Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 76 reacties

Nintendo is van plan om eind dit jaar een nieuwe DS-handheld uit te brengen met een ingebouwde camera en ondersteuning voor het afspelen van muziek. Dit meldt de Japanse krant Nikkei.

Nintendo DS logoDoor het toevoegen van een camera en afspeelondersteuning van muziek zou de nieuwe Nintendo DS een doelgroep aanspreken die nu nog vertrouwt op een iPod of mobieltje met camera. De camerafunctie zou volgens de Nikkei gebruikt kunnen worden in games. Het is niet bekend welke muziekformaten ondersteund zullen worden. Een externe mp3-speler is voor de huidige DS overigens al wel verkrijgbaar. Ook zou het nieuwe model zijn uitgerust met 'geavanceerde draadloze communicatiefuncties' en zou de verkoopprijs niet hoger zijn dan 20.000 yen, ongeveer 129 euro. De huidige DS ligt in Japan in de winkels voor 16.800 yen.

Het gerucht gaat dat de nieuwe DS ook grotere lcd's zal krijgen, maar dat is niet bevestigd door de Nikkei. Mocht dat wel het geval zijn, dan is het aannemelijk dat de resolutie van de schermen dan wel gelijk blijft vanwege backwards compatibiliteit met games voor de huidige DS.

Een update van de DS zou een nieuwe boost moeten geven aan de verkoop. Ondanks dat DS in de rest van de wereld veel beter verkoopt dan de PSP van Sony, is het in Japan een ander verhaal. Daar wist, volgens de Japanse uitgever van game magazines Entertbrain, de PSP de afgelopen vijf maanden de verkooplijsten aan te voeren. De concensus is dat de nieuwe DS, die mogelijk al op 2 oktober op een persconferentie van Nintendo wordt aangekondigd, niet de opvolger is van de huidige DS, maar eerder een update, net zoals de huidige DS Lite ten opzichte van de originele 'fat' DS.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (76)

Camera voor gebruik in spellen zou ik wel snappen, maar probleem is dan wel dat die spellen alleen op de nieuwe DS kunnen draaien.

Toevoegen van MP3 loopt Nintendo het risico dat ze hetzelfde probleem krijgen als bij de PSP. Prachtige hardware, maar mensen gebruiken hem dan steeds minder voor spellen, dus minder omzet voor Nintendo en de softwarehuizen.
Dit kan weleens een voltreffer worden indien Nintendo de geluidskwaliteit goed genoeg krijgt (op dat valk zijn ze momenteel noch slecht noch goed).

Een van de grootste argument voor een iPod luidt volgens velen namelijk gebruiksvriendelijkheid (en hiermee ga ik persoonlijk akkoord), en laat Nintendo daar nu net ook een superspeler in zijn: de gameboy, de gamecube, de NES/SNES/N64, de Wii en de DS zijn allemaal uiterst gebruiksvriendelijk, dus ze weten wel wat ze doen!
Tis maar wat je gebruiksvriendelijk noemt. Ik zou af en toe best es rond willen kloten in pakweg het shopkanaal van de Wii maar het feit dat me dat elke keer een kwartier kost omdat dat ding weet ik veel wat aan het laden is maakt het er niet gebruiksvriendelijker op. Die laadpiepjes komen me neus uit. En dat is bij veel dingen in dat Wii menu...
Het leuke aan nintendo vind ik altijd dat ze origineel zijn met een hoop producten/games en hierin toonaangevend zijn. Het boeit me niet of de geluidskwaliteit matig is en ook boeit het me niet dat de graphics niet top of the bill zijn. Het gaat mij om het lekkere gamen met leuke originele games en dat is volgens mij ook de kracht van nintendo.
Ik vind het erg jammer dat nintendo van de DS nu de kant op gaat van een mediacenter. Als het nou nog wat zou toevoegen aan de beleving en/of originaliteit van de games vind ik het weer wat anders (zoals de wi-fi toevoeging op de laatste DS waarmee je ook wereldwijd bv lekker kan tetrissen tegen een ander om nog maar te zwijgen over het dual screen :P) Maar als ik een portable mediacenter wil koop ik wel een iphone/pod.

Misschien valt het allemaal reuze mee en is het een leuke toevoeging maar ik hoop dat dit niet ten koste gaat van de originaliteit / speelbaarheid.
Ja, Nintendo stimuleert nieuwe ontwikkelaars ook zo om met nieuwe, originele ideeŽn te komen door met een gratis ontwikkelkit op de pro– oh wacht, dat was Microsoft met XNA.
WPA/WPA2-support voor mij, aub... Mijn DS is het enige apparaat in huis wat enkel WEP praat.

edit: herstel, m'n PSP doet ook geen WPA/WPA2. :(

[Reactie gewijzigd door 19339 op 28 september 2008 19:33]

Ook zou het nieuwe model zijn uitgerust met 'geavanceerde draadloze communicatiefuncties'
Zou dus goed kunnen, dat was tenminste waar ik aan dacht toen ik dat las. Bluetooth heeft ie al en wimax, gprs/umts en wireless usb zijn een beetje nutteloos voor dat ding, dus blijven bluetooth 2 en nieuwe 802.11 functie over.
euhm, waar ga jij in godsnaam een ds vinden met bluetooth?
voor zover ik weet heeft ie dit dus nog niet...

