Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 52 reacties
Submitter: TheMe

Het Nederlandse onderzoeksbureau Newzoo ondervroeg 13.000 gamers van acht jaar en ouder en concludeert daaruit dat er in Nederland jaarlijks bijna 600 miljoen euro aan games wordt uitgegeven. België blijft met 570 miljoen niet ver achter.

Onderzoeksbureau Newzoo onderzocht hoeveel in 2009 aan games is uitgegeven (zie pdf). Het vroeg daarvoor aan 13.000 personen, verdeeld over zes landen, wat zij vorig jaar aan games hebben besteed. Daarbij werd onderscheid gemaakt tussen uitgaven aan pc-games, consolegames, mmog's, mobiele games en gameportals. Van de onderzochte landen wordt in de VS veruit het meest aan games uitgegeven. Er zou daar 25 miljard dollar aan games zijn besteed, uitgegeven door 183 miljoen spelers. Dat komt neer op bijna 137 dollar per persoon. In Nederland en België liggen de absolute aantallen uiteraard beduidend lager. In Nederland werd 595 miljoen euro aan games besteed, door 9,3 miljoen spelers. In België gaven 4,7 miljoen spelers samen 570 miljoen euro uit. Dat komt voor Nederland neer op een gemiddelde van 64 euro, terwijl de Belgische gamer met gemiddeld 121 euro bijna het dubbele uitgeeft.

Newzoo onderzocht ook hoeveel er in de onderzochte landen aan de verschillende soorten games werd besteed. Dat verschilt aanzienlijk. Zo wordt in Frankrijk relatief het meeste besteed aan consolegames, met 68 procent van het totaalbedrag, terwijl dat aantal in Duitsland het laagste ligt, met 42 procent. Nederland en België zitten daar tussenin met respectievelijk 53 en 54 procent. Daar staat tegenover dat in Duitsland de markt voor pc-games het grootst is, met 36 procent van het totaal. In de VS wordt slechts 17 procent van het geheel aan pc-games besteed, terwijl dat percentage in Nederland op 29 ligt en in België op 26.

Uitgaven games 2009

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (52)

Dat komt natuurlijk omdat we Budgetgaming.nl hebben en we dus (ik en veel mensen op dat forum) massaal vanuit Engeland importeren :P

Als je een nieuwe game in NL wil komen leg je 60 euro neer. In Engeland is dat op de release vaak rond de 35/40 euro. Na een paar weken zijn ze vaak zelfs al in de aanbieding.
Wat te denken van Bioshock 2 Rapture Edition voor 22,25 laatst?
inderdaad, ik en vele andere bekenden van me importeren nu al jaren de games, geen behoefte om 60 euro per game te betalen, ben gemmideld 40 euro kwijt in deze toch wel slechtere koerssen als 2 jaartjes terug waar ik 30 euro voor een nieuwe game betaalde. Maar 40~50 euro is nog steeds veel goedkoper als de 60 die ze hier in de winkels durven te vragen.
Per Nederlander gerekend kom je uit op ongeveer 37.50 (600M/16M), dus zou best wel eens kunnen...
Niet helemaal juist! ;) De populatie voor deze steekproef is ouder dan 8 jaar. Dus dat haalt het gemiddelde iets omhoog. Zou je de populatie verkleinen door naar het aantal spelers te kijken, dan kom je tot een bedrag wat in het artikel wordt genoemd:
Nederland werd 595 miljoen euro aan games besteed, door 9,3 miljoen spelers
(...)
Dat komt voor Nederland neer op een gemiddelde van 64 euro,
Dus pakweg 5 euro in de maand per gamer. Dat valt opzich nog wel tegen. Ik had een groter bedrag verwacht.

[Reactie gewijzigd door Herman op 28 mei 2010 12:43]

Er zijn verschillende problemen met onderzoek zoals dit:

- hoe kom jij aan je kandidaten
Voor goed statistisch onderzoek moet je een goede steekproef nemen. Je kan wel op de media afdeling van de MediaMarkt gaan staan, maar dan heb je al een pre selectie genomen van alle mogelijke kandidaten.

- hoe betrouwbaar is het antwoord van de kandidaten
Ik zou bijvoorbeeld geen antwoord kunnen geven op de vraag hoeveel ik uit geef per maand/jaar aan games. Dat komt doordat ik geen budget vaststel voor games. Soms koop ik 4 games in de maand, soms geen.
Je zou natuurlijk kunnen vragen hoeveel games je koopt per maand, maar sommige games haal ik uit een budget bak, en van andere koop ik de special edition.
Dus ze 'schatten' alles op basis van 13 duizend ondervraagden, om over zes landen een beeld te krijgen over de volledige game industrie ? lijkt me onredelijk gezien een richtlijn bij steekproeven is om 10% te ondervragen voor accurate uitslagen.
Verder richten ze zich alleen op de verkoop van de games en niet op de overige hardware waardoor de resultaten benadeeld worden, iedereen kan toch bedenken dat je een PS3 nodig hebt om een PS3 spel te spelen, wat daarbij dus hardwarekosten meebrengt, en daarbij zijn de 17-36% van de PC gamers trouwens het duurste uit, wat ervoor zorgt dat het een incompleet beeld geeft ondanks de statistieken.
You've got lies, damned lies and you've got statistics...

