Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 56 reacties

Ontwikkelaar Lionhead heeft ter gelegenheid van Microsofts X10-evement de eerste developer diary van Fable III vrijgegeven. In de video is de gameplay te bewonderen, en de makers geven uitleg over wat de speler te wachten staat.

Morphing in Fable IIIFable III wordt gebouwd met dezelfde engine als Fable II, zo blijkt duidelijk uit de video. De ontwikkelaar heeft zich, afgezien van wat optimalisatie van grafische effecten, niet op technische verbeteringen gericht, maar op het uitbreiden en verbeteren van de gameplay. Hoewel deel twee en drie uiterlijk op elkaar lijken, zou Fable III een geheel andere game zijn. Zo was al bekend dat de speler de rol aanneemt van de koning van Albion, en eerder vandaag maakte ontwikkelaar Peter Molyneux al bekend dat ervaringspunten en de gezondheidsbalk niet meer in het spel zullen zitten.

Het ontwikkelaarsdagboek biedt veel nieuwe informatie over Fable III. Een van de meest opvallende nieuwe features is de mogelijkheid om de 'ware aard' van een personage te tonen. Met een druk op de knop verschijnen er dan bijvoorbeeld grote vleugels op de rug van een spelkarakter. De veranderingen die deze 'extreme morphes' met zich meebrengen, hangen af van de manier waarop de speler zich in het spel gedraagt. Hetzelfde geldt voor de wapens van een personage: als een wapen herhaaldelijk voor goede of kwade doeleinden wordt gebruikt, zal de vorm en het uiterlijk van dat wapen meeveranderen met het personage.

In de video gaat Molyneux in op de mogelijkheid om zaken aan te raken. De ontwikkelaar noemt als voorbeeld de mogelijkheid om hand in hand te kunnen lopen met je in-game vriendinnetje. Hoewel Molyneux niet uitlegt hoe dit in zijn werk zal gaan, lijkt hij te verwijzen naar de Natal-ondersteuning die Fable III zal krijgen. Aanrakingen zullen ook een rol spelen bij het praten met, en in het bijzonder het overtuigen van, andere personages.

Fable III - X10 screenshotsFable III - X10 screenshotsFable III - X10 screenshotsFable III - X10 screenshotsFable III - X10 screenshotsFable III - X10 screenshots

De video sluit af met een fragment waarin de held van het spel een van zijn vijanden aan zijn zwaard rijgt. Vechten zal in Fable III een belangrijke rol blijven spelen, zelfs zozeer dat het spel misschien een 18+-rating krijgt. Tegenover Computer and Videogames legde Molyneux uit dat het handhaven van de 16+-rating minder belangrijk was dan de gameplay: "Vechten is een belangrijk aspect en het was te moeilijk om het spel geschikt voor kinderen te maken zonder dat dat ten koste van de vrijheid in het spel zou gaan." Daarmee lijkt hij zich al bij een striktere leeftijdsclassificatie te hebben neergelegd. Fable III verschijnt in de periode voor de kerst, exclusief voor de Xbox 360.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (56)

Zeer veelbelovend, hoewel experience points en nieuwe skills "unlocken" en sterker worden door middel van leveling is een belangrijk aspect in RPGs.

Het heeft iets, het is iets wat spelers aantrekt en een verslavende factor met zich mee brengt.
Het geeft je het gevoel vooruitgang te boeken, je wordt beloont voor je inzet.

Zonder leveling systeem heb ik deels mijn twijfels over het succes van dit fable deel maar ik ben waarschijnljik te voorbarig.

Edit:

De engine heeft in ieder geval geen update nodig, de graphics zien er nog steeds top uit voor deze tijd. Slimme zet dat ze op dezelfde engine voortborduren. Ik ben benieuwd, zeer benieuwd.

[Reactie gewijzigd door kaluro2 op 12 februari 2010 13:01]

Zeer veelbelovend, hoewel experience points en nieuwe skills "unlocken" en sterker worden door middel van leveling is een belangrijk aspect in RPGs.

