Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 83 reacties

KPN heeft zijn tripleplay-pakketten aangepast. Zo krijgen alle klanten die een Alles-in-één-pakket afnemen zonder meerprijs toegang tot een aantal hd-zenders. Daarnaast wordt de internetsnelheid van het Standaard-pakket verhoogd.

Bij het goedkoopste abonnement, Alles-in-één Instap, dat 45 euro per maand kost, krijgen klanten voortaan tien hd-zenders in het pakket, zo belooft de provider. Het gaat daarbij om de drie hd-zenders van de publieke omroep, RTL 4, 5, 7 en 8, en SBS 6, Net5 en Veronica.

KPN-abonnees die het Standaard-pakket à 55 euro per maand afnemen, zien de internetsnelheid op vdsl-lijnen toenemen; de downloadsnelheid bedraagt voortaan 40Mbps terwijl de uploadsnelheid naar 4Mbps is opgetrokken. Daarnaast krijgen zij zonder meerprijs de beschikking over het Opnemen Pakket, een dienst om programma's van Interactieve TV Online op te nemen. Afnemers van het duurste tripleplay-abonnement, het 65 euro per maand kostende Premium-abonnement, krijgen toegang tot achttien hd-zenders zonder dat er bijbetaald hoeft te worden.

Klanten die een glasvezelabonnement bij KPN afnemen, hadden al langer standaard toegang tot hd-zenders. Met de aanpassingen bij de tripleplay-abonnementen voor vdsl-klanten trekt de telecomaanbieder deze grotendeels daarmee gelijk. Bovendien volgt KPN andere aanbieders die de tien meest bekeken tv-zenders in hd-kwaliteit aan het basispakket toevoegen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (83)

andere toevoeging: klanten die BelGratis (Avond/Altijd) hebben, kunnen nu ook gratis bellen naar mobiele nummers in Nederland.
Prijzen zijn wel omhoog gegaan daarvoor.

7,50 voor avond/weekend
15,- voor altijd
Qua aanbod en prijs gaan ze erg dicht op Ziggo en UPC zitten nu. Ben benieuwd of die gaan reageren door de prijs of het aanbod aan te passen.
Je bedoeld Ziggo, dat 2 euro meer rekent voor zijn alles-in-1 extra pakket, maar daar wel 120 Mbit download / 10 mbit upload tegenover zet? (KPN 50/5) dat is meer dan het dubbele. Daarnaast hebben klanten bij Ziggo afhankelijk van hun abonnement ook gratis toegang tot vele films en series via de on-demand dienst.

Bovendien is het bij Ziggo al maanden het geval dat je de HD zenders er zonder meerprijs bijkrijgt.

dus nee, ik denk niet dat Ziggo (en haar klanten) zich 1 seconde druk maken over de aanpassing van KPN. Ziggo maakt ook vrijwel waar wat het beloofd (120mbit download is in de praktijk effectief 112 mbit! en geen last van buren etc). Iets dat maar weinig ISP's hun na doet.

[Reactie gewijzigd door 4Lph4Num3r1c op 20 februari 2012 13:51]

[...]
Iets dat maar weinig ISP's hun na doet.
Ik kan me tijden herinneren waarin een gemiddelde ZIggo gebruiker nog geen byte door de kabel kreeg? (en geen helpdeks medewerker aan de foon)

En da's allemaal nog niet eens zo gek lang geleden... dus doe ajb niet alsof ziggo de zaligheid zelve is.... de overeenkomst met de UPC pakketten is groot, dus het is ook niet zo dat ze uniek zijn in hun aanbiedingen...

[Reactie gewijzigd door Rey Nemaattori op 20 februari 2012 16:11]

Misschien moet je toch jouw ogen eens open doen. Ziggo is in de meeste gemeenten allang voorzien van glasvezel en kan netjes waarmaken wat ze beloven. VDSL is vaak nog een theoretische snelheid die je meet als je bij de centrale zit. Bij de klant is dat vaak een compromis.
Volgens mij was het Ziggo welke als beste internet-provider uit de test kwam bij Tweakers.net?
Dat was een half jaar na de fusie. Overigens hier zelf geen enkele hinder ondervonden. Toegegeven, service was wat minder maar dat is nu al zo lang ziggo bestaat minus een half jaar veel beter.

