Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 81 reacties

Mark Gerhard, directeur van het Engelse Jagex, beweert dat de gratis speelbare mmog RuneScape tien miljoen actieve spelers heeft. In de negen jaar sinds de game uit is, zouden in totaal zelfs 105 miljoen mensen het spel gespeeld hebben.

De Engelse ontwikkelaar Jagex maakt met de gratis speelbare mmog RuneScape 'mogelijk net zoveel winst als World of Warcraft,' aldus directeur Mark Gerhard in een interview met Eurogamer. Hoeveel winst het bedrijf maakt, laat hij niet los, maar wel dat het succes enkel te danken is aan RuneScape. Gerhard heeft het liever over het aantal RuneScape-spelers: de Jagex-directeur beweert dat er meer dan tien miljoen actieve spelers zijn, al drukt Gerhard zich wel in wat vage bewoordingen uit: "Het hangt er vanaf hoe je meet, per dag, per week of over drie maanden." Hij is wel duidelijk over het totaal aantal mensen dat RuneScape ooit gespeeld heeft: die teller staat op 105 miljoen. Het spel is opgenomen in het Guiness Book of Records als de populairste gratis mmog.

RuneScape, dat negen jaar geleden gelanceerd werd, was de eerste jaren geheel gratis. In 2002 introduceerde Jagex echter 'premium content' waarvoor betaald moet worden. Die introductie was volgens Gerhard een gok die goed uitpakte. Binnen 24 uur was twintig procent van de spelers overgestapt naar een betaald account en dat percentage wordt nog steeds gehaald.

Door de inkomsten uit RuneScape is Jagex gegroeid tot een bedrijf met 400 werknemers, verdeeld over vestigingen in Cambridge en Londen. Naast het onderhoud van RuneScape werkt Jagex aan een opvolger, MechScape, die in 2010 gelanceerd wordt. De studio heeft 'tientallen miljoen ponden' in de ontwikkeling ervan gestoken, aldus Gerhard. Datzelfde zou gelden voor FunOrb, een portal van Jagex voor casual games.

Video (RuneScape_Trailer01.flv)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (81)

Een aantal zaken die ik even zou willen aanstippen:

*20% van de spelers zou in de eerst 24 uur overgestapt zijn en nog steeds zou dat percentage gehaald worden.
Dat vind ik opvallend. Twee jaar geleden had men ongeveer 1 miljoen members op 5 miljoen actieve spelers. Daarna kwamen er veranderingen die ervoor zorgden dat je niet meer kon PvP'en in de zogenaamde wilderness, en dat je geen "unbalanced trades" meer kon doen. Toen is het aantal betalende spelers significant ingezakt. Het tellertje van de hoeveelheid mensen die op een dag aan het spelen was, kwam nog maar tot de helft, na die bewuste update op 10 december 2007. Runescript (een IRC-bot met allerlei Runescape-functies) houdt de hoeveelheid spelers en het record aan spelers bij en het was duidelijk te zien dat er een enorme vermindering in het aantal spelers zichtbaar was. In de laatste anderhalf jaar zou Jagex daar dus weer helemaal bovenop gekomen zijn. Dat zou ik knap vinden.

Zeker doordat er op dit moment veel kritiek is op Jagex, doordat 2009 het zogenaamde "upgrade year" is. Dit houdt in dat men veel tijd besteed aan het fixen van bepaalde elementen in de game, veel technische (achter de schermen) verbeteringen doet.. en dat daarbij de "echte" content een beetje blijft liggen.

*De zogenaamde "lag"
De lag komt in ieder geval niet door Java. Jagex claimt niet zo erg afhankelijk te zijn van wat Java biedt. Ze hebben over de jaren bijna alles inhouse ontwikkeld en claimen de afhankelijkheid van Java opgelost te hebben. Lag bestaat er eigenlijk nauwelijks. De meeste game servers werken perfect. Zeker als je als Nederlander gewoon in een Nederlandse server zit. Waar het idee van lag vandaan komt begrijp ik echter wel. Het spel werkt met zogenaamde game ticks. Elke "tick" is 600ms (oftewel, 0,6 seconden). Als er iets gebeurt, kan er dus pas weer wat gebeuren na 0,6 seconden. Als je ergens klikt op de map (waar je heen wilt lopen), duurt het dus een "poosje" voordat er beweging in je character komt. Ik denk dat daar het gevoel van traagheid vandaan komt. Ik kan het overigens goed begrijpen. Ik hoop dat Jagex dit nog eens verandert, maar het zal wel niet zo makkelijk zijn.

Wel is het zo dat wanneer er heel veel spelers op een hoopje staan, het wel eens trager zou kunnen worden. Dat gebeurt echter maar zelden, en vaak in gebieden waar het niet veel uitmaakt. Bijvoorbeeld de verzamelplaats om te kunnen ruilen. Als je ergens in een grot monsters aan het af bent slachten, is het doorgaans zonder enige vertraging. Ook zijn de meeste "drukke" steden nog altijd zonder vertraging.