Het heeft iets, het is iets wat spelers aantrekt en een verslavende factor met zich mee brengt.
Het geeft je het gevoel vooruitgang te boeken, je wordt beloont voor je inzet.
D'r wordt nergens gezegd dat die aspecten (dwz het verbeteren van het karakter) eruit gehaald worden, alleen dat het niet dmv experience points gaat.
Inderdaad. Als je het filmpje bekijkt hebben ze het zelfs over unieke wapens die veranderen naarmate je verder komt in het verhaal via een bepaald pad (bv evil/good).

Verder is er een fragment (waarin de character met zijn vriendin rondloopt), hierin is te zien dat hij rondloopt met de eerder omschreven vleugels. Dit suggereert ook naar character-ontwikkeling.
Moet zeggen dat de graphics mij best tegen vallen. Low poly textures en lelijk water vind ik toch niet echt van deze tijd.

Low res textures dus, oops. :+

[Reactie gewijzigd door Jradman op 12 februari 2010 23:07]

Hoe kunnen textures dan weer Low poly zijn :p.

Low-poly objecten kan wel met lage res textures.

Ik vind het er wel aardig uit zien maar heb geen console dus gaat m niet worden voor mij.
veelbelovend zijn alle Lionhead spellen wel 8)7
groot gelijk, de games zijn niet direct slecht, maar zijn nooit de hype waard die peter molyneux er rond creëert....
Nou, ik hoop toch echt dat ze alle bugs eruit halen die Fable 2 soms zo frustrerend maakten.
Over welke bugs heb je het? Ik heb de game letterlijk van binnen naar buiten gespeeld (ook met alle achievements behalve die pokke dolls) en kan me eigenlijk geen bugs herinneren. Tenzij je de hele co-op modus een bug noemd (hoe konden ze dat nou ooit zo crappy bedenken).
ziet er wel super uit.. op een paar niet ge-AA-de hoekjes na.. hoop dat ze dat nog oplossen voor dat ie uitkomt.

Het is jammer dat dit soort spellen niet op de PC komen... maar ja daarom moet je natuurlijk weer een Xbox kopen
Het is jammer dat dit soort spellen niet op de PC komen... maar ja daarom moet je natuurlijk weer een Xbox kopen
Dat is ook precies de reden waarom ik juist geen spellen meer van meneer molyneux in huis haal (niet dat dat hem uitmaakt want de casual gaming markt is commercieel natuurlijk veel interessanter), opzich wel jammer, ik zou zelfs de absurde prijzen van console games willen betalen voor dungeon keeper 3.
absurde prijzen???Al sinds jaar en dag kosten console games minimaal 130 GULDEN (60 euro). Dit waren normale prijzen ten tijde van de NES, SNES en Playstation 1 en 2 . De N64 en sommige SNES games waren zelfs 149 Gulden en duurder (Ik noem een Street Fighter 2, Turok 1 en 2, Starwing etc etc) . Hoe kom je er dan bij dat dit soort prijzen absurd zijn???? Inflatie en ontwikkelingskosten meegerekend zijn games zelfs VEEL goedkoper geworden!!!

Weet je wat pas absurd is: 350 euro voor een videokaart of 180 euro voor Windows 7 premium (niet OEM) betalen.

[Reactie gewijzigd door Hubman op 12 februari 2010 14:12]

Ik koop al mijn spellen voor max 30 euro, gewoon een maand of 3 wachten en dan ligt zo'n beetje elke game voor die prijs of minder in de winkel. Dus het valt inderdaad allemaal nogal mee. Een beetje goed spel haal je minimaal een uur of 15 gameplay uit, dus zelfs bij 60 euro per spel is dat 4 euro per, nou poehpoeh, dat is inderdaad wel veel geld. Vraag me af wat voor andere leuke dingen je wel niet moet laten als je dat al 'absurd' noemt.