Je moest op dat moment gewoon niets veranderen aan je pakket, dan ging het goed en hoefden de mensen niet te rommelen in het systeem van Ziggo (dat nog steeds een ware hel is, maar velen al aan gewend zijn).
Jij vergelijkt Premium met Ziggo Extra en daarin heb je gelijk dat Ziggo ver voorop loopt. Echter als je Standard met Ziggo Plus vergelijkt (de meest populaire pakketten), dan zijn er nauwelijks verschillen.
Ik vind dat behoorlijk teleurstellend. KPN wil de concurrentie aangaan in de Ziggo- of UPC gebieden maar bieden helemaal niets extra's. Er is eigenlijk geen enkele reden om als bestaande ziggo/upc klant over te stappen naar KPN.
Blijkbaar gaat de concurrentiestrijd alleen om nieuwe klanten die de overstap van analoog naar digitaal gaan maken.
Hoe bedoel je, geen reden? Ik had UPC en ben superblij dat ik ben overgestapt. 100mbit up en 100mbit down wordt niet geboden door UPC. Zogenaamd heb je bij UPC geen last van internettende buren. Iedereen had echter te maken met enorm trage verbindingen in piekuren. Ik heb nu hd kanalen die ik er 'gratis' bij krijg én Spotify Premium helemaal gratis.
Het belangrijkste is echter de ongelooflijk snelle verbinding. Als ik iets bijbetaal krijg ik 500 mb up en down. Voor mij is 100mb genoeg dus ik doe het toch maar niet.
Dit zie ik upc en zigo niet bieden....
dit artiekel gaat over kpn's vdsl en adsl aanbiedingen, op de plekken waar je glas hebt kun je zowiso beter af met glashart in plaats van iptv van kpn...
Hoe bedoel je, geen reden? Ik had UPC en ben superblij dat ik ben overgestapt. 100mbit up en 100mbit down wordt niet geboden door UPC. Zogenaamd heb je bij UPC geen last van internettende buren. Iedereen had echter te maken met enorm trage verbindingen in piekuren. Ik heb nu hd kanalen die ik er 'gratis' bij krijg én Spotify Premium helemaal gratis.
Het belangrijkste is echter de ongelooflijk snelle verbinding. Als ik iets bijbetaal krijg ik 500 mb up en down. Voor mij is 100mb genoeg dus ik doe het toch maar niet.
Dit zie ik upc en zigo niet bieden....
Ik kan me, op de occasional hickup na niet echt herinneren dat UPC structureel last had van trage of verslechterde verbindingen in piekuren? (behalve van echt decennia geleden )
Qua aanbod en prijs gaan ze erg dicht op Ziggo en UPC zitten nu. Ben benieuwd of die gaan reageren door de prijs of het aanbod aan te passen.
Ik hoop vooral het aanbod...ik zou best een paar mbits erbij blieven : :*)
Qua aanbod en prijs gaan ze erg dicht op Ziggo en UPC zitten nu. Ben benieuwd of die gaan reageren door de prijs of het aanbod aan te passen.
Alleen die laatste twee leveren betere kwaliteit via de kabel/decoder, dan KPN door de lucht!
Je moet niet ITV en Digitenne door elkaar halen. Digitenne werkt via de ether, dus door de lucht en Interactieve TV werkt gewoon via je ADSL/VDSL lijn.
Van een betere kwaliteit is dus geen sprake, want in het artikel hebben we het over ITV +IPB en niet over Digitenne + IPB

[Reactie gewijzigd door Dennis.deVries op 20 februari 2012 13:42]

Maarrumm ..... upc levert een SD kanaal af met 8 Mbit, een kpn vdsl iptv doet maar 4 Mbit naar de decoder. Toch een verschil, of je het ziet, denk het wel...
Als de bitrates hetzelfde waren via ITV en DVB-C zou je gelijk hebben, maar de laatste keer dat ik het las bood ITV 4-8mbit en DVB-C 12-16mbit. HDTV via de kabel geeft dus wel degelijk een betere beeldkwaliteit. (Digitenne is 2mbit per kanaal, geen HD).
als je goed leest dan staat er dus :
Zo krijgen alle klanten die een Alles-in-één-pakket afnemen zonder meerprijs toegang tot een aantal hd-zenders. Daarnaast wordt de internetsnelheid van het Standaard-pakket verhoogd.
Dus ja ook bestaande klanten

