Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 45 reacties
Submitter: ytsmabeer

Opera wil versie 10 van zijn gelijknamige browser vooral een cosmetische opknapbeurt geven. Met name Apple-gebruikers zouden vaak kritiek hebben op de volgens hen te drukke interface.

Opera logoIn een interview met Zdnet zegt 'web evangelist' Bruce Lawson, werkzaam voor Opera, dat de gui van de browser wat hem betreft in de loop der tijd onoverzichtelijk is geworden. Ook zou het Noorse bedrijf vooral van OS X-gebruikers kritiek hebben gekregen op de interface van Opera 9.x. Om de interface in versie 10 op de schop te nemen, heeft Opera de Britse vormgever Jon Hicks ingehuurd. Hicks ontwierp eerder het Firefox-logo.

Welke cosmetische wijzigingen precies in Opera 10 doorgevoerd zullen worden, wilde Lawson niet zeggen. Ook over nieuwe features liet hij niets los, behalve dat de browser beter zal presteren dan de onlangs uitgebrachte Opera 9.6. Een eerste alpha-versie van versie 10 zou nog eind dit jaar moeten verschijnen.

Lawson liet ook weten dat hij blij is met de release van Google Chrome, omdat de publiciteit rondom de nieuwe browser aan het grote publiek duidelijk zou maken dat er wel degelijk goede alternatieven voor Internet Explorer zijn. Ook zou Chrome een ander publiek trekken dan het Noorse alternatief. Volgens Lawson is Opera vooral in zwang bij gevorderde webgebruikers, maar streeft het bedrijf er wel naar om de doelgroep te verbreden.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (45)

Ik gebruik Opera al sinds versie 5 naar volle tevredenheid. Tot aan versie 9 veranderde er eigenlijk vrij weinig aan de interface, op wat aanvullingen na dan. Er kwamen eigenlijk steeds meer knoppen op de balken te staan, steeds meer menuutjes e.d.
Met 9.5 is de standaard skin dan wel aangepast, maar die vele knoppen en balken blijven nog steeds standaard staan.

Als ik een verse install doe, dan ben ik toch altijd wel even bezig om het compleet aan mijn wensen aan te passen. Ik hou zelf van een minimalistisch uiterlijk, dus zo min mogelijk knoppen op de werkbalk en alles via de hotkeys/mousegestures activeren.
Ik installeer Opera ook wel eens voor anderen, met de opmerking "probeer maar eens", maar eigenlijk altijd dat ze zo goed als direct vallen over de overdadigheid aan opties en mogelijkheden.
Ik denk dus dat het zeker geen verkeerde zet zou zijn, om die interface eens goed op de schop te nemen, bekijken wat nu echt standaard aanwezig moet zijn en wat niet en eventueel bijvoorbeeld een customize-wizard maken voor de wat minder ervaren gebruiker om op een simpele manier de interface aan zijn/haar wensen aan te passen.
Ik ben persoonlijk voorstander van 2 Opera versie's.
Een standaard versie met minder feaures, meer gericht op de gewone casual internet gebruiker, doe maar eens een rechter klik en je kan 5 dingen in het menu schrappen dat een casual gebruiker toch nooit zal gebruiken, laat staan begrijpen.

En dan een soort van Opera Power user versie, voor mensen die vaak op het net zitten en al die features die Opera nu heeft, wel kunnen gebruiken.

Het grote voordeel volgens mij is dat Opera dan toegankelijker wordt. Ik gebruik Opera dagelijks maar raad hem enkel aan zo Power Users aan, mensen die weinig op het net zitten zijn beter af met Fierfox of IE. Ook voor beginnende gebruikers heeft dit voordelen, als men op een bepaald moment nood heeft aan een versie met meer features, dan kan men die gewoon installeren zonder vervelende import/export problemen.
Als je Opera al zo lang gebruikt zou je toch moeten weten dat alle instellingen (inclusief van de interface dus) zijn opgeslagen in je \profile directory, dus als je simpelweg je \profile directory behoudt of kopieert als je een nieuwe installatie doet heb je Opera weer exact hetzelfde.

