Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 45 reacties
Submitter: Malistix1985

Ubisoft gaat horrorgame ZombiU opnieuw op de markt brengen. De game verschijnt als Zombi voor Windows, PS4 en Xbox One. De game wordt enkel digitaal aangeboden en is vanaf 18 augustus te downloaden voor Windows, PlayStation 4 en Xbox One.

Ubisoft bevestigt met de aankondiging van Zombi geruchten die al langer gingen; eind juni was een verwijzing naar de game al te vinden op de website van de Australische leeftijdskeuring. Uit de trailer die Ubisoft voor de nieuwe versie heeft vrijgegeven valt op te maken dat de game er beter uitziet dan op de Wii U, maar aan de gameplay lijkt niets veranderd. Ubisoft gaat de game enkel digitaal aanbieden. Het is vanaf 18 augustus te downloaden, voor Windows, PlayStation 4 en Xbox One.

Met de digitale versie blaast Ubisoft nieuw leven in een van de weinige third party games die beschikbaar waren bij de introductie van de Wii U. De game moest een voorbode worden van een hele serie games die Ubisoft voor de Wii U wilde gaan maken. De meeste daarvan heeft de uitgever inmiddels geschrapt. Ook de plannen voor een opvolger van ZombiU heeft Ubisoft inmiddels naar de prullenbak verwezen.

Zombi

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (45)

Zombies zijn cool! Maar ik zit me af te vragen wat een dergelijk spel voor resultaat gaat hebben op de zombie overladen computer game markt, er is de laatste jaren bizar veel uitgekomen qua zombies en een hoop daarvan is enorm geflopt. Natuurlijk is dit een poort en niet een nieuw spel, de vraag is hoe goed de poort is en of het spel goed is.

[Reactie gewijzigd door Cergorach op 31 juli 2015 12:25]

Het verschil tussen andere zombie games is dat deze wel een horror gevoel heeft.
Voor een goede game is de markt nooit overladen. Goede gameplay verkoopt gewoon, of dit nou de zoveelste zombie game is of niet. Dit is trouwens een toppertje als ik de reviews mag geloven.
Zelf heb ik ZombiU, maar die heb ik eigenlijk vrij weinig gespeeld.. Waarom weet ik niet eigenlijk. Het is een goede game, maar de gameplay vond ik volgens mij niet zo geweldig.

De trailer vind ik in ieder geval lovend.
Dus eigenlijk geen goede game? (Want je geeft zelf aan dat je gameplay niet geweldig vond?)
De gameplay vond ik inderdaad niet geweldig, maar dat had meer te maken met de controls van de Wii U zelf (zoals de camerabesturing ging met de motion controls van de gamepad).

[Reactie gewijzigd door Jirachi op 31 juli 2015 14:06]

Ik vind het eerlijk gezegd zeer kwalijk dat ze quotes uit reviews van de Wii U versie uit 2012 gebruiken.

Ten eerste is deze game qua beleving anders, gezien je geen Gamepad hebt waarop bepaalde acties plaatsvinden.
Ten tweede heeft de gamewereld niet stilgestaan qua Zombie-survival en zijn er ondertussen een heleboel andere games die hetzelfde even goed, zo niet beter, doen. Denk daarbij aan bijvoorbeeld Dying Light en H1Z1.

Gezien deze game binnen nu en 3 weken uitkomt, hoop ik dat ze nog even snel wat reviewcopies versturen, om zo echte reviews te krijgen over de game.
Het verschil is dat DL of H1Z1 een open wereld game is en dit een gangetjes(of hoe je dat moemt) game is en geeft dat wat meer een horror gevoel. Daarbij wat dit ook leuk maakt is dat als je dood gaat je zelf weer tegen komt als zombie en dat zie je niet veel in zombie games.

[Reactie gewijzigd door raymondtoonen op 31 juli 2015 12:47]

Dying Light is een Action RPG/Survival Horror. H1Z1 is meer een combi van MMO/Sandbox/Survival.