*De hoeveelheid bots in het spel
Deze zijn eigenlijk allemaal zo goed als weg. Er zal zeker nog wel eens een speler zijn die een bot gebruikt om z'n levels te trainen. Echter, de grote zwermen bots die je vroeger zag, zijn allemaal verdwenen. Dit is een resultaat van het uitbannen van unbalanced trades (zie de link die ik hierboven gaf) zodat de grote Chinese sweatshops (daar schijnen er veel van te zijn. Jagex noemde het een groot probleem) hun gefarmde items en goud niet meer voor echt geld door kunnen verkopen aan spelers. In een klap waren de bots toen verdwenen. Echter, de spelers waren er natuurlijk niet blij mee. Je kunt nu nog maar heel weinig doorgeven aan andere spelers zonder er wat tegenover te stellen. Maargoed, voor het spel als geheel was het een verbetering. Het is een wereld van verschil, het RS voor 10 december 2007, en daarna.

*De quests
Deze zijn, imo, toch echt wel een stuk beter uitgewerkt dan in WoW. Bijna alle quests zijn onderdeel van een verhaal. Ook is elke quest uniek. Je doet bijna nooit dezelfde dingen. Uiteraard moet er wel eens een sterk monster verslagen worden, maar het is altijd weer in een unieke context met constant nieuwe npc's, een nieuwe gedeelte van de map, nieuwe rewards en unieke dialoog. In WoW zie je toch veel van hetzelfde. Of het beter is of niet, is aan de speler zelf om dat te bepalen. WoW heeft als het goed is meer quests, maar Runescape dus over het algemeen meer diepgang. Probeer maar eens een quest als "When Guthix Sleeps". Daar mag je wel een dag of 2 voor uittrekken. Nadat je natuurlijk al een jaar gespeeld hebt om uberhaubt aan de requirements voor die quest te komen...

Als je daarbij de "lores en history" van Runescape leest, zul je een zeer uitgebreide verhaallijn tegenkomen. Er komen dan op Runescape-fansites geregeld discussies voorbij die gaan hoe deze verhaallijnen zich zullen vervolgen in toekomstige quests. Dit zorgt er ook voor dat er nog gigantisch veel rek in Runescape zit. Er kunnen gemakkelijk nog tientallen quests bij komen die in de huidige world map en game setting prima passen. Daar hoeft geen groot nieuw uitgebreid omgeving voor neergeplant te worden.

*De grafische pracht van RS
Het is wel duidelijk, Runescape is lang niet zo mooi als de nieuwste spellen van tegenwoordig. Dit maakt Jagex echter weinig uit. In bovenstaande interview (en in eerdere statements) staat te lezen dat toegankelijkheid voor hen een belangrijk punt is. Ze zouden gemakkelijk de grafische elementen nog een hoop kunnen verbeteren. Dat zou echter ook betekenen dat een groot gedeelte van de spelers geen Runescape meer zou kunnen spelen. En dit is nou juist de kracht van Runescape. Je kunt het in 'standaard detail' al met een Pentium II spelen. Het uitbrengen van Runescape HD en fullscreen in juli 2008 heeft er echter wel voor gezorgd dat Runescape een gigantisch stuk aantrekkelijker is geworden. Voor een spel wat in je browser wordt gespeeld, en waar je zo mee kunt beginnen, ziet het er erg goed uit. Je moet het simpelweg niet gaan vergelijken met al het grafische geweld wat je tegenwoordig ziet. Jagex meet zich daar niet mee, en wil zich daar ook niet mee meten. Ze hanteren andere doelstellingen.

Natuurlijk is het aan jezelf of je Runescape wel of niet aantrekkelijk vindt met de graphics die het heeft.

*Het grinden van skills
Een groot probleem in Runescape. Gelukkig beseft Jagex dat ook. De afgelopen jaren zijn er enorm veel alternatieve manieren bijgekomen om je skills te kunnen trainen. Je hoeft nu niet meer honderdduizend keer op een steen te klikken, of op een boom. Er zijn vele andere manieren om je skills op een acceptabele hoogte te krijgen zodat je alle content kunt unlocken. Je hebt tegenwoordig veel minigames, distractions and diversions die het Runescape-leven een stuk aangenamer maken. Wil je echt voor de highscores gaan en al je skills op 99 krijgen? Dan komt er toch een groot stuk grinden bij kijken. Het kost namelijk enorm veel tijd om je skills op het allerhoogste te kunnen krijgen. Gelukkig hoeft dit absoluut niet als je gewoon alle content wilt kunnen spelen.

Kortom: grinden? Kan, maar hoeft niet. Het hangt er een beetje vanaf hoe jij wil spelen en wat je doelen in het spel zijn.

*De kosten om Runescape te draaien, en de winst
Als je Jagex moet geloven, dan is het wel begrijpelijk waarom ze met minder inkomsten toch meer winst zouden kunnen maken als WoW (voor de duidelijkheid, dit claim ik niet, dit staat in het interview, dat het mogelijk zo zou kunnen zijn). Jagex heeft in interviews aangegeven dat ze alles zo lowtech mogelijk doen. Beperkte bandbreedte, beperkte hardwarekosten... dat kan natuurlijk de kosten significant drukken. Hier zegt men er wat over. Ik quote:
"Bear in mind that we do this with running costs that are sub £1 million a year," says Gerhard. "Which, if you compare it to something like Age of Conan which only has about 250,000 active players but has running costs in the region of $200 million or World of Warcraft with costs in the region of $500,000,000 per year, puts things in perspective… Our running costs are effectively 1/500 that of WoW!
Goed, dit komt natuurlijk van iemand die niet helemaal objectief zal zijn, maar het zal voor een groot gedeelte toch wel kloppen.