Het gaat dan voornamelijk om de bestanden in de root van \profile, \profile\menu, \profile\keyboard, \profile\mouse, en \profile\toolbar.

Hetzelfde geldt voor de mail, dit zijn slechts 2 bestanden: mail\accounts.ini & \mail\index.ini. Daarnaast is er natuurlijk Opera Link voor bookmarks / speed dial etc, al zijn die dus ook opgeslagen in de \profile map.
opera heeft zo'n fijne interface, je mag alles zelf bepalen en indelen.
browse er al jaren mee, en steeds wordt 't beter en komen ze met nieuwe features.
hulde aan opera ;-)
opera heeft zo'n fijne interface, je mag alles zelf bepalen en indelen.
Ik kreeg de tabs anders niet onder de adres balk... Ook vond ik Opera er heel anders uit zien dan al mijn andere applicaties, alsof Opera geskind was, zeg maar... Heel vreemd en irritant.

Oftewel: FF it is...
Omgekeerde al eens geprobeerd in Firefox ? of nog beter de tabs onderaan zoals ik het in opera gebruik! Je moet er een css bestand voor gaan aanmaken en ergens paar calsses overschijven, dat is handig :? en het ziet er nog steeds niet 100% uit!

ik ben trouwens (als mac gebruiker) net te spreken over opera als mac browser! Ik merk weinig dat er teveel op staat standaard (dat niet op safari of FF3 staat)
search smijt ik altijd weg, zelfde met nieuwe tab, dat mijn bookmarks niet standaard in een eigen balk staan vind ik net positief, en mijn toverstaf zou ik niet meer kunnen missen!

@haling: eerste google hit:
http://www.youtube.com/watch?v=VamcRbsBo40
Ja, het kan wel. Maar laten we eerlijk zijn: het slepen van de werkbalk wat in Office kon (en in elk geval oude IE browsers), was een stuk duidelijker. Er zijn vast vele moeilijkere manier om een adresbalk onder je tabs te krijgen, maar dat er youtube filpjes gemaakt moet worden om het uit te leggen lijkt me ook genoeg zeggen.
Je kan wel de adres balk boven de tabs plaatsen en de adresbalk op de tabs verwijderen
Nou moet ik wel zeggen dat op OSX het standaard uiterlijk van Firefox ook belachelijk lelijk is en niet tussen de rest past.

Gelukkig is er een geniaal persoon geweest die voor ons het Grapple thema heeft ontworpen.
Dan ga je blij zijn met Firefox, want die kun je nog veel verder customisen dan Opera ;)

Opera is een prima browser, maar juist een van de meest gehoorde manko's, juist voor de doelgroep van gevorderde gebruikers, is dat het te weinig aan te passen is.

Ik mis bijvoorbeeld alle developer-mogelijkheden die een Firefox me wel biedt via de enorme hoeveelheid plugins. Ik ben afhankelijk van wat Opera zelf biedt, zoals het zeer beperkte Dragonfly.

Verder vind ik met name de interface van Opera maar zeer beperkt aanpasbaar en verlies ik hierdoor veel ruimte. Ik kan bijvoorbeeld geen 2 balken naast elkaar zetten.

[Reactie gewijzigd door Bosmonster op 14 oktober 2008 14:43]

Ik kan bijvoorbeeld geen 2 balken naast elkaar zetten.
Klopt, maar je kunt wel erg vrij met de knppen slepen dus zo'n groot probleem is dat niet. Wat probeerde je te bereiken dat niet wilde?
De Tab bar onder de Adress bar krijgen, bijvoorbeeld. Je kunt misschien wel tot een oplossing komen door nieuwe balken te maken en daar zelf allerlei knopjes op te gaan zetten, maar waarom de ene balk niet simpel onder de andere kunnen zetten d.m.v. drag-and-drop?