[Reactie gewijzigd door R.plas op 20 februari 2012 13:29]

Ik heb het Alles-in-één Instap pakket en HD is bij mij geactiveerd, je moet alleen even je ontvanger instellen op HD (beeldscherminstellingen en systeeminstellingen) en bij profielen de HD zenders aanvinken zodat ze ook in je zenderoverzicht worden weergegeven.
Daat staat er dus niet!
Alle klanten die een pakket afnemen. Staat niet alle klanten die een pakket afnemen of hebben afgenomen. Ga er ook wel vanuit dat dit het geval is. Maar toch staat het er niet.
Als ik een maandelijks abonnement heb neem ik een dienst af. Afnemen is wat anders dan afsluiten.
Als ik een maandelijks abonnement heb neem ik een dienst af. Afnemen is wat anders dan afsluiten.
En afsluiten is weer wat anders dan afsluiten... ;)
Laten ze eerst zorgen dat mensen de beloofde 8Mbits halen... Mijn ouders zitten nog steeds met max 5Mbits op de lijn en hun behoeften aan sneller internet nemen wel telkens toe. Ze willen graag de interactieve TV van KPN maar dat kan niet, dus laat KPN eerst zorgen dat ze een betere dekking krijgen, want dit is gewoon verkeerde prioriteit stellen
Dan moeten je ouders verhuizen naar dichter bij de wijkcentrale.

Er zijn geen practische manieren voor KPN om het probleem van je ouders per direct op te lossen, het kan wel[1] maar kost teveel geld. Deze ontwikkelingen in abovormen kosten geen gigantische investeringen in infrastructuur. Het is niet alsof hier geld aan wordt uitgegeven dat anders het halve land op 20 Mbit kon.

[1] Buitenring. Betekent dat er miniatuur-wijkcentrales worden geplaatst in/naast de straatkasten. Dit gebeurt gestaag, maar het is nu eenmaal niet te doen om binnen 3 maanden het hele land te voorzien, daarvoor gigantische orders aan apparatuur binnenhalen, allemaal tijdelijke monteurs aannemen, etc, en dan nadat het klaar is iedereen weer op straat zetten.
[off topic]
Of het nou KPN, Ziggo, UPC, XS4all is, ik ken genoeg verhalen dat sommige providers toch niet hun afspraken na kunnen leveren. Bij de buren werkt hij bijvoorbeeld perfect de ene aanbieder en bij mij bagger. Waar het aan ligt? Geen idee, maar als nog ben ik tot nu toe gewoon tevreden met mijn aanbieder.

[on topic]
Ik vind het een goed idee van kpn zo laat kpn zien dat er wel degelijk om de klanten word gegeven, voordeel voor hun klanten stappen niet over op andere aanbieder omdat kpn geen HD zenders zou leveren.
Ik had hetzelfde probleem, maar had wel het 20Mb pakket. KPN heeft dat zelf teruggedraaid naar het 8Mb basispakket omdat dat bij mij het maixmaal haalbare zou zijn en het 20Mb pakket voor mij te duur zou zijn. Gelijk hadden ze want ik haalde ook maar amper 5Mb. Wel heel klantgericht van KPN moet ik zeggen.

Maar nu, ik was KPN zat en wilde wat anders. Kabel ligt hier niet, dus dat is geen optie. TV krijg ik al via de sat, dus daar hoefde ik geen rekening mee te houden.

Geinformeerd bij Telfort; voor minder dan de kosten bij KPN een basispakket incl. Itv genomen. Itv aangesloten op mijn PC (via TV kaart), werkt uitstekend en ik heb ineens ook 10Mb internet naast Itv en Voip. Dus waar KPN zegt dat iets niet kan, doet Telfort het gewoon en werkt het ook nog. (Telfort is toch KPN dochter, of heb ik dat mis?).

Ben nu in elk geval een stuk goedkoper uit en ik heb meer kwaliteit/snelheid.

