Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 67 reacties

Het Amerikaanse leger wil een robot inzetten die bestuurd kan worden met de Wiimote, de draadloze en gyroscopische controller van Nintendo's spelconsole. De robot zal bommen gaan ontmantelen.

Volgens de Engelse versie van Metro wil het Amerikaanse leger gebruik gaan maken van een aangepaste variant van de Packbot van het Amerikaanse bedrijf iRobot. Waar voorgaande versies van de Packbot nog bestuurd werden met de controller van de Playstation 2, maakt iRobot voor zijn nieuwe model gebruik van de Wiimote.

Het leger gebruikt al langer afstandsbedieningen voor het besturen van robots, maar denkt dat het besturen met een Wiimote intu´tiever aanvoelt dan de traditionele draadloze controllers. De militaire versie van de Packbot zal niet alleen een robotarm krijgen om bommen mee onschadelijk te maken, maar zal ook voorzien zijn van een mitrailleur, die ook met de Wiimote bediend kan worden. Bij iRobot maakt men niet alleen militaire robots, het bedrijf is ook bekend van de Roomba, de stofzuigrobot die ook in Europa verkrijgbaar is.

Packbot

Begin 2008 introduceerde het Amerikaanse leger ook al de Crusher, een onbemande tank die bestuurd wordt met de controller van een Xbox 360. De tank, aangedreven door de dieselmotor van een Volkswagen Jetta, maakt naast de controller van de Xbox 360 ook gebruik van een gehackte iPhone, die dient om data van de tank te ontvangen. De Crusher is gemaakt in opdracht van Darpa, de tak van het Amerikaanse leger dat onderzoek doet naar militaire toepasbaarheid van moderne technologie.

Crusher
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (67)

Eigenlijk een best logische actie. Fabrikanten hebben al jaren ervaring in het maken van controllers wat betreft de ergonomie en functionaliteit ervan. Een tank/robot besturen met een game-controller heeft natuurlijk een erg lage leerdrempel, waarom een nieuw systeem bouwen als er al een uitstekend alternatief voorhanden is? Het gebruik van een Wiimote lijkt mij weer wat minder handig omdat het inderdaad minder nauwkeurig is.

DARPA financiert de laatste tijd steeds meer interessante projecten, de trend naar onbemand wapentuig is in ieder geval erg duidelijk.
even ter correctie, de Crusher is geen tank, het is een supply vehicle, ofwel een voertuig dat materialen vervoerd, deze kan eventueel worden uitgerust met een machinegeweer, maar meer dan dat momenteel niet.

verder kunnen deze voertuigen met meerdere controllers worden bediend, de crusher wordt ook met een logitech stuurtje en eventueel joystick bediend.

zover ik weet geen 1 april grap, en zoja dan een hele slechte, want een heleboel robots worden met gamecontrollers aangestuurd. denk maar eens na, waarom zou je een andere controller gaan ontwikkelen als er zo veel goede opties voor een relatief lage prijs voor handen zijn?
een wii of xbox controller is prima te gebruiken op een pc met usb of bluetooth.
Ik denk dat ze er wel snel achter komen dat een Wiimote niet erg precies is. Vooral bij de huidige race games op de Wii is dat te merken. In een game maakt dat niet zo veel uit maar bij een bom ontmantelen lijkt het me toch wel redelijk vervelend als je wagentje niet precies doet wat je wil :+ Bovendien hoeft een controller voor zowiets niet intuitief te zijn, De mense die die dingen besturen krijgen eerst wel training om hoe er mee om te gaan. Intuitieviteit is vooral handig als mensen iets snel op moeten kunnen pakken en het voor iedereen toegankelijk moet zijn, zoals bij een console.

[Reactie gewijzigd door jdm8 op 31 maart 2008 14:24]

Intuitief maakt het makkelijker om te besturen. Ook voor mensen die eerst training hebben gehad. Training mag nooit een excuus zijn om een slechte interface te maken.

Is bij de besturing van de huidige spelletjes de wiimote het probleem of zijn het de spelletjes die gewoon niet genoeg met de signalen doen? Ik heb ergens gelezen dat de wiimote ontzettend veel signalen stuurt. Maar dat deze meestal niet worden verwerkt om de ontwikkeling van een spel goedkoper te maken.
ik heb software op m'n laptop gehad om de wiimote als muis te gebruiken.
en dan zie je de precieze signalen van de wiimote.
deze is zeer precies en stuurt zeer exacte co÷rdinaten.

dus puur een kwestie van goed programeren lijkt me...
Precisie betekend natuurlijk niet hetzelfde als nauwkeurigheid.

Als ik zeg dat ik mijn Wiimote 0,123456798423165774651646579465165 Meter beweeg heeft dat een hoge precisie.

Maar 0,3 meter zou een hogere nauwkeurigheid kunnen hebben ( dus dichter bij de werkelijkheid ) maar een lagere precisie.

ps:
Ik weet overigens niet hoe precies/nauwkeurig een wiimote is.