Misschien zie ik wel iets over het hoofd hoor, maar Firefox is tot in veel meer detail aan te passen. Dat neemt niet weg dat ik Opera overigens ook een goede browser vind.
Je kan toch de knoppen die je wilt gebruiken op de main bar zetten en de adress bar weg laten? In principe is dat alleen het balkje waar je de adressen in typt te verplaatsen.
Te drukke interface? Naar mijn idee kun je alles aan Opera customizen en zo druk/rustig maken als je zelf wenst.
Ja, maar bij een nieuwe install is er toch veel knoppen en werkbalken, en weinig browser ruimte. Hem vervolges snel wegdoen zonder goed naar de functionaliteiten te kijken gebeurt dan vrees ik snel.

Maar ja, ik heb hem ook genoeg veranderd (lees: veel knoppen weg, de rest verkleinen en vooral shortcuts gebruiken) dat ik waarschijnlijk weinig aan de nieuwe interface zal hebben.
Opera 9.5+ heeft standaard juist nauwelijks knoppen en werkbalken. Vergeleken met Opera 9.25 heb ik zelfs een heleboel knoppen zelf terug gezet die ik veel gebruikte (maar anderen blijkbaar niet, want vrienden vonden de nieuwe layout juist fijn).

De file-edit balk, tabs, en de URL bar, daarna gewoon het website venster, en daaronder een status bar.

Zoek maar eens op plaatjes van 9.6 op google images, dan zie je dat de interface ongeveer net zo groot is als die van firefox en dus net zoveel ruimte heeft voor de site.
Het gaat niet alleen om de hoeveelheid knoppen en werkbalken. Recentere versies van Opera hebben gelukkig al een 'lichtere' default install dan dat ze vroeger hadden. Wel blijft het zo dat het ontwerp van de GUI druk -en op sommige plaatsen vreemd- aan doet. Hierdoor komt het geheel druk over.

Dit zou je bijvoorbeeld aan kunnen pakken door te kijken waar borders vervangen kunnen worden door witruimte, waar elementen beter geïntegreerd kunnen worden en hoe de positionering van elementen verbeterd kan worden. Ook kan er gekeken worden naar de indeling van menu's, het weghalen van weinig gebruikte instellingen en het overzichtelijker (en minder) maken van dialogen.

Door een hele hoop van dat soort kleine maatregelen toe te passen, kan de interface al een stuk rustiger, overzichtelijker en duidelijker ogen terwijl er in feite niets (of weinig) is toegevoegd of weggehaald.
Ik heb hier een standaard install van opera 9.6 beta op osx dus niks getweaked aan de knoppen of iets dergelijks. En Opera heeft minder knoppen als bv een safari of firefox. En meer ruimte voor de site.

Er staat juist een tab-balk en navigatie knoppen.

Vorige versies heb ik nooit getest op osx.
>dus de beste browser is enkel 'n scherm met in het heel groot hun favorieten uitgebeeld.

Zo als de relatief nieuwe opera feature 'speed dial'?
Het feit dat je een interface kunt aanpassen naar je eigen wensen, betekent nog niet dat je minder aandacht moet besteden aan het ontwerp van de standaard interface. De meeste gebruikers passen maar weinig aan, en de standaard interface is natuurlijk wel datgene waar iedereen in het begin mee wordt geconfronteerd. Ik vind het een prima stap dat daar nog eens goed naar gekeken wordt.

Ik kan me ook wel voorstellen dat Mac gebruikers meer vallen over dat soort dingen. De user interface op het Mac OS X platform is normaliter zeer eenduidig. De gebruiker is er aan gewend dat het merendeel van de programma's gebruik maakt van de standaard UI widgets. Elke afwijking valt daardoor extra op. Dat was met eerdere versies van Firefox ook een bekend punt van kritiek.
Mwa. Ik vind dat het mail programma van OSX behoorlijk afwijkt van Safari. En dan heb ik het nog niet eens over iTunes die zelfs zijn eigen scrollbar heeft. Dan heb je nog Quicktime, die met ronde knoppen werkt...

