Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 161 reacties
Submitter: CriticalHit_NL

Blizzard Entertainment heeft de maker van een serie populaire cheatingbots aangeklaagd wegens inbreuk op auteursrechten. Blizzard claimt dat de Buddy-bots het bedrijf miljoenen dollars kosten, terwijl de maker zich zou verrijken.

Blizzard heeft de zaak afgelopen maandag bij het district court van Californië aanhangig gemaakt. De aanklacht is gericht tegen James Enright, die onder de alias Apoc achter enkele populaire cheatingbots zit. Hij zou de bots onder andere via de zogenoemde Buddy-sites verspreiden, waarbij het onder andere gaat om de bots HonorBuddyDemonBuddy en StormBuddy, terwijl er ook een Buddy-winkel is. De bots kunnen voor onder andere grinding en gathering gebruikt worden om zo vals te spelen bij World of Warcraft, Diablo III en Heroes of the Storm.

Blizzard eist een schadevergoeding en een stop op de activiteiten via de civiele zaak. De man maakt inbreuk op auteursrechten en handelt in strijd met de licentie die hij is aangegaan bij de toegang tot de Blizzard-games, meent de maker van World of Warcraft volgens TorrentFreak.

"Blizzards bedrijfsvoering is ervan afhankelijk dat zijn games aangenaam en gebalanceerd zijn voor spelers met allerlei capaciteitsniveaus", verklaart het bedrijf. De bots van Enright zouden de integriteit echter 'vernietigen', waardoor spelers gefrustreerd raken en de games links laten liggen, is de claim. Dit zou Blizzard miljoenen dollars hebben gekost terwijl Enright miljoenen zou hebben verdiend. Voor een Buddy moet enkele euro's neergeteld worden voor een trial van enkele dagen, tot 60 euro voor drie 'unlimited sessions'. Voor een enkele unlimited session moet 25 euro betaald worden. Blizzard strijdt al jaren tegen de ontwikkeling en het gebruik van bots.

Blizzard Buddy

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (161)

BuddyBots heeft in het verleden al een rechtzaak van Blizzard gewonnen in Duitsland. Ging volgens mij niet over dezelfde kwestie, maar geeft wel aan dat BuddyBots zich niet zomaar overgeeft. Waarschijnlijk hebben ze genoeg financiele middelen, wat genoeg zegt over hun praktijken...

Bron: https://www.thebuddyforum...izzard-entertainment.html
Nog sterker; Er is geen andere rechtszaak dan deze bekend bij Bossland. Tweakers is hier dus een paar jaar te laat met het nieuws.

Blizzard heeft Bossland (de makers van de Buddy bots) een paar jaar geleden aangeklaagd. De uitspraken zijn in nagenoeg alle zaken verkeerd uitgepakt voor Blizzard.
Ondertussen heeft Bossland Blizzard aangeklaagd aangezien Blizzard geen licentie had op de bots en toch de bots gebruikte om te kijken hoe ze tegen te gaan. Tot nu toe loopt die zaak voorspoedig voor Bossland.

Blijkbaar zien de rechters ook dat er geen wettelijke grond is om het maken van bots te verbieden. Het gebruik ervan kan verboden worden op grond van het schenden van een gebruikers overeenkomst maar ook dan is er nauwelijks wettelijke grond en is dus het enige wat Blizzard kan doen de gebruiker zijn recht op het spel ontnemen (en zelfs daar valt nog over te twisten).

[edit]
Het blijkt dat het hier wel degelijk over een nieuwe zaak gaat.

Voorheen werd Bossland GMBH aangeklaagd; het bedrijf wat de Buddybots verkoopt en de persoon die zichzelf op het forum Bossland noemt als eigenaar van het bedrijf.
Blijkbaar heeft Blizzard de persoon achter de nick APOC weten te achterhalen. APOC is één van de programmeurs van het Bossland team maar hij woont blijkbaar in de VS.

In de VS zijn al een aantal rechtszaken tegen botmakers gewonnen door Blizzard. De meest spraakmakende de zaak tegen Glider (http://kotaku.com/5026982...-glider-a-pyrrhic-victory). Deze zaak is uiteindelijk op zeer twijfelachtige gronden gewonnen door Blizzard en hoewel er sterke gronden waren voor een beroep is ook dat afgewezen. Blizzard zal die zaak dan ook als jurisprudentie aanroepen in dit geval.

Voor APOC ziet dit er niet rooskleurig uit. Voor Bossland en de Buddy bots zal het geen ruk uit maken.....

[Reactie gewijzigd door Croga op 11 november 2015 22:14]

Het zou blizzard goed doen een serieus en geskilled anticheat team in huis te nemen om cheating tegen te gaan. Ik denk dat men daar eerst moet kijken.
Ik wil niet weten hoeveel ''cheaters'' er in dit soort spellen rondlopen, het draait veelal bij mensen om 1 ding: gear. Het kost veelal 1 ding: tijd. Als zo'n cheat programma ervoor zorgt dat jij je gear sneller krijgt zonder er veel tijd in te steken ( ja leuk zo'n spel, daarom ben ik er totaal niet meer van.. Draait niet meer om de fun in een spel maar om de gear ) dan is dat een makkelijke keuze lijkt mij.

Als al die spelers dit niet meer kunnen gebruiken, denk je dat ze spontaan het maar allemaal zelf gaan doen? Nee dit is hun lol die ze erin hebben, hun lol wordt ze ontnomen oftewel hun gaan niet meer elke maand een x aantal euro betalen om in te mogen loggen in een game server.

Oftewel, pak je al die cheaters aan dan heeft dat ook ergens invloed op het inkomen van blizzard, en ik denk tot ze dat net iets belangrijker vinden dan de eerlijke spelers die niet tegen de cheat op kunnen.

Uiteraard moet Blizzard wel zo nu en dan hun goodwill tonen en 1 van de zovele bot makers aanpakken, maar Blizzard weet ook dat voor de cheaters er wel weer een andere bot tot leven komt voor hun vermaak.

Ik weet nog dat ze in een ''eigen'' gemaakte lineage2 server een optie toegevoegd hadden die ervoor zorgden dat je elk uur een soort van captcha moest in type, deze pop-up kwam zodra je niet in actie was ( dus geen monster oid aan het hitte ). Deed je dat niet stond je spel op pauze.
In die tijd was het nog niemand gelukt om die melding eruit te slopen, maar dit is puur gedaan door mensen die onbetaald zo'n ''illegale'' server online gegooid hadden.
Nu is het niet al te prettig indien je geen ''cheater'' bent want je moet praktische elk uur zo'n code invullen, maar je weet wel dat je op die manier een stuk minder bots rond hebt lopen.
Dan is dit natuurlijk een redelijk amateuristsche manier om bots tegen te gaan, maar ej als een groep jongens die vanaf de zolder kamer in elkaar weten te flantsen, dan kan Blizzard dat met hun geld in de kas vast wel beter.
Maar goed er zal dus een reden zijn waarom dat niet zo is: de grote cheaters groep die wel maandelijks hun geld overmaken.

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 12 november 2015 06:21]

Inderdaad, het is goed dat Bossland deze rechtszaken wint. Elk spel krijgt de cheats die het verdient. Als een aspect van een spel niet leuk is of niet op skill berust, dan wordt het (net als in het echte leven) geautomatiseerd en daar kan niemand iets tegen hebben.

Je moet 50 rattenstaarten verzamelen? Zucht... het is niet leuk, het is niet moeilijk, waarom zou je dan zonodig als een getrainde aap 50x achter elkaar op dezelfde knoppen moeten drukken?

Katarina's combo vereist geen skill, enkel reactiesnelheid? Het spreekt vanzelf dat men een script maakt om dit met een druk op de knop uit te voeren. Het is nog steeds aan de speler om te wachten tot er geen stuns in de buurt zijn en op het juiste moment op deze knop te drukken, toch?

Je kunt honor farmen door met opzet te verliezen? Dat is volledig de schuld van de developers. In geen enkel serieus environment zou je beloond mogen worden wanneer je gewoon naar de vijand toe loopt en nonstop doodgaat.

Uiteindelijk blijft alleen de content over die 1/ skill based is, waardoor een computer het niet aankan 2/ leuk is om te spelen. Wie kan daar nu iets tegen hebben?

Note: ik cheat niet, maar ik speel dat soort characters ook niet (of volledige games in het geval van MMO's, want een MMO draait volledig om het verspillen van je tijd).

[Reactie gewijzigd door Enai op 12 november 2015 09:02]

Dat is natuurlijk pure onzin. Alle online games met een klein beetje populariteit zijn inmiddels slachtoffer van automatisering of pure hacks. Hoewel ik het eens ben dat veel aspecten van World of Warcraft gewoonweg saai zijn om zelf uit te voeren zijn inmiddels zelfs de "leuke" aspecten zoals dungeons en raids voor een groot deel ook geautomatiseerd, onder andere door buddybot.

Spellen zoals Counter Strike(aimbots, wall hacks etc), Starcraft(fog of war hacks), League of Legends(complete automatisering van beweging en coördinatie van je karakters) en zo gaat de lijst nog wel een tijdje door.

Hoewel dit compleet verschillende spellen zijn zijn de cheats die ervoor gemaakt zijn niet gericht op saaie aspecten van de spellen maar de competitieve aspecten. Men speelt tegenwoordig vaker vals om hoger op de ratingladders terecht te komen om zichzelf en anderen de illusie te geven dat ze ergens goed in zijn in plaats van dat ze een aspect van het spel saai vinden.

Men is tegenwoordig veel meer ingesteld op het "verslaan van anderen" en niet zozeer op het verbeteren van hun eigen ervaring met het spel. Weinig mensen die gebruik maken van bots voor hun spellen zijn daadwerkelijk nog geïnteresseerd in het spelen van het spel zonder hun bots, ik vind dan ook dat het argument dat mensen hun ervaring met het spel proberen te verbeteren absolute onzin is.
Je verwart cheats (geven je informatie of stats die je nooit legit kunt halen) en bots (automatiseren hersenloze activiteiten).
Ik heb wel degelijk dingen genoemd die automatisering zijn.

Terzijde van de World of Warcraft automatisering zijn aimbots en de league of legends scripts voor automatische beweging/besturing van het karakter duidelijke instanties van botten.

Natuurlijk vallen wallhacks en fog of war hacks niet onder de automatisering van het spel maar nog steeds onder het beïnvloeden van een spel door computerprogrammatuur die niet bij het spel hoort en mensen een oneerlijk voordeel tegenover de gemiddelde speler geeft die die programmatuur niet gebruikt.

een 'cheat' duid op vals spel, bots zijn dus ook gewoon 'cheats' aangezien ze veelal voordelen geven die spelers zonder die bots niet krijgen.
Hmmm.. Ik kan Enai toch wel volgen.