OT:
Ik vraag me inderdaad ook af of de hardware kosten mee gerekend worden en vraag me echt sterk af hoe accuraat deze cijfers zijn? Hoe komen ze bijvoorbeeld aan het cijfer 9,3miljoen spelers? Dat is zeker ook weer een steekproef onder 1000mensen geweest.
Hardware kosten zijn niet meegerekend, anders zouden we zeer goedkope hardware hebben als je games én hardware hebt voor gemiddeld 64 euro per jaar. Als dit wel zo is, waar ?! 8)7
Dus ze 'schatten' alles op basis van 13 duizend ondervraagden, om over zes landen een beeld te krijgen over de volledige game industrie ? lijkt me onredelijk gezien een richtlijn bij steekproeven is om 10% te ondervragen voor accurate uitslagen.
Nu moet ik hier eerlijk over zijn dat de laatste keer statistiek op de middelbare school was, maar afaik gaat het erom dat je vanaf een minimale grootte altijd kunt extrapoleren naar een volledige populatie, de clue zit er 'm juist in dat je vanaf een een bepaald aantal 'samples' automatisch een statistisch verantwoord grote groep krijgt. Of er sprake is van daadwerkelijke aselecte steekproef, tjah }:O
In België gaven 4,7 miljoen spelers

Lijkt me toch enorm veel te zijn - I like - maar toch met een zeer grote 'marge' gemeten denk ik.
Mja, idd. Als je 10.5 miljoen inwoners hebt, is dit bijna de helft van de bevolking.
Ik denk dat we nu toch wel bejaarden/oudere generatie al kunnen uitsluiten.

Voor zover ik weet, zijn er ook bijzonder weinig meisjes die verslingerd zijn aan games. Oke, misschien wel online flash-games die ze van tijd tot tijd spelen. Maar veel wordt daar niet aan verdient door de game industrie.

Volgens mij is dit cijfer veel te optimistisch te noemen.
Voor zover ik weet, zijn er ook bijzonder weinig meisjes die verslingerd zijn aan games. Oke, misschien wel online flash-games die ze van tijd tot tijd spelen. Maar veel wordt daar niet aan verdient door de game industrie.
Vergeet de reclame inkomsten niet, en de optie om objecten ín spellen te kopen.
Zo besteed mijn zus maandelijks zo'n 50 euro aan spelletjes op facebook :/
Als één op de tienduizend spelers dat doet en er zijn ~82 miljoen spelers op het meest gespeelde spel bron levert het zynga bijna 3 ton per maand op, en dan ga ik uit op 50 euro per tien duizend spelers...
Als je daar reclame bij berekend met 2 advertenties die beide op €0.05 CPM opleveren (wat zeer weinig is) en een speler één keer per dag naar het spel toegaat, kom je uit op €8200 per dag aan reclame inkomsten voor die enkele pagina, waarbij zynga dus uitkomt op €3.6 miljoen per jaar en facebook op €2.99 miljoen per jaar, voor die enkele pagina. Hierbij heb ik weliswaar geen ontwikkelings-, onderhouds, en serverkosten berekend, maar dit geldt als globale berekening van één flash spel wat volgens jou voor bijna geen inkomsten zijn voor de game industrie.
Je berekening klopt helemaal, maar je hebt het nu over het meest gespeelde spel van Facebook (FarmVille) en je mag dus niet zomaar zeggen dat het in het algemeen zo is. Dat er zo onwijs veel geld wordt verdiend aan deze game wil niet zeggen dat dat ook voor andere games geldt.. Die verdienen misschien maar een hele klein marge..
Ik heb het hier over het meest gespeelde spel op facebook met het slechte scenario in zicht qua opbrengsten. Vergeet hierbij niet dat je bijvoorbeeld ook zylom nog hebt met hun betaalde spelletjes én reclame inkomsten, plus dat ~90+% van alle flash game sites draait op advertentie inkomsten, wat naar mijn inzicht doorberekend moet worden in het gehele plaatje van de game industrie.
Je rekent namelijk toch ook mee wat vervoerskosten van graan is als je de prijs van een brood wil berekenen ?
Voor zover ik weet, zijn er ook bijzonder weinig meisjes die verslingerd zijn aan games. Oke, misschien wel online flash-games die ze van tijd tot tijd spelen. Maar veel wordt daar niet aan verdient door de game industrie.
Oh? Onderzoeken van 2007 t/m 2010 wijzen anders uit...
Uit de eerste bron kon ik vrijwel niets afleiden.

Ik citeer even uit de tweede bron:

"De favoriete game van vrouwen is mahjong, gevolgd door puzzels. Daarna komen kaartspellen en braintraining."

Je gaat me niet vertellen dat vrouwen een serieuze bijdrage leven aan het gemiddelde van 120 euro per jaar komen voor het spelen van spellen ( combinatie mannen en vrouwen ).