[Reactie gewijzigd door Marcator op 20 februari 2012 15:02]

Mooie toevoeging. Ik zag afgelopen weekend dat ze er bij mij al tussen stonden vanaf zender 701 t/m 710. Het zou fijn zijn als je standaard kan kiezen voor HD zender. Als je dus naar 1 gaat standaard over wordt gegaan naar de nederland 1 HD variant. Ik heb nog niet gezien dat het instelbaar is.
Bij Upc is dat helaas niet zo en moet ik gewoon 71 in toetsen on Ned 1 HD te kijken. Al heeft UPC wel meer HD kanalen volgens mij, 60 t/m 82
Typisch, bij Ziggo zijn zowel de SD als HD kanalen 'eigenlijk' elders op de lijst, en zijn de 1/2/3 etc kanalen gewoon 'shortcuts' naar een van de twee, afhaneklijk van de capabilities van je ontvanger.
Voor de duidelijkheid dat is bij kpn ook niet zo. Ik geef slechts aan dat het wel makkelijk zou zijn.
Ik las ergens dat er in april een nieuwe software release komt waarbij het mogelijk moet worden om de zendervolgorde aan te passen. Als het tenminste door de tests heen komt.
Ik hoop dat XS4all ook sommige van deze wijzigingen gaat doorvoeren.

Voor de KPN klanten vind ik trouwens het verschil van 10 euro voor standaard en premium nu wel erg groot. 8 HD zenders, 10 Mbit down en 1 Mbit up is vind ik die 10 euro niet echt waard. De 10 euro extra voor instap naar standaard zou ik het nu zeker waard vinden.
Worden de bestaande klanten automatisch geupgrade, of moet je er wat voor doen (zoals met glasvezel, krijg je een nieuwe abonnement) ?
Scheelt weer! Ik heb het middelste pakket + het opnemen pakket. Bespaar graag die paar euro's in de maand.

Maar aan de snelheid heb ik eigenlijk niets, haal nu de 30 al niet (16) dat gaat bij 40 ook niet beter worden. Maar dat zal bij meerdere mensen zo zijn.

[Reactie gewijzigd door tonks op 20 februari 2012 13:49]

"Afnemers van het duurste tripleplay-abonnement, het 65 euro per maand kostende Premium-abonnement, krijgen toegang tot achttien hd-zenders zonder dat er bijbetaald hoeft te worden."

Mischien dat ik weer eens lag te slapen in mijn economy klas, of misschien komt het dat dit al weer 20 jaar geleden was. Maar als je 65 euro betaald, 10 euro meer dan het pakket van 55euro, dan betaal je dus WEL meer. Of is dit en een of andere vage marketing truuk waar 90% nederlands intrappen?

"Nu meneer, U betaald niets meer omdat we gewoon 10 euro meer per maand van U bankrekening afschrijven, U merkt daar totaal niet van."

Edit: spelfouten zie forum

[Reactie gewijzigd door 282252 op 20 februari 2012 13:36]

Ik ben het gedeeltelijk met je eens, ze zeggen dat je voor het 1 extra betaald (de internet snelheid) en dat je het andere er gratis bij krijgt. In de praktijk betaal je voor beide gratis is alleen iets wat een Nederlander graag leest.
Bij telefonie klagen mensen hier bijna nooit over, dat je een "gratis" telefoon krijgt bij een telefoon abonnement is ook niet waar, de kosten zit gewoon in het abonnement verwerkt.
Je betaalt dat 10tje meer vanwege de snelheid (op dit moment 50/5). De extra HD zenders krijg je er gratis bij.

In de praktijk komt het erop neer dat je van 10 euro voor alleen 50/5 tegen 25/3 nu overgaat naar 10 euro voor 50/5 tegen 40/4 *en* de extra HD zenders.
Jij ziet het verkeerd, je hebt 3 abbonements vormen

45 - 10 HD zenders gratis
55 - 10 HD zenders en upgrade naar 40 Mbits gratis
65 - 18 HD zenders gratis

Dus je betaalt echt geen 10tje meer omdat je al het desbetreffende pakket hebt.

-EDIT-
Verduidelijking met een kleine aanvulling van de tekst

[Reactie gewijzigd door joopykoopy op 20 februari 2012 13:38]

Het lijkt misschien gratis, maar dat is het niet, zie plaatje

Voor alle pakketten gelden eenmalige kosten: activatiekosten 25 euro en verzendkosten 10 euro. Bovendien zijn er niet overal HD zenders beschikbaar.