Ik ben bots tegen gekomen in Counterstrike en andere schietspellen en *Boem*Pats* je bent dood en doet er niets aan.

Ben een farmbot tegen gekomen in World of Warcraft en die was bij de Alliance terwijl ik Horde was. Ik heb daar flink WorldPvP honor punten op lopen farmen. Nu is het wel gaar dat de BGs verknoeit worden door bots, maar het is ook gaar dat je beloond wordt om te verliezen. Was in SC2 in het begin ook behoorlijk irritant met die mensen die liepen te portrait farmen.
Dit is inderdaad de meest accurate beschrijving waarom cheats en mogelijke hacks bestaan op hedendaagse games.
Zullen we eens een potje schaken? Dan krijg ik aan het begin voor elke pion een koningin... Jij mag kleur kiezen.

On topic:
Ik heb tot nu toe weinig interesse gehad voor character based games.

In de reacties die ik tot nu gelezen heb vind ik voor- en tegenargumenten voor het gebruik van bots/hacks/cheats. In de ideale wereld heb je dus minimaal twee omgevingen waarin je dit soort games moet kunnen spelen, simpelweg omdat daaraan een behoefte bestaat:
  • Een omgeving waarin het gebruik van bots/hacks/cheats nadrukkelijk wordt toegestaan
  • Een omgeving waarin het gebruik van bots/hacks/cheats nadrukkelijk wordt verboden en ook actief en effectief wordt bestreden
Een schone taak voor Blizzard c.s.?
Dat jij het niet leuk vindt, betekent natuurlijk niet dat je daarom het recht hebt om third party software te gebruiken om te cheaten.
Dat recht heb je wel degelijk. Er is geen wet die zegt dat je in een spelletje niet mag valsspelen.
Maar als het valsspelen iemand anders geld kost dan wordt het een andere zaak.
Het is gewoon in strijd met hun ToS. Dus nee, dat recht vervalt absoluut.
Het recht om te cheaten vervalt niet, maar door de ToS mogen zij jou bijvoorbeeld uit het spel gooien.
Maar ze kunnen je niet voor de rechter dagen zonder dat jij ook echt schade hebt aangericht, en dat moeten ze vervolgens ook nog zien te bewijzen.
Lol lekker simplistische visies op MMO. Omdat jij het saai vindt en zelf geen ervaring hebt met MMO's wil je wel dat zo'n partij rechtszaken wint. Ik ben tegen cheaters/bots en alles wat er mee te maken heeft dus ik hoop dat ze (Bossland )deze zaak verliezen.
Ik wil niet weten hoeveel ''cheaters'' er in dit soort spellen rondlopen, het draait veelal bij mensen om 1 ding: gear.
Nee, bots worden gebruikt om gold en andere resources zoals honor te farmen; niet om gear te farmen.

@JeroenC

Met gold kun je sommige gear kopen, maar ook een heleboel andere dingen zoals mounts, boosts, enzovoorts. Met resources kun je verschillende dingen kopen. Niet persee gear. Gear is belangrijk, maar zeker niet het enige belangrijke en gear krijg je grotendeels van dungeons en raids.

De mensen die gold farmen verkopen doorgaans de gold aan tussenpersonen.

[Reactie gewijzigd door Jerie op 12 november 2015 23:14]

Oke en met gold en andere resources kan je geen gear krijgen/kopen?
Indien dat niet zo is heb ik natuurlijk niets gezegd, in elke andere mmo kan je dat namelijk wel :)
Waarom zou dat Blizzard goed doen?

- er lopen in WoW, grof geschat, enkele honderdduizenden bots rond.
- Die betalen allemaal ¤12,50 per maand
- Leveren Blizzard dus enkele miljoenen euros per maand op
- Zorgen voor goedkope crafting materials op de AH
- Spelers worden er dus beter van omdat ze zelf minder hoeven te grinden

Al met al is de botting community helemaal zo slecht nog niet voor het spelletje.....
90% van de bots draaien op gestolen account en/of betaalt met gestolen CC. Dus daar verdient blizzard geen geld mee.(de echte criminelen). De andere 10%(misschien iets meer of minder). Zijn gewoon spelers die betalen). En ook zonder botting zullen ze betalen ze speler de leuke onderdelen voor de lol.

Het kost blizzard geld en tijd(ik ben zelf gestopt dank zij honorbuddy).

[Reactie gewijzigd door loki504 op 12 november 2015 08:54]

Dat is het verhaaltje wat Blizzard je graag wil laten geloven. Duik eens in de bot-wereld en je komt er achter dat 90% van de bots draait op het account van een gemiddelde speler die gewoon wat extra materiaal/goud/reputation wil hebben.

Gestolen accounts worden in 3 minuten tijd helemaal leeg geroofd en daarna weg gegooid. Botten op een gestolen account heeft geen enkele zin omdat de detectie daarop zo enorm snel gaat dat het account binnen een dag gesloten is.

Hetzelfde geldt voor gestolen credit cards; het heeft nagenoeg geen zin om te proberen met een gestolen credit card te betalen aangezien je account binnen dagen gebanned wordt.

De meeste botters werken voor lange termijn. Dat betekend dat ze zichzelf zo goed mogelijk proberen te verbergen. En dat gaat niet met gestolen accounts of credit cards.
Oke dan gaan we van jou cijfers uit. Als 90% gemidelde spelers zijn die iets extra's willen. Wat gebeurt er als je ze een ban geeft? Genoeg mensen die een nieuwe versie kopen en daarna braaf zijn. En dan alsnog geld in het laatje brengen. Dus is er ook nog weinig aan de hand. Blizzard is gewoon te lui. Want niet alleen WoW heeft een bot probleem. Wat is het nut van een d3 laten gaan? Of een hots of hearthstone.
Wanneer jij met jouw bot zonder tijd te besteden geld of andere resources weet te creeren dan zorgt dat voor devaluatie van de resources. Net zoals vals geld er voor zorgt dat er meer geld in omloop is, en er dat inflatie optreed. Het is jammer dat je dit niet inziet want je gaat hier in z'n geheel in je 2 posts hierboven niet op in.
Klopt wat je hier aangeeft en verteld.
Ik kan me wel vinden in de reden die men aandraagt. Zelf ergerde ik me groen en geel aan bots in de battlegrounds. Die droegen niets bij aan het spelletje en waren meer dan eens de reden dat je een match verloor. Inmiddels speel ik WoW ook niet meer. De bots waren niet de hoofdreden, maar toch wel een van de zaken die mij een doorn in het oog was. Ik kan me voorstellen dat dat voor meer mensen geldt. Dat men het misschien probeert te overdrijven is wel begrijpelijk. Je gaat een rechtzaak niet winnen door aan te geven dat het allemaal wel meevalt. :-S
Mee oneens.
Gestolen accounts worden gemeden door bot gebruikers, gezien deze vaak gezien en afgesloten worden.
Blizzard verdient weldegelijk eraan, gezien iedere botspeler of echte speler ervoor moet betalen.
Hoe je het wend of keert, Blizzard verdient er genoeg aan.
Als er heel veel mensen klagen over een botmaker op hun forums van Blizzard, willen ze alleen hiermee over doen komen dat ze er actie op zetten om dit te voorkomen, maar eigenlijk hebben ze er geen baat bij, behalve om hun community rustig te houden.

Daarnaast, heb ik ook in 2005 Blizzard Entertainment voor mijn deur gehad bij mijn ouders, en resoluut de wetgeving van Nederland moeten uitleggen dat ze geen poot op te staan hadden (destijds had ik een team die werkte aan een private server code van OpenWoW).
Helaas viel mijn team uiteen door een rat in ons team (Joker).
Anyway, ze proberen je dus te intimideren, maar hebben vaak geen idee wat eigenlijk de regelgeving precies inhoudt.

[Reactie gewijzigd door Power2All op 12 november 2015 10:08]

Blizzard weet echt wel de regels hoor. Ook in nederland. Alleen de kans is groot dat jij ze niet kent. Of de middelen heb. En private servers zijn wel degelijk illegaal. En als ze je vinden en voor de rechter willen slepen zullen ze dat ook doen(je jat immers iemands code).

En ze kunnen ook prima botten op een gestolen accounts. Is bij mij ook gebeurt. Een ban omdat ik een bot gebruikte en omdat ik een sub had betaalt met gestolen CC. Ze hebben maar x aantal uur nodig om iets te vinden en dan via via via door te mailen.
Jij hebt geen benul waar je over praat.
Private servers zijn legaal, kijk ook maar naar de rechtszaak die Lineage2Java ooit had gehad (de voorganger van WoW servers).
Zolang je niks aan de game software veranderd (en dit is alleen gebonden aan verandering in source code van de software zelf), is het geheel legaal.
Daarnaast, gebruik je code die je zelf gemaakt hebt, tenzij je code van de tegenpartij gebruikt, maar bij Private servers is dit niet het geval.
Als ik het HOSTS bestand aanpas van Windows om ergens anders heen te connecten, verander je niks aan de game client, en kun je ook niet spreken over illegaal gebruik.
Blizzard's ToS en EULA is niet rechts geldig in Europa, en gezien Blizzard nu wel kans heeft, is omdat het in Amerika is (een van de vele programmeurs die eraan werken).
Ze gebruiken je account idd om te botten, maar zoals ik al had gezegd, ze mijden dit het meeste omdat ze vaak snel gevonden worden, en dan zijn ze alles kwijt wat ze gebot hebben.

Enne: "je jat immers iemands code"
Ben je nou echt de weg kwijt of hoe zit dat ?
Als ik de client reverse engineer om te kijken hoe data tussen client en server gestuurd wordt, en hier mijn eigen code voor maak om "OPCODES" af te handelen, gebruik je 100% niet hun code, dus wat bedoel je met "jatten van code" die je zelf gemaakt hebt ?!
Serieus..... verdiep je eerst eens in de zaken voordat je iets zegt.
Blizzard heeft geen poot om op te staan, en ze wilde mij een contractje laten tekenen met schade vergoeding en alles (2000 euro per dag als ik doorging).
Natuurlijk ga je die onzin niet tekenen, gezien ze je niks kunnen maken.... simpel...
Wel probeerde ze mij de Nederlandse wetgeving te laten overtreden door userdata op te eisen waar ze geen recht op hadden, en als ik dat al deed, was ik privacy schending aan het plegen....
Gewoon te idioot voor woorden daar bij Blizzard.
http://www.gamasutra.com/..._Private_Server_Owner.php

deze heeft toch echt verloren. en het maakt niet uit of je copy/paste gebruikt of niet. een replica maken voor het orgineel is ook strafbaar. anders had iedereen al eens een boek compleet overgetypt. en LOTR nagespeeld.

en wat heeft de HOST aanpassen met het draaien van private server? dat is het verbinden er heen. niet het hosten van.

en blizzard zal je altijd een drijgbrief sturen en je voor de rechter dagen ook al weten ze dat ze geen poot hebben om op te staan. 90% zal toch akkoord gaan.. en ze kunnen altijd 1 dag van te voren de boel afblazen.

