Specificaties Avontuur, RPG-game voor de Xbox 360 - Bekijk alle specificaties

Fable 2, Xbox 360 Review

Bartaz 6 januari 2010, laatste update op 17 november 2015, 1.283 views

Fable 2, Xbox 360

Pluspunten

• prachtige graphics
  • hilarische voice acting
  • leuke quests
  • lijken alsof je zelf in het spel zit
  • huizen kopen/verhuren
  • trouwe viervoeter

Minpunten

• kleine bugs
  • breadcrumb spoor verdwijnt soms
  • weinig content voor veel geld

Stabiliteit Score: 4
Replaywaarde Score: 5
Besturing Score: 5
Geluid Score: 5
Beeld Score: 5
Gameplay Score: 4
Ik had Fable 1 en 'The Lost Chapters' versie al gespeeld en was erg benieuwd naar het volgende deel. Ik heb al weken voor de release op 24 oktober 2008 de Limited Edition besteld op bartsmit.com. Deze bleek later niet met heel veel boeiende extra's te komen. Maar wel een interessante DVD met 'The Making of' en wat bonus armour voor in het spel.

Als een soort van fanboy wilde ik toch wel eens een review gaan schrijven, dus bij deze:

Een korte intro van het verhaal...
Je begint het spel als kind. Je loopt door de stad met je zus en gaat de boel een beetje verkennen. Hier en daar zijn er een paar mini quests te doen die ook echt leuk zijn om te doen. Als je die gedaan hebt, komt er een handelaar in de stad genaamd Murgo. Murgo verkoopt magische items. Tenminste, dat wil hij zijn kopers wijsmaken.
Jij (de speler) en je zus worden door Theresa (jup, de zus van de Hero uit Fable I) aangemoedigd om de magische muziekbox te kopen van de handelaar. Na wat wikken en wegen besluit je dit te doen (je hebt toch geen keuze, aangezien dit de verdere quests zal activeren) en daarna begint het avontuur...

Albion, 500 jaar later
Fable II speelt zich maar liefst 500 jaar later af dan toen Fable zich afspeelde. Je merkt dit ook wel. Steden zijn voller gebouwd, steden zijn verwoest en de mensen kennen geen magie meer. Als je namelijk magie in n van de steden gebruikt, rent iedereen verschrikt weg en/of beginnen ze te gillen.
Ook zien alle gebouwen er wat moderner uit en maken ze al gebruik van keukens. Dit zag ik nog niet eerder in Fable I.
De steden lijken levendiger; mensen werken, gaan naar pubs, kotsen over straat, worden verliefd op je en vragen vooral veel om je hulp als Hero. Dit activeert allerlei leuke side quests die zeker de moeite zijn om te spelen.

Waarheen leid de weg...?
Erg handig in dit deel is het 'breadcrumb spoor.' Je kan ervoor kiezen om een goudgloeiend spoor te laten verschijnen in je omgeving, zodat deze je lijdt naar de hoofd quest of side quests. Het nadeel van dit spoor vind ik dat als je te snel loopt, je soms letterlijk het spoor bijster bent. Al met al een handige toevoeging aangezien de buitengebieden nogal groot zijn en je vooral de eerste keren redelijk goed kan verdwalen.

Nieuwe toevoeging
Het meest vernieuwende in Fable II is toch zeker wel de hond. Redelijk aan het begin van het spel komt er een trouwe viervoeter op je pad die je later zal vergezellen op je reizen door de wondere, sprookjesachtige wereld van Albion.

Natuurlijk loopt dit dier niet zomaar bij je, hij heeft namelijk een paar belangrijke skills waar je heel wat aan hebt in het spel. Hij kan onder andere schatzoeken. Dit is echt heel handig aangezien er vele schatkisten ver van het pad afliggen en daarom moeilijk te zien zijn. Zodra de hond er een spot gaat hij blaffen en leid hij je naar de plek waar hij iets heeft gezien/geroken.
Ook zal het dier je bijspringen in gevechten en vechten voor het baasje totdat hij gewond raakt. Mocht dit laatste gebeuren, dan kan je hem een potion geven waardoor hij zich weer helemaal de oude gaat voelen.
Ook kan je je hond trucjes laten doen d.m.v. de 'expressions' die je ook in Fable I kon doen met je character. ;)

Huisje, boompje, beestje
Het is mogelijk om huizen/winkels te kopen in Fable II. Dit was ook al in zijn voorganger mogelijk, maar dan moest iemand zijn overleden (lees: je moest de eigenaar vermoorden) om het/de huis/winkel te kunnen kopen en eventueel te verhuren. Maar nu kan je gewoon elk pand, bewoond of niet, kopen. Je kan de panden verhuren tegen een normale prijs, een extreem hoge prijs, of een lage prijs. Dus je kan flink incasseren bij je huurders, alhoewel ze je dan gaan haten. Of je kan zelfs zo vrijgevig zijn dat je helemaal niks vraagt.