*De gemiddelde leeftijd van de Runescape-speler
Er wordt vaak onterecht gezegd dat deze zo rond de 11, 12 of 13 zou liggen. Jagex heeft eens een demografisch onderzoek gedaan, en de gemiddelde leeftijd kwam op 16 uit. Ik weet echter niet meer in welk interview dat stond. Het klopt overigens wel dat een groot gedeelte van de spelers zeer kinderachtig is. En dat er veel gescheld en ander kansloos gedrag plaatsvindt in het spel. Erg vervelend is dat. Er wordt overigens wel eens gezegd dat het voorbij is zodra je betaald voor het spel. Dat klopt absoluut niet. Je ziet precies hetzelfde in de betaalde versie, als dat je ziet in de gratis versie. Wellicht dat de intensiteit wat minder is, maar na jaren van spelen zet ik vaak het liefst mijn public chat uit, om er geen last van te hebben.

Overigens is Jagex wel actief bezig om de community een beetje in een beter daglicht te stellen. Ze doen nu meer met events, ze posten zaken op Twitter, Facebook, etc, en andere zaken. Op dit moment is er ook een leuke actie aan de gang. Je kun je Runescape-video insturen, en op die manier een trip naar Jagex HQ winnen. Geheel verzorgd. En ze zijn ietwat minder strict met de regels geworden. Veel mensen klaagden erover dat Jagex iedereen leek op te willen voeden. Met de nieuwe CEO Mark Gerhard zijn ze net even wat meer open minded geworden. Ook zijn de zogenaamde player moderators meer community moderators geworden. Alhoewel er nog een lange weg te gaan is, denk ik dat dit wel een positieve inslag heeft op de community.

*Mechscape
Ik lees hier dat het in 2010 gelanceerd zou worden. Ik denk niet dat je er iets over kunt zeggen. Jagex lanceert het pas als ze vinden dat het af is. Op dit moment zijn ze bezig het spel zodanig op te poetsen dat het gereed is voor de launch. Het zou dus kunnen dat we dit jaar al een speelbare beta krijgen. Jagex heeft al eens eerder aangegeven dat Runescape-members het spel al zouden kunnen beta-testen. Laten we hopen dat dit ook de waarheid wordt. In ieder geval zou het spel ieder moment gereleased kunnen worden, het hangt er gewoon vanaf wanneer zij vinden dat het klaar is.

Daarbij komt dat het spel niet Mechscape gaat heten. Het is een codenaam. Door een aantal mensen wordt gezegd dat het "Stellar Dawn" zou gaan heten. Ik heb er echter nog geen goede onderbouwing voor gezien.

Overigens, we hebben op GoT een spelerslijst voor Runescape. Je kunt deze lijst hier vinden, en als je er zelf op wilt, kun je me een berichtje sturen. Het runescapetopic op GoT is trouwens niet zo heel erg druk. Toch gek, als het zoveel spelers heeft. Dus maar even een linkje: [MMORPG] Runescape #3

* RoD speelt zelf al 9 jaar Runescape, en heeft alle skills al op 99 weten te krijgen.
Maar dat ze claimen met een Pentium II nog runescape te kunnen spelen is gewoonweg niet waar. Ik heb het jarenlang op een PIII 667 gespeeld op low detail en het draaide gewoon ruk, je merkt echt dat je in de general store minder snel items hebt dan anderen en met vechten ben je ook in het nadeel. Ze kunnen beter op C++ oid overgaan dan op JAVA imo, aangezien je om RuneScape echt lekker soepel en goed te kunnen draaien ook al best een behoorlijke PC nodig hebt.
Waarom zouden games in C++ maken als Java games kan aanbieden in een browser en bovendien heel portable is }>

Waarom zou jagex overstappen naar C++ als hun engine geschreven is in java.

Btw gebruiken C++ WEL op de achtergrond om bv. de gpu een deel van het werk over te nemen van de cpu. Maar vraag me niet waar ze C++ nog voor gebruiken.

En ken je wel spelletjes die ongeveer dezelfde kwaliteit geven met zoweinig cpu? :X
Jagex is 1 van de weinige die daar echt in slaagd imo. _/-\o_
RS is wel een behoorlijke CPU slurper hoor... dat hebben ze zelf ook wel eens aangegeven!


24) Fuzziekiwi asks;
I was just wondering if one day you guys will be working on RuneScape High Detail so it takes less CPU. TBH I think RuneScape is a CPU hogger.

Yes, we have a project underway to better utilise the CPU, so as to enhance the software mode of the game.


http://forum.runescape.com/l=0/forums.ws?13,14,673,59348759

:)
Ik vraag me af hoe dit nieuwsbericht er op komt dat Mechscape een opvolger van runecsape is. MechScape is voor mij bekend een zelfde soort spel, maar dan in sci-fi omgeving. Soort EVE online geloof ik maar dan in je browser. Runescape zal gewoon blijven met zijn fantasy setting.

Jagex heeft ook FubOrb uitgebracht naast runescape. Daarvoor moet je ook betalen. Waarschijnlijk om een grotere groep spelers aan te trekken en meer inkomsten in te slepen. Een bedrijf moet tenslotte toch ergens geld vandaan halen om te groeien.