Maargoed sommige mensen vinden alles te duur, al waren die spellen 2 euro per stuk...
iemand hier heeft het concept 'webshops' nog niet begrepen kennelijk
Ik heb het hier over standaard adviesprijzen. Ga je bestellen via webshops zoals GCshop, Play, Playasia etc dan ben je nog veel goedkoper uit.
ik bedoelde de voorganger die het over absurde prijzen had.
Weenie hoe ze dat willen oplossen, zit geen AA op die xbox 360 voor zover ik weet?
dat was aan Mass Effect 2 wel te merken 8)7
2x AA is verplicht voor alle x360-games dacht ik
Huh? De GPU in de 360 heeft 10MB supersnel cache speciaal voor AA effecten. Het heeft een bandbreedte van 256gigabyte per seconde, heeft zelfs geen enkele pc op dit moment. Ook de Playstation 3 heeft dit niet, waardoor de 360 dus in het voordeel is. AA is prima mogelijk op de 360. Volgens mij is het zelfs door MS verplicht om een bepaalde vorm van AA toe te passen op de games. De hoeveelheid wordt natuurlijk wel bepaald door de 'zwaarte' van de graphics.
Wat kost een X-box nu nog?
199 euro voorschot + 35 per jaar afbetaling :)
Ik weet niet of je dat als grap bedoelde of wat dan ook, maar een xbox 360 arcade kost in ieder geval 179 euro en dan kan je elk spel gewoon spelen.

[Reactie gewijzigd door johnbetonschaar op 12 februari 2010 19:08]

met die 35 euro bedoelde hij xbox live. Sowieso is de arcade geen echte optie omdat het gewoon ruk is om een xbox zonder HDD te hebben.
Ziet er inderdaad goed uit, alleen jammer dat ik geen X360 heb en het niet naar de PC komt. Word dit later wel geport, net als bij Fable, of is dit hoe dan ook uitgesloten?
Het is nooit uitgesloten natuurlijk. En aangezien Xbox van Microsoft is zal het hoe dan ook wel een keer voor de pc verschijnen.
Nee, ik denk het niet. Dit systeem gaat gebruik maken van NATAL en zo'n systeem gaat nog niet naar PC komen. Sowieso is Fable II ook niet naar PC gekomen.
Reken er maar niet op. Een paar jaar geleden bracht MS nog PC-versies uit van Xbox-games (bijv Fable, Halo 2, Gears of War) maar daar zijn ze ondertussen allang mee gestopt. Van Gears of War 2 en Fable 2 zijn nooit PC-versies uitgekomen. Sterker nog, het werk aan de PC-versie van Alan Wake is zelfs gestaakt:
It was previously thought that the PC version of Alan Wake would be worked on after the release of its Xbox 360 version in May, but Microsoft has shattered hopes by confirming to Strategy Informer that Alan Wake will no longer be coming to PC.

"Some games are more suited for the intimacy of the PC, and others are best played from the couch in front of a larger TV screen. We ultimately realised that the most compelling way to experience "Alan Wake" was on the Xbox 360 platform, so we focused on making it an Xbox 360 exclusive. Both Microsoft and Remedy have long histories in PC game development. This decision was about matching this specific game to the right platform." said a Microsoft spokesperson.
MS is simpelweg niet meer geinteresseerd in PC-games. Daarom hebben ze een paar grote PC-studios gesloten terwijl die toch heel succesvolle series onder hun hoede hadden (Flight Simulator, Age of Empires) Die studios bestaan niet meer omdat PC-games niet meer in de strategische plannen van MS passen.
Heerlijk!,
Hier zat ik nog op te wachten voor de xbox360 releases :D

Altijd al een trouwe fan van Fable geweest, en hieraan te zien zal ik niet teleurgesteld worden,