Maar dit is een discussie waar we niet gaan uit komen. en daarom laat ik het hierbij.
Je haalt wat zaken door elkaar heen.
Dat is WoWScape, waar Burlex voor gewerkt had.
Die hebben geld gebruikt van haar gebruikers om prive zaken mee te kopen, zelfs een auto, en dit gaat niet om de development van Private server code, maar het draaien en hosten ervan, een heel groot verschil.
Daarnaast, waren ze gepakt op de donaties, en niet puur om het hosten ervan, dus graag wel binnen de context blijven.

Hosten van een netwerk is ook legaal, zo heb ik MMORPG4Free destijds goed gehost, zonder gezeur en gezeik, en we hadden 2000+ spelers, dus best redelijk groot te noemen.
Blizzard kan alleen deze servers aanpakken op gevalletje "geld verdienen aan ons product", en ze moeten ook assets gebruiken van Blizzard, willen ze iets kunnen maken.
Als ik geen plaatjes en "merknamen" van Blizzard Entertainment gebruik, ben je geheel legaal, en kan Blizzard weinig doen.
Dit zeg ik geheel uit ervaring uit het verleden trouwens.

"en blizzard zal je altijd een drijgbrief sturen en je voor de rechter dagen ook al weten ze dat ze geen poot hebben om op te staan. 90% zal toch akkoord gaan.. en ze kunnen altijd 1 dag van te voren de boel afblazen. "

Kortom, hier geef je me dus volledig gelijk in ?
Dat anderen er wel mee akkoord gaan, is hun eigen zaak, maar de meeste weten ondertussen nu wel dat Blizzard hard van de gebouwen schreeuwt, zonder enige juridische hout te snijden.

De discussie kunnen we inderdaad sluiten, gezien je je hierin niet in hebt verdiept, en er makkelijk vanaf wilt komen met punten die geen touw knopen, maar maakt niet uit, iedereen zijn ding ;)

Beetje een history ding.
iemand had dit schijnbaar gevonden van een verleden waar ik destijds midden in zat:
http://www.ownedcore.com/...story-of-wowd-antrix.html

[Reactie gewijzigd door Power2All op 12 november 2015 11:41]

Je vergeet dat deze bot niet alleen Materials farmde.

Battlegrounds hadden er echt wel last van, bots in dungeons was ook irritant.
Als het alleen voor materials was dan vond ik het lang niet zo erg, al moet er wel controlle op zijn want te veel farm bots is nooit goed.
Dat is de groots mogelijke onzin, die bots verpesten het hele spel , ze zitten al jaren in het pvp gedeelte en tegenwoordig raiden ze ook, het zijn cheaters moeten allemaal worden aangepakt en gebanned voorgoed.
Blizzard heeft een goede anti-cheat, alleen is het ook een financieel plaatje die meespeelt. Blizzard verzameld gewoon actief cheaters en om de x-periode, meestal na een jaar+ doen ze een ban-wave.
Het idee hierachter is dat mensen als het ware constant met cheats kunnen / mogen spelen, net alsof ze niet worden gepakt. Uiteindelijk krijg je dan na een lange periode een ban en het gevolg is dat 90% "gewoon" een nieuw account koopt.
Feitelijk gezien incasseert Blizzard om het jaar een honderdduizendtal nieuwe verkopen omdat ze zo omgaan met hun ban policy.

Publiekelijk doen ze alsof ze heel actief bezig zijn tegen bots e.d. maar uiteindelijk is hun interne policy heel anders. Doen alsof je neus bloed om na 1 jaar even te cashen. Who cares.

Zij weten net zo goed dat je het niet kan winnen van bots/hacks, maar slaan er net zo goed een slaatje uit.
Daar valt niet over te twisten. De eigenaar van een game mag er mee doen wat hij wil natuurlijk. Alles is en blijft zijn eigendom. Met de koop van een game word je geen eigenaar, je koopt enkel een licensie om te spelen mits je je aan de spelregels (user agreement) houdt.
En toch heeft in de VS al iemand via de rechter zijn account terug gegeven. De belangrijkste reden die de rechter aanhaalde was dat het hier om een dienst met abonnement gaat en Blizzard na een ban geen abonnementsgeld terug betaald.

De grap is dus eigenlijk dat de licentie op het spel zelf eigenlijk niets waard is omdat vervolgens een contract voor een dienst afgesloten wordt. Dat contract mag Blizzard weliswaar eenzijdig opzeggen maar niet zonder het betaalde abonnementsgeld terug te geven.
Dus het feit dat één rechter bij één van de velen tientallen miljoenen spelers die WoW spelen dit heeft besloten bewijst je punt? Vind ik een extreem zwak argument, sorry. Er zullen ondertussen wel duizenden wanhopige WoW spelers zijn geweest die de gang naar de rechtbank gezocht hebben nadat ze hun 'levenswerk' verloren hebben zien gaan omdat ze zo stom zijn geweest vals te spelen. Het feit dat één persoon via één rechter zijn account terug heeft gekregen zegt me helemaal niks, sorry.

Verder geeft Blizzard je alle mogelijkheid om je geld terug te krijgen als je het niet eens bent met hun User Agreement. Dus als jij leest 'je mag niet cheaten' en jij denkt, nee dit bevalt me niet, dan krijg je keurig je geld van ze terug. Maar op het moment dat jij tekent voor het gebruik en instemt met hun user agreement, dan is dat bindend. En dan is er geen wet op aarde die gaat vertellen dat een game company geen regels op mag stellen voor een product dat hun eigendom is, als je maar de kans hebt deze regels te lezen, en als het je niet bevalt de regels niet te accepteren (en dus je geld terug te krijgen).
Dus het feit dat één rechter bij één van de velen tientallen miljoenen spelers die WoW spelen dit heeft besloten bewijst je punt?
Yup. Mijn punt was dat het te betwisten valt. Jij beweert van niet. Iemand heeft het succesvol betwist waarmee mijn punt bewezen is.
"Maar op het moment dat jij tekent voor het gebruik en instemt met hun user agreement, dan is dat bindend. "

Dat is niet pertinent onjuist, het is niet mogelijk wetgeving buiten spel te zetten in een user agreement. Zodra een user agreement wetgeving overtreed, dan is dat deel ongeldig. Mooi voorbeeld is de overdraagbaarheid van software die in veel user agreements uitgesloten wordt. Het Europees hof heeft geoordeeld dat software wel degelijk overdraagbaar is en dus tweedehands verkocht mag worden, ondanks de bepalingen in de user agreement.
Er zullen ondertussen wel duizenden wanhopige WoW spelers zijn geweest die de gang naar de rechtbank gezocht hebben
Denk je? Gek dan dat al die duizenden rechtszaken bij geen enkele rechtbank bekend zijn.
Een rechtszaak kan ook een groeps rechtszaak zijn geweest.
Daarnaast, als er 1 zaak gewonnen is, kunnen alle anderen die een zaak starten er een jurisprudentie aanvragen hierop, waardoor er niet nogmaals een zaak gestart ervoor hoeft te worden.
Die komen dan niet in het nieuws natuurlijk, gezien het al een klare zaak is, en niet verder op in hoeft te gaan.
Ik weet het niet, maar je denkt zeer kortzichtig.
Blizzard geeft niet zomaar je geld terug zoals jij dat beweert, maar met een zaak als waar jij zo makkelijk over doet, aan haalt, kun je makkelijker dit opeisen.

Het is nu helaas eenmaal zo, dat een EULA of ToS geen rechts-geldende activiteit heeft, het is puur om hun zelf veilig te stellen.
Zie het als een een-zijdige acceptatie.

Er is ook een goed voorbeeld te noemen van een Southpark episode omtrent Apple's EULA en ToS, wat totaal nergens op slaat.
Ze geven wel zomaar je geld terug als je de EULA of ToS niet accepteert. Bij de eerste keer opstarten van de game krijg je deze EULA/ToS keurig netjes voorgeschoteld met de vraag of je hem accepteert en daarbij staat keurig vermeld dat als je hem niet accepteert je contact op kunt nemen met je retailer of met Blizzard voor een volledige refund.

Ik snap niet hoe je erbij komt dat dit een eenzijdige acceptatie zou zijn. Je moet namelijk akkoord gaan met de ToS en EULA om een game überhaupt te kunnen starten. Dit is dus wel degelijk een tweezijdige acceptatie.

Een EULA of TOS is wel degelijk bindend en is daarin niet anders dan elk ander contract dat je aangaat. Nee, hij mag niet in strijd zijn met de wet, dat klopt en geld voor elk contract dat je aangaat. Elk contract kan ontbonden worden als deze niet wettelijk is, dus? Betekent dat dat een contract per definitie niet bindend is? Nee natuurlijk niet. De discussie moet dus gaan of er in de EULA/TOS zaken staan die niet wettelijk zijn, en welke zaken dat dan zouden zijn, het argument 'een EULA/TOS is niet rechts-geldend' is compleet onzin want elke EULA/TOS waarin geen onwettelijke zaken staan is gewoon bindend.

En over dat hele jurisprudentie verhaal, daarvoor moet een zaak identiek zijn aan die eerdere zaak. Jurisprudentie is niet 'iemand heeft zijn gebande account terug gekregen na een lawsuit, dus krijg iedereen zijn gebande account terug'. Verder heb ik nog nergens een bron van deze hele zaak gevonden.

[Reactie gewijzigd door Willemhubers op 12 november 2015 17:07]

"Een EULA of TOS is wel degelijk bindend en is daarin niet anders dan elk ander contract dat je aangaat."

Lees dan even dit van een recensie van een jurist:
"Maar er is nog een tweede eis: de EULA moet op de juiste manier ter hand gesteld zijn. De hoofdregel is dat je een stuk papier moet krijgen waar de EULA op staat. Wanneer de EULA alleen op het beeldscherm in te zien is, is sprake van een overeenkomst langs elektronische weg. De wet zegt dan dat de EULA op een zodanige wijze moet worden getoond dat deze door de gebruiker kunnen worden opgeslagen en voor hem toegankelijk zijn ten behoeve van latere kennisneming. Met een PDF of Word-bestand in de zipfile is aan die eis voldaan.

