Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 50 reacties

Hardwarefabrikant Aopen heeft een moederbord met ge´ntegreerde dualcore-processor in Intels Atom-lijn aangekondigd. Het moederbord beschikt onder meer over een pci-expressslot en een ingebouwde voeding.

De processor die op het moederbord gesoldeerd werd, is Intels dualcore Atom 330. De cpu wordt bijgestaan door maximaal 2GB ddr2-geheugen dat in een enkel geheugenslot gestoken dient te worden. Vergeleken met het referentiebord van Intel biedt het moederbord van Aopen enkele extra's, zoals een pci-expressslot in plaats van een regulier pci-slot. Ook heeft het i945GCt-DN-bord van Aopen een extra sata-poort waarmee het totaal op drie komt. Aan de achterkant zijn vier usb-poorten, een vga-aansluiting, een netwerkpoort en audio-aansluitingen te vinden. Vier extra usb-poorten kunnen via headers op het moederbord aangesloten worden.

De i945GCt-DN onderscheidt zich echter vooral door de ingebouwde voeding, of spanningsomvormer, die op het moederbord is ge´ntegreerd. Middels een externe adapter accepteert het moederbord spanningen van 19V en converteert dit naar de benodigde spanningen voor de onderdelen op het moederbord. Aangesloten sata-apparaten worden via verloopstekkers die op een molex-stekker op het bord wordt geprikt van voeding voorzien. Een tweede afwijkende feature van Aopens moederbord is het ingebouwde mini-card-slot, waarvoor onder meer modules voor 3g-internet en wifi-adapters beschikbaar zijn. Aopen levert naast het moederbord en de 19V-voeding naar wens een bescheiden kast mee: de kleinste behuizing heeft een inhoud van 2,63 liter. Prijzen zijn niet bekend, maar zullen waarschijnlijk een stuk hoger zijn dan Intels bord, dat Onbekend kost.

Aopen i945GCt-DN
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (50)

ben benieuwd wat het verbruik van dit ding is. in principe is het prima om dit ding als downloadbak te gebruiken en ook voor het simpele internet en alles. alleen een mooi klein kastje vinden en dit ding direct achter je lcd scherm neerzetten. ik zou alleen de ventilator wel vervangen volgens mij gaat dat ding binnen de kortste tijd gekke geluiden maken. en dat van die geintegreerde voeding is natuurlijk prima. heb je een adaptertje ernaast hangen. scheelt je ruimte in de kast. kan je mogelijk voor een nog kleinere kast gaan.

EDIT: de keus in m-itx kasten is helaas niet zo groot. toch echt meer voor iemand die zelf een kast in elkaar wil knutselen.

[Reactie gewijzigd door dangerpaki op 29 december 2008 10:48]

Verbruik is voor alle bordjes op basis van de Atom 230 icm i945GC chipset in beginsel nagenoeg hetzelfde. De CPU verbruikt een verwaarloosbare 4W, de chipset slurpt een enorme 29.5W, dus je komt in totaal uit op 33.5W voor de basis, en dan nog een paar Watt voor de overige componenten.

Deze 945GC chipset is iig het achilleshiel van dit platform. Niet alleen zorgt het ervoor dat concurrerende Athlon (L)E edities icm 780G en Via C7 ontwerpen qua stroomverbruik beter scoren, maar het eist ook luidruchtige actieve koeling danwel grotere behuizingen dan bij een zuiniger platform mogelijk zouden zijn.

Hoe sterk het chipset meetelt is te zien als je Intel's platform voor netbooks bekijkt. De Atom N270 CPU is essentieel identiek aan de Atom 230, de i945GSE presteert identiek aan de 945GC. Toch verbruikt deze combo slechts 14.3W, met name doordat de i945GSE ipv 29.5W slechts 11.8W (bijna een derde :o ) verbruikt.