[Reactie gewijzigd door Hans1990 op 31 augustus 2009 18:02]

Het is ook geen "opvolger" het is een apart spel!

Jagex heeft zelf wel eens aangegeven dat "Ondanks mechscape, Runescape gewoon nog steeds ons belangrijkste spel is"
Word iemand met 5 accounts gezien als 1 speler of als 5?
Want de manier van tellen kan hard verschillend zo..
Bij dit soort tellingen gaat het om het aantal accounts. Bij betaalde MMORPGs zullen er dusdanig weinig mensen zijn met meerdere accounts dat dit niet zoveel verschil oplevert, maar hoe dat bij Runescape zit weet ik niet.

Overigens vind ik de claim dat Runescape net zoveel winst oplevert als World of Warcraft wel enigszins vergezocht. Als 20% van de 10M spelers een betaalde account heeft zit je op 2M accounts tegen de 11M accounts van WoW. Runescape zal wel wat advertentieinkomsten hier en daar hebben maar ik denk niet dat dat 9M * 13 euro per maand oplevert.
Ik denk dat je gelijk hebt inderdaad, maar je bent vergeten de kosten van wow tegenover de kosten van runescape per tijdseenheid mee te rekenen. wow kost veel meer aan servers, mods etc. dan runescape.
Waarom zouden de kosten van WoW per speler significant hoger liggen? Een gratis Runescape account zal net zo zwaar zijn als een betaald WoW account. Wellicht dat WoW accounts meer gebruikt worden dan gratis Runescape accounts, omdat je iets eerder een maandje aan de kant legt als je er niet per maand voor betaalt...

De "mods" van WoW zijn allemaal community-projecten, dat kost Blizzard geen cent. Sterker nog, de echt populaire mods worden in de basis-interface opgenomen, een bron van gratis ideeen voor Blizzard dus.
Omdat bijvoorbeeld de server van de forums van RuneScape op een server draait met 1 GB ram.
En hoe is de forum-server relevant in dit geheel? De kosten zitten 'em in de game-servers, niet die van de forums.
Je hebt gelijk dat het niet alleen maar om de kosten van het runnen van een simpel forum. Maar het gaat er om dat je in dat artikel kan lezen, hoe trots ze zijn op de technologie die ze hebben. Het is misschien een beetje kort door de bocht om aan te nemen dat ze daar heel veel op besparen en dat het op weegt tot de kosten van het maken van die technologie. Maar als de technologie van RuneScape efficiŽnter is dan die van WoW dan kan je aannemen dat de server kosten per speler lager liggen. Daarin is het dan relevant. Ik begrijp dat het uitgebreider had gemoeten.

Overigens is het ook zo dat de hoeveelheid data die naar de client gestuurd wordt een goed punt is om op te vergelijken.
Ik hoop van harte dat ze het feit dat RS enorm veel simpeler is dan WoW niet als pre zien. Ze hebben kennelijk 1/500 van de servercapaciteit van WoW. Je gaat me niet vertellen dat dat is omdat RS simpelweg 500 keer zo efficient geprogrammeerd is.
Wat een onzin dat je nu zegt.
Efficientie van progammeerbaarheid heeft hier niks mee te maken.
Runescape is simpel, maar levert wel even veel geld op. (als het waar is)
Dat is het effieciente.
Met de mods voor WoW bedoelde Qarion niet de mods voor de interface waar jij op doelt maar de mods/admins die een oogje in het zeil houden. Deze kosten wel degelijk geld
idd, winst, dus niet omzet. Winst is wat er overblijft na alle kosten betaald zijn. Dus ook ontwikkelaars serverpark reclame etc etc
Aangezien ze uberhaupt niet willen publiceren wat voor'n winst ze precies maken is het nog maar de vraag of die zo hoog is als ze beweren. Ik geloof zeker dat WoW meer hardware nodig heeft dan RS, en waarschijnlijk zijn de vaste kosten kwa personeel ook hoger, maar zolang Jagex geen cijfers publiceert is dit gewoon loos gezwets.
Ik denk dat de service bij WoW veel hoger ligt verder zal het wel meevallen..
"Bear in mind that we do this with running costs that are sub £1 million a year," says Gerhard. "Which, if you compare it to something like Age of Conan which only has about 250,000 active players but has running costs in the region of $200 million or World of Warcraft with costs in the region of $500,000,000 per year, puts things in perspective… Our running costs are effectively 1/500 that of WoW!

naar : http://www.techradar.com/...-outline-mechscape-617551

1/5 betaald dus 2milj*5euro*12=120 miljoen in een jaar(inkomsten)
120-1mill running cost is 119miljoen/jaar(winst
terwijl WOW 1miljard per jaar schijnt te verdienen
allemaal heeel kort door de bocht, maar dit lijken me goeden getallen.
Dus WoW maakt veel meer winst

[Reactie gewijzigd door sjaakwortel op 31 augustus 2009 17:39]

Blizzard verdient 1 miljard per jaar.
En WoW is niet hun enige spel.
Als je op WoW niet voor accounts hoefde te betalen zou ik ieder character op een eigen account aanmaken. Dan kun je met jezelf levellen (multiboxen), of een van je chars uitlenen aan iemand anders en nog steeds zelf spelen, of jezelf boosten in instances, en nog veel meer wat je nu niet kan omdat je maar met 1 char tegelijk online kunt zijn. Ik heb nu een stuk of 6 characters waar ik regelmatig op speel (en nog wat anderen die dood liggen te bloeden), dus zou ik dan 6 "actieve" accounts hebben voor zo'n teller...
Wel lachen, voordat de ontwikkelaar van Runescape bij Jagex kwam, was Jagex een nogal kleine website met een tiental Java spelletjes - schaken enzo.

iig, dit is bewijs dat ook gratis MMO's kunnen werken. Nu is Runescape misschien niet het beste voorbeeld, en haalt het qua kwaliteit en content lang niet bij de 'grote' MMO's, maar zeker wel mbt populariteit.

also, free stuff plz.

