de instructieset van de Pentium/PentiumII.
Wel eens voor embedded ontwikkeld? SSE is niet alleen snel, maar ook efficient. Matrix bewerkingen zonder SSE kosten meer cycles, en dus ook meer power, en bekorten dus de levensduur van je batterij. En als je geen matrixbewerkingen doet, dan gaat je SSE unit gewoon in slaapstand (tenminste, in zo'n SoC)
Tsja, dus, komen we toch weer uit bij de pentium - m. Ik werk hier met een pentium-m ulv van 1.2 gigahertz, en die verbruikt echt heel weinig, maar ik denk dat hij toch veel sneller is dan de Tolapai, vooral omdat hij 8 maal zoveel cache heeft onder andere. De pentium -m ulv cpu's zijn blijkbaar toch moeilijk te evenaren, ook al zijn het langzaam aan oude beestjes aan het worden.
zal over 2 jaar wel 0.5watt verbruiken, nu heb je in ieder geval all een development platform.
dat is hetzelfde als Apple die een Pentium4 gebruikte in de eerste SDK development kits.
Eerste poging? De embedded 386EX bestaat al heel lang hoor, misschien is die niet zo zuunig, maar het is wel bedoeld voor de embedded markt
http://en.wikipedia.org/wiki/Intel_80186
They were generally used as embedded processors (roughly comparable to microcontrollers). They were not used in many personal computers,

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True