Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 25 reacties

Ontwikkelaar Runic Games heeft aangekondigd dat het na meer dan twee jaar klaar is met het porten van Torchlight II. De ontwikkelaar plaatste een video online waaruit blijkt dat de OS X-versie van het spel volgende maand op Steam zal verschijnen.

De pc-versie van Torchlight II kwam al in 2012 uit en werd toen goed ontvangen. In eerste instantie was het de bedoeling dat de OS X-versie van het spel na een aantal maanden uit zou komen. Het porten van het spel duurde echter veel langer dan gepland omdat de ontwikkelaars tegen veel problemen aanliepen, daarnaast werkt Runic Games ook nog aan een ander project.

Torchlight II is een rpg die in veel opzichten lijkt op Diablo II. De oprichters van Runic Games stonden dan ook aan de wieg van Blizzard North en werkte daar aan de Diablo-games. De OS X-versie van Torchlight II is vanaf maandag twee februari verkrijgbaar op Steam.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (25)

Beetje jammer van de uitgever... ik vraag me een beetje af waar het knelpunt zat. Te weinig mensen op de port gezet? Te laat beginnen? Niet portable software geschreven?
Beetje jammer van de uitgever... ik vraag me een beetje af waar het knelpunt zat. Te weinig mensen op de port gezet? Te laat beginnen? Niet portable software geschreven?
Runic Games is gewoon een kleine uitgever en een kleine studio, en heeft dus beperkte middelen. Zowel de "publisher" tak van Runic als de "developer" tak hebben vooralsnog slechts één franchise: Torchlight.

Ook al hebben ze naar verluidt 2 miljoen copies verkocht van Torchlight 2 voor de PC op Windows, ze werken tegelijkertijd met deze port voor OSX al een hele tijd aan een nieuwe titel: een Torchlight MMORPG.

Perfect World heeft in 2010 een meerderheidsbelang in Runic weten te bemachtigen voor "slechts" 8,4 miljoen dollar. Behalve dat dat bedrag iets zegt over de omvang en de middelen die Runic tot z'n beschikking heeft, geeft dat een duidelijke aanleiding waarom de OSX port langer op zich heeft laten wachten.

Perfect World specialiseert zich namelijk met name in MMORPG's, en zal van hogerhand als parent company gedicteerd hebben dat de voortgang in de ontwikkeling van de verwachte Torchlight MMORPG alle prioriteit heeft.

Daarnaast:
Of ze tegen onvoorziene problemen aan zijn gelopen bij het porten, of dat ze het gewoon onderschat hebben, is imho een tweede. Het zal er waarschijnlijk vooral aan liggen dat er te weinig mensen/middelen beschikbaar gesteld zijn om dat soort problemen op te kunnen vangen.
Op zich is dat niet zo raar natuurlijk. De markt voor games op OSX is nog steeds relatief klein ten opzichte van de markt voor games op Windows (en ook relatief klein ten opzichte van de markt voor games op de consoles en de mobiles).
De economisch meest rendabele stap voor het bedrijf is een nieuwe titel op een groot platform. Een port naar het voor games relatief kleine OSX platform is dat in veel midere mate.

Al het bovenstaande is natuurlijk koffiedik kijken. Feit is dat Torchlight 2 in februari eindelijk ook naar OSX geport is. Qua games platform is Windows op de PC nog steeds extreem dominant. Microsoft heeft hard concurrentie nodig op dat vlak. Dus elke game die ook voor OSX en/of Linux (SteamOS, etc) beschikbaar komt kan ik alleen maar toejuichen.
Maar het is niet alsof games 99% uit Microsoft-specifieke code bestaat. 99% van games bestaat uit resources voor je game, en een klein stukje is een game engine die de interface met het OS verzorgt. Dat is mijn ervaring met porten in het algemeen, weinig software die met content consumptie te maken heeft bestaat uit meer code dan content. Bovendien zijn eigenlijk alle grote engines en toolkits cross platform (PC, Mac, Console, Mobile) en zit het qua porten meestal vooral in ondersteuning voor bepaalde integratie (zoals Xbox Live en PSN, maar ook platform afhankelijke I/O zoals controllers), en als er drastische verschillen zijn in de beschikbare rekenkracht en/of speelafstand/interface grootte. Ik heb niet vaak problemen met het releasen/porten van software gehad, die op een bestaande engine gebouwd is die op zichzelf al cross-platform gemaakt is.
Het gemak waarmee een game geport kan worden naar een ander platform is inderdaad uiteraard vooral afhankelijk van de gebruikte engine, en de manier waarop de studio de engine gebruikt heeft.

Ik weet niet precies welke engine Runic gebruikt heeft voor Torchlight 2. Blijkbaar hebben zij er bij de engine die zij gebruiken (en/of de manier zoals ze die gebruiken) wel moeite mee. Getuige de extra tijd die ze nodig hebben gehad waarbij dat een factor kan zijn geweest. De originele Torchlight werd ook enkel geport naar de Xbox360, en niet naar andere niet-microsoft platformen.
Ik had niet eens in de gaten dat die er nog niet was voor OS X. Ik heb de steamversie, zou ik de OSX versie dan gratis erbij krijgen? Is tot nu toe nog wel meestal het geval geweest bij Steam.
Lijkt me sterk dat ze dit apart gaan uitgeven. Gebeurt volgensmij nooit (op steam)...
De GTA games kwamen als aparte games in de lijst, maar ook die kreeg ik er naderhand voor niets bij aangezien ik de windows versies al had :)
Call of Duty: Black Ops heeft een aparte 'Mac edition' op Steam, maar vrijwel alle andere Windows/Mac games worden nooit apart verkocht.
oke leuk voor os x mensen. een Niet al te zwaar spel die op vrijwel elk systeem van apple kan draaien. (en leuk ofc)
Hopelijk komt het ook nog een keer naar de XBox One en PS4.
Leuk filmpje ook. Unicorn bacon....

Ik snap alleen niet dat ze er zo lang over gedaan hebben. Ze hebben deel 1 ook geport en bij deel 2 hadden ze al aangekondigd dat de OSX versie er aan zou komen.

Maar goed, beter laat dan nooit :)
Oude Finder logo. Die video hebben ze al even terug gemaakt ;)
Leuk kan ik weer eens wat anders doen dan diablo met de mensen die op osx zitten. Al begint het nieuwe seizoen van diablo wel gelijk begin februari.
er is ook info die wijst op een linux release:
http://www.gamingonlinux....tive-signs-for-linux.4817
leuk dat er dan tock ook een A-RPG naar linux en mac komt
Beter te laat dan nooit lijkt me!
Het is een leuk spelletje om tijdens een Steam sale aan te schaffen voor minder dan ¤5...
het spel gaat eig zelden op sale, heb hem zelf voor 5 euro gekocht op gamersgate, maar heb hem op steam nooit goedkoper gezien als 10¤
maar het spel is zijn prijs zeker waard ook 20¤
leuker als diablo3 naar mijn mening, en dan zit je ook niet aan online vast voor single-player (zoals bij diablo3 wel het geval is)
Ik heb hem een tijdje geleden voor 4.75 gekocht op Steam. :)
Maar voor 20 euro zou ik hem ook hebben gehaald. Erg leuk spel met veel mod mogelijkheden.
LoL dan kijk ik blijkbaar altijd als hij niet op sale is :)
Tijdens de summer sale van 2013 al eens aangeschaft voor 4,75 euro ;)
Beetje aan de late kant...
Maar het komt er wel }:O

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True