Tekst in een venstertje voldoet in beginsel niet aan deze eis. Het kunnen opslaan en later inzien is een belangrijke eis bij elektronische overeenkomsten. Er is echter vaak geen manier om achteraf nog eens de EULA na te lezen (probeer het voor de grap eens te vinden bij uw gekochte software). Natuurlijk zou je zelf de tekst kunnen proberen op te slaan, bijvoorbeeld door de tekst via kopiëren en plakken in een Word-bestand te stoppen. Maar zo veel moeite doen is niet de bedoeling van dit wetsartikel. In sommige gevallen is het trouwens onmogelijk om tekst te kopiëren uit het EULA-venster."

Kortom, nee, de EULA bij WoW bijvoorbeeld is niet rechtsgeldig dan.

http://blog.iusmentis.com...gheid-van-software-eulas/

Zoek maar even op.
Maar om erop terug te komen, de EULA volgt nagenoeg niet de wetgeving van het land, waardoor de hele EULA niet rechtsgeldig is.
Vandaar dat het totale onzin is dat het rechtsgeldig is.
EULA niet toegankelijk? Als jij WoW opstart staat er een gigantische rode knop met de tekst 'Terms of Use'. Als dat niet toegankelijk is weet ik het ook niet meer. (http://i.imgur.com/X4WaRV2.jpg ter referentie).

De EULA is dus zowel in het spel extreem goed zichtbaar en ook extreem makkelijk terug te vinden als op de website van het spel onder de kop 'Terms'. Ook krijg je een e-mail met de nieuwe terms als deze veranderen. Bovenstaand verhaal is dus zeker niet van toepassing op WoW.

Zo maar zeggen dat de EULA in strijd is met de Nederlandse wet zonder dit te onderbouwen slaat natuurlijk nergens op. Welke passage is in strijd met de wet? Waarom?

[Reactie gewijzigd door Willemhubers op 16 november 2015 19:17]

"Zo maar zeggen dat de EULA in strijd is met de Nederlandse wet zonder dit te onderbouwen slaat natuurlijk nergens op. Welke passage is in strijd met de wet? Waarom?"

Ten eerste, ik ga hier niet eens meer verder op in.
Jij wilt gewoon dieper in de materie gaan graven waar ik totaal verder geen behoefte meer aan heb, vooral omdat je op slot staat voor het feit dat je het wellicht fout hebt, wat ik ook vind, gezien je blijkbaar nog nooit in aanraking bent geweest met het feit dat een groot bedrijf voor je deur staat om je aan te pakken (en wat tevens niet gelukt was).
Daarnaast, het is al langer bekent, dat als jij een product bij een verkoper koopt, en de EULA niet ziet voordat je het product koopt, het niet geldig meer is.
In dit geval, valt WoW daar ook onder, en de EULA is zo generiek gemaakt, dat het niet tegen een wettelijke juridische wetgeving gelegd kan worden.

Maar goed, blijf vooral in je eigen wereldje geloven dat de EULA juridisch klopt....
Lekker makkelijk zeg. Zeggen dat iets onwettelijk is, dat niet onderbouwen en als daar een opmerking over gemaakt wordt zeggen dat je er ook geen behoefte aan hebt om dat te onderbouwen. Fijne manier van een discussie voeren.

Ik hoop niet dat je mij kwalijk neemt dat ik er vanuit ga dat een bedrijf als Blizzard zijn zaakjes juridisch op orde heeft zolang er niemand met argumenten komt waarom dat niet zo zou zijn.
Geen probleem, mag je gerust geloven.
Helaas geeft de praktijk iets anders weer.

Mijn onderbouwing is meer uit ervaring, gezien dit in 2005 was gebeurd, kan wel het e.e.a. veranderd zijn, maar de wetgeving omtrent reverse engineering (wat toegestaan nog steeds is, heb nog niet hier iets over gevonden dat dit aangepast is), en het spelen van een client game op een server niet van Blizzard, gewoon nog legaal is.

Om maar een paar punten aan te geven waar ze geen grond op hebben:

"(3) use any third-party software that intercepts, "mines", or otherwise collects information from or through World of Warcraft;"
Ik kan gewoon met wireshark de datastream uitlezen, zonder deze datastream aan te passen, waardoor ik binnen de grenzen van de wetgeving val, en Blizzard heeft niks hierover te zeggen met hun EULA/ToS.,

EN nu de lollige punt:
"(2) Only Blizzard Entertainment or its licensees have the right to host World of Warcraft! Accordingly, you may not host, provide matchmaking services for, or intercept, emulate or redirect the communication protocols used by Blizzard Entertainment as part of World of Warcraft, regardless of the method used to do so. Such prohibited methods may include, but are not limited to, protocol emulation, reverse engineering, modifying World of Warcraft, adding components to World of Warcraft, or using a utility program to host World of Warcraft."
Ze kunnen hier eisen wat ze willen, zolang ik alleen mijn HOSTS file aanpas, en de client niet zodanig aanpas dat ik hun "copyrighted" data van de client aanpas, mag ik via de HOSTS file de client gewoon laten connecten naar een zelf gemaakt stukje server software, hier kunnen ze wettelijk weinig aan doen.
Technisch gezien hebben ze hier geen poot om op te staan in Nederland en Europa zelfs.

Enige reden waarmee ze kunnen winnen, is als je de client zodanig aanpas, dat je hun copyrighted data modificeert om te kunnen connecten, maar dit doen de meeste private servers niet.
Als ze al een zaak willen winnen, doen ze dit op gronden van dat je geld verdient met het runnen van een server, wat veel private hosting servers doen (donaties).
Het komt er dood gewoon op neer, dat Blizzard niks tegen Private servers kan beginnen, zolang hun software niet aangepast wordt, en/of ze hier grof geld aan verdienen.
Een goed voorbeeld is WoWScape, waarvan de eigenaar met donatie geld allemaal prive zaken kocht, zoals een auto enzo.

Anyway, gewoon ook een kleine history lesje erbij ;)
Gezien je het vreemd vind waarom ik niet diep op de materie in ga, is omdat ik duidelijk van je te lezen krijg, dat je ondanks dat ik het uitleg, en zelf ervaren heb van de lange arm van Blizzard Entertainment voor mijn deur, je nog steeds van mening bent dat alles maar schriftelijk of online moet te bewonderen zijn, alvorens je anders gaat denken.
Misschien kan je zelf ook wat googlen, er zijn zat en heel veel discussies omtrent de emulator scene.
De meeste private server coding scene's zijn nog zeer actief (L2J, MANGoS, etc.), en staan ook gewoon op github/bitbucket zonder problemen.
Waarom ? Omdat het gewoon legale zelf geschreven code is waar de game makers weinig over te zeggen hebben.
In de Lineage2 tijdperk, was er een lek geweest van hun server software (L2Off), waar een boel mensen mee aan de haal ging, en hun servers ermee voorzien hadden.
Helaas was L2Off gejatte code, en werden de meeste die dit gebruikte, aangeklaagd, L2J daarin tegen hadden ze ook geprobeerd aan te pakken, maar die verloren ze, simpel door het feit dat het een van de grond opgebouwde, zelf geschreven stukje opensource code was, waar NCSoft, hoe vervelend ze het ook vonden, geen enkele recht ophadden.

[Reactie gewijzigd door Power2All op 17 november 2015 17:22]

Als de User Agreements in strijd zijn met een wetgeving in welk land dan ook, dan kunnen ze niet zomaar je licentie opschorten.
En bij aanschaf van het spel (wat zo is bij WoW en andere games) ben je eigenaar van het vruchtgebruik van de gekochte inhoud. Net als bij bijvoorbeeld een CD of DVD.
Dat maakt je inderdaad geen eigenaar van het auteursrechtelijk materiaal, maar wel gerechtigd het materiaal te gebruiken.
Dat je voor verdere deelname een abonnement/speeltijd moet aanschaffen, maakt dan niet uit.
Echter hoeft Blizzard je geen speeltijd te verkopen. Maar daarmee ontnemen ze je wel de mogelijkheid tot gebruik van het gekochte materiaal.
Maar Blizzard zou toch wel kunnen zeggen aan meneer piet willen we geen producten meer verkopen? Zodat die geen nieuwe playtime kaart meer kan kopen? of geen nieuwe DLC meer want Blizzard mag toch zelf beslissen aan wie ze het wel of niet willen verkopen?

Zo blokkeren ze uiteindelijk niet indirect zijn toegang tot account alleen halen ze zijn bronnen weg.
Dat denk ik wel.
Dat ik gehoord heb moeten ze dan wel de rest van de maand "terugbetalen" zegmaar.
Maar mensen aanklagen omdat ze niet aan de EULA voldoen kan dan weer niet.
dat is nog iets wat ik altijd zo vreemd vindt, in feite teken je een contract van gebruik waar regels instaan wat je met de software magen kan.
Hoezo is dat niet rechtmatig als iemand dat breekt?
Omdat het niet strafrechtelijk is.
Alleen wanneer je daadwerkelijk regels breekt die de staat erkend.

Als ik in mijn EULA zet dat jij al je geld aan mij moet geven. Dan lacht een rechter zich rot als ik je aanklaag omdat je het niet doet?
/edit moet beter/veder lezen.

[Reactie gewijzigd door loki504 op 11 november 2015 22:21]

Het lijkt er nu echter op dat Blizzard het over een andere boeg gooit, namelijk niet dat het programma een copyright infringement is, maar dat de maken illegale kopieën heeft gebruikt en gedistribueerd. Vervolgens dat de maker contractbreuk (EULA) heeft gepleegd en contractbreuk promoot bij anderen. Uiteindelijk wil Blizzard het via een Jury laten lopen, met punt #1 wil Blizzard de operatie als illegaal bestempelen (ook al wordt dat erg moeilijk dat te bewijzen). Punt #2 en punt #3 zou zomaar wel eens er door heen kunnen worden gedrukt.
Uiteindelijk zullen ze moeten bewijzen dat ze dit geld gekost heeft. En dat is het belangrijkste punt waar ze in Duitsland op verloren hebben; ze hebben nooit aannemelijk kunnen maken dat de bot hun daadwerkelijk geld gekost heeft......
Veel games hebben last van cheaters en mensen zeggen bij dergelijke games daadwerkelijk hun account op. Ik krijg regelmatig (tegenwoordig) een lijstje met vragen waarom ik de dienst stop zeg. Als Blizzard heeft geleerd van hun voorgaande rechtszaak, dan zou het me niet verbazen dat ze dergelijke incidenten zijn gaan documenteren. Ik vraag me echter af of ze dergelijke klachten krijgen bij WoW of Diablo 3, bij HotS zou het me niet verbazen, maar daar zeggen mensen hun account weer niet op ivm. het een gratis account is.
Niet meer spelen is hetzelfde als opzeggen in mijn opinie, bij een F2P game want ze missen van die mensen die niet meer spelen wel de in-game buys.

