Paul Hulsebosch

Torchlight II: nieuwe ronde, nieuwe kansen

Door , 107 reacties

Nieuwe features

Wij worden wel vrolijk van ontwikkelaars die luisteren naar de kritiek van fans op hun games. Neem nou Runic Games: Torchlight, hun action-rpg uit 2009, werd vrijwel overal enthousiast ontvangen, maar kreeg ook van alle kanten commentaar. De game was leuk, speelde als een zonnetje, zag er grappig uit en was lekker goedkoop. Tegelijkertijd schreeuwde het spel om opties als multiplayer en co-op, en de spelwereld was wel heel summier, met alleen een paar dungeons om in af te dalen, onder een dorp waar verder weinig te beleven viel.

Gespeeld op: pc (enig platform)

Runic Games heeft alle genoemde problemen verholpen. Multiplayer? Check. Co-op? Aanwezig. Grotere spelwereld? Geregeld. En dat is nog niet alles, want de game heeft meer speelbare classes - vier, tegen drie in de eerste game - en een nieuw spelmechanisme, dat Charge is gedoopt. En dat alles voor dezelfde lage prijs als zijn voorganger: Torchlight II is voor 19 euro bij Steam te downloaden.

Mager verhaal

Wat hetzelfde is gebleven, is dat het verhaal weinig om het lijf heeft. Je neemt het deze keer op tegen de Alchemist, een van de drie speelbare classes uit het origineel. Die Alchemist staat inmiddels onder invloed van The Heart of Ordrak, dat in het eerste deel ook al voor ellende zorgde. Kort gezegd komt het erop neer dat je in vier Acts achter de Alchemist aanzit. De vier Acts zijn tegelijk de vier delen waarin de spelwereld is opgedeeld, al is de vierde daarbij niet meer dan een flinke dungeon waarin de finale plaatsvindt. De wereld is daarmee echter beduidend groter dan die van het origineel. Bovendien zwerf je dit keer niet alleen door dungeons; flinke delen van het spel spelen zich bovengronds af, waarbij voor een gevarieerd landschap is gezorgd.

Introfilm Torchlight II

Uiteraard zijn er ook weer meer dan genoeg dungeons, die net als in het vorige deel willekeurig voor je worden gegenereerd om de afwisseling er een beetje in te houden. Er zijn niet alleen dungeons waar het verhaal je naartoe dirigeert; het spel bevat ook een aantal verborgen dungeons, die je alleen vindt als je de uithoeken van de spelwereld verkent. Ook hiervoor geldt dat er genoeg uiterlijke variatie is.

Apple iPhone X Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

*