Hoezo standaard UI widgets? De meeste programma's die op elkaar lijken zijn notabene ontwikkeld door 3rd party developers.
Je hebt gelijk dat sommige onderdelen ook niet altijd gelijk aan elkaar zijn. Maar de dingen die jij noemt zijn toch van een andere orde vind ik. iTunes, Safari en Mail voelen echt aan als een Mac app. Als je Opera opent, heb je echt het idee dat alleen de rand van het venster zelf echt "OS X" is en alles wat daar binnen gebeurt er door een eigen engine in wordt gestopt. Die inhoud zou er op Windows of Linux precies hetzelfde uit kunnen zien. Zo komt het over.
Laat ze de compatibiliteit met zoveel mogelijk websites maar verbeteren. Die interface is gewoon prima, de enige reden dat ik heel af en toe toch iets anders gebruik dan Opera is dat sommige websites (zeldzaam gelukkig) niet goed werken, en wel in FF en IE.

Verder natuurlijk een überhulde browser.
Helemaal mee eens: krijg de sites van Rabobank niet goed door (kan wel inloggen, opdrachten klaar zetten, maar kan ze vervolgens niet versturen) en van Visa Card word ik al helemaal niet vrolijk, want kan niet inloggen omdat knop ontbreekt. Dit gaat allemaal wel goed in IE7. Oh ja, gisteren een canvas doek besteld bij de Hema... kon ik halverwegen overschakelen naar IE7 omdat de pagina fout gaat in Opera.
Ik gebruik dagelijks Opera om mijn Rabobank dingetjes te regelen, nooit enige vorm van hinder van gemerkt. Wel in FF daarentegen, nogal eens dat FF sites niet (volledig) rendert en Opera wel.

IE gebruik ik enkel en alleen om die sites te openen die 'IE-only' zijn zoals inderdaad hotmail en enkele meer. Voor webontwerp taken gebruik ik meestal FF (mooie plugins voor te krijgen) en Opera voor de dagelijkse internet handelingen.

Wat me vooral ook veel irritatie oplevert is de stelling van 'nitwits' dat als een site niet goed gerenderd wordt in Opera of FF dat dan Internet Explorer een stuk beter moet zijn, vertel dan maar eens dat het juist FF en Opera zijn die zich aan de webstandaarden houden en IE niet. De 'nitwit' in het algemeen zal het een worst wezen of een browser voldoet aan standaarden, de 'nitwit' wil alleen maar internetten zonder poespas en elke site moet het gewoon doen. Als dan een browser een website niet goed opent en IE wel is in de ogen van de 'nitwit' IE de betere browser, ook al weet de gemiddelde Tweaker dat het juist tegenovergesteld is.
@Sleezball: ga zo nog eens de Rabobank pagina openen. Voor de duidelijkheid, in 9.5 ging het goed, maar sinds dit weekend krijg ik de signeercode niet meer te zien onder 9.6 (wel zo een vierkantje met de tekst image). Hoop niet dat je mij bedoelt met nitwit, want dan ben ik niet duidelijk geweest in mijn vorige post: Opera is op mijn pc de standardbrowser. Alleen voor de visa card (en sinds gisteren de Hema) moet ik overschakelen naar IE7, en daar baal ik al van sinds ik de card heb. En al die tijd werkt Identify als IE of FF ook niet. Voor nog meer duidelijkheid: ik leg de schuld niet bij Opera maar bij Visa (kijk zelf maar eens naar de "geweldige" pagina: http://www.icscards.nl/nlicportal/nlic/portal/visa Als je dan op Naar Login klikt kun je wel naam en ww invullen maar er is geen knop om door te gaan).
Ik bedoelde niet jou met 'nitwit', daar bedoelde ik de gemiddelde computergebruiker mee die met zijn machientje een mailtje of briefje tiept, een beetje op internet zit en hooguit een keertje patience speelt. Dus de generieke 'Jan-de-huisvader' die naar Dixons rent voor een nieuwe computer.

Onder Opera 9.6 heb ik het over. Die gebruik ik sinds die versie als upgrade werd aangeboden en loopt feilloos hier, daarom denk ik dat je de flashplayer of iets dergelijks nog installeren moet.