[Reactie gewijzigd door tweaker2010 op 20 februari 2012 13:59]

Jij ziet het verkeerd, je hebt 3 abbonements vormen

45 - 10 HD zenders gratis
55 - 10 HD zenders en upgrade naar 40 Mbits gratis
65 - 18 HD zenders gratis

Dus je betaalt echt geen 10tje meer omdat je al het desbetreffende pakket hebt.
Het spijt me zeer, maar als iets 65euro kost, dan is dat niet gratis. Misschien dat de marketing afdeling daar anders over denkt, maar vraag het je portemonnee eens, je bent dat geld kwijt, niet gratis!
Als jou mobile provider je nu zou bellen van, u blijft het zelfde betalen MAAR u krijgt van ons gratis 1000 belminuten per maand meer, dan is dat gratis, omdat het als extraatje er bij gegeven wordt voor de zelfde prijs. Wat jij wilt is dat een dienst gratis wordt aangeboden. Dat gaat natuurlijk nooit gebeuren, maar als jij van 150 naar 1150 belminuten zou gaan zonder bijbetalen, dan is het "gratis"
We hebben dan over korting.

Je krijgt dus korting op je bestaande aankoop + de extra (die 1000 bel minuten), je blijft echter voor het totale pakket betalen.

Als het gratis zou zijn zou ik in principe ook alleen de gratis delen moeten kunnen krijgen, toch?

[Reactie gewijzigd door 282252 op 20 februari 2012 14:59]

de 10 euro meer is voor je snelheid he :)
premium is nog altijd de internet variant.
daarnaast krijg je er dus nu ook HD extr apkket bij wat normaal 10 euro kost; dus eigenlijk als je het standaard pakket + HD extra neemt kun je gratis je snelheid ophogen; het is hoe je het ziet :)
Het is en blijft meer dan 55euro. Wat iets 'normaal' kost doet er ook niet toe, je betaald 10euro extra, hoe je het ook went of keert je hebt het minder op je rekening staan.
Jij zit zeker niet op begrijpend lezen. Het is toch overduidelijk dat het duurste abonnement dat voorheen 65 euro kosten een aantal HD zenders erbij krijgt waardoor het totaal op 18 uit komt. Voor deze wijziging in het abonnement zit geen prijs verhoging aan vast; dus klanten blijven gewoon hetzelfde betalen; dus hoeven niet bij te betalen voor deze extra zenders.

Voorheen zaten deze extra zenders in een keuze pakket waarvoor wel moest worden bijbetaald.

[Reactie gewijzigd door Fealine op 20 februari 2012 15:47]

Het is en blijft meer dan 55euro. Wat iets 'normaal' kost doet er ook niet toe, je betaald 10euro extra, hoe je het ook went of keert je hebt het minder op je rekening staan.
De vraag is of dat enkel voor die 8 extra HD zenders is of dat er andere extra's bij zitten ( meer snelheid/mailboxen/homespaceruimte) en je die 8 HD channels er voor niks bij krijgt....

In dat geval kun je idd stellen dat je niks hoeft bij te betalen voor de HD zenders
Wie bepaalt waar je die 10 euro voor betaalt? Het is toch de oudste marketingtruc uit het boek dat je beweert dat iets gratis is, terwijl je dat alleen krijgt als je een of ander ander extraatje afneemt?

Ook hier: sneller internet voor 10 euro/maand en "gratis" Opnemen-pakket. Dat pakket kost KPN geld en die hogere internetsnelheid zou geen 10 euro kosten als het Opnemen-pakket er niet bij had gezeten. Ik ben het dus volledig met rvantwisk eens: dit is de marketingmachine van KPN die een aantal Tweakers in de war brengt met de term "gratis".

Ik zie overigens geen enkele reden om weg te gaan bij Ziggo.

[Reactie gewijzigd door Grrrrrene op 20 februari 2012 13:57]

Dit is niet de eerste plaats waar ik merk dat de scheidslijn tussen wiskunde en simpel rekenen niet bekend lijkt. Rekenen en wiskunde is echt niet hetzelfde
Nu nog het 500/500 premium paket, hier kan ik echt niet op wachten _/-\o_
Op koper? Mag je nog even wachten.

De volgende stap na VDSL is pairbonding VDSL, wat lang niet bij iedereen kan, en waarvan je ruwweg een 2-2.5 keer de huidige snelheid mag verwachten.
Ik denk dat het over glas gaat, Nunspeet / Ijlburg worden al getest met deze snelheden.

http://tweakers.net/nieuw...inding-aan-in-ijburg.html