Ook hoop ik dat de Project Nathal functies uitgebreid worden,

Ik Zeg Doen! :Y)
Was er laatst niet een bericht dat Fable III geen nathal zal gebruiken?
Ik hoop dat Nathal een grote flop wordt en dat eigenlijk zo min mogelijk spellen het gaan ondersteuen. Het zwiepen en bewegen ben ik na de Wii wel aardig beu.
Tjah, zo kun je ook denken,
Maar er zullen ook genoeg mensen zijn die niet zo lui zijn ;)
en er wel plezier aan gaan beleven denk ik :D
Leuke game altijd, ziet er weer goed uit. Je moet van Fable geen diepgaande RPG verwachten, maar veel meer een vlotte rpg actiongame met een humorvol verhaal en een prachtige sfeer.
Er zit heel veel sfeer in de Fable-games maar het verhaal past op een (mini) bierviltje. Ik heb Fable 2 met veel plezier gespeeld maar ik toen ik het einde had gehaald had ik echt iets van "Is dit alles? Heb ik daarvoor al die uren ingestoken?".
Met weemoed denk ik aan de tijd dat Molyneux spellen zoals Populous, Syndicate en Dungeon Keeper ontwikkelde. Ik heb Fable 1 gespeeld en het was een matig spelletje in features. Als je ziet vanwaar deze man komt, spijtig.
Black & White (2) komt ook van Molyneux af is het niet? Daar heb ik me zeer lang mee vermaakt.. echt innovatief, ik kan alleen maar hopen op een 3e game uit de reeks.
Ik kan me herinneren dat Black & White een succes was. Toen heeft iemand van Lionhead (ik geloof dat het Molyneux zelf was) dat ze al plannen hadden tot deel 5(!) Na Black & White 2 heb ik er nooit meer iets over gehoord.. :P
Ik zal me inhouden en niet al te sarcastisch doen. Maar op zich is dit een veelbelovend spel. Jammer dat Molyneux zoals altijd weer hardop aan het dagdromen is. Maar goed, als de helft van wat hij beloofd er dit keer *wel* in zit, dan geef ik het spel een goede kans. Dus wie weet wordt dit het spel dat deel 1 had moeten zijn.
Molyneux is zeker een dagdromer, maar bekijk het van de andere kant. Hoe innovatief zouden games worden zonder die dagdromers :] Mensen zoals hij leveren helaas niet zoveel resultaat maar wel leuke ideeen. Kijk naar Black & white, die game was ook nieuw en anders.
Nou dat viel wel mee, B&W was gewoon een soort sequel op Populous. Uiteindelijk namen de creatures een veel minder belangrijke rol in dan werd gezegd en bleek het hele systeem erachter ook vrij oppervlakkig terwijl ik er als ventje van 10 of 11 juist zo naar had uitgekeken. Volgens mij is Molyneux een trol die gewoon voedt op verwoeste kinderdromen.

[Reactie gewijzigd door tehsojiro op 12 februari 2010 14:34]

True.

Ik heb ook tijden naar B&W en Fable uitgekeken, en toen het er eindelijk was hadden ze (voor mij) een hele grote 'mwah' factor. Zeer vernieuwd waren de spellen niet, in het geval van Fable vond ik het niet eens lekker spelen.

Zijn oude spellen zijn wél erg goed en zelfs vernieuwend, maar de casual markt is tegenwoordig zo groot dat een groot deel van de nieuwe ideeën gewoon niet meer worden geïmplementeerd uit angst van een commercieel fiasco.

De liefde voor het maken van games wordt de nek omgedraaid door managers die enkel naar cijfertjes kijken.
idd Fable is gewoon een hack and slash met iets meer inhoud. :)
Ik heb met met Fable iig altijd kostelijk vermaakt, hoop enkel dat ze deze keer direct een pc versie releasen....
Ik heb Fable 1 helemaal grijs gespeeld, speel het soms zelfs nog nu. Het was één van de minder dan tien spellen in m'n leven waar ik echt voor gegaan ben. Daarom heb ik met veel spanning en anticipatie op deel twee zitten wachten. Maar waar bij deel één een wereld voor me open ging en de spelwereld voor het eerst leefde met zand op de grond en insecten in de struiken in plaats van dat het polygonen waren, daar liet deel twee het liggen. Een aardig spel ja, maar niet die geweldige omgeving, gameplay en vibe waardoor ik deel één zo graag speelde. Op papier waren alle elementen er, maar dat vertaalde voor mij niet naar een weergaloze game.

Ik hoop echt dat meneer Molyneux, hoewel wel duidelijk is dat hij altijd meer belooft dan hij waar kan maken, zich herpakt en een spel weer neer te zetten dat niet zo ingeperkt voelt als Fable 2.
Ten eerste

het ziet er fantastisch uit!

Ik heb fabel 1 ook helemaal grijs gespeeld, maar ik heb fable 2 nooit kunnen spelen door al het gelobby naar de consoles. En ik ben nu helaas helemaal uitgekeken op fable.

En het regeren van een heel land / volk spreek me niet aan. Persoonlijk hou ik van spelen met een main character die zich door het verhaal heen ontwikkeld, met skillpoints en exp e.d. Voor mij komt er nu te veel bij. Maar dit is een eerste indruk. Ik kijk uit naar gedetailleerde reviews over deze elementen van het spel.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True