[Reactie gewijzigd door YopY op 31 augustus 2009 10:45]

De kwaliteit vind ik wel erg goed, iig dat vond ik 6 jaar terug toen ik het speelde... Het is neem ik aan nog steeds een spel wat in je browser wordt geladen?
Dat is wel verbeterd over de jaren - de eerste versie waren nog in Paint gemaakte 2D sprites op een low-res 3D ondergrond. Versie 2 was volledig 3D, nog steeds niet veel soeps, maar wel beter. De huidige iteratie is nog beter, ook met de achterliggende Java 3D technologie, maar nog lang niet op het niveau van andere engines. 3D en graphics in Java werkt gewoon niet, blijkbaar.
Klopt, wordt nog steeds in je browser gespeeld maar de content wordt wel degelijk gedownload naar een tijdelijke map. Speel je het later weer wordt de map alleen geŁpdate (tot je alle tijdelijke bestanden e.d. wist, want dan moet het weer opnieuw) waar nodig.

Ook is er een HD variant, waarbij het spel er stukken mooier uitziet. Zeker met de huidige computers en internet snelheden is dat wel een must om voor wat beter beeld te zorgen.
Vergeet niet dat dit alleen een java spel is he, en dat de meeste andere games gedownload moeten worden en ook een complete engine e.d. erachter hebben. De kwaliteit is wat dat betreft wel behoorlijk te begrijpen.
De kwaliteit is relatief gezien redelijk belabberd, allemaal nogal 'traag' en grafisch is het niet echt veel soeps. Toch heeft het nog steeds een hoop van de sterke punten welk het 6 jaar geleden ook had. Speel het zelf bijna niet meer omdat het na een tijdje erg eentonig wordt, maar toch is de runescape van nu in grote lijnen nog steeds hetzelfde als de runescape van toen.

Met als enige nadeel de gigantische toename aan losgeslagen idioten welk continu op elkaar zitten te vloeken en schelden. Was het 6 jaar terug al een probleem, nu moet je betalen wil je er omheen. Het is een jammerlijke zaak vraag je het mij.


Meer in het algemeen vind ik het goed om te zien dat ze 10 mijloen actieve spelers hebben behaald, het is iets wat potentie bied voor aankomende MMO's om ook eens voorbij de standaard monthly subs te kijken maar met meer inovatieve systemen te komen; welk mogelijk wat vriendelijker zijn om meerdere MMO's te kunnen spelen zonder geld weg te smijten.
Het toont hoe gigantisch veel extra moeite je moet doen om mensen te overhalen om voor iets te betalen. Zelfs bij games als WoW heb je dan nog altijd mensen die niet snappen waarvoor dat geld is en het dus nooit eens bekijken.
Runescape zelf biedt ook zoveel meer en dan nog vragen ze maar $6 voor. Daarmee halen ze dan 20% betaalde accounts.
Je meent echt dat Runescape je meer biedt dan WoW?
Als ik het bovenstaande filmpje zie, geloof ik dat eigenlijk ook niet echt. Wel 150 quests? En wel 24 unique spells? In LOTRO heb ik al ruim 30 "spells" en heb je per gebied meer dan 150 quests, en er zijn tig gebieden. In WoW is dat niet anders...
De meeste van de 150 quests zijn goed uitgewerkte quests (zitten ook wel een paar mindere in hoor). Maar het is niet zo dat je quests hebt waar je gewoon een monster moet doden of waar je met een taart binnen een paar minuten naar een ander vendje moet lopen (zoals in LOTRO). De quests zijn beter te vergelijken met de books in LOTRO, ik heb LOTRO niet al te lang gespeeld dus ik kan niet goed oordelen hoeveel diepgaande quests je hebt.
24 Unique Skills niet Spells.

Ik heb LOTRO nog nooit gespeeld dus ik weet niet of je ook echt skills bedoelde maar ik betwijfel toch zeer dat LOTRO 30 daarvan heeft.

En zoals Joost al zei zijn de quests nog echt goed uitgewerkt in tegenstelling tot andere games waar er voornamelijk sprake is van dezelfde handelingen uitvoeren alleen dan steeds in een ander jasje.
150 questen met een verhaal ja. Geen kill x aantal mobs, geen verzamel x aantal dingen die alleen door mob x worden gedropt.
En spells zijn wat anders dan skills. Er zijn namelijk 3 spellbooks (met de skill magic), met elk 30+ spells, en in totaal meer dan 140 spells.

