Vooruitblik: Fable II

Nieuw spel, nieuwe beloftes

Als we destijds de woorden van hoofdontwikkelaar Peter Molyneux mochten geloven, zou Fable de beste rpg aller tijden worden, met fantastische features waar gamers versteld van zouden staan. Fable bleek een goede rpg te zijn, maar circa de helft van de door Molyneux aangekondigde features zaten uiteindelijk niet in het spel. Logisch dus, dat Molyneux aanvankelijk niet helemaal serieus werd genomen, toen hij op het Microsoft-evenement X06 soortgelijke taal over Fable 2 uitkraamde, zonder iets te kunnen laten zien van het spel. Inmiddels zijn we bijna twee jaar verder en Fable 2 lijkt wel degelijk de game te worden die het originele Fable eigenlijk had moeten zijn.

Net als de eerste Fable draait deel twee om de rol die je speelt als held en om hoe je omgaat met de keuze tussen het goede en het kwade. Iedere beslissing die je neemt werkt daarbij op een bepaalde manier door in de wereld en op je personage. Ook speelt Fable 2 zich af in dezelfde wereld als het origineel, al is fantasiewereld Albion uitgebreid en is de aankleding van de 'oude' stukken zo veranderd dat het alleen in de verte nog lijkt op Fable. Desondanks kent het spel wel het typische Fable-sfeertje, zo werd in augustus tijdens de Games Convention duidelijk.

Fable II

De uitstraling van het originele Fable, met daar overheen een fijn Charles Dickens-sausje, zo zou ongeveer de beschrijving van de sfeer in Fable 2 kunnen luiden. De sfeer is een van de sterkste punten van het spel, maar het is moeilijk om uit te leggen wat er zo goed aan is. Het sprookjesachtige Albion zuigt je vast en laat je niet los, of je nu langs een meertje staat of in het bedrijvige stadje Bowerstone rondloopt. Daar draagt de soundtrack, die volgens onze eerste indrukken minstens zo goed lijkt te zijn als die van Fable, natuurlijk ook aan bij.

Om het audiovisuele deel van spel te beoordelen hadden we niet veel tijd nodig, maar als je in het spel duikt heb je eigenlijk nooit tijd genoeg. Er valt namelijk veel te zien in Albion, en vooral ook veel te beluisteren. Behalve de soundtrack bevat het spel 38 uur aan gesproken dialogen, variërend van verhalen die een verteller in een stad rondbazuint, tot questgebonden dialogen. Een dergelijke hoeveelheid aan dialogen zegt nog niets over de kwaliteit ervan, maar het geeft wel aan hoeveel aandacht er aan het spel is besteed.