[Reactie gewijzigd door cyboria op 28 mei 2010 14:59]

opvallend zijn de verschillen in % van pcgames
PC games worden denk ik ook het meest gedownload zonder er voor te betalen. Bij consoles is de drempel net wat hoger waardoor er meer verkocht word.
Als je beter kijkt zul je zien dat PC games ongeveer 1/3e van de grootte is van de totale console markt (ps3+wii+xbox360+psp+nds+ps2+...).

Waar Xenophoben op doelde is dat in Duitsland de PC markt net zo groot is als de totale console markt, terwijl bij de meeste andere landen de PC markt 1/3 zo groot is.

ps, PC markt is in dit geval exclusief MMO, Game Portals (zoals facebook). Dus alleen de reguliere spellen.
Dat is een foute aanname. Als je een gemiddeld huishouden neemt (lees: gezin) zijn er veel en veel meer Wii games en vooral handheld games te vinden (ds/psp).

Laatst genoemde worden namelijk vaak met honderden zo niet duizenden (kleine) games tegelijk op de harde schijf weg geschreven welke in de winkel ook rustig gemiddeld voor 20 euro per stuk over de toonbank zouden gegaan moet zijn.

Verder is het branden van een Wii spel of plaatsten op usb stick minder werk dan lopen te stoeien met cracks en serials en weet ik het wat nog meer om pc games aan de praat te krijgen. Voor de tweaker zijn dat geen obstakels natuurlijk maar jan met de pet heeft daar geen zin hoor!!!
Even zitten rekenen met de cijfers uit de PDF:

- In Nederland geven we ± USD 73,- uit per gamer per jaar
- In America ligt dat op ± USD 138,- (per gamer per jaar)

Ik vind dat best een groot verschil, waar zou het aan liggen? Andere prijzen, de creditcard cultuur of iets anders?
Naast de redenen die jij noemt, heeft het waarschijnlijk ook te maken met het feit dat (more often than not) in de USA de wereldrelease van een game plaatsvindt. Tegen de tijd dat die game dan in de EU/NL uitgegeven wordt, zijn er inmiddels ook allang torrents van te vinden. Daarnaast wordt er in de USA best wel wat actiever op piraten gejaagd dan hier in NL, wat ook zijn bijdrage aan het koopgedrag levert.
Ik gok de gierige Nederlander en de overheersende download-mentaliteit :)
Of import. Ik koop zelden een game in Nederland, maar zit toch ruim boven die 64,-.
Ik koop toch zeker een game per maand, à 30/35 euro en vaak ook nog eea op Live.

Die cijfers zijn vast niet meegerekend.
Edit:
@Shin_alu:
Dan ben ik van mening dat de aantallen die gebruikt zijn voor dit onderzoek te klein zijn en dus niet representatief voor het geheel. Als je ziet wat er bij mening winkel aan games wordt verkocht en hoeveel mensen bij buitenlandse shops bestellen kan die 64 gewoon niet kloppen. Of er moeten een stel niet-gamers zijn gevraagd waardoor die "0 euro" het gemiddelde heeft verdraaid.

[Reactie gewijzigd door SH4D3H op 28 mei 2010 13:05]

zoals in het artikel staat, is het onderzoek verricht onder de spelers, dus zou import gewoon meegenomen moeten zijn.
Dit onderzoek klopt niet, maar jouw onderbuikgevoelens wel? Sorry, maar dan neig ik toch naar het onderzoek :)
Shooters zijn wel erg populair in duitsland, misschien verklaart dat het grotere aandeel voor de pc markt. Op een console speelt dat gewoon niet zo vlot als met een toetsenbord en muis :)
Shooters zijn wel erg populair in duitsland, misschien verklaart dat het grotere aandeel voor de pc markt. Op een console speelt dat gewoon niet zo vlot als met een toetsenbord en muis :)
Old-school adventure games (denk King's Quest, Monkey Island) zijn in Duitsland ook nog zeer populair, terwijl de rest van de wereld ze bijna niet meer kent.
Daar geeft toch dan toch vrijwel niemand meer geld aan uit? Lijkt me dus sterk dat dat van invloed is op deze statistieken.
Het gemiddelde bestede bedrag per spel zou ook nog wel interessant zijn. Betalen Nederlanders minder per spel of kopen wij gewoon minder spellen?
In de US zijn de games volgens mij goedkoper zodat je meer spellen kunt kopen en dus misschien ook vaker tot aanschaf over gaat.
Dus in nederland hebben we op 16 miljoen mensen 9.3 miljoen gamers? Dat is meer dan de helft van de bevolking.
Ik vind het ook moeilijk om dit onderzoek op waarheid te schatten, 9,3 miljoen gamers die 600 miljoen uitgeven. Het klinkt allemaal wel erg veel.. (voor mijn gevoel dan)

Dat een gamer gemiddeld 64 euro uitgeeft, kan ik inkomen, je heb gamers die nauwelijks spellen kopen en je hebt gamers die onwijs veel kopen.

Maar dat er 9,3 miljoen gamende Nederlanders zijn. Of tellen ze alle oudjes die patience doen ook mee?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True