Ik denk dat Blizzard(maar ook Roit) veel geld verdien per gebruiker gemiddeld aan hun Moba.
Het kost ze zoiezo 15 euro per maand. Ik ben al dik 2 jaar gestopt dankzij de botters(heb ik ook aangegeven). Dus kost ze al meer dan 360 euro.
Uiteindelijk wil Blizzard het via een Jury laten lopen, met punt #1 wil Blizzard de operatie als illegaal bestempelen (ook al wordt dat erg moeilijk dat te bewijzen). Punt #2 en punt #3 zou zomaar wel eens er door heen kunnen worden gedrukt.
Ik ben eens heel benieuwd hoe ze het voor een jury willen krijgen onder het Duitse hof. Of, omgekeerd, een Duitse partij willen dagvaarden bij een Amerikaans gerechtshof waar ze geen jurisdictie hebben.
Als ik het artikel goed begrijp pakken ze deze keer niet het bedrijf aan, maar de programmeur van de bots persoonlijk. Daar dit schijnbaar een amerikaan is, kunnen ze deze in Californië (thuisstaat van Blizzard) aanklagen.
Interessant! Tweakers heeft in 2012 wel een artikel geschreven dat de rechter in Duitsland (voorlopig) de verkoopt van de Diablo III Buddy Bot verbood. Daarin stond ook dat er op dat moment nog een rechtzaak liep tegen de verkoop van de WoW bot. Tweakers heeft daarna echter geen nieuw artikel hierover gepubliceerd met de uitkomst van deze rechtzaak.

Bron: nieuws: Rechter verbiedt verkoop Diablo III-bot DemonBuddy
Je moet wel een behoorlijk asociaal stuk vreten zijn als je harvest-bots gaat lopen programmeren tegen de EULA in, wetend dat je daarmee een online community flink verstoord en er zelf stinkrijk van wordt, en als die gamemaker vraagt of je aub wil kappen, tegen-rechtszaken gaan aanspannen. Etterballen eerste klas.
Zijn geen harvest bots maar geavanceerde super bots ze kunnen alles wat jij en ik kunnen maar dan beter , als je pvp doet en je speelt zelf maak je 0% kans om te winnen tegen bots tegenwoordig
Pfoe...en daarmee honor farmen (of hoe het nu ook heet?).

Ik begrijp niet dat het Blizzard met hun budgetten en belangen niet lukt om die bots gewoon te weren. Als je daar serieus werk van maakt moet dat toch lukken? Je zou er achterdochtig van worden.
Ze mogen het niet omdat bots aimbots etc etc niet bij de wet verboden zijn in de eu, hun handen zijn gebonden, weet wel zeker dat blizzard allang (jaren) kan zien wie er zit te botten. Ze mogen je niet bannen helaas, wordt tijd dat er een wet tegen komt, valsspelen moet gewoon een misdaad worden.
Waar geld te verdienen valt...
Thanks voor de info :) +3 voor jou.
Was zeer fijn om te lezen dat Blizzard in Duitsland bot vangt. (of ja dus eigelijk niet ;)

Dat het Amerikaanse rechtenstelsel van het niveautje bananenrepubliek is word bij deze maar weer eens bevestigd.
Misschien het artikel een update geven net als Torrent Freak? Het gaat niet om de botmaker, maar om een individu die niet eens in dienst is bij de botmaker.

Update: Zwetan Letschew, CEO of Bossland GmbH, informs TorrentFreak that his company owns and operates the software Blizzard mentions in the lawsuit.

“Apoc is neither the owner nor the creator of Honorbuddy, Demonbuddy and Stormbuddy. The trademarks belong to Bossland GmbH, the software belongs to Bossland GmbH, a German company created by two shareholders in 2009.”

“Apoc is not a shareholder or a decision giver at Bossland GmbH, Apoc is not even an employee of Bossland GmbH.”

“I find it funny, no not even funny, but ridiculous for a company of this size, to go after and mention publicly people, that are at best random freelancers, keeping in mind that they sued the creator of the software in question in Germany.”

In addition, Letschew refers to an expert opinion which show that Honorbuddy does not harm WOW or Blizzard.
Groot gelijk, in WoW was de player versus player met willekeurige mensen ook om te huilen. Achter elkaar zag je gewoon die Honorbuddies tegen elkaar vechten en dat was nou niet bepaald leuk voor de sfeer in het spel (vooral omdat die bots niet 'intelligent' zijn en midden door 'the battlefield' rennen met de vlag naar de vijand toe).

Daarbij komt het ook dat er minder manieren overblijven om geld te verdienen in een spel, bots zijn veel beter in het uren achter elkaar zoeken van spullen (wat de prijs op de AH drukt). Klopt dat dit ook niet de leukste manier is om een spel te spelen maar oneerlijk is het wel.

Maar ik heb persoonlijk het gevoel dat het wat te laat is. WoW grijpt mij niet echt meer als een spel wat ik graag wil spelen. Het was inderdaad leuk maar ik ben gestopt met spelen terwijl ik nog voor maanden een subscribtion had lopen, het voelt niet meer 'speciaal' aan omdat alles voor iedere speler (casual/pro) gebalanceerd is.

Toch zou het wel mooi zijn voor de overgebleven spelers in WoW (en andere spellen) als er geen bots meer zijn. Valsspelers hekel ik toch wel behoorlijk (in schietspellen vind ik het dan nog erger).

[Reactie gewijzigd door Rifleshader op 11 november 2015 20:32]

Dit is niet de eerste zaak tegen Buddybots, de vorige is gewonnen door Buddybots in Duitsland. we zullen zien.

Het gekke is dat een van de grootste private wow servers het wel lijkt te kunnen, die hebben een erg naar anti cheat systeem gemaakt dat teleport tools, bots en andere tools het leven zuur maakt en vrijwel direct een instant ip ban geeft. Veel hacks die je op retail wow wel kan kunnen op die server niet! (lua unlocking bijvoorbeeld)

Het lijkt er voor mij, als gebruiker van bots in retail wow heel erg op dat Blizzard de tools wel heeft om dit botting probleem te voorkomen maar dat ze weten dat er behoorlijk wat inkomsten verloren gaan aan verloren subs. En dus een weg kiest die meer pr gericht is, een langslepende rechtszaak die het gevoel geeft dat er wel wat aan gedaan wordt, maar uiteindelijk niets oplost. Want zelfs als buddybots verdwijnt verschijnt er gewoon een nieuwe speler op de markt, die schrijft een mooi profile transfer tooltje en klaar.
Het gekke is dat een van de grootste private wow servers het wel lijkt te kunnen, die hebben een erg naar anti cheat systeem gemaakt dat teleport tools, bots en andere tools het leven zuur maakt en vrijwel direct een instant ip ban geeft. Veel hacks die je op retail wow wel kan kunnen op die server niet! (lua unlocking bijvoorbeeld)
Niet zo heel raar.....
Private servers werken nooit op de nieuwste versie van WoW. Professionele bots (zoals de Buddy series) werken alleen op de nieuwste versie van WoW. Om als private server bots en exploits buiten te houden hoef je alleen maar 1 patch achter te lopen op de public servers en voila, niets werkt meer.
Bullshit gast er zijn honderden tools die voor of exact 1 patch (bv voor 1.12) of zelfs een specifieke private server geschreven zijn of werken op een hele rits aan patches. Juist het feit dat private servers niet gepachted worden zou het makkelijker maken voor bot makers omdat er geen offsets en dergelijke veranderen.

[Reactie gewijzigd door Flaat op 12 november 2015 09:15]

Maar juist de professionele tools (zoals Honorbuddy) zijn niet beschikbaar.....
Dat klopt, maar dat betekend niet dat er geen hele goede tools geschreven worden. Tevens zijn er in oude patches gaten die op retail niet zitten. Tot wotlk is het mogelijk geweest om teleport tools te maken. Een van de grootste private servers die er is draait vanilla, daar zitten nog veel meer gaten in en het is dus lastig om oude tools of nieuw geschreven tools voor een oude patch te stoppen. Maar dat lijkt ze behoorlijk goed gelukt
Dat laatste kan wel kloppen, ik had ook iemand in de guild die ook aan botting deed. Hij zei ook dat er vaak in PUG PVP wel 90% een botter was. Nonrated PvP is ook echt helemaal afgestorven (waardoor ik het ook echt geen zak aanvond, in Draenor is het er ook echt niet beter op geworden).

Wel worden er nog steeds spelers bij reports gebanned, dit lijkt er dan ook op dat ze zo min mogelijk subs willen verliezen maar toch gehoor willen geven aan mensen die 'teveel opvallen'.

Dit terwijl er in retail WoW er ook een browser scanner zit die naar mijn weten om de 15 seconden de tabs doorgeeft aan Blizzard. Beetje vaag verhaal allemaal inderdaad.
Dit terwijl er in retail WoW er ook een browser scanner zit die naar mijn weten om de 15 seconden de tabs doorgeeft aan Blizzard.
Waaaat? :/
http://www.engadget.com/2005/10/19/is-wows-anti-cheat-software-spyware/

Enige nuancering, het wordt allemaal wel gehast opgestuurd maar er zit wel degelijk 'spyware mogelijke' software in WoW.
Het blijft aan ieder voor zich wat er van dit programma te maken valt.
Geen idee of het wel of niet vermeld mag worden, maar welke server is dat dan?
En zijn deze nog bestempeld als illegaal of is het voortaan gewoon toegestaan?
Wellicht dat daar een wat leuker sfeertje is waardoor ik weer wel zin krijg te spelen.
Ben nl wel een beetje klaar met WoW op de blizzard servers.
Kan gratis spelen door genoeg cash flow (en goede investeringen in het verleden, die nu veel waard zijn). Een tijdje terug zelfs nog eens geprobeerd, maar heb van de maand die ik heb gekocht (met gold) wel geteld 30 minuten gespeeld.
Inderdaad het is te laat voor WoW. het is een beetje het idee alsof ze iedere speler speciaal willen laten voelen....

Maar weetje j ebent echt uniek in wow ik bedoel maar alleen de echte HELDEN hebben zo ene mooie Oranje Legendarische Ring> waarop de tooltip zegt Unique Equipped... Niet alleen dubbelzinnig, maar nogmaals alweer hypocriet >> en meer Common dan het gemiddelde groene item uit wow vanilla die je vandaag de dag nog in het spel kan vinden..

Ben sure dat ik de juiste keus heb gemaakt ermee te stoppen, alhoewel het jammer is,, was altijd een goede game, maar helaas is het nu allemaal downhill en standaard zoals je al zei.!
Ik zie niet precies waar wordt gezegd dat een bot het beter kan dan een speler, een speler zal nog altijd sneller te werk gaan dan een bot, echter kan je een bot 24/7 laten draaien, terwijl je als speler al vaak na een uurtje er klaar mee bent.