Ik heb hem in de folder van de colruyt wel eens zien staan met: 'met bluetooth', maar dat was dus een drukfout...
De niet-wifi multiplayer gaat via een geheim protocol. Niks bluetooth.
Dit gaat over extra functies zoals shopping info downloaden als je een winkel inloopt etc, updates over treintijden. Nintendo Spot heet dat geloof ik.
Inderdaad. Als Nintendo ergens faalt in hun laatste console en handheld, is het wel om hedendaagse aanvaarde technieken te gebruiken. En dan bij zaken als het ontbreken van WPA2 in de DS is het eigenlijk schandalig. Mocht minimaal in de DS lite firmware bijgebouwd worden.
Nintendo heeft in hun laatste twee wapenfeiten er voor gekozen om niet up-to-date te zijn maar om iets weg te zetten wat de meeste mensen aanspreekt en waar de meeste mensen mee om kunnen gaan.
Gezien de verkoopresultaten zou ik zeggen dat ze daar in geslaagd zijn.

Sommige van de hedendaagse technieken waar jij op doelt waren er nog niet tijdens het ontwerpen van deze console en handheld en dus hebben ze dat niet erin verwerkt waarschijnlijk omdat ze gewoon een ontwerp hebben gemaakt en dat zo op de markt wilden zetten. Weer nieuwe technieken erin verwerken zorgt namelijk ook voor vertraging van het uiteindelijke product.
Over de firmware van de DS lite kan ik alleen maar zeggen dat dat waarschijnlijk en item is waar Nintendo de haast niet van inzag.
Het gebrek aan WPA is ook waarom ik eigenlijk nooit met mijn DS online speel. Zonde.
De Wii ondersteund anders gewoon WPA en ik ken eigenlijk geen andere consoles van de huidige generatie van Nintendo.
Ik heb gewoon WPA2 ingesteld op mijn router en hij werkt gewoon perfect met mijn nintendo Wii.
En het gaat hier over de Nintendo DS en niet de Wii.
DS
Wii
Als de resolutie verdubbelt zou backwards compatibility nog wel kunnen blijven bestaan, het lijkt me wel een erg grote stap.
maar forward compatibility zou nog altijd een probleem blijven

maw, nieuwe games zouden niet werken op de oude ds...
wat ,met enkel een update en geen nieuwe versie, dus niet de bedoeling is...
dan zou ie moeten verviervoudigen (hoogte en breedte x2). Anders moet je alle pixels x wortel 2 doen, dat is ook niet handig ;)
Of pixelmapping, dan gebruikt het oude spel gewoon wat minder ruimte op het scherm.
Zoals dus GBA spellen op de huidige DS.
Bij de GBA kon je kiezen wanneer je een gameboy game speelde. De orginele grote of gewoon het beeld oprekken :)
dan zou ie moeten verviervoudigen (hoogte en breedte x2).
Anders kunnen ze misschien spotgoedkope upscalerchipjes erin stoppen.
Na al die jaren dat de TV-industrie PAL/NTSC heeft zitten upscalen naar 768 lijnen, moet dat nu toch wel goedkoop kunnen? :)
Nah, toch wel een dure manier om backward compatible te zijn.

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 29 september 2008 10:33]

Men kan natuurlijk ook gewoon een zwart/ gekleurd kadertje rond de defectief gebruikte pixels zetten... En dan nog de keus laten tussen dat en uitrekken, zoals bij de GBA met een GB/GBC spel
Is het niet eens tijd voor een nieuwe handheld van nintendo?
Waarom? De DS loopt nog steeds op kop in de console-verkopen. Nintendo hoeft helemaal geen opvolger te maken, ze verkopen al meer dan de rest.
Tja, dat zou ik niet te hard zeggen. Dan krijg je een soort Barcelona effect als bij AMD. Eerst op je luie reet zitten en genieten van je succes om vervolgens toch nog snel een processor te moeten ontwikkelen tegen de nieuwe architectuur van Intel. Resultaat: Een niet al te snelle, niet hoog klokkende, buggie (TLB-bug) processor.
Ik denk dat Nintendo allang bezig is met mogelijke opvolgers voor zowel de DS als de Wii. Alleen zullen die nog in een prototype fase zijn en wat betreft technische ontwikkelingen aangepast worden als de tijd rijp is om een nieuwe console te releasen.