Gelukkig zijn de eerste mITX borden op basis van dit platform eindelijk leverbaar. MSI bijt met de -al eerder op T.net besproken - M-945GSE-A de spits af. Hij is al een tijdje in DE verkrijgbaar en de eerste shop in NL heeft ze in bestelling en belooft ze eind volgende week te kunnen leveren :)
Voor dat soort dingetjes zou je ook best een ARM bordje kunnen overwegen. Ik heb zelf deze: www.beagleboard.org - ben er nog mee aan het spelen om de boel netjes geinstalleerd en werkend te krijgen, maar uiteindelijk (het is nu allemaal nog net nieuw en niet alle drivers zijn stabiel of beschikbaar) krijg je een behoorlijk rap 600Mhz ARM systeem met een PowerVR SGX, DVI-D en composite video-out, AC'97 audio, een extra DSP die voor video decoding gebruikt kan worden, USB2.0 voor je uitbreidingen, vanaf Maart '09 256MB RAM (genoeg voor een eenvoudige linux desktop), en dat alles op een bordje van 6x6 cm groot en een verbruik van 2 Watt onder full load. En het boot vanaf de ingebouwde NAND flash binnen 10 seconden :9

En het is natuurlijk erg leuk speelgoed om mee te hobbyen ;-)

[Reactie gewijzigd door johnbetonschaar op 29 december 2008 12:25]

Ik heb toch echt de indruk dat Aopen het nooit leert,

Dit moederbordje heeft wel een gewoon desktop DIMM slot(vreemd, de minipc van een generatie of twee eerder had So-dimm slots, die ruimte besparen, wat op zo'n krap bord best essentieel is?)

Geen Solid Capacitors? Zo'n ding koop ik voor meerdere jaren, de betrouwbaarheid van de onderdelen die Aopen standaard inzet op hun moederborden is -no offence- absurd slecht.

Verder vind ik het wel knap van Aopen dat ze uberhaupt nog bestaan, en sta ik te kijken van het lef dat ze tonen om nog een moederbord onder eigen naam de markt op te gooien(Kasten, voedingen en optische drives uitgebracht onder hun naam zijn nl wel behoorlijk betrouwbaar).
AOpen had een jaar of 5 terug behoorlijk last van de slechte elco's die zij (en een rits andere merken zoals Abit, MSI, Jetway, Shuttle etc. etc.) gebruikt hebben. Maar dat die dingen slecht waren was niet inherent aan elco's, puur aan de slechte goedkope Taiwanese ontwerpen die toen gebruikt werden. Nieuwere ontwerpen met elco's zijn gelukkig beter.

AOpen als enige daarop afrekenen is onterecht. Alle andere Atom borden muv de Gigabyte GA-GC230D zijn deels of geheel voorzien van elco's - zelfs de embedded borden van Kontron en Intel's eigen ontwerpen.

Relevanter is het om te kijken naar het merk elco's die gebruikt worden. Vuistregel is dat Japanse merken als Nichicon, Rubycon, Panasonic en Sanyo goed zijn en dat Taiwanese merken als GL, GSC, Luxon, Teapo en consorten te wantrouwen zijn. Zonder te weten welk merk AOpen hier gebruikt zou ik er geen uitspraak over durven doen. Het feit dat ruim de helft van de caps op dit bord *wel* solid zijn doet vermoeden dat ze waarschijnlijk hun les geleerd hebben en wel op kwaliteit geselecteerd is.

Verder mbt DIMM vs SO-DIMM:
1) Intel's eigen reference bord heeft een DIMM ipv SO-DIMM. Blame Intel.
2) ondanks dat wij westerlingen deze borden voor routers en HTPCs misbruiken zijn ze met name bedoeld voor ultra low-cost oplossingen in emerging markets. SO-DIMMs zijn iets duurder dan DIMMs. In deze niche kan dat (zeker in grote aantallen) relevant zijn.
5 jaar geleden heb je het over AK-7x drama, dat was een ramp, maar ik ben over de jaren verrekte close met Aopen geweest(als in werk), de betrouwbaarheid van de borden in tegenstelling tot de andere merken, de borden an sich houden het op lange termijn niet, gewoon niet, en zowel de constructie van de PCB's als de kwaliteit van de Elco's zijn hier een issue(Ik heb serieus nog nooit een opgeblazen condensator gezien onder normaal gebruik behalve bij een aopen bord)