Ik heb ook even gechecked op icscards.nl maar geen probleem hier. De inlogvakjes en het knopje 'start' is gewoon te zien dus ik begrijp niet zo goed dat jij zoveel problemen ondervindt met Opera. Tot nu toe is Opera in mijn geval de browser die het minste problemen oplevert.
als websites niet werken in een browser of browsers is het vaak te wijten aan de geschreven websites zelf. Ik ben opera gebruiker en heb eigelijk maar 2 websites die niet werken, deviantart (uploads) en hotmail (mails versturen, maar geen content). Hoe gaar dat ook is ligt het volgens mij aan de sites zelf. Ze costomizen de sites met javascript applicaties net iets te, dat het niet meer werkt (of alleen in IE).

doet me denken aan websites waar staat:
"This website is only visible in Internet Explorer 6 or higher."
Ja dan maak je als developer zelf de fout!

maargoed, leuk dat ze de interface op de schop nemen, hij is goed nu, maar wat kleurloos. En als ik er echt goed naar kijk is het de ene gradient op de ander gegooid en dat zorgt dat het wat hobbelig overkomt.

[Reactie gewijzigd door Maynar op 14 oktober 2008 17:03]

Dat is natuurlijk niet de schuld van Opera, maar wel de schuld van webdesigners. Als ik me niet vergis was Opera de enige browser die de Acid 3 test volledig correct renderde.
Dit lijkt me meer de schuld van de computergebruikers, aangezien die "allemaal" IE gebruiken maken de webdesigners de websites ook eerder voor IE ;)
Dit is natuurlijk wel heel makkelijk afschuiven...

[Reactie gewijzigd door Heikanu op 14 oktober 2008 16:23]

Ik vind die reactie altijd grappig: wanneer gaat rijkswaterstaat asfalt op de weg smeren waar Opels beter op rijden omdat er toch zoveel mensen een Opel hebben. Als je de parallel zo trekt zal niemand een site specifiek voor IE maken een goed idee vinden....
Ten eerste is het verschil is wegligging tussen de verschillende automerken nihil bij hetzelfde asfalt, in tegenstelling tot het bekijken van dezelfde site met verschillende browsers.
Ten tweede is er niet één "Rijkswaterstaat" met een vastgesteld beleid die sites bouwt, maar miljoenen mensen die allemaal hun persoonlijke voorkeur hebben.

Aangezien 't gros van de mensen nog steeds IE gebruikt (en daarop dus hun website test), zal het gros van de websites dus met name geschikt zijn voor IE.

Het is een feit dat verschillende browsers een website verschillend kunnen renderen.
Een goed ontwerp anticipeert daarop door: testen op meerdere browsers, meerdere CSS en/of scripts, geen idioterieën die fouten in de hand werken.

Acid 3 is leuk, maar als er geen enkele browser 100% haalt, waarom zou je dan de moeite doen om je site acid 3 complient te maken?

Echter, de hele kwestie is hier off topic, omdat het gaat om de GUI van Opera, niet om de render kwaliteit.

Leuk, een opgefriste user interface, maar 't blijft mijns inziens marketing.
Prop versie-na-versie steeds meer in de beschikbare pixels, totdat iedereen het teveel vindt en zeg dan: "nu, vernieuwd, met minder troep!"

Vroeger had je Word Perfect 5.1... niks geen menu's of ander geneuzel: tekst!
In Word hebben ze 't nu opgelost: ze verstoppen de helft zo goed dat je 't zelfs niet kan vinden als je 't wilt gebruiken.

Los van dit alles heeft Opera nooit mijn voorkeur gehad, omdat in het verleden te vaak bleek dat Opera van de rendering een zooitje maakte. Toen kwam er een versie met reclame en had ik 't helemaal met ze gehad.

Opgefriste user interface of niet: Opera? nee bedankt!
Je weet nooit wat de volgende versie weer zal brengen...