Dit heeft dus niets met het genre te maken, iedereen die een spel speelt met iets wat verboden is, verpest het spel simpelweg voor andere spelers.
bot heeft 24/7 de tijd. en vind het niet erg om net iets te lang te doen.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Deep_Blue
zullen we chess dan ook maar wegdoen.

en als je 10 bots tegen 10 random mensen neemt is de kans groot dat ze winnen. zij kunnen immers perfect samen werken. en 10 vs 1 target doen waardoor je al snel gaat liggen. 10 random mensen dit laten doen is lastig.
Zijn het niet juist de gebruikers die de voorwaarden schenden? Hoe maakt de maker van de bots precies inbreuk? Een aantal vragen die bij mij onbeantwoord blijven in dit artikel. O-)
Blizzard gooit het op:
• breach of contract, violating the EULA
• prohibits the use of bots and cheats,
• accused of copyright infringement.

volgens mij zal blizzard moeten aantonen dat de makers de games bezitten/gebruiken, wat nodig is voor ontwikkeling software(?) verdienen geld via/over rug van hun dienst en zullen ergens wat woordjes en plaatjes opgenomen zijn waar copyright op zit.

de creatieve programmeurs (echt ik :r op gebruikers en makers van online-cheats), maar kunstig zijn ze wel, dat moet je de makers erkennen. Zij zullen tegenspraak bieden; wij gebruiken jullie game niet voor de cheats/ontwikkelen software. Dus het breken van de EULA... die volgens mij vrij sterk in elkaar zit. Maar "botting is not against any law" en copyright .. kunnen we wel schikken. Dat ze geld verdienen via dienst van andere.. dat is werkverschaffing en goed voor de economie en banenmarkt :X

Hoe dit gaat lopen ... ben serieus benieuwd

Moreel gezien vind ik dat zowel de gebruikers & makers verkeerd bezig zijn; ze verkrachten het entertainmetn voor andere. Maar juridis en technisch gezien wel interresant.

Helaas lijkt het online cheaten/hacken heden dag steeds grotere vormen aan te nemen; komst van F2P games en veel vuldig gebruik van bekende game engines lijkt het toegankelijker te hebben gemaakt. F2P uitgevers en ontwikkelaars zijn maar wat blij met gamers, ongeacht of cheaters zijn. Stel ze besluiten een user/ip te bannen; maakt men nieuw account aan (want f2p).

Het verbaast mij als gamer dat er sinds al die jaaaaren online gamen nog steeds geen solide oplossing gevonden is. En/of het serieus de aandacht krijgt van de ontwikkelaar die wij als gamers graag zouden zien.
reporten halen vaak niets uit
• consequenties zijn soms een lachertje; 2u niet inloggen
• generiek anti-cheat systeem > blacklist

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 11 november 2015 20:54]

En sinds wanneer is een EULA breken illegaal? Ze kunnen hem aanklagen maar het is geen wettelijk middel.

En meer belangrijk het is dat het de spelers zijn dat de EULA breken met het spelen met bots. In het ergste geval kan je hem ( de mod maker ) beschuldigen omdat hij tijdens de bouw van de bots het spel gebruiken en zo de EULA breekt.
En sinds wanneer is een EULA breken illegaal? Ze kunnen hem aanklagen maar het is geen wettelijk middel.
Daarom is dit een civiele rechtzaak en geen strafzaak. De EULA is een overeenkomst tussen ontwikkelaar en gebruiker. Blizzard claimt dat zij schade hebben opgelopen door het schenden van deze overeenkomst door Bossland.

[Reactie gewijzigd door Rannasha op 11 november 2015 21:38]

En geef ik Blizzard erg weinig kans, die EULA voor zover rechtsgeldig is een overeenkomst tussen Blizzard en gebruiker. Niet tussen Blizzard en Bossland.

Reputatieschade is ook niet erg waarschijnlijk omdat WoW nog steeds de met kop en schouders boven de rest uitsteekt qua actieve gebruikers.
EULA`s zijn geen wet, leuk dat bedrijven denken dat die dingen een soort contract zijn, maar door de manier waarop ze aangeleverd worden, dus na aankoop en zonder handtekening zijn ze geen knip voor de neus waard.
Daarom gaan ze nu ook Bossland niet aanklagen, maar (een van) de schrijver(s) zelf. En ook nog eens in Amerika daar het een Amerikaan schijnt te zijn, waar EULA's voor zover ik weer gemiddeld gezien meer status hebben bijv. hier in Europa waar de eerdere rechtzaken liepen. Geen idee of het genoeg is voor Blizzard, maar ik verwacht wel dat ze in Amerika iig meer kans maken dan hier in Europa bij een aanklacht als deze.

Verder natuurlijk alleen maar goed dat dit aangepakt wordt, want iedereen die WoW speelt of heeft gespeeld moet weten hoe verziekt het is om in een battleground te komen waar de helft van de spelers bots is (voor de laatste banwave was het zelfs vaak een gezegde wie de minste bots aan zijn zijde heeft wint het potje), of een andere frustratie (in WoD wat minder dan in andere expansions) Gatherbots die al teleporterend over de wereld alle resources wegkapen voor de neus van eerlijke spelers.

En dat zal in andere games zoals Diablo niet anders zijn (waar de kracht van de character bepaald wordt door Exp en grinden, waardoor iedere speler die cheat met een bot een enorm voordeel heeft) of Heroes, waar je met Bots meer gold en exp kan grinden, waardoor je ook meer zaken kan vrijspelen dan spelers die wel eerlijk spelen.
Maar ook een EULA wordt getoetst aan de wet en als je , ondanks de EULA, niet aantoonbaar een wet of regelgeving overtreedt, wordt het lastig voor Blizzard.
Het enige waarvoor de EULA aan de wet getoetst wordt is op punten waar de EULA mogelijk de wet breekt, bijvoorbeeld omdat het consumenten rechten afneemt die ze wettelijk altijd hebben. Bepalingen in de EULA die niet tegen de wet in gaan zijn gewoon rechtsgeldig. Bepalingen als niet vals mogen spelen of bot-software gebruiken zullen daarom prima te handhaven zijn.

Wat een groter probleem wordt v oor Blizzard is aantonen dat ze schade leiden door het gedrag van Bossland. Dat bots en cheats het spel minder aantrekkelijk maakt voor legitieme spelers voelt vrij evident, maar probeer dat maar eens te kwantificeren en te bewijzen.
Dit loopt al enige tijd en tot nu toe in het voordeel van Bossland (de botmaker).

Breach of contract gaat niet op omdat de EULA geen wettige overeenkomst is. Waar Blizzard het dus op heeft moeten gooien is het aanzetten tot breach of contract, iets wat (waarschijnlijk) helemaal niet strafbaar is.

Gebruik van de beeltenis van Blizzard was een andere aanklacht waar Bossland toen meteen mee gestopt is, en dus ook daar geen winst voor Blizzard.

Als laatste had Blizz het nog over het verminderen van de reputatie van het spel waardoor inkomsten misgelopen werden. Daar hebben ze echter geen bewijs voor kunnen leveren en ook daar dus verlies voor Blizzard.....

Vervolgens heeft Bossland Blizzard aangeklaagd omdat Bossland alle licenties die Blizzard zou kunnen hebben op hun bot heeft ingetrokken en Blizzard de bot toch is blijven gebruiken. Aangezien Bossland hier wél bewijs kan leveren ziet ook dat er niet goed uit voor Blizzard.......
Verschilt ook bij games hoor, ik weet dat je bij leaque of legends niet moet botten, als je daarmee wordt gepakt krijg je gewoon meteen een permaban, kan je een nieuwe account openen/ all je skinns die $ kosten zijn dan weg.
Je mag prima cheats schrijven, maar het verspreiden ervan (of zelfs verkopen) is gewoon illegaal en vrij duidelijk in het nadeel van de normale spelers en daardoor ook Blizzard die gewoon kans loopt hun product weg te kunnen gooien als het vol zit met valsspelers...

Sowieso valsspelers die online gaan wat mij betreft permanent loshalen van internet, zullen niet gemist worden...
En waarom is het illegaal om een stuk zelfgeschreven software te verkopen?
De maker van die extra software is niet akkoord gegaan met de EULA namelijk. Dat heeft de desbetreffende speler gedaan die dit soort dingen gebruikt.

Niet dat ik ik voorstander ben van botsoftware, maar ik geef blizzard weinig kans als ze de EULA kaart willen gaan spelen.
Misschien dat iemand die wat meer thuis is in wetgeving daar antwoord op kan geven.
Waar Blizzard het op zou moeten gooien imho is: Je mag met je abbonnement op onze servers enkel connecteren met onze niet-gemodificeerde software, zoniet overtreed je de voorwaarden en wordt je geband.

De maker kan zijn bots nog altijd verkopen maar het is de verantwoordelijkheid van de speler om hem niet te gebruiken op de officiele servers.

Een beetje zoals de obligate auto-vergelijkingen die hier in vroeger tijden schering en inslag waren: Je mag een supersnelle wagen kopen maar je mag er niet harder mee rijden dan toegelaten op die bepaalde weg.
De EULA is iets wat een bedrijf opstelt.
Als de wetgeving op bepaalde gebieden iets anders aangeeft dan wat er in de EULA staat, dan is de gehele EULA of de verwoorde regel in de EULA niet van kracht en dus onwettig.
Zou wat zijn dat een bedrijf boven de wet zou staan.
Volgens de rechters is dat simpelweg niet waar. Dat is ook de reden dat Bossland deze rechtszaken tot nu toe grotendeels gewonnen heeft.
Hoe dan ook, beide zijn fout bezig. Dat soort mensen verpesten het voor de rest.
Maar dat verpesten hoeft nog niet per definitie illegaal te zijn, dat is het punt hier.
Niet dat ik groot voorstander van botsoftware ben, maar technisch gezien is het een addon.
Dat blizzard en veel spelers waaronder ik dat niet leuk vinden maakt het de software opzich niet illegaal.
jammer dat het weer op wetten en gaten in wetten aan moet komen. Legaal of niet legaal, het is gewoon associaal.
Ben ik niet helemaal met je eens, ik weet niet of je WoW speelt even Honnorbuddy als voorbeeld; ik heb zelf 2 jaar deze bot gebruikt, naast mijn werk, hobbys en prive leven had ik een uurtje of twee per dag maximaal te besteden aan het spel.
Een mmorpg waarin de opzet was(of nog is) hoe meer uur je in het spel steekt hoe meer je waard bent in het spel, los van arena en PvE content moest je een hoop doen (gold, reputatie, materialen verzamelen) om het leuker te krijgen en te maken voorjezelf.