Dat drama heb ik vijf jaar geleden ook meegemaakt toen daadwerkelijk binnen een tijdsbestek van 1 maand een tiental kapotte systemen direct na 3 jaar dood gingen. Garantie verlopen pikten mijn klanten niet, en ik ook niet. Idd, met merken als Jetway, chaintech en biostar, maar ook met MSI heb ik dergelijke problemen gehad(de MSI K7 turbo revisie 1 t'/m 3 hadden ook allemaal problemen). Toegegeven mogelijk was de athlon een probleem, want alleeen met borden van Gigabyte en ECS heb ik het ding stabiel zien blijven draaien over langere tijd, en ik heb me al eens eerder afgevraagd waarom ik in gebruik nu nog een pentium 4 s423/478 tegenkom, maar nooit of nergens meer een socket a athlonXP?

Het gaat mij er niet om dat ze een slecht productzouden hebben gemaakt, mijn commentaar is eerder dat je zeer zeker iets beters op de markt kan vinden dan dit bord, in een praktijkoplossing, en dan niet binnen een kantooromgeving, maar thuis(dit bord zou geschikt moeten zijn om een HTPC te bouwen? Voor dat geld kan ik zelf iets beters in elkaar vouwen hoor(hoewel ik moet erkennen dat de XCcube serie leuke apparaten zijn, maar die prijs gewoon niet waard.

Waar ligt nou het logische antwoord, een excuus geven dat andere merken ook problemen hebben of het gewoon oplossen en de borden een tientje duurder maken en een goed product op de markt zetten?
Zolang Intel en de moederbord makers de Atom met een 945G combineren wordt het niets- die chipset gebruikt meer stroom dan de CPU.

[Reactie gewijzigd door secoh op 29 december 2008 10:42]

wat dat betreft is het wachten op de nvidia ion chipset gebaseerde bordjes.

even de specs:
Intel Atom + GeForce 9400
GPU 10x performance
Compute Cores 1 + 16
Max Resolution 2560x1600
Video HD (1080p)
Display HDMI, dual-link DVI,
DP, or VGA (any 2)
Memory 128 bit DDR3 1333
PCI Express 1x16, 4x1 Gen2
Networking 10/100/1000
USB 12
Power 18W
Size 1709 sq mm
http://www.nvidia.com/object/sff_ion.html

er ging een tijdje het gerucht op internet dat intel 3rd party atom chipsets niet zou dulden. ook tweakers wijdde hier een nieuwsbericht aan. inmiddels is duidelijk dat dit een canard was.

zie hier:

http://www.internetnews.c...a%20Out%20From%20Atom.htm

[Reactie gewijzigd door BreezahBoy op 29 december 2008 10:52]

nieuws: Intel haalt streep door Nvidia's Ion-plannen met Atom-cpu

We zullen het zien dan :9

Wachten is ook op de intel us15 chipset. Die veel zuiniger zal zijn. Maar intel moet eerst van zijn voorraad 945 chipsets af. De aankondiging van een zuinigere intel was al een tijd geleden, maar nog steeds is ie er nog niet.

[Reactie gewijzigd door Reinman op 29 december 2008 10:58]

Dat niet alleen, maar die 945GM chip is ook nog eens hopeloos verouderd. Als ie nu voor het aantal Watt dat ie opslurpt op zijn minst nog een X4500 GPU aan boord zo hebben, dan had je een prima platform voor een HTPC. Helaas houdt Intel dit om onverklaarbare reden tegen en krijg je nu een net-niet/net-niet/net-niet platform (CPU net niet snel genoeg, GPU net niet snel genoeg, stroomverbruik net niet laag genoeg).

Ik weet het niet maar heel dat Atom platform kan me redelijk gestolen worden.
Overal gaat het over een mini itx bordje maar ik zie een niet-vierkant bord op de afbeelding, wat klopt hier niet?
Jouw ogen, of je monitor :P Het bord is echt vierkant hoor. :)

Overigens dacht ik dat Intel het niet toestond om meer dan 2 SATA poorten en een PCIe slot aan Atom bordjes toe te voegen. Schijnbaar beginnen ze daar vanaf te stappen door de concurrentie van AMD.
Op Mini-ITX niveau is het veel interessanter om voor AMD te gaan op het moment. (Geforce 8200 of AMD 780G chipset bijvoorbeeld.)