[Reactie gewijzigd door AxiMaxi op 14 oktober 2008 16:57]

Acid 3 is leuk, maar als er geen enkele browser 100% haalt, waarom zou je dan de moeite doen om je site acid 3 complient te maken?
De Acid 3 test is een webpagina waarop verschillende webstandaarden gebruikt worden zodat de ondersteuning van die standaarden door browsers getest kan worden. Het is me dan ook niet helemaal duidelijk wat ik onder een een Acid 3 complient website moet verstaan. Een site waarin alle standaarden die in Acid 3 getest worden verwerkt zijn misschien?
Opgefriste user interface of niet: Opera? nee bedankt!
Je weet nooit wat de volgende versie weer zal brengen...
Uitgaande van eerdere releases zou ik zeggen: "handige nieuwe features die vervolgens ook in andere browsers geïmplementeerd zullen worden". Maar ja, je weet het nooit met de toekomst, ook niet bij (andere) browsers.
versie 9.60 slaagt ieder geval nog niet voor de acid3 test. Bij mij komt hij daar tot de 85 van 100.

Waarschijnlijk een test build die wel de hele acid3 test haalt.
Had ergens gelezen dat dat probleem er is omdat Opera de webstandaarden iets té strak neemt, IE en Firefox doen daar beide wat lichter aan (of hebben betere foutcorrectie). Het probleem is bekend en Opera werkt eraan, als het goed is.
Standaard is het volgens mij na een schone instalatie nu echt niet druk als je het vergelijkt met bijvoorbeeld Fx. Maar ik heb zelf constant die exta tab aan de linkerkant ook openstaan voor snelle toegang tot m'n mail, downloads, widgets, bookmarks en geschiedenis
Ik ben benieuwd, over de huidige interface had ik niet veel op aan te merken en ik gebruikte Opera al een aantal jaren, onder Linux en Windows. De laaste half jaar ofzo had ik heel veel last van vastlopers en stotterende webpages meestal bij het gebruik van de scrollbar dus ik ben van Opera naar FirefoxF gegaan en ben hiermee ook tevreden mee.

Het is zoals gezegd goed naar eigen smaak aan te passen maar een frisse blik op de GUI "look and feel" kan nooit kwaad.
Zou mooi zijn! Als er één reden is waarom ik Opera niet op mijn Mac gebruik is het dat het niet aanvoelt als een Mac-applicatie. Onder Windows maakt dat niet zo veel uit, geen enkele applicatie, ook die van Microsoft zelf, houdt zich aan richtlijnen, maar op de Mac is dat anders. Er zijn strikte richtlijnen en de meeste applicaties houden zich daaraan. Eigenwijze applicaties zoals Opera vallen daardoor meteen op omdat ze niet binnen het systeem lijken te passen.
Ik gebruik Opera al jaren en surf immer met de laatste snapshot builds.

Ik ben erg benieuwd naar de make over van de Opera interface. Was nooit zo'n fan van de standaard skin dus gebruikte jarenlang de Mac OS X metal grey skin. Ik ben redelijk tevreden met de huidige interface; het kleur schema integreert goed met dat van Vista. Het komt krachtig over maar is wat aan de grijze kant zoals eerder betoogd.

Laat maar komen dat nieuwe ontwerp. :Y)
De fijnste feature van opera vind ik nu het synchroniseren van bookmarks tussen verschillende PC's (ook al kreeg ik laatst een heleboel dubbele entries... maar die bug zou alweer opgelost zijn)
Als ik dan op de ene PC een bookmark aanmaak dan heb ik hem overal
Hoewel ik Jon Hicks echt heel erg geweldig vindt, vraag ik me af waar het nu heen moet met Opera voor Windows. Hicks is namelijk een Mac-gebruiker in hart en nieren, en met een OS X interface zal het dus wel goed komen... maar Windows...
Ik hoop dat ze voor Windows eindelijk eens met een 'normale' native windows-look komen (die standaard aan staat). Misschien dat het dan nog een wat wordt met Opera & de gewone man die op zoek is naar een alternatieve browser.

[Reactie gewijzigd door SiliconError op 14 oktober 2008 18:51]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True