[Reactie gewijzigd door Woy op 31 maart 2008 15:52]

preĚciĚsie (dev)
1 juistheid, nauwkeurigheid
http://nl.wikipedia.org/wiki/Nauwkeurigheid_en_precisie

Over de term kun je nog twisten, maar met mijn uitleg is denk wel duidelijk wat ik bedoel.
een wiimote is wel heel precies, maar zon racegame moet dat ook precies om kunnen zetten natuurlijk. Stel dat een wiimote 1000 stappen kan waarnemen in een hoek van 90░, en die game verdeeld dat in 3 stukken, ja dan is de 'nauwkeurigheid' natuurlijk een stuk minder :)
oh oh oh, de wiimote is verre van precies.. maar als gamer merk je er niet zo heel veel van. enuh, als er op zo'n robot een wapen zit dan wil ik toch wel dat de besturing foolproof en precies is, en dat is de wiimote dus echt totaal niet. en vergeet niet dat de wiimote ook gebruik maakt van die 'bar' als het om positionering gaat, denk niet dat iemand zin heeft om eerst even zo'n bar neer te leggen bij de bom..

[Reactie gewijzigd door SuperDre op 31 maart 2008 16:10]

De bar zit toch op dat wagentje en niet bij de bom ?
Die bar zit bovenop een tv waarop je de beelden van de robotcamera ziet mag ik hopen. Het zou toch een beetje zinloos zijn wanneer je een robot maakt voor gevaarlijke werk en er dan zelf vlak achter gaat staan om deze te besturen. 8)7
De Wiimote maakt alleen gebruik van de bar voor de aanwijzerfunctie. Voor de bewegingdetectie niet.
Anders zou je ook een continue zichtverbinding nodig hebben met de bar tijdens het spelen en dat is niet zo
oh oh oh die wiimote maakt alleen gebruik van de sensor bar(infra rood) om dingen op je tv aan te wijzen, dus echt een cursor op je beeldscherm.

het kantelen, draaien, zwiepen en knopjes indrukken gebeurd allemaal via bluetooth daar heeft die sensor bar niets mee te maken.

en het niet erg precies zijn heeft meer met de spelletjes dan de wiimote zelf te maken er zit geen "state of the art" tilt sensor in maar dat ding is vrij nauwkeurig.
Als de controller heel precies is, dan toont hij ook trillingen in je arm.
Iets wat je hier niet wilt hebben.

Of denk jij dat je arm/hand nog vast kunt houden als je al een paar uur met uitgestrekte arm staat? (zelfs dat zal je niet lukken).

Een controller zoals bij de PS/Xbox beweegt niet als je hand loopt te trillen. Die reageren enkel op de knoppen. Dat lijkt me betrouwbaarder.
Des te intu´tiever des te minder training nodig en des minder kosten, of meer mensen die ermee om kunnen gaan. Op deze manier is het voor het leger makkelijker om een doorsnee soldaat te gebruiken voor het ontmantelen van bijvoorbeeld een bermbom. Dit scheelt tijd en geld ten opzichte van het erbij halen van een speciaal team. Voorwaarde is wel dat zo'n robot goedkoop en toegankelijk is.
Groot voordeel van het gebruik van een bestaande controller is dat de huidige generatie hier al mee om leert gaan in hun vrije tijd. De meeste soldaten zijn toch jonge jongens/meisjes.

[Reactie gewijzigd door Berendhoo op 31 maart 2008 15:35]

Dat niet alleen, op het moment dat iets intu´tief is om te gebruiken is het makkelijker om in spannende situaties waarbij de werkdruk hoog is nog goed zo'n ding te kunnen besturen, omdat de bewegingen natuurlijker zijn maak je minder snel een fatale fout.
Juist dat deel van -het in vrije tijd mee omgaan- lijkt me een groot voordeel. Mensen leren er mee te werken als ze zeer ontspannen zijn en kunnen het daarom ook in stress waarschijnlijk beter gebruiken. Uiteraard met wat extra training maar het is veel sneller inzetbaar dan eerst de EOD bellen o.i.d.
Dat speciale team blijf je toch wel nodig hebben, denk ik. Een bom is niet altijd gewoon een bom en je wilt toch wel weten wat je voor je hebt liggen. Zelfs bij een gewone bom zie ik liever niet dat Jan-met-de-helm eraan gaat liggen prutsen, ook al heeft-ie al duizend uur Wii-training gehad :-).
hehe, agree, maar wat wil je met een controller welk een paar sensoren bevat ter waarde van niet meer dan 10,-
Leuk artikeltje... maar ik denk toch...