[Reactie gewijzigd door --MeAngry-- op 29 december 2008 11:02]

Hangt er totaal vanaf wat je wilt. Dit bord is inderdaad niet zo'n interessante, met z'n inefficiente chipset en 100Mbit LAN, maar als je bijv. een router wilt maken is de MSI IM-945GSE-A met veel zuiniger chipset en dual Intel Gbit NICs een veel betere keuze. Wil je daarentegen de mediacenter-toer op gaan, dan is idd een Athlon X2 4850e icm 780G chipset op mITX een beter idee :)
Het was blijkbaar ˇf een renderfoutje ˇf een foutje in de post, nu is ie wel vierkant :P
Er is een stuk afgesneden van het plaatje. Rechts ontbreekt een stuk.
Tja, dit is dan wel beter dan dat moederbord van Intel, maar het platform is er nog lang niet. Kleine mini-ITX kasten zijn bizar duur, de enige die betaalbaar zijn, zijn net zo groot als een gemiddelde shuttle-pc. En er zit nog steeds maar 1 (100mbit) netwerk kaart in, terwijl zo'n Atom pc juist erg leuk is als router/firewall/servertje/downloadbak.
Beetje jammer, maarja, uiteindelijk (over 10 jaar :? ) komen we er wel.

[Reactie gewijzigd door SirNobax op 29 december 2008 10:52]

Er zijn afaik pci-e kaartjes met 4x1000mbit, dat zou een moie toevoeging zijn aan dit bordje :)
Buiten dat ze aardig aan de prijs zullen zijn, zullen die ook nog eens alleen full-size-pci zijn en dus niet in een compacte mini-ITX behuizing passen. Dan kom je gelijk weer bij die Shuttle sized behuizingen uit.
Nee hoor er zijn ook low profile pci-e kaartjes met 4x 1gbit... zoals deze intel, ze zijn inderdaad wel aardig aan de prijs 361 euro.
En pci-e x4 dus dan moet je je slot ook nog slopen :(
Die kaart kan maximaal 2x1gbit op een 1x pci-e slot.
Ik vind dit zeker wel een mooie ontwikkeling door je pci-e slot kan je een extra netwerk kaart erin prikken of een krachtige grafische kaart kortom een mooie basis voor een HTPC server of router. En gigabit leuk maar heb je het nou echt nodig!
Ja, 100mbit is een schamele 11-12MB per seconde. Het liefst zag ik 10gbit :z

Imho weer een bordje wat het nÚt niet is. Onboard voeding is geweldig, maar zo lang de chipset zoveel stroom verbruikt is het nog niet interessant genoeg.
Of een RAID controller, jammer dat deze functie niet op het moederbord zelf zit.
Dat kun je al in software doen, met drie onboard SATA-aansluitingen kun je best RAID5 draaien, alleen heb je dan liever een gbit-aansluiting voor je netwerk. Zolang je niet veel meer van de processor vraagt, gaat dat nog redelijk.
Leuk bordje, maar ik blijf toch wachten tot er eentje beschikbaar komt met 6+ sata aansluitingen, en twee Gbit netwerkkaarten. Dat zou een ideaal homeserver bordje zijn.

verder leuk dingetje, maar zoals hierboven al vermeld, het is het net niet.
Aangesloten sata-apparaten worden via verloopstekkers die op een molex-stekker op het bord wordt geprikt van voeding voorzien.
op het moederbordje zit toch duidelijk een mannelijke soort van de molex?
dit is toch niet gemaakt om stroom te leveren..
Wat zou er gebeuren als je een werkende stroomvoorziening op die socket plaatst? Ik gok dat het bord nogal gaat stinken idd. Had zelf een connector bedacht en een stoere naam gegeven :P
Het ding trekt(Aopen kennend) alle stroom naar zich toe via een laptopvoeding.
Een tweede afwijkende feature van Aopens moederbord is het ingebouwde mini-card-slot, waarvoor onder meer modules voor 3g-internet, wifi-adapters beschikbaar zijn.
Waar zit dat slot dan? Ik zie hem niet op het plaatje. Wat ook nog steeds zo irritant is, is dat kleine fan op de chipset. Dat schijnt zo'n herrie te maken, iedereen die dit bordje koopt moet het dan vervangen voor een scythe mini kaze of een goede heatsink zonder fan.
Deze zit precies boven de northbridge in het midden. Er zit een streepjescode overheen geplakt. :)
Ligt het aan mij of zitten die condencators in de weg bij het plaatsen van een kaartje? :/
Je hoeft het niet op de Atom te monteren maar op de i945GC northbridge :z