Persoonlijk zou ik het erg vreemd vinden als ze nu met een geheel nieuwe console zouden komen terwijl de DS en Wii goed lopen. Ik vind het maar goed dat men niet te snel overstapt op een geheel nieuw concept want dat maakt je hardware tamelijk snel waardeloos naar mijn mening.
Tuurlijk moet je je nieuwe hardware niet introduceren als je oude hardware nog goed verkoopt, maar je moet al wel nieuwe hardware ontwikkelen. Om nog even op mijn AMD voorbeeld terug te komen. Tussen de introductie van de K8 en de K10 architectuur zat 5 jaar. De ontwikkeling van Barcelona (tot de B3 stepping) heeft volgens mij iets meer dan 2 jaar geduurd. Ik vraag me af wat AMD die andere 3 jaar heeft gedaan dan op zijn gat te zitten en van zijn succes te genieten, en dan vinden ze het nu raar dat ze achter lopen op performance en in de rode cijfers staan.

Natuurlijk zal AMD in die 3 jaar zeker niet stil gezet, maar ze hebben waarschijnlijk niet een noemenswaardige processor ontwikkeld (waar ze mijn inziens wel de tijd voor hadden) want ze hadden (en hebben) nog steeds geen goed antwoord op de core 2 architectuur.
dual core was er nog niet bij de K8, dus dat is alleszins in die 3 jaar gebeurd. Maar dit compleet off-topic
Naast 't feit dat 't compleet off-topic is, is het ook niet waar..

De K8 is het s939 platform met x2 processoren die de 9xx & d8xx serie van Intel 'n pak rammel gaven.. ;)

ff eun-topic danmaar:
Lijkt me niet geheel 'n goed idee van Nintendo om enkel met cam onersteuning aan te komen zetten.. (En audio, maar dat hebben ze al, video in japan ook btw..)
net zoiets met de japanse PSX, prachtig concept hoor 'n ps2 met alles erop en d'r aan maar te laat on-market..
& voor 't geval Tweakers.net z'n artikelen opstelt verifiŽr & maak de tekst wel wat preciezer wil je: inderdaad de psp overklaste de DS in sales grotendeels wel, maar die verschillen waren vaak niet al te groot. & bovendien zijn de rollen nu weer omgedraaid..

Als 't Nintendo/Sony betreft zit Nikkei er inderdaad meestal niet naast, maar voor de volle 100% zullen deze feiten ongetwijfeld niet kloppen..

Daarbij komt ook nog - mits ze dat echt willen proberen - tegenover de I-phone e.a "multi-media apparaten" toch echt meer zullen moeten inbrengen dan enkel wat extra functionaliteiten die vele mensen toch al hebben |:(
Ookal kun je zoiets als dit misschien beter achter laten bij je kids dan 'n i-phone, of Samsung Omnia om maar ff 2 merken/types te nemen..
Maar de DS & wii zijn er toch om markten op te breken??
Met enkel wat extra "functionaliteiten" kom je d'r niet, dan zul je echt vernieuwend bezig moeten gaan.. :D
2 cams voor 'video gamen' (anders dan anders ja..) of picto-chat uitbreiden e.d is aardig, maar dat brengt het "kind-vriendelijke" weer in gevaar..

We zullen 't de komende 2 weken wel ergens horen, aangezien nintendo blijkbaar weer 'n beursje voor zichzelf is begonnen ŗ la apple dat is gaan doen sinds ze genoeg cash hadden.. (zal wel 'n press-only worden)
Ik hoop/verwacht, dat Nintendo iets anders naar the table brengt dan dit..
Of in ieder geval: uitgebreider dan dit. _/-\o_
K8 is toch echt begonnen met de Athlon64 hoor, s939 is pas later gekomen met ook de X2's
K10 is jaren aan gewerkt, is fabeltje dat AMD dat even snel in elkaar heeft gezet. In 2003 net na de launch van de k8 is de start van de K10 begonnen, en zijn de eerste planning gemaakt voor de next gen cpu. (Wat later de k10 is gaan heten, en daarvoor ook nog even als de K8L (2005) bekent stond)

Bugs hebben alle cpu's die ooit zijn uitgekomen, C2D had meer dan 100 bugs tijdens de introductie, en Nehalem zal misschien nog wel meer bugs bevatten.

Denk dat je iets meer moet inlezen voordat je iets gaat verkondigen. :)

Ook nintendo zit zeker niet stil, en heeft vast en zeker al meerder concepten klaarliggen of waar aan gewerkt word voor de next handheld.
Klinkt goed

mijn zoontje van 6+ is er erg blij mee, en speelt graag met een mp3speler+microfoon
dus als hij er beeld bij heeft, dan zal het zeker een prettig speeltje worden

is onze gsm ook weer veilig :P
Texture filtering please... :)
Dat zou de DS toch een stap richting de PSP helpen maar dan mťt leukere games.
ik hoop dat de nieuwe versie betere knoppen heeft want de d-pad van de light is bagger
daar door kan ik bij 2 spellen niet verder komen door die bagger d-pad :(
Inderdaad, de geluidskwaliteit is nog erg zwak op de DS.
Zelfde als de WIFI op de DS.
Deze kan namelijk niet alle open-wifi's verbinden door lichte beveiligingen op de routers. Van mij mag de DS wel de Wifi uitbreiden naar WPA2 en de geluidskwaliteit verbeteren.
Ik heb liever dat ze hier in meer investeren dan dat ze het gaan laten uitbreiden. ;)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True