Probeer het een keertje, het is gratis, en niet geschoten is altijd mis :).
Als je op gameplaygebied kijkt wel ja... Runescape mag dan wel in je browser gespeeld worden, en kan gratis zijn, mar als je eens een kijkje zou nemen van wat je allemaal kan levelen, dan overstijgd dat zeker wel het gehalte dat WoW te bieden heeft. RS ziet er dan niet zo goed uit als WoW, maar voor een browser game is het niet heel slecht. RS heeft ook dungeons, pvp en 'epic' gear.
(Ga aub niet denken dat ik RS speel, ik ken iemand die er gwn veel over zevert, en ik heb wel eens een kijkje genomen in het spel. Maar het spreekt mij persoonlijk totaal niet aan. WoW trouwens ook niet... Ik vind het alleen rot dat mensen soms zo kortzichtig zijn, en WoW als de heilige graal beschouwen.)


Edit: Typo's

[Reactie gewijzigd door juniordiscart op 31 augustus 2009 11:18]

Als je op gameplaygebied kijkt wel ja... Runescape mag dan wel in je browser gespeeld worden, en kan gratis zijn, mar als je eens een kijkje zou nemen van wat je allemaal kan levelen, dan overstijgd dat zeker wel het gehalte dat WoW te bieden heeft. RS ziet er dan niet zo goed uit als WoW, maar voor een browser game is het niet heel slecht. RS heeft ook dungeons, pvp en 'epic' gear.
Ja, maar het mist net zo goed een hoop zaken. RS focust heel erg op het omhoog grinden van tig verschillende skills. Maar of je nu boompjes hakt of minen skilled, het is nog steeds weinig meer dan continue exact hetzelfde doen. Gelukkig hebben ze ondertussen het e.e.a. aangepakt maar vroeger was het zo erg dat ik er RSI klachten aan overgehouden heb.
(Ga aub niet denken dat ik RS speel, ik ken iemand die er gwn veel over zevert, en ik heb wel eens een kijkje genomen in het spel. Maar het spreekt mij persoonlijk totaal niet aan. WoW trouwens ook niet... Ik vind het alleen rot dat mensen soms zo kortzichtig zijn, en WoW als de heilige graal beschouwen.)
Ik beschouw WoW niet als de heilige graal, maar itt tot jou heb ik wel gewoon beide games gespeeld. Je kunt RS niet vergelijken met WoW. Dat Runescape je meer biedt dan WoW is gewoon een bizar statement, en dat je het zelf niet speelt (en je er kennelijk voor zou schamen, wat ik ook weer vreemd vind) is wel duidelijk.
Ik heb ze beiden gespeeld, ik speel ze gewoon niet meer. Ze zijn allebei gwn niet boeiend genoeg... Ik heb zowat elke MMO dat er vandaag op de markt is geprobeerd (met uitzondering van Final Fantasy XI). Ik denk toch dat ik heb gezegd dat ik is ene kijkje in het spel heb genomen? Of begrijp ik mijn eigen zinnen verkeerd dan...? :?
Qua grafische kwaliteit haalt het het niet bij WoW bijvoorbeeld, maar qua content? Wat ik, toen ik het speelde, een van de sterkste punten van Runescape vond waren de quests. De quests waren lang, verschillend, creatief en vol humor. Bij WoW mis ik dat een beetje, 99% van de quests gaat over: 'Slacht X maal een beestje Y en breng me hun Z'. Dus wat dat betreft loopt Runescape mijlenver voor.
Mijn god :D

WoW heeft duizenden quests. Tuurlijk zijn die niet allemaal enorm origineel. Maar elke quest heeft op z'n minst een stukje achtergrond, en er zijn meer dan genoeg lange quest-chains die je een heel verhaal vertellen. Dat RS betere quests zou hebben dan WoW is gewoon bizar. Dan heb je duidelijk beide games niet gespeeld.
En hoeveel van die '10 miljoen actieve spelers' betalen ook echt?
Ik ken niet veel mensen die willen betalen voor Runescape...
Wat krijg je eigenlijk als je betaald? Als het echt invloed zal hebben op het spel zou het de gratis spelers wegjagen, aangezien er dan qua gameplay een verschil ontstaat (denk bij WoW bv aan betere gear, waardoor je pvp tegen premium accounts nooit zou kunnen winnen), en als het geen invloed heeft op de gameplay is het niet boeiend genoeg om voor te betalen.
Wat ik me dan ook weer af vraag is waarom, als je toch al moet betalen, je niet gewoon een betaalde mmog zou spelen. Daar zit meestal betere support achter en grote updates die extra content toevoegen. Misschien heeft runescape dit ook wel hoor, ik ken t spel verder niet (alleen de naam hier en daar gehoord), maar ik zou niet weten waarom ik het zou verkiezen boven WoW...
Je kan op member servers spelen, die hebben een grotere wereld en je hebt meer items.
De items van de member servers kunnen niet op de gratis servers worden gebruikt, uiteindelijk geen voordeel qwa items maar wel train je sneller doordat je bijvoorbeeld betere bijl hebt en andere bomen zijn.