Dat gezegd, het is een crime - op 'normale' moederborden met i945G chipsets zitten de bevestigingsbeugels van de heatsink net andersom als bij deze, waardoor mooie passieve heatsinks zoals de Zalman ZM-NBF47 niet te monteren zijn :(
Ingebouwde voeding maakt het allemaal nog even wat compacter en je kunt er standaard laptop voedingen voor gebruiken. Ideaal om in te bouwen in een compacte oplossing, zoals car-PC, kleine desktop (denk aan Mac-Mini-achtig) of een PC-achterop een monitor.
Deze CPU verbruikt max 8 Watt, helaas verbruikt de chipset wel veel meer :(, dus dat is wel bijzonder.
Je kunt een complete PC + 19" monitor met een verbruik van minder dan 50 Watt maken. (laptop-schijf)
Ingebouwde voeding maakt het allemaal nog even wat compacter
Er zijn ook pico psu's hoor, zie zitten bovenop de ATX stekker. Dus afmetingen heeft het niet mee te maken.
Je mist het feit dat het een Mini-ITX bord is. Oftewel extreem klein. Handig voor bijvoorbeeld een carputer, of eventueel zelfs een HTPC die net zo groot is als een Wii (de Atom 330 zou met gemak 720p aan moeten kunnen, en misschien zelfs 1080i en 1080p)
jammer dat men nog steeds een oude chipset gebruikt die stroom vreet.
Mijn eerste idee was ook: Dat kan wel eens leuk zijn voor een HTPC. Maar hij heeft alleen een VGA-uitgang :(
Voor HTPC zou je dan al 2 of 3 extra kaarten moeten steken: TV-kaart, Video-kaart met DVI of HDMI uitgang en misschien ook nog een deftige geluidskaart.
waarom wil iedereen altijd gelijk HDMI... gewoon een VGA aansluiting is toch ook goed? Althans.. ik zie geen verschil als ik me pc via vga of dvi aansluit..

VGA is toch prima om een filmpje op te kijken, of een spelletje mee te spelen?
Voor DRM beveiligde BluRays is HDMI wel zo handig ;)
Voor DRM beveiligde content heb je ook een chipset nodig die dat ondersteunt. Aangezien dit niet het geval is, is dit nogal nonsens om te stellen dat het HDMI mist.

[Reactie gewijzigd door VisionMaster op 29 december 2008 15:26]

Omdat veel tv's geen full-hd ondersteunen over VGA? ;)
Een slot voor de videokaart, een usb tv tuner en een usb geluidskaart?
usb tv tuner + geluidskaart -> dat zal wel heel veel vergen van een niet zo snelle Atom cpu.

helemaal omdat dit dingen zijn die veel in de achtergrond gebruikt worden en dat is waar atom nou juist niet lekker mee om kan gaan (veel processen tegelijk, vanwege in order ontwerp).
Amd alinwonder ?
Vergt wel wÓt maar de Atom in mijn eeepc kan gemßkkelijk nog multitasken (surfen, mailtje schrijven) terwijl er een usb-t tv-tuner + geluidskaart in de achtergrond braaf hun werken doen zonder te haperen.

Vind dit wel een interessant bord, eventueel met in combinatie met een videokaart...
Hij heeft ook een minislot waar ook tv tuners voor te krijgen zijn.

Althans, voor minipci ijn die te krijgen, denk dat dat hiervoor ook wel te doen is (en denk ook dat er minipci bedoeld wordt)