Arena en PvE deed ik zelf op een middel hoog niveau.

Elke dag stond mijn bot aan zonder enige probleem te hebben gehad, (van grinden tot aan charecters lvle welke ronde ik al 5 keer had gedaan) ongemerkt spekte ik de prijzen van auction house, had ik de raid mats bij elkaar en betaalde ik elke maand me wow abbo, niks mis mee toch?

Nooit iemand lastig gevallen of gold verkocht, in de laatste banwave van April was ik en 100,000 andere spelers aan de beurt een 6 month ban, de WoW tokens schoten skyhigh (van 35k naar 75k) mats op AH extreem duur of zelfs niet meer aanwezig.

Conclusie, iets iligaals doen wilt nog niet zeggen dat de game er door verpest is, als een derde van het spel deze methode gebruikt houdt het zichzelf in balans.
Dat zegt natuurlijk helemaal niks. Dat de economie een schok krijgt is natuurlijk logisch met zon grote banwave. Als jij er nooit was geweest met je cheaten net zoals die 100000 anderen had de economie in dat spel ook niet zon schok hoeven te verwerken.
Ik vindt het geen excuus.
Je hoeft het spel niet te spelen. Als je er geen tijd genoeg voor hebt om bepaalde dingen te doen, dan doe je die toch niet? Of ga wat anders doen. Ander spel, andere hobby.
Ik heb jaren lang minder dan 2 uur per dag er aan besteed. Ik heb dus ook veel dingen niet gedaan, zoals arena's. Af en toe een dungeon en nog nooit een raid. Als je alles wilt doen, moet je er je tijd voor nemen, kan dat niet, ga dan niet vals spelen, maar ga wat anders doen.

Ik kan ook maar 8 uur per dag werken om mijn geld te verdienen. Ik wil wel meer geld om meer te kunnen doen, maar dat betekend nog niet dat ik er praktijken op na ga houden om op een oneerlijke wijze geld te "verdienen"
Nope. Stukje uit de voorwaarden die ook de maker van de bot-software heeft moeten accepteren:

Among other provisions, the EULA expressly conditions the users’ access to the Blizzard Games on the users’
promise to not “[c]reate, use, offer, advertise, make available and/or distribute the following or assist therein:
1. Cheats; i.e. methods, not expressly authorized by Blizzard, influencing and/or facilitating the gameplay, including exploits of any in-game bugs, and thereby granting you and/or any other user an advantage over other players not using such methods;
2. Bots; i.e. any code and/or software, not expressly authorized by Blizzard, that allows the automated control of a Game, Battle.net and/or any component or feature
Echter hoeft de bot maker de EULA helemaal niet te accepteren om zijn werk te kunnen doen. Daarnaast heeft de EULA geen wettige status; het is een overeenkomst tussen Blizzard en de speler waarbij de enige maatregel die Blizzard kan nemen bij breken is het verwijderen van de account van de overtreder.
Hier zegt Blizzard over:

The Blizzard Games are made available to the public exclusively through Blizzard’s proprietary Battle.net system. (This includes any physical copies of the Blizzard Games, which must be activated and played through the Battle.net system). Thus, it is not possible for a user to lawfully obtain access to any of the Blizzard Games without expressly consenting to the EULA.

Maar je hebt gelijk, denk dat ze meer kans maken met de claim over copyright-schending.
Het is leuk dat Blizzard dat zegt maar Blizzard is daar feitelijk onjuist.

TOEGANG tot de SERVERS achter het spel wordt alleen via battle.net gegeven. Toegang tot de executables krijg je al door simpelweg de CDs te kopen. En die executables zijn genoeg om een bot te kunnen bouwen.
Het is leuk dat Blizzard dat zegt maar Blizzard is daar feitelijk onjuist.

TOEGANG tot de SERVERS achter het spel wordt alleen via battle.net gegeven. Toegang tot de executables krijg je al door simpelweg de CDs te kopen. En die executables zijn genoeg om een bot te kunnen bouwen.
In de EULA zal ongetwijfeld ook staan dat 'reverse engineering' niet is toegestaan, en dat lijkt me toch best noodzakelijk om een bot te bouwen en te testen.
In de EULA zal ongetwijfeld ook staan dat 'reverse engineering' niet is toegestaan, en dat lijkt me toch best noodzakelijk om een bot te bouwen en te testen.
Yup. En wederom: De botMAKER hoeft de EULA niet te tekenen om zijn werk te kunnen doen......
Hier heb je uiteraard gelijk in, ik ben echter wel benieuwd was er in de Amerika gebeurt als Blizzard kan aantonen (nu ze schijnbaar de naam hebben van de programmeur en deze persoonlijk aanklagen, ipv het in Duitsland gevestigde bedrijf) dat deze specifieke ontwikkelaar in het verleden wel akkoord is gegaan met de Eula('s) van deze specifieke games, en of dat in Amerika enige status heeft.

Bij veel zaken zie je dat een EULA in Amerika meer status heeft in het juridische systeem dan dat deze hier in de EU vaak hebben. Het lijkt mij dat Blizzard ergens een opening moet zien die ze onder het Amerikaanse recht verder kan brengen dan dat ze met de rechtzaak tegen Bossland in Duitsland konden.
Lijkt me toch handig dat die zijn werk test tijdens het ontwikkelen ;)
En ja lesander,, Het zijn de gebruikers die de voorwaarden schenden, maar dat hoeft niet te betekenen dat het toegestaan is een programma te ontwikkelen om mensen in de verleiding te brengen dit te gebruiken...

Daarbij vind ik ook deels dat Blizzard zelf de verantwoording moet nemen zoals ik al zei doen ze net alsof ze hier hartstikke erg op tegen zijn,, maar is dat daadwerkelijk zo > Neem Final Fantasy bijvoorbeeld regels zijn een stuk strenger.. Ik denk dat blizzard deze manieren van spelen zelf in de hand heeft gewerkt deels door zelf mogelijkheden te bieden geld te kunnen betalen voor een groot deel van wat er in wow te halen valt .... > nu valt deze botmaker natuurlijk niet onder blizzard en heeft hij de licenties niet dus ook niet het recht Botting programs te leveren,,, In de License agreement staat duidelijk weergegeven dat het verboden is dergelijke programma's te gebruiken,, hoe dan ook Blizzard blijft in mijn ogen vrij Hypocriet>> des te meer reden voor mij om niet meer te betalen voor WoW.
Komt me erg bekend voor en doet me denken aan RuneScape en de wildgroei aan verschillende bots... Hoe geavanceerd men hun anti-cheat systemen ook maakt, vroeg of laat vindt iemand toch een alternatieve manier om vals te spelen. Het is een eeuwig kat-en-muisspel.
Bij runescape zijn er zelfs medewerkers permanent geband omdat ze ge bot hebben.
Runescape word nogsteeds veel op gebot via colorbots.
Alleen in dit geval, zijn er aardig wat bots die beter zijn dan het merendeel van de spelers. Niet zozeer omdat bots zo goed zijn (nouja, voor een deel. sommige spelers zijn verbazingwekkend slecht), vooral omdat games tijd rewards geven (dailies etc). Daardoor krijgen ze betere spullen, en wordt het vrij simpel om 'gewone' spelers te verslaan met een bot.

Daardoor is de markt voor bots veel groter. Niet iedereen kan elke dag 1-2 uur spelen, dan zijn die bots ideaal - leveren dan meer op dan currency kopen met echt geld en daarmee effectief p2win.

[Reactie gewijzigd door Xanaroth op 11 november 2015 21:03]

Ik vraag me vaak af wat er van deze acties wel rechtsgeldig is.

Leuk een EULA, maar je wordt daardoor erg beperkt. Ja, multiplayer ok, maar ook de singleplayer bans welke je ziet bij het gebruikt lijken soms wel erg vreemd. Zeker omdat je geen keuze hebt.

Zo'n bod lijkt me erg lastig qua bewijs wanneer ze niet in je data hacken. Wanneer ze los draaien of buiten je data dan is het zo goed als onmogelijk.
TIjdje geleden heeft Blizzard ook contact gehad met andere bot van Hearthstone onder de naam "HearthCrawler". Deze site ging per direct offline zonder enige mail naar hun klanten (weet ik van een vriend). Er is ook nog een andere bot die 100x beter werkt en makkelijke legendary haalt onder de naam "SmartBot", maar deze community is een stuk kleiner en volgens mij de prijzen ook hoger.

Natuurlijk staat Blizzard hier in zijn volle recht naar mijn mening. Maar vraag is wel of de mensen die nu botten wel daadwerkelijk anders 'boosters' zouden kopen. Al is dat ook altijd het argument wat torrenters gebruiken in de oneindige strijd.

Edit; HearthBuddy stond er inplaats van HearthCrawler

[Reactie gewijzigd door JWijst op 11 november 2015 21:53]

Ik vroeg me even af of ik nou een reclame voor een bot aan het lezen was of een reactie op het artikel :+

Volgens mij zijn er voor spellen als WoW niet eens echt boosters te koop, maar het gaat er meer om dat deze bots de speelervaring van mensen aantast. Als spelers het spel niet meer leuk vinden omdat er zoveel bots zijn dan stoppen ze met spelen, en dan stoppen ze dus ook met betalen aan Blizzard, zo simpel is het. Blizzard wil gewoon zijn klanten houden door ze tevreden te houden.
Je kan naar mijn weten nu een lv 90 boost kopen in WoW. Dit was tijdens de aankondiging van Draenor in ieder geval wel zo. Met een lv 60 character kon je dan ook naar 90 geboost worden met je professions erbij. Iedereen kreeg 1 boost gratis met Draenor, was eigenlijk best wel handig, zo kon ik makkelijk een nieuwe class uitproberen zonder eerst weer helemaal langs de zeer oude en 'lelijke' content te moeten gaan (de oude delen zien er grafisch echt gedateerd uit).

Maar voor de rest heb je helemaal gelijk, het tast de sfeer gigantisch aan, het is namelijk juist leuk om in een spel te kunnen pronken met iets totaal nutteloos waarvoor je wel wekenlang saaie dingen hebt moeten doen terwijl iemand met een bot het dus zonder 'moeite' krijgt.

Ik heb dit een klein beetje cynisch geplaatst maar dit is eigenlijk wel waar het op neer komt ;).

[Reactie gewijzigd door Rifleshader op 11 november 2015 20:58]

het is namelijk juist leuk om in een spel te kunnen pronken met iets totaal nutteloos waarvoor je wel wekenlang saaie dingen hebt moeten doen
Misschien is het een idee om een wat betere tijdsbesteding te vinden als je wekenlang iets saais moet doen om iets te kunnen krijgen wat totaal nutteloos is maar wat wel goed is voor je status in een virtueel spelletje? In de echte wereld heb je hier precies 0 x 0 x 0 x 0 = 0 aan.