Alle voordelen zijn hier te vinden
http://www.runescape.com/members/members.ws
je kan de gratis servers beter beschouwen als een "demo", een wel erg grote demo. uiteindelijk hebben de member servers tig keer meer content, en daar zul je dus voor moeten betalen ja.
Jagex heeft duidelijk gezegd dat ze f2p (Free to Play) niet als een demo willen zien.
Ze zien f2p als een volledig spel, maar wel met minder mogelijkheden dan P2P (Pay to Play)

Toegeven, ik zit nog redelijk vaak op rs en funorb. Maar niet echt om de beste te zijn.
Het is gewoon eens leuk om andere mensen te ontmoeten van gelijk waar op de wereld.
Ook fijn is als je mensen kunt helpen met problemen waar je vroeger mee vastzat |:(

[Reactie gewijzigd door avdg-BE op 31 augustus 2009 18:50]

20%, volgens het artikel. En dat is blijkbaar genoeg.
Maar ofdat 20% genoeg genereerd om evenveel winst te maken als in WoW is toch wel een twijfelachtige statement, ze zullen wel minder overhead hebben als WoW maar toch. 2 miljoen betalende spelers tegenover 6 miljoen...
Maarja er zijn 105 miljoen accounts in totaal als je daar 20% van pakt ;) want blijkbaar is het altijd 20% geweest dus dat geld ook voor de nu inactieve accounts (die dus ooit wel actief zijn geweest)...
Ik denk dat er bedoeld wordt dat 20% van de actieve accounts betaald is. Als iemand stopt met spelen, lijkt het me dat hij z'n betaal-account ook stop zet.
nee dat is niet waar.

runescape werkt met de principe dagen abonnementen. dus je koopt 30 dagen in voor 7,50 ongeveer. dus je betaald vooraf.
als al die betalende clients 3 maanden minimaal betalen dan heb je ongeveer 400 miljoen euro aan omzet in 9 jaar met de kosten die 9 miljoen zijn, geen slechte keuze van hun.
Uiteraard maar het geld wat die persoon heeft betaald verdwijnt niet ineens ;) Oftewel in de afgelopen 9 jaar kan je dus zeggen dat 20% een betaald account heeft genomen dan slaat dat wel op 105 oftewel +- 20 miljoen betaalde gamers in 9 jaar is erg netjes (gem iets van 2 miljoen per jaar!

Denk dat ze per gebruiker meer verdienen dan WOW maar WOW heeft nu 10+ miljoen ACTIEVE en BETAALDE gebruikers, oftewel alles bij elkaar is dat veel meer :)
Die 105 miljoen accounts zijn alle accounts die ze ooit gehad hebben. De mijne zal daar ook nog ergens tussen staan. Kan je wel vertellen dat daar al heel lang niet meer voor betaald is.

Nee, ze hebben 10 miljoen actieve spelers waarvan er 2 miljoen betalen. Dus 2M * 7.50 (tegenwoordig kennelijk, vroeger was dat 5E) is 15 miljoen per maand aan inkomsten. Dat is een tiende van wat er bij Blizzard ongeveer binnenkomt. Nu kun je wel zeggen dat Blizzard een stuk meer overhead heeft, maar ik kan niet geloven dat de vaste lasten zo veel hoger zijn relatief gezien.
500 keer volgens een artikel:

"Bear in mind that we do this with running costs that are sub £1 million a year," says Gerhard. "Which, if you compare it to something like Age of Conan which only has about 250,000 active players but has running costs in the region of $200 million or World of Warcraft with costs in the region of $500,000,000 per year, puts things in perspective… Our running costs are effectively 1/500 that of WoW!

naar : http://www.techradar.com/...-outline-mechscape-617551
Wel goed lezen he? de eerste 24 uur was 20% over naar een betaald account.
Dat kan dus 7 jaar later (na introductie van het premium account) wel wat meer (of minder!) zijn dan 20% :)
Er staat : Binnen 24 uur was twintig procent van de spelers overgestapt naar een betaald account en dat percentage wordt nog steeds gehaald.

Oftewel ze zitten nu nog steeds rond de 20%.

En of ze nu wel of niet net zoveel winst maken als WoW, als je een bedrijf van 400 man van een gratis spel kunt runnen doe je het iig niet echt slecht.
Binnen 24 uur was twintig procent van de spelers overgestapt naar een betaald account en dat percentage wordt nog steeds gehaald.

Rond de 2 miljoen dus waarschijnlijk.
Ik ken niet veel mensen die willen betalen voor Runescape...
Ik denk dat dat komt omdat het vooral door 11/12/13 jarige kinderen gespeeld word.
Dit is erg bevooroordeelt. De hardcore spelers van RS die zijn echt ouder.
De hardcore wel, maar de meerderheid is of gedraagt zich als iemand van die leeftijd.
Dat klopt maar vaak is deze groep f2p. Als je P2P speelt dan is het pas een beetje normaal.
ik ken zeker 10 man die betaald voor RuneScape
het grootste deel dat ik ken betaald
een paar enkele maten betalen niet omdat ze ook maar paar keer per week spelen.
Ik heb het twee keer gespeeld, de eerste keer 1,5 jaar, de tweede keer een half jaar. In beide gevallen heb ik na enige tijd besloten om een betaalde account te nemen. Het kost helemaal niet zo veel en het had veel voordelen, zoals betere plaatsen om de minen en natuurlijk meer quests en skills. De eerste keer was ik 17 jaar, de tweede keer 22, dus dat gaat niet helemaal op.