HA HA 1 APRIL..
Ik heb toevallig net deze week zitten kijker naar de de aflevering van Future Weapons met de Crusher erin, welke vorig jaar werd uitgezonden (eerder dan de genoemde 2008 introductie?!)
Inderdaad, mischien dat het aan mij ligt maar het blijft bij mij altijd toch een beetje zwaaien met die dingen en niet milimeter voor milimeter alles precies doen.
Kunnen ze dat niet ondervangen door de refreshrate van de controllers aan te passen of zo? Ik neem aan dat de controller op een bepaalde frequentie communiceert met de ontvanger. Als dat vaker, dus frequenter gebeurd, zal de controller misschien ook preciezer worden?

Tevens zal de uiteindelijke oplossing niet 1 op 1 de wiimote overnemen. Ze kijken bij Darpa vooral of een concept initieel te gebruiken is en ontwikkelen het dan door zodat het geschikt is voor het leger. Anders kan je straks als je via gprs een iphone hack kan uitsturen een tankdivisie van de US Army besmetten met een virus oid.

[Reactie gewijzigd door Gizzy op 31 maart 2008 14:26]

Ik denk niet dat de bluetoothverbinding het probleem is, maar bovendien is de ADXL330 chip uit de wiimote vrij precies, dus dat ie in de game zelf niet precies is ligt waarschijnijk meer aan de game zelf.
Maar gaat het hier om een aangepaste versie van de Wii-mote, of een controller die er veel op lijkt, of is het echt dezelfde wii-mote die wij in de winkel kunnen kopen?
Want die Wii-mote werkt gewoon via bluetooth, dus daarmee moet die robot dan communiceren. Veel verstand heb ik d'r niet van, maar het lijkt me dan voor een 'kwaadwillende gebruiker' mogelijk om met een laptopje met bluetooth in te loggen op die robot en de besturing dan over te nemen.
Dat lijkt mij verre van ideaal.
Werkt de wii-mote op bluetooth? Dan zullen ze er niet al te veel bommen met kunnen ontmantelen. Ik heb op wikipedia even de reikweidte van bluetooth opgezocht en die is blijkbaar maar ongeveer 100m. Als ik de beelden van op NatGeo bekijk lijkt mij dat die explosies meestal veel verder gaan. Dus eerder iets om huis-, tuin- en keuken-bommen te ontmantelen...
100m is ruim voldoende als je in een pantservoertuig gaat zitten....
De Wii mote werkt inderdaad op Bluetooth technologie. Alleen maakt ie eerder verbinding via Bluetooth met de pc en de pc op zijn beurt met de robot.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Wii-afstandsbediening

[Reactie gewijzigd door kstang80 op 31 maart 2008 15:27]

Lijkt me niet dat de wiimote rechtstreeks met de robot in verbinding staat met bluetooth.. Zoiezo zal er tussen de robot en de bedieningsruimte een verbinding met een behoorlijke bandbreedte nodig zijn om de videobeelden van de robot door te sturen lijkt me.
Het Darpa zal moeten opletten wanneer ze iPhones willen gebruiken in hun toestellen, uit de iPhone EULA:
9. Export Control. You may not use or otherwise export or reexport the iPhone Software or iPhone Software Updates except as authorized by United States law and the laws of the
jurisdiction(s) in which the iPhone Software and iPhone Software Updates were obtained. In particular, but without limitation, neither the iPhone Software nor the iPhone Software
Updates may be exported or re-exported (a) into any U.S. embargoed countries or (b) to anyone on the U.S. Treasury Department's list of Specially Designated Nationals or the U.S.
Department of Commerce Denied Person’s List or Entity List. By using the iPhone Software and iPhone Software Updates, you represent and warrant that you are not located in any
such country or on any such list. You also agree that you will not use the iPhone Software or the iPhone Software Updates for any purposes prohibited by United States law, including, without limitation, the development, design, manufacture or production of missiles, nuclear, chemical or biological weapons.
Bron
development, design, manufacture or production
staat niks over afvuren :)

bovendien is wat het leger doet niet tegen de amerikaanse wet, en daar gaat het om.
"Without Limitation" ;)
Ben ik nu de enige die zo iets heeft van "populistisch gedoe"!?

Ik snap niet waarom je nu dit soort robots gaat bedienen met controllers van consoles. 't Lijkt Patty Brard of Geert Wilders wel... laat ik maar even wat schreeuwen met vooral iets wat helemaal hip is, dan blijven we in 't nieuws.
Je hoort er nooit meer iets over.
Dat lijkt mij eerlijk gezegd ook een probleem, ja...
Lol klinkt als een ernstige 1 april grap, maar als je dat over die andere controllers leest twijfel ik weer :D

Vraag me alleen af wat is nu er van is om dit met een Wii remote te doen en niet met een eigen ontwikkelde controller die alle nodige functies aan boord heeft. Dit zal toch niet met patenten te maken hebben dat ze daarvoor deze controller moeten kiezen?
wie wordt een UAV gewoon door een sixaxis controller voor de PS3 bestuurd.

het moet niet gekker worden, aan de andere kant is het wel zo dat echte diehard gamers met dit soort dingen een extreem stijle learning curve hebben.

[Reactie gewijzigd door VB op 31 maart 2008 14:50]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True