Ik snap sowieso de bizarre hoeveelheid uren die mensen in games als WOW stoppen. Ik kan me voorstellen dat je een spel spelen leuk vind maar ik denk al gauw ga iets doen met je leven. Je hebt maar één leven en vraag je je af of je dat 'saai' gamend door wil brengen.

áls ik het zou spelen zou ik het saaie werk ook lekker door een bot laten opknappen.

[Reactie gewijzigd door SpiceWorm op 11 november 2015 21:21]

Dit was dan ook als grapje bedoelt, er zijn gewoon veel dingen in WoW om te doen voor een achievement. Voor de één is dit saai, voor de ander is het het perfecte tijdverdrijf. Een spel als WoW doet dit dan ook goed, het werkt zeer goed als tijdverdrijf!

Ik vond het echter leuker om toch een doel te hebben en was dan vooral aan het raidden (rare vervoeging..). Anderen vonden het heel leuk om dingen te verzamelen enzovoorts (de 'saaie' dingen).

Ik zou dan ook als ik het spel weer ga spelen vooral de saaie dingen ontlopen en zoveel mogelijk doen wat ik wel leuk vind. Een bot gebruiken slaat nergens op, dan zoek je toch een beter spel op voor tijdverdrijf ;)? Hoef je het andere spelers ook niet zuur te maken.
Choose Life. Choose a job. Choose a career. Choose a family. Choose a fucking big television, choose washing machines, cars, compact disc players and electrical tin openers. Choose good health, low cholesterol, and dental insurance. Choose fixed interest mortgage repayments. Choose a starter home. Choose your friends. Choose leisurewear and matching luggage. Choose a three-piece suit on hire purchase in a range of fucking fabrics. Choose DIY and wondering who the fuck you are on Sunday morning. Choose sitting on that couch watching mind-numbing, spirit-crushing game shows, stuffing fucking junk food into your mouth. Choose rotting away at the end of it all, pissing your last in a miserable home, nothing more than an embarrassment to the selfish, fucked up brats you spawned to replace yourselves. Choose your future. Choose life...

Eh ja met een beetje gamen af en toe is niets mis ;-)
Ik heb zelf nooit MMOG's gespeeld maar als iemand weken wil doorbrengen in een spel en daar misschien nog vrienden maakt ook, wat maakt jou dat uit? Aan mijn golf-handicap heb ik in de echte wereld buiten het golfterrein ook niks. Iets doen met je leven wat is dat dan? Meedoen in de rat race, huisje-boompje-beestje? Voor sommigen allicht wel maar niet iedereen is hetzelfde dus laat mensen toch gewoon doen zo lang ze niemand hinderen. En dat is hier nu juist het probleem, de bots hinderen de spelbeleving van de mensen die op dezelfde server spelen.
Helemaal gelijk, ik had het hierbij ook even alleen over Hearthstone gedeelte. Daarin valt het naar mijn mening mee dat het de speelervaring aantast, mits de bot zelf goed is.

Dit betekend overigens niet dat ik zeg dat botten 'goed' zou zijn.

[Reactie gewijzigd door JWijst op 11 november 2015 20:58]

Inderdaad het is een beetje Linksom of Rechtsom... en doet weinig aan het feit dat een heel groot deel van spelers bijna alles koopt met goud > dus echte euro's.!
TIjdje geleden heeft Blizzard ook contact gehad met andere bot van Hearthstone onder de naam "HearthBuddy". Deze site ging per direct offline zonder enige mail naar hun klanten (weet ik van een vriend).
Nonsense. Sommige van de spelelementen van de bot konden door Blizzard herkend worden waardoor veel botters gebanned werden. Hearthbuddy (eveneens van Bossland zoals alle bots vermeld in dit artikel) is toen tijdelijk offline gehaald met uitgebreide uitleg op het forum.
Ondertussen is Hearthbuddy gewoon weer springlevend.
Sorry, correctie ik bedoelde HearthCrawler.
Waarom zorgen game makers er gewoon niet voor dat zulk soort dingen niet werken. Elke multiplayer game zou gewoon actief moeten vechten tegen dit soort cheat praktijken.
Jij denkt dat Wizzard al niet 10.000'en euros gestoken heeft om dat proberen tegen te gaan. ?
Er zit een heel anti cheat systeem in wow en diablo, maar het blijft vechten tegen de bierkaai.

Als het zo simpel was hadden ze het al lang gefixed...

[Reactie gewijzigd door heuveltje op 11 november 2015 22:50]

Jij denkt dat Wizzard al niet 10.000 euros gestoken heeft om dat proberen tegen te gaan. ?
Er zit een heel anti cheat systeem in wow en diablo, maar het blijft vechten tegen de bierkaai.

Als het zo simpel was hadden ze het al lang gefixed...
Bij elke nieuwe patch moeten vaak zulke cheat bots ook een update toepassen.
Beetje Apple vs Jailbreak verhaal etc.

Elke dag een minipatch is een goede start :p

Ik snap heus wel dat het niet zo simpel is, maar kom op... Blizzard...

Genoeg middelen om de bots en gebruikers ten minste te frustreren.

By the way, wat zijn nou 10,000 eurotjes voor een bedrijf als blizzard?
Dit hoort echt niet van een speciaal 'potje' te komen, dit hoort gewoon bij de actieve development als je je clienten een beetje serieus neemt.

[Reactie gewijzigd door Marctraider op 11 november 2015 22:37]

Omdat gebruikers soms nog dommer dan bots zijn, zijn ze lastig van elkaar te onderscheiden.
Men wil dus domme gebruikers belonen (=verder laten spelen). Ik zou zeggen: bouw wat captcha's in.
Moet blizzard de hand hier niet eens in eigen boezem steken?

Blijkbaar zijn hun games zulke saaie grindfests geworden dat mensen die de games gekocht hebben er letterlijk voor betalen om grote delen ervan niet te hoeven spelen :?

Als het leuk was om die games gewoon te spelen incl het levelen en het verzamelen van goud en spullen (ik neem aan dat deze bots dat automatiseren) dan zou geen hond een cent over hebben voor die bots.
Maakt niet uit. In shooters zijn er toch ook zat 'aimbots' terwijl iedereen normaal kan richten en schieten? Men zal altijd voor het makkelijke willen gaan en liever zo min mogelijk doen om zoveel mogelijk te kunnen bereiken (vooral als ze dat een hogere 'status' geeft, dit is dan ook het grote probleem in multiplayer spellen).

Met de status doel ik erop dat mensen het best leuk vinden om helemaal niets te doen en alleen te kijken hoe zij 'beter' zijn dan de rest. Dit is voor de mensen die de bots gebruiken dan ook best leuk, alleen zo erg spelbedervend voor de niet 'bottende' spelers.

Zo zijn er inderdaad wel veel 'grind' dingen te vinden, echter is dit weer een leuke toevoeging voor een speler die veel speelt. Stel je voor dat je maar 3 uur per week kan spelen omdat erna niets te doen meer is. Dan grind ik liever wat meer dan dat ik geen content meer heb om te doen. Daarbij vind ik het in WoW nog wel meevallen, vergeleken met de Aziatische MMO's zit er nauwelijks grinding in. In oostelijke MMOs is het zowat niets anders doen de hele tijd dan 300 keer 'monster x' neer te meppen om vervolgens hetzelfde bij 'monster y' te doen.

Je argument zou kunnen kloppen, echter zijn er ook gewoon mensen die lui zijn en eigenlijk geen zin hebben om een spel te spelen en het met bots toch doen.
Maakt niet uit. In shooters zijn er toch ook zat 'aimbots' terwijl iedereen normaal kan richten en schieten?
De "skill" in een shooter bestaat enkel uit het accuraat bewegen van de muis. Dat kan een bot ook.

De enige skills die de naam nog waard zijn, zijn skills die niet efficiënter door een robot uitgevoerd kunnen worden. Dit geldt zowel in het echte leven als in games. We streven ernaar om de maatschappij te verbeteren door waar mogelijk automatisatie in te zetten, maar in onze games belonen we domweg snel klikken of honderd keer hetzelfde doen.
Dat is ook erg logisch, bij een spel doe je het voor tijdverdrijf dus voor plezier. Bij de industrie doe je het voor zelfverrijking, oftewel geld verdienen en meer kapitaal binnenhalen. Dit zijn twee zeer verschillende zaken die echt niet door elkaar gehaald moeten worden.

Als je een spel niet leuk vind om te doen dan doe je het toch niet?
Omdat een spel een set van variabelen is, is een bot sowieso beter in het doen van vele dingen (zoals de coördinaten van een hoofd van een tegenstander gelijk te stellen aan het richtkruis).

Ik ga niet kijken naar hoe een bot een spel voor mij speelt, ik vind het juist leuk om zelf dingen te doen. Een spel wat niet leuk is speel ik dan ook niet.
Je kan het ook anders zien. Ik betaal eenmalig x euro. En laat mijn computer overdag grinden. Van de gold koop ik ingame time terug. Dit scheelt mij 15 euro per maand. Wat al snel geld gaat opleveren. En als ik een nieuwe char maak kan honorbuddy de starting gear farmen wat gewoon te frustrerend is.
Ik ken deze cheats niet, maar het feit dat het cheats zijn, is voor mij al genoeg reden om het eens met Blizzard te zijn. Kan me zo enorm ergeren aan spelers die valsspelen. Dan verdient deze man nog aardig wat geld aan de cheats.

Overigens heb ik er geen problemen mee als je op je eigen systeem een cheat gebruikt, zolang je maar niet online tegen anderen speelt.
Vind ik wel mooi aan the elder scrolls waar grinden eigenlijk vrij weinig zin heeft.
Het completen van quests daarentegen weer wel!
Natuurlijk kan je nog altijd valsspelen met gather bots.. Het verkoop systeem is alleen niet ingericht op het massaal verkopen of kopen van spullen. Daar kun je dus moeilijker geld (euro's) aan verdienen. Iets kopen is de uitzondering niet de regel in dat spel. Spul zelf verzamelen daar gaat het om! Wat ik wel cool vind.
Heb ook geen idee waar die andere bots voor zijn maar je hebt in ieder geval geen last van bots die grinden en ik heb nog geen last van gather bots gehad.
Goede zaak!
Dit soort programma's zijn een doorn in mijn oog, als groot MMO fan genoeg mee te maken gehad in welke vorm dan ook. :(
Yep kijk naar arche age. Bots/cheats hebben de boel flink vergalt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True