Petje af voor Runescape. Ik vind het nog steeds een leuk spel, heb alleen gewoon geen tijd voor games dankzij mijn studie en sociale activiteiten helaas. Wie weet, als ik afgestudeerd ben...
Toch leuk dat ze deze mijlpalen nog halen. Indertijd waren er nog zeer veel spelers opgestapt vanwege slechte (lees: speler-onvrienderlijk) updates.
ik heb het vroeger ook lang fanatiek gespeeld, houthakken, minen enz

Ben later minder gaan spelen en deed alleen nog maar aan pvp en wat daar om heen zit (vissen, attack skills trainen en natuurlijk de wildernes in.

Ik geloof dat ze tegenwoordig het PVP in wilderness er uit hebben gehaald, wat voor mij een reden is om er niet meer naar om te kijken.
Door die update kreeg jagex inderdaad veel kritiek. Maar wat me eigenlijk verwonderd aan jagex, is dat ze niet kijken naar geld en kwantiteit. Ze proberen steeds het beste voor te hebben voor de spelers en streefden hoge kwaliteit. Omdat goldfarmers vaak bots hadden, moest jagex er iets tegen doen. Wat met kleine veranderingen begon.
Helaas hadden deze kleine veranderingen steeds een tijdelijk effect. En konden ze niets anders dan limieten op te leggen bij het traden.

Hierdoor was ik ook een tijdje met rs gestopt, omdat ik te rap aan de tradelimit zat.
Maar een tijdje later ben ik opnieuw begonnen en leerde ik anders rs spelen :) .

Wat zou er eigenlijk gebeurt zijn als jagex die bots niet had tegengehouden?
runescpae is een tijdje de meest gespeeld java game te wereld geweest, ik zelf had een mannetje van level 47. Maar toen kwamen er ook gratis varianten van word of warcraft online zoals bvb silkroad, rohan,... aangezien deze een mooiere gameplay hebben zijn veel mensen dat gaan spelen.

Het grote nadeel in runescape is dat als je geen premium member bent dat de wereld waar je in leeft en quests doet akelig beperkt is, er staat een grote muur die de toegang voor free player naar de veel grotere wereld verbied.
De grote reden waarom ik ermee gestopt ben is omdat er al maar meer bots bijkwamen, wat je nu ook meer en meer ziet in de andere games.
Het grote nadeel in runescape is dat als je geen premium member bent dat de wereld waar je in leeft en quests doet akelig beperkt is, er staat een grote muur die de toegang voor free player naar de veel grotere wereld verbied.
Inderdaad. Ik snap ook niet dat mensen Runescape als "gratis" game zien. het Free deel is erg beperkt, kwa skills en ruimte en je zit continue tegen advertenties aan te kijken. Als je het volledige spel wilt spelen zul je toch echt moeten betalen.
Ik moet toegeven dat de periode voor Mod Mark Gerhard aan de leiding was, veel duidelijke limieten waren aan het spel. Sinds dat hij de leiding overnam is dat beetje per beetje verbeterd. Dat neemt uiteraard niet weg dat het "gratis" spel rap beugespeeld is (wat meestal dan weer persoonlijk is).

Ik ben rs nog niet volledig beugespeeld (ja, op sommige vlakken ben ik wel uitgespeeld), omdat er steeds interessante te doen zijn, die op het eerste blik niet zichtbaar zijn. Hiervoor moet je echter zelf over opzoeken over het internet en de sites van jagex beter kennen (er staan zeker leuke bezigheden op het forum).
Als je het vergelijkt met demo's en dergelijke, is het opeens wel een heel groot spel :). Overigens haalt JaGeX de verwijzingen naar P2P in het F2P gedeelte eruit, alleen de hekjes/muren aan het einde van de F2P-wereld zijn er nog. Zo staat er geen pickpocket-optie meer bij mannetjes bijvoorbeeld.
RuneSape word niet door 11/12/13 jarige gespeeld maar meer door oudere van 16-25, kijk eens in clans, of wat dan ook die zijn allemaal 18-25 jaar meestal (de grote clan)
Ik heb het vroeger (voor het uitkomen van WoW, toen ik klaar was met DAoC) ook een tijdje gespeeld. De "Free" wereld zit tjokvol met kleine kinderen. Members is gemiddeld wat ouders (ook wel logisch aangezien je daar een CC oid voor nodig hebt), maar dan nog een stuk jonger dan bijvoorbeeld DAoC, AoC of WoW.
Kijk gamemakers. Zo kan je piraterij ůůk voorkomen.
Door games volledig afhankelijk te maken van een externe service. Lijkt me geen rocket-science. MMOs werken altijd al zo.
Erg geloofwaardig ook. Claimen dat je "misschien" wel evenveel winst maakt als WoW doet, maar niet je winstcijfers willen delen. Gewoon marketingpraat dus.
Marketingpraat, ben je nu overgehaald om het spel te kopen dan? Dit bericht bereikt de kranten niet ofso ;) Niemand zal na het horen van dit bericht opspringen en naar ze portemonnee rennen en een betaald account nemen lijkt me....
Dat ik het niet ga kopen betekent dat het geen marketinpraat is? Misschien moet je je eens inlezen in wat marketing precies inhoudt?

Door te stellen dat je "meer winst" maakt dan Blizzard doet met WoW, claimen ze "beter" te zijn. Dit triggered mensen die WoW gespeeld hebben en dus ook wel eens RS willen spelen.

En dat het de kranten niet bereikt? Nee, maar nieuwsSITES als deze overduidelijk wel. En waar denk je dat gamers hun gamenieuws vandaan halen?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True