Natuurlijk wil je niet alleen in een huisje wonen dus ga je trouwen (althans, ik wel). Het is zelfs mogelijk om sex te hebben waaruit weer kinderen geboren kunnen worden. Ook is het mogelijk dat te voorkomen door een condoom te gebruiken of eventuele geslachtsziekten (ik heb tot nu toe alleen met een mannelijk character gespeeld, geen idee hoe dat bij de vrouwelijke zit).
Mocht je de keuze nemen om kids te nemen blijken die uiteindelijk toch wel heel erg tof te zijn, omdat ze op je willen lijken en ook avonturier willen worden. Neem vaak cadeau's mee naar huis, want als je niet vaak genoeg langskomt zal je echtgeno(o)t(e) een scheiding aanvragen en daarmee de helft van je saldo incasseren.
Ook is vreemdgaan mogelijk, maar kijk uit als je dit doet, want als je vrouw erachter komt zal er ook een scheiding op de loer liggen.

Ook kan je baantjes aannemen. Als bijvoorbeeld smid, houthakker of barkeeper. Hoe vaker je het doet, hoe sneller je promotie maakt en meer gaat verdienen. Erg handig om te doen als je geld nodig hebt!

Het grafisch geweld
Dat is wat ik dacht toen ik het spel voor het eerst zag: wow. :o
Een schitterende omgeving, dynamische werelden en hele sterke animaties. Vooral de zonsondergang is schitterend!
Pak je zwaard maar eens vast en geef hem een flinke zwiep, pak je kruisboog/geweer en schiet iemand vanaf een flinke afstand neer, of gebruik je magie en laat je vijanden beven. Al deze animaties zijn zo goed gedaan dat je loopt te watertanden. Ik wel tenminste.
Ook de cutscenes tussen de game door zijn overweldigend mooi. Zowel op gewoon als HD beeld.

Muziek, sound effects en voice acting
De betoverende muziek zoals we die van Fable gewend zijn is weer aanwezig in dit deel + nieuw gecomponeerde muziek. Ook zijn de sound effects erg goed gedaan.
Maar waar ik me het meest mee heb vermaakt in heel het spel zijn toch wel de dialogen. Die zijn z grappig! Denk hierbij aan woordversprekingen van bepaalde characters of de humoristische opmerking van een Gargoyle onder aan een brug. Overal is wel iets interessants te horen.
En denk maar niet dat je snel verveeld raakt met maar liefst 38 uur aan gesproken dialogen!! :D

Bugs
Dit gedeelte viel een beetje tegen in het spel. In het begin bleef je redelijk vaak vastzitten achter een rots. En zelfs een enkele keer kon ik m'n huis niet verkopen toen ik m'n vrouw had laten vermoorden door bandits. Lionhead had overduidelijk het spel t snel gelanceerd. Gelukkig waren met de updates deze problemen snel verholpen.

Fable II is een eitje
En dat klopt. Fable II is z makkelijk, dat ik niet veel quests een tweede keer heb hoeven te doen. Mij persoonlijk maakt dit niet heel veel uit aangezien ik het spel toch al redelijk fantastisch vind, maar dit kan voor sommige mensen nadelig zijn.

Niet heel veel speelplezier
Fable II is redelijk kort. Ik heb zelfs het idee korter dan Fable I, maar daar durf ik niks om te verwedden. Ik had graag wat meer speeluurtjes gezien (net zoals bij Oblivion). :)
Ik vind het daarom ook een betreurende zaak dat Lionhead zoveel MS points vraagt voor zo weinig DLC content. Je hebt wel het idee dat er content uit het spel is gehaald en later nog eens apart wordt verkocht om geld te vangen.

Eindconclusie
Fable II is (zeker voor de fanboys zoals ik) een zeer vermakelijke game!
Vond je Fable I al niks? Koop dit deel dan ook niet want het gaat je zeker tegenvallen als de sprookjeswereld je niks doet en het verhaal je niet aanspreekt. ;)

Dit was mijn eerste review. Bedankt voor het lezen! Ik hoop dat dit voor toekomstige kopers een eventuele knoop kan doorhakken en dat het voor Fable II bezitters gewoon vermakelijk is om te lezen.

Heb jij ook een Fable 2, Xbox 360?

Reviews door de redactie

Leuke review!

Ik heb het spel toentertijd van een vriend geleend, en in een weekje uitgespeeld. Ik heb me er enorm mee vermaakt, meer dan ik had verwacht. Toch ben ik blij dat ik het toen niet gekocht heb, omdat je er zo doorheen bent. Kortom, als je hem voor 10-15 euro op de kop kunt tikken, zeker de GOTY versie, is het een prima uitgave!
Leuke review inderdaad.

Top game! Zelf al meerdere malen uitgespeeld. Blijft een magische wereld. Ik hoop ook snel dat Fable 3 uitkomt!
goeie revieuw maar ik wacht nog steeds op de pc versie :9