ZombiU is wel een stukkie anders dan bovengenoemde, dat is meer een FPS Surivval Horror, vraag me inderdaad wel af hoe dat dan leuk is op andere platformen enz. op de WiiU had het de kracht dat het leuk gebruik maakte van het externe scherm.
Ik zie best mogelijkheden voor een game als Shadow of Mordor, maar dan in een stedelijke setting, zombies in plaats van uruks en een loden pijp of kloofbijl in plaats van het zwaard..
Goed idee, maar dan kom je toch met een aantal problemen.
In Shadow of Mordor is één van de grote features dat elke soldaat in een 'eindbaas' kan veranderen.
Ik denk dat dat niet makkelijk is te implementeren in een zombie game.
Waarom niet? Kan me voorstellen dat elke zombie in potentie meer of minder gevaarlijk kan zijn; ik zou liever niet vechten met een zombie die voormalig worstelkampioen was, dan heb ik liever een zombie die tot zijn 38e alleen pizza at en bij zijn moeder in de kelder woonde...
Ik zie het probleem niet. Zombies zijn zelf net zo realistisch als een eventuele zombiecaptain of zombie eindbaas.. Hordes zombies slachten is even leuk, maar voor de afwisseling is wat interactie tussen de zombies volgens mij best welkom.
Maar dan met het vechtsysteem van SoM. Meer combo's, finishers, etc.
Ik lees net op Wikipedia
A version titled Zombi for the PlayStation 4, Xbox One and PC was announced on July 30, 2015 and will be released digitally on August 18 of the same year without multiplayer
De grafische prestaties zijn ook niet zo geweldig zo te zien. In het begin zag het er echt vet uit, maar toen kwam de gameplay. Wel vet dat het first person is. Zelf ben ik geen zombie-fan maar ik denk dat een hoop mensen het wel zal aanstaan.
Als eerste even het volgende:
Dit is gewoon EXACT dezelfde trailer, maar dan met review scores toegevoegd, die nota bene op de Wii U versie slaan! Verder is alleen de muziek anders. (en slechter in mijn optiek, want de originele muziek was veel pakkender)
Zie hier het origineel: http://www.youtube.com/watch?v=8ZbsXFoCHks
Veel beter, toch?

Ubisoft denkt hier nog wat geld mee binnen te kunnen harken, maar dit wordt een instant fail:

De game leunde zwaar op de interactie met de GamePad die, op het irritante "zwaai met je GamePad om zombies af te slachten" gedeelte na zeer goed geïmplementeerd waren en ook ècht een toegevoegde waarde boden voor verschillende elementen, waardoor de spanning en de immersie in de game werden verhoogd.

Hier de twee GamePad trailers die alle mogelijke interacties op een rijtje laten zien:
trailer 1: http://www.youtube.com/watch?v=Ot0bhlVDdSI
trailer 2: http://www.youtube.com/watch?v=aSthBI9onhE
Dat was ook wat de game anders maakte ten opzichte van de hele horde andere zombie games. En natuurlijk ook het perma-death gegeven: je hebt maar één leven en daar moet je het mee doen. Wel tof is dat als je dood gaat en je begint opnieuw, dat je dan jezelf als zombie tegen kan komen en dan ook weer je tot dan toe verzamelde spullen van die zombie af kan pakken...

Ook was er meer immersie doordat alle stats en dergelijke niet op je TV in beeld waren, wat je meer in de game trekt doordat het volledige scherm beschikbaar is voor de wereld waar je je in begeeft.

En los van dat gemis, wat volgens Ubisoft zelf opgelost wordt door dit soort gegevens nu "alleen wanneer nodig" in beeld te laten verschijnen, is ook het beeld van de GamePad, bijvoorbeeld als je door iemand zijn spullen zoekt, nu op de TV te zien, wat een flink deel van het TV beeld wegneemt, en dus ook gelijk de immersie: spullen doorzoeken op je GamePad en ondertussen je character op de TV gehurkt zien zitten terwijl op de achtergrond de zombies langzamerhand dichterbij kruipen...
Dat dit nu weg is, maakt het mijns inziens een aanzienlijk inferieure ervaring.

En los daarvan wordt de game ook aanzienlijk makkelijker gemaakt d.m.v. betere wapens, een zaklantaarn met feller licht, breder gezichtsveld enz. enz.
Uit een interview omtrent deze versie:
"The shovel has a longer range than the original cricket bat, plus the ability to smack multiple zombies in one swing. The nail-embedded bat can also hit more than one zombie at a time, and it offers more damage and a better chance of scoring a critical hit."
Als je de fellere lichtbundel in de zaklantaarn gebruikt, loopt de batterij weliswaar sneller leeg (dòh) maar dan nog zijn dit alles bij elkaar wel een boel extra zijwieltjes voor deze versie.
Ziet er dus naar uit dat dit de omgekeerde wereld is: de Wii U kreeg de hardcore versie en de Xbox One, PS4 en PC krijgen de Care Bear/kiddie versie. So much for hardcore gaming op de HD twins dan... ;)

En het originele melee wapen (een cricket bat) was, naast dat het behoorlijk pittig kon zijn om er een groep zombies mee af te slachten, ook stiekem een verwijzing naar de Engelse setting van de game, kleine verwijzingen waar de game letterlijk vol mee zit, en ook dat maakte het tof en heel eigen, aangezien de meeste andere zombie games zich ofwel in de tropen of in Amerika afspelen. (het kleine aantal uitzonderingen daar gelaten)

En als laatste kleine opmerking vind ik het vergroten van de field of view en het licht oppoetsen van een aantal textures wel een HELE kleine grafische update; ze hadden veel meer uit deze consoles kunnen halen, maar blijkbaar moest het zo min mogelijk kosten om op die manier zo veel mogelijk op te kunnen leveren, althans: dat hoopt Ubisoft, maar ik zie het niet gebeuren.

Jammer, want het zou best een interessante IP kunnen zijn, zeker als ze er in een eventueel vervolg de grove randjes af zouden vijlen. Als ze hier net als op de Wii U wederom niet genoeg op verdienen, dan zal dat vervolg er niet komen, en ik ben bang dat het inderdaad die kant op gaat, maar we zullen zien...

[Reactie gewijzigd door TheRealThanos op 31 juli 2015 16:03]

Ik ben zo klaar met die zombiegames.. mooi dat de plannen voor een opvolger naar de prullenbak verwezen zijn. Nu hebben de developers tijd voor iets anders!
En alle mensen die wel van zombiegames houden hebben lekker pech!
Zombies zijn uit, dinosaurussen zijn in!
Zombie dinosaurussen? Zou wel eens een nieuwe hit kunnen zijn.... ;-)
Zeg dat niet te hard straks hoort EA je nog...
Of Yoshi's Zombi Island, want Nintendo kan ook wel nieuwe games gebruiken.
Nah, daar hebben ze Fatal Frame voor :+
Zeer matige en herhalende game die veel exposure kreeg omdat de WiiU net nieuw was en het een een gewelddadige exlusive voor die console was. Een beetje als die Dead Rising game voor de Wii. Helemaal met de concurrentie van zombie en horror games op de consoles en pc zie ik dit niet bepaald een hit worden.
Heb je hem ook echt gespeeld dan? Ik denk dat veel mensen deze game niet echt een oprechte kans hebben gegeven. Je moet er wel wat tijd insteken en dan gaan de game mechanics echt op je overkomen en begin je de game steeds meer te waarderen.
Veel mensen vergelijken het ook met Resident Evil of Left 4 Dead, maar dat is te kort door de bocht.

Simpelweg omdat het allemaal zombie games zijn, is het niet hetzelfde recept.
Andere game mechanics, andere besturing, andere setting. Left 4 dead is meer "arcadey" en Resident Evil is meer je klassieke zombie game, maar ook die is wat meer arcade/filmachtig. Beide games hebben ook de continues, terwijl je bij ZombiU perma-death hebt, en dus maar één leven, wat de gameplay al gelijk compleet anders maakt.

Ik kan me voorstellen dat sommige mensen er niet direct in kunnen komen of omdat ze wat anders verwachten het niet leuk vinden, maar als je er neutraal aan begint en je jezelf de tijd geeft om bekend te worden met deze versie van een survival horror, dan is het best een leuke game. Geen top 10 materiaal, maar zeker voor de prijs waarvoor je hem nu kan krijgen toch wel een aardige toevoeging aan je Wii U game collectie...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True